Osasyyllinen

krikki

Heti hahmottuani hänet kaukaa, uskoin sen samantien. Hän seisoi niin tekopirteästi, niin hennosti ja huikkasi minulle pusun poskelle. Lähdimme kävelemään, hän muissa maailmoissa, minä hiljaisena. Kuljin siinä hänen vierellään jonkin aikaa ja äkkiä tunsin oloni jotenkin kurjaksi. Niin syylliseksi, petkuttajaksi. Likaiseksi. Tuli mieleen vanha venäläinen sananlasku. Oli kuin en halunnut häntä lähelleni enää ja hän oli sentään paras ystäväni. Olin luullut olleemme samanlaisia. Kun katsoin häntä olin luullut katsovani itseäni. Nyt hänestä huokui outoa, lämmintä energiaa, joka sai minut ahdistuneeksi. Kävelin hänestä muutaman askeleen kauemmaksi, äkkiä halusin juosta häntä karkuun, olla mahdollisimman kaukana hänestä. Mutta minun oli pysyttävä tiellä ja käveltävä hänen kanssaan kotiin, olimme myöhässä. Hän pyysi minua vauhdittamaan kävelyäni ja väläytti minulle hymyn. Hänellä oli puhtaanvalkoinen takki ja hymyillessään sädehti enkelin lailla. Minua ärsytti. Miten hän kehtasi olla niin tekopyhä. Miten hän pystyi olemaan niin paha. Miten hän pystyi petkuttamaan minua, isää, äitiä, kaikkia, niin paljon? Yritin välttää katsekontaktia hänen kanssaan ja kävelimme loppumatkan hiljaisina sadepisaroiden laskeutuessa kevyesti takkeihimme. Hän haisi märältä tupakantuhkalta. Katsoin hänen aavistuksen mietteliäitä kasvoja ja huomasin hänen huulipunan sävyn olleen eri, kuin aikaisemmin päivällä kun olimme erkanneet. Mietin, mikä häntä mahtoi ajaa.

Tulimme märkinä sisään. Kummallakaan meistä ei ollut ollut sateenvarjoa mukana ja kevyet sadepisarat olivat muuttuneet raskaaksi sateeksi saavuttuamme kotipihallemme. Hän riisui kengänsä ja märän takkinsa ja huudahti väsyneenä kohdanneensa maailman surullisimman vanhuksen, jonka kanssa hän keskusteli yli kahden tunnin ajan nykyihmisistä, heidän kataluudesta ja uskonnosta, joka pelasti kaiken. Annoin hänelle vihaisen katseen, mutta hän ei ollut huomaavinaan sitä. En pitänyt siitä, että hän sekoitti uskonnon mukaan hänen valheisiinsa, hän teki sen liian usein. Mutta uskonto oli uskottavaa, erityisesti meidän perheessämme ja hän tiesi sen. Hän teki kaikkensa saadakseen valheensa kuulostamaan uskottavilta. Minulle hän ei valehdellut uskonnolla, siihen hän oli liian viisas. Minulle hän kehitti persoonalleni sopivia valheita.
Isäni katsoi häntä lempeästi. "Sinä se jaksat aina lohduttaa onnettomia, aivan kuten äitisi", hän sanoi hänelle. "Mutta kaikkia ihmisiä ei voi pelastaa, Riina, varsinkaan, kun ajalla, jolloin pitäisi olla muualla", hän jatkoi viitaten myöhastymiseemme. Isäni katsoi vähemmän lempeästi minua ja kysyi, mitä minä olin tehnyt kun Riina levitti Jumalan sanaa. Katsoin levottomasti siskoani ja vastasin seisonneeni hänen vierellään, koko sen ajan. "Tuppisuuna", isäni äresi. "Kuten aina", vastasin hiljaa.
-----

Jatkaisinko? Palautetta, kiitos :)

1

190

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • krikki

itse asiassa se on aika paska, nyt kun kun luin sen uudestaan. Kiitos kommentista, olit aika hienotunteinen :)

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      56
      2950
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2711
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      38
      2431
    4. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      33
      2269
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1928
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1549
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      105
      1235
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1203
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1060
    Aihe