APUA!
Ostin kerrostalo asunnon 3/2005. Asunnon kylpyhuone-wc tiloista löytyi kosteusvaurio 9/2005. Kosteus vauriota alettiin heti tutkimaan ja mittauksia tehtiin. (Kylpy-olo-makuuhuone tutkittiin, olohuoneen laminaattiin porattiin viisi reikää ja makuuhuoneeseen kaksi reikää).
Kosteus oli lähtöisin lattiakaivosta, jonne suihku ja pesukone vedet laskevat. Urakoitsijan mukaan lattiakaivosta puuttui kaikki ”sisuskalut”.
Minä en ole suorittanut kylpyhuoneeseen minkään sortin remonttia ja ostopapereiden mukaan kylpyhuone on remontoitu ja kaakeloitu 1999.v.
Kosteutta löytyi kylpyhuoneesta ja isännöitsijä tilasi urakoitsijan ja homma lähti alkuun. Kylpyhuoneen kaakeli lattia ja seinistä ensimmäinen kaakeli rivi revittiin irti.
Nyt 24.10.05 reilu kolme viikkoa on kulunut ja uusien kosteusmittauksien jälkeen kosteutta edelleen on ja kuivaukset jatkuvat arviolta 13 päivää aina 31.10.05 asti. Kunnes uudet mittaukset jälleen suoritetaan.
Koko urakan ja kuivausten aikana on kylpyhuone ollut pois käytöstä eli toisin sanoen, EI wc.ssä käyntiä, suihkua, pyykinpesu mahdollisuutta kotonani.
Laminaatti lattioista taloyhtiö korvaa olohuoneen osuuden 400e, loput - vanhan lattian irroitus,pois vienti,ja uusi laminaatti asennuksineen jää minulle...?
Kylpyhuoneen kaikki loput kaakelit poistetaan ja lattiaan ja seiniin tulee lisäksi uudet vesieristeet ja tietysti kaivo mistä kaikki lähtenyt uusitaan. (Taloyhtiö maksaa)
Kun eristykset on tehty jää minulle maksettavaksi uudet kaakelit-asennustarvikkeet ja asennus!
Nyt haluaisinkin kuulla teidän mielipiteitänne ja vinkkejänne, samoin kokeneet että miten minun tulisi toimia ja kuka maksaa ja paljonko pitää vaatia ja kuka vastuussa?!
Olen ollut välittäjään yhteydessä ja he ovat käskeneet tehdä reklamaation myyjälle!
(Kenellä voi teettää reklamaatioita?)
Myyjän vastuu asunnosta 2-vuotta.
Voinko siis kaakeleiden ja laminaattien lisäksi vaatia korvauksia aiheutuneista kuluista ja haitoista? Olen maksanut täydet yhtiö vastikkeet ja hoitokulut, vaikka asunnossa ei voi edes pesulla käydä, entä onko minulla mahdollisuus tilapäiseen asumiseen, mikäli remontti yhä jatkuu, voi jopa kestää vielä kuukausia ja kuka maksaa. On aika turhauttavaa mennä seitsemän rappukäytävän läpi, että pääsee pytylle…
Oma kotivakuutus ei korvaa tilapäisasumista tai mitään muutakaan, sinnekin olen ottanut yhteyttä.
Kiitos vastanneille!
T. Heidi
Pikaisesti apua -kylpyhuoneessa kosteusvaurio-asunto ostettu puoli vuotta sitten!!!
8
9983
Vastaukset
- Liisa
Välillisistä kuluista tai "harmeista" ei voi vaatia korvausta, jos kysymyksessä on piilovirhe eli myyjä ei ole tietoisesti jättänyt kertomatta kosteusvaurioista. Niitä ei voi myöskään vaatia taloyhtiöltä, ellei se ole toiminut törkeän huolimattomasti - esim. tahallisesti viivytellyt korjaamisen aloittamisessa niin kauan, että vaurio on sen takia oleellisesti pahentunut.
Laminaatin ja kaakeleiden suhteen voit saada korvausta myyjältä, jos niiden kustannukset ovat oleellisia kauppahintaan nähden. Korvaussummaan vaikuttaa vähentävästi se, että samalla tapahtuu tason parannus eli saat tältä osin uudemmat materiaalit kuin mitä asunnossa alunperin oli sitä ostaessasi.
Reklamaation voi tehdä itsekin. Asunto-osakeyhtiökaupoissa ei siinä suhteessa ole sellaisia muotovaatimuksia kuin kiinteistökaupoissa. - :Pelle
Jälleen isännöitsijä, jolla ei ole mitään tietoa lainsäädännöstä?
Seuraava on vain minun käsitykseni.
Taloyhtiön vastuullehan kuuluu (ellei yhtiöjärjestyksessä muuta sanota) rakenteet. Koska rakenteiden korjaaminen (kuivaus) vaatii pintamateriaalien poiston, kuuluu se taloyhtiölle (laminaatin poistosta ei aiheutune oleellisia ylimääräisiä kuluja alkuperäispintaan verrattuna).
Oleellista on selvittää, kuka on tehnyt ja teettänyt remontin. Urakoitsijan mukaanhan vaurio on aiheutunut rakennusvirheestä. 99 tehdystä remontista vastaa sen tehnyt firma. Vastuu käsittääkseni 10 vuotta.
Jos teettäjänä on taloyhtiö, lienee mahdollista, että se vastaa myös pintamateriaalien kustannuksista, jos firmaa ei saada vastuuseen. Jos osakas on teettänyt, hän vastaa kustannuksista firman kanssa puoliksi (oikeuskäytäntö). Hinnanalennus voisi olla sinulle koituvien välittömien kustannusten suuruinen tai myyjän kanssa sovittu muu summa (esim. materiaalit?).
Joutunet tekemään paljon kompromissejä, ellet halua lähteä käräjille.- asiaa
eli taloyhtiölle kuuluu koko remontti kaakeleineen päivineen, itsellä kokemus samasta ja juristit selvitti että taloyhtiölle kuuluu lain mukaan. taloyhtiön asia on myöskin kulujen perintä remontin tekijältä, ei osakkaalta.
asumisen joudut itse järjestämään, taloyhtiöllä ei velvollisuutta siihen.
ole kovana taloyhtiön kanssa, ne aina pyrkii siihen että osakas maksaa vaikkei osakkaalle kuuluu, et omista rakenteita vain maalipinnat, tapetit yms. taloyhtiö hoitakoon omaisuutensa! - Liisa
asiaa kirjoitti:
eli taloyhtiölle kuuluu koko remontti kaakeleineen päivineen, itsellä kokemus samasta ja juristit selvitti että taloyhtiölle kuuluu lain mukaan. taloyhtiön asia on myöskin kulujen perintä remontin tekijältä, ei osakkaalta.
ole kovana taloyhtiön kanssa, ne aina pyrkii siihen että osakas maksaa vaikkei osakkaalle kuuluu, et omista rakenteita vain maalipinnat, tapetit yms. taloyhtiö hoitakoon omaisuutensa!Tuo koskee sellaista tilannetta, että taloyhtiö on itse teetättänyt aikaisemman remontin. Asiat menee momimutkaisemmiksi, jos remontin tekijä/teettäjä on ollut osakas (nykyinen tai entinen) itse.
- eewwwrrrr
asiaa kirjoitti:
ole kovana taloyhtiön kanssa, ne aina pyrkii siihen että osakas maksaa vaikkei osakkaalle kuuluu, et omista rakenteita vain maalipinnat, tapetit yms. taloyhtiö hoitakoon omaisuutensa!kertoo kenen vastuulla on rakenteet ja kenen pintamateriaalit. Lisäksi se mitä yhtiössä on päätetty ns. alkuperäistason mukaisesti korvata. Yhtiö voi esim. tehdä muovimatoilla/tapeteilla kylppärin ja osakas voi valita (ja maksaa itse) kaakelit (ja yhtiö vesieristeet). Toivottavasti yhtiössä on hyväksytty vastuunjaot.
Kotivakuutuksesta kannattaa selvittää saako korvauksia vai ei. Yhtiö ei lähde maksamaan hotellimajoituksia.
- tuomitaan
pitää tutkia.rautalattiakaivoissa ei ole mitään sisäkaluja.uusissa muovikaovoissa puhdistusta
helpottava hajulikon suojus ainoa mikä lähtee
irti.sen puuttuminen ei kosteusvauriota aiheuta,
hajua kylläkin.lattiakaivo on talouhtiön omaisuutta.sitä harvoin vaihdetaan kylpyhuone-
remontissa.asukas tai remonttifirma ei sitä voi tehdä jos isännöitsijä ei pidä sitä tarpeellisena
vaihtaa.jos kaivo on remontissa vaihdettu,siitä
löytyy varmaan taloyhtiöstä lasku.materiaaleille
on joskus 10 v takuu.työlle 1v ,jos työ tehty huonosti niin kyllä se 1v aikana täytyy havaita.
jos syytätte urakoitsijaa ,on hänen tekemä virheensä myös konkreettisesti hänelle näytettävä.jos taloyhtiö nuukaillut kaivon vaihdon kanssa niin kaivaa myös kuvetta ja maksaa
homman.- hejoli
kiitos kommentista!
Laittiakaivossa kun muoviritilän nostaa pois on siis pelkkä betonireikä...ei muuta! ei lattiakaivoa. ?
Isännöitsijä "pessyt kätensä " taloyhtiön puolesta ja sanonut,että tuon lattiakaivon puuttumisen on aiheuttanut lattiaremontin tekijä eli tässä tapauksessa myyjä tai sitä edeltävä asukas!
Heidi - lisää kommenttia
hejoli kirjoitti:
kiitos kommentista!
Laittiakaivossa kun muoviritilän nostaa pois on siis pelkkä betonireikä...ei muuta! ei lattiakaivoa. ?
Isännöitsijä "pessyt kätensä " taloyhtiön puolesta ja sanonut,että tuon lattiakaivon puuttumisen on aiheuttanut lattiaremontin tekijä eli tässä tapauksessa myyjä tai sitä edeltävä asukas!
Heiditota on vaikee uskoa että kaivo puuttuu.no kai siellä viemäri on? luulis hajun olevan kova
kun ei oo 6v ollu vesilukkoa.voisin kuvitella että päälle tuleva muovinen korokeregas puuttuu.
niitä tulee vastaan usein.näkyykö ritilän nostaessa sinne "reikään" menevää vesieristystä.
jos ei niin sit alkaa meneen tekijän piikkiin.
ainakin 94-95 vuodesta alkaen on isännöitsijä
tarkastanut jokaisen vesieristyksen ja kaivosysteemi ja asiat on pantu paperille,näin ainakin meillä työssäni.tänä päivänä onkin sitten
käytettävissä testi ja mittalaitteet jolla serfikoitu tarkastaja tarkastaa serfikoidun eristäjän työn.ton jälkeen asukas voi olla jo turvallisin mielin.tota ei pidä vaatia vaan se täytyy olla itsestään selvää.pyydä kopio tarkastuspöytäkirjasta remontin jälkeen myös itselles.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733