Onko totta että joskus B kortti on voinut vaihtaa AB kortiksi muuten vain? Ja jotkut saivat A kortin, vaikka eivät tienneet, miten moottoripyörissä vaihteet vaihdetaan? Mikä vuosi se oli? Ja mitkä ehdot?
B-kortilla ?
23
3775
Vastaukset
- totta on
eikä sitä korttia edes tarvinnut vaihtaa mitenkään vaan sai suoraan AB kortin.Vuotta en tarkkaan muista mutta minä sain kortin vuonna -98 ja silloin vielä sai suoraan AB kortin,muistaakseni se oli juuri niillä main kun laki muuttui.Sitä perusteltiin lisääntyneillä onnettomuuksilla vaan eipä nuo juuri ole vähentyneet,ehkä päinvastoin.Johtuneeko siitä että tehot ovat kasvaneet ja kulttuuri muuttunut=kaikki nämä Bomber systeemit ym. jotka ei ainakaan paranna liikennekulttuuria.Taisipa vaan olla autokoulujen kikka rahastaa lisää ihmisiä niinkuin nykyään nämä 1.vaiheet, 2.vaiheet,pimeänajo kurssit ja liukkaankelin kurssit,rahastusta kaikki.
- tapahtui
kesällä 96. Sitä ennen sai ison A kylkiäisenä. Samalla jaettiin A-kortti tehojen ja iän mukaan eri luokkiin.
- mopomies
tapahtui kirjoitti:
kesällä 96. Sitä ennen sai ison A kylkiäisenä. Samalla jaettiin A-kortti tehojen ja iän mukaan eri luokkiin.
Jos on saanut B kortin joskus 93-94, niin voiko vielä vaihtaa AB-kortiksi?
mopomies kirjoitti:
Jos on saanut B kortin joskus 93-94, niin voiko vielä vaihtaa AB-kortiksi?
Koeta nyt hyvä mies ymmärtää, että ennen vuotta 1996 ei ollut mitään B-korttia, vaan AB-kortti, ymmärrätkö?
- näin on
tapahtui kirjoitti:
kesällä 96. Sitä ennen sai ison A kylkiäisenä. Samalla jaettiin A-kortti tehojen ja iän mukaan eri luokkiin.
mullehan on kortti myönnetty jo -89 mutta vaihdoin sen tuohon muoviläpyskään vuonna -98 siitä sekaannus kun tuossa tämän ketjun toisessa viestissä arvelin että vuoden -98 tienoilla kyseinen olisi tapahtunut.Nykyäänhän siis pitää maksaa ittensä kipeeksi jos haluaa prätkäkortin.
- kovasti
mopomies kirjoitti:
Jos on saanut B kortin joskus 93-94, niin voiko vielä vaihtaa AB-kortiksi?
miten olet onnistunut saamaan kyseisinä vuosina pelkän B-kortin. Jos kyseessä on joku virhe, niin ei pitäisi olla mitään estettä ettetkö saisi korttiasi muutettua AB:ksi.
- mopomies
kovasti kirjoitti:
miten olet onnistunut saamaan kyseisinä vuosina pelkän B-kortin. Jos kyseessä on joku virhe, niin ei pitäisi olla mitään estettä ettetkö saisi korttiasi muutettua AB:ksi.
Kortti on saatu ulkomailla, ja vaihdettu muuton yhteydessä suomessa suomalaiseen korttiin, ja jostain syystä se on pelkkä B-kortti. Jos suomessa ei ollut silloin pelkkää B-korttia, niin eikö silloin minunkin olisi pistäännyt saada AB-kortti? Mutta kai on jo myöhäistä murehtia nämä asiat, pitää vain tunnusta, että tulin kusetetuksi...
- muuttoasia
mopomies kirjoitti:
Kortti on saatu ulkomailla, ja vaihdettu muuton yhteydessä suomessa suomalaiseen korttiin, ja jostain syystä se on pelkkä B-kortti. Jos suomessa ei ollut silloin pelkkää B-korttia, niin eikö silloin minunkin olisi pistäännyt saada AB-kortti? Mutta kai on jo myöhäistä murehtia nämä asiat, pitää vain tunnusta, että tulin kusetetuksi...
tietysti mutkistaa asiaa. Kysäiseppä poliisin kanta korttiasiaan. Saattaa hyvin olla, että ulkomailla ajettu kortti ei ole lain mukaan antanut pätevyyttä moottoripyörällä ajoon, jonka taas kotimainen autokoulu tietysti antoi, vaikka käytännön harjoittelu jäikin varsin vähälle. Eipä tosin meikäläinen ajanut autokoulussa metriäkään henkilöautolla ja kortti tuli silti.
- häikkää
näin on kirjoitti:
mullehan on kortti myönnetty jo -89 mutta vaihdoin sen tuohon muoviläpyskään vuonna -98 siitä sekaannus kun tuossa tämän ketjun toisessa viestissä arvelin että vuoden -98 tienoilla kyseinen olisi tapahtunut.Nykyäänhän siis pitää maksaa ittensä kipeeksi jos haluaa prätkäkortin.
Muistan hämärästi, että kun ekat muoviläpyskä-kortit tuli, niille sattu jotain tälläsiä kämmejä eli A kirjain jäi uudesta kortista pois vaikka ei ollut tarkoitus.
Joku kaveri meni lomaretkellä etelään ja yritti vuokrata mp:n. Uudessa kortissa ei ollutkaan enää A:ta ja vuokraus oli tyssännyt siihen. En muista saiko virheen korjattua kun tuli kotosuomeen.
Joka tapauksessa joku kyttiksen moka se oli.
Sen siitä saa kun juoksee näiden nykyvirtausten mukaan...
mulla on vieläkin pahvikortti ja hyvinn toimii. Kuvasta ei ehkä enää tunnista, mutta siinä lukee viimeinen voimassaolopäivä, johon on vielä aikaa muutama kymmenen vuotta.. - häikkää
häikkää kirjoitti:
Muistan hämärästi, että kun ekat muoviläpyskä-kortit tuli, niille sattu jotain tälläsiä kämmejä eli A kirjain jäi uudesta kortista pois vaikka ei ollut tarkoitus.
Joku kaveri meni lomaretkellä etelään ja yritti vuokrata mp:n. Uudessa kortissa ei ollutkaan enää A:ta ja vuokraus oli tyssännyt siihen. En muista saiko virheen korjattua kun tuli kotosuomeen.
Joka tapauksessa joku kyttiksen moka se oli.
Sen siitä saa kun juoksee näiden nykyvirtausten mukaan...
mulla on vieläkin pahvikortti ja hyvinn toimii. Kuvasta ei ehkä enää tunnista, mutta siinä lukee viimeinen voimassaolopäivä, johon on vielä aikaa muutama kymmenen vuotta..joo ja on oikeistaan vieläkin,mä en kortin mukaan saisi ajaa kuin A luokan pienempää pyörää (mikä se sitten ikinä onkaan?!).Kyttiksen moka jonka takia mun pitäis ajaa Kuopiosta etelä-suomeen koska virheen voi korjata vain kortin myöntäneen poliisipiirin asema,prkl nykyään tieto liikkuu lankoja sekä ilman lankoja niin nopeasti että luulis pystyvän tuollasen mokan korjaamaan vaikka Ugandasta käsin.Mutta eihän se noille byrokraateille sovi se,pitää ite mennä paikan päälle.Pitäis käydäkin kysymässä kukahan se mahtais maksaa matkakulut,tiedän kyllä vastauksen kysymättäkin mutta ihan piruuttaan vaan.
- FJ..
Eikösse muutos tapahtunut joskus 90 -luvun alkupuolella? Itse sain kortin -89 jossa oli valmiina myös A tunnus, vaikka yhtäkään metriä en moottoripyörällä ollut ajanut.
- ABECE-kortillinen
tapahtui kirjoitti:
kesällä 96. Sitä ennen sai ison A kylkiäisenä. Samalla jaettiin A-kortti tehojen ja iän mukaan eri luokkiin.
Se ajokorttimuutos tuli kesällä -90, eli sen jälkeeen 18v täyttäneet joutuvat ajamaan A-kortin erikseen, eli ei kylkiäisenä enää vaan ainostaan B kortti. Itse aikanaan -88 ajoin opetteluluvalla n.800mk henkilöautokortin ja A-tuli mukana, heti menin autokouluun ajamaan C-kortin, joka maksoi n.2000mk kaikkineen kuluineen. C-kortti olisi ollut suoraan ajettuna n.5500mk. Sitten intissä ISO E tuli päästeltyä.
B-korttia ei koskaan ole voinut vaihtaa AB-kortiksi, mutta joskus A-kortin sai B-kortin "kylkiäisenä".
Hanketta ajettiin ensimmäisen kerran 70-luvulla, jolloin esitettiin erillistä A- ja B-korttia,mutta silloin esitys ei mennyt läpi.
Muistan erään kansanedustajan perustelleen: "Jos osaa ajaa autoa ja polkupyörää, osaa ajaa myös moottoripyörää"
Kommentti kertoo hyvin millä tasolla suomessa päätöksiä tehdään.- pjk, 1000cc/115 hp
Silloin aikoinaan kun ajoi autonajokortin (AB/ABC), tuli kuskille aina se 80-lätkä auton takaikkunaan eka vuodeksi. Jos kevarikortti (KT=kevytmoottoripyörä ja traktori) oli pohjalla, oli ajokortissa sitten maininta: "80 km kuljettajakohtainen rajoitus ei koske moottoripyöriä". Tuon automaattisen A:n mukaantulo perustui ajatukseen, että "ylemmällä" korttiluokalla sai aina ajaa kaikkia "alemman" luokan vehkeitä. Sittenhän vasta alkoivat tosi tehokkaat pyörät tulla markkinoille, ja vaatimustasoja jouduttiin tiukentamaan. Itse ehdin melkein siihen, että ison pyörän kortin olisi saanut jo 16-vuotiaana :) Voisi olla aika raju yhdistelmä nykyään...
- kle
pjk, 1000cc/115 hp kirjoitti:
Silloin aikoinaan kun ajoi autonajokortin (AB/ABC), tuli kuskille aina se 80-lätkä auton takaikkunaan eka vuodeksi. Jos kevarikortti (KT=kevytmoottoripyörä ja traktori) oli pohjalla, oli ajokortissa sitten maininta: "80 km kuljettajakohtainen rajoitus ei koske moottoripyöriä". Tuon automaattisen A:n mukaantulo perustui ajatukseen, että "ylemmällä" korttiluokalla sai aina ajaa kaikkia "alemman" luokan vehkeitä. Sittenhän vasta alkoivat tosi tehokkaat pyörät tulla markkinoille, ja vaatimustasoja jouduttiin tiukentamaan. Itse ehdin melkein siihen, että ison pyörän kortin olisi saanut jo 16-vuotiaana :) Voisi olla aika raju yhdistelmä nykyään...
Sain ison pyörän kortin 16-vuotiaana ja eka iso pyörä oli IC-350. Ei ollut silloin mikään kovin raju yhdistelmä.
- pjk, 1000cc/115 hp
kle kirjoitti:
Sain ison pyörän kortin 16-vuotiaana ja eka iso pyörä oli IC-350. Ei ollut silloin mikään kovin raju yhdistelmä.
ei taitaisi saada IC:tä edes kaupasta. Tehopyöriä saa. NE olisivat rajuja yhdistelmiä. Silloin vasta markkinoille tulleet 750 Kawat, isot Hondat ja vesipyssy-Suzukit olivat 16-kesäiselle (ja monelle muullekin) saavuttamattomia laitteita, mutta nykyään saa käytettyjä, edelleen tehokkaita pyöriä kevarin hinnalla.
- moottoripyörää,jossa
on vain yksi bensatankki?
t:tosi uusi mpmies. - Mies-79.+
Eikö sinulla ole vanhempia tai muita sukulaisia, jos et moista tiedä. Aikaisemmin sai jopa ABC:n tai ABCE:n, vaikka ei ajanut autokoulussa kuin henkilöautolla...
- Mies-79.+
Niin ja vielä lisäys että ei se nyt niin paljoa maksa nykyisinkään, varsinkaan pelkkä A.
Itse suoritin B A C eli ABC, hintaa 2000 euroa ja rapiat. Autokoulussa tietenkin, opetusluvat pitäisi kieltää. - niin halvalla?
Mies-79.+ kirjoitti:
Niin ja vielä lisäys että ei se nyt niin paljoa maksa nykyisinkään, varsinkaan pelkkä A.
Itse suoritin B A C eli ABC, hintaa 2000 euroa ja rapiat. Autokoulussa tietenkin, opetusluvat pitäisi kieltää.saa kortin tänä päivänä? Sitäpaitsi kyllä se on paljon jos vertaa mitä vauhtia on kortin hinta noussut.Silloin kun mä ajoin kortin (AB) niin se maksoi 4500mk eli n.765€ vuosi -89,kyllä tuntuu nämä nykyiset hinnat huimilta,alle tonnin ei saa A1B korttia,halvin mitä nopealla katsomisella löysin oli n.1060€ eli n.6000mk,olettaen että kaikki menee kerralla läpi.Kovin on kallista.
- ABeee
niin halvalla? kirjoitti:
saa kortin tänä päivänä? Sitäpaitsi kyllä se on paljon jos vertaa mitä vauhtia on kortin hinta noussut.Silloin kun mä ajoin kortin (AB) niin se maksoi 4500mk eli n.765€ vuosi -89,kyllä tuntuu nämä nykyiset hinnat huimilta,alle tonnin ei saa A1B korttia,halvin mitä nopealla katsomisella löysin oli n.1060€ eli n.6000mk,olettaen että kaikki menee kerralla läpi.Kovin on kallista.
Missä saa niin halvalla?
http://www.autokoulupasila.fi/opetus.asp?id=134
AB-kurssi: 1492,00 €
viranomaiskulut: 212,50 €
II-vaihe: 248,00 €
Yhteensä: 1952€
Eli vain AB-kortti.
T: iskä&äiskä työttömiä. - khomein
niin halvalla? kirjoitti:
saa kortin tänä päivänä? Sitäpaitsi kyllä se on paljon jos vertaa mitä vauhtia on kortin hinta noussut.Silloin kun mä ajoin kortin (AB) niin se maksoi 4500mk eli n.765€ vuosi -89,kyllä tuntuu nämä nykyiset hinnat huimilta,alle tonnin ei saa A1B korttia,halvin mitä nopealla katsomisella löysin oli n.1060€ eli n.6000mk,olettaen että kaikki menee kerralla läpi.Kovin on kallista.
Sen jälkeen hintaan valtiovalta on lisännyt 22%alv.n. Palkat silläkin alalla kai nousevat. Bensan hinta on noussut. Kalusto on kallistunut...
Muuttaisit velikulta venäjälle asumaan...siel o halapaa bensaa viinaa ja naisii. - nämä
khomein kirjoitti:
Sen jälkeen hintaan valtiovalta on lisännyt 22%alv.n. Palkat silläkin alalla kai nousevat. Bensan hinta on noussut. Kalusto on kallistunut...
Muuttaisit velikulta venäjälle asumaan...siel o halapaa bensaa viinaa ja naisii.kirjoitukset vähän tarkemmin. Taidat itse olla vailla Tatjanaa eikä vodkakaan varmaan pahaa tekisi.Mulla katsos on vaimo,en juo ja ajankin vain sen mikä on tarpeellista,kortti on kanssa ollut jo 17 vuotta.Että ei mulla tässä hätää.Mahdatko omistaa autokoulun tai kenties olla osakkaana?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375096- 823616
- 302993
- 612985
- 92896
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562343- 411838
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91780- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1351659