Palkan laskeminen kirvesmiehelle

mitenkä

Mitenkäs tuo palkka lasketaan, jos itse palkkaa kirvesmiehen? Linkkiä voi myös tarjota.

Olisi PKI-seudulla tarjolla kirvesmies 18 euroa tunti ja itse siis palkkaisin sen. Ei ole halpa, mutta on ERITTÄIN hyvä. Riittääkö karkeaan arvioon, että laskee 1,4 kertoimella? eli lopullinen olisi ~ 25,2 euroa / h

28

30352

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lopullinen kustannus/h

Ainakin yrittajat.fi sivustolta löytyy työnantajan ABC, jossa on mm. palkkalaskuri. Sain tulokseksi tuon 22,13 e/h, joka siis on työnantajan kustannus kun otetaan huomioon sosiaaliturvamaksu ja eläkevakuutus (rakennustyössä LEL), siitä uupuu vielä pakolliset vakuutukset jotka joudut ottamaan työntekijälle. Vakuutusyhtiöstä autetaan kyllä vakuutuksen ottamisessa. LEL:n voit maksaa osoitteessa renki.org. Sosiaaliturvamaksusta en tiedä miten yksityinen työnantaja sen satunnaisesti maksaa.

• rakennusalanammattilaiset

Eli rakennusalanammatilaiset.net sivulla olevasta laskurista sain 18€ tuntipalkalla kokonaiskustannuksiksi 28€ /h eli aikasta paljon...

Työn kesto olisi siis 4kk eli (kait) 640h (8h * 5 *4vko*4kk)

• valehtelijat
        rakennusalanammattilaiset kirjoitti:

Eli rakennusalanammatilaiset.net sivulla olevasta laskurista sain 18€ tuntipalkalla kokonaiskustannuksiksi 28€ /h eli aikasta paljon...

Työn kesto olisi siis 4kk eli (kait) 640h (8h * 5 *4vko*4kk)

Sen montas kertaa olen niinden kommunistien kanssa jutellut palkanmaksuperusteista että tiedän kyllä ettei tuo riitä.

Sosiaalikulujen osuus rakennusalalla on 75 - 80 % tuntipalkasta. Niin se vaan on ja rakennusliitto perinteisesti tahallaan kaunistelee tätä asiaa kun on itse suurinpaan osaan syypää.

Ensinnäkin ennen kuin voit laskea noita prosenntteja täytyy tietää paljonko palkka on.
        18 euroa tuntipalkka % 3,6 % Työajanlyh raha = jotain, jotain x 18,5 % lomakorvaus = jotainlisää, jotainlisää työkalukorvaus matkakorvaus (eivät ole verottomia ja siten palkkaa) mahdolliset arkipyhäkorvaukset saneerauslisä 15 % piikkauslisä urakkalisä mitä ikinä kymmenistä lisistä keksivätkin vaatia. Ovat kaikki työehtosopimuksessa. Siihen sitten päälle mahdolliset sairasajanpalkat ja muut.

Nyt vasta on selvillä palkka mistä voit ruveta laskemaan prosentteja pakollisista maksuista, Eläkemaksu n. 22 %, tapaturmavakuutus n. 7%, sotu maksu 4 %, ryhmähenkivakuutus, vastuuvakuutus, työttömyysvakuutusmaksu jne..

Lisäksi sinun kuuluu
        huolehtia työterveyshuollosta (maksaa jotain), työvaatetuksesta (maksaa), palkanmaksusta (siis sekin maksaa, kun sun täytyy huolehtia noi kaikke em.)

Sitten tulee joku määrä verottomia korvauksia ateriakorvausn. 10 €/työp, jollei sulla sitten satu olemaan ruokalaa työmaalla, km-korvauksia (siis matkakorvausten lisäksi, jos timpuri liikkuu autollaan), puheluista korvauksia. Työkalukorvaus kattaa (n. 10 €/tp ) vasaran ja puukon. Sähkökoneista tulee oma laskunsa.

Tässä nyt alkuun noita maksuja. Pääsitkö jyvälle.

Niin ja sitten sun täytyy myös toimittaa kerran kuussa ja kerran vuodessa ilmoitukset verottajalle, vakuutusyhtiölle ja eläkeyhtiölle noista palkoista kaikki eriteltynä. Jos ilmoituksesi heittää vuoden lopussa yli eurolla joudut vankilaan harmaasta taloudesta :)

• Kirvesmies vuodesta -95
        valehtelijat kirjoitti:

Sen montas kertaa olen niinden kommunistien kanssa jutellut palkanmaksuperusteista että tiedän kyllä ettei tuo riitä.

Sosiaalikulujen osuus rakennusalalla on 75 - 80 % tuntipalkasta. Niin se vaan on ja rakennusliitto perinteisesti tahallaan kaunistelee tätä asiaa kun on itse suurinpaan osaan syypää.

Ensinnäkin ennen kuin voit laskea noita prosenntteja täytyy tietää paljonko palkka on.
        18 euroa tuntipalkka % 3,6 % Työajanlyh raha = jotain, jotain x 18,5 % lomakorvaus = jotainlisää, jotainlisää työkalukorvaus matkakorvaus (eivät ole verottomia ja siten palkkaa) mahdolliset arkipyhäkorvaukset saneerauslisä 15 % piikkauslisä urakkalisä mitä ikinä kymmenistä lisistä keksivätkin vaatia. Ovat kaikki työehtosopimuksessa. Siihen sitten päälle mahdolliset sairasajanpalkat ja muut.

Nyt vasta on selvillä palkka mistä voit ruveta laskemaan prosentteja pakollisista maksuista, Eläkemaksu n. 22 %, tapaturmavakuutus n. 7%, sotu maksu 4 %, ryhmähenkivakuutus, vastuuvakuutus, työttömyysvakuutusmaksu jne..

Lisäksi sinun kuuluu
        huolehtia työterveyshuollosta (maksaa jotain), työvaatetuksesta (maksaa), palkanmaksusta (siis sekin maksaa, kun sun täytyy huolehtia noi kaikke em.)

Sitten tulee joku määrä verottomia korvauksia ateriakorvausn. 10 €/työp, jollei sulla sitten satu olemaan ruokalaa työmaalla, km-korvauksia (siis matkakorvausten lisäksi, jos timpuri liikkuu autollaan), puheluista korvauksia. Työkalukorvaus kattaa (n. 10 €/tp ) vasaran ja puukon. Sähkökoneista tulee oma laskunsa.

Tässä nyt alkuun noita maksuja. Pääsitkö jyvälle.

Niin ja sitten sun täytyy myös toimittaa kerran kuussa ja kerran vuodessa ilmoitukset verottajalle, vakuutusyhtiölle ja eläkeyhtiölle noista palkoista kaikki eriteltynä. Jos ilmoituksesi heittää vuoden lopussa yli eurolla joudut vankilaan harmaasta taloudesta :)

Tulipa selailtua tätä keskustelua ja aika paljon täällä oli tietämättömyyttä.

Osaavan ja kokeneen irvesmiehen keskituntipalkka pyörii tällähetkellä 15-19 euron välillä. Huiput voivat saada 20 ja ylitsekkin. Nuoremmat timpurit tekevät 12-14 euron palkalla, mutta heiltä ei voi vaatia esim. remontin itsenäistä suorittamista eikä aivan huippu jälkeäkään.

Ammattitaidosta täytyy aina maksaa. Minkään rakennusalan ammattilainen ei tee työtä toimisto harjoittelijan palkalla. Tekisittittekö itse työtänne yhdeksällä eurolla? Tuskin. Itse ammattitimpurina olen investoinut työkaluihin n. 14000 euroa ja pakettiautoon 27000 euroa. Ammattitaitoni keräämiseen minulla meni yli kymmenen vuotta. Erilaisiin sertifikaatteihin ja kursseihin on kulutut useita tuhansia euroja. On selvää ettei minulla ole mitään mieltä lähteä ottamaan vastaan parin viikon työsuhdetta 12 euron tuntipalkalla. Sen takia minulla on oma firma minkä kautta laskutan. Toimin pk-seudulla ja tällähetkellä tunti laskutushintani vaihtelee 34-50 alv 22% välillä. Tämä hinta sisältää kaikki yleisimmin käytetetyt työkalut. Mikäli kohde on kaukana laskutan polttoaineista erikseen. Lyhyemmista keikoista on kovemmat laskutushinnat ja pidemmistä pienemmät.

Mikäli harkitsee palkata itse kirvesmiehen ja toimia itse työnantajana pitää ottaa huomioon seraavat seikat. Työntekijälle pitää järjestää vakuutus, sosiaalitilat, työvaatteet kengät sekä kaikki hänen tarvitsemat työkalut. Työkalujen vuokra voi nousta päivässä pitkälti yli sataan euroon. Rakennusalalla palkan sivukulukerroin ion noin 1.63 pientyönantajalla. Eli 16 euroa tuntipalkkaa maksavalle työnantajalle sivukuluineen kustannus on noin 26 euroa. Tähän päälle siis vielä työvaatteet ja työkoneet. Pitäisin myös epätodennäköisenä että kovan tason ammattilainen lähtee tekemään tuolla palkalla muutaman viikon remonttia. Harva on kiinnostunut pätkätyösuhteesta normaali palkalla. Tuskin kukaan muunkaan alan toimija on.

Rakentaminen vaatii vuosien ammattitaitoa. Alan kovat osaajat laskuttavat työstä kuin kuka tahansa huippuammattilainen. Ei rakennusala ole sen kummempi ala kuin muutkaan toimialat.

• tehnyt

Timpurin hommia monessakin yksityisessä taloudessa ja olen antanut ohjeeksi laskettaa palkkani ja sivukuluni paikallisessa rakennusliiton toimistossa.Siellä antavat tuntimäärän ja tuntihinnan perusteella tarkat summat, mitä minnekin pitää maksaa.

Jokainen on palvelua kyllä kiittänyt, eikä ole ollut epäselvyyksiä jälkikäteen.

• ilmaiseksi

Siis laskeeko ne sen ilmaiseksi, jos ykstyinen (työnantaja) sitä pyytää?

• tehnyt
        ilmaiseksi kirjoitti:

Siis laskeeko ne sen ilmaiseksi, jos ykstyinen (työnantaja) sitä pyytää?

Ei minun tietääkseni ne ole veloittaneet siitä mitään.
        Onko timpuri liiton jäsen?
        En tiedä onko sillä merkitystä.

Mutta tarkemman tiedon saat, kun rimpautat sinne liiton toimistoon.
        Sieltä löytyy myös ohjeet työajan lyhennyksistä, arkipyhäkorvauksista, lomakertymistä, työkalukorvauksista, ynnä sensellaisista.

• Tekevät
        tehnyt kirjoitti:

Ei minun tietääkseni ne ole veloittaneet siitä mitään.
        Onko timpuri liiton jäsen?
        En tiedä onko sillä merkitystä.

Mutta tarkemman tiedon saat, kun rimpautat sinne liiton toimistoon.
        Sieltä löytyy myös ohjeet työajan lyhennyksistä, arkipyhäkorvauksista, lomakertymistä, työkalukorvauksista, ynnä sensellaisista.

Ei kukaan voi mitään tehdä ilmaiseksi. Itse lasken työntekijöiden palkat kun tilitoimisto ottaisi palkan laskemisesta 500 euroa/henkilö/kk!

• Äskeiseen
        Tekevät kirjoitti:

Ei kukaan voi mitään tehdä ilmaiseksi. Itse lasken työntekijöiden palkat kun tilitoimisto ottaisi palkan laskemisesta 500 euroa/henkilö/kk!

Silloin kun kysyttiin elettiin vielä markka-aikaa. Veloitus olisi ollut 500 mk. Mielestäni sekin oli paljon henkeä kohti, joten edelleen lasketaan itse.

• tehnyt
        Tekevät kirjoitti:

Soittaa rimpautin yhdelle entiselle työnantajalleni ja kysäisin, mitä rakennusliiton toimisto veloitti palkkkaerittelyn laskennasta ja vastaus oli o euroa.
        Eli ei ne mitään siitä olleet veloittaneet.

• esj

OLEN tehnyt:paljonko tuli loppusummaksi?

• ja roimasto

Jossakin vaiheessa huomataan ettei noissa kirvesmiesten palkoissa ole enää mitään järkeä ja palkkoja aletaan pudottamaan oikein olan takaa.

• uvt

Ei muuten ennustuksesi toteudu.
        Kalliita ovat kirvesmiehet, mutta kun lähes kaikki kouluttautuvat nykyään tietokoneen näppäilijöiksi. Tästä seuraa, että kädettömät tarvii apua jo pienimmässäkin hommassa ja ... laskeeko hinnat? Vastausta ei ole vaikea arvata.

• JOHTAJILTA

OPTIOT POIS JA 10 EURON TUNTI PALKALLE KAIKKI POMOT.

• ERE

Palkka lasketaan yksityisellä aika tarkalleen;Palkka x1,55 on hyvin lähellä lopullista menoa.

Palkka
      Työajan lyhennysraha
      Lomakorvaus
      Eläke noin 17,6%
      Sotu
      Vakuutus noin 6-6,5%

Ei niitä tartte missään liitos lasketuttaa,minä olen jo kymmenen vuotta tehnyt omat laskelmat ja tilisiirrot valmiiksi asiakkaille.

Nettotili työntekijälle
      Verohallintoon maksetaan samalla lomakkeella ennakkovero ja sotu
      Renki.orgissa voi maksaa LEL-maksun tai soittaa sinne eteraan jotta tällaiselle palkkasummalle lasku,kiitos,no problem.Vakuutusyhtiöön Soitto,että Tapaturmavakuutusta vaikka 1000€:n edestä,tasataan työtä lopetettaessa,
      siinä kaikki! Säästää alv:n yrityksen katteen ja riskin aika pienellä vaivalla; siis työnantaja!

• taitamaton rakennuttaja

vastaa yksin kaikista enemmän tai vähemmän hyvien työntekijöidensä toilailuista. Sairastelut ovat myös aika yleisiä joka aiheuttaa viivästystä, takuuta ei ole .... joten aika yksisilmäisesti sitä muutavat katselevat niitä omia etujaan.

• Rakennustarkastaja

Palkan laskeminen tapahtuu esimekiksi näin. Kun olet ottanut kirvesmiehen töihin sovit suullisesti palkaksi esimerkiksi 15 euroa / h tai jotain muuta älytöntä mitä ne pyytää höynäytettäviltä. Sitten tilipäivänä sanot että en maksa kuin työehtosopimuksen edellyttämän 9 €/h.

Olet juuri laskenut palkkaa kuudella eurolla / h

• seepra

Siinäpä vasta kusipää

• Rakennustarkastaja
        seepra kirjoitti:

Siinäpä vasta kusipää

Niin on, mutta kyllä tollaisia mahottomien palkkojen pyytäjiä on vaan yllättävän paljon. Toisaalta eihän se ole kuspää joka pyytää, vaan...

Itse olen saanut putoamaan kirvesmiesten palkkakustannukset alle puoleen, kun olen hieman tinkinyt tekijöiden suomenkielen taidossa.

• Urakoitsija

timpuria vuosien varrella löytänyt, jolle tuollaisia tuntipalkkoja maksaisin. Pitää olla sitten kyllä todellinen ammattimies ja kyetä selviämään lähes kaikesta omin avuin ja oikein. Kohtuu palkka kun itse kannat kaiken vastuun lienee 12-15 € tunnissa. Tuon hintaisia miehiä, siis sellaisia jotka tosiaan ansaitsisivat tuollaisen palkan en ole löytänyt kuin yhden käden sormilla laskettavan määrän (minulla enää 4)

• peukku68

on meinaan niin halpa ukko sulla, että kaikki raksat ottais sen vähän kauempanakin..

• Tar

Kokonaiskustannuksejsi tulee 33 €/h, jos maksat kaikki mitä kuuluu

• perustle

Miten niin, ei ainakaan rakennusliiton laskureiden perusteella, vaan tuon 28 euroa

• Valehtelijat

• Petri

Minulla oli timpuri 4 kk. töissä , ja hoidin palkanmaksun tilitoimiston kautta 9 € kerta , tunnit vaan sinne niin homma hoituu , verot,työeläkemaksut. Ei vaikeaa

• miksett jo honaa

Miksette käytä www.palkka.fi

"Mitä palkka.fi-palvelulla voi tehdä?

Palkka.fi toimii internetissä. Sen avulla voi

* laskea työntekijän palkan sivukuluineen
        * tehdä tarvittavat kuukausi-, vuosi- ja muut ilmoitukset verottajalle ja vakuutusyhtiöille
        * toimittaa kotitalousvähennykseen oikeuttavat tiedot suoraan verottajalle
        * tulostaa työntekijälle palkkalaskelman ja –todistuksen
        * tulostaa kirjanpidon tarvitsemat palkkayhteenvedot
        * tehdä vakuutushakemuksia
        * hoitaa alv-ilmoituksen
        * lähettää palkanmaksutietoja Kelan etuuksiin
        * arkistoida palkkatiedot 11 vuoden ajan (ei Kelan tietoja)
        * laatia maksutoimeksiannot
        o työntekijälle palkanmaksusta
        o verottajalle ennakonpidätys- ja sosiaaliturvamaksuista
        o eläkevakuutusyhtiölle eläkevakuutusmaksusta"

Bonuksena jättää Kotitalousvähennys ilmoituksen
        voit kokeilla palkka.fi sivustoa vierailijana kin
        terv, HeimurSjonna

• Auvo Rouvinen
      • timpuri,

Vielä kun päivittäisit sitä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1516
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1345
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      17
      982
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      936
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      876
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      93
      797
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe