Luuk.16:19-31

sun-glasses

19. Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti.

20. Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita

21. ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa.

22. Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.

23. Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.

24. Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'

25. Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.

26. Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.'

27. Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon
28. - sillä minulla on viisi veljeä - todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'.

29. Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä'.

30. Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen'.

31. Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."

Tästä edellä mainitusta Raamatunkohdasta on ilmeisesti ollut erimielisyyttä, onko kyseessä vertaus vai todella tapahtunut asia. Itse en usko kyseessä olevan vertaus. Hienotunteisesti on jätetty mainitsematta kyseisen rikkaan herran nimi.

En ajatellut pohdiskella maksoiko kyseinen herrasmies kymmenyksensä, niiden maksaminen / maksamatta jättäminen tuskin ikuisuuskohtaloamme ratkaisee, mutta toki kymmenykset maksamalla voi olla vaikuttamassa evankeliumin eteenpäin viemiseen.

Tässä yllä mainitussa Raamatun kohdassahan opetus on se, että tämän elämän aikana tulee tehdä uskonratkaisu Jeesuksen puoleen, ei kannata tuudittautua sellaiseen harhaluuloon, että kuoleman jälkeen voisi tähän asiaan vaikuttaa.

35

843

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joshua

Helluntailaisethan kirjoittivat täällä, että suomessakin vieraillut nigerialainen pastori kävi katsomassa ja tapaamassa tuota rikasta miestä ja lasarusta? ja sitten virkosi eloon ja esiintyi mm. nokialaisten kanssa kertomassa matkastaan?

• sun-glasses

En ole kuullutkaan tuollaisesta. Onko tällaista kirjoitettu?

• alkup.raimo

liittyi VT:n aikaiseen pappisjärjestelyyn...UT:n aikana myytiin talot ja maat ja annettiin kaikki Herralle...uhraaminen tulee tapahtua iloiten ja varojensa mukaan...

Luukas 16:ssa oleva kuvaus on tuonelasta ja todellinen..Jeesus itse tietää mitä tuonelassa on...siis kaksi paikkaa: toisessa hyvä olla ja rauha...toisessa jano, tuska ja liekkejä..

Jokainen, joka hylkää armon täällä ajassa, joutuu
      tuonelassa vaivan paikkaan...Jumnalan armo ei ole kiinni ihmisen ratkaisusta,,,jos vetoat uskosi perustaksi siihen, että "minä" olen tahnyt ratkaisuni Jumalan puoleen, silloin turmelet armon....Jumala vaikuttaa uskon...kasteen ja uskon kautta armon pelastukseksi....Jumalalle et voi viedä muuta kuin syntisi...tunnustaa ja katua niitä ja uskoa ne armosta anteeksiannetuiksi...uudestikastaminen on yksi suurimpia syntejä, koska sillä turmellaan Jeesuksen ensimmäinen kosketus silloin kun on joi lapsena kastettu...tiedän, että vbastustat ajatusta...mutta tiedä sinä, että silloin vastusta armoa!

• frihet

Vesimiehellekin,ihmittelinkin missä olet uinut pitkät tovit.

Varo ettet vilustu kun nyt on liikeellä ötyköitä ja pipo on hyvä pitää pienenkin kulkijan päässä,eikä sitäkään tohdi toiseten lasten pipoa kastella,tiedä jos sen Isä siitä vihastuu,kun sellasia meet tekemään ja tekoinesi kehuja etsimään.
        Kattele sinä vain milloin vatsat pullistuu ja heti ämpäriin ,kun pihalle pötkähtää,mitäs sitä lupia kuhan työn iloa ja leipää piisaa,vai???

• sun-glasses

Joku on sanonut näinkin, että ei tule maksaa vain kymmenyksiä, vaan koko elämämme tulee kuulua Jumalalle!

Niin, Jumalahan se vetää ihmistä puoleensa, ei ihminen muuten ikinä ottaisi vastaan pelastusta ellei näin tapahtuisi. Mutta kun se ihminen voi myös hyljätä tämän pelastustarjouksen, niin onhan siinä sitten ihmisen omakin osuus?

Kasteesta sanon, että kaste sinänsä ei ketään pelasta. Usko Jeesukseen pelastaa. Minut on lapsena kastettu, mutta olen myös käynyt aikuisena uskovien kasteella. Tuo uskovien kaste on mielestäni lähinnä kuuliaisuuden osoittamista Jeesukselle ja julkinen tunnustus siitä, että haluaa lähteä seuraamaan Jeesusta.

• tiedoton kulkija

..kuuluu maksaa? kenelle siis kuuluu maksaa kymmenykset?pastorilleko palkkoihin? vai? en tiedä? ja jos saa 100 euroa kuussa niin paljonkon siitä kuuluu maksaa? ja miten elää jos ei satanenkaan riitä?

sillä tavallako tulee rikkaaksi:))))

vai mikä? kyllä jumala rakastaa minua varmaan näinkin eikä tarvi ostaa hänen rakkauttaan rahalla??? en oikein ymmärrä? auttakaa kulkijaa!

• sun-glasses
        tiedoton kulkija kirjoitti:

..kuuluu maksaa? kenelle siis kuuluu maksaa kymmenykset?pastorilleko palkkoihin? vai? en tiedä? ja jos saa 100 euroa kuussa niin paljonkon siitä kuuluu maksaa? ja miten elää jos ei satanenkaan riitä?

sillä tavallako tulee rikkaaksi:))))

vai mikä? kyllä jumala rakastaa minua varmaan näinkin eikä tarvi ostaa hänen rakkauttaan rahalla??? en oikein ymmärrä? auttakaa kulkijaa!

Olen ymmärtänyt että kymmenykset maksetaan siihen "varastohuoneeseen" josta saadaan hengellinen ravinto. Kenellä se varastohuone nyt sitten missäkin sijaitsee.

Ei kymmenykset maksamalla todennäköisesti rikastuta, en minä ainakaan aikoinaan rikastunut, vaikka mistä sen tietää jos olisin jatkanut tapaa edelleen, jos olisinkin nyt rikas?:D

Tuosta valtaisasta 100 euron kuukausitulostasi sinä maksat 10 euroa varastohuoneeseen. Toivon että sinulla on rikas aviopuoliso joka elättää sinut, sillä tuommoisilla tuloilla tuskin elää.
        Et tainnut ihan tosissasi tuota kysyä.

Ei kai noissa kymmenyksissä sentään tarkoitus ole Jumalan rakkautta ostaa. Niissä on käsittääkseni kyse siitä, että vapaat seurakunnat tarvitsevat tällaisenkin rahanlähteen monille rahantarpeilleen, kuten esim. evankeliumin eteenpäin viemiseen jne. Myöskin kymmenysten maksulla voi osoittaa kuuliaisuutta Jumalaa kohtaan. Raamattu neuvoo koettelemaan Jumalaa, mm. kymmenysten maksamisen kautta näin voi tehdä.

• RitariOlevainen

helpoimman tien armoon ja onneen,kunhan vaan isi ,äiti ja kummit on papin luo ehtineet viedä valeltavkasi ja "puhdistettavaksi",kuinka se Raimo olikin niim saatainen,ettei edes syntymänsä hetkellä kelvannut Jumalalle,vaan syntisten ihmisten piti hänet käsitellä vesitilkalla.
        No johan tuli pyhyyttä kerrakseen,tilkka vettä ja kirjasta litania,niin siinä se,taivaaseen vaan,eikä siinä muuta tarvita,kasteenarmo vie läpi elämän.
        Sakramentti josta Raamattu on täysin pois suljettu,mutta mitäpä tuosta,KIRKKO kun sen on sanonut,niin aamen:

Kymmenyksiin nähden olet oikeilla jäljillä!

• Alpo Ahola
        RitariOlevainen kirjoitti:

helpoimman tien armoon ja onneen,kunhan vaan isi ,äiti ja kummit on papin luo ehtineet viedä valeltavkasi ja "puhdistettavaksi",kuinka se Raimo olikin niim saatainen,ettei edes syntymänsä hetkellä kelvannut Jumalalle,vaan syntisten ihmisten piti hänet käsitellä vesitilkalla.
        No johan tuli pyhyyttä kerrakseen,tilkka vettä ja kirjasta litania,niin siinä se,taivaaseen vaan,eikä siinä muuta tarvita,kasteenarmo vie läpi elämän.
        Sakramentti josta Raamattu on täysin pois suljettu,mutta mitäpä tuosta,KIRKKO kun sen on sanonut,niin aamen:

Kymmenyksiin nähden olet oikeilla jäljillä!

Mitä tahdot sanoa sanomisellasi?

• frihet

Vaan nyt täytyy Sun minun tuudittautua uimavesiin,eli matkaan,kun vielä aikaa on ja Herrakin kutsuu suuressa armossaan pitoihin joista ei mitään puutu vaikka kirkoillis verot vähenevätkin.

Se on nii ihmeellinen tuo ihmisen elo ,et ei sitä tällänen "havukka-ahon ajattelija" aina tiedä mikä on seuraava askel ja mitä se pitää sisällään,vaan hienoa kun Raamatun lupaukset on tosia ja Herramme vielä itse vastaa niistä,että ne käyvät toteen.
      Tääkin lohdutuksen sana,että Hän on vievä aloittamansa työn päätökseen,joten siunatut keskustelut ja kasvut Kristuksessa meille kaikille!

• sun-glasses

Hyvää matkaa "havukka-ahon ajattelijalle"!

Tuo oli hyvä kohta, että "Hän on vievä aloittamansa työn päätökseen". Siihen saamme turvata. Kiitos hyvistä keskusteluista.

• frihet
        sun-glasses kirjoitti:

Hyvää matkaa "havukka-ahon ajattelijalle"!

Tuo oli hyvä kohta, että "Hän on vievä aloittamansa työn päätökseen". Siihen saamme turvata. Kiitos hyvistä keskusteluista.

Rakas sisko Herrassa!
        JUMALAN LUPAUKSIIN VOI SANOA AAMENEN JA SUUREN KIITOKSEN KANSSA.

• vanhempi teologi

Mooses ja Aabraham eivät ole historiallisia henkilöitä.

Tästäkin on tällä palstalla ollut monesti keskustelua. Ei vain tunne historiafaktat oikein menevän perille.

• sun-glasses

Kyllä Mooses ja Aabraham ainakin tuolla Raamatussa seikkailevat, joten en ymmärrä moista väitettä. Raamattu on totta.

• sun-glasses kirjoitti:

Kyllä Mooses ja Aabraham ainakin tuolla Raamatussa seikkailevat, joten en ymmärrä moista väitettä. Raamattu on totta.

kaiketi tarkoitti, että Aabraham ja Mooses ovat elossa, kun Jeesus sanoi "ettei Jumala ole kuolleiden, vaan elävien Jumala", (Mk.12:27).

• vanhempi teologi
        sun-glasses kirjoitti:

myyttejä. Sillä on hyvin vähän tekemistä todellisuuden kanssa.

Esim. kumpi kahdesta luomiskertomuksesta on oikea/totta? Nehän ovat toisensa poissulkevia.

• sun-glasses
        ekivaari kirjoitti:

kaiketi tarkoitti, että Aabraham ja Mooses ovat elossa, kun Jeesus sanoi "ettei Jumala ole kuolleiden, vaan elävien Jumala", (Mk.12:27).

Mark.12:26-27

26. Mutta mitä siihen tulee, että kuolleet nousevat ylös, ettekö ole lukeneet Mooseksen kirjasta, kertomuksessa orjantappurapensaasta, kuinka Jumala puhui hänelle sanoen: 'Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'?

27. Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien. Suuresti te eksytte."

Niin, mitä tuo kohta nyt sitten tarkoittanee. Voisiko se tarkoittaa myöskin sitä, että vaikka Aabraham, Iisak ja Jaakob ovat kuolleet, niin heidän sielunsa elävät?

• ekivaari kirjoitti:

sanovat hämmentyvänsä erilaisista opetuksista, niin hämmästellään kunnolla; Heprealaiskirjeen yhdestoista luku kertoo useista Vanhan liiton sankareista ja kahdennentoista luvun ensimmäisessä jakeessa sanotaan:

"Sentähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa."

Tarvitseeko tuota enempää tulkita, vai uskoa se sellaisenaan, että ennen meitä poisnukkuneet pyhät ovat pilvenä ympärillämme elämämme ja vaelluksemme "todistajina? "Voidakseen olla todistaja, täytyy nähdä, kuulla ja tuntea, mistä todistaa. Keksityt "yllätystodistajat" eivät kelvanne?

• sun-glasses
        ekivaari kirjoitti:

sanovat hämmentyvänsä erilaisista opetuksista, niin hämmästellään kunnolla; Heprealaiskirjeen yhdestoista luku kertoo useista Vanhan liiton sankareista ja kahdennentoista luvun ensimmäisessä jakeessa sanotaan:

"Sentähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa."

Tarvitseeko tuota enempää tulkita, vai uskoa se sellaisenaan, että ennen meitä poisnukkuneet pyhät ovat pilvenä ympärillämme elämämme ja vaelluksemme "todistajina? "Voidakseen olla todistaja, täytyy nähdä, kuulla ja tuntea, mistä todistaa. Keksityt "yllätystodistajat" eivät kelvanne?

Mitäs tuota hämmästelemään. Tässähän tulee esiintymiskammo jos on tuollainen pyhien jengi tarkkailemassa tätä maanpäällistä töpeksintää!

Mooseksen hautaa ei tunneta, 5.Moos.34:6

Ja hän hautasi hänet laaksoon Mooabin maahan, vastapäätä Beet-Peoria, mutta ei kukaan ole saanut tietää hänen hautaansa tähän päivään asti.

Elian veivät tuliset vaunut 2.Kun.2:11

Kun he niin kulkivat ja puhelivat, niin katso, äkkiä ilmestyivät tuliset vaunut ja tuliset hevoset, ja ne erottivat heidät toisistansa, ja Elia nousi tuulispäässä taivaaseen.

Mooses ja Elia puhuivat Jeesuksen kanssa.

Luuk.9:28
        Noin kahdeksan päivää sen jälkeen kuin hän oli tämän puhunut, hän otti mukaansa Pietarin ja Johanneksen ja Jaakobin ja nousi vuorelle rukoilemaan.

29 Ja hänen rukoillessaan hänen kasvojensa ulkonäkö muuttui, ja hänen vaattensa tulivat säteilevän valkoisiksi.
        30. Ja katso, hänen kanssaan puhui kaksi miestä, ja ne olivat Mooses ja Elias.

31. He näkyivät kirkkaudessa ja puhuivat hänen poismenostansa, jonka hän oli saattava täytäntöön Jerusalemissa.

Laitoin nämä Raamatunkohdat tähän, ei näissä ole minulla mitään ongelmaa tai kysyttävää, mutta nämä tulivat nyt mieleen.

• sun-glasses kirjoitti:

Mitäs tuota hämmästelemään. Tässähän tulee esiintymiskammo jos on tuollainen pyhien jengi tarkkailemassa tätä maanpäällistä töpeksintää!

Mooseksen hautaa ei tunneta, 5.Moos.34:6

Ja hän hautasi hänet laaksoon Mooabin maahan, vastapäätä Beet-Peoria, mutta ei kukaan ole saanut tietää hänen hautaansa tähän päivään asti.

Elian veivät tuliset vaunut 2.Kun.2:11

Kun he niin kulkivat ja puhelivat, niin katso, äkkiä ilmestyivät tuliset vaunut ja tuliset hevoset, ja ne erottivat heidät toisistansa, ja Elia nousi tuulispäässä taivaaseen.

Mooses ja Elia puhuivat Jeesuksen kanssa.

Luuk.9:28
        Noin kahdeksan päivää sen jälkeen kuin hän oli tämän puhunut, hän otti mukaansa Pietarin ja Johanneksen ja Jaakobin ja nousi vuorelle rukoilemaan.

29 Ja hänen rukoillessaan hänen kasvojensa ulkonäkö muuttui, ja hänen vaattensa tulivat säteilevän valkoisiksi.
        30. Ja katso, hänen kanssaan puhui kaksi miestä, ja ne olivat Mooses ja Elias.

31. He näkyivät kirkkaudessa ja puhuivat hänen poismenostansa, jonka hän oli saattava täytäntöön Jerusalemissa.

Laitoin nämä Raamatunkohdat tähän, ei näissä ole minulla mitään ongelmaa tai kysyttävää, mutta nämä tulivat nyt mieleen.

Ei näissä ole minullakaan mitään ongelmaa eikä edes esiintymiskammo vaivaa. Mooseksen ja Eliaan uskon tulleen Kristukseen haudatuiksi.

• sun-glasses
        ekivaari kirjoitti:

Ei näissä ole minullakaan mitään ongelmaa eikä edes esiintymiskammo vaivaa. Mooseksen ja Eliaan uskon tulleen Kristukseen haudatuiksi.

Jätetäänpä sitten Mooses ja Elia rauhaan ja keskitytään tähän elämään.

• Alpo Ahola

Ei rikas mies joutunut kardotukseen maallisen rikkautensa tähden, vaan puuttuvan vanhurskauden tähden. Ei Lasarus päässyt taivaaseen (Aaprahamin helmaan) köyhyytenä tähden, vaan se vuoksi, ettei häneltä puuttunut vahurskaus.

Kyseinen vanhurskaus ei ole sitä, jonka olemme itse tehneet, vaan se on yksin Kristuksen työ meidän edestämme.

Onko muuten uskon ratkaisu oma teko? Minua on käsketty tekemään ratkaisu ja olen siihen käskyyn vastannut, että Jeesus huusi ristillä: SE ON TÄYTETTY. Siihen sain vastauksena, että olen uudestisyntymätön.

• sun-glasses

Kyllä minä tiedän, ettei rikas mies omaisuutensa tähden taivaspaikkaa menettänyt. Otin tämän raamatunkohdan siitä syystä, koskapa on tuosta maallisesta omaisuudesta keskusteltu nyt enemmänkin täällä. Eikä myöskään Lasarus köyhyyden takia mennyt taivaaseen. En ole näin luullutkaan, mutta kiitos selvennyksestä, koskapa voi aina olla joku joka onkin juuri näin käsittänyt, että se raha on paha ja köyhyys on OK.

Kyllä Jumalan ensin täytyy vetää ihmistä puoleensa, että tämä suostuisi ottamaan pelastuksen Jeesuksessa henkilökohtaisesti vastaan. Siis voi joko suostua pelastukseen tai olla suostumatta. Onko se sinun mielestäsi oma teko vai Jumalan teko? Voisko se olla molempien yhteistyötä?

Joku on sanonut tuosta pelastusasiasta (Kalevi Lehtinen?) että ihminen voi seistä juna-asemalla mutta jos ei nouse koskaan junaan, ei ole mihinkään menossa. Samalla tavalla voi olla tietoinen näistä pelastusasioista, mutta jos ei omalla kohdallaan tee ratkaisua, niin ei ole pelastuksessa sisällä.

• antaa mitään Jumalalle, ei edes itseänsä, mutta voi kylläkin antautua tottelemaan joko syntiä tai vanhurskautta, (Rm. 6:16) ja jos me uskomme ja tottelemme Jeesuksen sanoja, on se Jumalan teko meissä, (Jh.6:29).

• Alpo Ahola
        sun-glasses kirjoitti:

Kyllä minä tiedän, ettei rikas mies omaisuutensa tähden taivaspaikkaa menettänyt. Otin tämän raamatunkohdan siitä syystä, koskapa on tuosta maallisesta omaisuudesta keskusteltu nyt enemmänkin täällä. Eikä myöskään Lasarus köyhyyden takia mennyt taivaaseen. En ole näin luullutkaan, mutta kiitos selvennyksestä, koskapa voi aina olla joku joka onkin juuri näin käsittänyt, että se raha on paha ja köyhyys on OK.

Kyllä Jumalan ensin täytyy vetää ihmistä puoleensa, että tämä suostuisi ottamaan pelastuksen Jeesuksessa henkilökohtaisesti vastaan. Siis voi joko suostua pelastukseen tai olla suostumatta. Onko se sinun mielestäsi oma teko vai Jumalan teko? Voisko se olla molempien yhteistyötä?

Joku on sanonut tuosta pelastusasiasta (Kalevi Lehtinen?) että ihminen voi seistä juna-asemalla mutta jos ei nouse koskaan junaan, ei ole mihinkään menossa. Samalla tavalla voi olla tietoinen näistä pelastusasioista, mutta jos ei omalla kohdallaan tee ratkaisua, niin ei ole pelastuksessa sisällä.

Olen uskossa oleva ja tunnustan Kristuksen autuudekseni. Peastusvarmuuteni pohjautuu yksin Kristuksen tekoon ja Sanan todistukseen siitä. Vieläkin vierastan sanaa "tee ratkaisu". Kysymys ratkaisun teosta tuli esille sillä tavoin, että minulta ensin kysyttiin, että koska olen tehnyt ratkaisun. Siihen vastasin, etten ole mitään ratkaisua turmeltuneena kyennyt tekemään. Tällöin sain vastaani ukaasit, jotka tekivät uskon tyhjäksi. En kuitenkaan lannistunut, vaan vastasin juuri niin, että Jeesus huusi ristillä: "Se on täytetty". Sillä tahdoin tunnustaa uskoni Kristuksen puolestani suorittamaan lain täytämiseen, edestäni hankkimaan lunastukseen ja toisaalta Kristuksen edestäni kärsimään tuomioon. Sitä kaikkea olen pitänyt yksin Jumalan edessä kelpaavana vanhurskautena. Pyhä Henki avaa Sanasta sen ynmmärryksen ja tunnustankin Jeesuksen tunnusteon kohteena olevan sokean tavoin, että "ennen en nähnyt, mutta nyt näen". Minulla ei ole mitään ratkaisua.

Alpo Ahola

• sun-glasses
        Alpo Ahola kirjoitti:

Olen uskossa oleva ja tunnustan Kristuksen autuudekseni. Peastusvarmuuteni pohjautuu yksin Kristuksen tekoon ja Sanan todistukseen siitä. Vieläkin vierastan sanaa "tee ratkaisu". Kysymys ratkaisun teosta tuli esille sillä tavoin, että minulta ensin kysyttiin, että koska olen tehnyt ratkaisun. Siihen vastasin, etten ole mitään ratkaisua turmeltuneena kyennyt tekemään. Tällöin sain vastaani ukaasit, jotka tekivät uskon tyhjäksi. En kuitenkaan lannistunut, vaan vastasin juuri niin, että Jeesus huusi ristillä: "Se on täytetty". Sillä tahdoin tunnustaa uskoni Kristuksen puolestani suorittamaan lain täytämiseen, edestäni hankkimaan lunastukseen ja toisaalta Kristuksen edestäni kärsimään tuomioon. Sitä kaikkea olen pitänyt yksin Jumalan edessä kelpaavana vanhurskautena. Pyhä Henki avaa Sanasta sen ynmmärryksen ja tunnustankin Jeesuksen tunnusteon kohteena olevan sokean tavoin, että "ennen en nähnyt, mutta nyt näen". Minulla ei ole mitään ratkaisua.

Alpo Ahola

Mutta kun sinä nyt vastasit tähän ja sanot että olet uskossa oleva ja tunnustat Kristuksen autuudeksesi. (minusta se on osoitus jonkinlaisesta ratkaisun teosta). En minäkään ole ansainnut itse pelastustani, en ole voinut sen eteen tehdä, Jeesus on kärsinyt minun syntieni tähden ja ansainnut pelastuksen. Mutta minä olen suostunut siihen että Jeesus saa pelastaa minut.

Eikö se ole minun vallassani, kun voin joko sanoa kyllä tai ei. Ketään ei väkisin pelasteta ja Pyhä Henki on hienotunteinen. Olen nähnyt sellaisen taulun jossa on kuvattu Jeesus kolkuttamaan ovelle, jossa ei ole kädensijaa, se kädensija on siellä oven toisella puolella. Eli oven voi joko avata tai sulkea kun Hän kolkuttaa.

Jos ei ihminen sinun mielestäsi voi itse mitään päättää, niin onko mielestäsi luvatonta kysyä ihmiseltä, onko hän tehnyt uskonratkaisun? Miten näistä asioista saa sitten keskustella? Jos tietää että joku ihminen ei ole pelastuksessa sisällä, miten hänelle voisi näistä kertoa ellei ihmisellä ole yhtään mitään tekemistä kuin ajelehtia?

• Alpo Ahola
        sun-glasses kirjoitti:

Mutta kun sinä nyt vastasit tähän ja sanot että olet uskossa oleva ja tunnustat Kristuksen autuudeksesi. (minusta se on osoitus jonkinlaisesta ratkaisun teosta). En minäkään ole ansainnut itse pelastustani, en ole voinut sen eteen tehdä, Jeesus on kärsinyt minun syntieni tähden ja ansainnut pelastuksen. Mutta minä olen suostunut siihen että Jeesus saa pelastaa minut.

Eikö se ole minun vallassani, kun voin joko sanoa kyllä tai ei. Ketään ei väkisin pelasteta ja Pyhä Henki on hienotunteinen. Olen nähnyt sellaisen taulun jossa on kuvattu Jeesus kolkuttamaan ovelle, jossa ei ole kädensijaa, se kädensija on siellä oven toisella puolella. Eli oven voi joko avata tai sulkea kun Hän kolkuttaa.

Jos ei ihminen sinun mielestäsi voi itse mitään päättää, niin onko mielestäsi luvatonta kysyä ihmiseltä, onko hän tehnyt uskonratkaisun? Miten näistä asioista saa sitten keskustella? Jos tietää että joku ihminen ei ole pelastuksessa sisällä, miten hänelle voisi näistä kertoa ellei ihmisellä ole yhtään mitään tekemistä kuin ajelehtia?

Tässä nyt varmaan on sanottava se prosessi miten tapahtui käätymykseni. Olin nuori avioon mennyt. Ensin alkoi painamaan elämän huoli ja vastuu, siis tämän ajallisen elämän. Seuraavaksi alkoi tulla laki omaantuntoon ja osoitti, että olen helvetin oma. Sitten keskustelin erään läheisen ihmisen kanssa tilanteesta ja hän puhui synnin tuntooni armosta, Kristuksen lunastustyöstä. En tosiaan tehnyt mitäkäänlaista ratkaisua uskon puolesta, mutta usko kuitenkin avautui ja käsitin, että Kristus on kuollut minun, siis syntiin kuolleen puolesta. En siis tehnyt silloin mitään ratkaisua, enkä ole sen jälkeenkään tehnyt mitään sellaista, vaan niinkuin sanoin, että olin lain painamana sokea ja evankeliumi vain avasi silmäni. En voi tätä tämän rehellisemmin sanoa, näin se vain oli. Jos alkaisin väittämään, että tein ratkaisun, niin valehtelisin Jumalani edessä ja sanoisin sen vasten omaatuntoani. Onkin pahaa tehnyt, kun minulta on vaardittu sellaista, jota minä en synteihin kuolleena ole itse pystynyt tekemään. Olenpa joutunut sen vaatimuksen alla useita kertoja lain alle. Olen kuitenkin Sanan todistuksen voimalla saanut yhä uuden todistuksen siitä, että kun Jeesus avaa, niin kukaan ei voi sulkea.

Alpo Ahola

• sun-glasses
        Alpo Ahola kirjoitti:

Tässä nyt varmaan on sanottava se prosessi miten tapahtui käätymykseni. Olin nuori avioon mennyt. Ensin alkoi painamaan elämän huoli ja vastuu, siis tämän ajallisen elämän. Seuraavaksi alkoi tulla laki omaantuntoon ja osoitti, että olen helvetin oma. Sitten keskustelin erään läheisen ihmisen kanssa tilanteesta ja hän puhui synnin tuntooni armosta, Kristuksen lunastustyöstä. En tosiaan tehnyt mitäkäänlaista ratkaisua uskon puolesta, mutta usko kuitenkin avautui ja käsitin, että Kristus on kuollut minun, siis syntiin kuolleen puolesta. En siis tehnyt silloin mitään ratkaisua, enkä ole sen jälkeenkään tehnyt mitään sellaista, vaan niinkuin sanoin, että olin lain painamana sokea ja evankeliumi vain avasi silmäni. En voi tätä tämän rehellisemmin sanoa, näin se vain oli. Jos alkaisin väittämään, että tein ratkaisun, niin valehtelisin Jumalani edessä ja sanoisin sen vasten omaatuntoani. Onkin pahaa tehnyt, kun minulta on vaardittu sellaista, jota minä en synteihin kuolleena ole itse pystynyt tekemään. Olenpa joutunut sen vaatimuksen alla useita kertoja lain alle. Olen kuitenkin Sanan todistuksen voimalla saanut yhä uuden todistuksen siitä, että kun Jeesus avaa, niin kukaan ei voi sulkea.

Alpo Ahola

En ehkä nyt oikein ymmärrä sinua, mutta jos olet saanut Jumalalta varmuuden että olet pelastuksessa sisällä, niin asiahan on ihan hyvin.

Mielessäni jostain syystä on tuo Golgatan tapahtuma, kun ristin ryöväri puhuu Jeesukselle:

Luuk.23:42-43 Ja hän sanoi: Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi.

43. Niin Jeesus sanoi hänelle: Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa.

• Alpo Ahola
        sun-glasses kirjoitti:

En ehkä nyt oikein ymmärrä sinua, mutta jos olet saanut Jumalalta varmuuden että olet pelastuksessa sisällä, niin asiahan on ihan hyvin.

Mielessäni jostain syystä on tuo Golgatan tapahtuma, kun ristin ryöväri puhuu Jeesukselle:

Luuk.23:42-43 Ja hän sanoi: Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi.

43. Niin Jeesus sanoi hänelle: Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa.

Ohi Sanan en ole saanut mitän todistetta. Uskon siis Sanan ja Pyhä Henki on avannut Sanan. Tässä on se todistus. Siis uskon Sanan, enkä epäuskolla hylkää Sanan todistusta. Sana todistaa että Kristus on lunastanut minun kadotetun ja tuomitun ihmisen synnistä ja kuoleman vallasta. Tämä on evankeliumin todistus autuudesta. En kerta kaikkiaan voi odotaa mitään muuta vahvempaa todistetta. Jeesuskin sanoi: Näin on kirjoitettu.

• Alpo Ahola kirjoitti:

Ohi Sanan en ole saanut mitän todistetta. Uskon siis Sanan ja Pyhä Henki on avannut Sanan. Tässä on se todistus. Siis uskon Sanan, enkä epäuskolla hylkää Sanan todistusta. Sana todistaa että Kristus on lunastanut minun kadotetun ja tuomitun ihmisen synnistä ja kuoleman vallasta. Tämä on evankeliumin todistus autuudesta. En kerta kaikkiaan voi odotaa mitään muuta vahvempaa todistetta. Jeesuskin sanoi: Näin on kirjoitettu.

"Se on Jumalan teko, että uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt."

• sun-glasses
        Alpo Ahola kirjoitti:

Hyvä on. Ei ohi Sanan. Mutta miten sinä evankelioisit uskosta osatonta: mikä olisi sinun sanomasi: miten joku uskosta osaton voi pelastua?

Kyllä minulla itselläni on käsitys miten nämä asiat menevät ja olen niistä kuullut opetusta. Olen itsekin uskossa. Minua vain kiinnostaa tuo, että miten sinä jakaisit evankeliumia? Olisiko hengellinen kirjallisuus Raamatun ohella hyvä? Hengellinen musiikki? Raamattutunnit ja hengelliset kokoukset? Neuvoisitko uskosta osatonta menemään tällaisiin tilaisuuksiin? Itse pidän näitä aivan hyvinä keinoina herättää kiinnostusta uskon asioihin. Myös muita sopivia keinoja on olemassa.

Mitä mieltä olet? Pitääkö näistä uskon asioista olla hiljaa?

• Alpo Ahola
        sun-glasses kirjoitti:

Hyvä on. Ei ohi Sanan. Mutta miten sinä evankelioisit uskosta osatonta: mikä olisi sinun sanomasi: miten joku uskosta osaton voi pelastua?

Kyllä minulla itselläni on käsitys miten nämä asiat menevät ja olen niistä kuullut opetusta. Olen itsekin uskossa. Minua vain kiinnostaa tuo, että miten sinä jakaisit evankeliumia? Olisiko hengellinen kirjallisuus Raamatun ohella hyvä? Hengellinen musiikki? Raamattutunnit ja hengelliset kokoukset? Neuvoisitko uskosta osatonta menemään tällaisiin tilaisuuksiin? Itse pidän näitä aivan hyvinä keinoina herättää kiinnostusta uskon asioihin. Myös muita sopivia keinoja on olemassa.

Mitä mieltä olet? Pitääkö näistä uskon asioista olla hiljaa?

Kyllä lähtökohta on siinä, että luonnollinen ihminen (epäuskon tilassa oleva) tulisi tietämään ja tuntemaan todellisen tilansa Jumalan edessä. Tämä nyt auttamattomasti vaatii lain opetusta synnintunnon heräämiseksi. Sitähän voi tapahtua kirjoittamalla ja keskustelemalla ihmisten kanssa. Sitten on hengellisiä tilaisuuksia, joissa julistetaan sekä oikeaa lain ja evankeliumin opetusta. Emme voi sektoroida niin, että tälle puhutaan lakia ja tuolle toiselle puhutaan evankeliumia. Kaikissa puheissa on oltava esillä molemmat. Pyhä Henki jakaa Sanan jokaiselle kulijalle tarpeen mukaan. On myös tehtävä selväksi vanhurskauttaminen opin kohdalla, ettei hyviä töitämme voida esittää Jumalalle tuomioistuimen edessä. Ne eivät riitä vanhurskauteen, vaan jäävät alamittaisiksi.

Tietysti kaikkien uskovaisten velvollisuus (hengellinen pappeus) on tehdä evankeliumin työtä sekä käsin jaloin ja suullansa todistaen. Toki teen evankeliumin työtä kirjoittaen ja puhuen eri tilaisuuksissa. Seuraavan kerran puhun huomenna aiheesta "Minä uskon". Hengellisen työn muodot ovat moninaiset ja yhdellä on siihen työhön tällaiset lahjat ja toisella on toisenlaiset lahjat. Henki kuitenkin tulee olla sama.

En missään tapauksessa allekirjoita lausetta: "Mitä mieltä olet? Pitääkö näistä uskon asioista olla hiljaa?" Vaan niin, että mikä on korvaan kuiskattu, se tulee katoilta julistaa. Ilosanoma on Betlehemissä julistettu taivaallisen sotaväen voimalla. Siinä esimerkki.

Vielä palaan tuohon aloittamaasi kohtaan. Siinähän oli vahva todistus Sanan uskomisen puolesta. "31. Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'." Siis usko pohjaa Sanaan. Tehdään työtä niin kauan kuin päivä on. Tulee yö, jolloin ei kukaan voi työtä tehdä. Vielä on armonaika. Kun Jeesus tulee, niin löytäneekö hän uskoa maanpäältä. Luopumus on yleistä nyt ja pilkkaajia nousee.

• sun-glasses
        Alpo Ahola kirjoitti:

Kyllä lähtökohta on siinä, että luonnollinen ihminen (epäuskon tilassa oleva) tulisi tietämään ja tuntemaan todellisen tilansa Jumalan edessä. Tämä nyt auttamattomasti vaatii lain opetusta synnintunnon heräämiseksi. Sitähän voi tapahtua kirjoittamalla ja keskustelemalla ihmisten kanssa. Sitten on hengellisiä tilaisuuksia, joissa julistetaan sekä oikeaa lain ja evankeliumin opetusta. Emme voi sektoroida niin, että tälle puhutaan lakia ja tuolle toiselle puhutaan evankeliumia. Kaikissa puheissa on oltava esillä molemmat. Pyhä Henki jakaa Sanan jokaiselle kulijalle tarpeen mukaan. On myös tehtävä selväksi vanhurskauttaminen opin kohdalla, ettei hyviä töitämme voida esittää Jumalalle tuomioistuimen edessä. Ne eivät riitä vanhurskauteen, vaan jäävät alamittaisiksi.

Tietysti kaikkien uskovaisten velvollisuus (hengellinen pappeus) on tehdä evankeliumin työtä sekä käsin jaloin ja suullansa todistaen. Toki teen evankeliumin työtä kirjoittaen ja puhuen eri tilaisuuksissa. Seuraavan kerran puhun huomenna aiheesta "Minä uskon". Hengellisen työn muodot ovat moninaiset ja yhdellä on siihen työhön tällaiset lahjat ja toisella on toisenlaiset lahjat. Henki kuitenkin tulee olla sama.

En missään tapauksessa allekirjoita lausetta: "Mitä mieltä olet? Pitääkö näistä uskon asioista olla hiljaa?" Vaan niin, että mikä on korvaan kuiskattu, se tulee katoilta julistaa. Ilosanoma on Betlehemissä julistettu taivaallisen sotaväen voimalla. Siinä esimerkki.

Vielä palaan tuohon aloittamaasi kohtaan. Siinähän oli vahva todistus Sanan uskomisen puolesta. "31. Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'." Siis usko pohjaa Sanaan. Tehdään työtä niin kauan kuin päivä on. Tulee yö, jolloin ei kukaan voi työtä tehdä. Vielä on armonaika. Kun Jeesus tulee, niin löytäneekö hän uskoa maanpäältä. Luopumus on yleistä nyt ja pilkkaajia nousee.

Noin minäkin tuosta edellä kirjoittamastasi asiasta ajattelen. Hyvä kirjoitus. Luin varmuuden vuoksi kahteen kertaan.

Room.10:17
        Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

Room.10:9-10
        Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut.

sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

• Totta, sun-glasses! Ratkaisun aika on täällä ajassa
      ei enää siellä missä suuri syvä kuilu erottaa.

Jeesus kertoo tässä vertauksessaan todella vakavan ja syvän opetuksen, joka koskee nyt just tätä aikaa todella läheltä, sillä ihmisten itsekkyys, syvä harha että rikkaus, onni ym.
      että kunhan vain täällä minulla on kaikki
      niin se riittäisi, mutta tämä Sanan kohta
      ilmaisee tosi selvästi, että näkyvä katoaa
      mutta Jumalan Sana pysyy.

Jumalan Pyhä Sana on turvallisin ja väkevin
      ja ehdottomasti Jumalan suurin Rakkauden opas
      teillämme, kun täällä pimeyden valtakunnassa
      Evankeliumia eteenpäin viemme.

Kiitos, sinulle kun laitoit tämän tärkeän kohdan!

**

Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu
      ja VALKEUS minun tielläni.
      Ps.119:105

• sun-glasses

Kiitos rohkaisevista sanoistasi. Laitan tähän joitakin Raamatun kohtia, ne kuvaavat mielestäni Jeesuksen suurta rakkautta ihmisiä kohtaan.

Joh.10:9
        Minä olen ovi: jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu ja hän on löytävä sisälle ja käyvä ulos ja hän on löytävä laitumen.

Joh.10:14
        Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut.

Joh.10:27-28
        Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.

28. Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      152
      8913
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2649
    3. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      48
      2427
    4. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2427
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      196
      1833
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1827
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1723
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      45
      1259
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1187
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1136
    Aihe