oli keskustelun aiheena. Aika masentavaa kun ihmiset täällä on niin jakautuneita. Sakemanni ei voi olla "kotikoira" jonka kanssa ihan oman mielenterveyden ja koiran hyvinvoinnin vuoksi
"harrastetaan" jotain. Jos olisin ihan umikko sakemannien kans, niin tän palstan perusteella en ottais ainuttakaan. Kuitenkin nyt jo 5:s menossa. Ei kaikki tähtää EM tai MM tai valioks jossain. Ihmiset tekee sitä ihan oman mielenterveytensä ja hyvin voinnin vuoksikin. Eikä kaikki koira ole EM tai MM tasoisia, luonteet erilaisia, terveys erilaisia. Ja nyt on ihan turha tulla sanoo, et toikin kaikki tietävä... En meinaan todellakaan tiedä kaikkea ja myönnän sen.
Mut antakaa hyvät ihmiset hiukan parempi ja hyväksyvämpi kuva ko. rodusta tai lähinnä sen kanssa harrastajista. Se sakemanni siellä kotona, jonka kans käydään "ehkä" tottis kentällä, voi olla jonkun henki ja elämä. Ja joku voi rakastaa sitä koiraa ja myös hoitaa sen, ilman että kilpailee tai vetää jälkee joka viikon jokaisena päivänä. Jollekini toiselle taas se joka jäljestää, suojelee tekee mitä vaan, on se henki ja elämä. Suvaitsevuutta please. Koira ihmisiä ollaan kaikki
Suojelu
6
501
Vastaukset
- nuutti
Mistähän tuollainen kuva on tullut. Tottahan itsekin olen suitsuttanut kuinka hienoa on sakun kanssa harrastaa, mutta liekkö palstan tekstit kuitenkaan antanut kuvaa että on pakko harrastaa ja tehdä koko ajan jotain jotta koira ei revi kurkkua auki nukkuessa..
Sakua suosittelen aivan jokaiselle joka on valmis tekemään jotain koiransa kanssa, aivan sama vaikka tuo tekeminen tapahtuu lähimetsässä kenenkään tietämättä, minun koirani harrastavat, mutta yksikään ei ole koskaan kilpaillut, vaikka rahkeet riittäisivätkin, harrastelu tapahtuu ihann oman mielen mukaan, ketään ei koiraa eikä omistajaa pakoteta mihinkään, eikä ongelmia synny vaikkei joka päivä, eikä edes joka toinen, riekuta.
Vaikka saku onkin yksi helpoimpia rotuja, ei koiraa harkitsevalle voi liikkaa painottaa että koira tarvitsee virikkeitä ja tekemistä, rodusta riippumatta, ja saku jo kokonsa puolesta tarvitsee ainakin peruskoulutuksen.- viittasin tohon
aikasempaan ketjuun. Kyllä meilläkin tehdään, päivittäin joitain, kahden sakun kanssa. Voi olla että ahistelen suotta, mut jotenkin tuli vaan sellanen olo. Sakemanni on koirana mahtava. Helppo, hauska mutta vaatii sitä problematiikan ratkaisu juttuja, omien aivojen käyttöä. Tiedän. Mut ei kilpailla, ja onko se nyt niin hirveen paha. Meillä perhekoiria, molemmat.. Oon yhden näistä viidestä kans harrastanut TOKOa, luonnetestattu ym. Mut nää metsäkoulutukset/metrokoulutukset l. se että omaat koiran, minkä kanssa tulet toimeen missä tilanteessa ja kenen kanssa tahansa on mulle se juttu
- Riva
mutta kyllä on paljon helpompia rotuja hoitamaan ihmisten mielenterveyttä kun saksanpaimenkoira.Minkä ihmeen takia pitää ottaa palveluskoira pelkäksi seurakoiraksi. Mikä ihme siinä on ,että sakemanni pitää olla jokaisella.Sen takia kasvattajiakin on laidasta laitaan,myös niitä jotka viis veisaa rotumääritelmästä,vaan tekee pentuja juuri näille ,vähän sinne päin sakemanni-ostajille.
Huh kun näkee punaista !- juuri
Riva,minä näen kanssa :(
- stimppa
Olin tuon edellisen "suojelu" ketjun aloittaja. Luettuani viestit sainpa aika huonon kuvan. Porukka oli sitä mieltä ettei kannata harrastaa suojelu (ellei kilpaile), varsinkaan aloittelijan. Joskushan se on aloitettava, ni miksei nytten? Siis ei pakko, mutta kiinnostus on kova ja pennussa ainesta. Olin aika yllättynyt palautteesta...
- Riva
sitä mieltä ,että vain suojelua jos kilpailee.Mutta jos koirassa on ainesta ja sulla intoo,niin sillonhan asia on ihan ok.Ja jos koiralla on tosiaan potkua suojeluun niin toki kannattaa tähdätä kisoihin,koska sillä tavalla pysyt kokonaisvaltaisessa harrastuksessa,ettei se ole vain pelkkää purua.
Toivotan sulle menestystä.Itse en ole kisannut suojelussa,mutta hyvin läheltä seurasin MM-tason koiran harkkoja ,se on raskasta mutta palkitsevaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h572960Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062741- 332549
Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv382451Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501938Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151569- 321483
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061287- 1771213
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731070