Muutto tukholmaan

saija

Hei. Voisiko joku kertoa, että missä hinnoissa vuokrakämpät ovat ruotsissa ja kuinka yleensä kaikki tärkeät asiat hoidetaan ennen muuttoa. Onko vaikea löytää sieltä töitä tai vaikka jotakin työpaikkaa.

8

1492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Hei!
      En nyt ole kyllä aivan asiantuntia mutta jotain voin omien kokemuksien perusteella kertoa. Kysyit vuokrakämppien hinnoista.. jos olet Tukholmaan muuttamassa niin tietysti vähän riippuu mistäpäin Tukholmaa sen kämpän haluat. Muutin itse tänne alkusyksystä ja asuntoa ei todellakaan ollut helppo löytää.. johtuen ehkä liian tiukoista vaatimuksistani :) nyt asun n. 4km ydinkeskustasta ja maksan n.400 e vuokraa/ kk kaksiosta. Kämppä on "andra hand" eli ns. oikea vuokralainen vuokraa edelleen mulle. En ole ihan selvillä noista termeistä mutta varmaan ymmärsit. Käsittääkseeni on aika yleistä täällä. Vuokrahinnat vaihtelee ihan laidasta laitaa kun on noita ilmotuksia katellut. Toisaalta ihan kohtuu summia, mutta taas josus näkee aivan kohtuuttomiakin hintapyyntöjä.. mutta kyllä aina joku asunto järjestyy kun jaksaa seurata ilmotuksia. Työpaikoista en ole ihan varma, mutta jos ruotsi sujuu hyvin niin ongelmaa tuskin on.(Niin siis jos on valmis ottamaan vastaan työtä kuin työtä )
      "tärkeiden asioiden" hoito,, (jos tarkoitat papereiden täyttöä) on ihan ok. Kävin Suomessa ilmoittamassa että muutan Ruotsiin ja sain sieltä paperit mukaan ja taas Ruotsin puolella kävin ilmottamassa että olen muuttanut. Kuulostaa oikeestaan .. no en tiiä.. mutta omasta mielestäni kaikki sujui aika helposti, en sitten tiedä muiden kokemuksista. :)

    • tukholmasta

      Vuokrataso on mielestäni kohtuullinen, tosin riippuu hirvittävän paljon siitä missä asut. Me asumme n. 6km päässä keskustasta ja maksamme suuresta kolmiosta n.550€/kk (ja tämä ei ole andra hand), mutta hyresvärd on yksityinen.

      Joissakin Tukholman kunnissa on myös vaatimuksia sinne haluaville, tiedän ainakin että Sundbyberg vaatii että pitäisi olla myös työssä siinä kunnassa. Tiesithän että Tukholma koostuu monesta pienemmästä kunnasta, eli kaikki Norrtäljestä Södertäljeen lasketaan Tukholmaan kuuluviksi ;) Lisäksi jokaisella kunnalla on oma asuntojononsa, yleensä maksullinen.

      Asunnon saanti ilman vuosituloja on vaikeaa, siksi kannattaisikin ehkä katsastella työpaikkoja jo ennen tänne tuloa. www.ams.se
      Se että osaa edes auttavasti ruotsia auttaa työmarkkinoilla. Mutta esim jobb utan krav löytyy kyllä vaikka kuinka paljon.

      Mutta jos on vuositulot edes kohtuulliset niin Tukholman kaupungin asuntojonosta saa kyllä asuntoja jo muutaman kuukaudenkin jonotusajalla.

      Noita andra hand asuntoja löytyy lehdistä esim Dagens Nyheter tai Gula tidningen (keltainen pörssi), mut jos vain voit niin pyydä virallinen andra hand, silloin siis vuokranantajakin tietää että asut kyseisessä asunnossa ja periaatteessa se joka asunnon on sulle vuokrannut saa periä ylimääräistä vain 10-15%,
      Jos taas asunto on laiton andra hand, sinulla ei ole siihen mitään oikeuksia, jos vuokraisäntä saa tietää että asunnossa asuu joku muu kuin papereissa lukee "olet kadulla ilman kattoa päänpäällä" sossu ei auta.

      Muutostani on jo sen verran aikaa että en ihan tarkkaan kaikkea enää muista, mutta täällä pitää ensiksi mennä Skattemyndighetenille ilmoittautumaan ja sieltä saat itsellesi personnummerin, ilman sitä ei oikeastaan mikään toimi. Ja sitten kannattaa hankkia paikallinen henkilötodistus esim pankista, mutta siihen tarvit jonkun jo täällä asuvan todistamaan. Ilman tuota legitimation ei täällä onnistu oikeastaan yhtään mikään, et saa edes kirjastokorttia ilman sitä saatikka sitten jotain tärkeämpää.
      Kysy jos tulee jotain muuta mieleen. Ja tervetuloa Tukholmaan!

    • tukholmasta

      muistin juuri tälläisen sivun josta voit katsella asuntoja www.bostadmaxx.se
      sen tarkemmin sen tarjonnan laadusta en osaa sanoa, se näkyi vain olevan mainoksena tuossa sivun laidassa

      • saija

        suuri kiitos näistä vastauksista :) onko ruotsissa safkat, vaatteet ja muutenkin normaali eläminen kuinka kallista verrattuna suomeen. tai onko ruotsalaisiin helppo tutustua?


      • Tukholmasta
        saija kirjoitti:

        suuri kiitos näistä vastauksista :) onko ruotsissa safkat, vaatteet ja muutenkin normaali eläminen kuinka kallista verrattuna suomeen. tai onko ruotsalaisiin helppo tutustua?

        Itse olen täällä ollut 7v ja voin kertoa että ruoka on mielestäni samalla hintatasolla kuin suomessa,vaatteita löytyy halvemmalla.Ylipäätään sen jälkeen kun suomeen tuli se euro niin siellä tuntuu kaikki oikeestaan kalliimmalta kuin täällä.Yksittäisiä hintoja vaikee sanoa.Äsken kävin hakees pizzan joka maksoi 52sek.Olut ravintolassa maksaa paikasta riippuen 25-60sek.Vivossa 2l vitamiinimehua maksoi eilen 8,90sek.Tukholmalaisten kanssa on ihan helppo puhua riippuen missäpäin on mutta oikeita ystäviä voi olla vaikee löytää.Jostain lehdestä just viikolla luin että uusia vuokraamattomia asuntoja löytyy sellasilta ei suosituilta alueilta.Vuokrat liikkui jossain 8000-9000 sek/kk välillä kaksioissa.Kaupunki on kaunis mutta ruuhkainen.Viimeaikoina on tapahtunut paljon raiskauksia,niistä lukee lehdissä joka päivä.Asuntoa voit koittaa löytää myös osoitteessa www.hyrestorget.com


      • 111
        Tukholmasta kirjoitti:

        Itse olen täällä ollut 7v ja voin kertoa että ruoka on mielestäni samalla hintatasolla kuin suomessa,vaatteita löytyy halvemmalla.Ylipäätään sen jälkeen kun suomeen tuli se euro niin siellä tuntuu kaikki oikeestaan kalliimmalta kuin täällä.Yksittäisiä hintoja vaikee sanoa.Äsken kävin hakees pizzan joka maksoi 52sek.Olut ravintolassa maksaa paikasta riippuen 25-60sek.Vivossa 2l vitamiinimehua maksoi eilen 8,90sek.Tukholmalaisten kanssa on ihan helppo puhua riippuen missäpäin on mutta oikeita ystäviä voi olla vaikee löytää.Jostain lehdestä just viikolla luin että uusia vuokraamattomia asuntoja löytyy sellasilta ei suosituilta alueilta.Vuokrat liikkui jossain 8000-9000 sek/kk välillä kaksioissa.Kaupunki on kaunis mutta ruuhkainen.Viimeaikoina on tapahtunut paljon raiskauksia,niistä lukee lehdissä joka päivä.Asuntoa voit koittaa löytää myös osoitteessa www.hyrestorget.com

        Itse olen nyt valmistumassa tana syksyna lukiosta ja sen jalkeen ajattelin tukholmaan jatkokoulutukseen, mutta olen ajatellut etta jos ostaisin asunnon itselleni, joten onko tama kannattavaa siella? Mitka alueet ovat siella tata huonoa seutua ja mitka taas hyvia ja viihtyisia? Tiedatteko valitetaanko suomesta ruotsiin asuntoja? Jos valitetaan, mista? Paljon ruotsin kruunu on euroissa?


      • Tukholmasta2
        111 kirjoitti:

        Itse olen nyt valmistumassa tana syksyna lukiosta ja sen jalkeen ajattelin tukholmaan jatkokoulutukseen, mutta olen ajatellut etta jos ostaisin asunnon itselleni, joten onko tama kannattavaa siella? Mitka alueet ovat siella tata huonoa seutua ja mitka taas hyvia ja viihtyisia? Tiedatteko valitetaanko suomesta ruotsiin asuntoja? Jos valitetaan, mista? Paljon ruotsin kruunu on euroissa?

        Asunnon ostaminen täältä on varmasti yhtä kannattavaa tai kannattamatonta kuin Suomessakin.Korot on vielä alhaalla mutta asuntojen hinnat aika korkeita.Täällä ne on nousseet huomattavasti viimeisten 10v:n aikana ja tuskimpa ne yhtä paljon nousee seuraavan 10v:n aikana.Mutta asuntohan yleensäkin on suhthyvä ostos.Tämänhetkisellä korkotilanteella se on varmaan halvempaa ostaa kuin vuokrata.Ja mistä alueesta pitää on kyllä kai itsestään kiinni.Osta Hägerstenistä asunto,1 huone,31m2,lähtöhinta 725000 sek,kk-maksu 1033sek. Euron kurssin löytää moneltakin sivulta.


      • Nimetön
        Tukholmasta2 kirjoitti:

        Asunnon ostaminen täältä on varmasti yhtä kannattavaa tai kannattamatonta kuin Suomessakin.Korot on vielä alhaalla mutta asuntojen hinnat aika korkeita.Täällä ne on nousseet huomattavasti viimeisten 10v:n aikana ja tuskimpa ne yhtä paljon nousee seuraavan 10v:n aikana.Mutta asuntohan yleensäkin on suhthyvä ostos.Tämänhetkisellä korkotilanteella se on varmaan halvempaa ostaa kuin vuokrata.Ja mistä alueesta pitää on kyllä kai itsestään kiinni.Osta Hägerstenistä asunto,1 huone,31m2,lähtöhinta 725000 sek,kk-maksu 1033sek. Euron kurssin löytää moneltakin sivulta.

        Asuntokauppa Ruotsissa on erilaista kuin Suomessa. Täällä ei hinnasta tingitä vaan jokainen kiinnostunut tekee tarjouksen ja korkein voittaa. Eli tuo esim asunto Hägerstenissä, veikkaisin että ei alle miljoonalla irtoa voi ylikin, riippuu sijainnista (ts. tunnelbanan läheisyydestä).
        Korot on nyt alhaalla, mutta eihän näin voi ikuisesti jatkua joten kannattaa laskea että mistä saat rahat sitten kun ne noussevat.

        Hyviä alueita on paljon, samoin huonoja. Yksityiskohtainen luettelo on vaikea koska jokaisella on omat suosikit ja tarpeet sekä toiveet. Lisäksi taloudellinen tilanne sanelee varmasti myös paljon.

        Täällä ei ole osakeasuntoja kuten Suomessa vaan kaikki ovat bostadsrätt (asumisoikeusasunto) ja kuukausivastikkeet ovat paljon Suomen hintoja korkeammat. Yleinen sääntö on että jos saat asunnon todella halvalla (esim alle 500 000kr) on sen kuukausi vastike mitä suurimmalla todennäköisyydellä todella suuri 6000-15000kr tai yli.
        Jos suunnittelit opiskeluja sinun kannattaa miettiä sitä myös että teet töitä samalla, niin moni ruotsalainen nuori joutuu tekemään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2515
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2193
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1877
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1641
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1596
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1595
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1548
    8. 75
      1459
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      105
      1368
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe