Peräpukamien leikkaus

tod. kiusallista

Peräpukamat ovat vaivanneet loppukesästä lähtien. Olen hoitanut kuitupitoisella ruualla, riittävällä veden juomisella, apteekin itsehoitotuotteilla ja lääkärin määräämällä kortisonipohjaisella valmisteella. Ei apua! Onko kokemuksia leikkauksesta tai hoidosta yleensäkin? Todella kiusallinen vaiva ja kosmeettisestikin haittaava, kun pukama on laskeutunut ilmeisesti pysyvästi.

20

29647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pukama

      Läheiselleni on tehty peräpukaman hirttoja. Eipä tuo kait niin kamalan hirveätä ole. Verta voipi tulla kuin pienestä siasta, mutta ota iisisti. Niin ja hippunen huumoria on syytä ottaa mukaan toimenpiteeseen :)
      Onnea sinulle ja hyvin kaikki menee!

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voide peräpukamiin - http://tonzes.com/hemaprofi.htm Hyvä tuote. Toimii nopeasti ja tehokkaasti.

        Onhan noita peräpukamavoiteita apteekeissa useampia merkkejä. Niiden tarkoitus on vähentää särkyä ja turvotusta, parantamaan ne eivät pysty kuten ei tuo mainostettukaan tuote. Parantamiseen tarvitaan hirtto tai leikkaus peräpukamatyypistä riippuen.


    • esh

      peräaukon ulkopuolella oleva pukama, niin sitä ei voida "hirtää" eli laittaa kumilenksua, jonka avulla pukama irtoaa itsestään.

      Suosittelen, että käyt lääkärillä (tk tai yksityinen kirurgi on nopeampi tie), joka tekee peräsuolen tähystyksen (ei vaadi puudutusta tms. mutta voi olla kivulias). Kaikki tk-lääkärit ei tähystyksiä tee. Saat lähetteen tk-lääkäriltä kirurgille tai yksityiseltä kirurgilta tarvittaessa kunnalliseen hoitoon ellet halua maksaa yksityisten kovia hintoja. Riippuu pukamien määrästä ja laadusta, tarvitsetko selkäpuudutuksen vai riittääkö paikallispuudutus.

      Pukamat on siitä hankala vaiva, että ne uusii helposti. Itse olen sinnitellyt ilman leikkausta, vaikka välillä kivut on tosi kovia (sisäiset pukamat), mutta menneet Scheriproct-hoidolla ohi. Ulkoinen pukama ei mua haittaa kosmeettisesti (olen vakituisessa parisuhteessa ollut 20v. eli yhtä kauan kuin pukamakin...). Raskausaikana se jouduttiin avaamaan paikallispuudutuksessa, muuten siitä ei vaivaa ole ollut.

      • edelleen

        Mul on yksi ulkoinen pukama, jota en oo siis saanu tökittyä minnekään :) onkohan se leikkaus tarpeen ollenkaan vai pärjäänkö apteekin tuotteilla tyyliin loppuelämäni, jotta pysyy kutinat yms. poissa? Kiitokset vastauksista!


      • ---
        edelleen kirjoitti:

        Mul on yksi ulkoinen pukama, jota en oo siis saanu tökittyä minnekään :) onkohan se leikkaus tarpeen ollenkaan vai pärjäänkö apteekin tuotteilla tyyliin loppuelämäni, jotta pysyy kutinat yms. poissa? Kiitokset vastauksista!

        on sillä lailla hankala homma, että toipuminen voi kestää kuukausia ja on erittäin kivuliasta, koska siitä jää avohaava. Siksi lääkäritkin suosittelevat sitä vasta viimeisessä hädässä, jos reseptilääkkeidenkään avulla ei enää pärjää.


      • helpotti
        --- kirjoitti:

        on sillä lailla hankala homma, että toipuminen voi kestää kuukausia ja on erittäin kivuliasta, koska siitä jää avohaava. Siksi lääkäritkin suosittelevat sitä vasta viimeisessä hädässä, jos reseptilääkkeidenkään avulla ei enää pärjää.

        Minulta leikattiin pukamat koska voiteet jne ei auttaneet, vaiva oli jatkunut pitkään ja pukamat haittasi elämää todella paljon.

        Leikattuja pukamia oli 4-5 ja peppu siis haavoilla leikkauksen jälkeen. Leikkauksessa koko alapääni, navasta alaspäin puudutettiin. Kipujakin oli jälkeenpäin mutta selvisin niistä kun käytin ulostetta rikkovaa ainetta 1.5 viikkoa. Paraneminen ei kestänyt kovin kauan ja olen erittäin tyytyväinen hoitoon. Aikaisemmin olisi pitänyt hankkiutua leikkaukseen, kärsin kovista kivuista aivan liian kauan. Leikkauksen jälkeiset kivut oli vain pienenpieni murto-osa leikkausta edeltäviin verrattuna.


    • Ruusukki

      Olin pukamaleikkauksessa ja se oli aivan kunnon leikkaus nukutuksineen kaikkineen.
      En olisi ikinä uskonut että sen jälkeen voi olla niin kipee!Tuskaqt oli niin kamalat että eka viikko meni mahallaan maaten ja kaikki liikkuminen oli aivan tuskaa.
      Kolmen viikon jälkeen alkoi tilanne normalisoitumaan ja kahdessa viikossa on pahin ohi.
      Minulta siis leikattiin 4-5 pahaa ulkoista pukamaa.

      • hoidettu

        Eikö sulle annettu kunnon kipulääkkeitä ? En kyllä uskalla mennä ko. leikkaukseen jos noin paljon joutuu kärsimään.


      • tyytyväinen leikattu
        hoidettu kirjoitti:

        Eikö sulle annettu kunnon kipulääkkeitä ? En kyllä uskalla mennä ko. leikkaukseen jos noin paljon joutuu kärsimään.

        yksilöllistä,leikkauksen jälkitila.
        Mulla oli toisen ja kolmannen asteen ulkoiset
        pukamat.Leikattiin spinaalipuudutuksessa,
        kipulääkettä otin mutta todella pääsin
        helpolla.Kahden viikon sairasloman jälkeen
        olin jo töissä.Kannattaa tyhjentää suoli
        ennen leikkausta ja ottaa ulostuspilleriä
        leikkauksen jälkeen että ei ole kivuliasta
        käydä vessassa.Kamalat ne pukamatkin on kärsiä
        ennemmin kärsii muutaman viikon kun koko elämän


      • nuori leikattu
        tyytyväinen leikattu kirjoitti:

        yksilöllistä,leikkauksen jälkitila.
        Mulla oli toisen ja kolmannen asteen ulkoiset
        pukamat.Leikattiin spinaalipuudutuksessa,
        kipulääkettä otin mutta todella pääsin
        helpolla.Kahden viikon sairasloman jälkeen
        olin jo töissä.Kannattaa tyhjentää suoli
        ennen leikkausta ja ottaa ulostuspilleriä
        leikkauksen jälkeen että ei ole kivuliasta
        käydä vessassa.Kamalat ne pukamatkin on kärsiä
        ennemmin kärsii muutaman viikon kun koko elämän

        Minulta leikattiin viime vuonna neljä sisäistä pukamaa ja lääkärin mukaan olin todella nuori leikattu. Jännitin tähystystä, koska olin kuullut sen sattuvan, mutta hyvin meni. En tiedä osasinko sitten olla jotenkin "erityisen rento" vai mitä, mutta kipeää ei tehnyt. Ja noista puudutuksista. Itseäni ei puudutettu mitenkään, vaikka niin oli ajatellut. Kuuluuko puudutus vain ulkoisten pukamien leikkauksiin? Ennen leikkausta tein suolityhjennyksen, sain ok-hyvät kipulääkkeet ja viikon sairaslomaa. Kaikki meni siis yllättävän vaivattomasti. Ei kuitenkaan kestänyt kuin pari kuukautta kun pukamat uusivat ja niiden kipujen kanssa nyt kamppaillaan.


      • sama vaiva
        nuori leikattu kirjoitti:

        Minulta leikattiin viime vuonna neljä sisäistä pukamaa ja lääkärin mukaan olin todella nuori leikattu. Jännitin tähystystä, koska olin kuullut sen sattuvan, mutta hyvin meni. En tiedä osasinko sitten olla jotenkin "erityisen rento" vai mitä, mutta kipeää ei tehnyt. Ja noista puudutuksista. Itseäni ei puudutettu mitenkään, vaikka niin oli ajatellut. Kuuluuko puudutus vain ulkoisten pukamien leikkauksiin? Ennen leikkausta tein suolityhjennyksen, sain ok-hyvät kipulääkkeet ja viikon sairaslomaa. Kaikki meni siis yllättävän vaivattomasti. Ei kuitenkaan kestänyt kuin pari kuukautta kun pukamat uusivat ja niiden kipujen kanssa nyt kamppaillaan.

        Eli pukamia voidaan ns. hirttää. Jos se menee hyvin, ei ole minkäänlaisia kipuja. Minulla ensimmäinen kerta meni hyvin ja toisella kerralla hermo jäi jotenkin puristuksiin ja se olikin sitten kaamea leikki. Sitten käsitykseni mukaan voidaan leikata pukamia. Siitä minulla ei ole kokemuksia, mutta on varmaan seuraava operaatio.


    • vielätietämätön

      jos on vain yksi pukama ja se vuotaa verta ulostaessa useimmiten (ei paljoa), niin onko siitä haittaa? Pitääkö se 'hirttää'? Minkä ikäisiä ootte te, joille leikkauksia on tehty?? Onko epänormaalia saada peräpukama alle 20v? Onko tästä vaivasta pakko mennä lääkäriin heti.. vai voiko syödä ruuan kera pari viikkoa kuituvalmistetta?
      miten se perän tähystys oikeen toimii? Onko oikeasti hyvin kivulias... ei kauheasti tee mieli mennä lääkärille jos siitä vain aiheutuu enemmän kipuja.

      • tai muut takapään vaivat

        kannattaa hoidattaa ajoissa. Itse viivytin hoitoon menoa liian kauan. Kesäkuussa sain jonkin tulehduksen, jolloin oli pakko hakeutua hoitoon. Kävin parin kuukauden kuluttua ensimmäisessä leikkauksessa, koska vaiva oli laajentunut niin pahksi, että yhdellä leikkauksella ei selvitty.

        Ensimmäisen leikkauksen jälkeen oli todella kipeä. Särkylääkkeitä jouduin käyttämään kolme viikoa. Parin viikon kuluttua sain hervottoman verenvuodon. Hakeuduin sairaalaan siinä pelossa, että tulen turhaan. Mutta polilla aloin mennä tajuttomaksi ja silloin olikin jo kiire etten vaivu koomaan. Olin pari päivää tankkauksessa. Ohjeen sain sellaisen, että mieluimmin mennä ajoissa?

        Leikkauksia jouduttiin jatkamaan kolmen kuukauden kuluttua ja samanlaiset särkylääkkeet olen joutunut syömään sairauslomalla ollut lähes kaksi kuukautta. Nyt olen kunnossa jo. Vaikka ongelmia oli, suosittelen siitä huolimatta leikkausta mieluimmin kuin salvojen kanssa tuhraamista. Koska minulla oli ongelmia leikkausten jälkeen, lääkäri kysyi arviota siitä jos olisin tiennyt mitä joudun kärsimään, olisinko halunnut leikkauksen. Hetkeäkään miettimättä sanoin, että ehdottomasti olisin sittenkin ollut perinteisen leikkauksen kannalla.

        Kyllä kaiken sen vaivan jälkeen olen todella tyytyväinen että menin leikkaukseen. Kärsin ongelmista lähes 15 vuotta. Nyt voin jopa päästellä paukkuja pelkäämättä että "rypäleterttu" pullahtaa housuun.

        Hyvät ystävät, menkää ajoissa lääkäriin ja hoitoon.


    • Tyytyväinen leikattu

      Minulta leikattiin yksi ulkoinen kohtalaisen iso pukama. Hakeuduin yksityiseen sairaalaan ja minua kohdeltiin ihanasti. Leikkaus tehtiin nukutuksessa ja pukama poistettiin laserilla.
      Heräämössä sain syödäkseni keittoa ja vaaleaa leipää. Hetken levähdettyäni sain hoitajalta suullisesti ja kirjallisesti kotihoito- ohjeet ja särkylääkettä mukaani. Noudatin kuituköyhää dieettiä ja otin ulostetta pehmentävää liuosta suun kautta. Otin lämpimiä vatikylpyjä ensin nelisen kertaa päivässä... Kipua tuntui vähän ainoastaan ulostaessa, mutta dieetin ansiosta ei joutunut usein käymään. Kaksi viikkoa olin sairaslomalla, mutta jo ensimmäisen viikon jälkeen olin hyvässä kunnossa ja kävin ulkoilemassa. Suosittelen laserleikkausta pukamista kärsiville.

      • julii

        missä se tehdään, mikä lääkärin nimike,joka hoitaa sen.


      • ruusunen alapäässä

        Minulla ovat vaivanneet nyt kunnolla kuukauden, joskin ovat olleet jo yli 30 v. Silloin alkuun kumilenksut laitettiin, mut ei ne pysynyt. Nyt odotan tähystykseen ja sitten leikataan. Kävin yksityisellä klinikalla kirurgin vastaanotolla.


    • elfoil

      Mulle tuli ulkoinen pukama joka osoittautui sitten sellaiseksi verihyytymäksi, ja oli aika kipeä.
      Lääkäri avasi sen paikallispuudutuksessa,poisti pari kokkaretta ja kipu hellitti heti, ja päivän oli aika kipeä sen jälkeen. En syönyt kuin 2-3 särkypilleriä.
      Nyt sitten samaan kohtaan on tullut uusi pukama, joka ei ole kipeä, muuten vaan kiusallinen. Voiteen kanssa pärjää hyvin mutta aion mennä uudelleen hoitoon jos senkin saisi pois, ilman että se heti palaa takaisin.

      • TAISUKKI

        hei minulle tuli tänään kun kävin vessassa ja kakkalla niin pyyhein pyllyn niin paperissa oli verta!! :O ja olen vasta 11vuotias voiko peräpukamat alkaa niin nuorena? vai oliko se sitten jotain muuta.. Vastatkaa pian!! :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8366
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe