Kuivaneulatekniikka

Kupari

Aloitan toisenkin aiheen: Olisiko kenelläkään antaa vinkkejä kuivaneulatekniikkaa aloittelevalle? Kuulin, että laatan pitäisi olla yleensä alumiinia, vaikka lukiossa teimme kuivaneulaa kuparilaatalle. Onko näissä suurta eroa?

9

5250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • printmaker

      Alumiini on halpaa, mutta surkeaa kuivaneulatekniikkaan laattamateriaaliksi. Valitse 0,7mm tai vielä mieluummin 0,8mm kuparia. Se on tarpeeksi jämäkkää ja antaa mehevän painojäljen. Itse käytän mezzotintossa nimenomaan 0,8mm kuparia. Suosittelen. Laatan ei siis missään nimessä pidä olla alumiinia. Alumiini on vaihtoehto vain tehdessä carborundum- tai monotypia-tekniikoita.

      Itse tekniikasta: Muista pitää piirrin terävänä! se on tärkeää. Hyvä piirrin valmistuu omissa käsissä esim. jostakin teräsnaulasta ja puutikusta, jonka sitten teroittaa mirkelillä, hiomakivellä ja vesihiomapaperilla. Ainakin joka paikasta löytyvät italialaiset piirtimet ovat roskaa. Työvedoksia on syytä välttää laatan kulumisen takia. Kiinnitä huomiota piirtimen asentoon, piirtopaineeseen ja siihen minkälaisen jäljen se painettaessa jättää. On hyvä tehdä koelaattoja, vaikka hieman pienempiä. Älä käytä liian notkeaa väriä!

      Jos haluat, minulle voi kirjoittaa suoraankin näissä asioissa:

      [email protected]

      t. Pekka Hokkanen

      • olli

        Syövytin ensin puhdasta laattaa noin minuutin hapossa. Etuna että voi metsotintan tapaan hieman hakea muotoja ja valoorejä viivan lisäksi.
        Piirtimen jälkikin näkyy paremmin.


      • marimeri
        olli kirjoitti:

        Syövytin ensin puhdasta laattaa noin minuutin hapossa. Etuna että voi metsotintan tapaan hieman hakea muotoja ja valoorejä viivan lisäksi.
        Piirtimen jälkikin näkyy paremmin.

        Hei
        Luin mielenkiinnolla keskustelua. Olen suunnittelemassa itselleni nyt ex libristä ja ajattelin kokeilla kuivaneulaakin pitkästä aikaa...

        Olen joskus (15v sitten) tehnyt kuivaneulaa ja syövyttänyt ensin hapolla... mutten muista kuinka vahvaa happoa käytettiin ja oliko se suola vaiko typpihappoa... Tiedän kemian opettajana että kupari syöpyy parhaiten typpihapolla.

        Kiitos vastaukseta.
        t mari


      • Kupari
        olli kirjoitti:

        Syövytin ensin puhdasta laattaa noin minuutin hapossa. Etuna että voi metsotintan tapaan hieman hakea muotoja ja valoorejä viivan lisäksi.
        Piirtimen jälkikin näkyy paremmin.

        Tuota täytyy oikeasti kokeilla. Ongelmana minulla se, ettei minulla ole mitään paikkaa, missä voisin tehdä grafiikkaa. Joutuisin ainakin laatat tekemään kotonani olohuoneessa. Haihtuuko syövyttämiseen käytettävästä haposta myrkyllisiä aineita ilmaan? Minuakin kiinnostaisi tietää, miten vahvaa happoa olet käyttänyt ja mistä sitä saa. Entä hinta?


      • printmaker
        marimeri kirjoitti:

        Hei
        Luin mielenkiinnolla keskustelua. Olen suunnittelemassa itselleni nyt ex libristä ja ajattelin kokeilla kuivaneulaakin pitkästä aikaa...

        Olen joskus (15v sitten) tehnyt kuivaneulaa ja syövyttänyt ensin hapolla... mutten muista kuinka vahvaa happoa käytettiin ja oliko se suola vaiko typpihappoa... Tiedän kemian opettajana että kupari syöpyy parhaiten typpihapolla.

        Kiitos vastaukseta.
        t mari

        Niin, kuivaneula ja mezzotinto kannattaa tehdä laatalle tietenkin aina viimeisenä (syövytettäessä em. tekniikoita niistä syöpyy skraadi pois jolloin pilaantuvat).

        Rautakloridi on hyvä happo syövyttämään etsauksia ja akvatintoja. joko 23 tai 32 baumea, riippuen hieman mitä on hakemassa. 23 baumea lienee yleisin. Suhde on oikea, kun kaataa astiaan yhden osan happoa ja kaksi osaa vettä. Muistaakseni.. itse en ole tehnyt syövytyksiä aikoihin, korjatkaa tuo suhde jos olen väärässä.


      • printmaker
        Kupari kirjoitti:

        Tuota täytyy oikeasti kokeilla. Ongelmana minulla se, ettei minulla ole mitään paikkaa, missä voisin tehdä grafiikkaa. Joutuisin ainakin laatat tekemään kotonani olohuoneessa. Haihtuuko syövyttämiseen käytettävästä haposta myrkyllisiä aineita ilmaan? Minuakin kiinnostaisi tietää, miten vahvaa happoa olet käyttänyt ja mistä sitä saa. Entä hinta?

        Apteekista pieniä määriä happoa. Hinnasta en osaa sanoa. Jos tilaat jostakin isommat erät niin saat varmasti myös halvemmalla. Haposta haihtuu myrkkyjä ilmaan, joten vetokaappi on suositeltava.


      • olli
        printmaker kirjoitti:

        Apteekista pieniä määriä happoa. Hinnasta en osaa sanoa. Jos tilaat jostakin isommat erät niin saat varmasti myös halvemmalla. Haposta haihtuu myrkkyjä ilmaan, joten vetokaappi on suositeltava.

        Olisiko joku tuttu graafikko tai taidekoulu joka vois myydä pienen lirauksen rautakloridia ensin alkuun. Apteekista tietenkin saa rakeina. Jos tilaa on kallista kun on erikoiskuljetus.


      • sitruunapoeko
        olli kirjoitti:

        Olisiko joku tuttu graafikko tai taidekoulu joka vois myydä pienen lirauksen rautakloridia ensin alkuun. Apteekista tietenkin saa rakeina. Jos tilaa on kallista kun on erikoiskuljetus.

        Minä eilen ostaa päräytin suolahappoa, 33%, apteekista. Hinta oli 15e, sain alennusta 5e kun se oli vähän vajaa pullo. En tiedä miten vahvaa tuon hapon on hyvä olla kun syövyttelee kuparilevyä.
        Onko 33% jo vähän liian tujeeta? Suojamaski löytyy, joten se naamalle sitten. P3 luokkaa suojakerroin.
        Ja kuinka kauan tuota kannattaa/täytyy lilluttaa hapossa, sitä kuparilevyä siis?


    • trefoil

      ...haluaisn tehdä kuparigrafiikkaa, mutta minulla ei ole
      vetokaappia. työhuone on mutta ikkunaton ja huono
      ilmanvaihto. vosiko olla käytännöllistä että tekisin
      kuvat kovapohjalle valmiiksi useisiin laattoihin ja veisin
      työt sopivaan paikkaan kerralla syövytettäväksi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2037
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1490
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      109
      1487
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1164
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      481
      1105
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      60
      1058
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      943
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      902
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      866
    Aihe