No hei, tämä kysymys on esitetty täällä 3 exp 200 000 kertaa, mutta kysyisin siis, että onko jonnekin lääkikseen aivan ylivoimaista päästä? Jotenkin syvältä nuo aiemmat sepustukset. Onko siinä pakko tajuta aivan kaikki siitä Galenoksesta, jotta pääsisi? Olen lukenut lukiossa pitkänä matikkaa, fysiikkaa, kemiaa ja biologiaa. Kuitenkin olen aivan kauhuissani. Pitäisikö minun alkaa lukea jo nyt vai vasta joulun jälkeen, jos haluan sisään keväällä. Kun pelottaa se, etten tajua siitä kirjasta mitään, jos aloitan liian myöhään. Pelkään myös, että koe menee ihan vit*lleen, joten onko jonkinlainen valmennuskurssi lääkikseen pääsyn edellytys? Tuntuu vain, että näistä lukion kursseista ole välttämättä mitään apua, kun kirjoista ei ehditä käydä kurssien aikana paljon mitään läpi. Pitkästä matikasta on keskiarvo 9, samoin fysiikasta, ja kemiasta on 10, samoin bilsasta. Pelkään vain ,että näillä ei ole mitään merkitystä. Minkä tyyppisiä laskuja Galenos sisältää esim. fysiikasta tai kemiasta? Entä onko pääsykoe sellainen, että pitkää matikkaa tarvitsee vain siinä, muttei sitten myöhemmin välttämättä ollenkaan?
LÄÄKIS!!
21
24096
Vastaukset
- jeppendaal
Kuulemma fysiikkaa on ainoastaan pääsykokeessa,mutta itse koulussa sitä ei ole ollenkaan.
Ja noilla sun numeroilla luulis lääkikseen pääsevän, itelläki olis haaveena,mutta taitaa jäädä väliin kun en mikään pro noissa aineissa ole,ainakaan fysiikassa.
mutta onnea yritykselle!!ja mikäänn ei ole mahdotonta jos olet riittävän motivoitunut!- abi-06
Mäkin aion keväällä pyrkiä lääkikseen... Mä olen tän vuoden abi, eli pitäs muutenkin lukee. Lainasin kesällä sen Galenoksen, ja öh, ymmärsin esipuheen... =) Mutta aion kyllä päästä sisälle! Mä olen kuin myös lukenu pitkää matikkaa (k.a 8) ja fysiikkaa (k.a 9) ja kemiaa ja bilsaa... Mutta varsinkin kahdes viim. main. aineessa on joutunut opiskelemaan hirveästi itsenäisesti, eli bilsa ei ole kauheen vakaalla pohjalla. Mutta kai meikäläisellä jtn toivoo on???
- Kandi
Opiskelen nyt kolmatta vuotta. Sisäänpääsy ei ollut mitenkään mahdotonta, enkä edelleenkään usko, että valmennuskurssi olisi mikään välttämättömyys. Itse kirjoitin ylioppilaaksi keväällä 2003, pitkästä matikasta sain L,fysiikan ja kemian kursseista kymppejä, samoin biologiasta. Aloitin pääsykokeisiin lukemisen heti kirjoitusten loputtua, luin Galenoksen kahdesti läpi ja pääsin ekalla kerralla sisään. En todellakaan oppinut kaikkea Galenoksesta, mutta näköjään tarpeeksi kuitenkin. Kirjan tajuaminen ei ollut vaikeaa, sillä olin opiskellut lukiossa kunnolla ja Galenoksessa oli paljon tuttua asiaa. Lääkiksessä ei ole tarvinnut laskea juuri mitään, eli pitkää matikkaa tarvittiin vain pääsykokeessa.
- slslslsl
Semmosta ajattelin kysästä,että missä paikkakunnalla opiskelette..Siis te,jotka ootte lääkikseen päässeet?
- eva
tärkeintä pääsykokeessa on että osaa fysiikkaa, kirja ei ole niin vaikea mutta pitää varata aikaa että jaksaa lukea sen.. kun siinä on niin paljon kaikkea, jos lääkikseen ei pääse ensimmäisellä yrittämällä sisään niin se ei ole koko maailma, kannattaa hakea myös opiskelemaan fysiikkaa tai biologia (joihin varmasti pääsee jos on lukenut hyvin lääkikseen) ja sitten yrittää uudestaan seuraavana vuonna
- abi-06
Onko fysiikka siinä tärkeintä? Eli sitäkö kannattaisi mennä opiskelemaan jos ei pääse lääkikseen? Onko kemian opiskelusta hyötyä? Entä kumpi mahtais olla hyödyllisempi kirjottaa ainereaalis, kemia vai fysiikka, (ei voi kirjottaa ku toisen ku kirjotin jo syksyllä reaalin...) Osaako joku vastata??? =)
- ei kai
abi-06 kirjoitti:
Onko fysiikka siinä tärkeintä? Eli sitäkö kannattaisi mennä opiskelemaan jos ei pääse lääkikseen? Onko kemian opiskelusta hyötyä? Entä kumpi mahtais olla hyödyllisempi kirjottaa ainereaalis, kemia vai fysiikka, (ei voi kirjottaa ku toisen ku kirjotin jo syksyllä reaalin...) Osaako joku vastata??? =)
tuossa tapauksessa ole sinänsä merkitystä, jos olet kuitenkin jo yleisreaalin kirjoittanut etkä voi siis kirjoittaa kuin yhden ainereaalin. Pisteitä tulee kuitenkin vain arvosanan mukaan, lääkikset eivät tietääkseni ainakaan nyt tässä vaiheessa katso mistä reaaliaineista ne arvosanat tulevat. Uskonto on aivan samassa asemassa kuin fysiikka.
- abi-06
ei kai kirjoitti:
tuossa tapauksessa ole sinänsä merkitystä, jos olet kuitenkin jo yleisreaalin kirjoittanut etkä voi siis kirjoittaa kuin yhden ainereaalin. Pisteitä tulee kuitenkin vain arvosanan mukaan, lääkikset eivät tietääkseni ainakaan nyt tässä vaiheessa katso mistä reaaliaineista ne arvosanat tulevat. Uskonto on aivan samassa asemassa kuin fysiikka.
Niin, mullaki on käsitys ettei se yo-koe siihen sisälle pääsyyn vaikuta.. ainakaa paljoo... ettei matikasta tartte älliä vetää... ;)
- Sikiö2005
Lääkikseen pääsemiseen helpottaa suunnattoman paljon, jos ymmärtää Galenoksesta lähes kaiken. Mielestäni kemia ja fysiikka on hieman sovellettua lukion kursseista ja jos nämä perusteet ovat hallussa, niin sovellutuksetkin menee!
Biologia on ihmisestä (raapaisu) ja sen YMMÄRTÄMINEN JA TAITO SOVELTAA on TÄRKEÄÄ, koska nämä auttavat nippelitietojen muistamisessa, joka kategorioi hakijat sisäänpääseviin ja ensi vuonna uudelleen yrittäviin...
Pitkää matikkaa ei mielestäni tarvitse muuhun, kuin laskurutiinin parantamiseen - tarkoitan, että laskuihin ei mene turhaa aikaa pääsykokeissa, koska siellä ei ole ylim. aikaa (ainakaan paljoa) - ja kemian ja fysiikan sovelletusten pyörittelyyn. Lääkiksen pääsykoe ei ole matematiikan ihmepommi. Tavallisia laskuja vaikeustasolla, joka tulee kemian, fysiikan tai biologian asioista.
Ps. Tsemppiä luku-urakkaan, johon riittää n. 2-6kk yksilöstä ja sen opiskeluintensiteetistä riippuen. - Karvanalle
Aikanani kirjoitin pitkästä matikasta C:n ja reaalista M:n, keskiarvo taisi olla luokkaa 8,6.
Kirjoitusten jälkeen tiukalla aikataululla täysipäiväistä lukemista, harjoittelua ja valmennuskurssi, ja avot: koko kohortista toiseksi parhaat pääsykoepisteet, ohi (melkein:)) kaikkien L:n oppilaiden.
Motivaatio ja perslihakset ratkaisevat, vaikka esimerkkitapauksesta on jo liki kymmenen vuotta aikaa. - hakija
Eiks Helsinkiin oo vaikein päästä?
Valmennuskeskuksen sivuilta: "Keväällä 2005 sisäänpääsyprosenteissa eri yliopistojen välillä oli melko suuria eroja. Esimerkiksi Tampereen lääketieteelliseen tiedekuntaan pääsi 18%, Turkuun 25% ja Kuopioon 22% kokeeseen osallistuneista pyrkijöistä. Helsingin eläinlääketieteelliseen vastaava prosentti oli 12%."
Samana vuonna Helsingin lääkikseen pääsi myös 12% (961 haki ja 120 pääsi). Muutenkin Helsinkiin on hakijamäärät vaan kasvaneet. Vuonna 2000 hakijoita oli vaan 550 ja nyt melkein tuhat! (http://www.med.helsinki.fi/foldercontent.asp?route=1.302 >>valintatilastoja)
Hain viime vuonna Helsinkiin, mutta kokeilen tänä vuonna tota Turkua (mihin pääs neljäsosa viime vuonna).- ABI-06
Mihin kaupunkiin on yleisesti ollut helpoin päästä? Niinkuin useamman vuoden ajan. Tietääkö kukaan että mihin on ollut suurimmat sisäänpääsymäärät useana vuonna?
Mä haluan vaan lääkikseen mutta kaupungilla ei väliä.
- Valkotakki
Heippa!
Ei lääkikseen ole mitenkään mahdotonta päästä,itselläkin oli pitkä kemia ja fysiikka (lyhyt matikka) ja silti pääsin viime keväänä :D
Itselleni suurta apua oli itseopiskelu materiaaleista,jotka ostin Valmennuskeskukselta niiden avulla pääsykoekirja Galenos avautui ihan erinlailla.
Jos haluat,niin voin myydä vähän käytetyt materiaalini sinulle.Pakettiin kuuluu siis Bilsan,kemman ja fyssan tehtävä kirjat Galenokseen perustuen sekä Vanhoja pääsykokeita -kirjat,jossa vuosien 99-04 kokeet vastauksineen.
Itse maksoin paketista 332Euroa viime keväänä,mutta voin myydä sen sinulle 100Eurolla.
Lisäksi minulta löytyy myös Galenoksen IV painos,jos olet kiinnostunut sen hinta 60Euroa.
t.Hanna - -lääkiksessä-
Heippa!
Ei lääkikseen ole mitenkään mahdotonta päästä,itselläkin oli pitkä kemia ja fysiikka (lyhyt matikka) ja silti pääsin viime keväänä :D
Itselleni suurta apua oli itseopiskelu materiaaleista,jotka ostin Valmennuskeskukselta niiden avulla pääsykoekirja Galenos avautui ihan erinlailla.
Jos haluat,niin voin myydä vähän käytetyt materiaalini sinulle.Pakettiin kuuluu siis Bilsan,kemman ja fyssan tehtävä kirjat Galenokseen perustuen sekä Vanhoja pääsykokeita -kirjat,jossa vuosien 99-04 kokeet vastauksineen.
Itse maksoin paketista 332Euroa viime keväänä,mutta voin myydä sen sinulle 100Eurolla.
Lisäksi minulta löytyy myös Galenoksen IV painos,jos olet kiinnostunut sen hinta 60Euroa.
t.Hanna- -N-
Itse jo kolmatta kertaa pyrin lääkikseen, tällä kertaa Tampereelle. Haluaisinkin tähän väliin tiedustella, olisiko ketään halukasta lukemaan/laskemaan/valmistautumaan/motivoitumaan pääsykokeisiin kanssani Tampereen alueelta. Yksin motivaation ylläpitäminen on niin helkkarin hankalaa. Jos olet kiinnostunut opintometodistani ja haluat yhdistää viisaat päät, pistä maililla
[email protected]
Yhteistyöllä ja motivoinnilla parempia tuloksia - hakija_myös
-N- kirjoitti:
Itse jo kolmatta kertaa pyrin lääkikseen, tällä kertaa Tampereelle. Haluaisinkin tähän väliin tiedustella, olisiko ketään halukasta lukemaan/laskemaan/valmistautumaan/motivoitumaan pääsykokeisiin kanssani Tampereen alueelta. Yksin motivaation ylläpitäminen on niin helkkarin hankalaa. Jos olet kiinnostunut opintometodistani ja haluat yhdistää viisaat päät, pistä maililla
[email protected]
Yhteistyöllä ja motivoinnilla parempia tuloksiaNenne, metodeissasi on tosiaan jotain vikaa jos kolmatta kertaa jo yrität. Opiskelutekniikka kuntoon niin kyllä tulokset paranee!
- -N-
hakija_myös kirjoitti:
Nenne, metodeissasi on tosiaan jotain vikaa jos kolmatta kertaa jo yrität. Opiskelutekniikka kuntoon niin kyllä tulokset paranee!
Nenne tässä vastailee ylläesitettyyn "Öhmin" väitteeseen, vasta nyt vuosien päästä. Olet oikeassa ja sen takia luovutinkin ennen kolmatta kokeilua. Yksinopiskelu ei sovi minulle ja fysiikka ei kiinnosta pätkän vertaa. Kaikki muut aihepiiriin liittyvät aineet fysiologiasta, kemiasta ja biologiasta lähtien olivat hallussa. Sain myös kuulla vuonna 2004 eräältä lääkäriltä teorian siitä, miksi kokeissa ylipäätään on tehtäviä- nimenomaan fysiikan tehtäviä, jotka ovat enemmänkin sairaalainsinöörien heiniä: hakijoista haluttiin karsia naisia. Sukupuolijakaumaa haluttiin tasata, koska kuulemma statistisesti miehet ovat parempia fysiikassa. En ota tästä tiedosta mitään vastuuta, koska kyseessä on kuulemani henkilökohtainen mielipide, minulle ei myöskään sanottu, ettei sitä saisi sanoa.
Siinä tosin olet väärässä, että pääsy on kiinni pelkästään opiskelumetodeista. Vaakakupissa painaa myös se, millainen itse opiskelija on, mitkä ovat hänen vahvuuksiaan ja mitkä tekijät motivoivat. Minulla oli hieman epärealistinen kuva lääkärin ammatista, eikä se jaksanut motivoida kovin pitkälle.
Toivottavasti te muut hakijat teitte elämänne parhaan päätöksen ja pääsitte uralle jota odotittekin. :)
- biokemisti
Hei, itse uskon että kuka tahansa voi päästä lääkikseen ja vielä ilman valmennuskursseja ( vaikka itse kävinkin valmennuskeskuksenkurssin ). Lukiossa kannattaa lukea kaikki kemian ja fysiikan kurssit ja panostaa siihen että omaa hyvän laskurutiinin, näitä voi myös opiskella aikuislukioissa ja avoimissa yliopistoissa. Mikäli tarvitset tukea galenoksen ohelle niin tule seuraamaan blogiani, saat varmasti siitä paljon irti.
http://galenoshaltuun.blogspot.com/ - newnmå
Onko mulla mahiksia päästä ja pärjätä eläinlääkiksessä?
Matikka, kemia, bilsa (9) sujuu, fysiikka ja enkku (7-6) ei taas yhtä hyvin.
Nyt olen peruskoulussa vielä. Niin oon kuullu, että on paljon kirjoja enkuks, niin jos on huono englanti niin tuleeko pärjäileen ilman sitä vai onks se ihan pakko osata.- -N-
Pärjäät ilman.
- ihmettelijä
-N- kirjoitti:
Pärjäät ilman.
Hei! Olen 6lk tyttö ja aion pyrkiä lääkikseen. Matikka on 7 fy-ke on 9 ja bilsa 9. Tuunko pärjää?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h352875Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062681Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv322403Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.491914- 271559
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141513- 321473
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1021203- 1771183
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.711025