ULKOINEN CD-ASEMA

timpera

Itsellä on vanha Compaq jossa on formatoitu kovalevy, ja käyttiksenä pelkästään DOS.Tarkoitus olisi asentaa Panasonicin kxl-810 cd-asema kyseiseen laitteeseen.Ohjeet kyllä löytyy cd:n manuaalista, mutta homma ei etene niillä ohjeilla.
Homma tökkää siinä vaiheessa, kun asennusohjelma tarjoaa ilmeisesti sijaintia asennustiedoille.
Näyttöön tulee teksti C:CDRM20, joka pitäs kait vaihtaa joksikin muuksi, mutta miten homma etenis?
Netistä löytyy keskusteluja kyseisestä aiheesta, mutta en ole saanut kyllä selvää niistä ohjeista.
Olisko kellään kokemusta kyseisestä hommasta?

10

583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että kova homma on, jos ei ole DOS-ekspertti.

      Miksi yleensä yrität moista vapaapainia? Pikkurahalla saa tietokoneita, joissa CD-asema toimii eikä tarvitse DOSin kanssa arvuutella. Jopa toimivia Maceja CD-asemalla saa melkein ilmaiseksi: kytket virran ja romppuasema laulaa. En siis alkuunkaan ymmärrä, mikä on motiivi tällaiseen projektiin.

      • Flightman

        Höh. Älkää tapelko noiden vanhojen Cd asemien kanssa prkl :). Otat kovon pois kannettavasta ja hankit adapterin, jolla saa kovon pöytikseen kiinni. Käsittelet sitä pöytäkoneella, forkkaat ja purat esim win98sin c:\win98paketti. Tämän jälkeen lykkäät kovon takas kannettavaan, boottaat 98 korpulla ja meet tohon hakemistoon ja tykität asenna. Helppoa kuin heinänteko.

        Itse ostin tuollaisen adapterin hintaan 8€ur. Verkkiksestä aikoinaan. Enkä käytä läppärissä mitään Cd asemaa. Tiedonsiirto hoituu netistä/kotiverkosta ja USB tikkuja käyttämällä


      • Flightman
        Flightman kirjoitti:

        Höh. Älkää tapelko noiden vanhojen Cd asemien kanssa prkl :). Otat kovon pois kannettavasta ja hankit adapterin, jolla saa kovon pöytikseen kiinni. Käsittelet sitä pöytäkoneella, forkkaat ja purat esim win98sin c:\win98paketti. Tämän jälkeen lykkäät kovon takas kannettavaan, boottaat 98 korpulla ja meet tohon hakemistoon ja tykität asenna. Helppoa kuin heinänteko.

        Itse ostin tuollaisen adapterin hintaan 8€ur. Verkkiksestä aikoinaan. Enkä käytä läppärissä mitään Cd asemaa. Tiedonsiirto hoituu netistä/kotiverkosta ja USB tikkuja käyttämällä

        Ja 98sissa toimii Asema varmasti. Kuka nyt pelkkää dossia enää käyttää?!


      • timpera
        Flightman kirjoitti:

        Ja 98sissa toimii Asema varmasti. Kuka nyt pelkkää dossia enää käyttää?!

        Kuulostaa mielenkiintoiselta tuo adapteri homma.
        Tarkoitus ei todellakaan ole käyttää dossia, vaan saada sellainen laite kiinni koneeseen, jolla voisi ladata tietoja koneeseen.
        Olen kuitenkin aloittelija noitten "rautapuolen" juttujen kanssa, joten miten tarkalleen tuo homma menee, jos tahtoo siirtää suoraan kovalevylle tavaraa?


      • Pimpsfloora
        timpera kirjoitti:

        Kuulostaa mielenkiintoiselta tuo adapteri homma.
        Tarkoitus ei todellakaan ole käyttää dossia, vaan saada sellainen laite kiinni koneeseen, jolla voisi ladata tietoja koneeseen.
        Olen kuitenkin aloittelija noitten "rautapuolen" juttujen kanssa, joten miten tarkalleen tuo homma menee, jos tahtoo siirtää suoraan kovalevylle tavaraa?

        Jos koneen käyttis kuitenkin on MS-DOS, miten sitä konetta sit voi käyttää käyttämättä MS-DOSia???


      • Flightman
        timpera kirjoitti:

        Kuulostaa mielenkiintoiselta tuo adapteri homma.
        Tarkoitus ei todellakaan ole käyttää dossia, vaan saada sellainen laite kiinni koneeseen, jolla voisi ladata tietoja koneeseen.
        Olen kuitenkin aloittelija noitten "rautapuolen" juttujen kanssa, joten miten tarkalleen tuo homma menee, jos tahtoo siirtää suoraan kovalevylle tavaraa?

        Se riippuu kannettavasta, missä kovalevy sijaitsee.

        Joissain kannettavissa se on "telakassa" eli suoraan kyljestä irroitettavissa. Toisissa kannettavissa saattaa joutua ottamaan osia "pois tieltä". Esim, sijaitsee näppäimistön alta.

        Zekkaa manuaalista tai netistä, miten asia juuri sinun koneen kohdalla.

        Eli tuolla adapterilla voit käyttää kannettavasi kovalevyä, kuten mitä tahansa kovoa pöytäkoneella.

        Tässä esimerkki adapterista, jonka voit hankkia.
        http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=1304


      • timpera
        Flightman kirjoitti:

        Se riippuu kannettavasta, missä kovalevy sijaitsee.

        Joissain kannettavissa se on "telakassa" eli suoraan kyljestä irroitettavissa. Toisissa kannettavissa saattaa joutua ottamaan osia "pois tieltä". Esim, sijaitsee näppäimistön alta.

        Zekkaa manuaalista tai netistä, miten asia juuri sinun koneen kohdalla.

        Eli tuolla adapterilla voit käyttää kannettavasi kovalevyä, kuten mitä tahansa kovoa pöytäkoneella.

        Tässä esimerkki adapterista, jonka voit hankkia.
        http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=1304

        Pari ruuvia irti, ja lähtee vetämällä pois.
        Takana liitin jossa 50 pinninen liitin.


      • Flightman
        timpera kirjoitti:

        Pari ruuvia irti, ja lähtee vetämällä pois.
        Takana liitin jossa 50 pinninen liitin.

        hienoa, ja eikun hommiin.
        Laitat kovon takaisin kannettavaan kun oot saanu pöyikseltä softat sinne sisälle ja homma rock.


      • Flightman kirjoitti:

        Se riippuu kannettavasta, missä kovalevy sijaitsee.

        Joissain kannettavissa se on "telakassa" eli suoraan kyljestä irroitettavissa. Toisissa kannettavissa saattaa joutua ottamaan osia "pois tieltä". Esim, sijaitsee näppäimistön alta.

        Zekkaa manuaalista tai netistä, miten asia juuri sinun koneen kohdalla.

        Eli tuolla adapterilla voit käyttää kannettavasi kovalevyä, kuten mitä tahansa kovoa pöytäkoneella.

        Tässä esimerkki adapterista, jonka voit hankkia.
        http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=1304

        Täältä
        http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=22872879


    • Flightman

      vaihtoehto tuokaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      690
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe