HESY:n toiminta törkeää

titta

Onko Hesyllä jokin laillinen oikeus myydä viallisia ja sairaita kissoja? Tällaista oikeutta ei ole kenelläkään muulla kissanmyyjällä!

Olen seurannut Hesyn toimintaa muutaman vuoden ajan, siitä saakka kun ostin sieltä sairaan kissan, joka jouduttiin lopettamaan 0,5 vuoden kuluttua. Suru oli suuri. Kaikista törkeintä tässä asiassa oli se, että siellä todennäköisesti tiedettiin, että kissallani oli FIP. Asiasta ei kuitenkaan kerrottu minulle, vaan pyydettiin odottamaan, että oireet menevät itsestään ohi. Odottelin ilmeisesti liian kauan ja kissani heikentyi niin paljon, että se jouduttiin lopettamaan.

Nyt kaveripiirissäni on taas tapaus, jossa Hesyltä otettu kissa on todettu sairaaksi. Kaiken huippu on se, että heidän oma eläinlääkärinsä ei kissaa pysty hoitamaan. Sairaan kissan tilalle tarjottiin toista ripuloivaa kissaa! Uskomatonta!

Tietääkseni kasvattajilla ja myyjillä on aina kuluttajansuojalaissa määrätty vastuu myymistään eläimistä. Hesy näyttää olevan tämä lain ulkopuolella. Ottaessanne kissaa Hesyltä, kannattaa olla erittäin tarkkana, että kaikki on kunnossa. Itse en enää kyseiseen taloon jalallani astu, vaikka periaatteessa haluaisinkin auttaa eläimiä. Hesy-Ihmiset ovat huijanneet minua jo aivan tarpeeksi.

Nimim. 3000 mk eläinlääkäriin

22

2002

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Evil

      Ei oteta kissaa ollenkaan!

    • kattihullu*

      ...voi ottaa, mutta ei sitä ole pakko hesyltä ottaa. löytyyhän niitä muualtakin. tietysti olisi hyvä jos sieltä voisi ottaa kissan joka on terve, koska ainahan olisi parasta että koditon kissa saa kodin!

      • Sinbad

        Ymmärrän että HeSy haluaa antaa kodin kaikille mutta voisiko tällaisia tauteja etukäteen testeillä todeta? Voisi velvoittaa myyjää testauttamaan kissat ennen kauppaa. HeSykin ottaa kissoista kai kunnon hinnan vai mitä?


      • Elzu
        Sinbad kirjoitti:

        Ymmärrän että HeSy haluaa antaa kodin kaikille mutta voisiko tällaisia tauteja etukäteen testeillä todeta? Voisi velvoittaa myyjää testauttamaan kissat ennen kauppaa. HeSykin ottaa kissoista kai kunnon hinnan vai mitä?

        Niinpä niin!itsekin kävin katsomassa,josko Hesystä löytyisi minulle kissanpentua..pennusta olisin joutunut maksamaan 50(?)euroa,sekä rokotuksista,ym.(pakollisia)30(?)euroa..hinnat ei ole kovin tarkkoja,mutta ainakaan alhaisempia ne eivät olleet..useimmilla huoneen kissoista oli ikkunassa lappu "ripulitauti"..siis jos kissa vielä olisi ollut vakavasti sairas,on todellakin toiminta törkeää!..haluaisin auttaa eläimiä,mutta minkäs teet kun hinnat on korkealla ja eläimet sairaita..


      • ruutibubbis
        Elzu kirjoitti:

        Niinpä niin!itsekin kävin katsomassa,josko Hesystä löytyisi minulle kissanpentua..pennusta olisin joutunut maksamaan 50(?)euroa,sekä rokotuksista,ym.(pakollisia)30(?)euroa..hinnat ei ole kovin tarkkoja,mutta ainakaan alhaisempia ne eivät olleet..useimmilla huoneen kissoista oli ikkunassa lappu "ripulitauti"..siis jos kissa vielä olisi ollut vakavasti sairas,on todellakin toiminta törkeää!..haluaisin auttaa eläimiä,mutta minkäs teet kun hinnat on korkealla ja eläimet sairaita..

        Mielestäni 80 euroa on ihan kohtuullinen hinta kissasta. ota huomioon, että saat valmiiksi leikatun ja madotetun kissan.

        Hesyn toiminnasta on minunkin korviini tullut ikäviä uutisia, ja toivoisinkin, että siellä ryhdyttäisiin toden teolla pitämään silmällä luovutettavien kissojen kuntoa. Ei voida olettaa, että uusi kissanomistaja pystyy arvioimaan kissansa terveyden. On edesvastuutonta jakaa sairaita kissoja!


      • RexMamma
        ruutibubbis kirjoitti:

        Mielestäni 80 euroa on ihan kohtuullinen hinta kissasta. ota huomioon, että saat valmiiksi leikatun ja madotetun kissan.

        Hesyn toiminnasta on minunkin korviini tullut ikäviä uutisia, ja toivoisinkin, että siellä ryhdyttäisiin toden teolla pitämään silmällä luovutettavien kissojen kuntoa. Ei voida olettaa, että uusi kissanomistaja pystyy arvioimaan kissansa terveyden. On edesvastuutonta jakaa sairaita kissoja!

        Minä veikkaan, että suuri syy sisäisiin sairauksiin on ylikansoitus. Eikö joka löytöeläintalossa ole liikaa kissoja? Silloin taudit pääsevät lisääntymään ja leviämään paljon helpommin. Siksi ymmärrän että kissoista pyydetään sen verran, sillä ilmaistahan kissojen pitäminen HeSy:ssä ei ole... Toivoisin lähinnä lisää avustuksia niille, jotta elinolot kohenisivat, ja kissojen terveyskin olisi parempi. Mutta itse en myöskään hyväksy sairaan kissan myymistä! Joku ratksiu varmaan löytyy tilanteeseen, mutta mikä?


      • annika
        RexMamma kirjoitti:

        Minä veikkaan, että suuri syy sisäisiin sairauksiin on ylikansoitus. Eikö joka löytöeläintalossa ole liikaa kissoja? Silloin taudit pääsevät lisääntymään ja leviämään paljon helpommin. Siksi ymmärrän että kissoista pyydetään sen verran, sillä ilmaistahan kissojen pitäminen HeSy:ssä ei ole... Toivoisin lähinnä lisää avustuksia niille, jotta elinolot kohenisivat, ja kissojen terveyskin olisi parempi. Mutta itse en myöskään hyväksy sairaan kissan myymistä! Joku ratksiu varmaan löytyy tilanteeseen, mutta mikä?

        Käytännössä kissatalo on yleensä täynnä. Ahtaissa oloissa taudit leviävät kissoista kissoihin ja ihmisten kautta jopa koteihin. Sairaita kissoja ei ilmeisesti pystytä hoitamaan riittävän tehokkaasti, koska jokainen erityinen testi maksaa. Kirjoittaja viittasi FIPiin, joka voidaan todeta testillä. Tällaista testiä ei kuitenkaan voida tehdä jokaisesta kissasta.

        Kissatalon terveystilanteen kohentumista on odotettu, muutos näyttää kuitenkin oleva hidas. Se, että häkissä lukee, että kissa ripuloi, ei kerro mitään sairauden vakavuudesta. Hesyn tulisikin itse ryhtyä toimenpiteisiin tautitilanteen parantamiseksi. Vastuuta ei voi siirtää kissanostajille!


      • Daisy
        annika kirjoitti:

        Käytännössä kissatalo on yleensä täynnä. Ahtaissa oloissa taudit leviävät kissoista kissoihin ja ihmisten kautta jopa koteihin. Sairaita kissoja ei ilmeisesti pystytä hoitamaan riittävän tehokkaasti, koska jokainen erityinen testi maksaa. Kirjoittaja viittasi FIPiin, joka voidaan todeta testillä. Tällaista testiä ei kuitenkaan voida tehdä jokaisesta kissasta.

        Kissatalon terveystilanteen kohentumista on odotettu, muutos näyttää kuitenkin oleva hidas. Se, että häkissä lukee, että kissa ripuloi, ei kerro mitään sairauden vakavuudesta. Hesyn tulisikin itse ryhtyä toimenpiteisiin tautitilanteen parantamiseksi. Vastuuta ei voi siirtää kissanostajille!

        Valitettavasti mitään varsinaista FIP-testiä ei ole olemassakaan. Tauti voidaan varmuudella diagnosoida vasta ruumiinavauksessa. FIP on tällä hetkellä yksi ikävimmistä kissojen tartuntataudeista, koska sitä ei tosiaan voida elävältä kissalta varmuudella testata ja koska mitään tehokasta hoitoa tautiin ei tunneta. FIPin aiheuttaa coronavirus, jolle suurin osa kissoista on joskus altistunut (tämä voidaan verikokeella todeta). Vieläkään ei varmuudella tiedetä, miksi vain pieni osa virukselle altistuneista kissoista sairastuu. FIPille altistavia tekijöitä ovat mm. stressi, ylisuuri populaatio, heikentynyt vastutuskyky ja muut sairaudet (esim. FIV). Pennut ja vanhukset ovat parhaassa iässään olevia aikuisia kissoja alttiimpia saamaan FIPin.

        Koska Hesyllä on paljon lähinnä kadulta tulleita kissoja samoissa tiloissa, ymmärrettävästi kissojen sairastumisriski on suuri. Uskon silti Hesyn tekevän parhaansa kissojen terveyden eteen ja luovuttavan vain kliinisesti terveitä kissoja. Minkäänlaista takuuta kissan tulevasta terveydentilasta ei sen paremmin Hesy kuin mikään muukaan kissoja myyvä/luovuttava taho pysty antamaan. Kysymys on näet elävistä olennoista, ei kodinkoneista tai autoista.


      • ystävä
        Daisy kirjoitti:

        Valitettavasti mitään varsinaista FIP-testiä ei ole olemassakaan. Tauti voidaan varmuudella diagnosoida vasta ruumiinavauksessa. FIP on tällä hetkellä yksi ikävimmistä kissojen tartuntataudeista, koska sitä ei tosiaan voida elävältä kissalta varmuudella testata ja koska mitään tehokasta hoitoa tautiin ei tunneta. FIPin aiheuttaa coronavirus, jolle suurin osa kissoista on joskus altistunut (tämä voidaan verikokeella todeta). Vieläkään ei varmuudella tiedetä, miksi vain pieni osa virukselle altistuneista kissoista sairastuu. FIPille altistavia tekijöitä ovat mm. stressi, ylisuuri populaatio, heikentynyt vastutuskyky ja muut sairaudet (esim. FIV). Pennut ja vanhukset ovat parhaassa iässään olevia aikuisia kissoja alttiimpia saamaan FIPin.

        Koska Hesyllä on paljon lähinnä kadulta tulleita kissoja samoissa tiloissa, ymmärrettävästi kissojen sairastumisriski on suuri. Uskon silti Hesyn tekevän parhaansa kissojen terveyden eteen ja luovuttavan vain kliinisesti terveitä kissoja. Minkäänlaista takuuta kissan tulevasta terveydentilasta ei sen paremmin Hesy kuin mikään muukaan kissoja myyvä/luovuttava taho pysty antamaan. Kysymys on näet elävistä olennoista, ei kodinkoneista tai autoista.

        Minä olen muutama vuosi sitten hakennut kissamme Hesyltä ja olemme erittäin tyytyväisiä kissaamme.Ei maksanut mitään mutta avustaa sai kissojen toimintaa.Pennut maksoi silloin n.300mk joka on kohtuullinen.Olihan siellä selvästi huonokuntoisia kissoja mutta silti on ihmisiä jotka haluavat antaa kodin sellaiselle.


      • Rapakunto
        ruutibubbis kirjoitti:

        Mielestäni 80 euroa on ihan kohtuullinen hinta kissasta. ota huomioon, että saat valmiiksi leikatun ja madotetun kissan.

        Hesyn toiminnasta on minunkin korviini tullut ikäviä uutisia, ja toivoisinkin, että siellä ryhdyttäisiin toden teolla pitämään silmällä luovutettavien kissojen kuntoa. Ei voida olettaa, että uusi kissanomistaja pystyy arvioimaan kissansa terveyden. On edesvastuutonta jakaa sairaita kissoja!

        No, eläinlääkäri Hesyllä on kyllä aika aloittelijatasoa, ja jatkuvasti vaihdettavat
        eläinten kissanhoitajat eivät osaa hoitaa, kun ei ole kunnollista työhönopastusta
        eikä asiantuntemusta.


      • Anonyymi
        Elzu kirjoitti:

        Niinpä niin!itsekin kävin katsomassa,josko Hesystä löytyisi minulle kissanpentua..pennusta olisin joutunut maksamaan 50(?)euroa,sekä rokotuksista,ym.(pakollisia)30(?)euroa..hinnat ei ole kovin tarkkoja,mutta ainakaan alhaisempia ne eivät olleet..useimmilla huoneen kissoista oli ikkunassa lappu "ripulitauti"..siis jos kissa vielä olisi ollut vakavasti sairas,on todellakin toiminta törkeää!..haluaisin auttaa eläimiä,mutta minkäs teet kun hinnat on korkealla ja eläimet sairaita..

        Ne tilat ois pitäny desinfioida taudin leviämisen estämiseksi. Ehkä liikaa kissoja ollut liian pienissä tiloissa ja tauti päässyt valloilleen? Ollut harmillista varmaan silloin.


      • Anonyymi
        RexMamma kirjoitti:

        Minä veikkaan, että suuri syy sisäisiin sairauksiin on ylikansoitus. Eikö joka löytöeläintalossa ole liikaa kissoja? Silloin taudit pääsevät lisääntymään ja leviämään paljon helpommin. Siksi ymmärrän että kissoista pyydetään sen verran, sillä ilmaistahan kissojen pitäminen HeSy:ssä ei ole... Toivoisin lähinnä lisää avustuksia niille, jotta elinolot kohenisivat, ja kissojen terveyskin olisi parempi. Mutta itse en myöskään hyväksy sairaan kissan myymistä! Joku ratksiu varmaan löytyy tilanteeseen, mutta mikä?

        Se että valistetaan typeryksiä jotka antavat kissojen lisääntyä holtittomasti tai idioottimaisuuttaan ottavat hetken mielijohteesta lemmikikseen ja kyllästyessään vievät metsään eroon päästäkseen. Näitä riittää vuodesta toiseen, mikään ei muutu.
        Ehkä kouluihin voisi kurssin laittaa lemmikinhoidon vastuullisuudesta?
        Sitä ei monessakaan perheessä ole. Eläimiä voidaan liukuhihnalla ottaa ja hylätä samantien sekä uutta ottaa tilalle vaikka välillä allergiakin lemmikistä luopumisen syynä!
        (Siinä saanu joku, nykyisin nuorehko aikuinen huonon mallin lemmikin pidosta.)


      • Anonyymi
        ystävä kirjoitti:

        Minä olen muutama vuosi sitten hakennut kissamme Hesyltä ja olemme erittäin tyytyväisiä kissaamme.Ei maksanut mitään mutta avustaa sai kissojen toimintaa.Pennut maksoi silloin n.300mk joka on kohtuullinen.Olihan siellä selvästi huonokuntoisia kissoja mutta silti on ihmisiä jotka haluavat antaa kodin sellaiselle.

        Varmasti voi odottaa että hylätty kissa ollut huonolla pidolla aiemmin joten ei terveydentila paras mahdollinen ainakaan aluksi. Hyvällä ravinnolla voisi ihmeitä saada aikaan.
        Itselläni pari kodin vaihtajaa.


      • Anonyymi
        Elzu kirjoitti:

        Niinpä niin!itsekin kävin katsomassa,josko Hesystä löytyisi minulle kissanpentua..pennusta olisin joutunut maksamaan 50(?)euroa,sekä rokotuksista,ym.(pakollisia)30(?)euroa..hinnat ei ole kovin tarkkoja,mutta ainakaan alhaisempia ne eivät olleet..useimmilla huoneen kissoista oli ikkunassa lappu "ripulitauti"..siis jos kissa vielä olisi ollut vakavasti sairas,on todellakin toiminta törkeää!..haluaisin auttaa eläimiä,mutta minkäs teet kun hinnat on korkealla ja eläimet sairaita..

        Jos tuo on oikeasti totta, että monilla kissoilla ripuli ns samassa rakennuksessa, sieltä ei pitäisi antaa yhtään kissaa ulos ennen kuin on todettu, mikä tauti siellä jyllää.
        Jos kissaruttoa, se tulisi kitkeä pois ihan työtä tekemällä.
        Huonossa kunnossa olevat lopetukseen, ja desinfioida sopivin ainein se puoli minne terveet(kissaruton osalta) tulevat, muuten on koko porukka taudissa äkkiä. Myös hoitajien oma hygienia eri puolten välillä- kissaruttohan kulkee kätevästi hoitajan vaatteissa tai kengissä.
        Fip ei takuulla ole se räjähdysmäisesti kissalassa(kuten eläinsuojelutilatkin kissojen osalta) leviävä tauti. Se on joko salmonella tai kissarutto. Ja kissarutto tappaa valtaosan sairastuneista, siihen ei ole kuin yksi tehokas juttu: rokote. Ja ihan pikkupennuille sitä ei anneta, ne ovat emonsa vastustuskyvyn varassa, ja ellei emolla ole vasta-aineita kissaruttoa vastaan, pennut sairastuvat heti kun pöpö vain pääsee elimistöön.


    • miettin

      Olen harkitsemassa kissaa HESY:ltä, mutta olen siinä ja siinä, että mikä on kissojen tilanne. Olen myös kuullut mm. juttua siitä, kun yksi ihminen oli hankkinut kissan sieltä ja sitten HESY:n porukka oli tullut ja hakenut kissan pois, ilman selityksiä. Jos olisi jollakin kokemuksia HESY:stä, niin olisin todella kiitollinen, varsinkin keskustelun avaajalla kuulosti olevan aika kauhea kokemus :(

      • näin muuallakin

        Kyllähän monella muullakin eläinkodilla on toi sama tapa toimia-eli mikäli heidän mielestään kissanomistaja ei täytä heidän määräämiään kriteereitä niin kissa haetaan pois. Näin ainakin toimi aikoinaan Eurassa oleva eläinkoti. Kun ostit sieltä eläimen niin sinun oli allekirjoitettava paperi jossa oli yhdessä kohdassa maininta:eläinkodin edustaja voi tehdä tarkistuskäynnin silloin kun edustajalle sopii ja mikäli kissan hoidossa on huomautettavaa niin kissa otetaan välittömästi huostaan.Myyntihintaa ei palauteta. Hiukka tuntuu oudolta toimintatavalta.


      • Anonyymi
        näin muuallakin kirjoitti:

        Kyllähän monella muullakin eläinkodilla on toi sama tapa toimia-eli mikäli heidän mielestään kissanomistaja ei täytä heidän määräämiään kriteereitä niin kissa haetaan pois. Näin ainakin toimi aikoinaan Eurassa oleva eläinkoti. Kun ostit sieltä eläimen niin sinun oli allekirjoitettava paperi jossa oli yhdessä kohdassa maininta:eläinkodin edustaja voi tehdä tarkistuskäynnin silloin kun edustajalle sopii ja mikäli kissan hoidossa on huomautettavaa niin kissa otetaan välittömästi huostaan.Myyntihintaa ei palauteta. Hiukka tuntuu oudolta toimintatavalta.

        Vois mieluummin tarjota eläinlääkärin tarkastuksen missä selviäisi pitkäaikaishoidon taso ja olisi hyödyllinen kisulle ja omistajalleen. Vähän ikävähkö maku ois jos tiedossa milloin tahansa kyttäyskeikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vois mieluummin tarjota eläinlääkärin tarkastuksen missä selviäisi pitkäaikaishoidon taso ja olisi hyödyllinen kisulle ja omistajalleen. Vähän ikävähkö maku ois jos tiedossa milloin tahansa kyttäyskeikka.

        Meille saa tulla "kyttäyskeikalle" milloin vain. Kissojen hoito aina kunnossa!


      • Anonyymi
        näin muuallakin kirjoitti:

        Kyllähän monella muullakin eläinkodilla on toi sama tapa toimia-eli mikäli heidän mielestään kissanomistaja ei täytä heidän määräämiään kriteereitä niin kissa haetaan pois. Näin ainakin toimi aikoinaan Eurassa oleva eläinkoti. Kun ostit sieltä eläimen niin sinun oli allekirjoitettava paperi jossa oli yhdessä kohdassa maininta:eläinkodin edustaja voi tehdä tarkistuskäynnin silloin kun edustajalle sopii ja mikäli kissan hoidossa on huomautettavaa niin kissa otetaan välittömästi huostaan.Myyntihintaa ei palauteta. Hiukka tuntuu oudolta toimintatavalta.

        On kajsi eri asiaa,toimia sijoituskotina,josta ne eläinsuojeluyhdistyksen sopimukset on,kuin hankkia kissa omaksi. Omaksi hankittava kissa ei maksa alle sataa euroa,vaan jopa useita satoja euroja.
        Lukekaa ne paperit mitä eteenne laitetaan! Jos on kyse kodinetsijästä joka siirtyy yksityiskotiin sijoitukseen,se on yhä yhdistyksen kissa! Ja yhdistys voi sen myydä tai siirtää muualle halutessaan.


    • Sani0

      No, itsellänikin on ollut vaikeuksia HESY:n kanssa: olisin adoptoinut kissan täysin tietoisena siitä ettei ilmaista kissanpentua ole olemassakaan, ja ymmärtäen että kaikkea ihmeellistä tapahtuu muka terveenkin kissan kanssa. HESY oli sitä mieltä että kyseessä oli joku "morsiansyndrooma" jossa joko kissa pannaan pihalle kun lapset hankitaan kahden vuoden päästä, tai kun ero tulee kolmen vuoden päästä. Toisaalta kettuunnuin hirmuisesti kun olen kohdellut kissoja jotka lopulta saimme jostain tutuntutulta kuin kultaa, mutta toisaalta olen sitten ymmärtänyt että HESYnkin työ on sitä missä yritetään ajoissa tunnistaa pätevät valehtelijat jotka hakevat kissoja sudensyöteiksi. HESYn adoptio-osasto on mielestäni hankala, siis niin hankala että siitä on eläimillekin haittaa, mutta toisaalta ajattele jos itse olisit pannut kuukausia omia yöuniasi ja satoja omia eurojasi jonkin kissan rehabilitointiin ja joku sitten käytti sitä syöttinä tai kidutustaideprojektina. Ovat kyllä paranoidi porukka mutta valitettavasti ei ihan aiheetta =(

    • Anonyymi

      Hesyssä kuohuu...syytös eläinsuojelusyytösrikoksista hesyssä ...järkyttävää että huostaanotetut eläimet joutuvat kärsimään..koiria ei viedä lenkille...vanhaa ruokaa..kissat pahvilaatikoissa...syyte tulossa...kirjanpitoepäselvyyksiä kts Iltalehti tänään...😐😒🤔😪😪

      • Anonyymi

        Onpa kurjaa. Pitää vilkaista juttu. (Oisko esin.työkokeilunuoret tai kuntoutujat voineet saada harjoittelupaikkoja koirien ulkoiluttajina ja muina avustajina eläinten hoidossa? Varmaankin eläinrakasta porukkaa löytyy jotka haluu välivaiheessaan tehdä oikeesti hyödyllistä, merkityksellistä työtä eläinystävien seeurassa ja saada vähän taskurahaa.)
        Jospa asia nätisti selviis eläinten kannalta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1514
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1194
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe