Olen lähdössä töihin helmikuussa Romaniaan enkä ole aikasemmin siellä käynyt.Mitä pitää ottaa huomioon erotuksena suomalaiseen kulttuuriin, tapoihin ym.? Kertokaa te, jotka olette olleet työssä tai muuten paikallisten kanssa tekemisissä.Mitä EI kannata tehdä, sanoa jne..
Yleensäkin tuo Romania
8
2188
Vastaukset
- yks
Ole oma itsesi myös siellä. Mieti sanomiset ja tekemiset niin kuin täällä Suomessakin.
- yks
lähde avoimella mielellä ja ole valmis kokemaan uutta.
- TTT
yks kirjoitti:
lähde avoimella mielellä ja ole valmis kokemaan uutta.
Olen ollut Romaniassa töissä viime vuosina ja tietysti jutellut paljon paikallisten kanssa. Mitään ehdotonta aihetta, josta ei olisi voinut puhua, en huomannut. Itse en koskaan ottanut Ceaucescun aikoja puheeksi, mutta aika monet niistä ihan avoimesti puhuivat.
Työkulttuurissa kyllä huomaa "vanhojen aikojen" vaikutuksen mutta se on sitten toinen juttu... - öttö
TTT kirjoitti:
Olen ollut Romaniassa töissä viime vuosina ja tietysti jutellut paljon paikallisten kanssa. Mitään ehdotonta aihetta, josta ei olisi voinut puhua, en huomannut. Itse en koskaan ottanut Ceaucescun aikoja puheeksi, mutta aika monet niistä ihan avoimesti puhuivat.
Työkulttuurissa kyllä huomaa "vanhojen aikojen" vaikutuksen mutta se on sitten toinen juttu...Varaudu siihen että vessassa ei aina ole paperia eikä niiden myyjiäkään aina ole paikalla... Joten pidä taskussa aina pala wc-paperia mukana! :)
- lo_siento
TTT kirjoitti:
Työkulttuurissa kyllä huomaa "vanhojen aikojen" vaikutuksen mutta se on sitten toinen juttu..."Itse en koskaan ottanut Ceaucescun aikoja puheeksi, mutta aika monet niistä ihan avoimesti puhuivat."
Jos noin paljon olet Romaniassa oleskellut, kannattaisiko diktaattorin nimi kirjoittaa oikein? - TTT
lo_siento kirjoitti:
"Itse en koskaan ottanut Ceaucescun aikoja puheeksi, mutta aika monet niistä ihan avoimesti puhuivat."
Jos noin paljon olet Romaniassa oleskellut, kannattaisiko diktaattorin nimi kirjoittaa oikein?Jaa, tuolla tavalla minä sen olen nähnyt kirjoitettavan. Voisitko ystävällisesti kertoa MITEN se sitten kirjoitetaan?
- lo_siento
TTT kirjoitti:
Jaa, tuolla tavalla minä sen olen nähnyt kirjoitettavan. Voisitko ystävällisesti kertoa MITEN se sitten kirjoitetaan?
Nimi kirjoitetaan yleensä Ceausescu. Tämän tavan hyväksyy myös oikolukuohjelma. Romanian kielen aakkoset vilisevät diakriittisia merkkejä ja alkuperäiskielellä nimi on Nicolae Ceauşescu.
En yhtään ihmettele, että olet sen nähnyt nimen kirjoitettavan väärin, koska aika usein se väärin kirjoitetaankin!
Yksi oudoimmista kirjoitustavoista, jonka olen nähnyt - ja vieläpä iltapäivälehden toimittajan kirjoittamana - on "Nikolai Chausescu". Romanian kielessä ei käytetä k-kirjainta kuin lainasanoissa (esim. kilometru)ja ch-kirjainyhdistelmä taas lausutaan aina k:na kuten italiassakin e:n ja i:n edellä, eikä ch-yhdistelmä esiinny a-kirjainta ennen koskaan. - TTT
lo_siento kirjoitti:
Nimi kirjoitetaan yleensä Ceausescu. Tämän tavan hyväksyy myös oikolukuohjelma. Romanian kielen aakkoset vilisevät diakriittisia merkkejä ja alkuperäiskielellä nimi on Nicolae Ceauşescu.
En yhtään ihmettele, että olet sen nähnyt nimen kirjoitettavan väärin, koska aika usein se väärin kirjoitetaankin!
Yksi oudoimmista kirjoitustavoista, jonka olen nähnyt - ja vieläpä iltapäivälehden toimittajan kirjoittamana - on "Nikolai Chausescu". Romanian kielessä ei käytetä k-kirjainta kuin lainasanoissa (esim. kilometru)ja ch-kirjainyhdistelmä taas lausutaan aina k:na kuten italiassakin e:n ja i:n edellä, eikä ch-yhdistelmä esiinny a-kirjainta ennen koskaan.No, tällä tavalla "Nicolae Ceauşescu" en sitä kyllä ole koskaan nähnyt kirjoitettavan.
Aina sitä oppii jotain uutta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387775Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812