Tossa lueskelin tota roturasisti ketjua ja tuli mieleen,että kuinka paljon teillä muilla on ennakkoluuloja eri rotuja kohtaan.
Ihmiset usein vierastaa just sakemanneja ja rotikoita ja doppereita ym.
Minä ite myönnän,että mulla on Collie ennakkoluulo,muutaman hyvän olen kyllä nähny,mutta suurin osa on mun mielestä arkoja ja hermoheikkoja,jotka kaikkoaa kentältä heti kun joku sanoo BÖÖ,tai kun jostain kuuluu pienikin pamaus.
Ja tämä on sitten vaan ihan mutu juttu,sen perusteella mihin itse olen treeniporukoissa törmänny ja näyttelyissä nähny.
Omistajien rotuennakkoluulot?
117
4452
Vastaukset
- kuin sinne ..
gordonit,en ole nähnyt yhtään tervepäistä.Käppänät melkein kaikki räkyttäjiä.Bisoneiden pää on tyhjä.Kyllä niitä varmaan on muitakin mutta nyt ei tule mieleen.Joo ja villakoirien omistajat on tosi outoja.Ei saa suuttua,sorry.
- sudenkorento75
oli todellakin dobberia (kuten esitit kysymyksessäsi)kohtaan koska en niitä yhtään tuntenut. Kun tapasin ensikertaa työkaverini dobberin olin todella varautunut, pelotti.
No koira oli kuin mikäkin nallekarhu tuli sohvalle syliin rapsutettavaksi, kantoi lelua leikittäväksi ja oli todella kiltti ja rauhallinen perheen lapsen kanssa.Kaukana siis mistään hullusta verikoirasta!
Minullekkin tuo collie on jäänyt mieleen vähän liian arkana koirana (ainakin omaan makuuni).
cockereita olen aina pitänyt vähän tyhminä koirina...hömelöitä. Anteeksi nyt vaan... - tytty92
Kyllä se on ne Rotikat, dopperit ja pitt bull. Kahdesta ensimmäisestä on ollut ihan henkilökohtaisia tapahtumia. Pitt Bull vaan on jotenkin jäänyt.
Afgaani on myös jotenkin pelottava, kun on ns. "itseppäinen".
Sori FAU, sakemanneja vastraan ei ole mitään mutta omistajat näyttää tympivän. "Vie se pois, älä tule tänne, koirani ei pidä tuollaisista ym." kaksi sakemannia olen nähnyt ja kummaltakin omistajalta samanlaista palautetta, vaikka kävellään sievästi tien toisella reunalla. kaikkein eniten Fila Brasileiroa kohtaan. Samoin Keski-Aasian paimenkoiraa kuten Etelä-Venäjän paimenkoiraa kohtaan. Lähinnä näiden rotujen kasvavan suosion takia, koska niiden luonteet ja vaistot eivät sovi tänne.
Minulla oli myös melkoisesti ennakkoluuloja Dogo Argentinoa kohtaan, mutta ne ovat hävinneet lähes tyystiin.rotujen parissa ja toimintaa seuranneena sanoisin että fila brasileiroon kantsii tutustua,mutta venakoista (et.venäjän pk)ei ole hirveän miellyttävää kuvaa jäänyt,mutta pari tosi avointa ja mukavaakin on tullut tavattua.
davalyan kirjoitti:
rotujen parissa ja toimintaa seuranneena sanoisin että fila brasileiroon kantsii tutustua,mutta venakoista (et.venäjän pk)ei ole hirveän miellyttävää kuvaa jäänyt,mutta pari tosi avointa ja mukavaakin on tullut tavattua.
nämä kokemukset ovat tulleet. Ellei tuomari voi koskea arvosteluun tuotua koiraa ja väitetään rotuominaisuudeksi, on paljon vialla. Edelleen jos esim. urokset eivät yksinkertaisesti pysty edes matkan päästä kilpailemaan yht aikaa PU luokassa, on myös paljon vialla.
Alkukantaisten rotujen tuonti tänne mitä meillä ei ole ollut täällä, on antanut aiheen minulla ainakin käskeä katsomaan niitä ihannoivia ja tuojia hyvin tarkkaan peiliin ja pistämään ajattelu myssyn päähänsä. Onko Suomessa edes edelletyksiä antaa noiden rotujen tehdä sitä mihin ne on luotu. Asumme täällä lähekkäin toinen toistamme ja kellä maata on , niin ne pläntit ovat kovasti pieniä, verrattuna alkuperäiseen rodun/rotujen tarpeeseen. Pystymmekö pitämään ne tervepäisinä ja onnellisina täällä. Onko aihetta lähteä jalostamaan niitä ns parempaan suuntaan ja jos on, niin eikö se ole rotua kohtaan väärin.umalehtinen kirjoitti:
nämä kokemukset ovat tulleet. Ellei tuomari voi koskea arvosteluun tuotua koiraa ja väitetään rotuominaisuudeksi, on paljon vialla. Edelleen jos esim. urokset eivät yksinkertaisesti pysty edes matkan päästä kilpailemaan yht aikaa PU luokassa, on myös paljon vialla.
Alkukantaisten rotujen tuonti tänne mitä meillä ei ole ollut täällä, on antanut aiheen minulla ainakin käskeä katsomaan niitä ihannoivia ja tuojia hyvin tarkkaan peiliin ja pistämään ajattelu myssyn päähänsä. Onko Suomessa edes edelletyksiä antaa noiden rotujen tehdä sitä mihin ne on luotu. Asumme täällä lähekkäin toinen toistamme ja kellä maata on , niin ne pläntit ovat kovasti pieniä, verrattuna alkuperäiseen rodun/rotujen tarpeeseen. Pystymmekö pitämään ne tervepäisinä ja onnellisina täällä. Onko aihetta lähteä jalostamaan niitä ns parempaan suuntaan ja jos on, niin eikö se ole rotua kohtaan väärin.asian voi nähdä,toisaalta lähes kaikkia rotuja,sinunkin pieniä,on muokattu ihmisten muuttuneisiin tarpeisiin.kauan sitten mikään rotu ei ollut aivan puhdas lemmikki ja luonteetkin sen mukaisia.on paljon rotuja joissa tuomari ei voi esim purentaa tuosta noin vain tarkistaa,beauceron,belgit,juuri venakot ja taas monenlaiset koirayksilöt.filan kasvatus on hyvin hillittyä,venakoita on jo liikaakin,sillä suosiota varmaan nostaa pehmoinen ulkonäkö,eikä tajuta että koira karvan sisällä ei ole ollenkaan "pehmoinen luonne".nämä ovat aika kinkkisiä juttuja,esim karvattomat rodut ovat kyllä mukavia,mutta eivät sovi suomen ilmastoon,rotuesittelyssä puhuttiin niitten rasvaamisesta helteellä ja pakkasella,varsinkin talvisin ihon kuivumisesta ja vaatetushan nyt on päivänselvä asia.eli tarkoitan että on monia rotuja jotka eivät tänne sovi luonteeseen katsomatta.toisaalta oma rotuni,laumanvartia on tehty vaeltamaan lauman mukana ja kehitetty tappamaan tarvittaessa niin sudet kuin puumatkin,silti se on soveltunut lemmikiksi mitä mainioimmin ja on "helppo"vieraankin käsitellä.tietysti sen kanssa elämä helpottuu jos sille voi tarjota oman pihan,mutta pienikin piha tyydyttää tämän rodun tarpeen.
- KSa
davalyan kirjoitti:
asian voi nähdä,toisaalta lähes kaikkia rotuja,sinunkin pieniä,on muokattu ihmisten muuttuneisiin tarpeisiin.kauan sitten mikään rotu ei ollut aivan puhdas lemmikki ja luonteetkin sen mukaisia.on paljon rotuja joissa tuomari ei voi esim purentaa tuosta noin vain tarkistaa,beauceron,belgit,juuri venakot ja taas monenlaiset koirayksilöt.filan kasvatus on hyvin hillittyä,venakoita on jo liikaakin,sillä suosiota varmaan nostaa pehmoinen ulkonäkö,eikä tajuta että koira karvan sisällä ei ole ollenkaan "pehmoinen luonne".nämä ovat aika kinkkisiä juttuja,esim karvattomat rodut ovat kyllä mukavia,mutta eivät sovi suomen ilmastoon,rotuesittelyssä puhuttiin niitten rasvaamisesta helteellä ja pakkasella,varsinkin talvisin ihon kuivumisesta ja vaatetushan nyt on päivänselvä asia.eli tarkoitan että on monia rotuja jotka eivät tänne sovi luonteeseen katsomatta.toisaalta oma rotuni,laumanvartia on tehty vaeltamaan lauman mukana ja kehitetty tappamaan tarvittaessa niin sudet kuin puumatkin,silti se on soveltunut lemmikiksi mitä mainioimmin ja on "helppo"vieraankin käsitellä.tietysti sen kanssa elämä helpottuu jos sille voi tarjota oman pihan,mutta pienikin piha tyydyttää tämän rodun tarpeen.
ja onneksi tämä keskustelu on ennakkoluuloista. Se on jännä juttu, että kun sanoo monelle koiraharrastajalle laumavartija-sanan, on koira leimattu tasan tarkkaan. Ja kaikkein eniten tietävät ne, joilla ei ole oikeaa kokemusta niistä. Nähnyt muutaman ja sen perusteella tietää koko rodun...Minulla niitä on muutama ja kahden kanssa käyn tällä hetkellä pk-treeneissä. Osa porukasta tiesi mitä ne ovat ja hyväksyi, jokunen luuli leonbergeiksi. Kumpikaan koirista ei ole sen kummosempi käytökseltään kuin muutkaan aloittelijat ja samalla lailla ne tekevät töitä. Tosin toisen kanssa tehdäään töitä, että muut koirat saavat tulla läheltä ohi ja kohti, ilman haukkumista. Mutta se ei liene suuri ongelma...Ja edelleenki, kyllä meillä länsimaissakin tarvitaa suuria, suojelevia koiria. Meillä Suomessakin on monta ammattiryhmää, jota saavat osakseen ihan oikeaa uhkailua ja kiusantekoa. Niin uskomatonta kuin se onkin. Kateuskin tekee kuulemma outoja juttuja, näin kertoi poliisi minulle taannoin.
- Tuija
Minusta Dokojen suosio on kasvanut kovasti ,kun seuraa myytäviä pentuja (Apula) .
Kasvattajia on myös lisääntynyt mainoksista
ja pentujen tarjonnasta päätellen koska jatkuvasti on pentuja myytävänä eri kasvattajilla . Minusta rotu ei sovi tänne ja
kasvava suosio huolestuttaa kun täällä ei rotua edes vielä kunnolla tunneta ja Dogot lisääntyy jatkuvasti. KSa kirjoitti:
ja onneksi tämä keskustelu on ennakkoluuloista. Se on jännä juttu, että kun sanoo monelle koiraharrastajalle laumavartija-sanan, on koira leimattu tasan tarkkaan. Ja kaikkein eniten tietävät ne, joilla ei ole oikeaa kokemusta niistä. Nähnyt muutaman ja sen perusteella tietää koko rodun...Minulla niitä on muutama ja kahden kanssa käyn tällä hetkellä pk-treeneissä. Osa porukasta tiesi mitä ne ovat ja hyväksyi, jokunen luuli leonbergeiksi. Kumpikaan koirista ei ole sen kummosempi käytökseltään kuin muutkaan aloittelijat ja samalla lailla ne tekevät töitä. Tosin toisen kanssa tehdäään töitä, että muut koirat saavat tulla läheltä ohi ja kohti, ilman haukkumista. Mutta se ei liene suuri ongelma...Ja edelleenki, kyllä meillä länsimaissakin tarvitaa suuria, suojelevia koiria. Meillä Suomessakin on monta ammattiryhmää, jota saavat osakseen ihan oikeaa uhkailua ja kiusantekoa. Niin uskomatonta kuin se onkin. Kateuskin tekee kuulemma outoja juttuja, näin kertoi poliisi minulle taannoin.
laumanvartijan omistaminen herättää jopa paheksuntaa.alueilla missä on susivahinkoja lammaslaumoissa ym tälläinen rotu toimisi todennäköisesti edelleen työssään,olisi mielenkiintoista nähdä.kyllä meillä on tilaa kaikenlaisille roduille,kumpa vain voisi aina tietää millaiselle ihmiselle ne päätyvät.
- Catjusha
Olen sentään collieiden kanssa ollut tekemisissä jo yli 10v ja koskaan en ola arkaa yksilöä tavannut.. Mistähän niitä löytyy??
Omat ennakkoluuloni (jopa todeksi osoitettu) ovat hullut sakemannit. Käyvät varauksetta minkä tahansa kimppuun hullunkiilto silmissä.
ONNEKSI oman koirani kimppuun ei ole sakemanni käynyt.. se olisikin viimeinen kerta sille sakemannille.
Eipä mulla muuta..jopas taas yleistät,onneksi mulla on onni tuntea kummankin rodun kasvattajia,ja olen tavannut äkäisiä sakemanneja ja arkoja collieita mutta lähinnä molemmista roduista kelpoisia työ/harraste/näyttely/kotikoiria.ja minäkin voisin yleistää,kun olin kakara niin naapurin sakemanni uros puri mua aika hyvin,mutta nyt aikuisena tajuan,että puri se omia perheenjäseniäänkin....lieneekö johtu siitä että se vietti ikänsä kettingin jatkona????
- Catjusha
davalyan kirjoitti:
jopas taas yleistät,onneksi mulla on onni tuntea kummankin rodun kasvattajia,ja olen tavannut äkäisiä sakemanneja ja arkoja collieita mutta lähinnä molemmista roduista kelpoisia työ/harraste/näyttely/kotikoiria.ja minäkin voisin yleistää,kun olin kakara niin naapurin sakemanni uros puri mua aika hyvin,mutta nyt aikuisena tajuan,että puri se omia perheenjäseniäänkin....lieneekö johtu siitä että se vietti ikänsä kettingin jatkona????
Yleistän, mutta niin täällä tekee yks sun toinenkin..
- issu56
eksyi nelikuisena 14v sitte. Ne sen ekat kuukaudet kasvattajalla täysin käsittämättömissä elinolosuhteissa tekivät siitä täydellisen reikäpään. Ja onhan se niin totta kuin olla ja voi, että collie on jo perusluonteeltaankin varsin pidättyväinen ja jos sitä vielä ruokkii, eli pentu joutuu ne elämänsä tärkeimmät "alkumetrit" olemaan jossain umpiossa, niin siinähän sitä sit ollaankin. Moista vastaavaa kuin mitä tuo narttumme oli, en milloinkaan aiemmin, kuin en myöskään myöhemmin ole nähnyt.
- Catjusha
issu56 kirjoitti:
eksyi nelikuisena 14v sitte. Ne sen ekat kuukaudet kasvattajalla täysin käsittämättömissä elinolosuhteissa tekivät siitä täydellisen reikäpään. Ja onhan se niin totta kuin olla ja voi, että collie on jo perusluonteeltaankin varsin pidättyväinen ja jos sitä vielä ruokkii, eli pentu joutuu ne elämänsä tärkeimmät "alkumetrit" olemaan jossain umpiossa, niin siinähän sitä sit ollaankin. Moista vastaavaa kuin mitä tuo narttumme oli, en milloinkaan aiemmin, kuin en myöskään myöhemmin ole nähnyt.
Collien kuuluu olla pidättyväinen, se ei aina tarkoita arkaa..
Pieni korjaus vaan =) - issu56
Catjusha kirjoitti:
Pieni korjaus vaan =)sen kirjoitukseni???
On sitä muistakin collieista kokemusta, joten ei tuo todellakaan ainoa ollut. Se oli kolmas ja samalla myöskin viimeinen....ehkä ;=). - Catjusha
issu56 kirjoitti:
sen kirjoitukseni???
On sitä muistakin collieista kokemusta, joten ei tuo todellakaan ainoa ollut. Se oli kolmas ja samalla myöskin viimeinen....ehkä ;=).sorke.
- viitti
paikkaa mainita mut arkoja collieita oon nähnyt useamman. YX "pimahti" kerran näyttely alueella ja tikkas useasti omistajaa kämmenestä ilman näkyvää syytä?!
- !!!!
Catjusha kirjoitti:
Pieni korjaus vaan =)tulokset,ja vain muutama yksilö kilpailee jollain kansallisella lajilla,niin luonne ei voi kovin häävi olla.Käyppä joskus luonnetesteissä niin saat ihan oikean käsityksen collieiden luonteista.Noin henkilökohtaisesti ei pidä asioihin suhtautua,sillä se on eka askel ettei näe metsää puilta.Collieilla on ongelmia luonteissa,se on tosi asia,mutta ei tarkoita että kaikki koirat on reikäpäitä.Ja jos et ole yhtään tyhjäpäistä collieta tavannut,mutta sakuja kyllä joko valehtelet tai sitten kuljet silmät kiinni.Olen törmännyt kaikissa roduissa niin hyviin kuin huonoihin yksilöihin,mutta joissain roduissa määrä on ollut suhteellisen suuri ja collie kyllä kuuluu yhteen näistä.
- tyttö
Catjusha kirjoitti:
Pieni korjaus vaan =)Tässä collien rotumääritelmästä luonteen kohta!
Collien käyttäytyminen ja luonne:Iloinen ja ystävällinen,ei vähääkään hermostunut tai agressiivinen.
Pidättyväisyys ei siis kuulu rodun rotumääritelmään! - Catjusha
tyttö kirjoitti:
Tässä collien rotumääritelmästä luonteen kohta!
Collien käyttäytyminen ja luonne:Iloinen ja ystävällinen,ei vähääkään hermostunut tai agressiivinen.
Pidättyväisyys ei siis kuulu rodun rotumääritelmään!collien kuuluu olla pidättyväinen. Ei missään nimessa agressiivinen.. =)
- Catjusha
!!!! kirjoitti:
tulokset,ja vain muutama yksilö kilpailee jollain kansallisella lajilla,niin luonne ei voi kovin häävi olla.Käyppä joskus luonnetesteissä niin saat ihan oikean käsityksen collieiden luonteista.Noin henkilökohtaisesti ei pidä asioihin suhtautua,sillä se on eka askel ettei näe metsää puilta.Collieilla on ongelmia luonteissa,se on tosi asia,mutta ei tarkoita että kaikki koirat on reikäpäitä.Ja jos et ole yhtään tyhjäpäistä collieta tavannut,mutta sakuja kyllä joko valehtelet tai sitten kuljet silmät kiinni.Olen törmännyt kaikissa roduissa niin hyviin kuin huonoihin yksilöihin,mutta joissain roduissa määrä on ollut suhteellisen suuri ja collie kyllä kuuluu yhteen näistä.
näyttelylinjainen koira on auttamatta (pöpi)..
Kyllä se luonne siellä kehässäkin on oltava kunnossa. Ei saa olla arka eikä agressiivinen..
Itse en ole ollut luonnetestejä seuraamassa, mutta olen valitettavan paljon kuullut sellaisista luonnetestituomareista, joilla on collieta kohtaan jo heti kättelyssä sellainen asenne, että "katsokaas kun pikku puudeli collie on tullut ISOJEN poikien (sakujen, ym) testii`"..
Siinä on sitten aika vaikeaa saada koiralle kunnollista tulosta, kun asenne on jo valmiiksi tuo..
ONiin ja sanottakoon nyt, että minäkin olen sentään KOLMEEN ihanaan ja kilttiin sakuun törmännyt..joista kukaan ei ollut koulutettu. Vaan olivat kotikoirana ja seurana..
Mitäs siihen sanot? =) - FAU
Catjusha kirjoitti:
Kyllä se luonne siellä kehässäkin on oltava kunnossa. Ei saa olla arka eikä agressiivinen..
Itse en ole ollut luonnetestejä seuraamassa, mutta olen valitettavan paljon kuullut sellaisista luonnetestituomareista, joilla on collieta kohtaan jo heti kättelyssä sellainen asenne, että "katsokaas kun pikku puudeli collie on tullut ISOJEN poikien (sakujen, ym) testii`"..
Siinä on sitten aika vaikeaa saada koiralle kunnollista tulosta, kun asenne on jo valmiiksi tuo..
ONiin ja sanottakoon nyt, että minäkin olen sentään KOLMEEN ihanaan ja kilttiin sakuun törmännyt..joista kukaan ei ollut koulutettu. Vaan olivat kotikoirana ja seurana..
Mitäs siihen sanot? =)ei siellä testattaessa niitä koiria rodun mukaan erotella. Itse olen luonnetestejä seurannut lukuisia kertoja ja kyllä niitä koiria ihan tasapuolisesti kohdellaan.
Valitettavasti suurin osa collieista jotka olen nähnyt saavat sätkyn viimeistään siinä kohtaa kun ammutaan ja se etäisyys on kyllä joka rodulla ihan sama. Sen lisäksi niillä hyvin suurelta osin on puutteita toimintakyvyssä.
Todellakaan kaikki sakemannit eivät myöskään ole hyviä,eikä minkään muunkaan rotuiset,mutta collieissa on ainakin mulle osunut kohdalle hyvin suurelta osin näitä,joilla on puutteita hermorakenteessa.
Toki olen myös nähnyt muutaman hyvän,jotka toimii kokeissakin hyvin,mutta ei niitä kyllä kovin montaa tähän 14 vuoteen ole kohdalle osunut.
Tällähetkellä meillä käy samalla tottiskentällä yksi pentu,joka kyllä on tosi reipas ja rohkea,että ei ne kaikki huonoja ole ;) - Catjusha
FAU kirjoitti:
ei siellä testattaessa niitä koiria rodun mukaan erotella. Itse olen luonnetestejä seurannut lukuisia kertoja ja kyllä niitä koiria ihan tasapuolisesti kohdellaan.
Valitettavasti suurin osa collieista jotka olen nähnyt saavat sätkyn viimeistään siinä kohtaa kun ammutaan ja se etäisyys on kyllä joka rodulla ihan sama. Sen lisäksi niillä hyvin suurelta osin on puutteita toimintakyvyssä.
Todellakaan kaikki sakemannit eivät myöskään ole hyviä,eikä minkään muunkaan rotuiset,mutta collieissa on ainakin mulle osunut kohdalle hyvin suurelta osin näitä,joilla on puutteita hermorakenteessa.
Toki olen myös nähnyt muutaman hyvän,jotka toimii kokeissakin hyvin,mutta ei niitä kyllä kovin montaa tähän 14 vuoteen ole kohdalle osunut.
Tällähetkellä meillä käy samalla tottiskentällä yksi pentu,joka kyllä on tosi reipas ja rohkea,että ei ne kaikki huonoja ole ;)Tiedän vain sen minkä olen luonnetuomareista kuullut. Ja luotettavalta ihmiseltä vielä kaiken lisäksi.
- Catjusha
viitti kirjoitti:
paikkaa mainita mut arkoja collieita oon nähnyt useamman. YX "pimahti" kerran näyttely alueella ja tikkas useasti omistajaa kämmenestä ilman näkyvää syytä?!
Taidan tietää mistä(kenestä) puhut.. =( Surullista miten ihmisten käyttäytyminen aiheuttaa koiralle tuollaista. :(
- tyttö
Catjusha kirjoitti:
collien kuuluu olla pidättyväinen. Ei missään nimessa agressiivinen.. =)
jos asia niin olisi.Sinun ei pidä tehdä omia tulkintoja näkemästäsi,sillä rotumääritelmässä ei puhuta MITÄÄN pidättyväisyydestä.Iloinen ja ystävällinen koira ei voi olla pidättyväinen,joten sellainen on rotumääritelmän vastainen.
- !!!!
Catjusha kirjoitti:
Tiedän vain sen minkä olen luonnetuomareista kuullut. Ja luotettavalta ihmiseltä vielä kaiken lisäksi.
luonnetestituomarit tulleet sinulle kertomaan,että arvostelevat koirat rodun mukaan!?
No,etkös ilmoittanut SPKL:lle tälläisistä tuomareista,niin saisivat huomautuksen työskentelystään ja jos homma jatkuu,voisivat menettää oikeutensa!?
Kyllä se vaan on niin,että collieiden luonteet riittää suurimmaksi osaksi siihen kehän kiertoon,ja se kai suurimmalle osalle omistajia on riittävä.Joitakin yksilöitä lukuun ottamatta luonne on täysin riittämätön palveluskoiraksi,edes kansallisiin lajeihin. - Catjusha
!!!! kirjoitti:
luonnetestituomarit tulleet sinulle kertomaan,että arvostelevat koirat rodun mukaan!?
No,etkös ilmoittanut SPKL:lle tälläisistä tuomareista,niin saisivat huomautuksen työskentelystään ja jos homma jatkuu,voisivat menettää oikeutensa!?
Kyllä se vaan on niin,että collieiden luonteet riittää suurimmaksi osaksi siihen kehän kiertoon,ja se kai suurimmalle osalle omistajia on riittävä.Joitakin yksilöitä lukuun ottamatta luonne on täysin riittämätön palveluskoiraksi,edes kansallisiin lajeihin.ei olla sanottu, vaan olen kuullut luotettavalta taholta näin käyneen.
En tiedä vietiinkö asiaa eteenpäin. Sen tiedän, että paikalla ollut toinen tuomari oli katsonut kummissaan näitä (collie-puudeli) juttuja suustaan päästävää tuomaria. - !!!!
Catjusha kirjoitti:
ei olla sanottu, vaan olen kuullut luotettavalta taholta näin käyneen.
En tiedä vietiinkö asiaa eteenpäin. Sen tiedän, että paikalla ollut toinen tuomari oli katsonut kummissaan näitä (collie-puudeli) juttuja suustaan päästävää tuomaria.niin kovin tavallista kateuden ja muun tuotetta,totuutta niisä harvemmin on.
Tuttu luonnetesti tuomari arvosteli koirani aikoinaan astetta tiukemmin,minkä perusteli minulle,etten unohtaisi totuutta,eli luonne on tärkeysjärjestyksessä heti terveyden jälkeen.Yksikään testattu kasvattini ei pummannut(testattuja 32kpl,ja kaikki sakuja).Minusta se oli hyvä,silloin ei ainakaan sokaistu,ja unohda missä mennään. - Catjusha
!!!! kirjoitti:
niin kovin tavallista kateuden ja muun tuotetta,totuutta niisä harvemmin on.
Tuttu luonnetesti tuomari arvosteli koirani aikoinaan astetta tiukemmin,minkä perusteli minulle,etten unohtaisi totuutta,eli luonne on tärkeysjärjestyksessä heti terveyden jälkeen.Yksikään testattu kasvattini ei pummannut(testattuja 32kpl,ja kaikki sakuja).Minusta se oli hyvä,silloin ei ainakaan sokaistu,ja unohda missä mennään.sakemannit sais kaikki ampua kuuta kiertävälle radalla. HAH!
- !!!!
Catjusha kirjoitti:
sakemannit sais kaikki ampua kuuta kiertävälle radalla. HAH!
sitten vihdoin ja viimein pulpahti täyteen loistoon...voi voi...
- Laddie
Catjusha kirjoitti:
sakemannit sais kaikki ampua kuuta kiertävälle radalla. HAH!
Minkä ihmeen takia vedät moiset herneet nenääs? Eiköhän kaikissa roduissa ole jotain heikkouksia, mutta ei siitä nyt suuttua tarvii jos omaa rotua noin arvostellaan. Ja lisäksi tosiasioitahan nuo on.
Meilläkin on collie, tosin vielä pentu, mutta olen jo kauan tiennyt, että ne ovat yleensä paukkuarkoja ja vieraita kohtaan useimmiten arkoja.
Yritä nyt vähän rauhottua! - Catjusha
!!!! kirjoitti:
sitten vihdoin ja viimein pulpahti täyteen loistoon...voi voi...
jaksa jankuttaa samasta asiasta.
Se on selväksi tullut, että täällä sakemanni ym pk rotujen edustajat pitävät collieta paskat housissa olevana puudelina.
Jos se minusta olisi kiinni niin collie ei olisi edes pk-koira, mutta kun ei niin ei. - Catjusha
Laddie kirjoitti:
Minkä ihmeen takia vedät moiset herneet nenääs? Eiköhän kaikissa roduissa ole jotain heikkouksia, mutta ei siitä nyt suuttua tarvii jos omaa rotua noin arvostellaan. Ja lisäksi tosiasioitahan nuo on.
Meilläkin on collie, tosin vielä pentu, mutta olen jo kauan tiennyt, että ne ovat yleensä paukkuarkoja ja vieraita kohtaan useimmiten arkoja.
Yritä nyt vähän rauhottua!No eivät todella ole ja se siitä.
- issu56
Catjusha kirjoitti:
ei olla sanottu, vaan olen kuullut luotettavalta taholta näin käyneen.
En tiedä vietiinkö asiaa eteenpäin. Sen tiedän, että paikalla ollut toinen tuomari oli katsonut kummissaan näitä (collie-puudeli) juttuja suustaan päästävää tuomaria.on hyvinkin saattanut olla henkilö, jonka koira jostain syystä on pompannut luonnetestistä. Helpointahan se on sysätä siitä syyt tuomarin niskoille, jos oman koiran hermot on muusina!
Laddie kirjoitti:
Yritä nyt vähän rauhottua!ihmisille on hirveän kova pala myöntää että omassa rakkaassa rodussa voisi olla joku vika/puute.en ymmärrä sillä niin paljon kuin harrastamistani roduista pidän niin tiedän itsekkin niiden "pimeästäkin"puolesta ja se nyt vaan on piirre joka rodussa on ja joita tietääkseni kaikissa roduissa on.mutta tollaisia asiattomia kommentteja kannattaisi catjushankin tärkemmin miettiä,itsehän hän taas aika tökeröllä tavalla loukkasi monille muille tärkeää ja sitä parasta rotua,vaikkei kai täällä nyt niin tenavia olla että tosissaan jaksaisi tuollaisia miettiä :)
- issu56
Catjusha kirjoitti:
No eivät todella ole ja se siitä.
mutta olet kyllä nyt ihan hukkateillä tuon väitteesi kanssa! Meillä kolmesta colliesta vain yksi ei ollut paukkuarka, mutta ne kaksi muuta sitäkin enempi. Toinen niistä oli uros ja toinen narttu, joten ei voi siihenkään verrata, että vain toista sukupuolta oleva olisi ja toinen taas ei! Näistä jälkimmäisistä toinen oli kasvanut pentuajan kotioloissa ja toinen totaalisessa umpiossa.
Catjusha kirjoitti:
Mitäs siihen sanot? =)Collieiden rekisteröinnit ovat jo sitä luokkaa, että joukkoon mahtuu jos vaikka minkälaisia. On loppujen lopuksi vain pieni osa, jotka esim. käyvät näyttelyissä rodunkokonaismäärää katsoen. Sama juttu varmasti koe puolella.
Luonnetesti tuomaritkin ovat vain ihmisiä, mutta jos heillä olisi ennakko luuloja rotuihin nähden, heidän postinsa jäisi hyvin lyhyt aikaiseksi.
Tiedän monia Collie kasvattajajia ja yksi eniten ihailemistani ihmisistä on aloittanut Collieilla, nimeä en mainitse, mutta kirjankin hän on tehnyt.- sanna
Catjusha kirjoitti:
collien kuuluu olla pidättyväinen. Ei missään nimessa agressiivinen.. =)
ei sielä missään sanota että collien pitäs olla pidättyväinen...jos sun koiras on niin ne ei ole sitten rotumääritelmän mukaisia...pidättyväisiä..siis arkoja suomeksi!
sanna kirjoitti:
ei sielä missään sanota että collien pitäs olla pidättyväinen...jos sun koiras on niin ne ei ole sitten rotumääritelmän mukaisia...pidättyväisiä..siis arkoja suomeksi!
sanan oikeassa merkityksessä koirista puhuttaessa ei liity arkuuteen mitenkään.
- sanna
davalyan kirjoitti:
sanan oikeassa merkityksessä koirista puhuttaessa ei liity arkuuteen mitenkään.
jos rotumääritelmä sanoo ihan muuta...collien rotumääritelmään ei kuulu PIDÄTTYVÄINEN millään tavalla,se kun on usein selitys arkuudelle ja kun tämän catjuskan puolusteluja rodusta lukee saattaa kyseessä nimenomaan olla se arkuus...
sanna kirjoitti:
jos rotumääritelmä sanoo ihan muuta...collien rotumääritelmään ei kuulu PIDÄTTYVÄINEN millään tavalla,se kun on usein selitys arkuudelle ja kun tämän catjuskan puolusteluja rodusta lukee saattaa kyseessä nimenomaan olla se arkuus...
olet sikäli oikeassa että moni kutsuu arkaa koiraa "pidättyväiseksi"mutta sitähän sen ei siis pitäisi tarkoittaa.otetaan rotuna chow chow,hyvin pidättyväinen useimmiten vieraita kohtaan,mutta itsevarma pieni pakkaus.ei jätä tulematta vieraan lähelle pelosta vaan siksi että on voimakkaasti oman perheen koira.joskus päättää kuitenkin antaa jollekkin vieraalle poikkeus-etuuden ja suorastaan liimaantuu vieraaseen kiinni.sanoisinko että oikea pidättyväisyys on suurta harkintaa eri tilanteissa.
- Laddie
davalyan kirjoitti:
jopas taas yleistät,onneksi mulla on onni tuntea kummankin rodun kasvattajia,ja olen tavannut äkäisiä sakemanneja ja arkoja collieita mutta lähinnä molemmista roduista kelpoisia työ/harraste/näyttely/kotikoiria.ja minäkin voisin yleistää,kun olin kakara niin naapurin sakemanni uros puri mua aika hyvin,mutta nyt aikuisena tajuan,että puri se omia perheenjäseniäänkin....lieneekö johtu siitä että se vietti ikänsä kettingin jatkona????
Meillä oli kans tutuilla sakemanni, kun olin nuorempi. Koira muuttui vanhemmiten kaikkia kohtaan äkäiseksi, myös omiaan. Sattuipa kerran minuakin puraiseen. Kammohan siitä tuli rotua kohtaan pitkäksi aikaa vaikka koiran käyttäytymiselle löytyi selitys, koiralla oli päässä kasvain ja kivut ilmeisesti kovat. Ei sitä tarvi kummoista sattua, kun yleistetään koko rotuun.
Mitään pelkoja ei enää sakemanneja kohtaan ole, rodussa kuin rodussa varmasti löytyy niitä reikäpäitä ja huippuluonteisia! - sanna
davalyan kirjoitti:
olet sikäli oikeassa että moni kutsuu arkaa koiraa "pidättyväiseksi"mutta sitähän sen ei siis pitäisi tarkoittaa.otetaan rotuna chow chow,hyvin pidättyväinen useimmiten vieraita kohtaan,mutta itsevarma pieni pakkaus.ei jätä tulematta vieraan lähelle pelosta vaan siksi että on voimakkaasti oman perheen koira.joskus päättää kuitenkin antaa jollekkin vieraalle poikkeus-etuuden ja suorastaan liimaantuu vieraaseen kiinni.sanoisinko että oikea pidättyväisyys on suurta harkintaa eri tilanteissa.
iloinen ja ystävällinen,niin silloin omistajan kertoma PIDÄTTYVÄINEN,on yleensä arka.Kiinanpystykorva on koko pakkaukseltaan täysin erillainen ja siinä PIDÄTTYVÄINEN on täysin eri asia.Ja taitaa olla kinkit aika JÄÄRÄPÄITÄ muutenkin,ne muutamat yksilöt joita olen tavannut.Eli koirien kokonais käyttäytyminen on täysin erillaista.
- jalostus
tyttö kirjoitti:
Tässä collien rotumääritelmästä luonteen kohta!
Pidättyväisyys ei siis kuulu rodun rotumääritelmään!Jalostus taitaa olla pielessä ja suosio suuri.
Jolloin pentujen jalostaminen on suuri kiusaus
luonteista piittaamatta ? sanna kirjoitti:
iloinen ja ystävällinen,niin silloin omistajan kertoma PIDÄTTYVÄINEN,on yleensä arka.Kiinanpystykorva on koko pakkaukseltaan täysin erillainen ja siinä PIDÄTTYVÄINEN on täysin eri asia.Ja taitaa olla kinkit aika JÄÄRÄPÄITÄ muutenkin,ne muutamat yksilöt joita olen tavannut.Eli koirien kokonais käyttäytyminen on täysin erillaista.
omapäisiä,eivät varsinkaan siksi sovi kaikille :)
vielä se omakin mielipide,niin pinsereistä ei taitaisi olla mun koiriksi,räksyjä,uhoavia egostelioita jotka palelee aina ulkona...mut sopii kai jollekkin.on niitä monia muitakin,mutta siihen ei mun mielipiteet perustu,että mutu tietona saa kuulla että "siinä rodussa kaikilla on vikaa päässä"sellaiset testaan itse ja paljon on erirotuisia tuttuja
- Catjusha
"pinsereistä ei taitaisi olla mun koiriksi,räksyjä,uhoavia egostelioita jotka palelee aina ulkona...
Niinpä.. AINA.. =)) Catjusha kirjoitti:
"pinsereistä ei taitaisi olla mun koiriksi,räksyjä,uhoavia egostelioita jotka palelee aina ulkona...
Niinpä.. AINA.. =))koska tunnen hyvin muutamia ja tiedän paljon pinsereitä,myös suuri osa omistajista myöntää,että tuollaisia ne ovat.räkyttävät herkästi,kesän mentyä muut vuodenajat palellaan ja uhoa löytyy vaikka jätin päälle käymiseen ja takennan puhuvani kääpiöpinsereistä,enkä sanonut etteikö niissä olisi mukaviakin puolia.
- Catjusha
davalyan kirjoitti:
koska tunnen hyvin muutamia ja tiedän paljon pinsereitä,myös suuri osa omistajista myöntää,että tuollaisia ne ovat.räkyttävät herkästi,kesän mentyä muut vuodenajat palellaan ja uhoa löytyy vaikka jätin päälle käymiseen ja takennan puhuvani kääpiöpinsereistä,enkä sanonut etteikö niissä olisi mukaviakin puolia.
mutta kirjoitit kuitenkin yleistävään sävyyn.
Catjusha kirjoitti:
mutta kirjoitit kuitenkin yleistävään sävyyn.
lukenut kääpiöpinsereiden rotuesittelyitä niin sielläkin kaikki mainitsemani kohdat mainitaan kuten myös useiden kasvattajien sivuilla koska ne nyt vain ovat tämän rodun yleisiä piirteitä.
- Catjusha
davalyan kirjoitti:
lukenut kääpiöpinsereiden rotuesittelyitä niin sielläkin kaikki mainitsemani kohdat mainitaan kuten myös useiden kasvattajien sivuilla koska ne nyt vain ovat tämän rodun yleisiä piirteitä.
kun ei kyseinen rotu liikuta minua pätkääkään. =)
- Mappe
(kaikki värit, mutta etenkin ne mustat ja harmaat) kierretään kaukaa! Olen jotenkin vakuuttunut ettei ko. rodusta löydy yhtään täysipäistä yksilöä, anteeksi vaan kaikki belgi-ihmiset.
Kaikki tapaamani belgit ovat enemmän tai vähemmän heikkohermoisia purijoita. Itse olen joutunut kahden eri belgin puremaksi, ilman syytä. Myös koirani inhoavat belgejä, sillä nekin ovat saaneet tuntea belgien hampaat nahoissaan(jokaisella kerralla on ollut kyseessä eri koira...).Meillä on kaks belggaria, molemmat tervuja.
Toista sietää kyllä varoa kun siitä on tullut semmonen rähisijä ja näykkijä, mutta toinen on niin kultanen.
Tää nuorempi, joka on kiltimpi, on aika tarkka siitä, miten vieras sitä lähestyy, mutta en ikinä oikein voi kuvitella sitä puremaan. tuntuu myös suht tervepäiseltä. Juoppoja väistää ja muuten oudosti käyttäytyvät haukutaan, jos tulevat liian lähelle.Pimeessä myös kattoo kulkijat tarkkaan, mutta ei tosiaankaan ole semmonen hallitsematon räky. Koiraihmiset se yleensä hyväksy ja alkaa kerjätä silityksiä, jollei sitten suhtaudu välinpitämättömästi.
En ole kauheesti belgejä tavannut, mut ne harvat ovat olleet ihan hyväluonteisia ja omistajansa hallinnassa. Kaks nuorta malinoissia suorastaan puski kaikkien syliin (olivat käyttölinjaisia ja hyvin sosialistettuja.)Yhden aran narttutervun oon nähny, sekin uskalsi haistella kun olin ihan rauhallisesti. Tämä on kyllä sellanen rotu, joka tekee ensin ja aattelee sitten ja ovat usein tarkkoja toisen käytöksen suhteen, mitä oon kattellu.
Ite oon yrittäny olla ennakkoluuloton ja hyväksyä sellaset rodut, joista en niin kamalasti pidä. Tämä koskee etenkin näitä ns. taistelukoiria, esim. pitbullia ja staffia, ja tunsinkin yhden. se oli nuoremman koiran hyvä kaveri, nuori hyväkuntoinen uros. Äksy vanhempi koiramme pääsi kuitenkin kerran ärsyttämään sitä ja on isäni nopeiden refleksien ansiota, että koirallamme on edelleen häntä tallella. Tämän jälkeen oloni muuttuu kovin epävarmaksi tällaisen koiran lähellä.
Belgianpaimenkoira on rotu, jossa on niin hyväpäisiä, kuin heikompiakin koiria. Kaikki tulee kasvattaa pennusta pitäen oikein, sillä kasvattamaton belgi on oikea hirviö ja jopa vaarallinen. Minä kuitenkin uskon vielä tähän jokapaikan palveluskoiraan.Neeta kirjoitti:
Meillä on kaks belggaria, molemmat tervuja.
Toista sietää kyllä varoa kun siitä on tullut semmonen rähisijä ja näykkijä, mutta toinen on niin kultanen.
Tää nuorempi, joka on kiltimpi, on aika tarkka siitä, miten vieras sitä lähestyy, mutta en ikinä oikein voi kuvitella sitä puremaan. tuntuu myös suht tervepäiseltä. Juoppoja väistää ja muuten oudosti käyttäytyvät haukutaan, jos tulevat liian lähelle.Pimeessä myös kattoo kulkijat tarkkaan, mutta ei tosiaankaan ole semmonen hallitsematon räky. Koiraihmiset se yleensä hyväksy ja alkaa kerjätä silityksiä, jollei sitten suhtaudu välinpitämättömästi.
En ole kauheesti belgejä tavannut, mut ne harvat ovat olleet ihan hyväluonteisia ja omistajansa hallinnassa. Kaks nuorta malinoissia suorastaan puski kaikkien syliin (olivat käyttölinjaisia ja hyvin sosialistettuja.)Yhden aran narttutervun oon nähny, sekin uskalsi haistella kun olin ihan rauhallisesti. Tämä on kyllä sellanen rotu, joka tekee ensin ja aattelee sitten ja ovat usein tarkkoja toisen käytöksen suhteen, mitä oon kattellu.
Ite oon yrittäny olla ennakkoluuloton ja hyväksyä sellaset rodut, joista en niin kamalasti pidä. Tämä koskee etenkin näitä ns. taistelukoiria, esim. pitbullia ja staffia, ja tunsinkin yhden. se oli nuoremman koiran hyvä kaveri, nuori hyväkuntoinen uros. Äksy vanhempi koiramme pääsi kuitenkin kerran ärsyttämään sitä ja on isäni nopeiden refleksien ansiota, että koirallamme on edelleen häntä tallella. Tämän jälkeen oloni muuttuu kovin epävarmaksi tällaisen koiran lähellä.
Belgianpaimenkoira on rotu, jossa on niin hyväpäisiä, kuin heikompiakin koiria. Kaikki tulee kasvattaa pennusta pitäen oikein, sillä kasvattamaton belgi on oikea hirviö ja jopa vaarallinen. Minä kuitenkin uskon vielä tähän jokapaikan palveluskoiraan.olen näihin Belgeihin törmännyt ja jotkut tuomarit kertoneet, niillä olevan luonteessa kaksi vaihdetta, Joko/Tai. Eli antaa lähestyä itseään ja koskea itseään, tai sitten perääntyy.
Silloin joskus vuonna papu oli ilmeisesti osittain sama juttu myös Cockereissa.- näyttelyssä
jossa aikoinaa oli belgarit viereisessä kehässä eikä pisteet kyl noussu korkeelle. Kokoajan haukkumista rähinää ja tappelua oman perheen koirien kesken. Onhan näyttely ressaavaa mut en oo tollaseen yleensä törmänny.
umalehtinen kirjoitti:
olen näihin Belgeihin törmännyt ja jotkut tuomarit kertoneet, niillä olevan luonteessa kaksi vaihdetta, Joko/Tai. Eli antaa lähestyä itseään ja koskea itseään, tai sitten perääntyy.
Silloin joskus vuonna papu oli ilmeisesti osittain sama juttu myös Cockereissa.kävin kerran match showssa tämän nuoremman koiran kanssa. Olin tietty vähän lapsellinen, mutta tuumin, että voihan sitä kokeilla, juttu kun osu kohdalle, oli ilmainen ja leikkimielinen.
Tuomari olikin sitten vaihtunut naisesta mieheen, mikä ei todellakaan nostanut meidän mahiksia. No, kisa alkoi ja satuinkin paikan ainoaa groenendaelia vastaan. Muita belgejä ei siellä sitten ollutkaan. tämä grotsku olikin sitten iso ja hyvin kiiltävä- ja tuuheaturkkinen uros. juoksutettiin koiria ja ite mokailin lähes koko ajan enkä tainnut edes esitttää koiraakaan kovin edukseen. G ravasikin sitten kauniisti kokeneemmalla esittäjällä ja kun oli vielä todellakin koulutettu eläin kyseessä.
No, sitten tuli hampaiden tarkistus. olin unohtanut, että mätsärikoiran odotetaan olevan sellainen kiltti sylikoira, tai ainakin tämä tuomari haki tällaista. Uros anto kattoo hampaansa kiltisti ja sitten oli meidän vuoromme.
Kuten jo kerroin, koirani on hyvin tarkka siitä, miten sitä lähestytään. Ilmeisesti tuomari testasi koiran luonnetta ja tuli kohti hitaasti, kyyryssä, kädet ojennettuina ja koiraa silmiin katsoen. Tästähän narttuni ei pitänyt.
Koirani oli selvästi vaivautunut. Se seisoi jäykästi kuin virkamies ja sen korvat taittuivat puoliksi taakse. Häntä roikkui tosin vapaana ja huulet olivat tiukasti supussa.Karvat olivat ahaalla. Loppujen lopuksi tuomari tyytyi vain hipaisemaan koiran kirsua. koko aikana koira ei astunut askeltakaan, ei murissut, värähtänyt tai muuten osoittanut mitään muuta raktiota kuin tuon jähmeän ruumiinasennon. Tutkiskelinkin sitten koiran ilmettä jälkeenpäin valokuvasta.
Koiran käytös johtui mielestäni tilanteesta ja tuomarin tavasta lähestyä sitä. Harmi, ettei minulla ole enempää kokemusta näyttelyistä.- Mappe
näyttelyssä kirjoitti:
jossa aikoinaa oli belgarit viereisessä kehässä eikä pisteet kyl noussu korkeelle. Kokoajan haukkumista rähinää ja tappelua oman perheen koirien kesken. Onhan näyttely ressaavaa mut en oo tollaseen yleensä törmänny.
nostattaa niskavillani pystyyn!!!
Kerran satuimme olemaan vierekkäisissä kehissä, oma kehämme oli jo loppunut ja odotellessamme bis-kehän alkua istuskelimme kehänlaidalla eväitämme syöden. Meinasin tukehtua pöperöihini kun yhtäkkiä viereeni kyykistynyt hahmo(jota en ollut huomannut) alkoi viheltelemään pilliin ja heiluttamaan jotain lelua toisessa kädessään! Kysyin voisiko hän lopettaa pillin vinguttamisen korvani juuressa, johon hän vain töksäytti, ettei voi sillä hänen koiransa(belgi) on juuri kehässä ja sitä pitää vähän innostaa esiintymään!!!!
Näyttelysäännöissä kehän ulkopuolelta avustaminen on kiellettyä, mutta useimmissa näyttelyissä asiaa seuranneena juuri belgi-kehässä tämän säännön rikkominen on räikeintä! - FAU
Mappe kirjoitti:
nostattaa niskavillani pystyyn!!!
Kerran satuimme olemaan vierekkäisissä kehissä, oma kehämme oli jo loppunut ja odotellessamme bis-kehän alkua istuskelimme kehänlaidalla eväitämme syöden. Meinasin tukehtua pöperöihini kun yhtäkkiä viereeni kyykistynyt hahmo(jota en ollut huomannut) alkoi viheltelemään pilliin ja heiluttamaan jotain lelua toisessa kädessään! Kysyin voisiko hän lopettaa pillin vinguttamisen korvani juuressa, johon hän vain töksäytti, ettei voi sillä hänen koiransa(belgi) on juuri kehässä ja sitä pitää vähän innostaa esiintymään!!!!
Näyttelysäännöissä kehän ulkopuolelta avustaminen on kiellettyä, mutta useimmissa näyttelyissä asiaa seuranneena juuri belgi-kehässä tämän säännön rikkominen on räikeintä!en oo sen kummemmin näyttelyissä seurannut,mutta avustusta sitten senkin edestä ;)
Ja avoimesti myönnän siihen itsekin syyllistyväni joka kerran kun koiriani kehässä juoksee,tosin kennelliiton kehissä niitä harvemmin juoksee ja erikoisnäyttelyissä avustus on täysin sallittua ja kuuluu olennaisena osana sakemannin esittämiseen.
Avustamattomuuteen on jopa tuomarien taholta joskus puututtu,kun joku on koiraansa ilman yrittäny viedä. - Mappe
FAU kirjoitti:
en oo sen kummemmin näyttelyissä seurannut,mutta avustusta sitten senkin edestä ;)
Ja avoimesti myönnän siihen itsekin syyllistyväni joka kerran kun koiriani kehässä juoksee,tosin kennelliiton kehissä niitä harvemmin juoksee ja erikoisnäyttelyissä avustus on täysin sallittua ja kuuluu olennaisena osana sakemannin esittämiseen.
Avustamattomuuteen on jopa tuomarien taholta joskus puututtu,kun joku on koiraansa ilman yrittäny viedä.taas tuo kehän ulkopuolelta avustaminen katsotaan olevan joko koiran tai esittäjän huonoutta/osaamattomuutta, eikä sitä "hyväksytä" edes pentuluokassa sen kummemmin erikoisnäyttelyissä kuin muuallakaan.
Luin näyttelysäännöistä että avustaminen on jossain määrin sallittua(uusi tieto minulle), mutta silti se vaan jotenkin tuntuu hölmöltä.
Ihmetyttää myös etteivät nuo "avustajat" viitsi ottaa muita näyttelykävijöitä huomioon!!!
Tuo näyttely, jossa melkein menetin kuuloni oli kansainvälinen kaikkienrotujen näyttely, Forssan raviradalla(siis ulkona), joten luulisi että avustamiseen olisi löytynyt tilaa muualtakin kun meidän "picnic-pöydältä"!
Tapahtunut ei siis todellakaan parantanut käsitystäni ko. rodusta ja sen harrastajista!
- mun mielipide.
minulla on ennakkoluulo kaikkia pieniä sylikoiria kohtaan. pidän niitä räksyttävinä ja muutenkin ärsyttävinä. kaikki, siis tosiaan kaikki kääpiökoirat ym. sylikoirat jotka olen tavannut ovat olleet räksyttäviä, ja murisevia, itsepäisiä, uhmakkaita. olenkin miettinyt, voiko tämä johtua siitä, että pikkukoiraa kasvatetaan ns. hellemmällä kädellä? sehän on vain huvittavaa kuin pienen pieni papillon pentu uhoaa ja räksyttää, mutta kappas, jos kyseessä onkin esim. dobberin pentu niin kyllä murinoille ja uhitteluille pistetään nopea stoppi....
itse kääpiökoira tanttana pidän mielettömästi juuri kääpiöistä niiden pienen koon takia. Kääpiöitä on helppo pitää monta yht aikaa, ja sosialistuminen muihin koiriin jää melkein pois. Tiedätkö ettäluovutusikäinen kääpiö monesti painaa nippa nappa 1,5kg-2,5 kiloon ja osa on kevyempiä. On aika vaikeaa antaa niin pienen tutustua mielettömän paljon suurimpiin koiriin. Mutta ikävästi yleistät ja vähän vanhakantainen käsitys sinulla on sylikoirasta. Eivät kääpiöt mitään sylikoiria todellakaan ole. Oma rotunikin on syntynyt lenkkarit jalassa ja vaativat kunnon liikunnan. Lihaksia niilläkin on ja niiden tulee myös osata niitä käyttää.
- Koirakko
mutta tapasin tässä syksyllä oivallisen parin Chihuahua- koiria ja ne eivät räksyttäneet minulle. Olin ihan ihmeissäni. Tosin, kun koirat jatkoivat emäntänsä kanssa matkaa alkoi räkytys, kun tuli joku muu vastaan. Kai ne koiruudet haistoivat, että tuo on "koiraihminen";)
- Catjusha
samaa mieltä ja oon kanssa tullut siihen tulokseen, että se ei ole koiran syy vaan juuri ihmisen joka kääpiökoiria pitää kuin kukkaa kämmenellä.
- Laku
umalehtinen kirjoitti:
itse kääpiökoira tanttana pidän mielettömästi juuri kääpiöistä niiden pienen koon takia. Kääpiöitä on helppo pitää monta yht aikaa, ja sosialistuminen muihin koiriin jää melkein pois. Tiedätkö ettäluovutusikäinen kääpiö monesti painaa nippa nappa 1,5kg-2,5 kiloon ja osa on kevyempiä. On aika vaikeaa antaa niin pienen tutustua mielettömän paljon suurimpiin koiriin. Mutta ikävästi yleistät ja vähän vanhakantainen käsitys sinulla on sylikoirasta. Eivät kääpiöt mitään sylikoiria todellakaan ole. Oma rotunikin on syntynyt lenkkarit jalassa ja vaativat kunnon liikunnan. Lihaksia niilläkin on ja niiden tulee myös osata niitä käyttää.
Eräs musta Griffon kävi "töissä" eräässä Lahjatavaraliikkeessä Turun keskustassa.Sielä
se välillä istui alahyllyllä koirapatsaiden joukossa kun asiakkaita tuli ja meni
eikä ollut moksiskaan hälinästä .Se kuului
henkilökuntaan .Mukavaa kun tuli asiakkaitaan
vastaan pieni häntä vipottaen. - kääpiö fani
Catjusha kirjoitti:
samaa mieltä ja oon kanssa tullut siihen tulokseen, että se ei ole koiran syy vaan juuri ihmisen joka kääpiökoiria pitää kuin kukkaa kämmenellä.
Meilä ainakin niitä lellitään yli kaiken ja
palvelu pelaa:)Ovat vaan niin pieniä ja ihania
pikku-riiviöitä.
- mindetys
mihinkään tiettyyn rotuun ole ennakkoluuloja.
Joistakin koirista vaan tulee sellainen olo ettei kärsi mennä lähelle..- buffy
nuo ennakkoluulot johtuvat usein tiedon vähyydestä tai puutoksesta. jokaisessa rodussa on niitä "ei niin kivoja koiria". ne jotka tuntee käppänät, dobberit, rotikat ja colliset pitävät niitä maailman ihanimpina! mutta tottahan se on, yksikin huono kokemus oudosta rodusta, niin se riittää tulkitsemaan koko rodun "hulluiksi".
tuo pienten koirien räksyttäminen, johtuu siitä että suurin osa kääpiökoirista on vahtikoiria. esim terrierit ja kääpiöpinserit. niiden luonteeseen kuuluu ilmoittaa vieraista ja tunkeilijoista.
ihmisen kokemukset vaikuttavat suuresti tuohon myös. jos henkilöllä on aina ollut kiva pieni ja helppo seurakoira, se pitää varmasti aktiivista dobberin pentua hulluna. mutta jos tuo ihminen saisi oman dobberin se varmasti rakastaisi rotua, ja mielipide muista dobbereista muuttuisi! jos henkilöllä ei ikinä ole ollut ongelmia oman koiran kanssa tai jos koiralla ei ole ollut omaa tahtoa,niin tuskin hän myöskään ymmärtää tuollaisia koiria. täytyy myös muistaa mihin kyseinen rotu on tehty! dobberille puolustus halu on plussaa, mutta monille seurakoirille se ei ole toivottua. eli joku luonteenpiirre on jonkun rodun valttikortti, jonkun rodun luonnevika. mutta täytyy myöntää että muutamaa rotua kohtaan mulla on ennakkoluuloja.. villakoirat (sukulaisilla on sellainen), pienet karvaiset seurakoirat llhasa apson ja perhoskoiran tapaiset, beaglet, pystykorvat/arktiset rodut (paitsi akita ja siperianhusky), colliet, myös monista sekarotuisista minulla on todella huonoja kokemuksia. mielipiteitä on niin monta kuin on koira ihmisiäkin! :o) - mixeri85
juttu täällä... Jotkut koirat lähettää semmosia viboja ettei kyl yhtääntee mieli mennä lähelle..
- koirax2
kohdistuu myös dobberiin, mutta en silti yleistä kaikkia dobbereita mielenvikaisiksi, vaan vain ne tapaukset, jotka olen tavannut... Mun mieheni ei myöskään yhtenä iltana tiennyt miten päin olisi ollut, kun oli väsäämässä koiran koppia ja sitten alkoi tulla tunne, että joku tuijottaa... Kääntyi siinä katsomaan, niin jonkun karannut dobberihan se siinä seisoi katselemassa, että "mitäs teet..?" Onneksi mun mieheni ymmärsi olla ihan rauhallinen, niin ei koirakaan hermostunut yhtään, se vain katsella killitti siinä, mutta ei sitä tiedä, että mitä olisi voinut tapahtua jos kumpikin olisi panikoinut siinä tilanteessa... ;-) Höh, tästä tuli nyt tällainen jatkoromaani...
- ....
Sama juttu täällä, ovat yhden käden sormilla laskettavissa ne kääpiökoirat, joista olen saanut hyvän kuvan. Jotain käsittämättömän ärsyttävää niissä on, ja se loputon räksytys, ei tarvitse kuin kulkea ohi lenkkipolulla. Outoa uhoa sellaiselta nyrkillätapettavalta. Tiedän yleistäväni nyt rankalla kädellä, olen pahoillani :)
- Nysse
.... kirjoitti:
Sama juttu täällä, ovat yhden käden sormilla laskettavissa ne kääpiökoirat, joista olen saanut hyvän kuvan. Jotain käsittämättömän ärsyttävää niissä on, ja se loputon räksytys, ei tarvitse kuin kulkea ohi lenkkipolulla. Outoa uhoa sellaiselta nyrkillätapettavalta. Tiedän yleistäväni nyt rankalla kädellä, olen pahoillani :)
Samoin tunnen isoja rotuja kohtaan kun
taluttaja ei niitä hallitse !
Kaameaa katseltavaa kun koira vie minne tahtoo
ja taluttaja tulee perässä ja vikisee.
Vaarallista !
- buffy
niin meillä ei kyllä todellakaan palella! niin kuin kääpiöpinseri ja pinserit ja muut lyhyt turkkiset koirat joilla ei ole pohja karvaa tarvitsevat aika join vaatetta päällensä.
jokaine tykkää jostain ja joku taas ei. ja mielestäni edes koven monelle ihmiselle ei missään nimessä sovi kääpiöpinseri, pinseri tai dobberi. milestäni jokainen ottaa omanlaisensa koiran. koira tuossa narun päässä kertoo paljon omistajasta. meille esim ei ikinä tulisi puudelia tai nöffiä. dobberit, kääpiöpinserit, pinserit ja vinttikoirat on tervetulleita! :o)ihminen heti suutu,ketjun kysymys oli ennakkoluuloista ja minulla ne ovat juuri nuo,en maininnut niitä pinserin "virheiksi"mutta sekä tutustuminen rotuun,että harrastajien esittelyt antavat saman kuvan kuin mielipiteeni oli.minun roduillani on turkki,kaikilla ei,mutta mitäs siitä,sehän on makukysymys mistä pitää :)
- bereniken
kysymystä ja ennakkoluulojani. Ennakkoluuloja on elämänvarrella ollut paljon mutta loppujen lopuksi ne ovat usein olleet tiedonpuutetta ja kokemattomuutta. Eri asia sitten mistä pitää ja mistä ei, ikävät kokemukset ja kuulopuheet leimaavat yleensä koko rodun. En voisi kuvitella ottavani ihan pientä koiraa ja kovasti haukkuvat rodut ärsyttävät. Oma sydämeni on sulanut saksanpaimenkoirille, jotka kärsivät ikävä kyllä huonosta maineesta. Toki ymmärrän ihmisten pelkoja, saksanpaimenkoira väärissä käsissä ei ole hyvä yhdistelmä. Tosin mikä tahansa koira voi tulla "hulluksi" väärällä omistajalla. Olen aina lenkkipoluilla koiran kanssa pyrkinyt huomioimaan muita ihmisiä ja pelkoja sillä olen vastuussa myös rodun maineesta. Silti joskus ärsyttää muiden ennakkoluulot ja ilkeä asenne. Onneksi on paljon rotuja niin löytyy kaikille meille erilaisille ihmisille sopivia koiria! Pidetään omiemme osalta liput korkealla ja maine positiivisena :).
mielestäni sakemannin osalta oikeilla jäljillä,usein vika on kasvatuksessa ja pitotavassa,joskin itse monia rotuja kokeneena uskon myös siihen,että lähes kaikista löytyy myös silloin tällöin "syntymäpipipäitä"ja silloin ei osaavinkaan omistaja voi auttaa.miettikääpä herttaista cockeria,mikä lutunen,mutta edelleenkin suosikkivärissäni punaisessa on paljon arvaamattomia,purevia koiria.liittyy jotenkin väriin ja sen kautta geeneihin ja paljon ollaan menty eteenpäin mutta vieläkin näitä yksilöitä esiin pomppaa.uskon,että pienimmästä suurimpaan rotuun löytyy yksilöitä joilla ei luonne ole kunnossa.
- Rana =)
en ole koskaan tavannut hermoherkkää tai arkaa collieta, vaikka onhan erilaisia collieita nähty. Oma colliemme saattaa kyllä vilkaista, että mitäs siellä nyt tapahtu, kun jossain pamahtaa, mutta mikään säikky ei ole. Colliesta saa kyllä helposti erittäin aran koira. Mutta niin saa saksanpaimenkoirastakin.
Ihmiset taitavat vierastaa rottweilereita/dobermanneja/saksanpaimenkoiria niiden maineen takia, näiden rotujen edustajiahan löytää "munanjatkeina". Kukaan, joka haluaa koiran munanjatkeeksi, halua mitään cavalier kingcharlesspanielia, "ihan lälly koira".kyllä mua ärsyttää jättikokoisten kasvattajana tuo urosten kysyntä egon jatkeeksi sillä se on todellista.uroksia myydessäni mutenkin tarkka seulani on kyllä viritetty maksimiin.
- bereniken
sanat suustani ;). Olen täysin samaa mieltä että esim. turhan usein sakemanni on "munanjatke", ei kukaan korsto pikkukoiraa ota. Turhan moni noista sitten myös jatkaa maineen lynkkausta :(.
bereniken kirjoitti:
sanat suustani ;). Olen täysin samaa mieltä että esim. turhan usein sakemanni on "munanjatke", ei kukaan korsto pikkukoiraa ota. Turhan moni noista sitten myös jatkaa maineen lynkkausta :(.
ja oma rotuni urosten osalta on jopa yli 100kg painoinen että kyllä lempeänäkin rotuna koulutusta kaipaa eikä pelkkää kylillä näyttöä.kauhea on ajatus että joku tälläisestä vihaisen tekisi,tappaisi yhdellä iskulla uskallan väittää.
- hatamm
bereniken kirjoitti:
sakemanni mielestäsi on naisella?
hatamm kirjoitti:
sakemanni mielestäsi on naisella?
se toivottavasti olis tuo ti**en jatke kun vähän pieneksi jäi kuppikoko :)no joo,toivottavasti ei minkään jatke,mutta kai naisetkin egoilee?ei niin paljon kokemusta asiasta niin päin.
- *hakkaa päätä seinään*
on mopsit yms lyhyt kuonoiset koirat..
Aina kun näkee ni ihan käy sääliksi että miten ne edes kunnolla saa hengitettyä jne
mutta kyllä sitä mieltä olen että kaikkea kanssa sitä ihminen jalostaa oman mielensä mukaan..- Lyttynaama
Tulee sellainen tunne myös kun ruttunaamoja katselee että miten se henki oikeasti kulkee ja onko niillä raskas hengittää ? Kaikki se ihminen
keksii.
- Katapultti
kun haukutaan rotuja paskoiksi..
Mun seuraava koira ei todellakaan tule olemaan MIKÄÄN sellainen mitä löytyy suomesta enemmän kun 20 kpl. SE on vissi.vaan sinullekkin.ja vaikka nyt minkä rodun keksit niin eiköhän joku siihenkin sanottavaa löydä ennemmin tai myöhemmin.
- päivänsädekö
ja mietein. Ensin tulin tulokseen että, ennakkoluuloja joitakin rotuja kohtaan on niin paljon etten edes alkaisi listaamaan. Mutta koulutusohjaajana olen nähnyt ja kuullut kaikennäköistä. Joten tulin tähän johtopäätökseen. Koirathan ovat rotua katsomatta kuitenkin suurimmalta määrin sitä mitä me ihmiset niistä teemme :)
- miira
Katsoin mielenkiinnolla collien tilannetta paukkuarkana eli luonnetestiä...tuli seuraava tulos pitkäkarvainen 59% laukausvarmoja, 26% laukauskokemattomia, laukausalttiita 13,7%, paukkusärtyisä 0,9%ja arkoja 0,7%
Sileäkarvaisessa tulos oli 57,5% laukausvarmoja, 37% laukauskokemattomia, laukausalttiita 2,2%, paukkusärtyisä 3,4%ja arkoja 0%
Testattuja pk collieita vuosina 1996-2001 yht. 441 kpl.
Testattuja lk collieita vuosina 1996-2001 yht. 180 kpl- FAU
41% pitkäkarvasista ja 42,5%lyhytkarvasista reagoi ampumiseen.
Se on kyllä aikasten paljon,vaikka sinänsä ei kyllä mitenkään yllätäkään. - päiväsädekö
FAU kirjoitti:
41% pitkäkarvasista ja 42,5%lyhytkarvasista reagoi ampumiseen.
Se on kyllä aikasten paljon,vaikka sinänsä ei kyllä mitenkään yllätäkään.Laukauskokematon koira ei ole laukausarka eikä altis. Nyt kipin kapin lukemaan luonnetestin saloja.
Paukkuärtyisä yleensä taas suhtautuu vihamielisesti paukkuihin. Laukauskokematon ja - varma koira on aina plussalla luonnetestissä.
Eli laske nyt vaikka collieiden prosentit uudestaan. - FAU
päiväsädekö kirjoitti:
Laukauskokematon koira ei ole laukausarka eikä altis. Nyt kipin kapin lukemaan luonnetestin saloja.
Paukkuärtyisä yleensä taas suhtautuu vihamielisesti paukkuihin. Laukauskokematon ja - varma koira on aina plussalla luonnetestissä.
Eli laske nyt vaikka collieiden prosentit uudestaan.nuo salat ihan riittävästi oo hallussa ;)
Sanoin,että yli 40% reagoi laukauksiin.
Vain ne varmat koirat eivät reagoi,toki siinä on iso ero onko koira kokematon vai arka,mutta molemmissa tapauksissa reagoi. - päivänsädekö
FAU kirjoitti:
nuo salat ihan riittävästi oo hallussa ;)
Sanoin,että yli 40% reagoi laukauksiin.
Vain ne varmat koirat eivät reagoi,toki siinä on iso ero onko koira kokematon vai arka,mutta molemmissa tapauksissa reagoi.Kyllä mutta siinäkäin on ero millä tavalla se koira reagoi. Pelkoreaktio on aivan eri asia kuin ärtyisyys tai kokemattomuus. Sinun kirjoituksesta sai kyllä sen kuvan että yli 40 prosenttia olisi laukausalttiita. Sitähän colliet eivät todellakaan ole. Vaikket sitä ihan näillä sanoin kirjoittanut :)
- mixeri85
ihmiset närkästyy kun jollakin on jotain ennakkoluuloja jotain tiettyä rotua kohtaan...
Mä ainakin otin tän ihan silleen kevyesti, vähän niinku läppänä.. Ei kaikkee tarvii ottaa niin vakavasti.
eikä kukaan ole niin lapsellinen että alkaisi mustamaalata jotain tiettyä rotua... rauhottukaa..- FAU
jos tässä alkais polttamaan hiansa joka kerran,kun jonkun mielestä "susikoirat on kaikki hulluja",niin eipä paljon muuta kerkeis.
Alunperin oli kyllä tarkotus vaan kysellä ihmisten ennakkoluuloista eikä saada aikaan mitään nahinaa tyyliin mun rotu on varmaan parempi kun sun rotu.
Toisaalta näitä kun lukee niin ihan oikeesti alkaa kummastuttaa,että eikö tosiaan ihmisillä oo mitään muuta kun ruusunpunasia kuvitelmia omasta rodustaan.
Täydellistä koirarotua ilman mitään vikoja kun ei ole olemassa,enkä ikinä ole ymmärtänyt sitä,että ongelmat lakaistaan maton alle ja sitten on hyvä.
Näitä valitettavasti on liikaa kasvattajissakin,myös omassa rodussani. - hatamm
FAU kirjoitti:
jos tässä alkais polttamaan hiansa joka kerran,kun jonkun mielestä "susikoirat on kaikki hulluja",niin eipä paljon muuta kerkeis.
Alunperin oli kyllä tarkotus vaan kysellä ihmisten ennakkoluuloista eikä saada aikaan mitään nahinaa tyyliin mun rotu on varmaan parempi kun sun rotu.
Toisaalta näitä kun lukee niin ihan oikeesti alkaa kummastuttaa,että eikö tosiaan ihmisillä oo mitään muuta kun ruusunpunasia kuvitelmia omasta rodustaan.
Täydellistä koirarotua ilman mitään vikoja kun ei ole olemassa,enkä ikinä ole ymmärtänyt sitä,että ongelmat lakaistaan maton alle ja sitten on hyvä.
Näitä valitettavasti on liikaa kasvattajissakin,myös omassa rodussani.saksan paimenkoira.
- sakunMamma
hatamm kirjoitti:
saksan paimenkoira.
Saku on sellainen täydellistä Ylempi Parempi rotu iliman muuta - mutta sen jälkeen tulee heti avaruuskoira!
- hatamm
sakunMamma kirjoitti:
Saku on sellainen täydellistä Ylempi Parempi rotu iliman muuta - mutta sen jälkeen tulee heti avaruuskoira!
Sait ylipuhuttua. Toisena tulee avaruuskoira niine outoine omistajineen.
- sanna
hatamm kirjoitti:
saksan paimenkoira.
;)!aina oppii jotain uutta.
- Tanja
Bullmastiffi on minusta hirveä ja pelottava.
Kaikkineen kauhu tarinoineen ja kuoleman tuottamuksista kun on hyökännyt ihmisen päälle.
Minusta ovat tyhmiäkin ja kovia kuolaamaan ,huh.
Se on koira jonka haluan kiertää kaukaa .- puistattaa
Minulla on myös huonoja komuksia noista
ruttunaamoista kuolaavista rumiluksista.
Pelkoni vahvistui taas kun näin miten Bullero sielä Kotkan näyttelyssä hyökkäsi sen villiksen päälle. - ettäs
puistattaa kirjoitti:
Minulla on myös huonoja komuksia noista
ruttunaamoista kuolaavista rumiluksista.
Pelkoni vahvistui taas kun näin miten Bullero sielä Kotkan näyttelyssä hyökkäsi sen villiksen päälle.Leikkimäänhän se oli menossa.
- avuton esittäjä
ettäs kirjoitti:
Leikkimäänhän se oli menossa.
Kaamea ainakin toisia kanssakilpailijoita kohtaan.Tuskin muut oli leikkiin valmiit näyttely
alueella ? Pois häiriköt näyttelystä ! - Minna
ettäs kirjoitti:
Leikkimäänhän se oli menossa.
Taisi olla leikki kaukana.
Käytös ei sovi näyttelyyn ,kaame hurtta.
- viluinenpingviini
Koira on kuitenkin yksilö
- rasittava
Minulla on noita pieniä terriereitä kohtaan ennakko luulo ja käsitys että ovat ikiliikkujia ja raivostuttavan touhujia...nukkuvatko yölläkään ?Räksyttäviä ,kovapäisiä koiria.
- Saara
Russeli ei kyllä sopisi minulle .Tutullani on tällainen hössö riiviö .Näyttelyssäkin puri tuomaria ja näykkii myös välillä lahkeita .
Sellainen ennakkoluulo on että ovat kaikki samanlaisia ?
- "Catjusha" joka h...
Olen nyt lukenut kaikki viestit läpi ja totean vaan, että eipä se vika loppujen lopuksi taida koirissa olla, vaan meissä ihmisissä niiden takana.
Myönnän, että minulla on ennakkoluuloja edelleen mainitsemaani sakemannia kohtaan eikä tämä ketju ainakaan sitä ole muuttanut.
Joillekin sopii tietty rotu, toisille taas ei.
Itse en rotuani vaihda koskaan. Olen sille (pk collie) sydämeni menettänyt ja sillä sipuli.
Ja tuskin koskaan tulen saksanpaimenkoirasta pitämään.
Nuo ennakkoluulot ovat iskostuneet niin syvälle päähän, että niitä on todella vaikea muuttaa.
Toivon, että joskus ne vielä muuttuu, mutta sitä ennen.. yritän pysyä kaukana ko rodusta ja ihmisitä niiden takana.
hyvää syksyä joka tapauksessa kaikille!- miira
Harmi että noi ennakkoluulot menevät ihmisillä aina niin hengen taisteluiksi...koira toki on aina yksilö ja omistaja pystyy siihen vaikuttaa vain osittain.
On mielestäni hyvä asia että myös jalostuksessa ilmenneet heikkoudet myönnettäisiin että rotu pysyisi myös luonteeltaan rodun omaisena - sitä varmaan sinäkin catjuska haluat pohjimmiltasi. Collie on hieno rotu kun se ei ole liian pehmeä/arka. Tälläinen arka koira on hankala kotioloissa (myös aran koiran kanssa elänyt..toki rakkaan sellaisen tietenkin.
Arkuus on tullut myös muihinkin rotuihin mikä on aina harmi ja toivoisin että siihen kiinnitettäisiin kasvattajien puolelta enemmän huomiota.
Ja mitä tulee schäferiin on sekin hieno rotu oikeissa käsissä.
Aiemmin oli jackrusselin terrieri myös esillä..niin sanoisin foxiharrastajana ..samantyyppisen terrierin harrastajana..terriereissä on virtaa (silloin kun touhutaan, touhutaan 110 prosenttisesti muuten otetaan rennosti)ja ne laittaa nenänsä joka paikkaan. Itsepäisyys on jalostettu ketunmetsästystä varten ja räksytys ei ole niinkään tyypillistä. Omistajien täytyy olla kokeneita tai pieni söpö otus ottaa ohjat käsiin.
Luonnetestin tietokannasta näkee ettei kaikki terrierit niin kovia ole vaan sinnekin ainakin foxeille on ikävästi ilmaantunut liikaa pehmeyttä(=muistaa ikävät asiat pitkään) ja paukkuarkuutta. Myös ihania rotuja oikeissa käsissä...ja jonka pentu kannattaa hankkia kunnon kasvattajalta. :)
Ai niin on minullakin yksi rotu johon on hiukan jäänyt pelko - berhardilainen. Sellainen purasi minua kun olin kymmenen; olin toki luvalla mennyt sen luo silittämään kun se napautti minua heti... kuusi tikkiä ja pieni pelko jäi kyseistä rotua kohtaan. - kuin sinne ..
nyt kaikki on suuttuneet kaikille.Eppaa...
- hatamm
kuin sinne .. kirjoitti:
nyt kaikki on suuttuneet kaikille.Eppaa...
Ketkä kaikki? En minä ainakaan ole suuttunut kenellekkään. Mistä olisi pitänyt? Rotuennakkoluuloista? Eihän siitä kuukaan voi itseensä eikä koiraansa ottaa.
- !!!!
mutta ei kai sen perusteella pidä kertoa valheita omasta pitämästään rodusta.Ja sitä paitsi joillekkin sopii nyhverömpi koira kuin toiselle.En minäkään kaikista roduista tykkää,mutten kerro omani olevan virheetön,varsinkaan sellaisesta kohtaa missä virhe on kaikkein suurin ja näkyvin.
- hatamm
!!!! kirjoitti:
mutta ei kai sen perusteella pidä kertoa valheita omasta pitämästään rodusta.Ja sitä paitsi joillekkin sopii nyhverömpi koira kuin toiselle.En minäkään kaikista roduista tykkää,mutten kerro omani olevan virheetön,varsinkaan sellaisesta kohtaa missä virhe on kaikkein suurin ja näkyvin.
valheita ole jos omaansa vähän ylikehuu. Kyllähän koirakansa noin suunnilleen ainakin tietää eri rotujen määritelmät ja osaa niihin myöskin siten suhtautua.
Totuushan on kuten muistaakseni FAU jo sanoikin, että mikään koira ei ole virheetön. - kuin sinne ..
hatamm kirjoitti:
Ketkä kaikki? En minä ainakaan ole suuttunut kenellekkään. Mistä olisi pitänyt? Rotuennakkoluuloista? Eihän siitä kuukaan voi itseensä eikä koiraansa ottaa.
Kun meinasi näköjään mennä toisilla riita puolelle,niin on helponpaa kun kaikki vaan suuttuu kaikille.Naisille se ainakin on helppoa,ei tarvita erityisiä syitä.No ihan läppää vaan.
Tämä on niin lystiä,aina kun puhutaan koiraroduista joku ottaa jengat.Se on se oma rotu toisille kovin hlökohtainen asia ja siitä ei sovi puhua kuin ylistävässä sävyssä.
Asiasta toiseen,olen tavannut naisen joka pelkäsi ihan kaikkia koiria kuollakseen.Oli arvet koiran hyökkäyksestä näkyvillä,vaikka tapahtumasta oli yli 50 vuotta.Oli tullut ihan sairaala reissu.
Toinen tapaus sattui ystävälleni noin 10 v. kun saku hyökkäsi naamaan kiinni niin että arvet näkyvät vieläkin ja aikaa on reilusti yli 20 vuotta.Olen pahoillani että se oli saku.Itse en vierasta sakuja,kun pikkutyttönä naapurissa asui vanginvartija saku ja oli kiva koira.Ei sitä tarvinnut mitenkään varoa.Oli muuten koiralla palkintoja kaapin täydeltä.
No joo,nyt lopetan ennen kuin iskee pahenpi kirjootusripuli!!!! - aina mielessä
kuin sinne .. kirjoitti:
Kun meinasi näköjään mennä toisilla riita puolelle,niin on helponpaa kun kaikki vaan suuttuu kaikille.Naisille se ainakin on helppoa,ei tarvita erityisiä syitä.No ihan läppää vaan.
Tämä on niin lystiä,aina kun puhutaan koiraroduista joku ottaa jengat.Se on se oma rotu toisille kovin hlökohtainen asia ja siitä ei sovi puhua kuin ylistävässä sävyssä.
Asiasta toiseen,olen tavannut naisen joka pelkäsi ihan kaikkia koiria kuollakseen.Oli arvet koiran hyökkäyksestä näkyvillä,vaikka tapahtumasta oli yli 50 vuotta.Oli tullut ihan sairaala reissu.
Toinen tapaus sattui ystävälleni noin 10 v. kun saku hyökkäsi naamaan kiinni niin että arvet näkyvät vieläkin ja aikaa on reilusti yli 20 vuotta.Olen pahoillani että se oli saku.Itse en vierasta sakuja,kun pikkutyttönä naapurissa asui vanginvartija saku ja oli kiva koira.Ei sitä tarvinnut mitenkään varoa.Oli muuten koiralla palkintoja kaapin täydeltä.
No joo,nyt lopetan ennen kuin iskee pahenpi kirjootusripuli!!!!Siskollani kävi Sakemanni kiinni ranteeseen kun hän koira tuttuaan tervehti kädestä.Purema teki kamalaa jälkeä ja ikuisen säryn rumineen leikkausarpineen .
Tästä syntyi kyseistä rotua kohtaan suuri pelko. - *ex Catjusha*
!!!! kirjoitti:
en todellakaan ole puhunut valheita, vaan ihan kerroin mitä minä olen kokenut. EI kai ole mun syyni, että arat colliet ovat todellakin olleet poissa näköpiiristäni, enkä edes ole kuullut moisista.
Olen kyllä kuullut collieista joista ihminen on tehnyt aran, mutta se ei taas ola sama asia.
Käsittääkseni täällä puhuttiin jo äidinmaidosta saadusta arkuudesta? Vai olenko käsitäänyt väärin? - piippa
*ex Catjusha* kirjoitti:
en todellakaan ole puhunut valheita, vaan ihan kerroin mitä minä olen kokenut. EI kai ole mun syyni, että arat colliet ovat todellakin olleet poissa näköpiiristäni, enkä edes ole kuullut moisista.
Olen kyllä kuullut collieista joista ihminen on tehnyt aran, mutta se ei taas ola sama asia.
Käsittääkseni täällä puhuttiin jo äidinmaidosta saadusta arkuudesta? Vai olenko käsitäänyt väärin?Itsekin olen collie ihminen. Collieiden luonteissa on suurta hajanaisuutta. Omat koirani ovat kyllä "puuaivoja", eivät pelkää juurikaan mitään. Joskus jopa toivoisin niiden pelkäävän jotain joissakin tilanteissa, mutta ei. Rahkeita koirillani olisi kisaamaan ja omaksi ja koirieni iloksi käyn tokossa, agissa ja pk:ssa, mutta kisaaminen kun ei vaan jaksa kiinnostaa. Mieluummin juoksen "puudelieni" kanssa näyttelypuolella.
Onhan joidenkin collieiden luonteissa vikoja, kuin myös monissa muissa roduissa. Kaikista roduista löytyy varmasti paukkuarkoja ja muutoinkin arkoja yksilöitä. Onneksi collieiden luonteet ovat "nousussa" siis ovat parenemaan päin ja collikoita testataan yhä enemmän, mikä on hyvä asia. Vuoden 2000 jälkeen collieita on testattu enemmän kuin sakuja(toisaalla oli joku kirjoitellu, mikä on hieno asia. Jalostuksessa minulle on tärkeää terveys, luonne ja ulkonäkö(koska minulle ainakin myös kasvattieni ulkonäkö on tärkeä) , mitään näistä ei sovi unohtaa. Kaikki pitäisi saada samaan pakettiin. Mutta mitään takeita tälle ei ole. On sellaisia pentueita missä molemmta vanhemmat läpäisseet lt:n, mutta jälkeläiset ei. Missä vika? Veikkaan että remmin toisessa päässä. Koirasta kuin koirasta saa tehtyä aran.
Mutta se mitä luonnetesti kertoo koiran luonteesa??Se on vain yhden päivän otos koiran elämästä. Koiran pärjääminen muuten elämässä ja arjessa ja myös kisapuolella kuin näyttelyissäkin on tärkeämpää kuin lt tulos. Onhan luonnetesti suuntaa antava, sitä en ole kieltämään. Kun etsin nartulleni urosta en kiinnitä suurat huomioita lt tulokseen vaan haluan tutustua koiraan esim. näyttelyissä ja treeneissä, kaupungin hälinässä, paikassa jossa ammutaa jne. Siitnä oikea luonne tulee esiin.
Nyt täytyy mennä huilimaan, että jaksaa tehä töitä. Toivottavasti tekstistäni sai jotain selvää.
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k354203- 552915
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut462828- 302603
Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82555Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.3242551- 382129
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t541875Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta461673- 1411527