koira kiinni lenkkeilyn aikana

sekarotuiset

Miten opetatte koiranne hihnaan lenkkeilyn aikana?? On käyty lenkillä mutta sessuni ei millään malttaisi kävellä vierelläni (noin metrin säteellä minusta) vaan haluasi nuuskia kaikki ruohotupot ym mitä kivaa sieltä nyt sitten löytyisikään. On kova vetämään ja siks käykin sääliksi kun on vain pelkkä panta joka kuristaa sitä kun yritän pitää sen lähelläni. Tarkoituksena on ostaa valjaat sille, mutta kun se vielä kasvaa niin ihan turha niitä on vielä ostaa.
Mitä konsteja??

8

936

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi koira ei saisi haistella tienvieriä?
      Vai onko se sitä tyyppiä, joka tahtoo haistella kaiken ja siihen menee sitten pieni iäisyys?
      Tietysti koira pitää pitää lyhyellä hihnalla vilkasliikenteisillä tai vaaralisilla paikoilla. Esim. kävely-pyörätiet ovat yleensä tällaisia paikkoja.

Koirasi lienee vielä nuori ja nuoret koirat ovat todella innokkaita vetämään. Omanikin oli. Käytös tosin loppui meillä iän myötä.

Tssä yks suosittu kikka: Aina kun koira vetää, pysähdy. kun koira löysää hihnaa voitte lähteä uudestaan liikkeelle. Tämä voi olla todella hidasta ja turhauttavaa, sillä kaikki koirat eivät heti tajua jutun jujua tai taluttaja lepsuilee. Mutta mitään pikaista patenttiratkaisua ei taida olla, ellei koiraa hillitä pakkokeinoin, esim. eritysillä valjailla. jotkut vaativat jopa, että koira tulee ihan vierelle. Voit myös pitää esim. namia taskussa ja palkita koiran oikeasta käytöksestä.

Myös ihan perustottelevaisuutta kannattaa harjoitella, vaikkei siitä ehkä ihan suoraa hyötyä näyttäisi olevankaan. Eikä niitä liikkeitä tartte ihan sääntökirjan mukaan tehdä, jos ei aio kilpailuihin. Kaikenlainen koulutus ja touhilu koiran kanssa, kunhan se on positiivista ja hauskaa molemmille osapuolille, parantaa omistajan ja koiran suhdetta ja helpottaa kaikkea touhuilua.

• vetopois

Mun tapani on sellainen, että ainakin yksi lenkki päivässä on etanalenkki. Ollaan metsässä ja koira saa haistella ja kuhnia mielin määrin. Silloin kun ollaan pois ihmisten ilmoilta, annan koiran olla vapaana ja mulla on joskus jopa eväät itselleni ja tietysti koiralle parit makupalat.
      Kadulla ja pyörätiellä yms. pidän koiran lyhyellä ja harjoituksen vuoksi välillä vierellä välillä pysähdyn ja koiran täytyy istua viereen.
      Silloin käytän makupalaa.
      Näin siis meillä ehkä sopii sinullekin.
      Vetämisen sain pois tai ainakin vähiin, kun vaan pysähtelin ja annoin koiran odotella. Tuijottelin puihin enkä ollut huomaavinani koiraa, joka jo odotteli. Joskus edettiin metri kerrallaan kun vaan heti veti. Mutta yritä vaan jaksaa, kyllä se siitä oppii.

• sekarotuiset

Asumme maatilalla ja täällä riittää sorateitä jossa käymme lenkillä. Haluaisin, että oppisi olemaan hihnassa kunnolla ja kävellä "vierellä". Tein niin, että menomatkalla pidin kiinni ja yritin opettaa vierellä kulkemista ja tulomatkalla sai sitten juosta vapaasti. Ei kyllä lähtenyt kovin kauas ja tuli aina vastaan jos kutsui tulemaan luokse..
        Tämä kaipaa hermoja ja monia opetustuokioita.. :)

• vetopois
        sekarotuiset kirjoitti:

Asumme maatilalla ja täällä riittää sorateitä jossa käymme lenkillä. Haluaisin, että oppisi olemaan hihnassa kunnolla ja kävellä "vierellä". Tein niin, että menomatkalla pidin kiinni ja yritin opettaa vierellä kulkemista ja tulomatkalla sai sitten juosta vapaasti. Ei kyllä lähtenyt kovin kauas ja tuli aina vastaan jos kutsui tulemaan luokse..
        Tämä kaipaa hermoja ja monia opetustuokioita.. :)

Aloitettiin syksyllä tokossa käynti. Siellä opetetaan ensimmäisillä kerroilla vierellä seuraamista. Pidä makupalaa kädessä ja kun saat koiran lähtemään vierellä käytä aina samaa sanaa mitä sille sanot esim. seuraa tai mikä sinusta tuntuu hyvältä, vierellä tai vaikka kärsä, kunhan aina sama. Palkitse välillä, kun on mennyt oikein. Kyllä sinä ja koirasi onnistutte. Minkä ikäinen? Meillä seropi 2v.

• Kastanja

Siis eikö lenkillä olla lenkillä eikä missään tottiskentällä. Ei koiraa voi seurauttaa viittä kilometriä!
      Lenkillä ohjaaja määrää vauhdin ja tyylin. Opeta se kulkemaan vetämättä. Valjaat on vain ongelman kiertämistä. Joko pysähdyt aina kun koira vetää. Tai käännytkin toiseen suuntaan. Tai jos on kovin kovapäinen, niin läppäset hihnalla kupeille. Ja suullisesti kiellät, ei. Ja kehut kun mennään nätisti.
      Meillä ainakin hihnalenkillä saa kulkea ihan missä lystää kunhan ei vedetä. Ja pysähtele en. Sen verran saa haistella kun kun hihna antaa myöden ja sit mennään taas.

• vetopois

Lue koko ketju, niin ymmärrät. Osassa puhutaan vetämisongelmasta ja osassa seuraamisopettelusta. En tarkoita, että koiran pitää kulkea jalanvieressä aina, enkä myöskään sitä,että koira määrää aina lenkintahdin. Laumanjohtajahan olen minä

• sekarotuiset
        vetopois kirjoitti:

Lue koko ketju, niin ymmärrät. Osassa puhutaan vetämisongelmasta ja osassa seuraamisopettelusta. En tarkoita, että koiran pitää kulkea jalanvieressä aina, enkä myöskään sitä,että koira määrää aina lenkintahdin. Laumanjohtajahan olen minä

Tästä sain jo muutamia vinkkejä, miten lähden tätä asiaa ajamaan eteenpäin.Eiköhän se opi kun harjoitellaan. On muuten vasta 8kk ikäinen sekarotuinen doggi. Alaskanmalamuuttin,pystykorvan ja karhukoiran cocktail. :)

• maitofani

yritä houkutella koirasi namupaloilla virelle

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      35
      4473
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      55
      3075
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      47
      2971
    4. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2763
    5. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      341
      2695
    6. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2675
    7. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      2339
    8. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      54
      2095
    9. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      5
      2081
    10. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1703
    Aihe