Kielijänne

Turkulainen

Täällä on ollut paljon puhetta ärrän puuttumisesta tai sen heikosta ääntämisestä. Tyttrelläni on myös "sora-ärrä" ja tämän katsotaan johtuvaksi liian kireästä kielijänteestä. Avuksi vaivaan on vain jänteen nipsaisu poikki. Onko kellään kokomuksia kyseisestä toimenpiteestä?

9

11774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katja

      Meidän nyt ekaluokkalaiselta pojalta nipsaistiin kielijänne vuosi sitten marraskuussa. Ei tullut ässää eikä ärrää. Operaatio ei ollut iso, kesti puudutuksineen noin 15 minuuttia. Tikkien poisto olikin sitten viheliäisempi.
      Tällä hetkellä ässä tulee hyvin mutta ärräkoulussa kuljetaan vielä.

      • kati

        Meilläkin pojalta nipsasi hammaslääkäri jänteen poikki. Kun oli 5v. Eikä ollu kovin kipeä puudutuksen jälkeen. Oisi pitänt jo vauvan kuulema tehdä oli tosi kireä. Puheterapeutti ihmetteli miten poika on syönytkään, kun kieli on ollut pallo suussa. Nyt poika 7 ja Käy koulussa ärrää harjoittelemassa.


      • fiona
        kati kirjoitti:

        Meilläkin pojalta nipsasi hammaslääkäri jänteen poikki. Kun oli 5v. Eikä ollu kovin kipeä puudutuksen jälkeen. Oisi pitänt jo vauvan kuulema tehdä oli tosi kireä. Puheterapeutti ihmetteli miten poika on syönytkään, kun kieli on ollut pallo suussa. Nyt poika 7 ja Käy koulussa ärrää harjoittelemassa.

        Meijän pojalta (silloin 2,5 v) leikattiin kielijänne nukutuksessa. Puudutuksessa ei onnistunut, eihän pikkuherra osannut/halunnut millään pysyä paikallaan, kun joku "leikkaa kieltä"!!Jänne oli kireä, kieli ei ulottunut ollenkaan suun ulkopuolelle.

        Toimenpide oli nopea ja tikit sulivat pikkuhiljaa itsestään. Kieltä piti alkaa harjoituttaa, jotta lapsi oppisi "käyttämään" sitä paremmin. Piti esim. nuolla jätskiä syvältä lautaselta. Nyt poju harjoittelee ärrää ja luulen, ettei hän siihen olisi pystynyt kireällä kileijänteellään...

        Mielestäni kannattaa vaatia kielijänteen leikkausta ajoissa, jos jänne on todella kireä. Esim. kurkkuärrän poisoppiminen voi olla aika vaikeaa (jos siitä sitten mitään haittaa onkaan).

        Tsemppiä operaatioon!


      • pansool

        moi,meidän 5-v eetu pojalle laitettiin lähete sairaalaan kielijänteen katkaisun takia,ja minua äitinä pelottaa kovasti,että miten se juttu onnistuu.eetulta puuttuu k,r,l,jne.olikos se kivulias toimenpide?ja miten voi syödä sen jälkeen?Miten se tikkien poisto oli teillä vaikeempi?eikö ne laita itsestään sulaneita tikkejä?kiva jos vielä vastaisit minulle,kiitti.


    • vielä_

      Meille sanoi yksi kätilö synnytyssairaalassa, että vauvan kielijänne näyttää kieältä ja pitäisi ehkä leikata. Näytettiin sitä vielä lääkärille, mutta lääkäri sanoi, että ei tarvi leikata, jos pystyy imeenkin. Miehelläni on ollut s-vika oman kielensä takia ja vielä nykyäänkin omaa lyhyen kielen ja lievän s-vian, mitä ei jurikaan huomaa enää.
      Olen tarkkaillut vauvan kieltä ja kannustanut näyttämään kieltään, että se kieli venyisi. En tiedä sitten vielä, kun ei vauva osaa vielä puhua.

      • -ws-

        Meillä pikkutytön kielijänne kiree, todettiin hammaslääkärissä kun on jo etualahampaat tullu...

        Vaimo pirautti vielä neuvolaan ja sieltä neuvoivat terveyskeskuskeen jossa yks lääkäri leikkuksia tekee. Sitte soiteltiin ja meinattiin varata aikaa katteluun, ni sanovat vaan et jos hammaslääkäri todennu kireeksi ni sitte leikataan, saatiin sitten suoraan leikkausaika ilman kikkailuja.

        Oli muuten hammaslääkäri ihmeissän kun ei synnytyssairaalassa oltu puututtu/huomattu asiaa... Ihmetyttää itteeki, pitäsköhän sinne ilmottaa et huolellisuutta hieman.....

        Oli muuten välillä tytöllä syöminen hieman hankalaa eikä jokeltelu oikeen lähe käyntiin...

        Ennemmin leikataan kuin puheterapiaan! Ja ajoissa kun toimii niin säästyy turhilta vastoinkäymisiltä...


    • vanha ukkeli jo?

      omien muistikuvieni mukaan sellaisessa toimenpiteessä aika normaalin tyylisessä hammaslääkäripaikassa jo pitkälti yli 10 vuotta sitten (olikohan jopa 80-luvulla). R-kirjaimen lausumisvaikeuden katsottiin johtuvan muutaman puheterapiatuokion ja odottelun jälkeen jänteen kireydestä, ei "osaamattomuudesta". Ja niinhän se sitten olikin. Ainakin tähän asti kieli on toiminut ongelmitta ;)

      Siihen aikaan taidettiin laittaa metallilankaa tai muuta vastaavaa auttamaan jänteen parantumisessa. Itse operaatiosta on jäänyt vain jotain näkymiä ja ajatuksia mieleen, joten tuskin se on ollut silloin aikanaan kovinkaan traumaattinen kokemus. Tieto siitä r-kirjaimen "parantumisesta" varmasti myös helpotti silloin omaa mieltä, vaikka eihän sitä ominaisuutta niin noteeraanut lapsena, aikuisia se enemmänkin tuntui kiinnostavan, joitain taisi jopa huvittaa. Sitä piti vain yhtenä aikuisia kiinnostavana asiana.

      • vanha ukkeli jo?

        siis jotain 5-10.


    • mahdollisimman varhain

      Meillä lapsi oli vain muutaman kuukauden ikäinen kun kielijänne nipsaistiin neuvolalääkärin pöydällä. Reaktiona iloinen kikatus, lopputuloksena toimivampi kieli ja sivuvaikutuksena muutama pikkuinen veripisara -ei muuta.
      Eli kannattaa pyytää toimenpidettä mahdollisimman pian jos epäilee että on kireä. Kuta nuorempi, sen helpompaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 111
      2188
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      60
      2046
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1951
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe