Kevät on pihatalkoiden aikaa.
On aika sännätä ratkiriemukkaaseen ja rempseään talkooporukkaan pihamaalle rapsuttelemaan haravalla lehtiä ja herättelemään "yhteishengen" uinuvaa petoa. Ja rahaa säästyy.
Pihamaalla saa pitää yllä sitä viheliäistä työpaikoiltakin tuttua näytelmää ja naamiaista, jonka joutavanpäiväinen ja sisällötön keskustelu ei tosiasiassa miellytä ketään. Pihamaalle on mentävä näyttäytymään ja teeskentelemään kunnollista. Sitten poistutaan paikalta happamin naamoin. "Juu, oli se vaan niin kivaa taas tuolla talkoissa." Herravarjele.
On talkoosaunaa ja talkoo-olutta. Hallelujaa. Se perheen kiireinen ja stressaantunut, akkavallan alla taipuva miehenkuvatus saa juoda oikein luvan kanssa pari pulloa olutta. Ja saunoa oikein miesporukassa. Onhan se upeaa. Arjessakin voi olla hetkensä.
Kuinka moni haluaa asua kerrostalossa? Kuinka moni valitsee kerrostalon muusta syystä kuin talodellisesta pakosta tai elämäntilanteen vuoksi?
Tuskin kukaan. Siksi on luonnollista, ettei omakotitaloasumiselle ominaista puutarhanhoitoa kiinnosta tehdä.
Talkoot ovat nimensä mukaisesti vapaaehtoisia.
Monissa taloyhtiöissä on talkoista kuitenkin tomerien ja ahkerien(toimettomien?) asukkaiden myötävaikutuksella tullut "moraalinen pakko". Mikäli kukaan ikinä aistii tai huomaa mitään tällaista, on ainoa oikea ratkaisu BOIKOTOIDA koko talkoita.
Niille, joilla elämässä ei todellakaan ole muuta tekemistä kuin ääliömäiset vanhan ajan jäänteet, pihatalkoot, sanoisin: pitäkää talkoonne, kokoontukaa pihatoimikuntiinne, näytelkää osanne, krapsuttakaa ja sutikaa oikein elämänne kyllyydestä, mutta älkää arvottako muita ihmisiä niihin osallistumisen, tai osallistumatta jättämisen perusteella.
Niin, ja sen olutpullon voitte avata ilmankin talkoita.
Talkoot=perseestä
14
2571
Vastaukset
- talkkari
Kaikkiin asuntoihin pudotetaan ennen talkoita 30 e lasku pihatöistä. Ne, jotka osallistuvat (yli 1/2 h) pihatalkoisiin saavat jättää laskun maksamatta. Muiden on pakko maksaa. Ulosoton uhalla.
Rahoilla ostetaan kaljat ja makkarat talkoolaisille ja tarvittaessa uusia haravoita siltä varalta, että osallistumisprosentti on 100 ensi vuonna.- eräsN1
Minulla on yhtiövastike 800 euroa/kk ja siihen hintaan asumisesta kerrostaslossa, olen sitä mieltä, että tuo summa kattaa myös pihan siivouksesta aiheutuneet kustannukset.
- äläs kuseta
eräsN1 kirjoitti:
Minulla on yhtiövastike 800 euroa/kk ja siihen hintaan asumisesta kerrostaslossa, olen sitä mieltä, että tuo summa kattaa myös pihan siivouksesta aiheutuneet kustannukset.
Niin kallista taloa olekaan!
- eräsN1
äläs kuseta kirjoitti:
Niin kallista taloa olekaan!
Heh.. ajattele, tuolla rahalla saa vain asumisoikeuden, ei edes koko taloa.
- Ei paniikkia
Ei se kai nyt ole hengen asia jos sinne ei joka vuosi mene?
Meilläkin talkoot keskellä viikkoa ja olen töissä siihen aikaan illalla. Ei mitään mahdollisuutta muutenkaan osallistua. . Piha on pieni ja samat naamt siellä ovat aina heilumassa . Taloyhtiönpuheenjohtahja ja joitain muita. Piha on pieni 60 nelliölö ainoa mitä on on haravoiminen kuolleita mädäntyneitä lehtiä on kyllä aikas paljon.
Ite asun vuokralla ja kai se on vuokraemännän asia tulla tänne talkoisiin . Niin olen ymmärtänyt asian ja itse en ainakaan mene helvetin kuustoista sentään. uuaaah uaaah !!!
Pelkurityöläinen. - asukas
meillä oli syystalkoot eilen, hyvin saatiin koko perheen voimin piha sellaiseen kuntoon, jotta saa talvi tulla. Osallistuminen oli pakollista
- Entero
Siinä samalla kun sitä pihaa rapsutellaan ja kuopsutellaan pääsee luvan kanssa kurkkimaan sisään ihmisten asunnoista... Varsinkin voi kurkkia niitä ikkunoita joiden takana asuvat ne luopiot jotka eivät sinne haravanvarteen tulleet.
Eikä mieleen juolahda että kaikille se homma ei vaan sovellu; voi olla selkävaivaa, voi olla töidensä takia jo muutenkin loppuunajettu raakki, voi olla vaikka sosiaalinen fobia tai allerginen niille rehuille joita olisi tarkoitus raapia.
Eikä kaikkia kiinnosta se rasvainen makkara, saati olutkaan, mitä sitten tyrkyllä olisi.
Eikä kiinnosta se että jatkossa sitä sitten pitäisi muistaa joka naapurin turpavärkki ja osata sille sanoa että päivää vaikka se tulisi jossain hevon veen kuusessa vastaan juuri kun et halua tavata ketään "tuttua".
Sitäpaitsi kun koko ajan vuokrat tai vastike vaan nousee, niin kaiketi sen nousun syynä on aika usein "huoltoyhtiön nousseet kulut". No mikseivät perkele sitten huolla mitään, vaan laittavat ihmiset itse tekemään niiden hommat? Hyvä kun jaksetaan kerran kuussa enää rappuakaan siivota.- tosiaan
Kukahan lähtee kerrostalon piha talkoisiin? talkkarit huoltofirmat on sitä varten!Olen muutamissa ollut..ja just tuota se on mitä jo aiemmissa kirjoituksissa on tullut ilmi,niin teennäistä hommaa kun olla voi!emme osallistu mihinkään ns.tiimityöskentelyyn!!juorutkoon ja haravoikoon ne joita se kiinnostaa...ei mene kauan kun jo takana päin toisiaan mollaavat.
- donna
Voi hyvä ihme sentään.Ei talkoisiin ole pakko kenenkään mennä.Mä en ymmärrä miks kannattaa ottaa migreenin tälläsestä asiasta.Jos joku haluaa siellä olla niin ok, jos ei niin sekin ok.Elä ja anna toistenkin elää kerrostalossaan.Olen koko elämäni kerrostalossa asunut ja joskus osallistunut ja joskus en.Yleensä en ja mieheni ei koskaan.
Mutta siitä olen yhtämieltä et kerrostaloasuminen ei ole paras asumismuoto ja se on taas eri juttu. - pelottaako?
Niin, kyllähän tällaiset anonyymipalstat varmaan vetoavatkin juuri henkisistä ongelmista kärsiviin ihmisiin. Vai onko kyseessä uusavuttomat, jotka maksaisivat oman perseensäkin pyyhkimisestä? Tuskin uskaltavat kaupan kassalle sanoa päivää. Jotenkin tulee mieleen murrosikäiset lapset. Ehkä kasvatus on mennyt pieleen?
- janne
Itse en todellakaan ole osallistunut yksiinkään pihatalkoisiin enkä kyllä aio osallistuakaan. Enkä myöskään taloyhtiön pihamyyjäisiin yms. kissanristiäisiin. Mua ei henkilökohtaisesti kiinnosta olla yhtään minkäänlaisissa tekemisissä naapureiden kanssa, miksi pitäisikään?
- Rahikaisella
Vituttaa sekin jo jos naapurit morjestelee. Osa alkaa virnisteleen jos ei morjesta takasin.
- jäänne
jostain 50-60 -luvun kerrostaloasumisesta, jossa talonmies Pikkarainen ei ryyppyputkeltaan jaksanut koko pihaa pistää järjestykseen. Ajat on sikäli muuttunu ja huoltoyhtiöt laittakoot pihat. Jos ei laita ni voi vaihtaa yhtiötä ellei se olisi jonkun hallituksen tutun suojeluksessa.
- kerrostalossa
Mitä järkee on siivota ja laittaa ympäristöö katseen kestäväksi kun monet eivät arvosta sellaista. Kakarat tuhosivat kaiken kiskomalla puun taimetkin ylös maasta ja katkomalla ne. Roskat heittelivät mihin sattuu roskapöntöistä huolimatta. Vuokrakasarmissa asuessani ei yrityksestä huolimatta onnistuneet siivous talkoot. Sitten yks deeku alko vielä vittuileen miksi teitä ei näkynyt pihatalkoissa? Siististi elävien ihmisten olisi pitänyt alkaa siivoileen kakaroiden jätteitä ja juoppojen yöllisiä pulloja & tupakan natsa kasoja ovienpielistä ja parvekkeiden alta. Hyi yök! niitä kamalia räkälunsseja ja linttaatuneitä mällejä lisäksi joka paikassa. Jotkut eläkeläiset kävi vähän haravoimassa jotta kehtaisvat mennä talkoo murkinalle. Kakara perheelliset änkes sinne siivoomatta yhtään mitään röyhkeesti niin kuin juopotkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693