Kissan akne

dth

Luulen että kissallani on akne... Sellaista tummaa "rupea" leuassa. Ei ole ruokatahra!

Ja nyt olis muutama kysymys:

Mistä kissan akne johtuu?
Miten se kuuluu hoitaa?
Millä voi estää kissaa saamasta sitä?
Häiritseekö akne kissaa?
Saako sitä kokonaan pois vai uusiutuuko se kun on kerran tullut?

Ruoka-astiat sillä ei ole muoviset. (olen kuullut, että se voisi vaikuttaa aknen tuloon)

Mutta kiva olis jos vinkkejä löytyy! =)

5

5880

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamma39

että tämä on jäänyt huomaamatta;-))

Aknen aiheuttajat ovat ihan samoja kuin ihmisilläkin ja aknen ilmaantuminen on yksilöllistä, sitä ei kaikille tule. Jotkut kissat saavat aknen rasvaisesta ravinnosta, osalle se tulee muovisista tai muuten likaisista ruoka-astioista ja osalle sen ilmaantumisen takana on hormonitoiminnan rajuus joka aiheuttaa myöskin rasvahäntää tai runsaasti rasvoittuvaa selkää (yleensä lähellä häntää).

Aknea voi hoitaa puhdistamalla mm. desinfioivalla puhdistusaineella (septidin tmv.) ja laittamalla aknekohtaan vaikka basibackt pulveria (sisältää antibioottia). Jos akne on paha ja on aiheuttanut tulehdusta on syytä käydä lääkärillä joka määrää antibioottikuurin.

Akne häiritsee kissaa kutisemalla tai sitten ei lainkaan, tietysti jos alue tulehtuu on häiriö varmaa ja hoito aloitettava heti.

Joillain akne on poistunut huolellisella puhdistuksella kokonaan mutta joillekin se palaa takaisin, riippuu ihan siitä onko sen aiheuttaja esim. hormonaaliset syyt. Kissan sterilointi/kastrointi myös auttaa koska hormonitoiminta vähenee. Ruokavalion muuttaminen vähemmän rasvaiseksi voi myös auttaa, mutta täytyy muistaa, että kissa tarvitsee rasvaa vaan ei liikaa.

• dth

Kiitosta neuvoista. Tässä jotain tietoa kisusta tähän asiaan liittyen..

-kissa on leikattu (se on n.4v tyty, ja leikkaus tapahtui n.3kk sitten)
        -en ole huomannut että kissa raapisi rupea, eli ei kai se sitten häiritse/kutise
        -syötän kissalle lähes aina "oikeata" kissanruokaa (purkkiruoka, kissan tonnikala, kissan sardiini, kissanmakkarat..), eli en anna kotiruokaa kovin usein
        -ruoka-astiat ei ole muovia (sen kai jo mainitsinkin)

Pitääkö akne puhdistaa säännöllisesti, esim tiettyjä kertoja päivässä vaikkei rupea näy, vai aina kun kissalla näkyy sitä rupea??

Toivotaan että hoituu!

• mamma39
        dth kirjoitti:

Kiitosta neuvoista. Tässä jotain tietoa kisusta tähän asiaan liittyen..

-kissa on leikattu (se on n.4v tyty, ja leikkaus tapahtui n.3kk sitten)
        -en ole huomannut että kissa raapisi rupea, eli ei kai se sitten häiritse/kutise
        -syötän kissalle lähes aina "oikeata" kissanruokaa (purkkiruoka, kissan tonnikala, kissan sardiini, kissanmakkarat..), eli en anna kotiruokaa kovin usein
        -ruoka-astiat ei ole muovia (sen kai jo mainitsinkin)

Pitääkö akne puhdistaa säännöllisesti, esim tiettyjä kertoja päivässä vaikkei rupea näy, vai aina kun kissalla näkyy sitä rupea??

Toivotaan että hoituu!

miten on tuon ruokinnan laita muuten? onko ruokinnalla tarkat kellonajat ja sitten ruoka pois, vai annatko olla niin kauan kupissa kun on syöty? Valmisruoatkin eltaantuvat (pilaantuvat) helposti ja voivat edesauttaa aknen syntymisessä.

Sitten yksi tärkeä pointti, annatko samasta purkista useamman aterian? purkkien sisäpinta alkaa hapen vaikutuksesta "elämään" ja siitä liukenee ruokaan myrkkyjä=metalleja mm. jotka nopeuttavat ruoan pilaantumista. Jos ruokit useamman kerran samasta purkista, siirrä ruoka avatusta purkista johonkin muuhun astiaan, vaikka pakasterasiaan ja kansi päälle. Hapen vaikutuksen huomaa ruoan hajun/tuoksun muuttumisesta.

Kuivaraksut ovat myöskin helposti aknea aiheuttavia jos niiden tarjoiluastiaa ei pestä riittävän usein, siis mieluummin vähän raksuja astiaan ja aina pesu kun kuppi on tyhjä (väh. 2-3 krt/viikko).

Puhdistusta ei kannata jatkaa jos "ruvet" häviää, sillä nuo desinfektio-aineet ovat usein kuivattavia ja voivat liikaa käytettäessä aiheuttaa ihon kuivumisen myötä muita ongelmia. Jos taas ruvet tulevat nopeasti takaisin voit näyttää niitä lääkärille ja yhdessä mietitte antibioottihoidon tarpeellisuutta. Turhia antibioottihoitoja ei kannata antaa, ettei kehity immuniteettia antibiootteja vastaan.

Sardiinit kannattaisi korvata esim. tuoreella lihalla (siis raakaa), sardiinit ovat rasvaisia kaloja ja usein vielä lilluvat öljyssä;-)))

• dth
        mamma39 kirjoitti:

miten on tuon ruokinnan laita muuten? onko ruokinnalla tarkat kellonajat ja sitten ruoka pois, vai annatko olla niin kauan kupissa kun on syöty? Valmisruoatkin eltaantuvat (pilaantuvat) helposti ja voivat edesauttaa aknen syntymisessä.

Sitten yksi tärkeä pointti, annatko samasta purkista useamman aterian? purkkien sisäpinta alkaa hapen vaikutuksesta "elämään" ja siitä liukenee ruokaan myrkkyjä=metalleja mm. jotka nopeuttavat ruoan pilaantumista. Jos ruokit useamman kerran samasta purkista, siirrä ruoka avatusta purkista johonkin muuhun astiaan, vaikka pakasterasiaan ja kansi päälle. Hapen vaikutuksen huomaa ruoan hajun/tuoksun muuttumisesta.

Kuivaraksut ovat myöskin helposti aknea aiheuttavia jos niiden tarjoiluastiaa ei pestä riittävän usein, siis mieluummin vähän raksuja astiaan ja aina pesu kun kuppi on tyhjä (väh. 2-3 krt/viikko).

Puhdistusta ei kannata jatkaa jos "ruvet" häviää, sillä nuo desinfektio-aineet ovat usein kuivattavia ja voivat liikaa käytettäessä aiheuttaa ihon kuivumisen myötä muita ongelmia. Jos taas ruvet tulevat nopeasti takaisin voit näyttää niitä lääkärille ja yhdessä mietitte antibioottihoidon tarpeellisuutta. Turhia antibioottihoitoja ei kannata antaa, ettei kehity immuniteettia antibiootteja vastaan.

Sardiinit kannattaisi korvata esim. tuoreella lihalla (siis raakaa), sardiinit ovat rasvaisia kaloja ja usein vielä lilluvat öljyssä;-)))

siis..
        Ei ole ruokinnalla kellonaikoja, yleensä annan sapuskaa iltapäivällä/illalla että saan nukkua yöni rauhassa!! =)
        Koska kissastani on leikkauksen jälkeen tullut syöppö, niin annan puolikkaan purkillisen (eli n. 200g) enintään kerralla. Aina en niinkään paljon. Ja kuppi on nykyään aina tyhjä! Ennen muinoin yhdestä purkista saattoi riittää kissan nirsoilun takia 3-4 päiväksi! Mutta nyt ei nirsoilla! Kelpaa kaikki ruokamerkit mitä ei aiemmin syönyt. Paitsi kissani inhoamaa whiskasia en ole kokeillut, mutta uskon että sekin nyt maistuisi.
        Eläinlääkäri kyllä sanoi ettei tyttökissa leikkauksen vaikutuksesta rupeaisi syöpöksi, vaan sanoi että pojuille näin käy herkemmin, koska pojuilta viedään niiden "ainoa" intohimo elämään.. No ei se nyt noita sanoja ihan käyttänyt, mutta tarkoitti ettei poikakissalla olisi ilman kiimaa oikeastaan mitään ihmeempiä kiinnostuksen kohteita, niin silloin rupeavat syömään. No, oli miten oli mun kisutyty ei saa niin paljon ruokaa kuin söisi. Voi kuullostaa joistakin julmalta, mutta en usko, että kissa joka on niin lihava että tuskin jalat näkyy kävellessä, nauttisi olostaan. =)
        Olipas taas pitkä sepustus..
        Joo, mulla se ruoka on siinä samassa purkissa koko ajan. Mutta eipä se kahta päivää pitempään yleensä ole käytössä. Tiedän kyllä tuon hapettumisilmiön.
        Tuo kuivaraksujen astia jää kyllä vähemmalle pesulle.. Kun se ei ikinä niin näkyvästi likaannu, niin eipäsitä tule ajateltuakaan. Täytyypi ottaa se seuraavaksi "ehkäisykeinoksi".
        Noi sardiinit mitä oon antanu (rainbow), ni on hyytelössä, ja ne ei sisällä öljyä. Raakarasvaa on purkin mukaan 1%.

Mutta mutta katsotaan miten tilanne kehittyy! =)

• Minttu

Hyviä neuvoja jo saitkin edellisiss' vastauksissa, joihin minulla ei ole mitään lisättävää.

Sen halusin tulla sanomaan, että meidänkin kissalla on akne. Välillä se lähtee pois, mutta palaa sitten takaisin.
      Akne ei tunnu häiritsevän kissaa, mutta jos akne äityy oikein pahaksi, käymme näyttämässä sitä eläinlääkärillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      119
      5214
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2879
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2812
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      31
      2581
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1959
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      11
      1747
    7. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1657
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1445
    9. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1418
    10. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      97
      1407
    Aihe