Olen tässä mietiskellyt mitä ikävää suhtautumisessani miehiin on tullut huonosta isäsuhteesta.
Mietin myös miten voisi ongelmakohtia alkaa parantamaan kun ne kerran tiedostaa? .. no mutta asiaan.
Isä ja äiti asuvat avoliitossa ja huonossa sellaisessa. Äiti on marttyyyri ja isä despootti.. Isä on myös jonkinmoinen sovinisti eikä arvosta kuin fyysistä työtä, tyypillinen äijämäinen duunari joka on tehnyt työtä 15-vuotiaasta asti.
On aina suosinut pikkuveljiäni vain sen vuoksi että ovat poikia. Ovat puuhailleet yhdessä autojen parissa yms. eikä minua ole huolittu mukaan. Lahjoja myös ostellut pojille mutta ei minulle koska ei ole kai osannut.
Antamansa tavarat, lahjat yms pitää oikeutenaan ottaa takaisin tarvittaessa, mielipide on että "minähän tämän olen sulle antanutkin".
Teini-iässä ei osannut suhtautua minuun mitenkään. En ole kokenut että isä rakastaisi minua, yleensä aina ärsyyntyy tai hermostuu jos kysyn häneltä jotain tai ottaa huumorini loukkauksena.
Koulutuksestani kommentoinut tyyliin "eikö sinusta sen kummempaa tullutkaan?". Monia loukkaavia kommentteja on heitellyt vuosien mittaan, en tiedä onko tahallista vai tahatonta mutta yhtä kaikki loukkaavaa.
En osaa nyt aikuisena suhtautua miehiin mielestäni oikein.
Olen itse hiukan poikatyttö.. siksikö että isä suosi aina poikia ja piti tyttöjä vähäarvoisina?
Tunnen aina olevani varpaillaan parisuhteessa. Pelkään että mies lähtee yllättäen jonkun paremman mukaan. En usko että minua rakastetaan vakuutteluista huolimatta.
En osaa jakaa tavaroitani suhteessa vaan pidän kynsin ja hampain kiinni omistani.. voin sitten eron tullen ottaa kätevästi omani ja muistan mitä olen itse ostanut..
Minusta tuntuu aina ettei mies arvosta minun tekemisiäni.. tuntuu että pitäsi olla saavuttanut paljon ollakseen hyväksytty. Vertailen aina suorituksiani miehen saavutuksiin ja koen huonommuutta.
Pärjäämisen tunne on kova, olen hyvin itsenäinen ja minun on äärettömän vaikea ottaa apua vastaan.
En oikein luota ihmisiin ja tunnen oloni vaikeaksi miesseurassa.
Tässä on muutamia ongelmia jotka johdan suoraan isäsuhteesta johtuvaksi.
Olen seurustellut mutta en ole ikinä ymmärtänyt miehiä.. mietinkin että olisiko minun helpompi elää naisen kanssa :)
Mitä näille ongelmille voisi tehdä?
Kun kerran tiedostaa, mutta kaikki tuntuu olevan niin vahvasti osana persoonaa..
Kiitos kun luit. Kirjoitin tämän selvittääkseni ajatuksiani.. tahtoisin myös kuulla kommentteja miten isäsuhde on sinuun vaikuttanut.
Isäsuhde
10
1853
Vastaukset
- Kivutar
Mulla kanssa tuo isäsuhde vähän ongelmallinen. Tai no,en katso että mulla oikeestaan ois isää koskaan ollutkaan,enkä ole tätä miestä isäksi kutsunut enää vähään aikaan.
Vanhempani erosivat, kun olin 9-vuotias. Sitä edeltävältä ajalta muistan seuraavaa. Isä ei koskaan leikkinyt kanssani,ei lukenu mulle iltasatua,jne. Piti sylissä viimeksi ihan vauvana. Hän oli siihen aikaan hyvin hiljainen,syrjäänvetäytyvä ja omissa oloissaan viihtyvä. Seitsemän vuotta vanhemman siskoni kanssa hän kai tuli ihan kohtalaisen hyvin toimeen. Pelkäsin isää,vaikkei hän koskaan tehnyt mulle mitään pahaa,ei haukkunut,lyönyt,tms. Hän puhui mulle vain kieltääkseen,komentaakseen tai moittiakseen. Isä teki pitkiä työpäiviä. Lähti aamulla ennenkuin olin herännyt, tuli alkuillasta kotiin, söi, katsoi TV:tä ja meni nukkumaan.Ei saanut häiritä,kun oli väsynyt.Viikonloput vietti autotallissa korjaushommissa.
Sitten isä tuli uskoon ja liittyi erääseen kristillisperäiseen "lahkoon". Siitä alkoi tapahtumasarja,jonka seurauksena vanhempani erosivat ja muutin äitini kanssa pois.
Sen jälkeen tapasin isää muutaman kerran vuodessa mummoni luona. Hän kyseli kuulumisiani ja minä vastailin hyvin vaivautuneena koko ajan toivoen,että tämä minulle aivan vieras ihminen lähtisi.
Joitain vuosia kului,ja isä alkoi kysellä minulta mielipiteitäni uskonasioista. Hän sai minut pariin otteeseen kiinnostumaan "lahkostaan", mutta aiheutin hänelle pettymyksen kertoessani,ettei se ole minua varten. Häntä tuntui kiinnostavan kulumiseni ja vointini vain siinä tapauksessa,että olin uskossa. Viimeinen pisara hänelle oli se, että aloin pukeutua mustaan ja kiinnostuin luonnonuskonnoista. En ole kuullut hänestä mitään sen jälkeen kun hän sai asiasta tietää.Enkä suoraansanoen välitäkään kuulla. En saanut edes tilaisuutta selittää asioita.
Katson myös ongelmieni johtuvan tästä olemattomasta isäsuhteesta. Olen seurustellut joitakin kertoja, ja aina olen joutunut olemaan koko ajan siinä pelossa,että mies jättää. Tämä johti eräässä suhteessa siihen,että tein mitä vain,ettei mies olisi jättänyt mua. Hän sitten käytti asiaa hyväkseen ja pompotti minua mielensä mukaan.
Minulla on jonkinlainen pakkomielle miellyttää miehiä.Naisten mielipiteillä ei ole mitään väliä,mutta miesten takia olen laihduttanut,värjäillyt hiuksiani,jne. Ehkä se on se,että kun ei isältä ole saanut hyväksyntää,niin sen haluaa muilta.
Itsekin olen sitä miettinyt,että miten näistä ongelmista pääsisi eroon,mutta en ole keksinyt..- Milla
Voisin allekirjoittaa teidän molempien kirjoitukset,niin tuttua.
- lasimaljakko
Milla kirjoitti:
Voisin allekirjoittaa teidän molempien kirjoitukset,niin tuttua.
Kas,kamala havaita miten tuttua todella on nuo fiilikset.Isäni oli mielenvikainen despootti,varsinkin kännissä.Elin isän pelossa koko lapsuuteni ja nuoruuteni.Kuusitoistavuotiaana pelkäsin miehiä,identiteettini oli hukassa,olin masentunut...ja kun tajusin että minusta kiinnostuttiin,halusin epätoivoisesti hellyyttä ja rakkautta.Naurattaa nyt miten ahdisti ensimmäistä poikakaveria,miesparka ei saanut mennä edes vessaan rauhassa.Rauhoituin mutta saadakseni hyväksyntää yritin makuuhuoneessa aina parhaani ettei vain hylättäisi.On minut hylätty monta kertaa.Nyt olen suorittaja joka ei enää jännitä miehiä mutta varauksellinen olen silti jokaisen kaksilahkeisen seurassa.Enää ei ole tarvetta miellyttää vaan nautin kun minua huomioidaan ja minua arvostetaan,silti tuntuu syvällä että on jo niin rikki että pelkää ettei saa ketään syvällisesti rakastumaan itseensä.
- SannaSs
Luulen että moni tyttö joka tuntee ettei isä ole koskaan hyväksynyt, yrittää kaikkensa miellyttääkseen miesystäväänsä.
Minä itse annoin jollain tavalla periksi kun huomasin etten TYTTÖNÄ voi olla hänelle mieliksi. Vetäydyin pois enkä tahtonut edes yrittää. Samalla lailla en halua yritää suhteissanikaan.. siinäkin tapauksessa että PITÄISI yrittää suhteen onnistumisen vuoksi.
Toivon toisinaan että olisin syntynyt pojaksi.. ihan sen vuoksi että elämä olisi silloin mielestäni helpompaa. Nyt tuntuu kuin kaikki olisi taistelua oman paikkansa vuoksi, ettei kukaan hyväksy. Ettei kukaan MIES hyväksy.
ISÄNI huonoista ominaisuuksista huolimatta etsin mahdollisesta miesystävästäni isäni piirteitä, ahkeruutta, kädentaitoja, vahvoja mielipiteitä, duunaritaustaa.. - vastakohtaa
SannaSs kirjoitti:
Luulen että moni tyttö joka tuntee ettei isä ole koskaan hyväksynyt, yrittää kaikkensa miellyttääkseen miesystäväänsä.
Minä itse annoin jollain tavalla periksi kun huomasin etten TYTTÖNÄ voi olla hänelle mieliksi. Vetäydyin pois enkä tahtonut edes yrittää. Samalla lailla en halua yritää suhteissanikaan.. siinäkin tapauksessa että PITÄISI yrittää suhteen onnistumisen vuoksi.
Toivon toisinaan että olisin syntynyt pojaksi.. ihan sen vuoksi että elämä olisi silloin mielestäni helpompaa. Nyt tuntuu kuin kaikki olisi taistelua oman paikkansa vuoksi, ettei kukaan hyväksy. Ettei kukaan MIES hyväksy.
ISÄNI huonoista ominaisuuksista huolimatta etsin mahdollisesta miesystävästäni isäni piirteitä, ahkeruutta, kädentaitoja, vahvoja mielipiteitä, duunaritaustaa..Huomaan että en todellakaan etsi isäni kaltaista koska hänessä ei ollut juuri mitään kunnioitettavaa.Toisaalta huomaan kiinnostuvani miehistä jotka eivät tunge heti lähelle palvoen.Pelästyn sellaista ja liian epävarmat eivät vetoa minuun koska haluan turvallisuutta.Olen väsynyt olemaan vahva ja miehen pitäisi olla vahva mutta myös herkkä ymmärtämään minua...vaikeaa.Jos jotain samaa ja hyvääkin toisaalta mitä isässä ajoittain oli niin huumorintaju meillä molemmilla se oli yhtä kieroutunut :)
- SannaSs
vastakohtaa kirjoitti:
Huomaan että en todellakaan etsi isäni kaltaista koska hänessä ei ollut juuri mitään kunnioitettavaa.Toisaalta huomaan kiinnostuvani miehistä jotka eivät tunge heti lähelle palvoen.Pelästyn sellaista ja liian epävarmat eivät vetoa minuun koska haluan turvallisuutta.Olen väsynyt olemaan vahva ja miehen pitäisi olla vahva mutta myös herkkä ymmärtämään minua...vaikeaa.Jos jotain samaa ja hyvääkin toisaalta mitä isässä ajoittain oli niin huumorintaju meillä molemmilla se oli yhtä kieroutunut :)
Onhan meissä puolet isämme geenejä.. mikä on välillä melko pelottava ajatus!
Onneksi hyviä piirteitä voi kehittää ja huonoja loiventaa.. - rikkinäinen lasimaljakko
SannaSs kirjoitti:
Onhan meissä puolet isämme geenejä.. mikä on välillä melko pelottava ajatus!
Onneksi hyviä piirteitä voi kehittää ja huonoja loiventaa..Tuollaista väheksymistä ja mitätöimistä itsekin jouduin kuulemaan.Tuliko sinulle tunne että isäsi ei yhtään välitä...minulle tietysti tuli ja kamalat traumat,mutta olen ajatellut sen niin että ehkä sittenkin välitti vaan ei osannut tuoda sitä muuten esille tai oli vain niin persoonallisuushäiriöinen että oma napa oli lähinnä.Isäni kasvatti minut pelon varjossa kunnes opin puolustautumaan ja hän sitten aikuisena ihmetteli käytöstäni,siinäpä ihmetteli.Voitko täsmentää vielä minkälainen olet parisuhteessa ja onko suhteesi kestäneet kuinka kauan ja koetko itsesi arvokkaaksi kaikesta huolimatta.
- Kivutar
Nimittäin nykyisen poikaystäväni kanssa seurustellessani olen havainnut itsestäni seuraavan ilmiön.
Halimme ja olemme sylikkäin paljon. Välillä hänen sylissään ollessani saatan yhtäkkiä tuntea olevani 5-vuotias pikkutyttö,joka kaipaa rakkautta ja turvaa. Tekee mieli alkaa imeä peukaloa, mitä en ole uskaltanut kuitenkaan tehdä. Saa olla tarkkana, ettei puhe muutu lapselliseksi lässytykseksi. Kuitenkin pystyn tuossa tilanteessa keskustelemaan fiksusti, yms. eli minusta ei huomaa, että olen tuo 5-v. pikkutyttö.
Tunnen itseni jotenkin oudoksi. Luulen,että kyse on taas siitä,etten ole saanut isältäni välittämistä ja turvallisuudentunnetta.- misantrophic ss
isät on paskaa, niin minäkin, olenhan poika, onneksi minusta ei tule isää koskaan, koska lapsen hankkiminen on suurinta kidutusta sille sielulle joka tähän paska planeetalle tulee
- tyttöjen äidittömyys
"Valloittajien lapsuudenkodeilla on yksi yhteinen nimittäjä - miehillä isättömyys ja naisilla äidittömyys. Tämä ei tarkoita välttämättä yksinhuoltajaperheitä, vaan vanhemman salakavala hylkääminen on voinut tapahtua missä muodossa tahansa. Poissaoleva, saman sukupuolen vanhempi, asettaa lapselle ikuisen kysymyksen hänen sukupuoliroolistaan. Hänelle jää epätarkan sumun keskelle kuva siitä, mitä on olla mies / nainen. Lisäksi lapsella on ollut monimutkainen suhde paikalla olevaan vanhempaan. Siihen on liittynyt yhtäaikaisesti vihaa ja rakkautta. Vanhempi on sitonut lapsensa omiin ristiriitoihinsa. Lapsesta asti valloittaja on opiskellut vastakkaisen sukupuolen psyykeä. Lapsi on saanut hoitaa puuttuvan vanhemman korvikkeen virkaa ja olla läsnä ymmärtäjänä ja reagoijana. Usein taustalla on myös hylkäämistä ja selkeiden rajojen puuttumista. Hänellä saattaa olla sisällään lapsuuden aikana kerääntynyt valtava varasto vihaa, jonka hän on onnistunut viilentämään omasta mielestään harmittomaksi. Samanaikaisesti hän on kuitenkin jäädyttänyt muitakin tunteitaan ja kylmettänyt välittömyytensä ja herkkyytensä. Läheisyyden kokemisesta on tullut hänelle pelkoa aiheuttava asia. Käytännössä tämä johtaa usein käsittämättömiltä tuntuviin tilanteisiin. Kumppanin sairastuessa hän alkaa kartella tätä sen sijaan että pyrkisi helpottamaan tilannetta. Teekupin Ojentaminen sillä hetkellä, kun kumppani pyytää, saattaa olla hänelle yhtä suuri vaatimus kuin ojentavan käden irti leikkaaminen. Hänelle itsensä menettämisen pelko on niin valtava, että luopuminen jostain omasta voi tuntua tuskalliselta riistämiseltä. Ympäristölleen he lopulta paljastuvat huijareiksi. Itse he näkevät asian toisin. He saattavat sinisilmäisinä pitää itseään suurina hyväntekijöinä ja todellista pyyteetöntä rakkautta ympärilleen jakavana pelastajana."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h562950Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062731Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv382441- 332359
Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501928Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151559- 321473
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1051235- 1771203
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731060