Syväpainovärien myrkyllisyys

Kupari

En ole vedoksia tehdessäni koskaan käyttänyt hanskoja, mutta nyt luin että värit ovat sen verran myrkyllisiä, että hanskojen käyttö on suositeltavaa. Mitä mieltä olette?

7

789

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • printmaker

      Kyllä ne myrkyllisiä ovat. Tai eivät ainakaan terveellisiä. Itse käytän mahdollisimman paljon suojakäsineitä vedostamisessa jne. koska teen sitä niin paljon. Kannattaa, jos paljonkin on näiden asioiden kanssa tekemisssä, käyttää suojaavia käsineitä. Ja muissakin jutuissa minimoida kaikki myrkkyjen vaikutukset. Onhan sinulla vetokaappi käytössäsi?

      Tosin, jotkut vedostavat paljain käsin laatan loppusilauksen. Tämä on persoonallinen tapa vedostaa, mutta tietysti siinä imeytyy myrkkyjä ihon kautta. Jos tätä tapaa on tottunut käyttämään, kannattaa ainakin sitten kaikissa muissa vaiheissa huolehtia tarvittavasta suojaamisesta.

      Ystävällisin terveisin, Pekka Hokkanen

      • Kupari

        Aiemmin tein lukiossa vedoksia ja siellä oli kyllä vetokaappi, mutta nyt olen tehnyt monotypiaa kotonani olohuoneessa, jota ei saa edes tuuletettua kunnolla. Olenkohan jo pahasti myrkyttänyt itseni ja muut asukkaat... Taidegrafiikkaa vähän tehneenä minun on vaikea päästä mihinkään kunnolliseen työtilaan. Oikeastaan en välttämättä viitsi edes aloittaa kuivaneulakokeiluja, jos minua ei huolita erääseen grafiikanpajaan vedostamaan.


      • printmaker
        Kupari kirjoitti:

        Aiemmin tein lukiossa vedoksia ja siellä oli kyllä vetokaappi, mutta nyt olen tehnyt monotypiaa kotonani olohuoneessa, jota ei saa edes tuuletettua kunnolla. Olenkohan jo pahasti myrkyttänyt itseni ja muut asukkaat... Taidegrafiikkaa vähän tehneenä minun on vaikea päästä mihinkään kunnolliseen työtilaan. Oikeastaan en välttämättä viitsi edes aloittaa kuivaneulakokeiluja, jos minua ei huolita erääseen grafiikanpajaan vedostamaan.

        Varmaankaan ei kannata jatkaa tuota olohuone-vedostamista. Ainakaan yhtäjaksoisesti. Satunnainen vedostaminen (kerran kuussa tms.) tuskin haittaa mitään.

        Työtilat ovat varmaan ongelma. On kuitenkin ammattilaisten yhdistyksiä (esim. meillä täällä Lahden taidegraafikot ry), jotka vuokraavat pajaa myös ulkopuolisille harrastelijoille. Meillä on esimerkiksi vuokra ulkopuolisille 8,5e/päivä. Riippuu tietenkin siitä missä itse asut ja onko moiseen mahdollisuutta.


      • Kupari
        printmaker kirjoitti:

        Varmaankaan ei kannata jatkaa tuota olohuone-vedostamista. Ainakaan yhtäjaksoisesti. Satunnainen vedostaminen (kerran kuussa tms.) tuskin haittaa mitään.

        Työtilat ovat varmaan ongelma. On kuitenkin ammattilaisten yhdistyksiä (esim. meillä täällä Lahden taidegraafikot ry), jotka vuokraavat pajaa myös ulkopuolisille harrastelijoille. Meillä on esimerkiksi vuokra ulkopuolisille 8,5e/päivä. Riippuu tietenkin siitä missä itse asut ja onko moiseen mahdollisuutta.

        Yhdessä syväpainoväripurkissa (Process Black): "AP NONTOXIC". Sitä kai sentään voin käyttää olohuoneessakin ilman hanskoja? :) Monotypiaa olisi hirveän vaikeaa tehdä hanskat käsissä.


      • printmaker
        Kupari kirjoitti:

        Yhdessä syväpainoväripurkissa (Process Black): "AP NONTOXIC". Sitä kai sentään voin käyttää olohuoneessakin ilman hanskoja? :) Monotypiaa olisi hirveän vaikeaa tehdä hanskat käsissä.

        Noihin nontoxic-väreihin en osaa paljoa sanoa.. käsittääkseni ne ovat kuitenkin akryylipohjaisia värejä, joten myrkyllisiä siinä mielessä. Tuskinpa ainakaan terveellisiä on olemassakaan. Akryyli on siitä salainen myrkky ettei se haise ollenkaan. Mutta tarkkaa tietoa minulla ei noihin non-toxic väreihin ole. Omissa väreissänkin taitaa joissakin olla se merkintä, mutta opettaja sanoi taidekoulussa ettei niihin kannata kuitenkaan suhtautua kuin ne eivät myrkkyjä olisi. Mene ja tiedä.... =)


      • srga

        Voit hankkia suojaksi käsiin levitettävää suojavoidetta, joka kuivuttuaan estää värin ihoon imeytymisen. Löytynee autotarvikekaupoista tai maalikaupoista. Mekaanikot suojaa käsiään sellaisilla voiteilla, ehkä korjaamoltakin saa tuotteita ostaa.
        Kuvataiteilijan työsuojeluopas kertoo aineiden vaaroista.
        Painoväriä voi pestä ihan ruokaöljyllä vaan. Tai lamppuöljyllä. Ei minkään aineen kanssa kannata lotrata.


    • olli

      Ne ovat kuulemma erittäin myrkyllisä (kadmium), taitavat olla poistettu myynnistä.
      Musta tietenkin vähiten myrkyllistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      108
      2142
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1640
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1530
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1256
    6. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1175
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1167
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      942
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe