juontokoura masikkaan

puuhapete

Onko kellään kokemusta/tietoa että kannattaisko 165 massikkaan hankkia juontokoura. onko liian kevyt kone ja riittäiskö hydrauliikan puristusvoima.
Polttopuiden ajoon sitä suunnittelin, ajattelin että kolmimetristärankaa kun tekee niin ei sit nousis nokka niin helposti. Ajomatka ei ole puoltakilsaa pidempi.

24

29777

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mutta...

      Ei 165 MF liian pieni ole, muttta näissä uudemmissa kourissa on kaksitoiminen sylinteri joka aukaisee ja puristaa kouran, lisäksi jos haluat kouraan hydraulisen käännön vaatii se lisäksi toisen kaksitoimisen ulosoton.

      Joissain vabhemmissa kourissa oli yksitoiminen sylinteri, joka puristi ja kouran aukaisu tapahtui jousen voimalla.

      • puuhapete

        2toiminen ulostulo löytyy, ja olen aatelu että vois laittaa toisenkin vielä rinnalle vaikka kolmitieventtiilin taakse, niin sit sais taittuvarunkosenkin jotenkin pelaan.


      • veke
        puuhapete kirjoitti:

        2toiminen ulostulo löytyy, ja olen aatelu että vois laittaa toisenkin vielä rinnalle vaikka kolmitieventtiilin taakse, niin sit sais taittuvarunkosenkin jotenkin pelaan.

        puunkuljetusväline, ehdottomasti kaksitoiminen, kääntyvällä puomilla, hydraulisella työntövarrella.
        Takapotkullakin pitkä pino.....


      • veke kirjoitti:

        puunkuljetusväline, ehdottomasti kaksitoiminen, kääntyvällä puomilla, hydraulisella työntövarrella.
        Takapotkullakin pitkä pino.....

        vielä hitsaa siihen juontokouraan koukun jolla voi vetää rekea/kärryä niin saa pitemmältäkin matkalta tuotua enemmän kerralla.
        Kasat tehtävä ajouran viereen siten, että kun pudottaa kärryn/reen koukusta (sillä kouralla)
        niin on helppo nostaa puut kyytiin ja reki/ kärry koukkuun takasin aisasta ja jatkaa seuraavalle kasalle.


      • puuhapete
        kawasaki250 kirjoitti:

        vielä hitsaa siihen juontokouraan koukun jolla voi vetää rekea/kärryä niin saa pitemmältäkin matkalta tuotua enemmän kerralla.
        Kasat tehtävä ajouran viereen siten, että kun pudottaa kärryn/reen koukusta (sillä kouralla)
        niin on helppo nostaa puut kyytiin ja reki/ kärry koukkuun takasin aisasta ja jatkaa seuraavalle kasalle.

        Kiitos kommenteista.
        Ajattelin ostaa aluksi pelkän perusmallin, ja sit myöhemmin varustella vaikka kääntösylinterillä jos tuntuu tarpeelliselta.
        Lovipankko vois olla kans tarpeellinen, ei sitten kävis niin kouranpäälle kun vetelee tukkeja pitempiämatkoja


      • puuhapete kirjoitti:

        Kiitos kommenteista.
        Ajattelin ostaa aluksi pelkän perusmallin, ja sit myöhemmin varustella vaikka kääntösylinterillä jos tuntuu tarpeelliselta.
        Lovipankko vois olla kans tarpeellinen, ei sitten kävis niin kouranpäälle kun vetelee tukkeja pitempiämatkoja

        hitsaa siihen juontokouraan ne ketjulovet samalla,jos ei ole valmiina,
        itsellä on vinssikin siihen kouraan rakennettu vanhasta takavinssistä, ei tarvitse aina päästä
        traktorilla puun viereen.
        Kääntöä en ole tarvinnut vielä (etupyörät kääntyy), voisi se jossain olla tarpeekin, mutta ei välttämätön.


      • tarpeen
        kawasaki250 kirjoitti:

        hitsaa siihen juontokouraan ne ketjulovet samalla,jos ei ole valmiina,
        itsellä on vinssikin siihen kouraan rakennettu vanhasta takavinssistä, ei tarvitse aina päästä
        traktorilla puun viereen.
        Kääntöä en ole tarvinnut vielä (etupyörät kääntyy), voisi se jossain olla tarpeekin, mutta ei välttämätön.

        Jos maasto epätasaista, ajotiet mutkitelee tai kuoppia/kantoja kovin niin pitkillä kuormilla kääntösylinteri erittäin kätevä. Voi siirtää painopistettä rinteen puolelle tai sisäkurviin jolloin tien reunapuut ei vaurioidu eikä joudu laskemaan kuormaa maahan ja vekslailemaan ahtaissa paikoissa. Samoin se on kätevä lasaamisessa kun voi oikaista puut läjään oikeen suuntaan.

        Itse teen klapikoneelle puut yleensä nelimetriseksi ja niitä ajellessa tuli kohittua vuosien aikana eräitä tienvarsipuita. Olin todella yllättynyt miten paljon tilanne parani kääntösylinterillä. Näin minulla mutta riippuu siis ajettavan puutavaran pituudesta ja maastosta. Nyt olen kohentanut ajotiet tosin jo hyvään kuntoon esim. kantamalla oksia/risuja ja kantoja juontokouralla tien kuoppiin jne. eli tarve hieman vähentynyt mutta käännöstä en luopuisi.

        Voi helposti hankkia jälkeenpäinkin, ei maksa teetettynä kuin rapiat 200 letkuineen tai jos löytyy hydraulinen työntövarsikin niin sekin voi sopia jos hyvin sattuu. Ennemmin sen käyttäisin juontokouran kanssa kääntämiseen.


    • Jokainen tyylillään

      Jos traktorilla käy hakkuulla, niin miksei samantien pinoa niitä puita suoraan kärryyn kuin että tekee kasan juontokouralle. Ei tarvi kerätä havuja alta pois, voi siirrellä kärriä puiden luo.

      Kärrin pitää olla pieni ja matala, että on helppo kuormata. Sen täytyy seurata traktorin pyörän jälkiä reikäpuomista vetäen, siis lyhytaisainen. Aisan täytyy mennä juoheasti akselin alle. Silloin se kiipeää kantojen ja risujen yli takertumatta. Myös vinssin perään hitsatulla tapilla sitä voi vetää.

      Jos vielä haluaa pätkiä ne puut siinä kärryssä nipussa, niin sekin järjestyy ja nopeasti.

      No näitä hommia voi tehdä niin monella tapaa. Tuo ehdotukseni ei ole se suuritöisin. Käytin sitä ennen kourakuormaajan hankintaa.

      • puuhapete

        tolleen sitä onkin pärjätty tähänasti, ja tukkirungot vinssattu vinssillä ...
        Pitäähän sitä jokin leikkikalu saada, jos sais jotain tehtyä kastelematta kintaita.

        P.S. koura tilauksessa


      • ja sen kuorman voi sillä juontokouralla sitten purkaakin jos ei heti tee lavuiksi.
        Reki lumisella kelillä myös oiva peli tuohon hommaan.


      • IH 844
        kawasaki250 kirjoitti:

        ja sen kuorman voi sillä juontokouralla sitten purkaakin jos ei heti tee lavuiksi.
        Reki lumisella kelillä myös oiva peli tuohon hommaan.

        Mihin olet Kawa250 hitsannut siinä kourassa sen koukun, jolla vedät rekeä? Luulisi kouran olevan aika lujilla jos rekeen tulee vähänkin enemmän kuormaa? Itse olen värkännyt pienen puominpätkän kettingeillä kiinni nostolaitteen kiiniikeisiin, puomin takapäässä koukku ja etupää kiinni rattorin koukussa.


      • koura

        on muuten mukava huomata,et on olemassa vielä käytännön miehiä,usein ku lukee näitä juttuja ni aina on joku laukomassa "viisauksiaan" ja kyseenalaistamassa toisten koneet ja laitteet ym.


      • esaase
        koura kirjoitti:

        on muuten mukava huomata,et on olemassa vielä käytännön miehiä,usein ku lukee näitä juttuja ni aina on joku laukomassa "viisauksiaan" ja kyseenalaistamassa toisten koneet ja laitteet ym.

        oon joskus miettinyt et kuinka se pelittäis etukuormaajassa,ku on tollanen jääreemmänluokan kuormaaja(case 580 yhdistelmäk.)


      • IH 844 kirjoitti:

        Mihin olet Kawa250 hitsannut siinä kourassa sen koukun, jolla vedät rekeä? Luulisi kouran olevan aika lujilla jos rekeen tulee vähänkin enemmän kuormaa? Itse olen värkännyt pienen puominpätkän kettingeillä kiinni nostolaitteen kiiniikeisiin, puomin takapäässä koukku ja etupää kiinni rattorin koukussa.

        kouran runkoon (riippuu merkistä) joudutko tekemään lisäkiinnikkeen,samalla kannattaa tehdä se lovipankkokin jos ei sitä ole siinä.
        Koukku siihen vetovarsien väliin suunnilleen niiden korkeudelle rungon takapuolelle
        sellaiseen kohtaan, että saa helposti kouralla nostettua aisasta koukkuun ja pois


      • esaase kirjoitti:

        oon joskus miettinyt et kuinka se pelittäis etukuormaajassa,ku on tollanen jääreemmänluokan kuormaaja(case 580 yhdistelmäk.)

        kunhan vaan pitää varansa ettei työnnä vahingossa puuta jäähdyttäjästä läpi, mutta jos näkee kunnolla sinne eteen, niin mikä ettei saa jopa kunnon kasankin aikaiseksi.


    • allu 6

      Juontokouria on ainakin 3:lla vamistajalla, mikähän niistä ois paras, ja toimiiko niihin rakennettu vinssi hyvin,,

      • lm

        ESME ollut jokusia vuosia käytössä takavetotraktoreissa ja tyytyväisiä on oltu. Leuat menevät sisäkkäin joten lukitsevat pöllit hyvin paikoilleen. http://www.temtuote.com/tuotteet.php?id=3
        Mikäli vain 2-karainen hydrauliventiilli (kuten meillä) pidän hydraulista työntövartta tärkeämpänä kuin hydraulista kääntöä. Kuitenkin noissa on mekaaninen salpa jolla kääntösaranan saa vapautettua kääntyilemään perässä (kuten reki) kun painaa puiden hännät maahan.


    • 6610

      mulla esmenkoura vinssillä , hydraulikäännöllä ja omatekoisella lovipankolla.hyvin on kestäny jo 7vuotta ajetaan noin 200-300 mottia vuodessa rankaa sahapuuta hankintapuita itelle ja naapureille.hydraulikääntö ehdoton pitkä aisainen reki suoraan traktorinvetokoukussa rangan ja kuidun ajossa. traktori ford 6610 4wd.

    • 6610

      lisäys edelliseen kannatta valita koura traktorin koonmukaan,esim mf 165 sopis esim renki,patu,japa.kevyemmällä kouran kanssa pärjää pienelläkin traktorilla.esme vinssilä on aika painava pieneen takapotkuun.myöskään ei kannata laittaa liian pientä kouraa isoon traktoriin.

      • Ponssenlippis

        Leikkisiä hölmöjä.Ponssella ne metsätyöt tehdään


    • Maa Jussi

      Tuskin sillä Ponssella paljon parempiin ansioihin piäsöö. Velkaa vaan on enempi.

    • ford 5000turbo

      tein tuollasen juontokouran luultavasti granabin kourasta tuli luultavasti liian pitkä..saas nähä.kouran keskelle 1,9m vetovarren nokasta.leukojen suurin aukeama yli 1,5mrehuleikkurin syl käännösä

    • Tuo 165

      On kyllä melko onneton peli metsään mutta hyvin suunnitelluilla reiteillä silläkin toki tulee toimeen.

      Miten ihmeessä te pidätte rekeä vetokoukussa yhtä aikaa juontokouran kanssa, reen aisanhan täytyy olla aivan tolkuttoman pitkä, tai sitten juontokoura kyllä rajoittaa reen kuorman korkeutta aivan naurettavalle tasolle, tilanne oe oikeastaan kummene vaikka reen vetosilmukka on juontokouran rumgossa olevasa tapisa kiinni.

      Itse hitsasin vain kylmästi reen aisan päälle pyöröteräksestä silmukan mihin tartun kun rekeä siirretään seuraavalle kasalle, ainakin valmetin nostolaite tuon kestää moitteetta. Tästä työtavasta seuraa että reki on erittäin helppo ottaa hinaukseen, työteho aivan toista luokkaa kuin yrittäisi rekeä koukkuun tai juontokouran rungon tappiin, tässä minun menetelmässä ei tarvi taistella pölkkyjen tai jalkojen kanssa värkätä. juontokouran käännöllä reki on myös kätevä poikkeuttaa ajouran sivuun jolloin sen voi peruuttamalla ohittaa jolloin reen siirtämistä tulee vähempi, metsuroidessa voi kasat tehdä vapaammin. Juontokouran pituudesta johtuen reki tulee sentilleen samaa jälkeä kuin takarengas, kouran käännöllä on sitten helppo kulettaa rekeä ajo-uran sivussa jos esim maata nousee ketjujen jäljiltä uraan.

    • Murr

      Kuormaimetkin on keksitty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2521
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      197
      1535
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1065
    Aihe