Kolposkopia?

pelottaa:(

Papa oli 3:n ja lääkäri lähetti kirjeen, jossa ilmoitti, että on laittanut lähetteen naistentautien plk:lle. Aika tuli ja minulle tehdään kolposkopia ja pelottaa.. Elän vaki suhteessa ja mies on suhtautunut ihanasi (vaikka sieltä löytyisi kondylooma)

Olen aika herkkä ihminen ja minulla on matala kipukynnys.. Hoidot pelottaa aivan kauheasti ja se mitä sieltä löytyy, koska se on itse hankala hyväksyä..

Onko muilla kokemuksia tai auttavaa sanaa?

19

38846

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avulias alli

luultavasti kondylooma olisi näkynyt papassa.

Kolonoskopiassa otetaan pari koepalaa ja ei sitä kannata pelätä. Alue, joilta noi koepalat otetaan ei ole erityisen "kipuherkkää".

Välttämättä sieltä ei löydy yhtikäs mitään, mutta kaiken varalta on syytä käydä kolonoskopiassa. Osalla aina löytyy jotain hoitoa tarvitsevaa.

• pirre

kolonokopia ja kolposkopia on eri asia....

• maalaiseukko
        pirre kirjoitti:

kolonokopia ja kolposkopia on eri asia....

Kolposkopia on emättimen alueen tutkimus, jossa mikroskoopilla katsotaan ulkoisia synnyttimiä, kohdunsuuta ja emätintä. Ja mahdollisesti otetaan 2-3 näytepalaa.

Ja kolonoskopia on paksusuolentähdystys.

• Sanna

Hei!
      Minulla todettiin viime joulukuussa papa4 ja tuo tähystys ei tietenkään mikään mukava toimenpide ole (kun papa-koekin sattuu minulla), mutta se on suht nopeasti ohi ja en muista että koepalojen otto varsinaisesti olisi sattunut, hieman ehkä nipisti. Kyllä sen kestää, kun se todellakin menee nopeasti.

Minulla todettiin kohdunkaulansyövän esiaste, ja tehtiin silmukkakoepala (mikä sinullakin tod.näk. edessä). Minulla se tehtiin nukutuksessa ja pääsin kotia pari tuntia heräämisestä. Sidekudosnestettä vuoti aika pitkään toimenpiteen jälkeen, koska siellähän on palovamma. Mutta kipuja ei ollut lainkaan.

Patologin mukaan kaikkia muutoksia ei ollut saatu kuitenkaan pois ja jouduin varmistukseksi kohdunpoistoon. Kuitenkaan mitään muutoksia ei siellä ollut enää ollut, joten minun tilanteessa kohdunpoisto oli turha toimenpide. Onneksi 2 lasta, en ole katunut tuota kuitenkaan hetkeäkään. Huomenna ensimmäinen puolivuotistarkastus leikkauksen jälkeen, ja se tietty pelottaa, vaikkei mitään pelättävää pitäisi enää olla.

Sinun tilanne hoituu varmasti hyvin tuolla silmukkakoepalalla ja that's it. Hyvä, että kävit papassa, koska muutenhan nuo ajan myötä voivat kehittyä syöväksi. Tsemppiä!

• jenni

tehty kolposkopia ja loopkonisaatio.mulla lk 2 monta vuotta "ilman selvää syytä".kolposkopia/koepalat eivät mulla sattuneet lainkaan, vuotoa sen jälkeen jonkun verran.Loop tehtiin nukutuksessa joten ei tuntunut sekään, eikä kipuja operaation jalkeen.Vuotoa kyllakin pariviikkoa.Vuosin myös operaation aikana niin paljon että heräsin nukutuksesta katetroituna ja jouduin jäämään yöksi seurantaan.(yleensa pääsee parin tunnin kuluttua pois) mutta ,muuten ok toimenpide ja kontrollinäyte mulla oli vihdoin puhdas.Tsemppia!!!

• saman kokeneelta

Saman jouduin läpikäymään minäkin jokunen vuosi sitten. Kohtu lopulta poistettiin ja siinä ei enää ollu mitään. Kunnolla säikähdin. ½vuotias kontrolliki on ohi ja käskettiin elää normaalisti ilman kohtua. Eipä tule menkkojakaan mutta ei syövän viimeinen esiastekkaan ennää kummittele. PAPA luokka 4 kyllä säikäytti ja palautti maan pinnalle.

• poistettut
        saman kokeneelta kirjoitti:

Saman jouduin läpikäymään minäkin jokunen vuosi sitten. Kohtu lopulta poistettiin ja siinä ei enää ollu mitään. Kunnolla säikähdin. ½vuotias kontrolliki on ohi ja käskettiin elää normaalisti ilman kohtua. Eipä tule menkkojakaan mutta ei syövän viimeinen esiastekkaan ennää kummittele. PAPA luokka 4 kyllä säikäytti ja palautti maan pinnalle.

ja siis menkat loppuneet. Oletteko saaneet menopaussi-oireita? Minkälaisia, miten "lääkitään"?

• jännittää

On ihan normaalia jännittää. Itseäkin jännittää vaikka kipukynnys ei ihan matala olekaan. Mutta olen ymmärtänyt ettei se kyllä kauheasti miltään tunnu. koepalojen otto käy kai aika nopeasti.

Ja hienoa, että miehesi suhtautuu asiaan hyvin. Oma miesystävänikin jaksaa kyllä kuunnella kun hänelle puhun, mutta tuntee ehkä itsensä jotenkin vaivautuneeksi kun ei osaa samaistua tilanteeseen ja mielellään kääntää keskustelun iloisempaan aiheeseen. Koittaa kai löytää "iloisen" ratkaisun ahdistukseen?

Tuskinpa miehesi hermostuisi vaikka kyseessä olisi kondylooma, sillä sehän löytyy 80% ihmisistä ja on yleisin muutosten aiheuttaja. Miehille kondyloomsta ei ole myöskään mitään haittaa ellei syyliä tule. Eli he eivät tuollaiseen kolposkopiaan koskaan joudu.

Voihan olla, että miehesi ei olisi milläänsäkään vaikka se kondyloomaa olisikin, koska tietää ehkä että on aikaisemmassa elämässään pannut paljaalla ja uskoo, että todennäköisesti hän on sen sinuun tartuttanutkin? Eli sinuna en olisi liian pahoillaan miehesi puolesta, on voinut hyvin tarttua häneltä sinulle. Miehille kun harvoin tulee mitään oireitakaan...

• apua

Oikeestiko puhutte kohdunpoistosta??? Olen 23-vuotias ja nyt tuli ilmoitus, että mun tulisi käydä kolposkopiassa kun papanäyte oli luokka 3.. En kyllä halua mitään kohdunpoistoa jne!APUA!:( Nyt tuli kyllä paniikki! Onko tuo kohdunpoisto yleistäkin????? :´(

• Mami65
        apua kirjoitti:

Oikeestiko puhutte kohdunpoistosta??? Olen 23-vuotias ja nyt tuli ilmoitus, että mun tulisi käydä kolposkopiassa kun papanäyte oli luokka 3.. En kyllä halua mitään kohdunpoistoa jne!APUA!:( Nyt tuli kyllä paniikki! Onko tuo kohdunpoisto yleistäkin????? :´(

Luitko ollenkaan ylläolevia viestejä??
        Ei se kohdunpoisto ole sinun tapauksessa välttämättä ajankohtainen. Odota rauhassa tutkimuksen tuloksia ja sitten kun vastaus tulee tiedät missä mennään. Tämä on vihon viimeistä kun ei nähdä muutakuin huonoin vaihtoehto.
        Järki käteen!!
        Koita jaksaa!

• LaSposina
        Mami65 kirjoitti:

Luitko ollenkaan ylläolevia viestejä??
        Ei se kohdunpoisto ole sinun tapauksessa välttämättä ajankohtainen. Odota rauhassa tutkimuksen tuloksia ja sitten kun vastaus tulee tiedät missä mennään. Tämä on vihon viimeistä kun ei nähdä muutakuin huonoin vaihtoehto.
        Järki käteen!!
        Koita jaksaa!

Kauhee paniikki päällä, oon huomen aamulla menossa kolposkopiaan 3kk odottelun jälkeen... Oon lukenu kauhutarinoita netistä ja kuunnellu lähipiirin kertomuksia ja oon ihan hermoraunio sinne menosta!

• LaSposina
        LaSposina kirjoitti:

Kauhee paniikki päällä, oon huomen aamulla menossa kolposkopiaan 3kk odottelun jälkeen... Oon lukenu kauhutarinoita netistä ja kuunnellu lähipiirin kertomuksia ja oon ihan hermoraunio sinne menosta!

Kolposkopia ohitse ja täytyy sanoa, että ei tuntunut missään!!! Ei edes nipistäny! Mua ainakin papa-koekin on sattunu enemmän! Toki se jodiliuos vähän kirveli, mut samalta tuntuu melkein jos on kunnon hiivatulehdus päällä! Se koepalojen napsasu oli vähän samaa kun kynsiä leikkais: tuntee, että joku pala lähtee, mutta se ei tunnu miltään!:) Tsemppiä siis kaikille asiaa jännittäville, että rennosti vaan niin hyvin menee!

• pitäisikö tästä iloita

vaan sentakia että on normaalia, ei minun mielestäni, kaikki ukot löysään hirteen , jos ovat sohineet epämääräissä suhteissa ja tuoneet taudin kotiin. Ei koskaan enää ns. suhdetta. Loppu ja piste koko hommalle.

• äijät hirteen

60-kymppinen akka joutuu moiseen hoitoon, olisipa ollut hyvä kun olisi koskaan ollut naimatta, ällöttää. Kestetty on muutakin, mutta ottaa päähän.

• Rauhoitusta

Ei tuntunut missään! =) Aivan älyttömästi jännitin ja ihan turhaan. Ihan samalta tuntu ku papa... ja ehkä papa joskus ollut ikävämpi, joten ei syytä huoleen!!!

• aawee

Kävin tänään, ei tosiaan tullut mitään kipua! Ainoa epämukavuus oli ne kaikki laitteet sisällä venyttämässä mutta ihmettelen että koepalojen otto ei tuntunut!

Onko teillä näkynyt jo kolposkopiassa epäilyttävät alueet? Miten lääkärin arvio niistä on pitänyt paikkaansa?

• helpotus

Ei todellakaan syytä huoleen! Aivan turhaa jännitys. Eikä tuntunut missään...
      Ja vaikka minulla löytyi jo papasta korkean riskiluokan solumuutoksia, lääkäri sanoi että ei syytä huoleen.. Vastaukset koepaloista tulevat kolmenviikonkuluttua, jolloin patologi tekee päätöksen tarvitseeko solumuutosta poistaa.. Voivat hävitä myös itsekseen kun nuori olen (24v))

• kloppipoksia

Noh, ei hätää. Kyllä se kipukynnys kasvaa, kun saa kunnolla kärsiä. Kipua kohti!

• Isomunainen lääkäri

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5233
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5034
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4104
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3178
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2287
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1904
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      38
      1760
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1618
    Aihe