Mitä kummaa tämä on?

Nainen 34v

Hei! Mitä kummaa tämä on kun tuntuu että pää kävisi vahoilla pattereilla ja outoa sekavaa oloa,väsyttää ja painoa tulee niukasta ruokavaliosta huolimatta lisää kokoajan, hiuksia lähtee. Lääkärit ei suostu ottamaan hormoni kokeita kun "olen niin nuori" en ymmärrä estrogeeneista jakeltarauhashormoneista mutta voiko joku sellainen puutos yms aiheuttaa tätä? Olisin kiitollinen vastauksista!!!

15

15850

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harmoonit epävireessä

Eipä sulla varmaankaan vielä vaihdevuodet ole, mutta tuntuu että harmoonit on jostain syysta epävireessä, esim estrogenin matala pitoisuus saattaa aiheuttaa vastaavaia oireita, kannattaa käydä gynegologilla uudestaan! Koita jaksaa! (taistelen itse vastaavista oireista, mutta minulla ikää jo 10-vuotta enemmän, joten voi olla presmenopaussivaihetta jo)

• Nainen 34v

Voiko tosiaan just tuo estrogeeni vaje? aiheuttaa ko vaivaa? Olisi Ihanaa kun syy löytyisi! En ole ollut puoleentoista vuoteen oma itseni kun mieli sekavaa/negatiivistä ja yli puoli vuotta söin masennuslääkettä ilman apua. Minulla on viisi lasta.Minulla on kaapissa jasmin e-pillereitä, kuukautiset pitäis alkaa ens viikolla, voiskohan niistä saada apua? Miten tuota estrogeeniä pystyy tutkimaan? Terveyskeskuksessa nauroivat minut ulos kun kerta kuukautiset tulee suht säännöllisesti niin hormonipuoli on ok. Kilppari tutkittiin tsh 0.37 t4v 18. Sanoin lääkärille että tuntuu kuin olisi vanhat paristot päässä ihan kun järki olisi jäässä!!!

• kummaa tosiaan
        Nainen 34v kirjoitti:

Voiko tosiaan just tuo estrogeeni vaje? aiheuttaa ko vaivaa? Olisi Ihanaa kun syy löytyisi! En ole ollut puoleentoista vuoteen oma itseni kun mieli sekavaa/negatiivistä ja yli puoli vuotta söin masennuslääkettä ilman apua. Minulla on viisi lasta.Minulla on kaapissa jasmin e-pillereitä, kuukautiset pitäis alkaa ens viikolla, voiskohan niistä saada apua? Miten tuota estrogeeniä pystyy tutkimaan? Terveyskeskuksessa nauroivat minut ulos kun kerta kuukautiset tulee suht säännöllisesti niin hormonipuoli on ok. Kilppari tutkittiin tsh 0.37 t4v 18. Sanoin lääkärille että tuntuu kuin olisi vanhat paristot päässä ihan kun järki olisi jäässä!!!

No kuukautiset tulivat minullakin, ja silti estrogenipitoisuus matala, kannattaa käydä gynegologilla.

• lumikki

tutkittu kilpirauhasen toiminta ? Vajaatoiminta ainakin aiheuttaa väsymystä ja painon nousua.

• Ulla

minäkin ajattelin ehdottaa. Kuulostaa kilpirauhasen vaajatoiminnasta.

• vajeessa

itselläni alkoi juuri noin,sekava olo, paino nousi, kk heitteli, karmeaa hikoilua ja palelua vuorotellen. monen lääkärin kautta löytyi se joka uskoi ettei nupissa viiraa ja otatti hormonimittaukset ja juu,vaihtarithan ne.ilmeisesti munasarjojen toiminnan oli pysäyttänyt kilpirauhasen tai munasarjojen autoimmuunitulehdus, joka melko oireettomana teki tuhonsa. nyt syön lääkkeitä että jotenkin pysyn naismaisena, nyt on sitten vielä kasvaimiakin vatsassa ja ikää vasta 35v. siitä toteamisesta on jo 2 vuotta. saat sitten muuten maksuttomat lääkkeet jos vaihtarit todetaan, eli pyydä lausunto kelaa varten. ja tsemppiä!

• Lääkäri

Mulla on huomenna lääkäri,saan tulokset selkäydinpunktiosta,epäillään ms-tautia, mutta jos ei ole sitä niin voikohan tuo neurologi määrätä estrogeenikokeen? onko se verikoe vai mikä? ja täytyykö ottaa tiettynä aikana kuukautiskiertoa? Mulla on tosiaan Jasmin pillereitä voiskohan niistä saada apua? Kilppariarvot mainitsinkin ylempänä, ainoa joka on vähän matalahko on t3v 4.4. ja tsh 0.37 ja t4v 18, ärsyttää vaan tämä sekavahko/ärhäkkä olo. Terveyskeskusta en saa otattamaan noita hormoni kokeita kun niissä ei kuulema voi olla häikkää....

• vajaatoim.
        Lääkäri kirjoitti:

Mulla on huomenna lääkäri,saan tulokset selkäydinpunktiosta,epäillään ms-tautia, mutta jos ei ole sitä niin voikohan tuo neurologi määrätä estrogeenikokeen? onko se verikoe vai mikä? ja täytyykö ottaa tiettynä aikana kuukautiskiertoa? Mulla on tosiaan Jasmin pillereitä voiskohan niistä saada apua? Kilppariarvot mainitsinkin ylempänä, ainoa joka on vähän matalahko on t3v 4.4. ja tsh 0.37 ja t4v 18, ärsyttää vaan tämä sekavahko/ärhäkkä olo. Terveyskeskusta en saa otattamaan noita hormoni kokeita kun niissä ei kuulema voi olla häikkää....

en huomannut jostain syystä laisinkaan saamiasi vastauksia!
        Pyydä FSH-mittaus, on verikoe, sillä se estrogeenitaso selviää.

• nainen 34
        vajaatoim. kirjoitti:

Joo minulta otettiin verikoe s-fsh joka kertoo hormoonitoiminnasta, lähettävät sen eteenpäin tutkittavaksi joten varmaan vko menee kun vastauksia voi odottaa. Söin 12vkoa tyroksiinia vaikka arvoni olivat ns hyvät mutta lääkäri sanoi että se voi auttaa väsymykseen ja hieman auttoikin mutta kun sitten tuli tuo hiusten ja kaiken karvoituksen lähtö niin oli pakko lopettaa, tyroksin kyllä hiukan skarppasi oloa. Jännä kun kaiken miettiminenkin ja askareet vaativat niin kovaa ponnistelua ja aivan kuin aivot ei ihan toimisi.

• Nainen 34v
        vajaatoim. kirjoitti:

Näkyykö tuosta minulta otetusta s-fsh muutakin kun estrogeenitaso, labrahoitaja ei oikein osannut selventää. Yritin googlettaa mutta pää tuntuu laholta ja kipeältä niin en jaksanut enempää etsiä?! Mulla on se Jasmin resepti kaapissa ja vanha sepram 20mg resepti masennuslääke, jotenkin ei masennukselta tunnu vaan ns pään tyhjäkäynniltä. Kuukautisten pitäs alkaa n 4-5 pv sisällä ja se Jasmin pitää ottaa ekana vuotopäivänä, enpä tiedä mitä tehdä mutta tämä vajaaolo ketuttaa...

• Vajaatoimintainen

kuulostaisi olevan kilpirauhasen vajaatoiminta, oiree ainakin sen mukaiset.
      Eli hormoneissa häikkää, kilpirauhashormoneissa.
      Pyydä lähete verikokeisiin, ainakin TSH ja S4TV.

Googleta kilpirauhassairauksista, löydät sieltä tämän omankin kertomuksesi...

• kummaa tosiaan

FSH on vaihdevuosihormooni ei estrogeeni, minulta otettiin fsh:n lisäksi tämmöinen koe, kuin S -estdio, joka kertoi estrogeenitason olevan matala. Vaihdevuosia sinulla ei ole, jostain syystä varmaan tuo estrogeeni epävireessä, siihen on monia syitä. Saitko jo MS-kokeen tulokset?

• nainen 34
        kummaa tosiaan kirjoitti:

FSH on vaihdevuosihormooni ei estrogeeni, minulta otettiin fsh:n lisäksi tämmöinen koe, kuin S -estdio, joka kertoi estrogeenitason olevan matala. Vaihdevuosia sinulla ei ole, jostain syystä varmaan tuo estrogeeni epävireessä, siihen on monia syitä. Saitko jo MS-kokeen tulokset?

Joo ei ms-tautia,hyvä niin. Sain tosiaan n puolitoista vuotta sitten mas.lääk cipralex jota käytin lähes vuoden,tuloksetta. En mielestäni ole masentunut vaan jotenkin hidastunut ja kestää normaalia pidempää tajuta asiat,se on kamalaa!!! Kaikki alkoi keskenmenosta. Nukun tosi hyvin, painoa tullut tosi paljon vähäisestä syömisestä huolimatta, sokeriarvot on olleet aika alhaiset mutta ei lääkäri ole niihin puuttunut. Kaksi kuukautta sitten päästäni löytyi kasvaimen tapainen isohko kystan tyylinen joku tosi harvineinen löydös, lääkärit eivät osaa varmuudella sanoa aiheuttaako se painetta, n kahden kuukauden jono on johonkin magneetikuvaukseen,ei sellainen perusmagneetti,hu huh kunpa löytyisi se normaali olotila ja skarppiolo. Toivotaan että se s-fsh on oikea verikoe!!

• harmoonit epävireessä
        nainen 34 kirjoitti:

Joo ei ms-tautia,hyvä niin. Sain tosiaan n puolitoista vuotta sitten mas.lääk cipralex jota käytin lähes vuoden,tuloksetta. En mielestäni ole masentunut vaan jotenkin hidastunut ja kestää normaalia pidempää tajuta asiat,se on kamalaa!!! Kaikki alkoi keskenmenosta. Nukun tosi hyvin, painoa tullut tosi paljon vähäisestä syömisestä huolimatta, sokeriarvot on olleet aika alhaiset mutta ei lääkäri ole niihin puuttunut. Kaksi kuukautta sitten päästäni löytyi kasvaimen tapainen isohko kystan tyylinen joku tosi harvineinen löydös, lääkärit eivät osaa varmuudella sanoa aiheuttaako se painetta, n kahden kuukauden jono on johonkin magneetikuvaukseen,ei sellainen perusmagneetti,hu huh kunpa löytyisi se normaali olotila ja skarppiolo. Toivotaan että se s-fsh on oikea verikoe!!

No hyvä ettei ms-tautia, toivottavasti syy löytyy, s-fsh on eri asia kuin s-estradoli, oloni on suht samanlainen, kuin sinulla, mutta olen jos siis 44-vuotta. Minulla kaikki näyttäisi johtuvan hormooneista, mutta voihan kasvaimella olla iso osa asiaan.

• nainen 34
        harmoonit epävireessä kirjoitti:

No hyvä ettei ms-tautia, toivottavasti syy löytyy, s-fsh on eri asia kuin s-estradoli, oloni on suht samanlainen, kuin sinulla, mutta olen jos siis 44-vuotta. Minulla kaikki näyttäisi johtuvan hormooneista, mutta voihan kasvaimella olla iso osa asiaan.

Sairaalan gynekologi sanoi että se arvo s-fsh kertois jotain, vitsi kun olisin tuon kokeen nimen tiennyt olisin ehdottanut sitä, mitäköhän viitteitä tuo ed. mainittu voi sit kertoa?!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1167
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90