Tiskikone pesee kohtuuttoman kauan

Neiti epätoivoinen

Missähän mahtaa olla vika kun UPO Pisara 60 P -merkkinen astianpesukone pesee tiskejä kohtuuttoman kauan? Normaali pesuohjelma, jonka pitäisi kestää n. 90 minuuttia kestää kolme ja puoli tuntia. Kone pitää sellaisia n. 20 minuutin taukoja aina ennen vedenottoa. Siis itse pesuvaiheet on mielestäni ihan normaalinpituisia, mutta niiden välissä on sellaisia hiljaisia taukoja, ettei tapahdu mitään.

Onko kellään ollut samanlaista ongelmaa? Kannattaako sitä enää korjatakaan, kun kone ei ole kuitenkaan ihan uusi?

17

5267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • junnausta

      ja sitten sippasi. Vanha kone sekin oli. Korjaus ei ollut kannattavaa.

    • Hanna Karttunen ins.

      vaikutta että kone joutuu lämmittämään vettä.Onhan se liitetty kumaan vesiliitäntään.

      • Neiti epätietoinen

        ...liitännässä. Mutta käyttöohjeessa on, että pesuaika ois kylmässä liitännässäkin n. 90 minuuttia. Ja kone on myös joskus pessyt ihan tuossa normiajassa.


      • korjaaja
        Neiti epätietoinen kirjoitti:

        ...liitännässä. Mutta käyttöohjeessa on, että pesuaika ois kylmässä liitännässäkin n. 90 minuuttia. Ja kone on myös joskus pessyt ihan tuossa normiajassa.

        Epäilen magneettiventtiilivikaa. Joko käämi katkoilee, tai kalvot rikki siten, että vedenotto kestää tolkuttoman kauan. Ohjelma odottaa vedenotoissa, kunnes koneessa on riittävästi vettä.


      • :Pelle
        korjaaja kirjoitti:

        Epäilen magneettiventtiilivikaa. Joko käämi katkoilee, tai kalvot rikki siten, että vedenotto kestää tolkuttoman kauan. Ohjelma odottaa vedenotoissa, kunnes koneessa on riittävästi vettä.

        Kuvauksen perusteella jäi sellainen kuva, että ohjelma lähtee normaalisti käyntiin. Silloinhan vedenoton pitäisi toimia? Ainakin omissa koneissa pesu on alkanut vasta kun vettä on tarpeeksi. Entä jos ongelma onkin liian hitaassa tyhjennyksessä?

        "Kone pitää sellaisia n. 20 minuutin taukoja aina ennen vedenottoa. Siis itse pesuvaiheet on mielestäni ihan normaalinpituisia, mutta niiden välissä on sellaisia hiljaisia taukoja, ettei tapahdu mitään"

        Jos ei kuulu mitään, ei ota vettäkään?

        P.S. Korjaajathan yleensä aloittavat kysymällä onko jossain tukos.


    • Anonyymi

      Just laitoin koneen päälle näyttää pesevän 2h30
      Vaik ohjelma 45-50,entinen pesi 66 ohjelmaa 1h

    • Anonyymi

      Ihan normaali energiaa ja vettä säästävän pesuohjelman pesuaikahan toi 3.5 tuntia on. Oma muutaman vuoden ikäinen tiskikoneeni käyttää eko-ohjelmalla just ton 3.5 tuntia koneellisen pesuun. Eikä toi musta mitenkään kohtuuton aika ole, yleensähän tiskikone on taustalla päällä ja jopa nukkuessakin. Kone on niin hiljainen, että voi tehdä omia aikohaan hommia niin kauan kuin tarvitsee.

    • Anonyymi

      Nykyaikaisen tiskikoneen eko-ohjelmat voi helposti kestää reilusti yli 3 tuntia. Jos haluat nopeamman tiskauksen käytä jotain muuta pesuohjelmaa.

      • Anonyymi

        Se eko-ohjelma on muutenkin arveluttava, koska se rikkoo koneet ennen aikojaan juuri tuon pitkän pyörittelyajan takia. Myös vaatteet kärsii saman kohtalon.
        Nuo pesuajan pituuden vaihtelut osittain johtuu tuloveden lämpötilasta eli on mitoitettu n. 25C lämpöiselle tulovedelle ja ainakin talvella tuppaa olemaan alle 5C tulovesi, koska pakkasenesto käynnistyy vasta 3C:ssä. Jos vettä on koneessa se 10 litraa aikaa menee jonkin verran enemmän lämmityksessä kun ei siellä välttämättä ole kuin 1kW lämmitysvastus. Ja toisinpäin: paloriskin takia lämmityssykliä ei voi käynnistää heti jos se on aikakatkaisun kautta mennyt edellisellä kierroksella(ylipitkä lämmitysaika) vaan odotellaan veden jäähtymistä ensin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se eko-ohjelma on muutenkin arveluttava, koska se rikkoo koneet ennen aikojaan juuri tuon pitkän pyörittelyajan takia. Myös vaatteet kärsii saman kohtalon.
        Nuo pesuajan pituuden vaihtelut osittain johtuu tuloveden lämpötilasta eli on mitoitettu n. 25C lämpöiselle tulovedelle ja ainakin talvella tuppaa olemaan alle 5C tulovesi, koska pakkasenesto käynnistyy vasta 3C:ssä. Jos vettä on koneessa se 10 litraa aikaa menee jonkin verran enemmän lämmityksessä kun ei siellä välttämättä ole kuin 1kW lämmitysvastus. Ja toisinpäin: paloriskin takia lämmityssykliä ei voi käynnistää heti jos se on aikakatkaisun kautta mennyt edellisellä kierroksella(ylipitkä lämmitysaika) vaan odotellaan veden jäähtymistä ensin.

        Mistälähtien tiskikoneet muka on pyöritellyt tiskejä koneessa? Tässä ketjussahan on puhe tiskikoneesta. Muutenkin puheesi eko-ohjelmasta on pötyä. Kyllä ne koneet on suunniteltu niin, että eko-ohjelma ei niitä riko sen enempää kuin muut ohjelmat.


    • Anonyymi

      Fairyn insinöörit siirtyivät tabletteihin...

      • Anonyymi

        Kädettömille on hyvä myydä tabletteja. Ovat kalliimpia ja eikä paketti riitä yhtä kauan kuin jauhe = parempi kate.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kädettömille on hyvä myydä tabletteja. Ovat kalliimpia ja eikä paketti riitä yhtä kauan kuin jauhe = parempi kate.

        Itse en ainakaan siirtyisi tableteista jauheen kanssa sähläämiseen. Ensinnäkin jauheen kanssa tulee ihan turhaa sotkua helposti kun jauhetta leviää helposti ympäriinsä. toisekseen itse ainakin haluan all in one pesuaineen, jossa on mukana kaikki tarvittava. Ja kolmanneksi kun käyttää tabletteja ei ole vaaraa pesuaineen päätymisestä iholle. Neljänneksi jauheen kanssa säätö on epämääräistä annostelunkin puolesta. Helposti tulisi käytettyä liika pesuainetta tai liian vähän. Ja viidenneksi kyllä mulla inakin 50 -65 tabletin pussit on riittänyt ihan hyvin vaikka tiskikone onkin käytössä 3 - 4 kertaa viikossa yleensä. Ja kuudenneksi se vielä, että jauheen kanssa sitä jauhetta voisi helposti levitä sotkuksi kaappiinkin, jos pakettia / pussia ei tule suljettua kunnolla tai sitä ei edes saa avaamisen jälkeen suljettua kunnolla enää.

        Eli itse pysyn kyllä tableteissa, ja molemmat kädet on kyllä tallella ja toiminnassa :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse en ainakaan siirtyisi tableteista jauheen kanssa sähläämiseen. Ensinnäkin jauheen kanssa tulee ihan turhaa sotkua helposti kun jauhetta leviää helposti ympäriinsä. toisekseen itse ainakin haluan all in one pesuaineen, jossa on mukana kaikki tarvittava. Ja kolmanneksi kun käyttää tabletteja ei ole vaaraa pesuaineen päätymisestä iholle. Neljänneksi jauheen kanssa säätö on epämääräistä annostelunkin puolesta. Helposti tulisi käytettyä liika pesuainetta tai liian vähän. Ja viidenneksi kyllä mulla inakin 50 -65 tabletin pussit on riittänyt ihan hyvin vaikka tiskikone onkin käytössä 3 - 4 kertaa viikossa yleensä. Ja kuudenneksi se vielä, että jauheen kanssa sitä jauhetta voisi helposti levitä sotkuksi kaappiinkin, jos pakettia / pussia ei tule suljettua kunnolla tai sitä ei edes saa avaamisen jälkeen suljettua kunnolla enää.

        Eli itse pysyn kyllä tableteissa, ja molemmat kädet on kyllä tallella ja toiminnassa :-)

        Nini, kädettömille ja idiooteille napit on tarkoitettu.

        Maksavat vielä innoissaan niihin sisältyvistä vedenpehmentimistä, mitkä lähes aina täysin tarpeettomia Suomessa. Ja pesuainettakin samasta syystä yli tarpeen. Eikä voi käyttää pikapesuohjelmissa... tosin tätä ongelmaa ei halpiskoneiden kanssa, kun kaikki pesut kestää 2+ h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nini, kädettömille ja idiooteille napit on tarkoitettu.

        Maksavat vielä innoissaan niihin sisältyvistä vedenpehmentimistä, mitkä lähes aina täysin tarpeettomia Suomessa. Ja pesuainettakin samasta syystä yli tarpeen. Eikä voi käyttää pikapesuohjelmissa... tosin tätä ongelmaa ei halpiskoneiden kanssa, kun kaikki pesut kestää 2 h.

        Jauheen kanssahan sitä pesuainetta tulisi helposti käytettyä yli tarpeen eikä ympäristö varmasti kiitä siitä sen lisäksi että pesutulos on sellainen, että jokapaikassa on pesuainejäämiä. Tabletit on paljon helpompia, kätevämpiä ja huolettomampia. Ja ehkä sinä olet sitten jotain vedenpehmentimiä ostanut, minä en ole koskaan. Ja miksi muka tabletteja ei voisi käyttää pikaohjelmissa yhtähyvin kuin eko-ohjelmissa? Ihan hyvin itselläni ainakin on toiminut, tosin en mitään pikaohjelmia yleensä käytä ihan jo sen takia, että ne pesee huonommin, tuhlaa vettä ja energiaa jne. Yleensä itselläni on käytössä oman koneeni eko, sensorikäyttöön perustuva auttomaattinen ohjelma tai sitten aina välillä intensiiviohjelma. Lisäksi tietenkin käytössä on säännöllisesti koneenpuhdistusohjelma. Tai sitten käytän koneen toimintoa, jolle vaan kerrotaan mitä koneessa on ja kuinka likaista ja kone valitsee itse ohjelmansa. Hienosti toimii eikä tarvitse säätää pesuainejauheiden kanssa. Friikit saa sen jauhen kanssa toki sählätä jos haluavat. Itse haluan että pesukoneen käyttö on niin automaattista ja kätevää kuin mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jauheen kanssahan sitä pesuainetta tulisi helposti käytettyä yli tarpeen eikä ympäristö varmasti kiitä siitä sen lisäksi että pesutulos on sellainen, että jokapaikassa on pesuainejäämiä. Tabletit on paljon helpompia, kätevämpiä ja huolettomampia. Ja ehkä sinä olet sitten jotain vedenpehmentimiä ostanut, minä en ole koskaan. Ja miksi muka tabletteja ei voisi käyttää pikaohjelmissa yhtähyvin kuin eko-ohjelmissa? Ihan hyvin itselläni ainakin on toiminut, tosin en mitään pikaohjelmia yleensä käytä ihan jo sen takia, että ne pesee huonommin, tuhlaa vettä ja energiaa jne. Yleensä itselläni on käytössä oman koneeni eko, sensorikäyttöön perustuva auttomaattinen ohjelma tai sitten aina välillä intensiiviohjelma. Lisäksi tietenkin käytössä on säännöllisesti koneenpuhdistusohjelma. Tai sitten käytän koneen toimintoa, jolle vaan kerrotaan mitä koneessa on ja kuinka likaista ja kone valitsee itse ohjelmansa. Hienosti toimii eikä tarvitse säätää pesuainejauheiden kanssa. Friikit saa sen jauhen kanssa toki sählätä jos haluavat. Itse haluan että pesukoneen käyttö on niin automaattista ja kätevää kuin mahdollista.

        Eli siis omalle tiskikoneelleni voi kertoa älypuhelinsovelluksella mitä pesuohjelmaa käytetää ja millasia lisätoimintoja ohjelmaan halutaan. Tai sitten koneelle voi kertoa, että koneessa on vaikka juomalaseja, viinilaseja, lautasia jne. Tai vaikka että siellä on muoviastioita tai vaikka kattiloita ja muita vastaavia. Kone valitsee sitten sille annetun tiedon perusteella ja annetun likaisuustiedon perusteella sopivan pesuohjelman ja sen lisätoiminnot.

        Samaten pesun käynnistämisajan voi kertoa koneelle älypuhelinsovelluksella, tai vaihtoehtosesti voi antaa sovelluksen ehdottaa sopivaa ajankohtaa esimerkiksi sen perusteella mikä on uusiutuvan sähkön tuotannon osuus kaikesta sähköstä tietyllä hetkellä.

        Eli kuten huomaat oma koneeni ei ole mikään halpistiskikone.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jauheen kanssahan sitä pesuainetta tulisi helposti käytettyä yli tarpeen eikä ympäristö varmasti kiitä siitä sen lisäksi että pesutulos on sellainen, että jokapaikassa on pesuainejäämiä. Tabletit on paljon helpompia, kätevämpiä ja huolettomampia. Ja ehkä sinä olet sitten jotain vedenpehmentimiä ostanut, minä en ole koskaan. Ja miksi muka tabletteja ei voisi käyttää pikaohjelmissa yhtähyvin kuin eko-ohjelmissa? Ihan hyvin itselläni ainakin on toiminut, tosin en mitään pikaohjelmia yleensä käytä ihan jo sen takia, että ne pesee huonommin, tuhlaa vettä ja energiaa jne. Yleensä itselläni on käytössä oman koneeni eko, sensorikäyttöön perustuva auttomaattinen ohjelma tai sitten aina välillä intensiiviohjelma. Lisäksi tietenkin käytössä on säännöllisesti koneenpuhdistusohjelma. Tai sitten käytän koneen toimintoa, jolle vaan kerrotaan mitä koneessa on ja kuinka likaista ja kone valitsee itse ohjelmansa. Hienosti toimii eikä tarvitse säätää pesuainejauheiden kanssa. Friikit saa sen jauhen kanssa toki sählätä jos haluavat. Itse haluan että pesukoneen käyttö on niin automaattista ja kätevää kuin mahdollista.

        Niin ja en käytä jauhetta enää juuri koskaan pyykinpesukoneeessakaan, koska koneessa on automaattinen nestemäisen pesuaineen annostelu pesuaineskannauksella. Haluan, että homma toimii niin automaattisesti ja helposti kuin mahdollista ilman, että itse tarvitsee tehdä mitään. En palaisi enää pyykinpesukoneessakaan jauheen kanssa säätämiseen. Täytän vaan spesukoneen nestemäisen pesuaineen säiliön ja huuhteluaineen säiliön sillon kun älypuhelinsovelluksessa näkyy ilmoitus niiden käymisestä vähiin. Kone säätää itse tarvitsemansa pesuaineen määrän ja huuhteluaineen määrän pyykin mukaan. Miksi viitsisin itse mittailla niitäpesuaineta kun kone tekee sen ihan itse, kunhan vaan käyttää nestemäistä pesuainetta jauheen sijasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe