Olen jostain kuullut että kissalla on jokin sairaus jos se juo paljon. Onko perää? Ja mikähän se sairaus olisi? Ja kuinkakohan paljon on paljon?
Kissan juominen
7
673
Vastaukset
- -Kisuli-
Terve. Olen kuullut aivan samaa, että kissat eivät juo paljon, mutta tuo juttu ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Todellisuudessa kissat juovat paljon ja niiden tarviikin juoda. Oma kissani täytti juuri 7 kk ja kun, olin viimeksi eläin lääkärillä sen kanssa käymässä kysyin, että miten sen juomisen kanssa, niin se kertoi, että kissat todellisuudessa juo paljon, joten ei hätiä mitiä.
- mazzz
Hiiriä nakertelevat kissat eivät juo juurikaan, koska ne saavat saaliistaan lähes kaiken tarvitsemansa nesteen. Raksuja syövä kissa saattaa juoda jonkin verran, mutta periaatteessa märkäruokaa syövän kissan ei pitäisi juoda kovinkaan paljon.
Mielestäni kissa juo paljon, jos sen näkee hyvin useita kertoja vesikupilla päivässä(ja ei ole syönyt raksuja). Meidän kisut juo kuivanappuloiden syönnin jälkeen pikkuisen, ei kuitenkaan kupillisia. Ainakin sokeritauti on sairaus, joka saa kissankin juomaan ylettömästi (ja kai jotkin munuaisviat). - katpii
Mustaakseni kissa tarvitsee nestettä vuorokaudessa 40ml/kg... Paljonko on paljon, voi suhteuttaa tähän
- phoolan
Kuten ihmisillä niin myös kissoillakin runsas juominen ja pissiminen voi olla merkki sokeritaudista eli diabeteksestä. Jos kissa on lisäksi apaattinen, masentunut ja haluton niin vie eläinlääkäriin. Asia selviää verikokeella.
Myös munuaisvaivat saattavat aiheuttaa juomista. Sekin selviää verikokeella. - phoolan
Jos keskikoinen n 4kg painava kissa syö keskimäärin 3-5 hiirtä päivittäin ja yhden hiiren vesipitoisuus on 80% niin kyllä tuo suositeltu vesimäärä tuntuu aika suurelta.
Jos laskee hiiren tilavuudeksi 0,25-0,35 dl niin kyllä tuo vesimäärä puolittuu aika nopsaan.
Jäljelle jää semmoinen 1 dl vettä per vuorokausi.
- minna
Jos vähänkään epäilee että kissa juo normaalia enemmän, kannattaa kissa viedä heti eläinlääkäriin. Runsas juominen on monen vakavan sairauden oire (esim. diabetes ja munuaissairaudet). Jos kissaa ei viedä heti eläinlääkäriin, sairaus pahentuu ja kissa voi kuolla. Myös pissaamista kannattaa seurata, sanoisin että jos kissa käy yli neljä kertaa päivässä pissalla, se on paljon.
- Kahden karvajalan emäntä
Ei tuo juominen aina heti ole merkki sairaudesta. Itse epäilimme diabetestä, koska iso kissamme (n. 8,5 kg britti) juo melkoisesti (senpä vuoksi myös pissii kohtalaisen usein). Rokotuskäynnin yhteydessä lääkäri otti varoiksi verikokeen ja pissanäytteen diabeteksen selvittämiseksi ja mitään huolestuttavaa ei näkynyt. Sanoi vain, että kyllähän iso kissa juo ja vuodenajatkin hieman aiheuttavat muutoksia juomatavoissa. Munuaisongelmat voisivat olla toinen syy, miksi kissa juo paljon, mutta yleensä tuolloin kissa on myös unelias ja laihtuu. Joten jatkakoon kissamme veden latkimista - tekisihän se enempi veden juonti meille ihmisillekin hyvää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1195204- 472869
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332812Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺312561Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231939En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä111687- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231425- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101388