Kuivaneulatekniikka

Kupari

Aloitan toisenkin aiheen: Olisiko kenelläkään antaa vinkkejä kuivaneulatekniikkaa aloittelevalle? Kuulin, että laatan pitäisi olla yleensä alumiinia, vaikka lukiossa teimme kuivaneulaa kuparilaatalle. Onko näissä suurta eroa?

9

5583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • printmaker

      Alumiini on halpaa, mutta surkeaa kuivaneulatekniikkaan laattamateriaaliksi. Valitse 0,7mm tai vielä mieluummin 0,8mm kuparia. Se on tarpeeksi jämäkkää ja antaa mehevän painojäljen. Itse käytän mezzotintossa nimenomaan 0,8mm kuparia. Suosittelen. Laatan ei siis missään nimessä pidä olla alumiinia. Alumiini on vaihtoehto vain tehdessä carborundum- tai monotypia-tekniikoita.

      Itse tekniikasta: Muista pitää piirrin terävänä! se on tärkeää. Hyvä piirrin valmistuu omissa käsissä esim. jostakin teräsnaulasta ja puutikusta, jonka sitten teroittaa mirkelillä, hiomakivellä ja vesihiomapaperilla. Ainakin joka paikasta löytyvät italialaiset piirtimet ovat roskaa. Työvedoksia on syytä välttää laatan kulumisen takia. Kiinnitä huomiota piirtimen asentoon, piirtopaineeseen ja siihen minkälaisen jäljen se painettaessa jättää. On hyvä tehdä koelaattoja, vaikka hieman pienempiä. Älä käytä liian notkeaa väriä!

      Jos haluat, minulle voi kirjoittaa suoraankin näissä asioissa:

      [email protected]

      t. Pekka Hokkanen

      • olli

        Syövytin ensin puhdasta laattaa noin minuutin hapossa. Etuna että voi metsotintan tapaan hieman hakea muotoja ja valoorejä viivan lisäksi.
        Piirtimen jälkikin näkyy paremmin.


      • marimeri
        olli kirjoitti:

        Syövytin ensin puhdasta laattaa noin minuutin hapossa. Etuna että voi metsotintan tapaan hieman hakea muotoja ja valoorejä viivan lisäksi.
        Piirtimen jälkikin näkyy paremmin.

        Hei
        Luin mielenkiinnolla keskustelua. Olen suunnittelemassa itselleni nyt ex libristä ja ajattelin kokeilla kuivaneulaakin pitkästä aikaa...

        Olen joskus (15v sitten) tehnyt kuivaneulaa ja syövyttänyt ensin hapolla... mutten muista kuinka vahvaa happoa käytettiin ja oliko se suola vaiko typpihappoa... Tiedän kemian opettajana että kupari syöpyy parhaiten typpihapolla.

        Kiitos vastaukseta.
        t mari


      • Kupari
        olli kirjoitti:

        Syövytin ensin puhdasta laattaa noin minuutin hapossa. Etuna että voi metsotintan tapaan hieman hakea muotoja ja valoorejä viivan lisäksi.
        Piirtimen jälkikin näkyy paremmin.

        Tuota täytyy oikeasti kokeilla. Ongelmana minulla se, ettei minulla ole mitään paikkaa, missä voisin tehdä grafiikkaa. Joutuisin ainakin laatat tekemään kotonani olohuoneessa. Haihtuuko syövyttämiseen käytettävästä haposta myrkyllisiä aineita ilmaan? Minuakin kiinnostaisi tietää, miten vahvaa happoa olet käyttänyt ja mistä sitä saa. Entä hinta?


      • printmaker
        marimeri kirjoitti:

        Hei
        Luin mielenkiinnolla keskustelua. Olen suunnittelemassa itselleni nyt ex libristä ja ajattelin kokeilla kuivaneulaakin pitkästä aikaa...

        Olen joskus (15v sitten) tehnyt kuivaneulaa ja syövyttänyt ensin hapolla... mutten muista kuinka vahvaa happoa käytettiin ja oliko se suola vaiko typpihappoa... Tiedän kemian opettajana että kupari syöpyy parhaiten typpihapolla.

        Kiitos vastaukseta.
        t mari

        Niin, kuivaneula ja mezzotinto kannattaa tehdä laatalle tietenkin aina viimeisenä (syövytettäessä em. tekniikoita niistä syöpyy skraadi pois jolloin pilaantuvat).

        Rautakloridi on hyvä happo syövyttämään etsauksia ja akvatintoja. joko 23 tai 32 baumea, riippuen hieman mitä on hakemassa. 23 baumea lienee yleisin. Suhde on oikea, kun kaataa astiaan yhden osan happoa ja kaksi osaa vettä. Muistaakseni.. itse en ole tehnyt syövytyksiä aikoihin, korjatkaa tuo suhde jos olen väärässä.


      • printmaker
        Kupari kirjoitti:

        Tuota täytyy oikeasti kokeilla. Ongelmana minulla se, ettei minulla ole mitään paikkaa, missä voisin tehdä grafiikkaa. Joutuisin ainakin laatat tekemään kotonani olohuoneessa. Haihtuuko syövyttämiseen käytettävästä haposta myrkyllisiä aineita ilmaan? Minuakin kiinnostaisi tietää, miten vahvaa happoa olet käyttänyt ja mistä sitä saa. Entä hinta?

        Apteekista pieniä määriä happoa. Hinnasta en osaa sanoa. Jos tilaat jostakin isommat erät niin saat varmasti myös halvemmalla. Haposta haihtuu myrkkyjä ilmaan, joten vetokaappi on suositeltava.


      • olli
        printmaker kirjoitti:

        Apteekista pieniä määriä happoa. Hinnasta en osaa sanoa. Jos tilaat jostakin isommat erät niin saat varmasti myös halvemmalla. Haposta haihtuu myrkkyjä ilmaan, joten vetokaappi on suositeltava.

        Olisiko joku tuttu graafikko tai taidekoulu joka vois myydä pienen lirauksen rautakloridia ensin alkuun. Apteekista tietenkin saa rakeina. Jos tilaa on kallista kun on erikoiskuljetus.


      • sitruunapoeko
        olli kirjoitti:

        Olisiko joku tuttu graafikko tai taidekoulu joka vois myydä pienen lirauksen rautakloridia ensin alkuun. Apteekista tietenkin saa rakeina. Jos tilaa on kallista kun on erikoiskuljetus.

        Minä eilen ostaa päräytin suolahappoa, 33%, apteekista. Hinta oli 15e, sain alennusta 5e kun se oli vähän vajaa pullo. En tiedä miten vahvaa tuon hapon on hyvä olla kun syövyttelee kuparilevyä.
        Onko 33% jo vähän liian tujeeta? Suojamaski löytyy, joten se naamalle sitten. P3 luokkaa suojakerroin.
        Ja kuinka kauan tuota kannattaa/täytyy lilluttaa hapossa, sitä kuparilevyä siis?


    • trefoil

      ...haluaisn tehdä kuparigrafiikkaa, mutta minulla ei ole
      vetokaappia. työhuone on mutta ikkunaton ja huono
      ilmanvaihto. vosiko olla käytännöllistä että tekisin
      kuvat kovapohjalle valmiiksi useisiin laattoihin ja veisin
      työt sopivaan paikkaan kerralla syövytettäväksi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      61
      1725
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      127
      1270
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      664
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe