Mondeo 97 ABS-jarrut

Timo

Aikaisemminkin on täälläkin ihmetelty Mondeon ABS-jarrujen toimimattomuutta. Itselläni on ABS-jarrut aivan pimeet, ei pala mittaritaulussa valoa muuta kuin käynnistäessä (mikä lienee normaalia, myös käsijarrun valo palaa käynnistäessä yhtä kauan kuin ABS-valo), mutta kun jarruttaa, niin menee pyörät lukkoon ja polkimessa ei tunnu mitään, mikä viittaisi ABS:iin. Pitänee käyttää tuolla Ford-huollossa testerissä, mutta mitä vaihtoehtoja voi olla noiden jarrujen toimimattomuuteen.

41

22367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole

      abs jarruja, kas siksi pyärät lukkiutuvat.Absit tulivat montikoihin vasta 1999.

      • Mikke

        Itselläni on myös vuoden 1997 mondeo, jossa on ABS:t. Rekisteriotteessa niistä ei ole mainintaa, mutta kun vein auton huoltoon niin sanoivat että ABS:t on rikki. Ja sanoivat myös että kaikissa tuon ikäisissä mondeossa löytyy ABSit. Kysyin Fordin Oulun myyntipäälliköltä, miksi rekisteriotteessa ei ole mainintaa ABS:sta, niin hän kertoi että virhe on tapahtunu auton tyyppimerkintää (tai jotain sinnepäin) tehtäessä ja että sama virhe on kuulemma kaikissa tuon vuosimallin mondeoissa.


      • tietoa

        minulla oli vm.1997 2.0 sedan montsikka(vaihdoin uuteen focukseen) siinä oli absit ja hyvin pelasivat.


    • Mikke

      hieman toisenlainen ongelma ABSien kanssa. Joskus käynnistyksen jälkeen ABS-valo ja käsijarruvalo jäävät palamaan ja palavat myös niin kauan kuin auto on käynnissa. Silloin ABS ei toimi, mutta normaalit jarrut on ok. Joillakin käynnistyskerroilla merkkivalot taas eivät jää palamaan ja silloin myös ABSit toimii hyvin.

      Käytin Ford-huollossa testerissä ja siellä sanoivat että vika on ABS-moottorissa (uusi maksaa 1000-1500e, käytetty 250 ). Kysyin toisesta korjaamosta ja siellä sanoivat että ovat joskus vaihtaneet ABS-moottorin vastaavassa tilanteessa eikä siitä ole ollut apua. Kaikki anturit ym. on tarkistettu ja toivivat ok. Liekö kyseessä joku mystinen kosketushäiriö vai mikä... Testeri ei ilmeisesti havaitse kosketushäiriöitä vaan kertoo vian olevan siellä suunnalla missä kosketushäiriö on. Vai tietääkö joku paremmin?

      En oo vielä vaihtanu ABS-moottoria, koska jos siitä ei olekaan apua niin tulee aika kalliiksi. Vai voiko korjaamo periä maksua jos korjaus ei tehoa?

      Mutta vielä vastausta kysymyksiin sen verran mitä osaan sanoa. Eli se on normaalia että ABS- ja käsijarruvalo palavat hetken käynnistyksen yhteydessä. Muita syitä ABS:n toimimattomuuteen on esim ABS-releen rikkoutuminen. Silloin tosin pitäisi ABS-merkkivalon syttyä palamaan, ehkä. En tosiaan ole mikään asiantuntija, itselläni vain on myös jonkin verran ollut ongelmia vuoden 97 Mondeon ABSien kanssa.

      • Timo

        Minulla syttyi kerran tässä syksyn aikana kovemmassa jarrutuksess, ei tosin lukkojarrutus, mutta tilanne jossa toinen pyörä asfaltilla ja toinen soralla, ABs-merkkivalo ja käsijarrun valo palamaan, eikä sammunut kuin käynnistämällä auton uudelleen. Muuten tuo käsijarrun merkkivalokaan ei toimi, lie kytkimessä vikaa??? Siis lamppu on ehjä, kun auton käynnistää, niin palaa ne merkkivalot oikein, mutta vaikka käsijarru olisi siis päällä, niin valo sammuu. Taitaa olla aika ihmeellisiä vikoja nuo ABS-viat. Onneksi jarrut toimii kuitenkin perinteisellä tavalla.


      • Mikke
        Timo kirjoitti:

        Minulla syttyi kerran tässä syksyn aikana kovemmassa jarrutuksess, ei tosin lukkojarrutus, mutta tilanne jossa toinen pyörä asfaltilla ja toinen soralla, ABs-merkkivalo ja käsijarrun valo palamaan, eikä sammunut kuin käynnistämällä auton uudelleen. Muuten tuo käsijarrun merkkivalokaan ei toimi, lie kytkimessä vikaa??? Siis lamppu on ehjä, kun auton käynnistää, niin palaa ne merkkivalot oikein, mutta vaikka käsijarru olisi siis päällä, niin valo sammuu. Taitaa olla aika ihmeellisiä vikoja nuo ABS-viat. Onneksi jarrut toimii kuitenkin perinteisellä tavalla.

        Joo tuo mondeon ABS-systeemi taitaa olla aika mystinen. Muistaakseni joku kirjoitteli aiemmin tänne että vuoden aikana ei Fordin huolto saanut ABSia kuntoon.


      • Timo

        Just just... jännä kun sattu kaksi Timoa samaan viestiketjuun ja toinen vielä noinkin hauska...


      • Eki
        Timo kirjoitti:

        Just just... jännä kun sattu kaksi Timoa samaan viestiketjuun ja toinen vielä noinkin hauska...

        Itsekkin olen kysellyt täältä samaisesta viasta, ja saanut lähes samoja vastauksia. Lisää oireita tuli liukkaankelin radalla käydessä, auto liukui ohi ja ulospäin kuului nakutus niinkuin ABS toimisi mutta pyörät silti lukossa?? Onko ABS-järjestelmässä jonkinlainen vastapainepiiri jossa voisi olla vuoto tai ilmaa, koska olin aikoinaan (sillion kun auto oli minulla tuore)huomaavinani että, Vasen takakulma jätti parkkihalliin nestevanan, en saanut selvää oliko vettä vai muuta, keli oli kesäinen kuiva joten vesi on epätodennäköinen.


      • liittimet
        Eki kirjoitti:

        Itsekkin olen kysellyt täältä samaisesta viasta, ja saanut lähes samoja vastauksia. Lisää oireita tuli liukkaankelin radalla käydessä, auto liukui ohi ja ulospäin kuului nakutus niinkuin ABS toimisi mutta pyörät silti lukossa?? Onko ABS-järjestelmässä jonkinlainen vastapainepiiri jossa voisi olla vuoto tai ilmaa, koska olin aikoinaan (sillion kun auto oli minulla tuore)huomaavinani että, Vasen takakulma jätti parkkihalliin nestevanan, en saanut selvää oliko vettä vai muuta, keli oli kesäinen kuiva joten vesi on epätodennäköinen.

        Suosittelisin, että tsekkaatte sen liittimen siellä kuskin penkin alla. Se sama joka aiheuttaa niitä abs merkkivalon vilkutuksia. Crc:tä siihen vaan. Sitten vasta huoltoon. Mondoessa kun näyttää olevan aika huonot liittimet. Mutta muistakaa irrottaa akun kenkä ensin, muuten turvatyynyt saattaa laueta.


      • mikko66
        Eki kirjoitti:

        Itsekkin olen kysellyt täältä samaisesta viasta, ja saanut lähes samoja vastauksia. Lisää oireita tuli liukkaankelin radalla käydessä, auto liukui ohi ja ulospäin kuului nakutus niinkuin ABS toimisi mutta pyörät silti lukossa?? Onko ABS-järjestelmässä jonkinlainen vastapainepiiri jossa voisi olla vuoto tai ilmaa, koska olin aikoinaan (sillion kun auto oli minulla tuore)huomaavinani että, Vasen takakulma jätti parkkihalliin nestevanan, en saanut selvää oliko vettä vai muuta, keli oli kesäinen kuiva joten vesi on epätodennäköinen.

        04 monttuun jarrupalat taka,abs valo palaa ja hirvee kolina ku autolla ajaa ja painaa jarruu loppuu.joku irti löysällä tai irti


      • mycin

        mondeo on niin p...a auto jos sitä voi siksi kutsua. ostin fordin muutama kuukausi sitten ,peli oli todella ehjä mutta NYT!!! ajettu ollaan n. 2000km ja autoa on korjattu 1300 ei muutako ranteet auki todella kalliita kilsoja kyseinen mondeo -97 td n.200000 menty


    • ---------

      sama vika itsellä ilmeisesti pumppu mennyt anturit testattu ja tuntuu toimivan, vika koodia ei ole joten kuulemma ainut looginen vika on pumppu joka ei kuulemma jätä vika koodia jäjestelmään.
      uusi maksaa 1300 ja purkaamolta saa 200€-400€
      kannattaa tosin käyttää fordin testerissä ensin itsekkin pitäisi käyttää jossakin vaiheessa
      kannattaa kysyä voiko sitä pumppua korjata joku mainitsi joskus että siinä olisi jotkin venttiilit jotka jumittaa ja sen takia ei toimisi.

      • Mikke

        Sanoivat Fordin huollossa että venttiiliä ei voi korjata tai vaihtaa. Pitää vaihtaa kerralla koko paska ja se sitten maksaa vähän enemmän. Käytettyjä oon nähny purkaamolla halvimmillaan 250€.


      • Timo
        Mikke kirjoitti:

        Sanoivat Fordin huollossa että venttiiliä ei voi korjata tai vaihtaa. Pitää vaihtaa kerralla koko paska ja se sitten maksaa vähän enemmän. Käytettyjä oon nähny purkaamolla halvimmillaan 250€.

        Huoltoon on nyt tilattu aika ja asentajan kommentit oli seuraavat:
        -pumppu jumissa, ilmeisesti ollut liian vähänllä käytöllä, siis ei ole paljon lukkojarrutuksia harjoitettu. Yleensä vika tuontiautoissa, kun tuolla saksan maalla ei noita abs:iä hirveästi tarvitse käyttää. Mulla ihan suomiauto, mutta näissäkin siis on ongelmia, kun pääsee vettä ja likaa jonnekin, varmaankin just venttiiliin.
        -Pumppu otetaan irti, avataan ja puhdistetaan ja herkistetään ja laitetaan takaisin. Tämän oli ko asentaja tehnyt muutamiin mondeoiden ABS-pummpuihin ihan hyvällä menestyksellä. Ottaa aikaa jotain 5-6tuntia.

        Ilmeisesti noilla liikkeillä ja asentajilla on erilaisia käsityksiä siitä mitä voi tehdä ja mitä ei. Jännityksellä odotan mitä perjantai tuo tullessaan.


      • Monteo
        Timo kirjoitti:

        Huoltoon on nyt tilattu aika ja asentajan kommentit oli seuraavat:
        -pumppu jumissa, ilmeisesti ollut liian vähänllä käytöllä, siis ei ole paljon lukkojarrutuksia harjoitettu. Yleensä vika tuontiautoissa, kun tuolla saksan maalla ei noita abs:iä hirveästi tarvitse käyttää. Mulla ihan suomiauto, mutta näissäkin siis on ongelmia, kun pääsee vettä ja likaa jonnekin, varmaankin just venttiiliin.
        -Pumppu otetaan irti, avataan ja puhdistetaan ja herkistetään ja laitetaan takaisin. Tämän oli ko asentaja tehnyt muutamiin mondeoiden ABS-pummpuihin ihan hyvällä menestyksellä. Ottaa aikaa jotain 5-6tuntia.

        Ilmeisesti noilla liikkeillä ja asentajilla on erilaisia käsityksiä siitä mitä voi tehdä ja mitä ei. Jännityksellä odotan mitä perjantai tuo tullessaan.

        Vanhempien pumppujen painevenat voi itsekkin putsata kun ovat "ulkoiset", uudemmissa "sisäiset" joita ei kait pysty putsaan, ei ainakaan itse. En tiedä milloin malli muuttunut ja onko monta "variaatiota".


      • ---------
        Timo kirjoitti:

        Huoltoon on nyt tilattu aika ja asentajan kommentit oli seuraavat:
        -pumppu jumissa, ilmeisesti ollut liian vähänllä käytöllä, siis ei ole paljon lukkojarrutuksia harjoitettu. Yleensä vika tuontiautoissa, kun tuolla saksan maalla ei noita abs:iä hirveästi tarvitse käyttää. Mulla ihan suomiauto, mutta näissäkin siis on ongelmia, kun pääsee vettä ja likaa jonnekin, varmaankin just venttiiliin.
        -Pumppu otetaan irti, avataan ja puhdistetaan ja herkistetään ja laitetaan takaisin. Tämän oli ko asentaja tehnyt muutamiin mondeoiden ABS-pummpuihin ihan hyvällä menestyksellä. Ottaa aikaa jotain 5-6tuntia.

        Ilmeisesti noilla liikkeillä ja asentajilla on erilaisia käsityksiä siitä mitä voi tehdä ja mitä ei. Jännityksellä odotan mitä perjantai tuo tullessaan.

        ilmoittele kuinka kävi kiinostaa lähinnä jos putsaamalla saa toimimaan niin oli ihan hyvä niin
        ja ilmoitatko samalla missä liikkeessä tekivät kyseisen operaation


      • Timo
        --------- kirjoitti:

        ilmoittele kuinka kävi kiinostaa lähinnä jos putsaamalla saa toimimaan niin oli ihan hyvä niin
        ja ilmoitatko samalla missä liikkeessä tekivät kyseisen operaation

        No niin, nyt on ABS-pumppu korjattu, hintaa tuli siis 197 euroa, josta 10 euroa jarrunestettä, joput työtä 2,75 tuntia.

        Hommahan meni niin, että ensin purettiin autoa sen verran että sai pumpun irti. Kun pumppu oli irti, niin siitä aukaistiin alapuolelta muovikotelo. Ko. kotelossa on reikä, josta pitäisi vesi valua pois, mutta se oli tukossa. Sitten purettiin sähkömoottorin kotelo ja sieltä vika löytyy. Eli Moottorin laakeri oli ruostunut kiinni akseliin seisseen veden vaikutuksesta. No laakeri irti akselista, hiontaa ja laakerin kiinnityksen korjaus moottorin koteloon ja voiteluaineet väliin. Tämän jälkeen vaan ABS-pumppu kasaan ja paikoilleen. Auton kasaus, jarrujen ilmaus ja se on siinä.
        Noita pumppuja on montaa erilaista, mutta pitäisi olla kuuulemma kaikki avattavia. Niin ja vielä siihen muovikoteloon teki yhden reiän lisää, nyt pitäisi kyllä kestää ajoa vuosikausia.
        Pumppua siis itsessään ei tarvitse purkaa, eikä pidäkään, mutta sähkömoottori, joka tekee sitä painetta vidaan korjata hyvinkin helposti. Näppärä kaveri tekee koko hommat kotioloissakin, jos hommat yleensä hallussa. Suurin vaiva siinä oli juuri tuon pumpun irrottaminen.

        Korjaus tapahtui EH-autossa Joensuussa. Onneksi sattui olemaan taitava asentaja, joka oli itseopiskellut tuon korjauksen, koska maahantuojahan ei sitä kerro. Eli veikkaan, että monessa korjaamossa vaihdetaan surutta uusi pumppu.


      • --------------
        Timo kirjoitti:

        No niin, nyt on ABS-pumppu korjattu, hintaa tuli siis 197 euroa, josta 10 euroa jarrunestettä, joput työtä 2,75 tuntia.

        Hommahan meni niin, että ensin purettiin autoa sen verran että sai pumpun irti. Kun pumppu oli irti, niin siitä aukaistiin alapuolelta muovikotelo. Ko. kotelossa on reikä, josta pitäisi vesi valua pois, mutta se oli tukossa. Sitten purettiin sähkömoottorin kotelo ja sieltä vika löytyy. Eli Moottorin laakeri oli ruostunut kiinni akseliin seisseen veden vaikutuksesta. No laakeri irti akselista, hiontaa ja laakerin kiinnityksen korjaus moottorin koteloon ja voiteluaineet väliin. Tämän jälkeen vaan ABS-pumppu kasaan ja paikoilleen. Auton kasaus, jarrujen ilmaus ja se on siinä.
        Noita pumppuja on montaa erilaista, mutta pitäisi olla kuuulemma kaikki avattavia. Niin ja vielä siihen muovikoteloon teki yhden reiän lisää, nyt pitäisi kyllä kestää ajoa vuosikausia.
        Pumppua siis itsessään ei tarvitse purkaa, eikä pidäkään, mutta sähkömoottori, joka tekee sitä painetta vidaan korjata hyvinkin helposti. Näppärä kaveri tekee koko hommat kotioloissakin, jos hommat yleensä hallussa. Suurin vaiva siinä oli juuri tuon pumpun irrottaminen.

        Korjaus tapahtui EH-autossa Joensuussa. Onneksi sattui olemaan taitava asentaja, joka oli itseopiskellut tuon korjauksen, koska maahantuojahan ei sitä kerro. Eli veikkaan, että monessa korjaamossa vaihdetaan surutta uusi pumppu.

        kiitokset vien siis auton sinne


      • eki
        Timo kirjoitti:

        No niin, nyt on ABS-pumppu korjattu, hintaa tuli siis 197 euroa, josta 10 euroa jarrunestettä, joput työtä 2,75 tuntia.

        Hommahan meni niin, että ensin purettiin autoa sen verran että sai pumpun irti. Kun pumppu oli irti, niin siitä aukaistiin alapuolelta muovikotelo. Ko. kotelossa on reikä, josta pitäisi vesi valua pois, mutta se oli tukossa. Sitten purettiin sähkömoottorin kotelo ja sieltä vika löytyy. Eli Moottorin laakeri oli ruostunut kiinni akseliin seisseen veden vaikutuksesta. No laakeri irti akselista, hiontaa ja laakerin kiinnityksen korjaus moottorin koteloon ja voiteluaineet väliin. Tämän jälkeen vaan ABS-pumppu kasaan ja paikoilleen. Auton kasaus, jarrujen ilmaus ja se on siinä.
        Noita pumppuja on montaa erilaista, mutta pitäisi olla kuuulemma kaikki avattavia. Niin ja vielä siihen muovikoteloon teki yhden reiän lisää, nyt pitäisi kyllä kestää ajoa vuosikausia.
        Pumppua siis itsessään ei tarvitse purkaa, eikä pidäkään, mutta sähkömoottori, joka tekee sitä painetta vidaan korjata hyvinkin helposti. Näppärä kaveri tekee koko hommat kotioloissakin, jos hommat yleensä hallussa. Suurin vaiva siinä oli juuri tuon pumpun irrottaminen.

        Korjaus tapahtui EH-autossa Joensuussa. Onneksi sattui olemaan taitava asentaja, joka oli itseopiskellut tuon korjauksen, koska maahantuojahan ei sitä kerro. Eli veikkaan, että monessa korjaamossa vaihdetaan surutta uusi pumppu.

        Lisä kysymys. Mitä täytyy purkaa??? Riittikö muoviosat vai pitääkö tehostaja ja muut rensselit siitä ympäriltä?? Oletan että kyseinen paikka sijaitsee jarrutehosttajan alapuolella.Täytyy alkaa katselemaan. Uskoisin sähkömoottorin kannssa selviäväni. Kiitti etukäteen. Vastailen jos onnostun pumpun ja moottorin löytämään.


      • ----------
        Timo kirjoitti:

        No niin, nyt on ABS-pumppu korjattu, hintaa tuli siis 197 euroa, josta 10 euroa jarrunestettä, joput työtä 2,75 tuntia.

        Hommahan meni niin, että ensin purettiin autoa sen verran että sai pumpun irti. Kun pumppu oli irti, niin siitä aukaistiin alapuolelta muovikotelo. Ko. kotelossa on reikä, josta pitäisi vesi valua pois, mutta se oli tukossa. Sitten purettiin sähkömoottorin kotelo ja sieltä vika löytyy. Eli Moottorin laakeri oli ruostunut kiinni akseliin seisseen veden vaikutuksesta. No laakeri irti akselista, hiontaa ja laakerin kiinnityksen korjaus moottorin koteloon ja voiteluaineet väliin. Tämän jälkeen vaan ABS-pumppu kasaan ja paikoilleen. Auton kasaus, jarrujen ilmaus ja se on siinä.
        Noita pumppuja on montaa erilaista, mutta pitäisi olla kuuulemma kaikki avattavia. Niin ja vielä siihen muovikoteloon teki yhden reiän lisää, nyt pitäisi kyllä kestää ajoa vuosikausia.
        Pumppua siis itsessään ei tarvitse purkaa, eikä pidäkään, mutta sähkömoottori, joka tekee sitä painetta vidaan korjata hyvinkin helposti. Näppärä kaveri tekee koko hommat kotioloissakin, jos hommat yleensä hallussa. Suurin vaiva siinä oli juuri tuon pumpun irrottaminen.

        Korjaus tapahtui EH-autossa Joensuussa. Onneksi sattui olemaan taitava asentaja, joka oli itseopiskellut tuon korjauksen, koska maahantuojahan ei sitä kerro. Eli veikkaan, että monessa korjaamossa vaihdetaan surutta uusi pumppu.

        tuli vaan mieleen että muistatko mikä malli pumpusta sun autossa mahdollisesti oli


      • Monteo
        Timo kirjoitti:

        No niin, nyt on ABS-pumppu korjattu, hintaa tuli siis 197 euroa, josta 10 euroa jarrunestettä, joput työtä 2,75 tuntia.

        Hommahan meni niin, että ensin purettiin autoa sen verran että sai pumpun irti. Kun pumppu oli irti, niin siitä aukaistiin alapuolelta muovikotelo. Ko. kotelossa on reikä, josta pitäisi vesi valua pois, mutta se oli tukossa. Sitten purettiin sähkömoottorin kotelo ja sieltä vika löytyy. Eli Moottorin laakeri oli ruostunut kiinni akseliin seisseen veden vaikutuksesta. No laakeri irti akselista, hiontaa ja laakerin kiinnityksen korjaus moottorin koteloon ja voiteluaineet väliin. Tämän jälkeen vaan ABS-pumppu kasaan ja paikoilleen. Auton kasaus, jarrujen ilmaus ja se on siinä.
        Noita pumppuja on montaa erilaista, mutta pitäisi olla kuuulemma kaikki avattavia. Niin ja vielä siihen muovikoteloon teki yhden reiän lisää, nyt pitäisi kyllä kestää ajoa vuosikausia.
        Pumppua siis itsessään ei tarvitse purkaa, eikä pidäkään, mutta sähkömoottori, joka tekee sitä painetta vidaan korjata hyvinkin helposti. Näppärä kaveri tekee koko hommat kotioloissakin, jos hommat yleensä hallussa. Suurin vaiva siinä oli juuri tuon pumpun irrottaminen.

        Korjaus tapahtui EH-autossa Joensuussa. Onneksi sattui olemaan taitava asentaja, joka oli itseopiskellut tuon korjauksen, koska maahantuojahan ei sitä kerro. Eli veikkaan, että monessa korjaamossa vaihdetaan surutta uusi pumppu.

        Hyvä että sait kuntoon ja hyvä että kerroit muillekkin! :-)


      • Timo
        eki kirjoitti:

        Lisä kysymys. Mitä täytyy purkaa??? Riittikö muoviosat vai pitääkö tehostaja ja muut rensselit siitä ympäriltä?? Oletan että kyseinen paikka sijaitsee jarrutehosttajan alapuolella.Täytyy alkaa katselemaan. Uskoisin sähkömoottorin kannssa selviäväni. Kiitti etukäteen. Vastailen jos onnostun pumpun ja moottorin löytämään.

        Minun mielestä sitä purettiin se jarrutehostin pois ainoastaan. Siis se iso musta pyöreä mötikkä. Je pumppuyksikkö sijaitsee suoraan sen alapuolella, varmaan näkee kun katselee sinne tehostimen alapuolelle. Se pumppu oli sitten jotenkin kiinni, ainakin jonkin mutterin/pultin joutui auton altapäin irrottamaan, jotta sai pumpun pois. Pumpussa on kiinni 6kpl jarruputkia ja parit kaapelit. Ne kun ottaa irti ja nostaa pumpun pöydälle, niin alkaa homma selventyä.
        Kuusiokolopulteilla oli se muovi kotelo kiinni sen pumpun alapuolella. Sitten oli metallinen kotelo myös kuusiokolopulteilla kiinni. Siinä metallikotelossa oli sitten kiinni sisäpuolella sen sähkömoottorin magneetit ja laakeri (siis pitäisi olla, jos ei ruostunt kiinni akseliin kuten mulla oli)Kannattaa olla varovainen niiden magneettien kanssa ettei ne rikkoonnu.
        Mulla ainakin näkyi heti ruostetta, kun oli se muovikotelo pois.


      • Timo
        ---------- kirjoitti:

        tuli vaan mieleen että muistatko mikä malli pumpusta sun autossa mahdollisesti oli

        En muista eikä siitä ollut mitään puhetta, sanoi vaan että on niitä fyysisesti jonkin verran erilaisia, mutta mielestäni sanoi, että kaikki on purettavissa, siis jos kyseessä on tuo moottorin laakerin kiinniruostuminen.

        Niin, tuli vaan mieleen, että valojen himmeneminen jarruttaessa johtuu ilmeisesti siitä, kun se pumppu on jumissa, niin se ottaa sitten virtaa aika paljon, kun ei pääse pyörähtämään.


      • Timo
        Monteo kirjoitti:

        Hyvä että sait kuntoon ja hyvä että kerroit muillekkin! :-)

        Kyllä oli tosiaan hyvä, että kuntoon tulee. Oli puhetta myös tuosta että poistaisi kokomaan käytöstä tuon ABS:n, mutta asentajan mielipide oli se, että se on laiton temppu, koska kaikki nuo Mondeot on tuotu Suomeen ABS:n kanssa, eli jos olisi joku versio ilman ABS:ää, niin sitten voisi poistaa sen käytöstä. Tosin eihän katsastuksessa voi oikein todeta että toimiiko ne ABSit vai ei.

        JA tottakai nämä kokemukset pitää kertoa, koska samoja ongelmia tuntuu olevan muillakin. Mitä näitä pimittämään muilta :) Ihan tarkoituksella olin seuraamassa tuota korjausoperaatiota, jotta voi kertoa paremmin.


      • vmasa
        Timo kirjoitti:

        Kyllä oli tosiaan hyvä, että kuntoon tulee. Oli puhetta myös tuosta että poistaisi kokomaan käytöstä tuon ABS:n, mutta asentajan mielipide oli se, että se on laiton temppu, koska kaikki nuo Mondeot on tuotu Suomeen ABS:n kanssa, eli jos olisi joku versio ilman ABS:ää, niin sitten voisi poistaa sen käytöstä. Tosin eihän katsastuksessa voi oikein todeta että toimiiko ne ABSit vai ei.

        JA tottakai nämä kokemukset pitää kertoa, koska samoja ongelmia tuntuu olevan muillakin. Mitä näitä pimittämään muilta :) Ihan tarkoituksella olin seuraamassa tuota korjausoperaatiota, jotta voi kertoa paremmin.

        mulla aps valot vilkkui ajoittain. toimenpide: rengas irti ja crc,tä anturiin ja hammasrattaalle, siihen loppui vilkunta.
        mutta jarruttaessa hiljasessa vauhdissa aps rätisi eikä jarrut purista kunnolla, toimenpide: huoltoon jossa sanottiin: jarrupaineenrajoittimet "ensiö ja toisio" uusiksi, osat ruotsista, hinta noin 250e töineen.


      • Jarna65
        vmasa kirjoitti:

        mulla aps valot vilkkui ajoittain. toimenpide: rengas irti ja crc,tä anturiin ja hammasrattaalle, siihen loppui vilkunta.
        mutta jarruttaessa hiljasessa vauhdissa aps rätisi eikä jarrut purista kunnolla, toimenpide: huoltoon jossa sanottiin: jarrupaineenrajoittimet "ensiö ja toisio" uusiksi, osat ruotsista, hinta noin 250e töineen.

        Juu ne ensio/toisio piirit löytyy duratecin koneilla varustetuista,zetecin koneissa ei niitä ole abs pumpussa.


      • Jarna65
        Timo kirjoitti:

        Kyllä oli tosiaan hyvä, että kuntoon tulee. Oli puhetta myös tuosta että poistaisi kokomaan käytöstä tuon ABS:n, mutta asentajan mielipide oli se, että se on laiton temppu, koska kaikki nuo Mondeot on tuotu Suomeen ABS:n kanssa, eli jos olisi joku versio ilman ABS:ää, niin sitten voisi poistaa sen käytöstä. Tosin eihän katsastuksessa voi oikein todeta että toimiiko ne ABSit vai ei.

        JA tottakai nämä kokemukset pitää kertoa, koska samoja ongelmia tuntuu olevan muillakin. Mitä näitä pimittämään muilta :) Ihan tarkoituksella olin seuraamassa tuota korjausoperaatiota, jotta voi kertoa paremmin.

        Juu itse tein tuon homman,eli otin irti hydaruliyksikön,sama juttu ruosteessa ja kondesioreikä tukossa :(( Mutta kuinka se seppä korjasi sen laakerin paikan,kun ne kynnet oli ruostunut olemattomiin?Mulla 1,8 98vm mondeo.Itse pumppuun ei mene kuin yksi sähköjohto pistoke,mikä oli todella lujassa.Altapäin ei tarvinnut ottaa löysälle kuin yksi vaimennin kumin mutteri löysälle,muut työt sujui yläkautta.


      • voorttimies.org
        Jarna65 kirjoitti:

        Juu itse tein tuon homman,eli otin irti hydaruliyksikön,sama juttu ruosteessa ja kondesioreikä tukossa :(( Mutta kuinka se seppä korjasi sen laakerin paikan,kun ne kynnet oli ruostunut olemattomiin?Mulla 1,8 98vm mondeo.Itse pumppuun ei mene kuin yksi sähköjohto pistoke,mikä oli todella lujassa.Altapäin ei tarvinnut ottaa löysälle kuin yksi vaimennin kumin mutteri löysälle,muut työt sujui yläkautta.

        ABS pumppu imee sähköä täälläkin, 1.5-2v seisomisen jälkeen. ABS ei siis toimi.. Otin pumpun irti, purkasin, putsasin, voitelin, kasassin ja laitoin takaisin. Noin 2-3h homma hosumatta. Kuvia aiheesta http://s475.photobucket.com/albums/rr118/samiharju/Mondeo ABS pumppu/

        Vika ei vaan korjaantunut tuolla.. :-/


      • Ootko varma?
        voorttimies.org kirjoitti:

        ABS pumppu imee sähköä täälläkin, 1.5-2v seisomisen jälkeen. ABS ei siis toimi.. Otin pumpun irti, purkasin, putsasin, voitelin, kasassin ja laitoin takaisin. Noin 2-3h homma hosumatta. Kuvia aiheesta http://s475.photobucket.com/albums/rr118/samiharju/Mondeo ABS pumppu/

        Vika ei vaan korjaantunut tuolla.. :-/

        Hyvät kuvat.

        Onko se motikka akselinpäässä ja sinun arvio laakerista oikein. Minusta näytti siltä,että se motikka, joka vielä oli kiinni akselissa on laakei niin, että sen motikan sisäpinta laakeripinta.


      • voorttimies.org
        Ootko varma? kirjoitti:

        Hyvät kuvat.

        Onko se motikka akselinpäässä ja sinun arvio laakerista oikein. Minusta näytti siltä,että se motikka, joka vielä oli kiinni akselissa on laakei niin, että sen motikan sisäpinta laakeripinta.

        Ei se muualta ainakaan suostu liikkumaan.. "yhtä puuta" tuo "mullinsilmälaakeri" tuon akselin kanssa. hankalaa kun pumppua ei pysty irtona pyörittämään sähköllä, tai en siis tiedä mihin napoihin tohtiis laittaa sähköä. sen verran umpinainen tuo motoori ettei oikein pysty luottamaan muuta kuin tuuriin. Tuo auto on ollut ajamatta pari vuotta, siksi kai jumissa.

        kyllä se paremmin "yritää" kun ennemmin mutta ei ala pelaamaan. mk2 -97-00 mondeota on ollut saannissa sekä ABS-jarruilla että ilman, hain aiheesta Ford edustajan paperin ja lausunnon että ABS / ei ABS järjestelmissä on samat pääsylinteri ja pyöräjarrut keskenään; ABS mallissa lisänä vain ABS pumppu, anturit ja sähköt. Paineenalennusventtiileistä ei ollut tietoa missä malleissa on; mulla on toisena mk2 sedan ilman abseja ja siinä on paineenalennusventtiilit takajarruille takajarruletkun jatkeena. En ole tutkinut vielä tätä ongelmatapausta, ABSillista farmaria, onko siinä moiset.

        Anyway, ABSit voi muutoskatsastaa pois jos samaa mallia on ollut tarjolla ilman; tästä on jo hakemani paperi Fordilta ja sen mukaiset muutokset teen tänään illalla; tässä tapauksessa ABS pumppu ja anturit sekä ABS valo ym pois ja muutoskatsastukseen. Ei se alkanut helpola/halvalla keinolal pelaamaan niin heitetään roskikseen koko systeemi :-)

        nyt vain on seuraava problemo. Kun irrottaa ABS pumpulta sähköjohdot, syttyy toki ABS valo ja jarrujärjestelmän vikavalo (punainen "käsijarruvalo"). ABS valo sammuu polttimon irrotuksella, mutta millä saan jarrujen vikavalon sammumaan kun aion nyt tosiaan poistaa systeemin käytöstä? polttimoa en halua irrottaa koska se toimii myös käsijarrun ja jarrunestemäärän varoitusvalona.


      • Ei noin.
        voorttimies.org kirjoitti:

        Ei se muualta ainakaan suostu liikkumaan.. "yhtä puuta" tuo "mullinsilmälaakeri" tuon akselin kanssa. hankalaa kun pumppua ei pysty irtona pyörittämään sähköllä, tai en siis tiedä mihin napoihin tohtiis laittaa sähköä. sen verran umpinainen tuo motoori ettei oikein pysty luottamaan muuta kuin tuuriin. Tuo auto on ollut ajamatta pari vuotta, siksi kai jumissa.

        kyllä se paremmin "yritää" kun ennemmin mutta ei ala pelaamaan. mk2 -97-00 mondeota on ollut saannissa sekä ABS-jarruilla että ilman, hain aiheesta Ford edustajan paperin ja lausunnon että ABS / ei ABS järjestelmissä on samat pääsylinteri ja pyöräjarrut keskenään; ABS mallissa lisänä vain ABS pumppu, anturit ja sähköt. Paineenalennusventtiileistä ei ollut tietoa missä malleissa on; mulla on toisena mk2 sedan ilman abseja ja siinä on paineenalennusventtiilit takajarruille takajarruletkun jatkeena. En ole tutkinut vielä tätä ongelmatapausta, ABSillista farmaria, onko siinä moiset.

        Anyway, ABSit voi muutoskatsastaa pois jos samaa mallia on ollut tarjolla ilman; tästä on jo hakemani paperi Fordilta ja sen mukaiset muutokset teen tänään illalla; tässä tapauksessa ABS pumppu ja anturit sekä ABS valo ym pois ja muutoskatsastukseen. Ei se alkanut helpola/halvalla keinolal pelaamaan niin heitetään roskikseen koko systeemi :-)

        nyt vain on seuraava problemo. Kun irrottaa ABS pumpulta sähköjohdot, syttyy toki ABS valo ja jarrujärjestelmän vikavalo (punainen "käsijarruvalo"). ABS valo sammuu polttimon irrotuksella, mutta millä saan jarrujen vikavalon sammumaan kun aion nyt tosiaan poistaa systeemin käytöstä? polttimoa en halua irrottaa koska se toimii myös käsijarrun ja jarrunestemäärän varoitusvalona.

        Kyllä se laakerimötikkä pitäisi irrota akseliltaan. Siitä akselin välistä se pyörii oikeasti. Väärään väliin olet rasvaa työntänyt. Tuo pallomainen laakeriholkki on sintrattua metallia, joka on imeytetty voiteluaineella. Nyt se on jumettunut/ruostunut akselilleen ja ei sitä ole tarkoitettukaan pyörimään akselin mukana. Siitä johtuu moottorin hengettömyys.
        Purapas laite uudestaan ja yritä liotella laakerimötikkä irti akselista. Ole varovainen, se on aika haurasta tavaraa. kun olet saanut sen irti, puhdista akseli ja sen mötikän reikä, esim. tonnisella vesihiontapaperilla. Keitä se laakeri voiteluöljyssä esim. vanhassa kattilassa hellalla. Öljy imeytyy huokoiseen metalliin ja moottorin pyöriessä puristuu laakeripintaan ja voitelee akselin.
        Kuvat oli hyvät, toteutus ontui.


      • voorttimies.org
        Ei noin. kirjoitti:

        Kyllä se laakerimötikkä pitäisi irrota akseliltaan. Siitä akselin välistä se pyörii oikeasti. Väärään väliin olet rasvaa työntänyt. Tuo pallomainen laakeriholkki on sintrattua metallia, joka on imeytetty voiteluaineella. Nyt se on jumettunut/ruostunut akselilleen ja ei sitä ole tarkoitettukaan pyörimään akselin mukana. Siitä johtuu moottorin hengettömyys.
        Purapas laite uudestaan ja yritä liotella laakerimötikkä irti akselista. Ole varovainen, se on aika haurasta tavaraa. kun olet saanut sen irti, puhdista akseli ja sen mötikän reikä, esim. tonnisella vesihiontapaperilla. Keitä se laakeri voiteluöljyssä esim. vanhassa kattilassa hellalla. Öljy imeytyy huokoiseen metalliin ja moottorin pyöriessä puristuu laakeripintaan ja voitelee akselin.
        Kuvat oli hyvät, toteutus ontui.

        :-) Tiimi toimii ja sadaaan palautetta, kiitos siitä XD

        Katsotaan ja kokeillaan. Kovin helpolla se ei suostunut ainakaan irtoamaan siitä välistä...


      • voorttimies.org
        voorttimies.org kirjoitti:

        :-) Tiimi toimii ja sadaaan palautetta, kiitos siitä XD

        Katsotaan ja kokeillaan. Kovin helpolla se ei suostunut ainakaan irtoamaan siitä välistä...

        hetken sähkökaaviota luettuani päätin antaa virtaa erääseen johtoon, tarkoitukseni oli vain sammuttaa ABS valo, lopputuloksena käräytin ABS valona toimivan ledin ja nyt ei punavalokaan pala.. :green:

        ABS pumppu poistettu ja T-haarat pistetty tilalle. Futaa hyvin.. Tuli sitä pumppua sen verran purettua että lievällä väkivallalla se akselin kanssa kiinteäksi luulemani hela olikin irtonainen ja alkasi pyörimään akseliin nähden kun siivosi ja voiteli, että kai tuo pumppukin olis jo pelannut, mutta oli jo siinä vaiheessa poisto niin pitkällä etten alkanut palaamaan ruutuun 1 enää...


      • voorttimies.org
        voorttimies.org kirjoitti:

        hetken sähkökaaviota luettuani päätin antaa virtaa erääseen johtoon, tarkoitukseni oli vain sammuttaa ABS valo, lopputuloksena käräytin ABS valona toimivan ledin ja nyt ei punavalokaan pala.. :green:

        ABS pumppu poistettu ja T-haarat pistetty tilalle. Futaa hyvin.. Tuli sitä pumppua sen verran purettua että lievällä väkivallalla se akselin kanssa kiinteäksi luulemani hela olikin irtonainen ja alkasi pyörimään akseliin nähden kun siivosi ja voiteli, että kai tuo pumppukin olis jo pelannut, mutta oli jo siinä vaiheessa poisto niin pitkällä etten alkanut palaamaan ruutuun 1 enää...

        and the story continues.. kaverin mondeossa sama vika eli abs pumppu jumissa, laittoi tuon mun vanhan pumpun tilalle, josta siis laakeri nyt nimettömän kirjoitajan ohjeiden mukaan elvytetty AKSELISTA irti-> pumppu toimii 100%.. :-)


      • Hessu 12
        voorttimies.org kirjoitti:

        and the story continues.. kaverin mondeossa sama vika eli abs pumppu jumissa, laittoi tuon mun vanhan pumpun tilalle, josta siis laakeri nyt nimettömän kirjoitajan ohjeiden mukaan elvytetty AKSELISTA irti-> pumppu toimii 100%.. :-)

        Tuli tehtyä homma palstan mukaan.Kiitos kaikista vinkeistä.
        "voortimies.org"tuplakiitokset.
        Sama homma oli ,moottorin laakeri umpiruosteessa,nyt pelittää.
        Homma ei maksanut mitään,töitä ja kaljaa n 10 tuntia.
        Muutama vinkki lisää,mitä ei palstalta löytynyt jos hommaan alatte.
        Meni ainakin tunti ylimääräistä aikaa,kun ihmettelin millä tehostajan akselin saa irti polkimesta,siitä meni tappi läpi,mitä yritin irrottaa,mut ei se ollut irrotettavissa,no se irtoo yksinkertaisesti siten ,että sitä valkosta muoviholkkia levittää,ja vetää holkin pois.
        Joku valitti että sähköliitin pumpussa on todella lujasti kiinni,itsellä ei ongelmia,
        sitä nokan puoleista valkoista kun vetää ulos (nokkaan päin)n 3cm ,
        liitin irtoaa.
        Samoin pumppua ei tarvitse alakautta irroittaa,löysäsin repsikan puolen mutteria 13mm,paria pulttia telineestä kuskinpuolen lokasuojasta,levitin telinettä ja pumppu pois.
        Se teline on kiinni 4 pultilla,2 lokasuojas 2 rintapellis,en sitä irrottanut,joten en ole varma mahtuuko tuleen pois.
        Takaisin laitos en saanut telinettä levitettyä tarpeeksi,joten katkaisin keulanpuolen pidiketapista pois noin 5mm.
        Lisää voi kysellä vaikka [email protected]


      • Edellinen
        Hessu 12 kirjoitti:

        Tuli tehtyä homma palstan mukaan.Kiitos kaikista vinkeistä.
        "voortimies.org"tuplakiitokset.
        Sama homma oli ,moottorin laakeri umpiruosteessa,nyt pelittää.
        Homma ei maksanut mitään,töitä ja kaljaa n 10 tuntia.
        Muutama vinkki lisää,mitä ei palstalta löytynyt jos hommaan alatte.
        Meni ainakin tunti ylimääräistä aikaa,kun ihmettelin millä tehostajan akselin saa irti polkimesta,siitä meni tappi läpi,mitä yritin irrottaa,mut ei se ollut irrotettavissa,no se irtoo yksinkertaisesti siten ,että sitä valkosta muoviholkkia levittää,ja vetää holkin pois.
        Joku valitti että sähköliitin pumpussa on todella lujasti kiinni,itsellä ei ongelmia,
        sitä nokan puoleista valkoista kun vetää ulos (nokkaan päin)n 3cm ,
        liitin irtoaa.
        Samoin pumppua ei tarvitse alakautta irroittaa,löysäsin repsikan puolen mutteria 13mm,paria pulttia telineestä kuskinpuolen lokasuojasta,levitin telinettä ja pumppu pois.
        Se teline on kiinni 4 pultilla,2 lokasuojas 2 rintapellis,en sitä irrottanut,joten en ole varma mahtuuko tuleen pois.
        Takaisin laitos en saanut telinettä levitettyä tarpeeksi,joten katkaisin keulanpuolen pidiketapista pois noin 5mm.
        Lisää voi kysellä vaikka [email protected]

        Vielä tuli mieleen yksi .Jos ostatte pumpum ns B-osana,on melko varmaa ettei se toimi,jos ollut kuukausia käyttämättömänä.
        Laakeri on saanut rauhassa ruostua.


    • en vie korjaamolle

      mulla klikkaa ABS ilmeisesti kun en ole niitten kanssa tarvinut ennen rävellellä niin neuvot olis tarpeen ,ennenkuin alan osia ostaan turhaan.Mulla alkoi etujarrut savuta tarkistin syyn toiset palat kummassakin etupyörissä kulunut raudoille satulan männät liikkuu muttei palaudu kuin nestettä päästämällä eli mikä jumittaa kun ei neste palaudu.

    • Abs palaa

      Hei!
      Jarruvalo palaa ja abs merkki. Tarkistin abs anturit ne on kunnossa. Tekin vikakoodi luku, niin se sanoi että häiriö abs hydraulipumppussa, otin sen irti siinä yksi johto oli poikki. Laitin se paikaan ja kasatin. jarruvalo ei enää palaa mutta abs jatkaa palaa.

    • Sormi suussa!

      Kuka voi sanoa millä testaan ABS anturien toimivuuden kotikonstein joku sanoi,että pyörä pyörimään mittari anturiliitokseen kiinni.tietysti etupyörät saa pyörimään,millaisellamittarila kyseinen toimen pide suoritetaan.Neuvokaa apua tarvitsevaa. Testeri sanoo kolmen olevan rikki johon nyt en oikein usko, liittimet olen kaikki käynyt läpi ,valo sammuu joskus hetkeksi .Auto on 1996 mallinen farmari,jarrut toimii ihan normaalisti .

    • pukimaki

      ABS pumpu on virta paala kun auto samutan ford mondeo 97malli
      ja abs palaa ,

    • montsikka13

      Itsellä syttyy ABS-jarruvalo 90 km/h. ABS-anturit vaihdettu. Neuvoa tarvitsisin vikaa etsimiseen!!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10295
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2954
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1586
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe