kasvohalvaus

onko täällä muita

Onko täällä muita kasvohalvausen saaneita?
Minulle tuli halvaus 13 vuotiaana ja syytä ei löytynyt. Lääkärit totesivat sitten, että luultavasti se on tullut viruksesta.
Ensin ruoka valui suusta ja silmä piti painaa kiinni nukkumaan mennessä. Silmään piti laittaa tippoja ettei se kuivu.
Hoidoksi annettiin sähköärsytystä ja jumppaa. Sähköhoito lopetettiin jonkin ajan kuluttua.
Halpaus hiukan "helpotti" pian joten silmä rupesi toimimaan kunnolla ja suu, että ruoka pysyi siellä. Se oli katkeraa aikaa nuoren naisen elämässä, ennenkuin se hiukan helpotti.
Nyt olen vähän yli nelikymppinen ja halpauksesta on vieläkin jotain jäljellä.Kun hymyilen toinen puoli ei liiku kunnolla suusta. Toinen kulmakarva ei nouse ja nenän toinenpuoli ei mene ryttyyn nenää nyrpistäessä.
Olen kärsinyt kokoajan siitä jonkinverran.Mutta jotenkin ajan kanssa on oppinut elämään.
Onneksi aikanani löysin sen suuren rakkauden, joka ei vaivastani välittänyt. Olen onnellisesti naimisissa ja 5 lapsen äiti.
En ole tavannut koskaan ketään toista samaa kokenutta ja tuntuukin aivan kuin olisin ainut. Tiedän etten ole ainut ja olisikin kiva kuulla muiden tarinoita ja kuinka halvaus on parantunut.
Olen myös joskus haaveillut leikkauksesta joten olisi kiva kuulla onko täällä ketään leikattua.

130

70215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaimo

      Miehelläni on kaksi kertaa ollut kasvohermohalvaus, luultavasti molemmilla kerroilla sai sen vedosta. En tiedä tarkoititko samaa tautia. Hän parantui molemmilla kerroilla muutamassa viikossa täydellisesti.

    • karita

      Puolitoista vuotta sitten kasvoista vasenpuoli halvaantui, polyradiculitis sairauden myötä. Parantui ajan kuluessa jonkin verran,kasvojumpasta ja sähköhoidoista ei apua.
      Nyt vasemmanpuolen silmä hiukan pienempi,suu jo melko normaali ja hymyillessä vaivat näkyvät selvemmin. Siispä pyrin välttämään hymyilemistä, sillä aina on joku joka ihmettelee "oireitani". En halua leikkauksia, tähän tilanteeseen olen sopeutunut, sillä olenhan silti hengissä!

    • ollut

      minulla on ollut kasvohermohalvaus, ja syykin löytyi verikokeesta, lymen borrelioosi.

      Eli punkki toi tuon taudin.

      Sain pitkän antibioottikuurin, ja paranin.

      Voisit otattaa verikokeen, siinä näkyy onko sinulla se tai oletko sairastanut sen.

    • toivoko mennyt

      Sain kasvohermohalvauksen helmikuussa, 9kuukautta sitten. Vasen puoli kasvoista ei toimi vieläkään kunnolla, sitä ei ehkä huomaa jos en puhu tai hymyile, mutta rajoittaahan tämä ihmisten kanssa kanssakäymistä.
      Ilmeisesti sain tämän vedosta, verikokeesta ei löytynyt mitään. Lääkärissä olen käynyt seurannassa, viimenen kontrolli on helmikuussa, mutta ne käynnit on turhauttavia, mitään ei voi tehdä, lääkäri sanoi, että fysikaalisesta tms ei ole apua.En uskonut ja oma-aloitteisesti olen käynyt akupunktiossa ja sähköärsytyshoidossa ja nyt aloitin vyöhyketerapian ja vielä on pieni toivonkipinä jäljellä, josko voisin vielä hymyillä niinkuin ennen.

    • vm80

      Minulla on tällä hetkellä kyseinen halvaus ja pelkään todellakin jääväni tällaiseksi. Minulla on vasen puoli halvaantunut. Ongelmana on se ettei minua voida lääkitä sillä olen rv34 raskaana. Toivottavasti voin siltikin parantua täydellisesti. Hirvittää vain hiukan.

      • eliza

        Kohtalokaverit

        Muistanpa todellakin sen aamun, kun toinen silmä ei mennyt kiinni, ruoka valui suusta ja poski roikkui velttona. Oli kevät 1986, ja olin ensimmäisen vuoden yliopisto-opinnoissa kevään tenttivaiheessa.

        Tiesin muita vastaavia tapauksia ja olin kovin toiveikas. Valitettavasti paraneminen alkoi hyvin hitaasti. Puolen vuoden päästä sain silmän kiinni, oikea suupieli ei hymyillyt. Tutkimuksissa lääkäri sanoi, ettei mitään voi tehdä. Tästä huolimata vääntelin ja jumppasin naamaani aina ja kaikkialla. Minulla alkoi opetusharjoittelu syksyllä 1987, ja silloin olin vielä melko muotopuoli.

        Eikä tässä kaikki. Syksyllä 1993 marraskuussa toiselle puolelle kasvoja kävi samoin. Taas tehtiin tutkimuksia, mutta vaan joku virus löytyi - ei borrelioosia. Molemmilla kerroilla toisen puolen suun limakalvot olivat kipeytyneet, ikkään kuin siellä olisi ollut rakkuloita.

        Tänään olen ollut vakinaisessa äidinkielenopettajan virassani jo 14 vuotta. Olen oppinut hyväksymään kasvoni. Tämän toisen tapauksen jälkeen vääntelin ja liikuttelin kasvoani vielä sitkeämmin, joten siitä ei jäänyt jälkiä. Toinen puoli on edelleen jäykempi, mutta ajattelen, että kenenkään kasvot eivät ole täysin symmetriset.

        Uskon, että molemmilla kerroilla takana ollut tiukka stressi ja väsymys yhdistettynä kylmään viimaan olivat aiheuttajia. Nykyisin vältän pohjoistuulta ja vetoa. Jos tunnen elohiiren nykivän, olen aivan paniikissa peiton alla, syön b-vitamiinia ja tulehduslääkkeitä. Usein oireita tulee matkoilla ilmastoiduissa kulkuvälineissä ja hotelleissa. Viikko sitten syysloma Kreetalla meni osittain pilalle, sillä tuuli puhalsi siten, että pysyin sisätiloissa.

        Älkää luovuttako kuitenkaan. Olen parisuhteessa ihanan miehen kanssa ja lapseni ovat aikuisia. Huolehdin ulkonäöstäni ja olen kiitollinen, että paranin näinkin hyvin ja voin tehdä rakastamaani työtä. Vie aikaa, mutta uskon, että saatte hymynne takaisin.


      • toivoko mennyt

        Olin eilen vyöhyketerapiassa kolmannen kerran ja kysyin voiko raskaana olevaa henkilöä hoitaa ja hän sanoi että voi.
        Itse kun soitin ja kysyin voiko hoidosta olla apua minulle, hän sanoi että kun olisit ymmärtänyt tulla heti halvauksen jälkeen , eli tulos on parempi mitä nopeammin aloitetaan.
        Mutta jos sinulla on mahdollisuus, niin kokeile, ei se ota jos ei annakaan, näin minä kohdallani ajattelin, lisäksi syön B-vitamiinia magnesiumia ja jumppaan edelleen ja toivon parasta..


      • unikko46
        toivoko mennyt kirjoitti:

        Olin eilen vyöhyketerapiassa kolmannen kerran ja kysyin voiko raskaana olevaa henkilöä hoitaa ja hän sanoi että voi.
        Itse kun soitin ja kysyin voiko hoidosta olla apua minulle, hän sanoi että kun olisit ymmärtänyt tulla heti halvauksen jälkeen , eli tulos on parempi mitä nopeammin aloitetaan.
        Mutta jos sinulla on mahdollisuus, niin kokeile, ei se ota jos ei annakaan, näin minä kohdallani ajattelin, lisäksi syön B-vitamiinia magnesiumia ja jumppaan edelleen ja toivon parasta..

        Huomenna tulee 8 kuukautta, kun tämä halvaus itselle tuli. Oikea suupieli roikkui ja silmä ei mennyt kii moneen kuukauteen, 3 kuukautta ihoteipillä kiinni yöksi. Nyt poski on kovasti "jäykkä ja kiristävä" tuntuu myös silmässä, joka on toista pienenpi.Lääkäri sanoi, mikään ei auta, ei pipo päässä eikä jumppa, mutta pipoa olen toki pitänyt ja nyt vasta 2 kuukautta jumpannut aktiivisesti, mutta en ole siitä mitään erikoista hyötyä huomannut.
        Jääkö jäykäksi koko loppuelämäksi??


      • eliza
        unikko46 kirjoitti:

        Huomenna tulee 8 kuukautta, kun tämä halvaus itselle tuli. Oikea suupieli roikkui ja silmä ei mennyt kii moneen kuukauteen, 3 kuukautta ihoteipillä kiinni yöksi. Nyt poski on kovasti "jäykkä ja kiristävä" tuntuu myös silmässä, joka on toista pienenpi.Lääkäri sanoi, mikään ei auta, ei pipo päässä eikä jumppa, mutta pipoa olen toki pitänyt ja nyt vasta 2 kuukautta jumpannut aktiivisesti, mutta en ole siitä mitään erikoista hyötyä huomannut.
        Jääkö jäykäksi koko loppuelämäksi??

        Ystävä hyvä,ymmärrän epätoivosi. Minuakin keljutti, kun toinen poski oli ainakin pari vuotta jäykkä ja silmä pieni. Lisäksi vesi valui halvaantuneen puolen silmästä syödessä. Tuntui, että kaikki vaan katsovat tätä muotopuolta naamaani.

        Venyttele kuitenkin vaikka väkisin. Hiero ja jumppaa. Kokeile joogan kasvoliikkeitä. Tiedän, että tunnet näyttäväsi kamalalta, kun peilistä itseäsi katselet; eihän toinen kasvo "seuraa mukana".

        Pian kaksikymmentä vuotta olen ollut "muotopuoli", vaikka sitä en enää muistakaan. Eivätkä uudet ihmiset sano edes huomanneen, ennen kuin kerron tällaista minulle tapahtuneen. Pikkuhiljaa paranemista tapahtuu, mutta kovin - kovin hitaasti. Voimaa Sinulle ja kirjoittele. Autan ja tuen, jos voin.


      • unikko46
        eliza kirjoitti:

        Ystävä hyvä,ymmärrän epätoivosi. Minuakin keljutti, kun toinen poski oli ainakin pari vuotta jäykkä ja silmä pieni. Lisäksi vesi valui halvaantuneen puolen silmästä syödessä. Tuntui, että kaikki vaan katsovat tätä muotopuolta naamaani.

        Venyttele kuitenkin vaikka väkisin. Hiero ja jumppaa. Kokeile joogan kasvoliikkeitä. Tiedän, että tunnet näyttäväsi kamalalta, kun peilistä itseäsi katselet; eihän toinen kasvo "seuraa mukana".

        Pian kaksikymmentä vuotta olen ollut "muotopuoli", vaikka sitä en enää muistakaan. Eivätkä uudet ihmiset sano edes huomanneen, ennen kuin kerron tällaista minulle tapahtuneen. Pikkuhiljaa paranemista tapahtuu, mutta kovin - kovin hitaasti. Voimaa Sinulle ja kirjoittele. Autan ja tuen, jos voin.

        Voi kiitos sulle, kun toivoa toit muotopuolelle.Onko se jäykkyys yhä tallella näiden vuosien jälkeen, vai onko poskesi "löysä" ja silmänympärys myös?

        Mulla lääkäri väläytti sellasta mahdollisuutta, että sitä botuliinia siihen vois ruiskuttaa, se kai lieventäisi jä rentouttaisi tuota jäykkyyttä, mutta se ei monta kuukautta kestä, ja mikä on sen vaikutus jos se ei osu just oikein niin voiko se poski repsahtaa pahasti??

        Joulukuun alussa lääkäri taas, nyt olen ihan "itte" hakeutunut tuonne kuntonevolaan saamaan ohjeita kasvojumpasta, kun lääkäri tosiaan sanoi, että siihen ei auta mikään.

        Saitko muuten sinä mitään lääkettä siihen silloin, vai oliko hoitokeinot samat, vaan odotellaan, luonto parantaa.

        Tästä tulisi vaikka kuinka pitkä tarina, ja vaikka mitä juttuja, mutta odottelen jos vielä vastaat..

        Onkohan mitään vertaistukiryhmää olemassa, vaikka netisssä??


      • eliza
        unikko46 kirjoitti:

        Voi kiitos sulle, kun toivoa toit muotopuolelle.Onko se jäykkyys yhä tallella näiden vuosien jälkeen, vai onko poskesi "löysä" ja silmänympärys myös?

        Mulla lääkäri väläytti sellasta mahdollisuutta, että sitä botuliinia siihen vois ruiskuttaa, se kai lieventäisi jä rentouttaisi tuota jäykkyyttä, mutta se ei monta kuukautta kestä, ja mikä on sen vaikutus jos se ei osu just oikein niin voiko se poski repsahtaa pahasti??

        Joulukuun alussa lääkäri taas, nyt olen ihan "itte" hakeutunut tuonne kuntonevolaan saamaan ohjeita kasvojumpasta, kun lääkäri tosiaan sanoi, että siihen ei auta mikään.

        Saitko muuten sinä mitään lääkettä siihen silloin, vai oliko hoitokeinot samat, vaan odotellaan, luonto parantaa.

        Tästä tulisi vaikka kuinka pitkä tarina, ja vaikka mitä juttuja, mutta odottelen jos vielä vastaat..

        Onkohan mitään vertaistukiryhmää olemassa, vaikka netisssä??

        Hei kohtalokaveri

        Aivan samoin minullekin lääkäri sanoi, ettei paljon mitään voida tehdä. Yhden kerran kävin niissä mittauksissa, joissa laitettiin johtoja kasvoihin. Se oli aika epämiellyttävää. Minulla oli muistaakseni aika uusiin "toimivuusmittauksiin", mutta jätin menemättä, koska lääkäri sanoi, ettei toivoa ole.

        Kyllä minun kasvoni ovat ehkä vähän epäsymmetriset. Toinen suupieli ei hymyile niin leveästi kuin toinen. Se on muuten kmalaa, kun hymyily kuuluu ammattiini. Olen lohduttautunut sillä, että monet hymyilevät muutenkin "toispuolisesti". Silloin, kun minulla ei vielä ollut ollut toisen puolen halvausta, silmäni oli pienempi. Se vaan tasaantui siinä toisessa tapauksessa. Nyt hymyillessäni molemmat silmäni ovat varmaan samanlaiset viirut. Olen huomannut, että väsyneenä halvauksen jäljet näkyvät pahemmin kuin hyvin nukkuneena. Siksipä vältänkin valvomista ja nukun vaikka unilääkkeillä.

        Kirjoitellaan lisää. Jospa tämä kokemus tekisi meistä toistemme tukihenkilöitä.

        Eliza


      • Unikko46
        eliza kirjoitti:

        Hei kohtalokaveri

        Aivan samoin minullekin lääkäri sanoi, ettei paljon mitään voida tehdä. Yhden kerran kävin niissä mittauksissa, joissa laitettiin johtoja kasvoihin. Se oli aika epämiellyttävää. Minulla oli muistaakseni aika uusiin "toimivuusmittauksiin", mutta jätin menemättä, koska lääkäri sanoi, ettei toivoa ole.

        Kyllä minun kasvoni ovat ehkä vähän epäsymmetriset. Toinen suupieli ei hymyile niin leveästi kuin toinen. Se on muuten kmalaa, kun hymyily kuuluu ammattiini. Olen lohduttautunut sillä, että monet hymyilevät muutenkin "toispuolisesti". Silloin, kun minulla ei vielä ollut ollut toisen puolen halvausta, silmäni oli pienempi. Se vaan tasaantui siinä toisessa tapauksessa. Nyt hymyillessäni molemmat silmäni ovat varmaan samanlaiset viirut. Olen huomannut, että väsyneenä halvauksen jäljet näkyvät pahemmin kuin hyvin nukkuneena. Siksipä vältänkin valvomista ja nukun vaikka unilääkkeillä.

        Kirjoitellaan lisää. Jospa tämä kokemus tekisi meistä toistemme tukihenkilöitä.

        Eliza

        nyt meidän välinen kaksinpuhelu, Olisi kiva kyllä jatkaa, mutta olisiko mitään muuta paikkaa?
        Luin uudelleen tuon sinun eka "sairaskertomuksesi" ja sulla on tosiaan ollu tämä 2 kertaa.
        Mun siskolla myös 3 kertaa, mutta hällä on aina mennyt äkkiä takasin, eikä o ollu näin paha.
        Mulla ei ole löytynyt mitään syytä tähän, mangneettikuvaus päästä on tehty puolen vuoden päästä sairastumisesta ja siinä ei ollu mitään, borrelioosikoe on tehty 2 kertaa, ei mitään, eli taudin aiheuttaja on tuntematon sano lääkäri.

        Kaikki nämä kuukaudet olen netistä katsellut, onko kohtalotovereita ja nyt vasta löyty, kerran ehdotin uudeksi aiheeksikin, ei menny läpi.

        Onkohan meitä kuin paljon?

        Kuntoneuvolassa käyn saamassa ohjeita ja fysoterapeutti tarkastaa, onko tullut mitään parannusta.

        Mulla on kyllä kans hyvä mies ja lapset jo aikuisia, 4 lastenlastakin, kyllä siinä kaikki ihmeissään aluksi katseli mummun poskea ja silmää.

        Mutta ihana kun joku saman kokenut voi asiaa "puida" kanssani. Sanotaaan, että se on sitä parasta tukea. Kiitos sulle taas...


      • Vaimo
        Unikko46 kirjoitti:

        nyt meidän välinen kaksinpuhelu, Olisi kiva kyllä jatkaa, mutta olisiko mitään muuta paikkaa?
        Luin uudelleen tuon sinun eka "sairaskertomuksesi" ja sulla on tosiaan ollu tämä 2 kertaa.
        Mun siskolla myös 3 kertaa, mutta hällä on aina mennyt äkkiä takasin, eikä o ollu näin paha.
        Mulla ei ole löytynyt mitään syytä tähän, mangneettikuvaus päästä on tehty puolen vuoden päästä sairastumisesta ja siinä ei ollu mitään, borrelioosikoe on tehty 2 kertaa, ei mitään, eli taudin aiheuttaja on tuntematon sano lääkäri.

        Kaikki nämä kuukaudet olen netistä katsellut, onko kohtalotovereita ja nyt vasta löyty, kerran ehdotin uudeksi aiheeksikin, ei menny läpi.

        Onkohan meitä kuin paljon?

        Kuntoneuvolassa käyn saamassa ohjeita ja fysoterapeutti tarkastaa, onko tullut mitään parannusta.

        Mulla on kyllä kans hyvä mies ja lapset jo aikuisia, 4 lastenlastakin, kyllä siinä kaikki ihmeissään aluksi katseli mummun poskea ja silmää.

        Mutta ihana kun joku saman kokenut voi asiaa "puida" kanssani. Sanotaaan, että se on sitä parasta tukea. Kiitos sulle taas...

        Miehelläni todellakin oli kasvohermohalvaus kaksi kertaa ja hän sai molemmilla kerroilla heti lääkkeeksi kovan kortisonikuurin. Ja kuten aikaisemmin kerroin hän parantui molemmilla kerroilla täydellisesti muutamaan viikkoon.


      • toivoko mennyt
        Unikko46 kirjoitti:

        nyt meidän välinen kaksinpuhelu, Olisi kiva kyllä jatkaa, mutta olisiko mitään muuta paikkaa?
        Luin uudelleen tuon sinun eka "sairaskertomuksesi" ja sulla on tosiaan ollu tämä 2 kertaa.
        Mun siskolla myös 3 kertaa, mutta hällä on aina mennyt äkkiä takasin, eikä o ollu näin paha.
        Mulla ei ole löytynyt mitään syytä tähän, mangneettikuvaus päästä on tehty puolen vuoden päästä sairastumisesta ja siinä ei ollu mitään, borrelioosikoe on tehty 2 kertaa, ei mitään, eli taudin aiheuttaja on tuntematon sano lääkäri.

        Kaikki nämä kuukaudet olen netistä katsellut, onko kohtalotovereita ja nyt vasta löyty, kerran ehdotin uudeksi aiheeksikin, ei menny läpi.

        Onkohan meitä kuin paljon?

        Kuntoneuvolassa käyn saamassa ohjeita ja fysoterapeutti tarkastaa, onko tullut mitään parannusta.

        Mulla on kyllä kans hyvä mies ja lapset jo aikuisia, 4 lastenlastakin, kyllä siinä kaikki ihmeissään aluksi katseli mummun poskea ja silmää.

        Mutta ihana kun joku saman kokenut voi asiaa "puida" kanssani. Sanotaaan, että se on sitä parasta tukea. Kiitos sulle taas...

        Olen seurannut mielenkiinnolla tätä keskustelua, kun olen kanssa koittanut löytää kohtalotovereita.Löysin tänne googlen kautta, kun olen melkein jokapäivä käynyt netissä 9kk:den ajan ja etsinyt sanalla kasvohermohalvaus jotain uutta asiasta ja vihdoinkin löytyi.
        Mutta kuinka te olette päässyt magneettikuvauksiin ja kuntoneuvoloihin yms.Mulle on tehty yhdet verikokeet ja ultraäänellä tsekattiin kaulan alue eikä mitään muuta, tuntuu että valitan turhasta, kun vain toinen puoli kasvoista ei toimi kunnolla, mutta joskus toivoisi, että kun lääkärille sattuisi tämä omalle kohdalle eikä se menisikään muutamassa viikossa ohi niin mitäs sitten.(olen vähän ilkeä ja katkera)
        Puhuminen tästä on vieläkin vaikeeta olen nykyään "itkuherkkä" ja asiakaspalvelussa se on aika piinallista.
        Perhe on suhtautunut ok, lapset sanoo ettei sitä enään niin huomaa siihen on tottunut, mutta itse en vielä ole kokonaan.


      • Unikko46
        toivoko mennyt kirjoitti:

        Olen seurannut mielenkiinnolla tätä keskustelua, kun olen kanssa koittanut löytää kohtalotovereita.Löysin tänne googlen kautta, kun olen melkein jokapäivä käynyt netissä 9kk:den ajan ja etsinyt sanalla kasvohermohalvaus jotain uutta asiasta ja vihdoinkin löytyi.
        Mutta kuinka te olette päässyt magneettikuvauksiin ja kuntoneuvoloihin yms.Mulle on tehty yhdet verikokeet ja ultraäänellä tsekattiin kaulan alue eikä mitään muuta, tuntuu että valitan turhasta, kun vain toinen puoli kasvoista ei toimi kunnolla, mutta joskus toivoisi, että kun lääkärille sattuisi tämä omalle kohdalle eikä se menisikään muutamassa viikossa ohi niin mitäs sitten.(olen vähän ilkeä ja katkera)
        Puhuminen tästä on vieläkin vaikeeta olen nykyään "itkuherkkä" ja asiakaspalvelussa se on aika piinallista.
        Perhe on suhtautunut ok, lapset sanoo ettei sitä enään niin huomaa siihen on tottunut, mutta itse en vielä ole kokonaan.

        Kyllä se oli mullakin niin, että gooklen kautta 8 kk hain tietoa ja nyt eka kerran löysin tämän keskustelun.
        Kuntoneuvolaan pääsee soittamalla itse ajan, eli fysioterapian osastolle terveyskeskukseen, ei tarvi mitään lähetettä.
        Ja mangneettikuvaukseen lääkäri lähetti, kun parantumista ei ollut puolen vuoden aikana tapahtunut, sulkeakseen pois mahdolliset muut sairaudet.
        Olen myös kuullut, että jotkut muutkin ovat saaneet vahvaa kortisonia ja vahvaa b vitamiiniä suoraan suoneen heti halvauksen alettua ja ovat kuntoutuneet ja sähköhoitoa, mutta kun omalle lääkärille kerroin näistä, hän suorastaan naurahti, ei o apua, ei o tutkittua tulosta.
        Lääkäri on ainoastaan tutkinut, kuin kulmakarvat nousee, osaanko viheltää ja korvat on katottu joka kerta, mutta hyvin "yliolkaisesti" mielestäni on suhtautunut, ja aina kovalla kiireellä.
        Mutta jatketaan ajatuksia tällä palstalla.
        Tämä on parasta hoitoa koko aikana...


      • toivoko mennyt
        eliza kirjoitti:

        Kohtalokaverit

        Muistanpa todellakin sen aamun, kun toinen silmä ei mennyt kiinni, ruoka valui suusta ja poski roikkui velttona. Oli kevät 1986, ja olin ensimmäisen vuoden yliopisto-opinnoissa kevään tenttivaiheessa.

        Tiesin muita vastaavia tapauksia ja olin kovin toiveikas. Valitettavasti paraneminen alkoi hyvin hitaasti. Puolen vuoden päästä sain silmän kiinni, oikea suupieli ei hymyillyt. Tutkimuksissa lääkäri sanoi, ettei mitään voi tehdä. Tästä huolimata vääntelin ja jumppasin naamaani aina ja kaikkialla. Minulla alkoi opetusharjoittelu syksyllä 1987, ja silloin olin vielä melko muotopuoli.

        Eikä tässä kaikki. Syksyllä 1993 marraskuussa toiselle puolelle kasvoja kävi samoin. Taas tehtiin tutkimuksia, mutta vaan joku virus löytyi - ei borrelioosia. Molemmilla kerroilla toisen puolen suun limakalvot olivat kipeytyneet, ikkään kuin siellä olisi ollut rakkuloita.

        Tänään olen ollut vakinaisessa äidinkielenopettajan virassani jo 14 vuotta. Olen oppinut hyväksymään kasvoni. Tämän toisen tapauksen jälkeen vääntelin ja liikuttelin kasvoani vielä sitkeämmin, joten siitä ei jäänyt jälkiä. Toinen puoli on edelleen jäykempi, mutta ajattelen, että kenenkään kasvot eivät ole täysin symmetriset.

        Uskon, että molemmilla kerroilla takana ollut tiukka stressi ja väsymys yhdistettynä kylmään viimaan olivat aiheuttajia. Nykyisin vältän pohjoistuulta ja vetoa. Jos tunnen elohiiren nykivän, olen aivan paniikissa peiton alla, syön b-vitamiinia ja tulehduslääkkeitä. Usein oireita tulee matkoilla ilmastoiduissa kulkuvälineissä ja hotelleissa. Viikko sitten syysloma Kreetalla meni osittain pilalle, sillä tuuli puhalsi siten, että pysyin sisätiloissa.

        Älkää luovuttako kuitenkaan. Olen parisuhteessa ihanan miehen kanssa ja lapseni ovat aikuisia. Huolehdin ulkonäöstäni ja olen kiitollinen, että paranin näinkin hyvin ja voin tehdä rakastamaani työtä. Vie aikaa, mutta uskon, että saatte hymynne takaisin.

        Kerroit että olet paniikissa, jos vähänkin elohiiri nyppii, olen itse ajatellut ihan samoin , eli voiko mitään tehdä jos tämä uusii?
        Nimittäin olen ollut ulkona töissä ja tuntuu, että viima tuntuu tosi paljon korviin. olen suojannut ne pumpulilla ja pipolla, mutta siltikin nyt korvat on oireilleet. Muistan kun olin matkalla ja tämä halvaus tuli, korvia jotenkin "juili" tai vihloi se ei ollut tavallista korvasärkyä ja nyt sitä on ollut samanlailla ja leukaperät on ollut samanlailla arat, ihankuin olisin purrut hampaita yhteen koko yön ne on jotenkin jännittyneet, onko kellään samanlaisia oireita vai onko tämä vaan mun korvien välissä?


      • eliza
        toivoko mennyt kirjoitti:

        Kerroit että olet paniikissa, jos vähänkin elohiiri nyppii, olen itse ajatellut ihan samoin , eli voiko mitään tehdä jos tämä uusii?
        Nimittäin olen ollut ulkona töissä ja tuntuu, että viima tuntuu tosi paljon korviin. olen suojannut ne pumpulilla ja pipolla, mutta siltikin nyt korvat on oireilleet. Muistan kun olin matkalla ja tämä halvaus tuli, korvia jotenkin "juili" tai vihloi se ei ollut tavallista korvasärkyä ja nyt sitä on ollut samanlailla ja leukaperät on ollut samanlailla arat, ihankuin olisin purrut hampaita yhteen koko yön ne on jotenkin jännittyneet, onko kellään samanlaisia oireita vai onko tämä vaan mun korvien välissä?

        Kylläpä tuntuu tutulta. Jotenkin sitä kiinnittää heti huomiota kaikkiin oireisiin, jotka muistuttavat halvauksesta. Pidä huoli, että nukut tarpeeksi, rentoutat lihaksesi. Käytä lämpötyynyä, hiero kasvojasi. Käy myös säännöllisesti hierojalla tai hermoratahierojalla. Niskojen jännitys on pahasta. Olen juuri itse lähdössä rentoutavaan kylpyyn, jotta nukkuisin hyvin. Varo pohjoisviimaa, varsinkin jos on muita flunssan oireita! Lisään vielä, että hierojalla (kokovartalo) käynti auttoi minua uskomaan paranemiseen. Luulen, että yksi syy halvaukseen oli juuri stressistä johtunut hermojännitys ja siitä aiheunut tulehdus.


      • Naamapuoli

        Olen 28-vuotias ja minulla on tällä hetkellä ns. "lievä kasvohalvaus".
        Elän halvauksen kanssa kolmatta päivää ja pelkään tosissani jääväni naamapuoleksi.
        Minulla on ennestään eräs syndrooma, johon liittyy tietynlaiset kasvojen piirteet, (ja taistelin nuorena itsetuntoni kanssa monia vuosi), joten voitte ehkä kuvitella tuntoni tällä hetkellä.
        Yhteiskunta kun on niin ankara poikkeavan näköisille ihmisille, halusimmepa sitä tai emme.
        Ennusteeni pitäisi olla kuitenkin hyvät,
        vaikka tällä hetkellä kasvoissani on kohtia, jotka eivät käytännössä liiku juuri ollenkaan.
        Syy halvaukseeni voi myös jäädä tuntemattomaksi, koska en asu "punkkialueella", enkä ole mielestäni saanut viimaa kasvoihini. Tosin kuulolaite on samalla puolen päätä kuin halvauskin nyt...

        En voi tällä hetkellä kuin pitää kiinni toivosta ja uskoa, että paranen lähes täysin.
        Tsemppiä kohtalon tovereille! Me kestämme!:)


      • <H>
        Unikko46 kirjoitti:

        Kyllä se oli mullakin niin, että gooklen kautta 8 kk hain tietoa ja nyt eka kerran löysin tämän keskustelun.
        Kuntoneuvolaan pääsee soittamalla itse ajan, eli fysioterapian osastolle terveyskeskukseen, ei tarvi mitään lähetettä.
        Ja mangneettikuvaukseen lääkäri lähetti, kun parantumista ei ollut puolen vuoden aikana tapahtunut, sulkeakseen pois mahdolliset muut sairaudet.
        Olen myös kuullut, että jotkut muutkin ovat saaneet vahvaa kortisonia ja vahvaa b vitamiiniä suoraan suoneen heti halvauksen alettua ja ovat kuntoutuneet ja sähköhoitoa, mutta kun omalle lääkärille kerroin näistä, hän suorastaan naurahti, ei o apua, ei o tutkittua tulosta.
        Lääkäri on ainoastaan tutkinut, kuin kulmakarvat nousee, osaanko viheltää ja korvat on katottu joka kerta, mutta hyvin "yliolkaisesti" mielestäni on suhtautunut, ja aina kovalla kiireellä.
        Mutta jatketaan ajatuksia tällä palstalla.
        Tämä on parasta hoitoa koko aikana...

        Itse kun lääkärissä kävin, niin lääkäri soitti jollekkin spesialistille, joka meinas kans heti että kortisonia ja kasvojumppaa. saa nyt nähä että auttaako


      • Jouluherkutko jäävät sivu suun

        Halvaannuin vasemmalta puolelta kasvoista sunnuntaina 10.12 raskausviikot meneillään tällöin 34 3. Tutkittiin ja hutkittiin, mitään ei löytynyt. Nyt olen jumpannut ahkerasti mutta mikään ei vasemmalla puolella värähdäkkään. Välillä iskee masennus ja epätoivo siitä jos ei paranekaan ollenkaan. Yritän säilyttää uskon paranemisesta ja vaan jatkaa jumppausta, olisi niin mukavaa nauttia jouluherkuista muuallakin kuin leualla ja vauvan syntyessä puhua ja pussailla kunnolla.


      • toivoa on
        Jouluherkutko jäävät sivu suun kirjoitti:

        Halvaannuin vasemmalta puolelta kasvoista sunnuntaina 10.12 raskausviikot meneillään tällöin 34 3. Tutkittiin ja hutkittiin, mitään ei löytynyt. Nyt olen jumpannut ahkerasti mutta mikään ei vasemmalla puolella värähdäkkään. Välillä iskee masennus ja epätoivo siitä jos ei paranekaan ollenkaan. Yritän säilyttää uskon paranemisesta ja vaan jatkaa jumppausta, olisi niin mukavaa nauttia jouluherkuista muuallakin kuin leualla ja vauvan syntyessä puhua ja pussailla kunnolla.

        Sain pareesin kasvoihin muutama päivä synnytyksen jälkeen viime kesänä. Oli se epätoivoinen olo kun ei pysynyt ruoka ja juoma suussa, puhe oli epäselvää ja näky peilissä aivan vieras. Siinä sitten vauvan kanssa opettelua ja pelko, että kasvot jää pysyvästi siihen tilaan. No, pikkuhiljaa se alkoi paranemaan, ahkerasti kun jumppasin ohjeiden mukaan (alkuun tosiaan tuntui ettei siitä mitään hyötyä ole). Nyt kun aikaa on kulunut n.7kk,se on muuten täysin palautunut, siis kasvot toimii normaalisti paitsi kun väsyttää niin vasen silmäluomi on jotenkin voimattomampi. Minullakaan mitään virallista syytä ei osattu halvaukseen kertoa vaikka kaikenmoisia tutkimuksia ja hutkimuksia tehtiin. Aikaa se vie mutta toivoa on, kyllä se paranee!


      • Äityli85

        Juu huomasin kanssa ikäväkseni, että oikealta puolelta lähti makuaisti tai no aluksi se tuntui suussa, kuin olisi tullut joku ihmeen rasvakerros toiselle puolelle syytä. (kuulostaa todella kummalta, mut siltä se ihan selkeesti tuntui)

        Yritin maistella yhtä sun toista oikealla puolella, mutta mikään ei vain maistunut miltään ja aluksi ajattelin, että se menee ohi. Pian kuitenkin ilmeni toinen vika (parin tunnin sisällä) Silmä alkoi tuntua kovin erikoiselta aivan niin kuin se ei olisi mennyt kunnolla kiinni ja vetisti vähäsen.

        En siitäkään viä oikein älynny huolestuu, mutta sitten illalla hammaspyykillä vettä porskutellessani vesi karkasi oikealta puolelta ja ei mikään ei leuan ja silmien välillä toiminu. Hitto muuten kun sit säikähdin ja raskausviikkoja on jo 39 4, että sellainen minun kokemukseni. Olis mukava tosiaan tietää muita kohtalotovereita ja ovatko he parantuneet miten tai ollenkaan ja mikä on ollut syynä.

        Itellenni sanottiin, että todennäköisesti johtuu hermostotulehduksesta??!! Jumpata kovasti yritän, mutta ei poski oikein anna myöten ja silmä ei kunnolla sulkeudu joten vetistää välillä vähä liikaakin ja päätä ja leukaa särkee oikealta puolelta, meinaa kirjaimellisesti tulla hulluksi, ku ei tiä miksi ja miten??


      • hönö1234567
        toivoa on kirjoitti:

        Sain pareesin kasvoihin muutama päivä synnytyksen jälkeen viime kesänä. Oli se epätoivoinen olo kun ei pysynyt ruoka ja juoma suussa, puhe oli epäselvää ja näky peilissä aivan vieras. Siinä sitten vauvan kanssa opettelua ja pelko, että kasvot jää pysyvästi siihen tilaan. No, pikkuhiljaa se alkoi paranemaan, ahkerasti kun jumppasin ohjeiden mukaan (alkuun tosiaan tuntui ettei siitä mitään hyötyä ole). Nyt kun aikaa on kulunut n.7kk,se on muuten täysin palautunut, siis kasvot toimii normaalisti paitsi kun väsyttää niin vasen silmäluomi on jotenkin voimattomampi. Minullakaan mitään virallista syytä ei osattu halvaukseen kertoa vaikka kaikenmoisia tutkimuksia ja hutkimuksia tehtiin. Aikaa se vie mutta toivoa on, kyllä se paranee!

        kiitos lohdutukseta! itsellä ollut halvaus 10 kk mutta mitään ei ole tapahtunut... tuli aivoverenvuodosta.. täytyy vaan ootella kun ei sille mitää maha.. puhesta ei saa selvää! asiat pitää hoitaa kirjottamalla...


      • höhöööööööö
        toivoa on kirjoitti:

        Sain pareesin kasvoihin muutama päivä synnytyksen jälkeen viime kesänä. Oli se epätoivoinen olo kun ei pysynyt ruoka ja juoma suussa, puhe oli epäselvää ja näky peilissä aivan vieras. Siinä sitten vauvan kanssa opettelua ja pelko, että kasvot jää pysyvästi siihen tilaan. No, pikkuhiljaa se alkoi paranemaan, ahkerasti kun jumppasin ohjeiden mukaan (alkuun tosiaan tuntui ettei siitä mitään hyötyä ole). Nyt kun aikaa on kulunut n.7kk,se on muuten täysin palautunut, siis kasvot toimii normaalisti paitsi kun väsyttää niin vasen silmäluomi on jotenkin voimattomampi. Minullakaan mitään virallista syytä ei osattu halvaukseen kertoa vaikka kaikenmoisia tutkimuksia ja hutkimuksia tehtiin. Aikaa se vie mutta toivoa on, kyllä se paranee!

        kiitos kovasti toivosta! itsellä ollut 11kk eikä mitään tapahtunut..kai se vielä tästä..


      • asdfer
        toivoko mennyt kirjoitti:

        Kerroit että olet paniikissa, jos vähänkin elohiiri nyppii, olen itse ajatellut ihan samoin , eli voiko mitään tehdä jos tämä uusii?
        Nimittäin olen ollut ulkona töissä ja tuntuu, että viima tuntuu tosi paljon korviin. olen suojannut ne pumpulilla ja pipolla, mutta siltikin nyt korvat on oireilleet. Muistan kun olin matkalla ja tämä halvaus tuli, korvia jotenkin "juili" tai vihloi se ei ollut tavallista korvasärkyä ja nyt sitä on ollut samanlailla ja leukaperät on ollut samanlailla arat, ihankuin olisin purrut hampaita yhteen koko yön ne on jotenkin jännittyneet, onko kellään samanlaisia oireita vai onko tämä vaan mun korvien välissä?

        Korvatulehduksen komplikaationa voi esiintyä kasvohalvaus


      • Seppo
        toivoko mennyt kirjoitti:

        Olen seurannut mielenkiinnolla tätä keskustelua, kun olen kanssa koittanut löytää kohtalotovereita.Löysin tänne googlen kautta, kun olen melkein jokapäivä käynyt netissä 9kk:den ajan ja etsinyt sanalla kasvohermohalvaus jotain uutta asiasta ja vihdoinkin löytyi.
        Mutta kuinka te olette päässyt magneettikuvauksiin ja kuntoneuvoloihin yms.Mulle on tehty yhdet verikokeet ja ultraäänellä tsekattiin kaulan alue eikä mitään muuta, tuntuu että valitan turhasta, kun vain toinen puoli kasvoista ei toimi kunnolla, mutta joskus toivoisi, että kun lääkärille sattuisi tämä omalle kohdalle eikä se menisikään muutamassa viikossa ohi niin mitäs sitten.(olen vähän ilkeä ja katkera)
        Puhuminen tästä on vieläkin vaikeeta olen nykyään "itkuherkkä" ja asiakaspalvelussa se on aika piinallista.
        Perhe on suhtautunut ok, lapset sanoo ettei sitä enään niin huomaa siihen on tottunut, mutta itse en vielä ole kokonaan.

        Itte kävin aikanaan magneetissa kans kun kuvittelin että henkikö tässä menee, mutta eipä sieltä mitään löytyny. Kunnallisessa mielenkiinto loppui siihen, eli jos haluat oikeasti saada hoitoa niin suosittelen menemään yksityiselle. Surullista, mutta tähän on Suomessa tultu. Sillä voi aina lohduttautua että tuskin aiheuttajana on mitään vakavaa, kasvohalvaus on melko yleinen vaiva.


    • kat75

      eilinen tuli vietettyä lastenklinikalla,pojalla:8.v.kasvohalvaus,syytä ei vielä tiedetä,tutkimukset jatkuvat...ke on magneettikuvaus ja sekin pelottaa eilisen selkäydintestien jälk.!?onko neuvoja?poika voi kuitenkin ja ONNEX hyvin,vaikka kasvopuolisko roikkuukin!

      • turre6

        Kyllä noin nuorella lapsella on todellakin toivoa. Viestistä on aikaa, joten voisin jopa olettaa, että kasvo on parantunut tähän mennessä itsestään. Jos kuitenkaan ei niin nykyiset hermosiirteet saavat ihmeitä aikaan. En tosin tiedä tehdäänkö niitä noin nuorille. Itselleni on tehty noin vuosi sitten.


      • unikko46
        turre6 kirjoitti:

        Kyllä noin nuorella lapsella on todellakin toivoa. Viestistä on aikaa, joten voisin jopa olettaa, että kasvo on parantunut tähän mennessä itsestään. Jos kuitenkaan ei niin nykyiset hermosiirteet saavat ihmeitä aikaan. En tosin tiedä tehdäänkö niitä noin nuorille. Itselleni on tehty noin vuosi sitten.

        Mulla on nyt ollut toista vuotta tämä naama vino ja silmä ei viäkään räpsy toisen kanssa, tiputtelen keinokyyneleitä päivittäin.
        Sitä boteksia ei sitten kuitenkaan kokeiltu, pelkäsin jos valahtaa tuo suupieli alas, kuten alussa, pikkusen korjaantunut jo, mutta jäykkä poski on , mutta mitä on nämä hermosiirteet ja kelle ja missä tapauksessa niitä tehdään?
        Seuraava käynti lääkärillä syyskuussa, eli puolitoista vuotta tapahtuneen jälkeen, katsotaan pitääkä silmäluomea leikata.
        Mitähän kuuluu syksyisille keskustelijoille?


      • turre6
        unikko46 kirjoitti:

        Mulla on nyt ollut toista vuotta tämä naama vino ja silmä ei viäkään räpsy toisen kanssa, tiputtelen keinokyyneleitä päivittäin.
        Sitä boteksia ei sitten kuitenkaan kokeiltu, pelkäsin jos valahtaa tuo suupieli alas, kuten alussa, pikkusen korjaantunut jo, mutta jäykkä poski on , mutta mitä on nämä hermosiirteet ja kelle ja missä tapauksessa niitä tehdään?
        Seuraava käynti lääkärillä syyskuussa, eli puolitoista vuotta tapahtuneen jälkeen, katsotaan pitääkä silmäluomea leikata.
        Mitähän kuuluu syksyisille keskustelijoille?

        Sinun kannattaa kysyä lääkäriltä tarkemmin mitä tarkoitan nimittäin voi olla niin, että en oikealla tavalla osaa tätä selittää. Lyhyesti hermo siirretään esimerkiksi jalasta kasvoihin jne. ilmeisesti melko monimutkainen juttu. Itselleni on käännetty kielestä hermo kasvoihin.

        Kannattaisi käydä osoitteessa http://groups.msn.com/kasvohalvausvertaistuki


    • Marja44

      Hei!
      Minulla todettiin kasvohermohalvaus v-2000 ja se säikäytti minut. Eräänä aamuna kun heräsin ja aloin juoda aamukahvia ja lukemaan lehteä niin ihmettelin miksi lehti kastuu ja yöpuku oli aivan kahvissa.
      Harvemmin kun peiliin katson niin silloin katsoin ja huomasin että oikea puoli kasvoista roikkui kun mikäkin....
      Lääkäriin menin ja niiltä istuimelta ja sain diaknoosin et kasvohermohalvaus tämä on. Siitä alkoi minun lääkärissä rumppaaminen jota kesti v-2001
      Minulle tehtiin vaikka minkälaisia kokeita ja kaiken kruunasi et silmää piti yksi neljäs osa tikata kiinnin kun siinä oli jo kuivumisen merkkejä....jumppasin ja hieroin naamaani peilin edessä monesti päivään ja tosi ihanat muksuni jopa riitelivät kenen vuoro on hieroa äitin kasvoja että ne paranisi....
      Kyllä ei tätä naista pahemmin naurattannut ja hyvä kun en naurannutkaan, oli naama sen näköinen.
      Viimeisen kerran kun kävin lääkärissä niin sain pommin niskaan.... lääkäri totesi että tästä halvauksesta minulle jää suu hiukan roikkumaan.
      Tälläinen oli minun tarina ja voin kyllä kertoa tarkemmin mitä kaikkea ne minulle on tehty.

    • puolisilmä

      Minut halvaus yllätti 19 -vuotiaana (nyt 23), vasen puoli jämähti täysin. Herätessä oli naama outona, mutta totesin asian kunnolla vasta työpaikalla ravintolassa, kun kaverit sanoivat että naama on jotenkin väärällään. Siitäkös paniikki syntyi. Päivystyksen lääkäri ei osannut sanoa mitään, ja äiti vei yksityiselle. Sieltä ohjattin korvaklinikalle. Ennuste oli, että parantuu tai ei.
      Minulle kauniille nuorelle ja hymyilevälle naiselle naamavamma oli kamala paikka, mutta parantui se kuitenkin hiljalleen n. kolmessa kuukaudessa. Edelleen on tosin toinen silmä jotenkin pienempi ja löysempi. Silmäluomi pussittaa enemmän halvaantuneella puolella ja ryppyjäkin on hieman. Väsyneenä myös elohiiri vaivaa, jolloin koko luomi nykii. TOdella rasittavaa, jos on asiakkaan kanssa silmätysten.
      Kuvissa toisen silmän pienuus näkyy, ja mallinhommat olen joutunut unohtamaan (tosin ei minusta olis PROta tullut kyllä muutenkaan:)..). Pelottaa myös, että vanhemmiten silmä löystyy enemmän, koska jo muutamassa vuodessa halvaantumisen jäljet ovat tulleet jotenkin enemmän esiin.
      Huonommin voisi kuitenkin tilanteeni olla, ja olen todella pahoillani teidän puolesta, jotka olette vammasta kärsineet enemmän. Edelleen silti mietin, mikä voisi silmääni auttaa. Onko teistä kukaan käynyt esim. kasvohoidoissa tms. joista olisi ollut apua? Voisiko niistä sähköimpulsseista, vai mitä nyt onkaan, olla apua?
      Tsemppiä kaikille ongelman kanssa painiville!!! Ja hymyillään oikein rehvakkaasti sillä toisella puolella, jos kohdataan ;D !!!

      • Nasseli

        Heippa, Itselläni oli kasvohalvaus 4 vuotta sitten. nyt olen 30 vuotias. Oikea puoli halvautui kasvoista kokonaan eikä syy selvinnyt. Minullakin parantui halvaus muuten mutta oikea puoli jäi heikommaksi jota ei huomaa muut kuin minä itse. Ja sitten se oma murheen kryyni eli silmän luomirako jäi pieneksi ja jäykäsi. Nyt olen huomannut että se haittaa jotenkin ihmeellisesti myös näköäni siinä silmässä. Ikäänkuin puristaa sarveiskalvoa ja kuva väristyy. Olen nyt aloittanut jumpat kasvoille ja niistä on kyllä apua. itselläni on silmän ja suun yhteisliikettä, eli kun mutristan suuta niin silmäluomi pienenee entisestään. Siitä olisi opetettava kasvot pois. Ahkeralla jumppaamisella sen pitäisi onnistua. Ja sitten kun yhteisliikettä ei enää ole on hyvä alkaa vahvistamaan silmän kehälihasta. Putkiston Kasvokoulussa on on mielestäni hyviä kasvolihasjumppaohjeita lihasten vahvistamiseen sitten kuin yhteisliikkeestä on ensin päästy eroon.

        Hyviä jumppahetkiä kaikille!


      • <H>
        Nasseli kirjoitti:

        Heippa, Itselläni oli kasvohalvaus 4 vuotta sitten. nyt olen 30 vuotias. Oikea puoli halvautui kasvoista kokonaan eikä syy selvinnyt. Minullakin parantui halvaus muuten mutta oikea puoli jäi heikommaksi jota ei huomaa muut kuin minä itse. Ja sitten se oma murheen kryyni eli silmän luomirako jäi pieneksi ja jäykäsi. Nyt olen huomannut että se haittaa jotenkin ihmeellisesti myös näköäni siinä silmässä. Ikäänkuin puristaa sarveiskalvoa ja kuva väristyy. Olen nyt aloittanut jumpat kasvoille ja niistä on kyllä apua. itselläni on silmän ja suun yhteisliikettä, eli kun mutristan suuta niin silmäluomi pienenee entisestään. Siitä olisi opetettava kasvot pois. Ahkeralla jumppaamisella sen pitäisi onnistua. Ja sitten kun yhteisliikettä ei enää ole on hyvä alkaa vahvistamaan silmän kehälihasta. Putkiston Kasvokoulussa on on mielestäni hyviä kasvolihasjumppaohjeita lihasten vahvistamiseen sitten kuin yhteisliikkeestä on ensin päästy eroon.

        Hyviä jumppahetkiä kaikille!

        Kun aloit paranemaan halvauksesta, tuntuiko kasvoissasi halvaantuneella alueella "nykimistä", kuten elohiiri?


      • balleriina,, ,,,entinen

        Luin viestejänne koko päivän. Jouluna, aamulla herätessäni ei oikea puoli kasvoista toiminut kunnolla. Aivankuin olisin yöllä unissani käynyt hammaslääkärissä, ja piikitetty kunnolla puudutusainetta suuhun. Järkytyin.
        Kävin lääkärissä. hän käski syömään Primaspan 100mg, joka on tarkoitettu verenkiertohäiriöiden ehkäisyyn.
        Olen jo pyörätuolissa,hermovaurion takia.
        Löysin ainakin tukiryhmäsivun, laitan sen tähän: http://groups.msn.com/kasvohalvausvertaistuki/jumppaohjeita.msnw
        Sieltä katsoin tietoa, ja kuvia mikä hermottaa mitäkin.


      • Nykimistä
        <H> kirjoitti:

        Kun aloit paranemaan halvauksesta, tuntuiko kasvoissasi halvaantuneella alueella "nykimistä", kuten elohiiri?

        tällä halvaantuneella alueella ja olisi oikein mukava tietää meinaako tämä nykiminen mitään? Huulen alueelta ja silmän alueelta nykii välillä melko voimakkaasti, että antakee pian kommentteja tai jotain tietoo/kokemusta..


      • vihlonta
        <H> kirjoitti:

        Kun aloit paranemaan halvauksesta, tuntuiko kasvoissasi halvaantuneella alueella "nykimistä", kuten elohiiri?

        kun sain botox pistokset. Korvien vihlonta on jatkunut jo vuoden. Onko tätä vihlontaa muilla?


    • suu mutrulla

      Huomasin tuossa 6 päivää sitten, että vasemmanpuolen huuli ei ole ihan normaali. 3 päivää sitten syöminen ja juominen oli jo vähän huonoa. Eilen kävin lääkärissä eka kerran ja mulla on vissiin perifeerinen kasvohermohalvaus. Kasvoista ei ainakaan vielä juurikaan huomaa halvausta ainoastaan puhuessa ja hymyillessä. Silmänkin saa kiinni. Aamukahvit meinaa mennä rinnuksille.

      Vieläköhän tää tästä voi paljonkin pahentua ja mitenköhän tästä paranee. Vahvaa B-vitamiinia oon ruvennut syömään.

    • Tuulentuntija

      halvauksen syntyessäni vasemmalle puolelle. Se on vuosien kuluessa parantunut hyvinkin paljon, mutta ei näistä kasvoista saada koskaan normaaleja.

      On hirvittävää elää kauniiden ihmisten maailmassa. Olen joutunut kärsimään koulukiusauksesta, tuntemattomien ihmisten nimittelystä kaupungilla liikkuessani (vammanen ja friikki ovat olleet suosikkeja) ja muusta mukavasta.

      Lopulta tämä johti pitkiin masennusjaksoihin ja itsemurhayritykseen. Ilmeisesti kärsin jonkinasteisesta alakuloisuudesta koko loppuikäni.

      Vihaan sitä, että kasvot määräävät koko elämästäni.

      • heidi26v

        Minulla alkoi voimakkaat vasemman puoleiset päänsäryt lokakuussa-06...todettiin migreeniksi..
        seuraavana päivänä vasen alahuuli puutui..
        edelleen migreeni..
        Kieli puutui, turposi..migreeni..2tuntia jorvista kotiutumisen jälkeen vasenpuoli kasvoista halvaantui täysin. Silmä ei sulkeutunut, juomat valui suunpielestä ulos.
        Kovat päänsäryt jatkuivat..eli ei migreeniä vaan kasvohermohalvaus ja päänsäryn aiheuttaja tuntematon..
        Päänmagneettikuvien,verinäytteiden, selkäydin näytteiden jälkeen..mitään ei löydy..
        kotiutus..
        Hirveissä kivuissa kotona sinnittelin halvaantuneena 3päivää.. kunnes ambulanssilla sairaalaan..Lopulta löytyi n.sanottu rengasihottuma jalka taipeesta aiheuttaja borrelioosi..huom.rengasihottuma kesti vain pari päivää..joten sitä ei aina välttämättä huomaa siitä.
        edelleen selkäydin näytteistä ei löytynyt mitään..
        olin sairaalassa kivuissa n.1vk.kunnes tajuttiin että minulla on kolmoishermosärky..sain kipulääkärin vastaamaan lääkityksistä..
        kipu lähtee takaraivosta repimään kuin iskuin kasvoihin otsaan, poskiin, leukaan..
        aivan sietämätön kipu. n.3vka meni sairaalan suonensisäisissä hoidoissa..
        n.2kk jälkeen ensimmäiset paranemiset halvauksessa..silmäluonta ei tarvitse teipata kiinni..oftan a-pant silmärasva auttaa silmää pysymään kiinni yöllä..todella paksua..silloin silmällä ei kylläkään näe mitään.
        huom.kannatta laittaa rasvaa ja puhtaita kangasliinoja ja esim merimiessilmälappu..tai molemmat silmät peittävä kangasmaski..
        näin pääsee eroon hirveestä kierteestä teipata silmä kiinni.
        2,5kk halvauksesta suunpieli alkoi liikkua n.sentin verran.
        nyt 4,5kk jälkeen kasvoissa ei ole ollut lisää paranemista.
        Uskon myös vahvasti paranemistekijäksi lämpöä olin nimittäin brasiliassa kun suunpieli alkoi parantua..
        muutenkin olen huomannut lämmön rentouttavan kasvoja.
        Suun pielen liikkuminen on tehnyt kasvoistani normaalimman näköiset ei väänny enää niin pahasti..
        eniten halvauksen näkee ääriasennoissa kuten nauru,hymy..tai jos tuuli ja pakkanen kuivattaa silmän auki.
        Minulla on pakkomielle hymyilystä..
        olen tai olin todella iloinen ihminen ja hymyn puuttuminen masensi todella pahasti..
        Ulkonäkökeskeisessä maailmassa on todella vaikea olla näkyvien puutteiden kanssa..
        ulkopuolisten arvosteltavina..
        Mutta uskon, että aika vielä parantaa minut joku päivä...se vaan vie näköjään kauemmin aikaa kuin monilla vedosta halvauksen saaneilla.
        käyn itse myös akupunktiossa..uskon sen vähintään vahvistavan kroppaa kestämään kaikki rankat lääkekuurit..ja ei länsimaalainen akupunktio joka pistelee suoraan hermoihin..
        vaan itämainen kiinalainen akupunktio..
        korvaklinikan kasvohermohalvauksiin erikoistuneet lääkärit eivät suosittele kasvojumppaa..voi aiheuttaa kasvoihin vääristymiä..eikä sähköshokkeja..tämä on modernein kanta asiaan.
        Joten luonto parantaa jos parantaa.
        halvaukseni on 1-6 asteikolla nyt4.
        Moni ei tiedä, että 37%eteläsuomen punkeista kantaa borrelioosia..
        ja minäkin olin luultavasti saanut tartunnan kesällä espoon saaristosta..
        borrelioosiin myös suositellaan todella pitkää antibioottia, jotta ei tulisi muita jälkitauteja..itse söin 4kk..
        3kk on kai aika riittävä..joskus jopa 6kk.
        Tunnen miehen, joka on saanut toispuoleisen kasvohermohalvauksen havrix-rokotteesta..
        parantui täysin n.vuoden jälkeen.
        Loppuelämän vaivoiksi jäi kylläkin vasemman korvan kuulo herkkyys..ja alttius vedolle.
        tämmöstä tänne yhdelle naamapuolelle.
        Toivon kaikille pikaista paranemista..
        tai edes hidasta paranemista.
        ps.tarkistakaa kroppanne iltaisin, jottei ole punkkeja..ja varokaa vetoa..erityisesti auton ikkuna auki vetää todella pahasti.


      • taru82
        heidi26v kirjoitti:

        Minulla alkoi voimakkaat vasemman puoleiset päänsäryt lokakuussa-06...todettiin migreeniksi..
        seuraavana päivänä vasen alahuuli puutui..
        edelleen migreeni..
        Kieli puutui, turposi..migreeni..2tuntia jorvista kotiutumisen jälkeen vasenpuoli kasvoista halvaantui täysin. Silmä ei sulkeutunut, juomat valui suunpielestä ulos.
        Kovat päänsäryt jatkuivat..eli ei migreeniä vaan kasvohermohalvaus ja päänsäryn aiheuttaja tuntematon..
        Päänmagneettikuvien,verinäytteiden, selkäydin näytteiden jälkeen..mitään ei löydy..
        kotiutus..
        Hirveissä kivuissa kotona sinnittelin halvaantuneena 3päivää.. kunnes ambulanssilla sairaalaan..Lopulta löytyi n.sanottu rengasihottuma jalka taipeesta aiheuttaja borrelioosi..huom.rengasihottuma kesti vain pari päivää..joten sitä ei aina välttämättä huomaa siitä.
        edelleen selkäydin näytteistä ei löytynyt mitään..
        olin sairaalassa kivuissa n.1vk.kunnes tajuttiin että minulla on kolmoishermosärky..sain kipulääkärin vastaamaan lääkityksistä..
        kipu lähtee takaraivosta repimään kuin iskuin kasvoihin otsaan, poskiin, leukaan..
        aivan sietämätön kipu. n.3vka meni sairaalan suonensisäisissä hoidoissa..
        n.2kk jälkeen ensimmäiset paranemiset halvauksessa..silmäluonta ei tarvitse teipata kiinni..oftan a-pant silmärasva auttaa silmää pysymään kiinni yöllä..todella paksua..silloin silmällä ei kylläkään näe mitään.
        huom.kannatta laittaa rasvaa ja puhtaita kangasliinoja ja esim merimiessilmälappu..tai molemmat silmät peittävä kangasmaski..
        näin pääsee eroon hirveestä kierteestä teipata silmä kiinni.
        2,5kk halvauksesta suunpieli alkoi liikkua n.sentin verran.
        nyt 4,5kk jälkeen kasvoissa ei ole ollut lisää paranemista.
        Uskon myös vahvasti paranemistekijäksi lämpöä olin nimittäin brasiliassa kun suunpieli alkoi parantua..
        muutenkin olen huomannut lämmön rentouttavan kasvoja.
        Suun pielen liikkuminen on tehnyt kasvoistani normaalimman näköiset ei väänny enää niin pahasti..
        eniten halvauksen näkee ääriasennoissa kuten nauru,hymy..tai jos tuuli ja pakkanen kuivattaa silmän auki.
        Minulla on pakkomielle hymyilystä..
        olen tai olin todella iloinen ihminen ja hymyn puuttuminen masensi todella pahasti..
        Ulkonäkökeskeisessä maailmassa on todella vaikea olla näkyvien puutteiden kanssa..
        ulkopuolisten arvosteltavina..
        Mutta uskon, että aika vielä parantaa minut joku päivä...se vaan vie näköjään kauemmin aikaa kuin monilla vedosta halvauksen saaneilla.
        käyn itse myös akupunktiossa..uskon sen vähintään vahvistavan kroppaa kestämään kaikki rankat lääkekuurit..ja ei länsimaalainen akupunktio joka pistelee suoraan hermoihin..
        vaan itämainen kiinalainen akupunktio..
        korvaklinikan kasvohermohalvauksiin erikoistuneet lääkärit eivät suosittele kasvojumppaa..voi aiheuttaa kasvoihin vääristymiä..eikä sähköshokkeja..tämä on modernein kanta asiaan.
        Joten luonto parantaa jos parantaa.
        halvaukseni on 1-6 asteikolla nyt4.
        Moni ei tiedä, että 37%eteläsuomen punkeista kantaa borrelioosia..
        ja minäkin olin luultavasti saanut tartunnan kesällä espoon saaristosta..
        borrelioosiin myös suositellaan todella pitkää antibioottia, jotta ei tulisi muita jälkitauteja..itse söin 4kk..
        3kk on kai aika riittävä..joskus jopa 6kk.
        Tunnen miehen, joka on saanut toispuoleisen kasvohermohalvauksen havrix-rokotteesta..
        parantui täysin n.vuoden jälkeen.
        Loppuelämän vaivoiksi jäi kylläkin vasemman korvan kuulo herkkyys..ja alttius vedolle.
        tämmöstä tänne yhdelle naamapuolelle.
        Toivon kaikille pikaista paranemista..
        tai edes hidasta paranemista.
        ps.tarkistakaa kroppanne iltaisin, jottei ole punkkeja..ja varokaa vetoa..erityisesti auton ikkuna auki vetää todella pahasti.

        olen itse saanut borrelioosi diagnoosin n. 1 ½ v sitten. Luultavsti olen saanut tartunnan n. 15 vuotta sitten. Olen kärsinyt n. 7 vuotta epämääräisistä oireista, aluksi lähinnä päänsärystä. vast kun noin 1 ½ vuotta sitten muutimme loimaalle niin sain tuon diagnoosin kun menin ansiapuun 2 vrk:ta kestävän päänsäryn takia. Nyt viimeisen vuoden aikana oireeni ovat todella paljon lisääntyneet ja vihdoin ja viimein pääsin viime vikolla magneettitutkimukseen ja ensi viikolla saan kuulla hoito "tuomioni" infektiopoliklinikalla. Jaksamisia sinulle. Olen itse yrittänyt etsiä tietoa tuosta salakavalasta taudista ja löytää muitakin samasta sairaudesta kärsiviä. olen itsekkin vasta 24 vuotias ja elämä edessä.


    • kolmeysikkö

      Minullakin oli oikean puolen kasvohermohalvaus 12 vuotta sitten ja tämän viestiketjun viestit palauttivat paljon mieleeni kuten tuon ruuan tippumisen suusta.

      Huomasin jotain outoa itsessäni töissä ja työtoverini saattoi minut työterveyteen jossa erittäin pätevä lääkäri lähetti minut kiireesti yliopistolliseen sairaalaan ja minut tutkittiin siellä.

      Sain lääkkeeksi kortisonia sisäisesti alenevana annoksena pariksi viikkoa ja seuranta oli parin kuukauden päästä. Paranin ulkoisesti hyvin. Muuten kärsin pitkään erilaisista kivuista ja säryistä naaman alueella ja talvisin naama helposti jäykistyi lisää. Lisäksi kärsin monta vuotta oikean puoleisista poskiontelotulehduksista.

      Sain jumppaohjeet joita tein ahkerasti ja teen vieläkin välillä. Oikeassa ohimossani silmän vieressä oli kova 'patti', jäykistynyt hermokohta jota hieroin ahkeraan ja patti on sulanut siitä kohtaa kokonaan. Esimerkiksi hammaslääkärikäyntien jälkeen huomaan elohiiritunteita kasvoillani, ja palautumista tapahtuu edelleen. Tänä syksynä huomasin että pystyn taas nostamaan oikeaa kulmakaravaani pelkästään. Vasenta en pysty vielä, halvaus ulottui otsalla myös vasemmalle puolelle. Aluksi en pystynyt laajentamaan oikeaa sieraintanikaan mutta mykyään sekin onnistuu hienosti.

      Sähköistä hoitoa en ole saanut eikä sitä kukaan silloin minulle suositellut tai neuvonut mutta voisin ehkä sitäkin kokeilla vielä. Joka tapauksessa kannattaa aina hieroa ja jumpata naamaa ahkeraan.

      Värivoidetta en enää käytä lainkaan. Kyllästyin siihen että oikea silmä kyynelehtii herkästi.

      Kysykää hoidoista ja lääkkeistä ja jumppaohjeita. B-vitamiinia minullekin neuvottiin ja sitä syön välillä edelleenkin. Varon myös jonkin verran vetoa ja viimaa, mutta niidenkin sietokyykky on vuosien varrella parantunut.

    • Naama vinossa

      Minulle tuli tänään 24.10. kasvohalvaus. Vasemman puolen korvan seutu oli kipeä pari päivää ja päätäkin särki ja tänään sitten huomasin, etten saa silmää kiinni ja nauraessa suu menee vinoon. Olin järkyttynyt. Lääkäri antoi pitkän kortisonikuurin suun kautta ja kontrolli on viikon päästä. Toipuminen vie minimissään kolme viikkoa. Silmä on tällä hetkellä hankalin, kun se kuivuu koko ajan. Pitää teipata se yöksi. Ilmeisesti tämän aiheutti veto pitkällä automatkalla.

    • ari

      hei.olen 39v mies terveet elämän tavat työtätekevä.minulle iski viikko sitten ns.kasvohermohalvaus oikealle puolelle.luomi ei mene kiinni kunnolla,suupieli roikkuu,kielen sivu turraa samoin huulipieli.viikon ollu jo ja hermot meinaa mennä.lääkäri määräsi kortisoonia siihen hermovikaan.vielä lisäksi tuli samaan aikaan kurkkurtulehdus.johon antibiootti.

    • P41

      Hei
      Onko kellään aiheutunut kasvohermohalvausta leikkauksen seurauksena. Minulle pitäisi tehdä leikkaus, mutta vaarana on, että kasvohermon alahaara eli 1/2 alahuulen liikuttajahermosta halvaantuu. Ymmärtääkseni suupieli nousisi ylös osittain ylähuulen päälle. Ruokailuun pitäisi jatkossa keskittyä, jotten purisi omaa huultani tai sopat valuisi ulos. Lisäksi puheeseen vaikuttaisi esim. P-kirjaimen osalta.

      Onko kellään vastaava hermo vaurioitunut pysyvästi ja lopullisesti ja mitkä ovat olleet oireet kasvoissa ja etenkin puheessa. Onko puheterapiasta ollut apua?

    • rjkg

      Mä haluan jakaa oman kokemukseni. Mun kasvohermohalvaus tuli asteittain. Ensimmäisenä huomasin, että en maistanut mitään. Sitten huomasin, että suu ei toimi normaalisti, esim. kun pesin hampaita en pystynyt purskuttamaan vaan vesi valui ulos suusta. Elohiiret vaivasi aluksi silmässä koko ajan ja myöhemmin ne tykytti ympäriinsä halvautuneella puolella. Aloin ihmettelemään, että mikä ihme mulla oikeen on.

      Sitten yks päivä ei mennyt enää silmä kunnolla kiinni, suu roikkui ja korvaan sattui ja kaikki kovat äänet tuntuivat oudoilta. Tällöin menin vasta lääkäriin. Tuo kehittyminen kesti siis n. 4 päivää.

      Sain lääkäriltä, kasvojumppaohjeet, sekä lääkityksen (valtrex, joka on jonkinlainen viruslääke ja Prednisolon, joka on joku kortisonilääke sekä silmätippoja kuivaan silmään). Aloitin lääkkeiden syömisen, kun kasvohermohalvauksesta oli kulunut 5 päivää. Muutaman tunnin lääkkeiden oton jälkeen tunsin kuinka kasvoni alkoivat tykyttää oudosti ja jo seuraavana aamuna huomasin suuren eron! Kasvoni toipuivat tosi nopeeseen tahtiin! 3 päivän päästä ei juuri näkyviä oireita ollut. Minua vaivasi lähinnä enää makuaisti ja korva.

      Voisin sanoa, että paranin täysin n. 3 viikossa. Mutta välillä minulla on edelleen outoja tuntemuksia. Esimerkiksi kun meikkaan halvauspuolta, kasvossa tuntuu jännää "värähtelyä", jos korvaan koskee saattaa tuntua myös värähtelyä, hermostuneena kasvoja "tykyttää". Halvauksestani on nyt siis melkein 3 kuukautta.

      Mä tunsin, että noi lääkkeet oli siis suureksi avuksi. Kannattaa pyytää niitä lääkäriltä, jos sattuu siis tulemaan kasvohermohalvaus.

      Tsemppiä kaikille!

      • Liisa ihmenaamassa

        Sain kasvohalvauksen 3päivää sitten ja se kehittyi myös asteittain noin vajaassa 2 vuorokaudessa. Alkoi korvakipuna ja ajattelin että on flunssa jälkitautina tullut korvatulehdus. Seuraavana päivänä aamulla oli kieli oudon tuntuinen ja siitä se levisi edelleen koko vasemmalle puolelle--> lekuriin. Nyt ei vasemmalla ole "ketään kotona" eli kiukun kiukku.

        Pystyisitkö antamaan lääkkeistäsi tarkempaa selostetta kuten annosmäärät, kesto yms. ja vielä sen että, missä lääkärissä kävit, jotta olisi jotain kättäpitempää, kun menee seuraavan kerran tapaamaan tohtoria. Kävin perjantaina Meilahdessa ja päivystyksessä totesi että, mitään ei ole tehtävissä ja paranee jos paranee.

        Täällä kuitenkin ollut mielestäni hyviä kokemuksia esim. kortisonilääkityksestä yms.


      • rjkg
        Liisa ihmenaamassa kirjoitti:

        Sain kasvohalvauksen 3päivää sitten ja se kehittyi myös asteittain noin vajaassa 2 vuorokaudessa. Alkoi korvakipuna ja ajattelin että on flunssa jälkitautina tullut korvatulehdus. Seuraavana päivänä aamulla oli kieli oudon tuntuinen ja siitä se levisi edelleen koko vasemmalle puolelle--> lekuriin. Nyt ei vasemmalla ole "ketään kotona" eli kiukun kiukku.

        Pystyisitkö antamaan lääkkeistäsi tarkempaa selostetta kuten annosmäärät, kesto yms. ja vielä sen että, missä lääkärissä kävit, jotta olisi jotain kättäpitempää, kun menee seuraavan kerran tapaamaan tohtoria. Kävin perjantaina Meilahdessa ja päivystyksessä totesi että, mitään ei ole tehtävissä ja paranee jos paranee.

        Täällä kuitenkin ollut mielestäni hyviä kokemuksia esim. kortisonilääkityksestä yms.

        Moi! En ihan tarkalleen muista annosmääriä tai muuta, koska tosta on muutamia kuukausia. Tossa oli kuitenkin ne lääkkeiden nimet. Mä vaatimalla vaadin lääkäriltä lääkityksen. Koska olin lukenut netistä et monet oli saanut lääkityksen. Mullekin vaan sanottiin et se paranee itestään jos paranee jne.

        Tuota viruslääkettä söin muistaakseni viikon, ja kortisoni annosta pikkuhiljaa pienennettiin. oisinko syönyt sitä 2-3 viikkoa. Annoksista muistan sen verran, et mun piti popsia lääkkeitä kolme kertaa päivässä. Eli aika paljon. Mutta tosiaan heti alko auttamaan, suosittelen! Koska ei oo sitten kiva, jos jää jotain ongelmia kasvoihin tms.

        Toivottavasti paranet pian! Ei kiva juttu...
        Ota noi lääkkeiden nimet ylös! ja muista käyttää jotain silmätippoja jos silmä on kuiva, koska silmä voi vaurioitua!!!


      • rjkg
        rjkg kirjoitti:

        Moi! En ihan tarkalleen muista annosmääriä tai muuta, koska tosta on muutamia kuukausia. Tossa oli kuitenkin ne lääkkeiden nimet. Mä vaatimalla vaadin lääkäriltä lääkityksen. Koska olin lukenut netistä et monet oli saanut lääkityksen. Mullekin vaan sanottiin et se paranee itestään jos paranee jne.

        Tuota viruslääkettä söin muistaakseni viikon, ja kortisoni annosta pikkuhiljaa pienennettiin. oisinko syönyt sitä 2-3 viikkoa. Annoksista muistan sen verran, et mun piti popsia lääkkeitä kolme kertaa päivässä. Eli aika paljon. Mutta tosiaan heti alko auttamaan, suosittelen! Koska ei oo sitten kiva, jos jää jotain ongelmia kasvoihin tms.

        Toivottavasti paranet pian! Ei kiva juttu...
        Ota noi lääkkeiden nimet ylös! ja muista käyttää jotain silmätippoja jos silmä on kuiva, koska silmä voi vaurioitua!!!

        Kävin siis Päijät-Hämeen keskussairaalassa korvapolilla. Ja muista jumpata kasvoja! Pyydä vaikka jumppaohjeet.


      • liisa_ihmenaamassa
        rjkg kirjoitti:

        Kävin siis Päijät-Hämeen keskussairaalassa korvapolilla. Ja muista jumpata kasvoja! Pyydä vaikka jumppaohjeet.

        Sori pieni avautuminen tässä, mutta pakko purkaa päivää :I

        No niin, valkkasin tälle "toisen mielipiteen" nouto paikaksi Espoon Ulappatorin lääkärikeskuksen. Ainoana syynä tällä se että, pääsin korva-nenä-kurkku-lääkärille heti aamusta, (tähtäimessä viruslääkityksen aloittaminen mahdollisimman pian).

        Lekuri oli aluksi oikein miellyttävä, asiallinen sekä totesi diagnoosiksi Bellin pareesin. Kertoi olleensa juuri muutama viikko sitten joillakin valtakunnallisilla korva-päivillä, joissa oli käsitelty kasvohalvauksista tehtyjä tutkimuksia. Lopputulemana oli ollut; jos Belli, niin lääkkeistä ei hyötyä. Kortisoni kuulemma ok alentamaan turvotusta hermossa, mutta viruslääkitystä ei antaisi.

        Päätin kuitenkin kysyä saisinko "varmuuden maksimoimiseksi" myös viruslääkityksen, vai olisiko siitä jotain haittaa. Tässä kohtaa lähti sitten lekurilla mopo käsistä ja päästiin nopeasti keskustelussa tasolle, jossa hän jo kysyi;"Kirjaanko nämä viruslääkkeet sitten psyykkeen hoitoon, kun niitä kerran haluat?".

        Homma ratkesi siihen että tuhahti, kyllä sinä lääkkeet saat, ja niinpä todella sainkin! Ainoa että kortisonia (prednisolon) 40mg 1xpv 5pvn ajan sekä viruslääkettä (Zovirax 200:sta) 5krt/pv 5pvn ajan eli kello soi mm. 02.30. Jos alentuisin uskomaan pikkumaisuuteen, veikkaisin että ei varmaan löytänyt enää vittumaisempia annosteluohjeita.

        Kokonaan jäi siinä tuoksinassa mm. jumppaaminen ja punkkien mahdollisuus käymättä läpi, eli täytynee vielä käydä työterveydessä. Pyydän pois sulkemaan punkit ja kiitän lekuria, joka totesi korvan alueen kipuun (missä esim. kasvohermo sijaitsee!) "sulla on flunssa ollut vasta 7pv, kivut kuuluu tautiin, ota buranaa ja katotaan ens viikolla uudestaan, jos ei mennyt veks". 3h myöhemmin silmän ympärys ei pelaa ja suupieli melkein jo "valmis".

        Saitko millaisia jumppaohjeita, onko sähköisessä muodossa?

        Mielenkiintoista tuo määrättyjen lääkkeiden vaihtelut eri henkilöiden keskuudessa, mitä tässä on tullut netissä vastaan...

        Nyt sitten jännäillään mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään :/


      • rjkg
        liisa_ihmenaamassa kirjoitti:

        Sori pieni avautuminen tässä, mutta pakko purkaa päivää :I

        No niin, valkkasin tälle "toisen mielipiteen" nouto paikaksi Espoon Ulappatorin lääkärikeskuksen. Ainoana syynä tällä se että, pääsin korva-nenä-kurkku-lääkärille heti aamusta, (tähtäimessä viruslääkityksen aloittaminen mahdollisimman pian).

        Lekuri oli aluksi oikein miellyttävä, asiallinen sekä totesi diagnoosiksi Bellin pareesin. Kertoi olleensa juuri muutama viikko sitten joillakin valtakunnallisilla korva-päivillä, joissa oli käsitelty kasvohalvauksista tehtyjä tutkimuksia. Lopputulemana oli ollut; jos Belli, niin lääkkeistä ei hyötyä. Kortisoni kuulemma ok alentamaan turvotusta hermossa, mutta viruslääkitystä ei antaisi.

        Päätin kuitenkin kysyä saisinko "varmuuden maksimoimiseksi" myös viruslääkityksen, vai olisiko siitä jotain haittaa. Tässä kohtaa lähti sitten lekurilla mopo käsistä ja päästiin nopeasti keskustelussa tasolle, jossa hän jo kysyi;"Kirjaanko nämä viruslääkkeet sitten psyykkeen hoitoon, kun niitä kerran haluat?".

        Homma ratkesi siihen että tuhahti, kyllä sinä lääkkeet saat, ja niinpä todella sainkin! Ainoa että kortisonia (prednisolon) 40mg 1xpv 5pvn ajan sekä viruslääkettä (Zovirax 200:sta) 5krt/pv 5pvn ajan eli kello soi mm. 02.30. Jos alentuisin uskomaan pikkumaisuuteen, veikkaisin että ei varmaan löytänyt enää vittumaisempia annosteluohjeita.

        Kokonaan jäi siinä tuoksinassa mm. jumppaaminen ja punkkien mahdollisuus käymättä läpi, eli täytynee vielä käydä työterveydessä. Pyydän pois sulkemaan punkit ja kiitän lekuria, joka totesi korvan alueen kipuun (missä esim. kasvohermo sijaitsee!) "sulla on flunssa ollut vasta 7pv, kivut kuuluu tautiin, ota buranaa ja katotaan ens viikolla uudestaan, jos ei mennyt veks". 3h myöhemmin silmän ympärys ei pelaa ja suupieli melkein jo "valmis".

        Saitko millaisia jumppaohjeita, onko sähköisessä muodossa?

        Mielenkiintoista tuo määrättyjen lääkkeiden vaihtelut eri henkilöiden keskuudessa, mitä tässä on tullut netissä vastaan...

        Nyt sitten jännäillään mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään :/

        Olipas ilkeän kuuloinen lääkäri. Mulla lääkäri sanoi, että viruslääkkeistä on apua, yleensä juuri niissä tapauksissa kun korvaakin särkee. Tällöin aiheuttajana saattaa olla joku herpes virus.

        Ei oo valitettavasti sähköisessä muodossa noita ohjeita. harmi ku mulla ei oo skanneriakaan. Mä voin yrittää selittää sulle pari ohjetta.

        Toi sun kortisonilääkkeen määrä kuullostaa kyl tosi oudolta. Koska sen lääkkeen ohjeissakin lukee, että annosta TÄYTYY pienentää pikkuhiljaa. ei saa noin vaan lopettaa. Ja tietty toi 5 kertaa päiväs tota viruslääkettä kuullostaa aika vittumaiselle.

        Tsemppiä sulle!

        Tässä on ohjeita:

        Suorita liikkeet rauhallisessa tahdissa ja pidä ilme yllä kolmeen laskien. Rentouta kasvot jokaisen liikkeen välillä täysin rennoksi. Toista liikesarja usean kerran päivässä. Seuraa peilistä liikkeiden tehokkuutta. Toista liikkeet viisi kertaa.

        1. Käännä suupielet ylös leveään hymyyn.
        2. Nosta kulmakarvoja (otsa rypistyy)
        3. Vedä kulmakarvoja yhteen (vihainen ilme)
        4. Laita suu suppuun, voit myös yrittää puhaltaa tai viheltää.
        5. Purista silmät lujasti kiinni
        6. Nyrpistä nenää
        7. Vedä suupieliä alas ja jännitä kaulaa
        8. Nosta ylähuuli törrölleen.
        9. Työnnä alahuuli törrölleen.

        Tuossa ne olikin kaikki. Toivottavasti ymmärrät ilman kuvia. Mutta älä rasita kasvoja liikaa.


      • liisa_ihmenaamassa
        rjkg kirjoitti:

        Olipas ilkeän kuuloinen lääkäri. Mulla lääkäri sanoi, että viruslääkkeistä on apua, yleensä juuri niissä tapauksissa kun korvaakin särkee. Tällöin aiheuttajana saattaa olla joku herpes virus.

        Ei oo valitettavasti sähköisessä muodossa noita ohjeita. harmi ku mulla ei oo skanneriakaan. Mä voin yrittää selittää sulle pari ohjetta.

        Toi sun kortisonilääkkeen määrä kuullostaa kyl tosi oudolta. Koska sen lääkkeen ohjeissakin lukee, että annosta TÄYTYY pienentää pikkuhiljaa. ei saa noin vaan lopettaa. Ja tietty toi 5 kertaa päiväs tota viruslääkettä kuullostaa aika vittumaiselle.

        Tsemppiä sulle!

        Tässä on ohjeita:

        Suorita liikkeet rauhallisessa tahdissa ja pidä ilme yllä kolmeen laskien. Rentouta kasvot jokaisen liikkeen välillä täysin rennoksi. Toista liikesarja usean kerran päivässä. Seuraa peilistä liikkeiden tehokkuutta. Toista liikkeet viisi kertaa.

        1. Käännä suupielet ylös leveään hymyyn.
        2. Nosta kulmakarvoja (otsa rypistyy)
        3. Vedä kulmakarvoja yhteen (vihainen ilme)
        4. Laita suu suppuun, voit myös yrittää puhaltaa tai viheltää.
        5. Purista silmät lujasti kiinni
        6. Nyrpistä nenää
        7. Vedä suupieliä alas ja jännitä kaulaa
        8. Nosta ylähuuli törrölleen.
        9. Työnnä alahuuli törrölleen.

        Tuossa ne olikin kaikki. Toivottavasti ymmärrät ilman kuvia. Mutta älä rasita kasvoja liikaa.

        Kiitos jumppaohjeista!

        Täytyy mennä katteleen ilmeitä peilistä ja taidan ottaa ihan vähän nauhallekin, ovat meinaan aika hurjia :D

        kerran vielä kiitti kaikista vinkeistä!!!

        t: jokainen sylkäisykin on suuri seikkailu


      • rjkg
        liisa_ihmenaamassa kirjoitti:

        Kiitos jumppaohjeista!

        Täytyy mennä katteleen ilmeitä peilistä ja taidan ottaa ihan vähän nauhallekin, ovat meinaan aika hurjia :D

        kerran vielä kiitti kaikista vinkeistä!!!

        t: jokainen sylkäisykin on suuri seikkailu

        Ole hyvä vaan! Tulee kyl joo aika hassuja ilmeitä, mut välil voi epätoivokin iskeä.

        Toivottavasti paranet!


      • tuore äiti
        rjkg kirjoitti:

        Ole hyvä vaan! Tulee kyl joo aika hassuja ilmeitä, mut välil voi epätoivokin iskeä.

        Toivottavasti paranet!

        Minulla todettiin myös bellin pareesi viikko sitten. Kehittyi hiljalleen kolmessa päivässä ja nyt ei vasen puoli tee mitään. Lääkäri totesi, että paranee itsestään kuukaudessa. Viheliäinen, mutta vaaraton, sanoi lääkäri. Lääkekuuria en saanut/en ottanut, koska olen juuri synnyttänyt ja imetys olisi pitänyt lopettaa. Mitään jumppaohjeita ei myöskään minulle annettu. Joka aamu herään toiveikkaana, että jotain edistymistä olisi tapahtunut. Mutta ei ainakaan vielä. Ainut oireilu on elohiiri vasemmalla puolella huulen seutuvilla ja silmän ympärillä. Luin jostain, että saattaisi viitata paranemiseen. Onko teillä samanlaisia tuntemuksia???


      • liisa_ihmenaamassa
        tuore äiti kirjoitti:

        Minulla todettiin myös bellin pareesi viikko sitten. Kehittyi hiljalleen kolmessa päivässä ja nyt ei vasen puoli tee mitään. Lääkäri totesi, että paranee itsestään kuukaudessa. Viheliäinen, mutta vaaraton, sanoi lääkäri. Lääkekuuria en saanut/en ottanut, koska olen juuri synnyttänyt ja imetys olisi pitänyt lopettaa. Mitään jumppaohjeita ei myöskään minulle annettu. Joka aamu herään toiveikkaana, että jotain edistymistä olisi tapahtunut. Mutta ei ainakaan vielä. Ainut oireilu on elohiiri vasemmalla puolella huulen seutuvilla ja silmän ympärillä. Luin jostain, että saattaisi viitata paranemiseen. Onko teillä samanlaisia tuntemuksia???

        Onneksi olkoon!

        SIIS VAAVISTA eikä missään nimessä bp:stä!!!!!!

        Eli noi on käsittääkseni tosiaan hyviä hommia, jos jotain "nykimistä on". Itselläni ikävä kyllä ei ole ollut noita elohiiriä :(

        Mulla on ollut aivan "kuollut" toi vasuri nyt 2vko. Kävin kontrollissa Meilahdessa ja totesi että uusi kontrolli 2kk päähän, jos sitten olisi tapahtunut jotain. Oletettavasti kuulun siihen porukkaan, jolla hommaan menee VÄHINTÄÄN 4-6kk.

        Uskoisin että sulla on homma aika pian ohi! :)

        Ja kannattaa muistaa, että kyseessä on tosiaan ehdottomasti viheliäinen eikä vaarallinen juttu!

        Itselleni keksin, että kylmä jäätelö sisäisesti suun kautta nautittuna, täytyy olla ehdottomasti hyvä juttu taudin ennusteen parantamiseksi ;P


      • tuore äiti
        liisa_ihmenaamassa kirjoitti:

        Onneksi olkoon!

        SIIS VAAVISTA eikä missään nimessä bp:stä!!!!!!

        Eli noi on käsittääkseni tosiaan hyviä hommia, jos jotain "nykimistä on". Itselläni ikävä kyllä ei ole ollut noita elohiiriä :(

        Mulla on ollut aivan "kuollut" toi vasuri nyt 2vko. Kävin kontrollissa Meilahdessa ja totesi että uusi kontrolli 2kk päähän, jos sitten olisi tapahtunut jotain. Oletettavasti kuulun siihen porukkaan, jolla hommaan menee VÄHINTÄÄN 4-6kk.

        Uskoisin että sulla on homma aika pian ohi! :)

        Ja kannattaa muistaa, että kyseessä on tosiaan ehdottomasti viheliäinen eikä vaarallinen juttu!

        Itselleni keksin, että kylmä jäätelö sisäisesti suun kautta nautittuna, täytyy olla ehdottomasti hyvä juttu taudin ennusteen parantamiseksi ;P

        Kiitos onnitteluista! Onneksi vauva on kiltti ja sen voimalla jaksaa jo pitkälle!!!
        Mulla tulee tiistaina kaksi viikkoa halvauksesta. Nyt vasen kulmakarva liikahtaa muutaman millin, mutta muuten ei vielä elonmerkkejä. Hitaasti edetään. Eniten ärsyttää toi suu. Sekun on niin "läpinäkyvä", ettei paljon ihmisten ilmoilla viitsi liikkua. Toi jäätelöterapia kuulostaa hyvältä!!! Kevättä sinne etelään. Täällä pohjoisessa saatiin eilen taas räntää...


    • Halvauksen tällä viikolla s...

      Moi

      Olen 38-vuotias nainen ja sain tällä viikolla hiipimällä yhden päivän aikana kasvohalvauksen vasemmalle puolelle. Sitä edelsi kyllä melkein 6 viikon päänsärky mutta lääkärit eivät löytäneet sille syy-seuraus yhteyttä.

      Pelottaa vieläkin kovasti, vaikka minulta on otettu magneettikuvat ja verikokeita, punkin pureman vasta-aineet ja selkäydinnäyte ym ym. Magneettikuvissa ei onneksi ollut mitään, vaan ne olivat normaalit.

      Neuron lääkäri epäili, että päänsärky olis kuitenkin lihasperäinen ja syytä halvaukselle ei löydy, voi olla että on ollut joku tulehdus mut ei voi tietään.

      Helpotti vähän se, että ei ole aivoperäinen ja siltä osin vakavaa mutta ihmetyttää miten tällaista voi tulla ja miksi minulle. Pelottaa ja hävettää kun naama on tämän näköinen. Puoliso on ihanan kannustava ja yrittää lohduttaa, että olen yhtä kaunis kuin aina ennenkin. Mutta sille en voi mitään, että tämä tuntuu hemmetin pahalle.

      Toivotaan, että tämä paranee, näin ennustavat muutaman kuukauden päähän... sitäkään ei voi varmaksi tietää.

      Elämä on nyt vähän päivä kerrallaan elämistä ja kasvojumpan tekemistä. Viikon päästä pitäisi mennä töihin ja se taitaa olla henkisesti aika rankka paikka...

      • Tällä viikolla halvauksen s...

        Moi

        Olen lukenut kaikkien viestit läpi ja miettinyt mitä niistä voisin itselleni soveltaa. Olen saanut jumppaohjeet ja lääkitystä en, koska Mikkelissä ollaan sitä mieltä että kortisooni ei auta vaan siitä on enemmänkin haittaa muuten.

        Moni puhuu kasvojen hieromisesta... onko siihen jotain ohjeita? Voiko sen tehdä väärin ja siten vahingoittaa paranemista?

        Edelleen pelokas uusi potilas ...


      • kmek
        Tällä viikolla halvauksen s... kirjoitti:

        Moi

        Olen lukenut kaikkien viestit läpi ja miettinyt mitä niistä voisin itselleni soveltaa. Olen saanut jumppaohjeet ja lääkitystä en, koska Mikkelissä ollaan sitä mieltä että kortisooni ei auta vaan siitä on enemmänkin haittaa muuten.

        Moni puhuu kasvojen hieromisesta... onko siihen jotain ohjeita? Voiko sen tehdä väärin ja siten vahingoittaa paranemista?

        Edelleen pelokas uusi potilas ...

        Hei! Minulle tuli kasvohermohalvaus heti uuden vuoden jälkeen. Aamulla töihin lähtiessä suu tuntui kummalliselta,hampaita pestessä ei vesi pysynyt suussa.Menin heti terv.keskukseen ja sieltä korvatautien polille Tampereelle.En oikein tajunnut tilannetta, kun sain sairauslomaakin vain kaksi päivää ja tapaukseen suhtauduttiin kovin kevyesti. Aloitin heti viruslääkityksen ja kortisonikuurin. Kummastakaan ei ollut hyötyä.Iltaa kohden halvaus paheni ja vasen puoli kasvoista oli täysin liikkumaton, silmä tuntui kamalalta. Olin saanut myös jumppaohjeet, mutta paha jumpata kun ei mikään liiku. Luin ekan kerran näitä kirjoituksia ja tajusin vasta silloin, ettei olekaan varmaa, että joskus täysin paranen. Menin parin päivän päästä paniikissa työpaikan lääkärille hakemaan lisää sair.lomaa. En voinut kuvitellakaam meneväni sen näköisenä töihin.Lääkäri suhtautui vaivaan, kuin se ei olisi ollut nuhaa vakavampaa. Kuulemma ylireagoin, mikä nyt muka oli niin surkeaa, kun aivot ja kädet toimii ja joskus vielä ehkä paranenkin.Menin seur. päivänä yksityiselle psykiatrille ja sain kolme viikkoa lomaa. En kuulemma ollut ainut, joka tarvitsi lomaa siinä tilanteessa. Neljän viikon kuluttua halvauksesta tuli ensimmäinen merkki toipumisesta, kulmakarva kohosi pari milliä. Nyt on siis kulunut neljä kuukautta. Silmä ei vielä räpsytä ja puhuessa suu menee vähän vinoon, mutta muuten tunnen jo itseni normaaliksi.En ole tietoisesti jumpannut enkä kokeillut poppakonsteja, sain sen käsityksen, että itsekseen paranee minkä paranee. Hieronutkaan en ole, paisi mitä silmää on joutunut hankaamaan, kun aina välillä sumenee. Oli kyllä melkoinen kokemus, tsemppiä kaikille saman kokeneille. Antaa ajan parantaa..


      • liisa_ihmenaamassa

        ...ja muista että kyseessä siis viheliäinen, mutta ei onneksi vaarallinen tauti.

        Mulle tuli puolivälissä maaliskuuta vasemmalle puolelle kasvohalvaus ja diagnosoitiin Bellin pareesiksi.

        Meilahdessa ei otettu mitään kokeita ja vasta mentyäni yksityiselle sain "huutokeskustelun" jälkeen virus&kortisonilääkityksen. Kuuri tuli ja meni ilman näkyviä vaikutuksia. Kontrolli meikussa joskus keväämmällä.

        Huhtikuun ekalla ja tokalla viikolla (eli 3-4vko puhkeamisesta)tuli ikäviä kipuja kasvojen vasemmalle puolelle, jolloin nukkuminen oli aika heikolla hapella. Aina kun vasen puoli osui tyynyyn, niin sitä oltiinkin hereillä. Särkylääkkeistä ei ollut mitään hyötyä, vaikka määrät oli esim. Buranaa noin 2400mg/vrk pahimpaan aikaan.

        Kipuja ei kestänyt oikeestaan noita kahta viikkoa kauempaa, ja viime viikonloppuna, kun katselin kankkusessa Pulmusia, alkoi yht äkkiä nauraessa myös vasen suupieli nykiä ja kulmakarva liikkua. Toki liike on noin 1-2mm, mutta liikettä kuitenkin!

        Nyt on siis mennyt 5pv, eikä liikkumisessa ole tapahtunut mitään lisä "edistystä" :(

        Jatkan säännöllisesti jäätelön nauttimista suun kautta sisäisesti ja kuuri luontoisesti sekä lasken kaiken paranemisen olleen sen ansiota!!! :-P


      • liisa_ihmenaamassa
        Tällä viikolla halvauksen s... kirjoitti:

        Moi

        Olen lukenut kaikkien viestit läpi ja miettinyt mitä niistä voisin itselleni soveltaa. Olen saanut jumppaohjeet ja lääkitystä en, koska Mikkelissä ollaan sitä mieltä että kortisooni ei auta vaan siitä on enemmänkin haittaa muuten.

        Moni puhuu kasvojen hieromisesta... onko siihen jotain ohjeita? Voiko sen tehdä väärin ja siten vahingoittaa paranemista?

        Edelleen pelokas uusi potilas ...

        kunhan ei käytä mitään hillitöntä voimaa (kyllähän ehjänkin rikki saa). Toisaalta en ole lääkäri, vaikka ei kai nekään mitään tiedä tästä taudista.

        Jos joku tietää PKS alueella toimivaa hyvää hermoratahierojaa, niin käyn mielelläni kokeilemassa ja laitan tänne tietoja tuntemuksista ja tuloksista.

        Akupunktiolle olisi muutamakin nimi, mutta vanhana neulakammoisena ajattelin jättää kyllä sen väliin... :/


      • halvaantunut pelokas
        liisa_ihmenaamassa kirjoitti:

        ...ja muista että kyseessä siis viheliäinen, mutta ei onneksi vaarallinen tauti.

        Mulle tuli puolivälissä maaliskuuta vasemmalle puolelle kasvohalvaus ja diagnosoitiin Bellin pareesiksi.

        Meilahdessa ei otettu mitään kokeita ja vasta mentyäni yksityiselle sain "huutokeskustelun" jälkeen virus&kortisonilääkityksen. Kuuri tuli ja meni ilman näkyviä vaikutuksia. Kontrolli meikussa joskus keväämmällä.

        Huhtikuun ekalla ja tokalla viikolla (eli 3-4vko puhkeamisesta)tuli ikäviä kipuja kasvojen vasemmalle puolelle, jolloin nukkuminen oli aika heikolla hapella. Aina kun vasen puoli osui tyynyyn, niin sitä oltiinkin hereillä. Särkylääkkeistä ei ollut mitään hyötyä, vaikka määrät oli esim. Buranaa noin 2400mg/vrk pahimpaan aikaan.

        Kipuja ei kestänyt oikeestaan noita kahta viikkoa kauempaa, ja viime viikonloppuna, kun katselin kankkusessa Pulmusia, alkoi yht äkkiä nauraessa myös vasen suupieli nykiä ja kulmakarva liikkua. Toki liike on noin 1-2mm, mutta liikettä kuitenkin!

        Nyt on siis mennyt 5pv, eikä liikkumisessa ole tapahtunut mitään lisä "edistystä" :(

        Jatkan säännöllisesti jäätelön nauttimista suun kautta sisäisesti ja kuuri luontoisesti sekä lasken kaiken paranemisen olleen sen ansiota!!! :-P

        Moi
        Minulla paranemista vasemman puolen halvaukseen alkoi tulemaan noin kahden viikon jälkeen. Minulla oli TODELLA kipeä korvan seutu ja korva... nukkuminen oli TOSI vaikeeta ja ihan mikä tahansa kosketus teki kipeetä, eikä siihen särkylääkkeet auttaneet... hermokipuja varmaan.

        Kasvoistani ei enää huomaa, jos ei tiedä tilannetta... olen jo toista päivää töissäkin. Itsellä on vielä "outo olo" ja puutuneisuuden tunne. Henkisesti on "outo olo" kun syytä ei ole selvinnyt... mutta tässä porskutellaan päivä kerrallaan.

        Jumppasin naamaa ahkeraan ja hieroskelin mitä kärsin... jumppaan vieläkin, kun ns. elohiiri pomppii joka paikassa vasenta puolta kasvoissa...

        Olen edelleenkin pelokas, mutta iloinen kaikesta toipumisesta mitä on tapahtunut ja näin nopeaan... kolme viikkoa on tänään tasan halvauksen tulemisesta..

        Toivotan kaikille tsemppiä ja uskomusta siihen, että se paranee.. laittelen tänne viestejä, että miten tämä loppu lähtee paranemaan vai jääkö tälleen vähän vajanaiseksi =) suukottaminen alkaa onnistua jo melkein normaalisti =)


      • halvaantunut pelokas
        liisa_ihmenaamassa kirjoitti:

        ...ja muista että kyseessä siis viheliäinen, mutta ei onneksi vaarallinen tauti.

        Mulle tuli puolivälissä maaliskuuta vasemmalle puolelle kasvohalvaus ja diagnosoitiin Bellin pareesiksi.

        Meilahdessa ei otettu mitään kokeita ja vasta mentyäni yksityiselle sain "huutokeskustelun" jälkeen virus&kortisonilääkityksen. Kuuri tuli ja meni ilman näkyviä vaikutuksia. Kontrolli meikussa joskus keväämmällä.

        Huhtikuun ekalla ja tokalla viikolla (eli 3-4vko puhkeamisesta)tuli ikäviä kipuja kasvojen vasemmalle puolelle, jolloin nukkuminen oli aika heikolla hapella. Aina kun vasen puoli osui tyynyyn, niin sitä oltiinkin hereillä. Särkylääkkeistä ei ollut mitään hyötyä, vaikka määrät oli esim. Buranaa noin 2400mg/vrk pahimpaan aikaan.

        Kipuja ei kestänyt oikeestaan noita kahta viikkoa kauempaa, ja viime viikonloppuna, kun katselin kankkusessa Pulmusia, alkoi yht äkkiä nauraessa myös vasen suupieli nykiä ja kulmakarva liikkua. Toki liike on noin 1-2mm, mutta liikettä kuitenkin!

        Nyt on siis mennyt 5pv, eikä liikkumisessa ole tapahtunut mitään lisä "edistystä" :(

        Jatkan säännöllisesti jäätelön nauttimista suun kautta sisäisesti ja kuuri luontoisesti sekä lasken kaiken paranemisen olleen sen ansiota!!! :-P

        Vielä lisäisin Liisalle Ihmemaassa, että kankkusta ei kuulema kannata hankkia tämän "taudin" aikana, alkoholi on hermomyrkky, joka pahentaa tilannetta tai hidastuttaa paranemista.

        Itse olen ottanut pieniä määriä alkoholia, mutta en "humalaan" saakka...

        Kuohuviini lasillinen ja mansikoita dipattuna suklaaseen on tehnyt hyvää välillä =)


      • jua
        halvaantunut pelokas kirjoitti:

        Moi
        Minulla paranemista vasemman puolen halvaukseen alkoi tulemaan noin kahden viikon jälkeen. Minulla oli TODELLA kipeä korvan seutu ja korva... nukkuminen oli TOSI vaikeeta ja ihan mikä tahansa kosketus teki kipeetä, eikä siihen särkylääkkeet auttaneet... hermokipuja varmaan.

        Kasvoistani ei enää huomaa, jos ei tiedä tilannetta... olen jo toista päivää töissäkin. Itsellä on vielä "outo olo" ja puutuneisuuden tunne. Henkisesti on "outo olo" kun syytä ei ole selvinnyt... mutta tässä porskutellaan päivä kerrallaan.

        Jumppasin naamaa ahkeraan ja hieroskelin mitä kärsin... jumppaan vieläkin, kun ns. elohiiri pomppii joka paikassa vasenta puolta kasvoissa...

        Olen edelleenkin pelokas, mutta iloinen kaikesta toipumisesta mitä on tapahtunut ja näin nopeaan... kolme viikkoa on tänään tasan halvauksen tulemisesta..

        Toivotan kaikille tsemppiä ja uskomusta siihen, että se paranee.. laittelen tänne viestejä, että miten tämä loppu lähtee paranemaan vai jääkö tälleen vähän vajanaiseksi =) suukottaminen alkaa onnistua jo melkein normaalisti =)

        Mulla kaksi viikkoa sitten katosi vasen puoli kasvoista.sain pian tietoa aiheesta ja ajattelin rauhoittua. Nyt on Yhtäkkiä alkanut kova vasemman takaraivo alueen kova särky. Onko se huolestuttavaa.


    • halvaantunut

      Täällä kanssa yksi kasvohermohalvauksesta, Bellin pareesista kärsivä 34-vuotias nainen. Siitä on nyt kutakuinkin vuosi kun tila alkoi (5/06) hermosäryllä oikean korvan takaa. Seuraavaksi puutui suu parin päivän sisällä ja kun heräsin seuraavana aamun ja silmä tuntui oudolta, lähdin läkärille. Hän kuunteli oireitani tovin ja tiesi kertoa että kyseessä kasvohermohalvaus. Verikokeilla suljettiin pois borrelia ja virustarunta. Magneettikuvausta ei ole tehty, mutta lääkäri sanoi tehneensä tutkimuksia (katsoi suuhun, kokeili niskaa jne), joilla sulki pois neurologiset sairaudet. Diagnosoi Bellin pareesin (halvaus, jonka syytä ei tiedetä). Tämä lääkäri väitti ettei veto halvausta aiheuta, mutta ihmettelen miksi niin sanoi, kun ei kuitenkaan pystynyt syytä antamaan. Nuorimmainen lapseni oli tuolloin 6kk ja imetin häntä. Tämän vuoksi emme kokeilleet mitään lääkitystä ja sanoipa tämäkin lääkäri ettei siitä ole apua. Sain vain neuvon tehdä kasvojumppaa.

      Viikon verran naama meni huonommaksi (koko oikeapuoli roikkui karmean näköisesti) ja sen jälkeen alkoi ns. toipuminen. Muutaman viikon päästä alkoi nykimiset (elohiiri) ja suonenvedot niin otsassa kuin leuassa. Heinäkuussa pääsin Jorviin ihanalle fysioterapeutille, jonka luona kävin sähköhoidossa ja jumpassa muutaman kerran. Mutta käynnit loppuivat hoitajan siirron takia ja siirryin takaisin oman terveyskeskukseni fysioterapiaan, jossa ei ollut kokemusta ja tietämystä asiasta. Käynnit siellä jäivät pariin kertaan. Ei mitään hyötyä. Noin kolmen kuukauden kuluttua halvauksen alkamisesta alkoi oikealle puolelle ilmaantua pientä liikettä. Ensin poskipää nousi hieman, nyrpistäessä lihas alkoi liikkua. Viime syksystä olen sitten lähinnä vain ollut ja toivonut ihmettä tapahtuvaksi. Syyskuussa kävin vielä kerran kontrollissa, jolloin lääkäri totesi lihastonukseni olevan hyvä eli kasvoni ovat tällä hetkellä perusasennossa symmetriset. Hymyillessä oikea puoli jää kuitenkin vajavaiseksi, otsa ei kohoa joskin saan jo jonkin verran rypistettyä kulmakarvaa. Toipumuista siis tapahtunee edelleen, mutta se on toivottoman hidasta. Mulla on ilmeisesti koko hermorata tuhoutunut. Lääkäri sanoi, että vaurioitunut hermo kasvaa millin viikossa. Joten hidasta totta totisesti. Kertoi, että leikkausmahdollisuuksia on, jos halvaus ei parane. En ole niistä vielä sen enempää tietoa hakenut taikka kysellyt. Olin kuitenkin toiveikas, että halvaus paranee.

      Mutta nyt kun halvauksen alkamisesta on kulunut jo vuosi on ollut pakko alkaa miettiä vaihtoehtoa ettei se parane. Kyllähän tämän pärstän kanssa oppisi olemaan (ja olenkin jo oppinut), mutta silmän kuivuminen on ikävä asia. Akupunktiossa olen käynyt nyt viime ja tällä viikolla, ensi viikolla on vielä yksi hoitokerta. En tiedä auttaako, hoito kun olisi pitänyt aloittaa heti halvauksen alettua. Mua sapettaa, ettei lääkäri esittänyt mitään näitä vaihtoehtoisia hoitomuotoja. Vaikka niistä ei ole tieteellistä näyttöä, niin antaisi edes tiedoksi, jotta jokainen voisi itse punnita haluaako hoitoa kokeilla. Olen käynyt myös ystävän anopilla hermoratahieronnassa. Jonka hyöty nyt lienee lähinnä rentoutuminen.

      Onko täällä ketään, jolla halvaus olisi vielä vuoden jälkeen parantunut?

      • hönö123456

        olen kuullut juttuja pelkistä parantuneista! parantuminen on niin yksilöllistä... itselläni ollut halvaus puoli vuotta... onhan siihen jo tottunut, muttei kehtaa hymyillä.... yhdellä näytteliällä (sylvester stallone) oli kasvohalvaus puoltoista vuotta ja yksi aamu kun hän vaan heräsi niin koko naama oli kunnossa! ihan yhtäkkiä! joten ei kannata vielä menettää toivoa..! jollain saattaa mennä useampi vuosi mutta pääasia että paranee! :)


      • halvaantunut
        hönö123456 kirjoitti:

        olen kuullut juttuja pelkistä parantuneista! parantuminen on niin yksilöllistä... itselläni ollut halvaus puoli vuotta... onhan siihen jo tottunut, muttei kehtaa hymyillä.... yhdellä näytteliällä (sylvester stallone) oli kasvohalvaus puoltoista vuotta ja yksi aamu kun hän vaan heräsi niin koko naama oli kunnossa! ihan yhtäkkiä! joten ei kannata vielä menettää toivoa..! jollain saattaa mennä useampi vuosi mutta pääasia että paranee! :)

        Kiitos rohkaisevasta viestistäsi! Tällä hetkellä on kyllä aika epätoivoinen olo, mutta viestisi toi hivenen valoa tunnelinpäähän.

        Tsemppiä sinulle parantumiseen!


    • -94

      Minulle tuli kasvohalvaus noin puoli vuotta sitten. Koulussa silmääni alkoi tulla monta elohiirtä ja silmä alkoio menemöön huonommin kiinni. Illalla sitten ajattelimme että silmä on vain rasittunut ja on tavallinen seuraavana päivänä. Seuraavana päivänä silmä oli samanlainen kun ''eilen''. Illemmalla sitten huomasimme että en ystynyt hymyilemään kunnolla. Menimme lääkäriin ja meille sanottiin että minulla on vyöruusu korvassa. Jouduin käymään kaikissa testeissä. Sain 3 kertaa päivässä lääkkeen suoraan suoneen. Lääkitys kesti 7 pv. Vyö ruusu oli mennyt liikehermoon ja sitten se parantui 1 kuukauden sisällä.

    • akupunktio auttaa

      Hei, tässä kokemuksiani kasvohalvauksesta..
      25 v. pojalleni iski yllättäen kasvohalvaus, kova isku nuorelle miehelle. Lääkärit eivät osaaneet sanoa muuta kuin, että tule puolen vuoden päästä uudelleen niin tarkastetaan mitä vaurioita on tullut. Ei edes sairaslomaa antanut.
      Lähetin sitten pojan Lääkäriasema Sofianovaan Helsinkiin
      akupunktiolääkärille. Ensimmäisen piikityksen jälkeen tunto alkoi palautua ja toisen piikityksen jälkeen viikon päästä kasvot palutuivat ennalleen. Tämä lääkäri sanoi vielä, että heti halvauksen jälkeen pitäisi saada kortisoni lääkitys. Selvisimme siis säikähdyksellä.

      • kasvohalvaus

        Kävin eilen lukemassa tätä keskustelua ja haluan nyt omalta osaltani osallistua tähän viestiketjuun.

        Itsellä todettiin tänään kasvohalvaus, joka on oikealla puolella kasvoja. Vaiva alkoi lauantaina kielen puutumisella makuaisti heikkeni. Eilen, maanantaina, puutuivat huulet. Tänä aamuna pääsin päivystävälle, joka totesi "sairauden". Sain silmätippoja ja neuvon kasvojumpata.. !!??
        Pelottaa niin paljon, että tämä vaan pahenee ja ei mene ollenkaan ohi, vaikka vasta aikaisessa vaiheessa onkin.

        Täytän kk päästä 22 vuotta, eli ei ne sairaudet ikää katso.

        Kertokaa, jos teiltä löytyy joitain hyviä vinkkejä, jotka voisi auttaa parantumisessa.

        Aurinkoa kuitenkin kaikille :)


      • Paha halvaus
        kasvohalvaus kirjoitti:

        Kävin eilen lukemassa tätä keskustelua ja haluan nyt omalta osaltani osallistua tähän viestiketjuun.

        Itsellä todettiin tänään kasvohalvaus, joka on oikealla puolella kasvoja. Vaiva alkoi lauantaina kielen puutumisella makuaisti heikkeni. Eilen, maanantaina, puutuivat huulet. Tänä aamuna pääsin päivystävälle, joka totesi "sairauden". Sain silmätippoja ja neuvon kasvojumpata.. !!??
        Pelottaa niin paljon, että tämä vaan pahenee ja ei mene ollenkaan ohi, vaikka vasta aikaisessa vaiheessa onkin.

        Täytän kk päästä 22 vuotta, eli ei ne sairaudet ikää katso.

        Kertokaa, jos teiltä löytyy joitain hyviä vinkkejä, jotka voisi auttaa parantumisessa.

        Aurinkoa kuitenkin kaikille :)

        Hei. Sairastuin kasvohermohalvaukseen heinäkuussa 1999. Tunsin kasvoissa ja silmän alueelle muutamaa päivää aiemmin ikäänkuin elohiiren. Pari päivää ennen halvausta makuaistiin tuli puutoksia. Aamulla herätessäni tunsin, että silmä ei avaudu ja jotain on pielessä. Siitä hetkestä alkoi pitkä prosessi joka yhä jatkuu. olet varmaan jo huomannut hermotoimintojen palautumista, mikäli kasvosi palautuvat ennalleen. Omalla kohdallani paraneminen oli todella hidasta, puolen vuoden kuluttua oli toiminnoista palautunut ehkä 30 %. Jumppa tai sähköakupunktio eivät juurikaan auttaneet. Nyt 8 vuoden jälkeen vasen silmäni on edelleen pienempi ja poskilihas ei edelleenkään toimi. Hankaluuksia on siten päivittäin, mutta kasvoni näyttävät jo melko normaaleilta. itseäni on jäänyt suunnattomasti harmittamaan, että noin pari viikkoa ennen halvausta paarma puri minua vasempaan käsitaipeeseen ja reilun viikon kulttua huomarin kädessä erittäin selkeän rengasmaisen ihottuman. Sanoin miehelleni, että jos tietäisin, että käsessäni on ollut punkki, niin menisin välittömästi borrelioosin pelossa hakemaan antibiootin. Tuolloin ei kukaan tiennyt, että paarmakin levittää borreliaa. Niin jäi kuuri hakematta ja harvau tuli flunssankaltaisten oireiden jälkeen noin 3 viikon kuluttua. Mietin päivittäin, onko borrelia edelleen elimistössäni ja pitäisikö asia tutkia. Kasvohermohalvauksen jälkeen aloin käsiä myös melkoisisat aivohermosäryistä, joihin sain neurologilta estolääkityksen. Toivottavasti jo voit paremmi ja paraneminen on alkanut. Mieti myös tarkkaan voisiko punkki olla halvauksen aiheuttaja. Jaksamisia


    • Nimetön

      Olipa hienoa lukea teidän kaikkien kirjoitukset.Taisi olla ensimmäinen kerta kun netti sai kyyneleet "raavaan"miehen silmille senverran koskettavaa ja tuttua tarinointia..kumpa jaksaisitte lukea tän oman kertomukseni.
      Olen siis nyt 32v avoliitossa elävä ekaluokkalaisten kaksospoikien isä ja elämän pitäs olla raiteillaan ja niin se oikeastaankin on,mutta elämä sai uudenlaisen ei niin kivan sisällön elämääni 14 v sitten..
      Vuosi oli -93 kun olin armeijanharmaissa ja viikonlopuksi matkasin junalla kotiin sen tunnin kestävän matkan ja kesä oli parhaimmillaan.Sunnuntaiaamuna aamupesulla ollessa se sitten löi peilistä vasten kasvoja..Nuoren miehenalun kasvoissa oli jotain pielessä...kasvojen vasenpuoli roikkui eikä silmä mennyt kiinni jne.tuntui kuin maailma olisi pysähtynyt.miten miehen käy..tulevaisuusko tässä..mitä kaikkea vielä olisi edessä terveenä josta olisi vaikea nauttia.Siitä sitten terveyskeskukseen ja sitä en enää tahdo muistaa mitä siel asiaan sanottiin.
      Maanantaiaamuna sitten varuskuntasairaalaan jossa lääkäri teki omat tutkimuksensa ja heti tiedettiin ohjata Helsinkiin silloiseen Tilkkaan eli Puolustusvoimien keskussotilassairaalaan.Siellä tutkittiin sitten urakalla eli kuulotestejä,verikokeita,magneettikuvaukset jne jne.Asiahan sit selvisi varsin nopeasti eli diagnoosina Vasemmanpuoleinen kasvohermohalvaus.Syitä pohdittiin ja poissuljettiin Borrelioosi eli punkipurema ja tuli ilmi että tullessani viikonloppuvapaalle junassa oli kaikki ikkunat ja ovet auki helteen takia eli halvaus tuli vedosta.
      Matkustelin sitten puolet armeija ajasta Vaasa/Seinäjoki-Helsinki väliä välillä Tilkassa happihoitoa,sähköä,B-vitamiineja ,kortisoneja yms ja kasvojumppaa saaden ja monia öitä silmä teipattuna koska en saanut silmää suljettua ja öiset heräämiset särkyihin.
      Seuraavat viikot sain tuta kaikki halvauksen käytännön ongelmat eli silmän ja suun sulkeutumis ongelmat,kasvojen lihassärky,syömisen vaikeudet kun puolet suusta ei sulkeutunut eli nesteet ja ruuat valu pihalle.
      Armeijan kääntyessä syksyyn ei ulkona voinut olla koska silmän refleksit ei toiminu jne.

      Tähänpäivään mennessä eli 14 vuoden aikana olen siis saanut kärsiä fyysisellä puolella seuraavista asioista eli joskus saatan syödessä puraista huuleen,vasen korva on herkkä korkeille äänille,pakkasella puhe vaikeutuu vasemmanpuolen kangistuessa lähes liikuntakyvyttömäksi,tuulella silmä vuotaa eikä jatkuva pyyhkiminen tee hyvää puhumattakaan pakkasen kuivattavaa vaikutusta ja muutaman vuoden olen sitten kärsinyt siitä että joskus syödessä silmä alkaa vuotaa "krokotiilinkyyneleitä" tosi kiusallista.

      Henkisellä puolella tämä on sitten ollut kaikkein raskainta jopa miehelle vaikkei useimmat meistä miehistä niin ulkonäöstään perusta mutta esim.työssäni joudun kohtaamaan viikoittain ellen jopa päivittäin vieraita ihmisiä ja silloin en voi olla huomaamatta kun katse kiinnittyy kasvojeni "vialliselle" puolelle ja arvatkaapa millasia kameleontteja pienet lapset ovat tosin lapset on lapsia eikä asian ennalta jännittäminen sitä helpota tosin nykyään kasvoni ovat peruslukemilla jo normaalit tai ainakin melkein,mutta ne kasvojen ääriasennot ja osittain puhuessa paljastaa sitten kaiken kuten hymyillessä josta muuten niin pitäisi nauttia paitsi minä joka olen yrittänyt sitä niin vältellä arvatkaa miksi..Kuten sanoin niin henkisesti tämä on ollut kaikkein raskainta enkä ole tämän saatuani enää voinut huvikseni peiliin katsella puhumattakaan minusta otettuja valokuvia..kaikkein pahin on kun kotonani on pöydällä armeijakuva juuri niiltä ajoilta kun halvaus iski..ja samalla pöydällä monia muita normaaleja naamoja..
      Kuten moni täällä on kertonut niin lähimmäisten tuki ja myötätunto on ollut myös minulla apuna.Nykyään tutut joiden kanssa asia tulee puheeksi sanovat ettei sitä enää huomaa ja jopa puolisoni yllättyy silloin harvoin kun asiasta hänelle nieleskelen/purkaudun...eli rivien välistä luettuna kaikkeenhan tottuu..olemme sen näköisiä kun olemme.
      Meen jo ajatuksissani sekaisin mitä kaikkea haluaisin kertoa,mutta tuttuahan tää kaikki on meille jotka asiasta olemme saaneet tai yhä saamme kärsiä,mutta kuten joku aiemmin jo kirjoitti niin hymyillään vain rohkeasti kun tavataan.

      • JimG

        Terve kohtalotoverit, olen 43 v mies.
        Mulla alkoi tänä aaamuna oireet kasvojen vasemmanpuolen vajaatoimimisena, veskin peilistä huomasi ettei vasen silmä sulkeudu yksin ollenkaan ja toisen kanssa väkisin. Syöminen tuntui voimia vaativalta, vasen puoli oli jähmeä kuin pakkasen hidastama. Viikon verran aikaisemmin oli suussa ollut vasemmalla ylhäällä metallin maku, kun jotain nestettä suuhun pisti. En kiinnittänyt silloin asiaan enempää huomiota, laitoin oireet vanhojen amalgaamipaikkojen piikkiin.
        Duunilekurilla asia varmistui kasvohalvaukseksi ja lääkitys b-vitamiinejä ja buranakuuri.
        Lekuri sanoi paranevan 95% tasolle, mutta saattaa pahentua vielä, ens tiistaina uusintakäynti. Toipumisajasta ei osanut sanoa mitään, saapa nähä jääkö olotila pysyväksi.
        Erokin juuri takana, saa yksin pohtia syntyjä syviä, muksut sentään välillä lohtuna kotona käymässä. Eiköhän tää tästä, jos ei mitään isompaa vastoinkäymistä vielä pukkaa. Kesäisin saa naamansa piiloon moottoripyöräkypärän taakse, jos naama enemmän venähtää mutrulleen, mutta joskus sekin pitää riisua pois.
        Hymyä edes oikeaan suupieleen kaikille.


      • mä73
        JimG kirjoitti:

        Terve kohtalotoverit, olen 43 v mies.
        Mulla alkoi tänä aaamuna oireet kasvojen vasemmanpuolen vajaatoimimisena, veskin peilistä huomasi ettei vasen silmä sulkeudu yksin ollenkaan ja toisen kanssa väkisin. Syöminen tuntui voimia vaativalta, vasen puoli oli jähmeä kuin pakkasen hidastama. Viikon verran aikaisemmin oli suussa ollut vasemmalla ylhäällä metallin maku, kun jotain nestettä suuhun pisti. En kiinnittänyt silloin asiaan enempää huomiota, laitoin oireet vanhojen amalgaamipaikkojen piikkiin.
        Duunilekurilla asia varmistui kasvohalvaukseksi ja lääkitys b-vitamiinejä ja buranakuuri.
        Lekuri sanoi paranevan 95% tasolle, mutta saattaa pahentua vielä, ens tiistaina uusintakäynti. Toipumisajasta ei osanut sanoa mitään, saapa nähä jääkö olotila pysyväksi.
        Erokin juuri takana, saa yksin pohtia syntyjä syviä, muksut sentään välillä lohtuna kotona käymässä. Eiköhän tää tästä, jos ei mitään isompaa vastoinkäymistä vielä pukkaa. Kesäisin saa naamansa piiloon moottoripyöräkypärän taakse, jos naama enemmän venähtää mutrulleen, mutta joskus sekin pitää riisua pois.
        Hymyä edes oikeaan suupieleen kaikille.

        Tsemppia kaikille kohtalotovereille! Teillä joilla halvaus on vasta tullut, niin muistakaa pitää silmästä hyvää huolta!!! Tipat heti käyttöön ja useamman kerran päivässä. Kaikista ikävintä, mitä tästä halvauksesta voi seurata on, että silmä vaurioituu.

        Alussa naaman tila pahenee lihaksiston romahtaessa kokonaan, mutta viikon parin päästä naama alkaa palautua. Kuinka nopeasti palautuminen tapahtuu se jää sitten nähtävästi.
        Itselläni halvaus on nyt kestänyt vuoden ja neljä kuukautta. Peruslukemilla kasvoni näyttävät jo normaalilta (on näyttänyt jo useamman kuukauden ajan), mutta hymyillessä tietysti toispuolihalvauksen näkee. Oikea silmäni on myös vasenta hieman suurempi eikä luomi reagoi yhtä nopeasti kuin vasemmassa silmässä.

        Itseäni harmitti aikanaan se, ettei lääkäri antanut kaikkia mahdollisia tietoja, mitä halvauksen kanssa voisi tehdä. Sain vain samaisen ohjeen jumpata ja toivoa parasta. Koska imetin silloin kuusikuista lastani, en saanut mitään lääkitystä. Koska olen suht nuori (34v.) halvauksen ennuste oli hyvä. En tiedä, mikä se on nyt. Pitäisi uskaltautua käydä lääkärillä. Jälkeen päin (kun halvausta oli kestänyt jo vuoden) kuulin, että akupunktio voi auttaa, jos sinne menee aikalailla heti, kun halvaus on alkanut. Itse kävin siellä nyt kesällä eikä siitä enää ollut apua. Mä olisin halunnut saada tästä tiedon lääkäriltä. Tiedän toki, että täällä Suomessa lääkärit karsastavat kaikkea vaihtoehtoista hoitoa, josta ei ole tiukkaa tieteellisiä näyttöä. Mutta musta olisi asiallista, että lääkäri antaisi vaihtoehtoja, joista tiedetään olleen apua. Potilas voisi sitten itse harkita, mitä hoitoja haluaa ja mitä ei. Kuitenkaan kun hän ei itse voinut tarjota mitään muuta kuin jumppaa.

        Olin itse eilen silmälääkärillä, kun silmäni on alkanut rähmiä ja kuivua normaalia enemmän. Silmäni ei onneksi ole vaurioitunut, mutta lääkäri määräsi silmätippoja (Viscotears) ja yöksi voidetta, jotta silmä pysyisi jatkossakin kunnossa. Silmästä huolehtiminen on kaikkein tärkeintä!!!

        Toivottavasti naamanne paranevat :)


      • epänormaali

        Mulla alkoi kovasärky oikean korvan luona,ja kävin lääkärissä.Se antoi antibioottia mutta oireet eivät hävinneet.Kävin samalla lääkärillä kuusi kertaa.Viimeisen kerran kun kävin mulla oli hirmuiset säryt ja kuumetta yli 40 astetta.Se kattoi mua ja korvaa jonka jälkeen se tokaisi mene kotiin,ei sua mikään vaivaa.Aamulla silloinen tyttö ystävä ihmetteli kun ruoka ei pysy suussa ollenkaan ja silmä on ihan outo ja minkä takia joudun pitämään seinästä tukea kun kävelen.Silloinen tyttöystävä,nykyinen vaimoni soitti keskussairaalaan ja selitti asian, mutta ihmettelivät että mun ikäisellä ei voi olla kasvohermohalvauksen oireet.Ja kun päästiin sairaalaan niin diaknoosi varmisti,täydellisestä kasvohermohalvauksesta.Vuosi oli -93 jolloin tämä tapahtui.Nykyisin silmä vuotaa vettä hirmuisesti,silmä on toista pienempi.Pakkasella kun olet pitempään ulkona et saa puhetta kunnolla.Päätä vihloo joka päivä hirmuisesti,jota ei voi kuvailla ennen kuin itse saman kokee.Oikea puoli on tosi jäykkä esim.syödessä että ei voi pureskella pitkään kun ei toimi oikea puoli.Valitin potilaslautakuntaan kaksi kertaa ja tulos oli aina hylkäävä.Minun olisi pitänyt kuulema kuolla, että olisi saatu korvauksi lääkärin välinpitämättömyydestä.Onneksi on hyvä perhe tukena.


      • ikuisesti "puutunut"

        Löysin tänään ensimmäistä kertaa tämän palstan plärätessäni nettiä ja kiitos kaikille kirjoittaneille, en ole ainoa tässä maassa. Minulla todettiin kasvohermohalvaus kesällä -93 heinäkuussa. Illalla särki aivan helvetisti oikeaa takaraivoa ( ei kuulemma ollut mitään merkitystä) ja seuraavana päivänä alkoi oikea puoli kasvoista täydellisesti puutua tunnottamaksi. Eiku terkkarille vähän aikaisemmin töistä, eivät osanneet tehdä mitään, lähete Meilahteen, jossa ei enää labran henkilökuntaa paikalla, s-lomaa loppuviikko (n. 2 pv), tule aamulla uudestaan. No, aamulla borreoloosi ym. kokeet, kaikki ok. Särkyä oli tunnottomuudesta riippumatta jostain syystä ja sattumalta oli laatikossa penisilliini-kuuri, jonka omin päin popsin. Tunto alkoikin palata nipistellen pikkuhiljaa ja kontrollikäynneissä mainitessani asiata, sillä ei taaskaan ei ollut mitään merkitystä. Kasvojumppaohjeet sain, mutta muista hoitomuodoista ei ollut puhettakaan, kun 80 % parantuu halvauksesta. No, en ole täydellisesti koskaan parantunut, läheiset tuttavani eivät huomauttele kasvojeni epätasaisuudesta, mutta oudommat saattavat huudahtaa: "miten sulla on oikea silmä kiinni, kun syöt jne." Ja näin vanhemmiten varsinkin liian vähät yöunet nukkuneena tai pitkän työvuoron tehneenä niin on oikea puoli kasvoista puoliksi puutunut, mikä näkyy kasvojen liikkeessä. Mutta kuten työpaikkalääkäri sanoi: "sinussa ei ole mitään terveydellistä vikaa, voit touhuta aivan vapaasti". Niin tää ei voi kaataa maailmaa, vaikka kartankin tilanteita missä pitää olla pitkän aikaa kasvoikkain jonkun kanssa. Ja samat oireet on, että halvaantuneen puolen silmästä valuu tuulisella säällä vettä etc. aurinkolasikelit ovat jees, silloin ei KUKAAN huomaa mitään. Tsemppiä vaan teille, eihän tää täydellinen olotila ole,


      • e.d.i.t

        Harmi että tuo MSN.n tukifoorumi loppui vuosia siten..en ole sen jälkeen jaksanut asiantiimoilla kirjoitella kun liian usein joutuisi eri sivuille eikä vanhoja kirjoituksia ole asian tukena samalla sivustolla,mutta tähän yo.kirjoitukseeni lisättäköön.

        2009 sain sitten kuin täydennykseksi myös oikeanpuoleisen halvauksen ja arvatkaas mistä tämä sitten tuli..Korvatulehduksen sivutuotteena!


    • merja

      Naama valuu....
      Ironista kyllä työskentelen toimintaterapeuttina aivohalvauskuntoutujien parissa. Halvaukset on siis perin pohjin tuttuja, mutta kukapa sitä uskoo että minulle itselle mitään tulisi? Perjantaina töissä valittelin työkavereille että silmät tuntuu tosi ikäviltä. Paremmin en osannut asiaa kuvata enkä edes osannut päättää kumpi silmä vaivasi enemmän.
      Lauantaina sitten oirekuva olikin jo niin selkeä että kipittelin yhteispäivystykseen irvistelemään, tai pikemminkin yrittelin irvistellä.
      Syytä tapahtuneeseen ei tiedetä ja liekö tuolla niin väliäkään. Tämän kanssa on nyt elettävä. Pari viikkoa tuli sairauslomaa. Silmä on suljettava sormella ja arvatkaapa montako kertaa olen tökännyt silmään.... Juutas, kun silmä on niin isosti auki ettei ole sormen omistaja moiseen tottunut! Ja vaikka silmä on kumman tunnoton, niin kylläpä osaa oman sormen tökkäisy sattua. Aamut sujuu paremmin ja iltaa kohti silmä kai kuivuu niin paljon enemmän että koko vasenta yläneljännestä päästä vihloo, kipuilee ja tekee ties mitä outoja tuntemuksia. Viime yönä kuuntelin kummissani erilaisia nykimisiä ja tunnetta että suonet pullistuu. En oikein osannut päättää onko tunne vain epämiellyttävä vai pelottava. Onneksi kuitenkin tuli aamu.
      Itse kuitenkin pärjään asian kanssa hirtehishuumorilla höystettynä mutta lapselle tämä on kova paikka. Olen yksinhuoltaja. Poika pelkää nyt minun kuolevan ja vartioi ja pitää silmällä niin että käy yölläkin tarkastamassa että olen olemassa. En usko että tilanne on kymmenen vuotiaan sielulle hyvä. Olen puhunut pojalle asiasta ja on käyty läpi monenlaista ajatusta mutta jossakin syvällä on huoli joka ei suostu päästämään irti. Ei pitäisi lapsen joutua huolehtimaan äidistään ihan vielä noin nuorena.

      Nyt kuitenkin odotellaan miten paraneminen edistyy vai edistyykö. Elämme mielenkiintoisia aikoja.
      Tsemppiä kaikille kohtalotovereille ja muistakaa turpajumppa! Nyt saa irvistellä naapureille ja sukulaisille, omaehtoisuus korkeaan kurssiin niin ei voida syyttää ainakaan helpolla luovuttamisesta. Kasvohieronnasta ja jää(telö) stimuloinnista voi joillekin olla apua. Kannattaa kokeilla! Kaikki mikä ei tapa - kasvattaa (ainakin sisua). ;-) Smile

    • Merja

      Hei onko kellään kokemuksia silmälapuista???? Lääkäri kehoitti pitämään silmälappua, kokeilin ja äärettömän epämiellyttäväksi totesin. Iltaa kohti terve silmä on kuitenkin niin ylityöskennellyt että oikeastaan terve silmä on kipeämpi kuin halvaantunut. Tein pari päivää sitten kauniin keltaisen leppäkerttu kuvioisen silmälapun, joka ei ole kova vaan sisällä on pehmeää lämpömateriaalia. Lappu muotoilee silmää ja painaa juuri sen verran että luomi pysyy kiinni ja terve silmä rauhoittuu. Jotenkin terve silmäni pyrkii viestittämään halvaantuneelle puolelle että olisi syytä räpsyä. Lisäksi etenkin tuuli tuntuu puhaltavan silmästä suoraan pään sisälle(kertoneeko jotakin pään sisällöstä?). Näihin silmälappu on ollut oiva apu. Kovan mustan lapun ala silmä kuitenkin pyrki räpsymään ja ärsyyntyi hirveästi ripsien taittuessa lappua vasten.
      Oireet on aina yksilöllisiä ja näin pitäisi olla myös ratkaisujen. Älkää hyvät kohtalotoverit tyytykö annettuihin ratkaisuihin vaan kokeilkaa mikä on teille paras ratkaisu!
      Vielä kun keksisi "sivistyneen" tavan kaivaa poskeen kerääntyvä ruoka pois. Välillä on aika hamsterimainen olo. Julkisella paikalla ei erityisesti tee mieli ruokailla.
      Anneteen ajan kulua ja tehdä tehtäväänsä mutta autetaan itseämme silti.

    • äijä29v

      joo tällainen kasvohalvaus vasemmalla puolella tais mullakin olla tässä meneillään. viikko- pari sitten alkoi naama puutumaan ja sitten vaan googlettelin "kasvohalvauksella" tietoja ja vot: itse tein siitä diagnoosin ja määräsin lääkityksen itselleni. lääkäriin en tosiaan vaivautunut. kielestä se lähti ja korvan takana oli kipua jonkin verran. luulin että poltin vain kieleni kun tuli tosiaan hörpättyä siinä yks päivä kuumaa kaakaota. siitä se sitten lähti ja kiitos googlen aloin välittömästi popsia kohtuu suuria määriä b-vitamiinia (ainakin omasta mielestäni suuria määriä n 8kpl päivässä). mutta tämä b-vitamiini oli pitoisuuksiltaan niin vähäinen näissä pillereissä joita aluksi popsin. tänään tosin kävin ostamassa b-vitamiinia jossa pitoisuudet ovat suhteellisen suuria (mm. 35mg b-vitamiinia ja 2500% päivän suosituksesta jne ). en tiedä sitten onko sillä ollut vaikutusta tähän nyt, mutta silmä alkaa jo toimimaan suht hyvin ja hymyäkin irtoaa jotenkin. arvioisin itse että naama toimii nyt vasta 50% "teholla". tosin halvaus ei alkujaankaan ollut niin paha mitä muuta ovat täällä kuvailleet, mutta suht ilmeetön oli toinen puoli silloin pahimmillaan kuitenkin ja toki silmäluomi haittasi myös. nyt näyttää kuitenkin jo ihan hyvältä ja jatkan tuon 100kpl purkin ainakin loppuun.

      • Järkyttynyt äiti

        Poikani 21 v sairastui kasvohermohalvaukseen tänä kesänä. Nyt on halvauspuolen silmä lähes sokea. Lääkäri oli sanonut, ettei mitään voi tehdä. Onko kenellekään käynyt samoin? Tiedättekö mihin voisi ottaa yhteyttä tai mitä voisi tehdä? Asumme Helsingissä.


      • cghb
        Järkyttynyt äiti kirjoitti:

        Poikani 21 v sairastui kasvohermohalvaukseen tänä kesänä. Nyt on halvauspuolen silmä lähes sokea. Lääkäri oli sanonut, ettei mitään voi tehdä. Onko kenellekään käynyt samoin? Tiedättekö mihin voisi ottaa yhteyttä tai mitä voisi tehdä? Asumme Helsingissä.

        mullaki alkanu hämärtää halvaus silmässä. en tiiä minkä sille mahtaa... korvaki humisee puhuissa mut en oo puhunu ku ei siitä saa selvää! kaikilla samat oireet.. mulla on vielä kaiken lisäks nielu halvaantunu eikä voi syyä mitää.. ja äänihuuletki! ei lähe ääntä! nää tuli jouluna aivovereren vuodosta ku jkl:N sairalas tehtii hoitovirhe... nyt vaa urvotetaa kotona ku ei voi mennä ihmisten ilmoille!


      • PARANEMISESTA..
        cghb kirjoitti:

        mullaki alkanu hämärtää halvaus silmässä. en tiiä minkä sille mahtaa... korvaki humisee puhuissa mut en oo puhunu ku ei siitä saa selvää! kaikilla samat oireet.. mulla on vielä kaiken lisäks nielu halvaantunu eikä voi syyä mitää.. ja äänihuuletki! ei lähe ääntä! nää tuli jouluna aivovereren vuodosta ku jkl:N sairalas tehtii hoitovirhe... nyt vaa urvotetaa kotona ku ei voi mennä ihmisten ilmoille!

        mitä oireita, kun alkaa paranemaan???? onko kokemuksia?? mulla ollu jo vuoden eikä mitää tapahtunu?? VASTATKAA SE, KUKA ON SELVINNY TÄSTÄ!!!!!!!!!!!!!!!!


      • proudmary
        PARANEMISESTA.. kirjoitti:

        mitä oireita, kun alkaa paranemaan???? onko kokemuksia?? mulla ollu jo vuoden eikä mitää tapahtunu?? VASTATKAA SE, KUKA ON SELVINNY TÄSTÄ!!!!!!!!!!!!!!!!

        Mulle tuli halvaus leikauksen yhteydessä eli koko kasvohermo katkesi.
        Lääkäri oli aivan ihana ja otti asioista selvää asiantuntijoilta.
        Nykytietämyksen mukaan ei mitään sähköhoitoja tms...aika parantaa ja jumppa.
        Itse en jaksanut sitä jumppaa ollenkaan täysin toivotonta kun mikään ei liiku. Kävi sitten niinkuin lääkäri sanoikin, 3kk ja kasvot alkoivat pikkuhiljaa toipua. Nyt 4, 5 kk, hymy normaali, kulmakarva ei liiku, silmä hyvä, ei kuivu. baarissa on käyty ja minä 40vee nainen sain jopa todella nuorta komeaa miesseuraa, joka ei vaivaani huomannut, ei ainakaan kommentoinut vaan iski minut ulkonäön perusteella. Se sai hieman itsetuntoa nousemaan.
        minun paramenisennuste on noin kaksi vuotta ja sitten katsotaan, mikä oli lopputulos.
        En ole minäkään koskaan kuullut että joku ei olisi vaivasta parantunut ollenkaan.
        Minulle on myös ehdotettu suun, kulmakarvojen tai silmäluomien leikkausta. en lähde siihen ennenkuin katson sen kaksi vuotta, miten käy.


    • Parantunut`

      Olen itse vasta 13 vuotias, mutta halusin osallistua keskusteluun." Sairastuin " kasvohermohalvaukseen n. 1kk sitten, se oli herkälle tytölle todella suuri pala nieltäväksi.Ensimmäisenä suuntasin oman paikkakunnan terveyskeskukseen jossa minun onnekseni olikin todella mukava ja pätevä lääkäri, hän antoi lähetteen TAYS:ssiin jossa varmistettiin " sairauteni ".Sain kuuden päivän kortisoni kuurin, virustorjuntalääkkeen ja silmätippoja.Halvaukseni ei onneksi ollut järkyttävä.Vasen puoli minulta halvaantui, oireitani olivat kun toiselta puolelta kielestä hävisi makuaisti,silmä ei mennyt kokonaan kiinni,poski ei noussut,kulmakarva ei noussut eikä nenä rypistynyt ym.Öisin heräilin ja kävin katsomassa itseäni peilistä että joko halvaus olisi pahentunut, lääkäri minua " pelotteli " että parin päivän päästä saattaa roikkua vasen puoli kokonaan.No näin ei käynyt ja siitä olen iloinen.Pikkuhiljaa unohdin halvauksen, tuntemuksia ja elohiiriä oli, mutta opin elämään sen kanssa.Tänään kävin nyt kontrollissa ja lääkäri kehui että hyvin on parantunut, tosin vasen kulmakarva ei rypisty yhtä hyvin kuin oikea.Kyllä se lääkäri tänäänkin kauheuksia lateli, voi tulla uudelleen ja voi mennä takapakkia, mutta nyt on elettävä päivä kerrallaan, koitettava olla miettimättä ja pelkäämättä.

      Uskokaa ja luottakaa että paranette.Ahkerasti jaksatte irvistellä, vaikka halvaus puoli olisikin kosketusarka, niin ainakin minulla oli.Hieroa kannattaa myös ja jos vaikka infrapunalappua (lämpölamppua) käyttää lämmittämään naamaa, itse tein niin eikä ainakaan pahentunut.Voimia teille kaikille todella paljon! :>

      • nuorimies_88

        Sain vasemman puoleisen perifeerisen kasvohalvauksen 2 viikkoa sitten. Mitään lääkitystä ei määrätty?! Sanottiin vain että menee ajan kanssa pois. Minulla on tosin tyypin 1 diabetes joten sen takia en voinut ottaa kortisoonikuuria mutta ei kai se nyt antiviraalilääkitystä estä? Ärsyttää... Tiedän, että olen sairastanut pienenä vesirokon pariinkin kertaan ja sen aiheuttava varicella zoster -virus kuulemma jää elimistönöön jopa vuosikymmeniksi ja voi aiheuttaa kasvohalvauksen (näin luin netistä) Eli kannattaisiko mun vaatia se antiviraalilääkitys?? Olis kiva parantua mahd. nopeasti:)


      • välttämättä auta
        nuorimies_88 kirjoitti:

        Sain vasemman puoleisen perifeerisen kasvohalvauksen 2 viikkoa sitten. Mitään lääkitystä ei määrätty?! Sanottiin vain että menee ajan kanssa pois. Minulla on tosin tyypin 1 diabetes joten sen takia en voinut ottaa kortisoonikuuria mutta ei kai se nyt antiviraalilääkitystä estä? Ärsyttää... Tiedän, että olen sairastanut pienenä vesirokon pariinkin kertaan ja sen aiheuttava varicella zoster -virus kuulemma jää elimistönöön jopa vuosikymmeniksi ja voi aiheuttaa kasvohalvauksen (näin luin netistä) Eli kannattaisiko mun vaatia se antiviraalilääkitys?? Olis kiva parantua mahd. nopeasti:)

        Minulla oli sama pari vuotta sitten kasvojen oikealla puolella. Sain kortisonilääkityksen mutta lääkäri sanoi, että se korkeintaan vähän nopeuttaa toipumista mutta ilmankin pärjää. Kasvoja kannattaa voimistella heti kun mahdollista, hermojen toipumiseen se ei vaikuta mutta kasvojen lihaksiin kyllä.

        En tiedä mikä on toipumisesi aste nyt, mutta tsemppiä tuomaan voin kertoa itse toipuneeni kokonaan. Enää ei vaimokaan aina muista, kummalla puolella kasvoja se oli.


      • nuori tytsy

        Heippa kaikille! Itse olin 12.v kun kasvoni halvaantuivat vasemmalta puolelta. Illalla mennessäni nukkumaan huomasin ettei vasen silmä mennyt kunnolla kiinni. Siitä alkoi kunnon rumba lääkäri käynneillä ja aluksi ei tapahtunut suuria muutoksia. Sen jälkeen pikku hiljaa kasvoni alkoivat parantua. En saa nostettua vieläkään vasempaa kulmaa,hymyiltäessä vasen puoli ei nouse niin paljon kuin oikea mutta nousee kumminkin,nenä ei mene kunnolla ryppyyn,huulet ryppyyn laittaessa toinen puoli nousee enemmän mutta olen onnellinen että parantumista on tapahtunut paljon. Ajattelen silti joka päivä tätä tapahtumaa vaikka siitä on 5 vuotta aikaa eli olen 17 vuotias. Monet ystäväni eivät tänä päivänäkään ole huomanneet tapahtunutta tai ainakaan sanoneet mitään mutta silti mietin aina huomaako kukaan mitään. Huoleni tällä hetkellä on että jos seurustelen kehtaanko sanoa tästä asiasta.. vaikka aikaa onkin kulunut en jotenkin kehtaa tai olen herkkänä asiasta. pitäisikö odottaa siihen asti kunnes toinen kysyy? Onko olemassa mitään mahdollisia leikkauksia esimerkiksi.hymyn saamista symmetriseksi. KAIKILLE TSEMPPIÄ!


    • Mummo46

      Hei!
      Minulla oli v.2001 kasvohermohalvaus ja siitä jäi suupueli roikkumaan. Minulta jouduttiin tikkaaman puolet silmästä kiinni kun se ei pysynyt muuten kiinni.
      Minä olen siitä kärsinyt henkisesti kun ex:mies aina kännissä alkoi nimittelemän minua. Nykyinen mies ei ole minulle siitä mitään.... (vaikka on nuorempi kun minä)
      Minä olisin valmis tekemään kaikkeni sen eteen että suupielestä ei näkyisi mitään, mut raha on joka asiaan esteenä.

      • brs

        Odotin toista lastamme v. 1997. Olin todella TURVOKSISSA ja PAISUKSISSA.. lapsi ei syntynyt odotettuun aikaan, joten minut otettiin prenalle 30-vuotiaana odottamaan käynnistystä... Tuota ennen huomasin jotain outoa kasvoissani, tiesin heti että kyseessä on kasvohermohalvaus, hälytin hoitajia paikalle... kaikki vain katsoi ja totes joo... lopulta hermostuin! Pitääkö mun kävellä ensiapuun saadakseni apua kasvohermohalvaukseen vai mitä? No sitten aloitetttiin joku prednisolon kuuri- tosin ei mitään takeita että se auttaa... anyway, synnytys käynnistettiin.... poika oli yli 4,5 kiloinen.... ja kasvohermoni alkoiva palautua normaaliksi...


      • aapp
        brs kirjoitti:

        Odotin toista lastamme v. 1997. Olin todella TURVOKSISSA ja PAISUKSISSA.. lapsi ei syntynyt odotettuun aikaan, joten minut otettiin prenalle 30-vuotiaana odottamaan käynnistystä... Tuota ennen huomasin jotain outoa kasvoissani, tiesin heti että kyseessä on kasvohermohalvaus, hälytin hoitajia paikalle... kaikki vain katsoi ja totes joo... lopulta hermostuin! Pitääkö mun kävellä ensiapuun saadakseni apua kasvohermohalvaukseen vai mitä? No sitten aloitetttiin joku prednisolon kuuri- tosin ei mitään takeita että se auttaa... anyway, synnytys käynnistettiin.... poika oli yli 4,5 kiloinen.... ja kasvohermoni alkoiva palautua normaaliksi...

        Itse sain tämän halvauksen jo vauvana. Oikea puoli kasvoista halvaantui ja sen takia suu vinossa, toinen silmä toista hieman pienempi ja oikean puolen poskilihas jäänyt kehittymättä kunnolla. Onko kellään samantapaista tapausta sattunut? Ärsyttää kun ihmiset kyselee että miksi sulla on suu noin vinossa ja hymy noin outo. Onhan sitä muutaman kerran joutunut kuulemaan haukkumistakin kasvojeni takia. Nyt olen 15v ja edelleen ajattelen että miksi juuri minulle on tämä halpaus pitänyt sattua kohdalle mutta tämän kanssa pitää vain elää.


    • naamarin takaa sanot

      Luulen että nuorena saamani kasvohermohalvaus johtui siitä että avasin kuuman saunan lauteilla istuessani pienen ikkunan selkäni takana. Toinen puoli kasvoista sai kylmää ja toinen oli kuumassa. Toinen mahdollinen syy oli auton sivuikkunasta kurkkiminen ajon aikana. Lääkärikään ei mitään muuta syytä löytänyt.

      Kesti muistaakseni kuukauden kaks ja parani täydellisesti. Ei ole uusiutunut 30...40 vuoteen. Oli täydellinen mutta toispuolinen. Lääkitystä en muista.

      Nykyisin naama on muuten vaan veltto ja suupielet symmetrisesti alaspäin. Asialle ei voi mitään.

      • halja..

        HEI!

        Kiva että löysin tällaisen keskustelun. Itselläni oli halvaus n. 13 vuotta sitten, on parantunut muuten ihan ok paitsi toinen puoli hiukan vielä roikkuu, välillä (kylmällä) puhe kangertelee ja naama ns epäsymmetrinen. jotkut sanoo etteivät huomaa mitään.

        Suurin ongelma itselläni onkin nyt se, että naama jotenkin ns vetää, varsinkin otsa kokoajan ryppyyn. Tuntuu että otsan lihaksen toispuolisesti ja keskeltä"kramppaavat" ja jatkuvasti tekee mieli otsaa hieroa, pyöritellä silmiä, jotenkin pehmittää sitä aluetta.
        Ulkomaisista artikkeleista olen lukenut, että bellin pareesi voi parannuttuaan nimenomaan aiheuttaa lihasten ja hermojen yliaktiivisuutta ja esim botoxia on käytettyä tuon "vedon" laukaisuun.

        Lähipiirini sanoo että olen sairas eikä usko koko juttua vaikka valokuvissakin otsa on ihan kuin sen yhden karvaisen kaverin siitä star trekistä :( Äitini on varsinkin tätä mieltä( halvaus tapahtui 10 vuotiaana), mutta ostelee itselleen kaikenmaailman kiinteytysrasvoja sadoilla euroilla huh huh!!

        Kohta menen lääkäriin, jatkuva paine ja päänsäryn uhka kyllästyttää, pelkään vaan että lääkäritkään eivät usko minua, haluaisinkin tietää onko muilla ollut samaa?


    • tämä?

      Lymen taudin myöhäisvaiheessa voi ilmaantua erilaisia neurologisia oireita, joista tavallisin on kasvohermohalvaus. Myös muut hermohalvaukset ja -kivut sekä keskushermoston oireet, kuten meningoradikuliitti eli aivokalvojen ja hermojuurten tulehdus sekä meningiitti eli aivokalvotulehdus ovat mahdollisia. Lymen tauti voi aiheuttaa mm. erilaisia silmätulehduksia ja sydänoireita, kuten sydänlihaksen tulehdusta ja johtumishäiriöitä.

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=reu00305

    • HARRI J

      Hei!Olen Harri,myös nelikymppinen.Loukkaannuin onnettomuudessa huhtikuussa 2004.Olin koomassa ja herättyäni vihdoin siitä sain kuulla saaneeni peräti kolme aivoverenvuotoa eri puolille sekä laajan kallonmurtuman.Myös sisäkorvan luut murskaantuivat,joten menetin myös tasapainoaistini kuulon lisäksi.Kolme päivää myöhemmin aamulla ihmettelin miksen pysty nousemaan vuoteesta.Jotenkin onnistuin raahautumaan peilin ääreen ja huomasin kasvojeni vasemman puolen roikkuvan(olin siis halvaantunut).Samoin vasen käsi(Fakiaalispareesi).En pystynyt liikuttamaan tai sulkemaan vasenta silmääni noin puoleen vuoteen.Sivulle ei voinut katsoa tai lensin nurin onnistuen loukkaamaan itseni usein.Myöhemmin tulivat epilepsia sekä maku-jatuntoaistien menetykset.Sekä krooninen unettomuus,toispuolinen halvaus kuitenkin päättyi pikkuhiljaa vuoden kuluessa,mutta muut vaivat jäivät pysyviksi.Ihmettelen lähinnä halvauksesi kestoa...Voimia sinulle toivoo Harri

    • reijo-antero

      Heippa !
      Olen mies vm.-58. kaksi kertaa potenut vasemmanpuoleisen kasvohalvauksen.
      Ensimmäinen kerta vuonna - 74, ei löydetty syytä., epäiltiin vetoa. Parani lähes
      täysin alle kahden viikon., hoidettiin kortisoonilla ja kasvojumpalla. Toisella kertaa vuonna -97 kesti yli kaksi kuukautta vähääkään parantumatta, hoitona
      ainoastaan kasvojumppa ja noviisilääkärien huonot vitsit, kortisoonilääkityk-
      sellä kasvohalvauksissa ei ollut kuulema mitään hyötyä ! Pyysin kuitenkin ko-
      keilemaan jos ei ole mitään haittaakaan todettu. Ja annas olla- viikon kortisooni-
      kuuri ja heti alkoi viheltäminenkin onnistua. Sattumaa, sanoi lääkäri- no oli miten
      oli mutta parani lähes ennalleen.

    • Ramsay-Hunt

      Viikko sitten alkoi halvaus, syynä vyöruusu kaulassa ja päässä (rakkulat nousivat 3-4 päivää aikaisemmin, kipu ehkä viikkoa ennen). Vielä ei ole tapahtunut mitään edistystä, mutta ei ka suurta paranemistakaan. Korvan tausta on hullun kipeä.

      Sain rakkuloiden noustu Asikloviiri-lääkityksen 5x800mg viikon ajan, ja halvaukseen lisäksi vahvan kortisonikuurin 5 päivää 60 mg, sitten vähennetään 10 mg päivässä.

      Syöminen ja juominen on alkanut sujua, kun oppii kaikenlaisia kikkoja, mutta silmän kuivuminen on ongelmallista. Teippaamaan en ole sitä ruvennut, kun se on auki sisänurkasta. Kostutustippoja vain vähän väliä.

      Hieno nimi tällä: Ramsay-Huntin oireyhtymä. Onneksi lääkehoidolla hyvä ennuste, mutta hirvittää silti.

    • MIns

      Vasemman puolinen kasvohalvaus iski pari päivää sitten. Kauhea masis mutta kai se tästä. Voi kun vois siirtää kelloa eteenpäin ja olis jo parantunut

    • Tännekin se iski

      Täällä kans iski nyt sitten oikean puolinen kasvohalvaus... Ja pakko kans sanoa että ensinnäkin pelästyin aika lailla ja tuli kiire päästä polille varmistamaan että mistä on kyse kun oikea puoli kasvoista alkoi hitaasti jäämään toisen puolen vauhdista jälkeen.

      Tämä alkoi pari päivää sitten sillä, että oikea puolisko kielestä menetti makuaistinsa. Kaikki juotava (mm. vesi, appelsiinimehu sekä coca cola) maistui ja maistuu yhä aivan hirvittävälle, samoin esim. jäätelö. Ajattelin johtuvan B-vitamiinin puutoksesta, itse kun olen kuullut että kielen tunnottomuus / makuaistin häviäminen voi johtua siitä. Eli en sitten sen vakavammin suhtautunut. Tänää (oikeastaan eilen) siis päivällä alkoi sitten oikean puolen silmä sohlaamaan. Jos luki tietokoneen tai kännykän näytöltä tekstiä, silmä alkoi vuotamaan ja ns. kirvelemään samalla tavalla kuin sillon kun leikkaa sipulia. Tässä kohtaa pistin nuhan piikkiin sillä aina kun olen kipeä niin tuppaa silmät vuotamaan.

      Myöhemmin illansuussa alkoikin sitten mm. suupieli hieman jäykistymään eikä se sitten liikkunut samaan tahtiin toisen puolen kanssa. Ajattelin ensin että kunhan kuvittelen mutta aloitinpa sitten googlettelemaan että mitä löydän liittyen makuaistin menetykseen, silmän vuotoon sekä kasvojen ns. puutumiseen. Eipä mennyt kauan arvata että kasvohalvauksesta melko varmasti johtuu. Halusin asialle varmistuksen ja niinpä sitten kohti polia jossa onneksi olikin mukava lääkäri jonka kanssa asiaa hetken puhuttiin ja tutkittiin. Nyt on sitten kortisonikuuri huomisesta asti päällä, tällä pyritään estämään halvauksen eteneminen ja edesauttamaan parantumisen alkaminen. Itse ajattelin koittaa kasvojumppailla nyt mahdollisimman paljon.

      Itselläni onneksi jäi melko lieväksi tuo ainakin toistaiseksi. Jos yritän näyttää hampaita niin kyllähän tuon sitten selkeästi huomaa, mutta tavallisen pienen hymyn kanssa ei. Toinen silmäluomi hieman roikkuu muttei aivan mahdottomasti, toivottavasti ei pahenisi. Nyt sitten hieman harmistunut olo ja elättelen toivoa siitä että kans parantuu täysin. Ikää itselläni 19.

    • Tännekin se iski

      Ilmeisesti tämä oma kasvohalvaus on onnekseni todella lievä. Polilla käynnin jälkeisenä päivänä tuntui vielä tuo tila menevän huonompaan kuntoon - silmä ei räpsynyt niin kuin piti ja tuntui että tuo suupieli alkoi vain enemmän menettää hallintaa ja juominen vaikeutui.

      Ko. päivän jälkeen kuitenkin alkoi nopeasti helpottamaan. Nyt on 3pv syöty kortisonia 3 tablettia päivässä. Suupieli nousee jo virnistäessä paljon ylemmäs pystyn melkein vinkkaamaan silmää! Kulma ei nouse vielä kauhean korkealle mutta ei silti ole kovin jäykkä. Huulet on vaikea saada "pusuhuuliksi" mutta paremmalta näyttää kuin silloin ekana päivänä.

      Ajattelin vain päivitellä tänne tilannetta :)

      • mane

        Tervehdys kaikille jotka olette joutuneet kokemaan kasvohermohalvauksen. Minulla tilanne kehittyi nopeasti. To19.1.2012 aamulla kotona kaikki vielä ok, ei mitään oireita tai tuntemuksia. TYöpaikalla klo 8.00 jälkeen juodessani mukista kahvia, tuntui huulet olevan turtana ja tunne kuten hammaslääkärin tekemä puudutus. Kahvi pyrki valumaan suupielestä. Huomasin työkavereiden katseesta, että jokin on vialla. Jatkoin työtäni mutta sitten minua kehoitettiin kiireesti menemään ensiapuun tutkimuksiin koska pelättiin aivoissa tukosta tai verenvuotoa. Pääsin heti tutkimuksiin (kesti noin 5.5 tuntia) otettiin paljon verikokeita ja tehtiin kallon CT-kuvaus. Kiistatta todettiin oikeanpuoleisen kasvohermonhalvaus. Pyydettiin, että seuraavana aamuna menen korvapolille. Siellä jatkettiin tutkimuksia ja päädyttiin tuntemattomasta syystä aiheutuneeseen kasvohermohalvaukseen. Lääkitys; kymmenen päivän kortisoonihoito 3 tablettia per päivä, silmätippoja sekä kasvojumppaa. Jatkohoito kuukauden päästä korvapolilla.
        Nyt menossa kolmas päivä ja tilanne sikäli hyvä, että huonompaan suuntaa ei ole edennyt. Oikea silmä lähes kiinni, suupieli oikealta roikkuu. Kuten tyypillistä taudista johtuen kasvonliikkeet oikealta ovat vajavaiset. Eipä hymyilytä, sitä tulee toisilta. Ikää jo yli kuusikymmentä mutta aktiivisesti työelämässä ja vapaa-ajalla niin olisi tietenkin parempi jos tämä halvaus ei olisi tavoittanut. Elämä voittaa!


      • Martsukka
        mane kirjoitti:

        Tervehdys kaikille jotka olette joutuneet kokemaan kasvohermohalvauksen. Minulla tilanne kehittyi nopeasti. To19.1.2012 aamulla kotona kaikki vielä ok, ei mitään oireita tai tuntemuksia. TYöpaikalla klo 8.00 jälkeen juodessani mukista kahvia, tuntui huulet olevan turtana ja tunne kuten hammaslääkärin tekemä puudutus. Kahvi pyrki valumaan suupielestä. Huomasin työkavereiden katseesta, että jokin on vialla. Jatkoin työtäni mutta sitten minua kehoitettiin kiireesti menemään ensiapuun tutkimuksiin koska pelättiin aivoissa tukosta tai verenvuotoa. Pääsin heti tutkimuksiin (kesti noin 5.5 tuntia) otettiin paljon verikokeita ja tehtiin kallon CT-kuvaus. Kiistatta todettiin oikeanpuoleisen kasvohermonhalvaus. Pyydettiin, että seuraavana aamuna menen korvapolille. Siellä jatkettiin tutkimuksia ja päädyttiin tuntemattomasta syystä aiheutuneeseen kasvohermohalvaukseen. Lääkitys; kymmenen päivän kortisoonihoito 3 tablettia per päivä, silmätippoja sekä kasvojumppaa. Jatkohoito kuukauden päästä korvapolilla.
        Nyt menossa kolmas päivä ja tilanne sikäli hyvä, että huonompaan suuntaa ei ole edennyt. Oikea silmä lähes kiinni, suupieli oikealta roikkuu. Kuten tyypillistä taudista johtuen kasvonliikkeet oikealta ovat vajavaiset. Eipä hymyilytä, sitä tulee toisilta. Ikää jo yli kuusikymmentä mutta aktiivisesti työelämässä ja vapaa-ajalla niin olisi tietenkin parempi jos tämä halvaus ei olisi tavoittanut. Elämä voittaa!

        Moro Mane ja muut!
        Täällä myös yksi kasvohermohalvauksesta kärsivä. Mulla tämä halvaus alkoi pari päivää ennen joulua, mutta onneksi melko lievänä. Olen sairastanut saman taudin jo kertaalleen, 16 vuotta sitten. Silloin halvaus oli täydellinen, eli toinen puoli naamasta oli totaalisen jämähtänyt.
        Tämänkertaiseen halvaukseen sain kortisonikuurin alenevin annoksin. Lääkärin mukaan kyseessä on virusperäinen kasvohalvaus. Itse tosin uskon, että kyseessä on paremminkin vedosta johtuva halvaus. Tiedän istuneeni vetoisassa paikassa muutaman viikon ennen kuin halvaus alkoi. Tämä halvaus alkoi kovilla kivuilla korvan seudussa sekä ohimolla. Seuraavana aamuna olikin jo havaittavissa lievää halvaantuneisuutta toisella puolella kasvoja. Silmä ei räpsynyt normaalisti, suupieli falskasi. Kasvoilla oli halvaantuneella puolella turtuneisuuden tunnetta, mutta tunto oli tallella. Näiden viikkojen aikana toki tilanteeni on jo hieman parantunut, eli kulmakarvat nousevat jo lähes samalle tasolle, suupieli nousee lievään hymyyn, nenän nyrpistys onnistuu joten kuten. Silmän kanssa on hankaluuksia edelleen. Usein silmään tulee Bellin ilmiö, eli silmä ei räpsy, vaan kääntyy ylöspäin luomen alle. Tämä on aika masentava kokemus, mutta on onneksi ainakin tähän asti ohi. Tähän sain hoitajalta selityksen, että se johtuu liiallisesta lämpötilanvaihtelusta, josta hermo on ottanut nokkiinsa. Eli siis sauna on halvauksen ajan täysin kielletty, samoin pitää välttää muitakin isoja lämpötilanvaihteluita. Kasvot tulee ulkona ollessa suojata liinalla tuulelta ja viimalta.
        Henkisesti tämä sairaus on ollut aika rankkaa, oikeastaan enemmän kuin ruumiillisesti. Jo yhden halvauksen sairastaneena toivon, että tämäkin halvaus paranee yhtä hyvin kuin se ensimmäinen. Siitä ei jäänyt oikeastaan suurtakaan puolieroa kasvoihini. Uskon, että kasvojumppa auttaa tähän, ettei paikat jää roikkumaan naamassa. Ensi kuussa mulla on paranemiskontrolli korvapolilla, toivon siihen mennessä olevani jo lähes kunnossa, tosin tiedän, että toipumiseen menee kuukausia.
        Jaksamisia kaikille! :)


    • Tännekin se iski

      Ajattelin vielä ilmoitella omia kuulumisia! :)

      Eli itselläni parantui täysin tuo kasvohalvaus. Mitään eroa kasvoissa ei enää huomaa, oikeastaan parin viikon päästä kortisonikuurin lopettamisen jälkeen kasvoissa ei näkynyt enää mitään, toinen silmäkulma tuntui vielä hieman tahmealta mutta nyt sekin on ohi :)

      Pakko sanoa että todella iloinen olen, kyllä sitä kovasti pelästyi silloin. Nyt toivotaan ettei uusiudu.

      Kovasti voimia kaikille jotka asian kanssa kamppailee!

      • feissi

        Omia kokemuksia ja mietteitä seuraaville tueksi.

        1) Mulla tuli vasemmanpuoleinen Bellin Pareesi 1.5.2012
        Kolmena ensimmäisenä päivää kasvot menivät kokoajan huonompaan suuntaan.

        Suu repsahti, mutta silmäluomi toimi oikeastaan kokoajan ihan hieman ja sarveiskalvon kuivumisen kanssa ei ollut ihmeellisä ongelmia,.

        2) Mun mielestä ensimmäisen n. 7 vrk:n aikana kasvojumpasta on lähinnä mieluummin haittaa kuin hyötyä. Mieli tekee tepposet ja ihminen käyttää terveenpuolen lihaksia mykän puolen liikkeiden tekemiseksi ja samalla kuvittelee, että liikahtikohan nyt jo joku paikka?

        Silmäluomea harjotin kyllä kokoajan, kun se tosiaan liikkui vähän alusta asti.


        3) Akupunktion aloitin 4.5 ja siitä tuntuu olevan vähintään sellainen hyöty, että kasvojen lihaksisto rentoutuu, koko kroppa rentoutuu ja endorfiineja erittyy elimistöön. Verenpaine laskee hetkeksi. Mulla antaa kaveri akupunktiota ja olin siitä onnellisessa asemassa, että pääsin akupunktioon joka toinen päivä.

        4) Kortisoinia mulle määrättiin 5x60 mg / 50, 40 , 30 ,20 10 ( 10 vuorokauden kuuri, 5 vikaa päivää alenevin annoksin) . Viruslääkityksen tarpeesta maailmalla on ristiriitaista tietoa, mutta sain sen käsityksen, että vaikka kyse olisi HSV1 ( huuliherpes) aiheuttamasta halvauksesta, niin viruslääkitys ei ole välttämätön. Kortisonin edut on todisettu selkeimmin.

        4) Olen aika varma kaiken kokemani, lukemisen ja lääkärikavereiden kanssa kekustelun jälkeen siitä, että tämä tauti paranee pääpiirteissään kahdella eri tekniikalla:

        a) Kramppi ( hermon katkos?) laukeaa kortisonilla/ akupunktiolla ja vanha hermo pystyy taas johtamaan sähköä? Silloin toipumisaika kohtuu kuntoon n. 3 viikkoa

        b) Kramppi tai katkos ei laukea. Hermo joutuu rakentamaan uuden reitin. Hermo kasvaa noin 1 cm kuukaudessa, ja toipumisaika esim. n 4-6 kk.

        Enkä toki ole mikään tiedemies tuota sanomaan, mutta tällainen tunne tästä tuli?


        5) Mulla on nyt menossa 9.s päivä ja tänään vasemman puolen luomen ympäristöön palasi pieni jännite. Sähkö alkaa kulkea ja lihas aktivoitui hieman. Silmä on nyt jo olosuhteisiin nähden aika hyvä. Kasvot melko ok, mutta suupieli aiheuttaa edelleen ongelmia P-kirjainten kanssa.

        Toivon kuuluvani ryhmään a, mutta jos ei, niin odotellaan....


        Mieli alkoi parantua heti, vaikka en ole liikaa kyllä tästä murehtinut. Ottanut vaan selvää ja uskonut kortisoniin ja akupunktioon.

        Raportoin joskus miten lopuksi kävi.


      • feissi
        feissi kirjoitti:

        Omia kokemuksia ja mietteitä seuraaville tueksi.

        1) Mulla tuli vasemmanpuoleinen Bellin Pareesi 1.5.2012
        Kolmena ensimmäisenä päivää kasvot menivät kokoajan huonompaan suuntaan.

        Suu repsahti, mutta silmäluomi toimi oikeastaan kokoajan ihan hieman ja sarveiskalvon kuivumisen kanssa ei ollut ihmeellisä ongelmia,.

        2) Mun mielestä ensimmäisen n. 7 vrk:n aikana kasvojumpasta on lähinnä mieluummin haittaa kuin hyötyä. Mieli tekee tepposet ja ihminen käyttää terveenpuolen lihaksia mykän puolen liikkeiden tekemiseksi ja samalla kuvittelee, että liikahtikohan nyt jo joku paikka?

        Silmäluomea harjotin kyllä kokoajan, kun se tosiaan liikkui vähän alusta asti.


        3) Akupunktion aloitin 4.5 ja siitä tuntuu olevan vähintään sellainen hyöty, että kasvojen lihaksisto rentoutuu, koko kroppa rentoutuu ja endorfiineja erittyy elimistöön. Verenpaine laskee hetkeksi. Mulla antaa kaveri akupunktiota ja olin siitä onnellisessa asemassa, että pääsin akupunktioon joka toinen päivä.

        4) Kortisoinia mulle määrättiin 5x60 mg / 50, 40 , 30 ,20 10 ( 10 vuorokauden kuuri, 5 vikaa päivää alenevin annoksin) . Viruslääkityksen tarpeesta maailmalla on ristiriitaista tietoa, mutta sain sen käsityksen, että vaikka kyse olisi HSV1 ( huuliherpes) aiheuttamasta halvauksesta, niin viruslääkitys ei ole välttämätön. Kortisonin edut on todisettu selkeimmin.

        4) Olen aika varma kaiken kokemani, lukemisen ja lääkärikavereiden kanssa kekustelun jälkeen siitä, että tämä tauti paranee pääpiirteissään kahdella eri tekniikalla:

        a) Kramppi ( hermon katkos?) laukeaa kortisonilla/ akupunktiolla ja vanha hermo pystyy taas johtamaan sähköä? Silloin toipumisaika kohtuu kuntoon n. 3 viikkoa

        b) Kramppi tai katkos ei laukea. Hermo joutuu rakentamaan uuden reitin. Hermo kasvaa noin 1 cm kuukaudessa, ja toipumisaika esim. n 4-6 kk.

        Enkä toki ole mikään tiedemies tuota sanomaan, mutta tällainen tunne tästä tuli?


        5) Mulla on nyt menossa 9.s päivä ja tänään vasemman puolen luomen ympäristöön palasi pieni jännite. Sähkö alkaa kulkea ja lihas aktivoitui hieman. Silmä on nyt jo olosuhteisiin nähden aika hyvä. Kasvot melko ok, mutta suupieli aiheuttaa edelleen ongelmia P-kirjainten kanssa.

        Toivon kuuluvani ryhmään a, mutta jos ei, niin odotellaan....


        Mieli alkoi parantua heti, vaikka en ole liikaa kyllä tästä murehtinut. Ottanut vaan selvää ja uskonut kortisoniin ja akupunktioon.

        Raportoin joskus miten lopuksi kävi.

        18.5 Kävin Tapanilassa kraniaaliosteopatiaan ja biodynaamiseen osteopaatiaan perhehtyneen osteopaatin hoidossa ja hän sai kasvohermoni tulehdustilan laukeamaan. "Virrat" palautuivat oikeastaan osin heti käsittelyn jälkeen. Muutokset ovat käsittämättömiä ja oikeastaan koko vasen puoli on nyt muutamassa päivässä kohentunut lähes uutta vastaavaksi:)

        Suosittelen tekemään tämän viimeisen teon heti alkuunsa. Myös akupunktio on ollut hyödyksi, mutta sen vaikutus oli mun mielestä lähinnä rentouttava ja kipuja poistava. Varsinaisesti hermon toimintaa se ei mun mielestä niinkään aktivoinnut.



        Päätän oman keissini onnellisena 22.5 tähän.

        Jos joku haluaa nuo viimeisen asian yhteystiedot, niin voi pyytää ne osoitteesta
        malmi9 (at) suomi24.fi


      • puuterikasvo
        feissi kirjoitti:

        Omia kokemuksia ja mietteitä seuraaville tueksi.

        1) Mulla tuli vasemmanpuoleinen Bellin Pareesi 1.5.2012
        Kolmena ensimmäisenä päivää kasvot menivät kokoajan huonompaan suuntaan.

        Suu repsahti, mutta silmäluomi toimi oikeastaan kokoajan ihan hieman ja sarveiskalvon kuivumisen kanssa ei ollut ihmeellisä ongelmia,.

        2) Mun mielestä ensimmäisen n. 7 vrk:n aikana kasvojumpasta on lähinnä mieluummin haittaa kuin hyötyä. Mieli tekee tepposet ja ihminen käyttää terveenpuolen lihaksia mykän puolen liikkeiden tekemiseksi ja samalla kuvittelee, että liikahtikohan nyt jo joku paikka?

        Silmäluomea harjotin kyllä kokoajan, kun se tosiaan liikkui vähän alusta asti.


        3) Akupunktion aloitin 4.5 ja siitä tuntuu olevan vähintään sellainen hyöty, että kasvojen lihaksisto rentoutuu, koko kroppa rentoutuu ja endorfiineja erittyy elimistöön. Verenpaine laskee hetkeksi. Mulla antaa kaveri akupunktiota ja olin siitä onnellisessa asemassa, että pääsin akupunktioon joka toinen päivä.

        4) Kortisoinia mulle määrättiin 5x60 mg / 50, 40 , 30 ,20 10 ( 10 vuorokauden kuuri, 5 vikaa päivää alenevin annoksin) . Viruslääkityksen tarpeesta maailmalla on ristiriitaista tietoa, mutta sain sen käsityksen, että vaikka kyse olisi HSV1 ( huuliherpes) aiheuttamasta halvauksesta, niin viruslääkitys ei ole välttämätön. Kortisonin edut on todisettu selkeimmin.

        4) Olen aika varma kaiken kokemani, lukemisen ja lääkärikavereiden kanssa kekustelun jälkeen siitä, että tämä tauti paranee pääpiirteissään kahdella eri tekniikalla:

        a) Kramppi ( hermon katkos?) laukeaa kortisonilla/ akupunktiolla ja vanha hermo pystyy taas johtamaan sähköä? Silloin toipumisaika kohtuu kuntoon n. 3 viikkoa

        b) Kramppi tai katkos ei laukea. Hermo joutuu rakentamaan uuden reitin. Hermo kasvaa noin 1 cm kuukaudessa, ja toipumisaika esim. n 4-6 kk.

        Enkä toki ole mikään tiedemies tuota sanomaan, mutta tällainen tunne tästä tuli?


        5) Mulla on nyt menossa 9.s päivä ja tänään vasemman puolen luomen ympäristöön palasi pieni jännite. Sähkö alkaa kulkea ja lihas aktivoitui hieman. Silmä on nyt jo olosuhteisiin nähden aika hyvä. Kasvot melko ok, mutta suupieli aiheuttaa edelleen ongelmia P-kirjainten kanssa.

        Toivon kuuluvani ryhmään a, mutta jos ei, niin odotellaan....


        Mieli alkoi parantua heti, vaikka en ole liikaa kyllä tästä murehtinut. Ottanut vaan selvää ja uskonut kortisoniin ja akupunktioon.

        Raportoin joskus miten lopuksi kävi.

        Otin myös kortisonin, viruslääkkeen jätin pois, koska sain oireita esim. Pulssi nousi ja huimaus. Kipuun ensin panacod, mutta sekin toi huonovointisuutta
        Silmään paljon tippoja ja ihoteippi sekä lappu. Kannattaa kokeilla eri silmätippoja, itse olin allerginen joillekkin säilöntäaineille tipoissa.
        Akupunktiota otan ja B vitamiinia. Nystyräpallo hierontaa kasvoille, päähän ja hartioille.
        Kasvojen rasvausta kuolleenmeren voiteella ja stressi minimiin.
        Monipuolinen ravinto, helppoa syötävää.
        Lämmitetty hunajamaito, banaanit, yosa jogurtti, avocado, kiiwi, ihan kalium lähteenä kortisonin vuoksi.
        Korvien hively rentouttaa myös.
        Tsemppiä kaikille !!!


    • zetori

      kuka on hyvä akupunktiohoitaja pääkaupunkiseudulla

    • Naama jumissa

      Haudi. Mulla alko viime lauantaina pienestä puutumisen tunteesta tää halvaus.Ensin tuntu oikea poski vähän samalta kun hammaslääkärin puudutuksen jäljiltä,sitten syödessä huomasin ettei ole samanlaista syödä toisella puolella ja illalla huomasin silmiä kiinnilaittaessa,.etti oikea silmä mene kiinni normaalisti. Aamulla soitin heti lääkärille ja ensiapuun,jossa otettiin heti sokerit,verenpaineet,sydänfilmit ja tehtiin erilaisia testejä muutenkin näitten erilaisten mahdollisten verenkiertohäiriöitten takia. Siitä sitten toiseen sairaalaan ja siellä otettiin kaikki mahdolliset testit,osin samat kuin oman kaupunkin sairaalassa kallokuvat ja keuhkokuvat. Mistään ei löytyny mitään ihmeellistä mikä olisi selittänyt tämän kasvohalvauksen,ainoastaan verensokeri ja verenpaine oli koholla jotka sitten siinä levätessä tippui reilusti.
      Kasvohalvaus oli siis diagnoosi,oikealla puolella. En tiedä sitten onko kovin paha,kun ei itse lääkäri mitään siitä maininnut. OIkea poski ei liiku oikeastaan yhtään,silmäkulma on hieman painoksissa,suupieli on kanssa alaspäin vino mutta ei kuulemma pahasti,silmän luomea ei saa ihan kiinni - toimii kuitenkin kun itse sitä tarkoituksella laittaa kiinni ja sen verran toimii että kun toinen silmä räpsyy niin toinenkin yrittää mukana. Silmä ei oikeastaan ole kuiva kun muistaa räpsytellä mutta silmätippoja laittelen useemman kerran päivässä varmuuden vuoksi.
      Sitten kävin muutaman päivän päästä erikoislääkärillä,oli siis korva,nielu jne erikoislääkäri.Tutki korvat ja puhdisti,ei mitään näkyvää tulehdusta ollut ja määräsi sitten korvatipat viikoksi sekä kortisonikuurin 5 päiväksi. Ei määrännyt mitään jumppaohjeita tms,sanoi vaan että hyvä ennuste on näissä tapauksissa,kun ei ole ihan täysin jumissa koko naama ja silmä-sen mukaan noin.95% toipuu ihan hyvinkin vielä. Ennusteen mukaan voi parantua hyvinkiin 3-4 viikossa,jos ei tässä ajassa ole toipumista tapahtunut niin seuraava paranemisjakso kestää kuukausia eli noin 2-6 kuukauteen ja siitä sitten voi mennä taas pitempiä aikoja jolloin ennuste huononee. Kuukauden päähän määräsi ensimmäisen tarkastuskäynnin,saa nähdä nyt miten käy...Mulle sano,että kun olen vielä suht nuori,32 vuotias,niin paranen suurella todennäköisyydellä hyvinkin.Tosin mitään todistettuja ja tieteellisiä paranemisaikoja- tai ennusteita ei ole olemassa. Toiset paranee viikoissa,toiset kuukausissa,kolmannet vuosissa ja pahimmissa tapauksissa ei koskaan.

      • jatkoa edelliseen

        Mitähän muuta vielä....Niin,kielessä ei ole mitään makujen menetyksiä tai tunnon häviämisiä,ainut että ei saa kieltä sillein kokonaan U:n muotoiseksi millään,toinen puoli jää niinkun puolitiehen. Tänään aloitin tuon kortisonikuurin,jolla on todistettuja positiivisia vaikutuksia näissä hermovammoissa.Saa nyt sitten nähhä miten auttaa vai auttaako mitenkään???
        Nyt on kolmas päivä menossa kun olen tehny jumppaa.Aamuisin ja iltaisin noin puoli tuntia kerrallaan. Silmien kohottelua ja sulkemista,nenän nyrpistämistä,hymyiliä,suun suppuun laittamista jne.Välillä varovasti esim toista poskea sormilla auttaen oikeaan asentoon kun esim koetan hymyillä. Ei ainakaan mitään haittaa ole ollut. Nyt on kahtena päivänä alkanut kihelmöimään nenän alta huulesta,silmän alapuolelta luomesta,silmän yläpuolelta kulmasta,vähän poskesta,nenän vartta pitkin jne. Tähän haluaisin vastausta tai kommenttia joltain,että onko mahdollisesti puristuksissa oleva hermo nyt vapautumassa kun alkaa tulemaan näitä tuntoaistimuksia ja sellaista värinää kasvojen lihaksissa??? Eilen illalla kun jumppasin tuota silmäkulmaa niin muutaman kerran tuntui että kulma ihan liikahti! Samoiten kun nyt on laittanut sormen esim kulman lihaksen,nenän alle huuleen tai posken päälle ja koettanut jumpata niin pientä liikettä siellä tuntuu. Että toiveikkaana ollaan parantumisen suhteen.
        Pahinta on just se kun syö niin ei tahdo pysyä nesteet sisällä vaan valuu pitkin rinnuksia.Tosin tämmönen urheilujuomapullo jossa on se "kaatonokka" niin helpottaa ja sitten ihan vaikka vissypullosta on helpompi juoda kun on sitä kaulaa vähän pullossa. Hymyillessä ei toinen poski vielä nouse oikeastaan yhtään,eikä ylähuuli toiselta puolelta,oikean puoleiset siis on jumissa. Sama juttu on silmäkulman kanssa.
        Jännä juttu on,että kun on herännyt aamulla,levossa,ei puhu paljoa tai ajattelee jotain ihan muuta kun tätä asiaa niin silmän sulkeminen,syöminen,puhuminen ja muut toiminnot on paljon helpompia jonkun aikaa.Heti kun alkaa tekemään jotain esim. puolesta tunnista tuntiin niin toiminnot heikkenee,ihan niinkun väsyy.Ihan kuin jotain paranemista ois mulla jo alkanu tapahtua mutta niin vähän kerrallaan ja hitaasti,ettei hermo/lihakset jaksa vielä toimia kun pienellä teholla vasta. Tiiä sitten mikä totuus on vai onko sitä?
        Sitä vaan ihmettelin,ettei lääkärit - ei omalääkäri eikä erikoislääkäri - suositelleet mitään jumppaa kasvoille. Sitten monet ammattihoitajat taas on sanoneet,että ehdottomasti kevyesti pitää jumpata pikkusen kerrallaan,ettei siitä mitään haittaakaan ole.
        Nyt tässä suunnitellut,että jos varaisi ajan osteopaatille joka tietäisi enemmän näistä hermoasioista.Ei se ainakaan pahemmaksi mene ammattilaisen hoidossa.
        Aika turhauttavaa kun ei ilmeet toimi niinkuin pitäis ja esim. P-kirjaimen sanominen on vaikeeta ja semmosta sössötystä ja syöminen on vähän vaikeeta ja juominen varsinkin. Saa nyt nähdä miten tilanne kehittyy,toivottavasti tuo poski alkaisi liikkumaan ja silmä,ne on ne pahimmat alueet kyllä ja niistä on eniten "haittaa" entiseen verrattuna.
        Saa kirjotella ja kysyä,vastailen mielelläni jos jollain on jotain asiaa!


    • Päivitystä

      Hilipatihei!
      Turpajumi on alkanut helpottaa,luojan kiitos!!!
      Kortisonikuurin(5 päivää Prednisolon 20mg,kaks tablettia aamulla) jälkeen alkoi helpottamaan oireet.Heti seuraavana päivänä kun lääke loppui,alkoi tosiaan parantuminen. Ensin ei tehnyt muuta kun koski päähän,lähinnä oikean korvan yläpuolelle - aamusta iltaan kohtalaisen kovaa vihlomista,ei saanu oikein nukuttuakaan kunnolla kolmeen päivään. Luulisin,että tämä johtuu siitä hermon laukeamisesta ja hermon uudelleen rakentumisesta.
      Alkuun tuli siis pääkipua monta päivää,sen jälkeen alkoi pikkuhiljaa tulemaan elohiiriä oikealle puolelle naamaa eri kohtiin. Ensin alkoi nenän varteen,poskipäähän,silmäkulmaan ja alapuolelle huulen oikealle puolelle tulemaan semmosia sykäyksiä ja pientä lihaksen liikettä. Ei oikein vielä liikkunu mutta sellasta tunnetta,että sähkö alkaa kulkemaan hermoissa eri puolilla.
      Aloin kuitenkin kokeilemaan kaikkia erilaisia ilmeitä ja tekemään liikkeitä kasvoilla joita nyt yleensäkin tulee huomaamatta.Hymyilyä,nenän nyrpistämistä,posken kohotusta,kulmien kohottelua,silmien kiinnilaittoa jne jne. Aina kun tein niitä niin heti alkoi kihelmöimään enemmän ja tuntumaan siltä että jotain tapahtuu. Tosin näitten jälkeen sitten alkoi koskemaan samaan kohtaan päätä joka tosin menee aina ohi kun rentoutuu eikä tee enempää mitään jumppaa.
      Muutamina päivinä en ole tehnyt mitään liikkeitä vaan antanut lärvin levätä ja täytyy myöntää,että hyvin tuntuu toimivan tuo jumppaaminen ja lepo mulle.
      Lääkärit eivät tosiaan määränneet jumppaamaan naamaa mitenkään mut ihan hyvää on pienet liikkeet tehny.

    • vielä lissää

      Kunnolla sit viikon päästä tuli oikealle puolelle alahuuleen hallittavuutta.Ensin tuntui vaan pientä liikettä ja sitten tuli vaan semmoinen tunne,että alapuolelta lähti joku lukko pois! Sitten alkoi yhtäkkiä muutaman päivän päästä silmä vuotamaan koko ajan,jota kesti pari päivää jonka jälkeen alkoi silmäkulma nousemaan ja sama juttu poskessa. Oikeaan silmään ei tarvia enää tippoja laittaa,aukiaa hyvin mutta ei mene vieläkään kiinni ihan täysin. Samalla alkoi silmäluomi räpsymään toipumaan niin,että se räpsyy nyt enemmän ja menee alemmas asti kiinni räpytellessä. Silmäkulma nousee jo puolet siitä mitä toinen kun yrittää. Poski ei toimi vielä täysillä,nousee ehkä 1/3 osan siitä mitä toinen mutta päivä päivältä vähän paranee ja nousee enemmän. Ylähuuli ei vielä oikealta puolelta oikein ole kunnossa,nousee hieman ja juodessa tosiaan saa olla varuillaan ettei nesteet valu pitkin rinnuksia. Vähän paremmaksi sekin on jo tullut.
      Saattaa olla päivien välillä eroja,välillä toimii paremmin ja välillä huonommin mutta kuitenkin on alkanut parantumaan mielestäni ihan hyvin ja näin lyhyessä ajassa.Toivoa on siis minullakin parantua tästä ilmeisesti ihan hyvin :)
      Tälläkin hetkellä koskee päähän samaan kohtaa,tänään on naamaa venytelly aika reippaasti ja heti vihloo armottomasti. Mulla ainakin tällä lepo=ei koske & jumppa=vihloo, on selvä yhteys.Joten vetäköön jokainen omat teoriansa siitä toimiiko kevyt jumppa sitten,mulle toimii ainakin!
      Eli,parantumista tapahtuu ja toivotaan että paranee mahdollisimman hyvin!! :)

    • kyllästynyt2012

      morjens! mulla aloko halvausviikko sitten ja tiistaina menin lekuriin ja torstaina pääsin pois bellin pareesi-diaknoosi kainalossa.kysymys kuuluukin että minkälaisia oireita tulee kun alkaa paraneminen????? kaikilla palstoilla joita olen lukenut ihmiset vaan kertoo miten niitten naama roikkuu, mut milloasia tuntemuksia tulee paranemisessa?? elohiirtä??kertokaa nyt hemmetti, on kaikille vaivan saaneille selvää miten se naama venyy.. vastauksia kiitos!!

    • Belli2011

      Hei!
      Itselläni oli tämä bellin pareesi kasvojen vasemmalla puolella viime loppukesästä, ja johtui arvatenkin vedon aiheuttamasta tulehduksesta kasvohermossa. Tiedän toivottomuuden tunteen mitä nimimerkki kyllästynyt2012 potee nyt, koska yritin myös googletella tietoa nimenomaan PARANEMISESTA, enkä halunnut lukea samoja oirekuvauksia keskustelupalsta palstan perään. Itsellä paraneminen alkoi n. neljännen viikon aikana, ja se olikin nopea toipuminen. Kolmeen viikkoon naaman vasen puoli oli kuin vahanukella ja yksi aamu huomasin että vasen huulenpieli liikkui n. millin ylöspäin naamaa väännellessä (mikä fiilis! :D ). Siitä alkoi toipuminen ja parin viikon sisään naama oli yhtä eho kuin ennenkin. Itselläni tuli myös elohiiriä sekä silmään että poskeen. Mutta nämä tulivat sen jälkeen kun huomasin eloa naamarissa. Eli mitään ennakkotuntemuksia ei ollut toipumisesta. Pahaltahan se tuntuu, kun haluaisi jotain merkkejä elpymisestä, mutta ajan myötä se varmasti paranee. Minulle ei edes kerrottu mistään kortisonipiikeistä sun muista aluksi, vasta kun menin toisella paikkakunnalla uudestaan eri lääkärin pakeille n. viikko halvauksen alkamisen jälkeen järkyttävien takaraivokipujen takia, hän kyseli olinko saanut kortisonia. Siinä vaiheessa se olisi ollut jo myöhäistä, muistaakseni 2vrk on se aika minkä sisällä halvauksen alkamisesta se pitäisi antaa. Tosin siitäkään ei ole kuulemma mitään varmaa tietoa kuinka hyvin se auttaa loppujen lopuksi. Itse luotin B-vitamiiniin, ja sitä vedin päivittäin kasvohermon takaisinkasvun tueksi ja otin rennosti. Luotin paranemiseen. Syy miksi tälle palstalle taas eksyin, on minua jo pari päivää piinannut elohiiri vasemmassa silmässä (alla).... pelottaa, että onko tämä merkki siitä että pareesi voisi uusiutua...? Onko kellään näitä oireita jälkijättöisesti ollut?

    • vuotava silmä

      Hei, olen ilmeisesti näitä, joilla toipuminen on hidasta tai lähes olematonta. halvaus sattui heinäkuun alussa ja nyt on viikon verran suupieli vähän liikkunut ja neä nyrpistyy hieman, mutta kulma ei liiku eikä silmä sulkeudu. Minulla on ollut silmässä koko ajan reilua vuotoa, on kuin niagaran putous, häiritsee lukemista, TV:n katselua ja näyttöpätetyöskentelyä.

      Minulle on suunniteltu tarsorafiaa eli jonkinlaitsa silmänurkasta silmäluomien yhteen ompelemista. Voisiko joku, jolle sellainen on tehty, kertoa, oliko siitä apua ja onko siitä kuinka paljon haittaa näkökenttään ja pienentääkö silmää paljonkin? Ja onko muita toimenpiteitä, jolla silmän vuotaminen saadaa loppumaan. Laitan yöksi rasvaa ja toisinaa teippaan kiinni ja päivällä laitan tosipaljon tippoja, mutta mikään ei tunnu auttavan. olen sen vuoksi osaaikaisella sairauslomallakin, kun en pysty olemaan koko päivää töissä. Olisin kiitollinen vastauksista. paranemista minulle ei ole enää oikein luvattu, kun on mennyt jo melkein 5 kk halvauksen alkamisesta.

    • minä
    • kokemusta:(

      ollu jo v-89 kirurgisen toimen piteen jälkiseuraus!! vasemmalla puolen ja ei ole kun itte treenaamalla saatu toimivax!!? vaikka lekuri totes et ½ : vuodessa paranee!!? elämä opettaa...??

    • hrm

      tääl ei ole päivitykset kunnossa,,,,? et ei tarvis joka kerta ettii jutuja eri sivuilta.. ! :(

    • jürzüg

      Bellin pareesi alkoi tiistaina sillä, että kaikki maistui pahalle vähän niin kuin nimimerkillä "JimG 18.9.2007 metallinmaku". Iltapäivällä päätetyössä oikea silmä vetisti koko ajan. Kotiin ajaessa huomasin taustapeilistä, että oikea silmä ei mene kiinni. Illalla kävin päivystyksessä ja sain lähetteen knk-polille ensi viikolle. Silmä vetistää nyt kolmanpäivänä alkuoireista aina kirkkaassa auringonpaisteessa, tuulessa ja päätetyössä ja makuhavainnot ovat muun muassa salmiakkikarkeilla, että vasemmalla puolen maku on totutun mukainen mutta oikealla puolen maku muuttuu tympeäksi.

      Toipumishavaintoja odotellessa!

    • Möhkölli

      Onpa järkyttävää huomata, kuinka nuorillakin ihmisillä -JOPA LAPSILLA - voi ilmetä kasvohalvaus :O Ja miten veto ja viima voivat vaikuttaa, se tuli yllätyksenä!

      Onneksi teillä kaikilla oletettavasti on raajat tallella ja pystytte liikkumaan - laiha lohtu ehkä, mutta itse luulotautisena valittajana nojaudun tähän fraasiin usein. Tsemppiä kaikille!

    • kasvo5

      minulla on ollut kasvohalvaus minulle jäi siitä vähän kasvoihin ilmeitä ja toinen silmä vähä kiinnempänä kuin toinen huomasin sen aamulle herätessäni ja menin lääkäriin heti lääkäri sanoi että se on vaaraton se meni ajan myötä ohitse jäi siitä kasvoihin jotain mutta en välitä siitä kun en mahda sille mitään pää asia et ei ole vaarallinen

    • Kävin marraskuun loppupuolella hammaslääkärissä, johon olin joutunut jonottamaan reilut 10 kk. Hammaslääkäri paikkasi hampaan, joka oli tammikuussa alkanut märkimään. Silloinen hammaslääkäri jätti hampaan paikkaamatta ja tuo hammas oli ilman paikkaa tuon 10 kuukautta. Kolme päivää tästä huomasin, että oikea puoli kasvoista on poissa pelistä. Nopeasti sitten lääkäriin ja lääkäri epäili kyseessä olevan virus, eli tämä bellin pareesi. Koska raajani toimivat kyseessä ei ollut aivoperäinen juttu. Lääkäri määräsi kortisonikuurin ja tipat oikean puoleista silmää varten. Sitten viikon päästä kontrolli. Menin käymään lääkärissä ja ilmoittauduin sairaanhoitajalle, joka sattui olemaan sama kuin silloin ekalla kerralla. Hän totesi heti, että ei ole oireet helpottaneet. Lääkäri oli uusi tyyppi, joka pienensi lääkeannosta. Taas uusi aika viikon päästä. Nyt oli vuorossa naispuoleinen lääkäri, joka teki muutamia testejä, onnistuuko hymyileminen, onnistuuko viheltäminen, jne. Lisäksi hän kokeili ääniraudalla kuuloani, koska välillä on oikean puoleista korvaa särkenyt takaa. Kuulo pelasi normaalisti. Lisäksi hän kysyi, että onko minua mahdollisesti purrut punkki?
      Olisin saanut seuraavalle viikolle jälleen uuden ajan, mutta muutettiin joulun takia se tammikuulle. Ensi viikolla on hammaslääkäri ja hiukan pelottaa mennä sinne, kun ei tiedä, että onko kohta koko naama poissa pelistä. Kävin kysymässä hammaslääkäriltä tuon halvauksen jälkeen, että voisiko tuon hampaan varuilta kuvata. Hammas kuvattiin ja kuvassa ei näkynyt mitään ihmeellistä. Hammaslääkäri vaihtoi tähän hampaaseen uuden paikka-aineen. Työkaverit luulevat koko ajan, että tuo halvaus johtuu tuosta hampaasta ja jotkut kyselevät, että onko hammas kipeä? Ottaa pikkuhiljaa kupoliin tuo sama kysymys. Vanhempien mielestä kasvoni ovat pikkuhiljaa parantumassa, mutta omasta mielestäni eivät ole. Syöminen ja juominen tuottavat vaikeuksia ja tuntuu, että puhuminen on välillä normaalia ja välillä epäselvää. Jotenkin hävettää kulkea naamavikaisena tuolla ulkona. Ei kehtaa käydä huoltoasemallakaan kahvilla, vaikka ennen kävi siellä joka päivä. Kaupassa käyminen tuotti vaikeuksia, kun tuntui että kaikki asiakkaat tuijottaisivat ja oli päästävä pian pois. Pikkuhiljaa alkaa tuo kaupassa käyminenkin helpottaa. Ainoa homma mikä haittaa kun ei saa oikean puoleista silmää kiinni, on hiusten pesu, yritä siinä saada pidettyä toisella kädellä silmää kiinni, mutta silti menee saippuaa silmään ja sehän ei tunnu kivalta. Välillä on tuntunut tuossa silmäkulmassa elohiiren nyppimistä. Parantuuko tästä sitten vaiko ei.

      • oyks-89

        no aatelin kertoa että! kyllä se "TREENAUAS" autttaa!! mulla kylläkin menny 20v :( mutta jo hymy erottuu...?? silmä luomi melkein täysin "sulkeutuu"??? siis kun kyseessä (vacial barreesi)!! leikkausen jälki oire... :( mutta tässähän vielä "taistellaan"!!!!


    • Kasvot 2013 62v

      Kasvohalvaus toukokuussa 2013. Alkushokin jälkeen ja taudin diagnoosin kuultuani (bellin pareesi) aloin vimmatusti etsimään mistä vertaistukea ja tietoa erilaisista hoitomahdollisuuksista. Olin aivan ihmeissäni, että mitään erityistä hoitomuotoa ei ollut tarjolla/ehdolla. Hämmennystä lisäsi eri lääkäreiden lausunnot. Jonkun mielestä ei ollut täydellinen pareesi, jonkin mielestä täydellinen? Paraneminen on alkanut viiveellä mutta aion todella ponnistella sen eteen, että sitkeys palkittaisiin! Akupunktio, akupainanta, lymfahieronta ja pilates kasvojumppa on vielä edessä. Omajumppa tuokio on ehdoton hetki muutaman kerran päivässä:) kaiken edellä mainitsemiani jälkeen otan tietoa botoks hoidoista, mutta ensin katson luonnollisen paranemistien loppuun. Palaan asiaan ja mielenkiinnolla odotan kysymyksiä ja kokemuksia esille tuomistani kohdista.

    • mINÄÄÄ

      Kasvohermohalvauksen sain kun olin 9, (nyt 12) ja puolessa vuodessa parannuin tosi hyvin. Nykyään ei missään mtn vikaa. Sain silloin silmä tippoja, antibiootit. Ja oikea puoli siis halvaantui (:

    • Jarki

      Kasvohermohalvaus, sain hammaskirurkin hoidon yhteydessä. Ja syynä liiallinen puudutus aine/ puudutus neulan vioitaminen poskihermoni. Korvauksia ei EDES saa potilasvakuutus keskuksesta. kompliikaatio ei ole muka aiheutunut virheelisestä tai puutteellisesta toteutuksesta. Näin ollen. Korvausta ei makseta potilasvakuutuksesta. Kysynkin... Onko, kenelekkään sattunut vastaavan laista tapausta. Hoitava sairaala on ollut Kys Kuopio. terv. Kaks vuotta kärsinyt:

    • ritvanen

      Nykytiedon mukaan voi syynä olla punkin levittämän borrelioosin oire.

    • Niilo80v

      Minulla todettiin päivälleen 3 kuukautta sitten Bellin pareesi. Kaikki alkoi kovalla oikenpuoleisella korvasäryllä. Menin heti lääkärille, ensin epäiltiin "hiekkaa korvassa" Toisena päivänä en pysynyt enää pystyssä ja minut otettiin sisälle sairaalaan. Minulle oli tullut rakkuloita korvan sisälle sekä nenäonteloon ja kurkkuun. Sattui kovasti kun yritin niellä. Nyt oli diaknoosi Bellin pareesi. En päässyt vessaan ilman apua. Sain 10 päivän kuurin suonen sisäistä kortisoonia, jonka jälkeen pääsin kotiin. Minulle tuli myös melkein heti oikenpuoleinen kasvohalvaus. Puhe puuroutuu kun puhuessa tekohampaat pyörii suussa. Oikea silmä on pois pelistä, kun silmäluomi roikkuu silmän päällä. Pitää ottaa silmätippoja pitkin päivää ja pitää merirosvo lappua.
      Minulla ei ole pienempiäkään parantumisen merkkejä. Tulee purtua huuleen syödessä.
      Yksisilmäisyyten olisin jo jotenkin tottunut, mutta huimaus vaivaa eniten.
      Minulle tulee aika tammikuussa silmälääkärille joka mahdillisesti laitta pari tikkiä oikeaan silmäluomen reunaan sekä korjaa leikkauksella molemmat roikkuvat silmäluomet. Vasemmassa silmässä ei muutoin ole vikaa mutta roikkuva silmäluomi on hykieenisesti kuulemma huono juttu.
      Ennuste ei ole kovin hyvä, kun ikäni on sitä vastaan. Kun ei paraniminen ole vielä alkanut niin seuraava ennuste on 6 kuukautta kestettyään, sen jälkeen 9 kuukauden jälkeen. Kun olen lukenut muiden kokemuksia, niin en ole todellakaan kovin toveikas.
      Vieraat ihmiset vilkuilevat kasvojani ja lapset jäävät tuijottamaan, mikä ei kylläkään minua häiritse.
      Voin kirjottaa taas 3 kuukaudenpäästä jos jotain muutosta olisi tullut.
      Eniten kaipasin kohtalotovereiden kokemuksia, onneksi löysin tämän palstan

    • puuterinaama

      Vasenpuoli halvaantui, nyt viikko mennyt. Aika huonoa on puhe, syöminen, liikkuminen toisen silmän ollessa poissa pelistä. Myös kuulon kanssa ongelmaa. Tasapaino huono ja vasen jalka holtiton.

    • anskubansku8080

      Täällä halvauksesta nyt reilu vko. korvatulehdus aiheutti ja viruslääkitys loppui tänään, hieman helpompaa mutta tää paineen tunne halvaantuneella puolella, loppuuko se koskaan? korvakin siltä puolen kuuro ja tuntuu että lukossa.

    • Anonyymi

      Hei missä johtuu puoli vuotta sitten vasen poski poski toisinaan nykii alkoi vaikea puhua joskus on ihan normaali se tulee tahattomasi nykiä melko usein, se alkoi vasta nykimään 73 vuotta täytin missä johtuu terveisin Juha K

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      277
      2943
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1890
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1552
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1320
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      261
      1152
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1001
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      951
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      814
    Aihe