Onko kellään tietoa jalasmökin rakentamisesta? Olen nyt runsaan kolmen vuoden ajan kierrättänyt kesämökin rakentamista koskevaa poikkeuslupahakemustani valituksilla eri hallinto-oikeusasteisiin ja saanut aina hylkäävän päätöksen. Hylkäys perustuu lain kirjaimeen, mutta kunta antoi ensi vaiheessa puoltavan lausunnon käytyään suunnitellulla rakennuspaikalla toteamassa että suunniteltu mökki (30 m2) sopeutuisi maisemaan eikä näkyisi järvelle (rakennuspaikka on metsärinne n. 65 metrin etäisyydellä rannasta, mökki jäisi puiden katveeseen). Kyseessä on peritty perhetontti 2 ha, jossa ennestään edesmenneiden vanhempien pieni rantamökki 50-luvulta (veljen perheen käytössä), sauna, sekä 5 v sitten rakennettu sisaren isompi mökki, sekin 70 metriä rannasta samaisella metsärinteellä. Rantaviivaa kaikkiaan 250 metriä. Lisäksi venevaja ja puucee. Käytetty rakennusala 150 m2, rakennusoikeutta jäljellä 30 m2. Naapuritkin puoltavat. Mutta kaava puuttuu, ja sehän riittää hylkäämiseen kun ei mitään muuta haluta ottaa huomioon.
Jos nyt lähtisin jalasmökkilinjalle (mikä ei tosin miellytä, mutta yksisilmäinen virkamiesmentaliteetti johtaa kummallisuuksiin - pahimmassa tapauksessa tynnyrisaunoihin vesirajalla!), mitä minun tulisi ottaa huomioon ? Tarvitsenko rakennusluvan ? Voiko 1-silmäinen virkamies tulla ja vaatia että jalasmökki hinataan huitsin nevadaan ? Kuntahan on ollut asialleni myönteinen alusta alkaen, kielteinen linja juontaa ympäristökeskuksesta.
Kiitollisena kaikille jotka pystyvät antamaan hyviä vinkkejä !
Jalasmökki ?
6
17380
Vastaukset
- tuon
kokoisella alueella olisi kolme asuttavaa rakennusta, niin kyllä sa jo taaja-asutuksen merkit täyttää.
Eikun kaavaa kehittelemään. - tässä
jos teet mökin olemassa olevalle rakennuspaikalle vaikka vierasmajan tms nimellä niin kunta voi myöntää luvan ilman poikkeuslupamenettelyä.
Mökin hallinnan voi hoitaa hallinnonjakosopimuksella.
Toinen mahdollisuus tehdä se mökki 100 m rannasta jolloin rantarakentamissäännöt ei sitä koske.
Tynnörisauna homma ei toimi koska sauna tarvitsee aina rakennusluvan. Myös jalasmökit tarvitsee luvan.
Pyörillä oleva sauna voisi toimia, samoin ponttonille rakennettu, koska ne voi siirtää toisen paikkaan kun kunta alkaa vaatia rakennuslupaa em sijoittamiselle. - ...........
tee piharakennuksen nimellä.
- mökitön akka
Kiitos vinkeistä! Vierasmaja/piharakennus lienee siis sellainen, joka kulkee tuolla viranomaispiireissä "talousrakennuksen" nimikkeellä?
- Markku maalta
Jalasmökin----, mielestäni parempi siirtolavamökki-------, pyöräalustalle rakénnettu mökki.
Tämän rakennelman siirtomääräyksistä voit aloittaa uuden valitusrumban jne. ja taasen jälleen uuden. Ainahan rakennelmaa voi siirtää vähän, niin aina on uusi sijainti ja uusi asia.
Kyllä virkamieskin hyytyy. - nunnu
moi mökitön akka!
toivottavasti oot jo viettänyt helteistä kesää siirtolavalle rakennetussa mökissäsi! olen itse painiskellut saman ongelman kanssa, mutta ongelmana on se, ettei koko tontilla ole rakennuslupaa ja alueella on vahvistettu rantakaava. pahus sentään.
jalasmökkiin löytyy niin monta mielipidettä, kuin on vastaajia eli toisaalta sen voi laittaa ihan mihin vaan ja toiset sanoo, että lupa tarvitaan. taidammekin edetä sitten tuon siirtolavasuunnitelman kanssa...
viranomaisten kanssa on painiskeltu ja ilmeisesti ei valoa näy siellä puolella ennen kuin ko. rakennustarkastaja jää eläkkeelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1951496Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231258- 50988
- 70940
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52853Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53840- 56832
- 102814
- 82810
- 32745