Kysymykseni kuuluu näin: Onko kukaan täällä opiskellut HUMAKissa, siis humanistisessa ammattikorkeessa?
Opo suositteli sitä, kun kerroin et olen kiinnostunut kulttuurialasta, eivätkä nuo tittelit sano minulle juuri mitää..
Millainen HUMAK on, mihin ammattiin sieltä valmistuu? Pääsykokeet? Työllistyminen?
HUMAK?
3
1652
Vastaukset
- Humanoidi
Olen opiskellut Humakissa ja sieltä olen myös valmistunut. Kulttuurialan opinnoista valmistuu Humakista kulttuurituottajaksi. Työnkuvaa on mahdotonta yksiselitteisesti kuvata, mutta toisaalta se suo myös monia mahdollisuuksia. Kulttuurialalla on paljon töitä, mutta palkanmaksajia vähän. Eli moni tapahtuma tms. saa alkunsa vapaaehtoisvoimin.
Sisään pääseminen riippuu siitä mihin yksikköön haet. Ainakin Turkuun on ihan varmasti vaikeampi päästä kuin esim. Joutsenoon. Jos olet ehdottoman varma, että haluat kulttuurialle, Humakia kannattaa ainakin kokeilla, mutta jos epäilys vielä kalvaa, suosittelen paremmin työllistettyä ja palkattua alaa.
Humakin toimintaa ainakin omana aikanani vaivasi outo saamattomuus. Helpoista asioista tehtiin vaikeita ja kulttuurialalle epätyypillisiä äärimmäisen byrokraattisia raja-aitoja rakennettiin milloin mihinkin...toisaalta välillä hörhöiltiin ja leikittiin hippiä vähän liiankin herkästi. Vertailukohteeni ovat toki vähäiset, mutta ainakin kuvittelen, että moni asia sujuu jossain toisaalla helpommin.
Toivottavasti et nyt pelästynyt, mutta sanonpa vaan että helppo tie Humak ei välttämättä ole. Jos sinulla riittää todellista intohimoa ja halua opiskella kulttuurialaa Humak on ok paikka. Kannattaa oikeasti opiskella alaa, jota oikeasti haluaa, eikä tuijottaa vain rahan perään. Kun suoritat amk-tutkinnon 3-4 vuodessa, aikaa on vielä toiseen, jolloin voit lukea itsesi insinööriksi ja alkaa tienaamaan jos ura ei kulttuurialalla urkenekaan. Tsemiä.- lumileopardi
Humakissa siis.. Tosin Nurmijärvellä yhteisöpedagogiksi... Olen tuolla hieman alempana kritisoinut koulua..Katso nimimerkkini kohdalta viesti "korvaavuuksista". Edellä oli hyvin mainittu, että intohimoa alaan koulu vaatii, sillä itse täytyy nähdä vaivaa että saat kaiken haluamasi, takapuoleen ei hirveästi potkita ja alan työllisyys on vielä kehitysvaiheessa..!!
Muutoin meidän yksikköön suht vaativat pääsykokeet.. Hirveästi eri osioita, olisin luullut että helpommalla olisi päässyt.. Opiskelen Nurmijärven yksikössä.
Meillä on hyvä porukka, mutta ei valitettavasti kuin kyseinen opiskelemani tutkinto mahdollista ja humanismia riittää...!!! Käy tutustumassa nettisivuihin:
www.humak.edu =)
- ValmistuvaOpiskelija
Kulttuurituotantoa voi HUMAK:in lisäksi opiskella myös Mikkelin AMK:ssa. Siellä voi painottaa opinnoissaan taide- ja kulttuurikasvatusta. Eli jos ohjelmapalveluiden tuottaminen ei ole oma juttu, vaan ennemminkin taiteen ja kulttuurin ohjaaminen, vaihtoehtona HUMAK:in tilalla voisi olla myös Mikkelin AMK. - Ja ohjelmapalvelujen tuottamiseenkin Mikkelissä voi siis erikoistua - kumpaan vain edellämainituista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h472973Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062751- 332649
Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv392466Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501938Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151569- 321483
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061287- 1781219
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731070