Hei! mua kiinnostais lähtee opiskelemaan röntgenhoitajaksi. Mua vaan mietityttää että kuinka haitallista työ on. Työssähän joutuu altistumaan säteilylle. Kuinka haitallista se sitten on? Lisääkö se huomattavasti syöpään sairastumiset riskiä? Kaikki kokemukset röntgenhoitajan ammattiin liittyen tervetulleita.
Röntgenhoitajat!
11
4937
Vastaukset
- vikaa
Mulle ei ainakaan ole tullut röntgentyöstä mitään vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,vikaa, vikaa,
=D - zuenne
Niin tiedän yhden naisen, joka oli röntgenhoitaja ja kuoli munasarjasyöpään keski-iässä. Arveltiin että oli altistunut säteilylle työssään. Siitähän ei tietenkään voi olla varma ja olisi voinut saada syövän vaikkei koskaan olisikaan ollut rötgenhoitaja. Mutta selvää on, että siinä jonkun verran säteilyä saa ja jos koko elämän tekee sitä työtä niin.....Itse en lähtisi opiskelemaan ko. alaa .Tämä on siis vain minun mielipide :)
- röntgenhoitaja
Tälle vastaukselle ei voinut kun nauraa! Samoin minä voisin sanoa, että tiedän yhden miehen, joka työskenteli kokkina. Hän kuoli keuhkosyöpään keski-iässä, syyksi arveltiin teflonpannuista kuumennusvaiheessa irtavia kemikaalihöyryjä.
Niin se vaan on, että mitä pidempään elät, sen todennnäköisemmin saat jonkun syövän.
- Kandi
Kyllähän siinä työssä varmasti säteilylle altistuu vähän enemmän kuin tavan kansalainen, mutta sitä säteilyä seurataan kai aika tarkasti. Ainakin radiologit kantavat jatkuvasti kaulassaan pientä säteilymittaria, jonka tiedot tarkistetaan säännöllisin väliajoin ja jos on tullut liikaa, niin työtapoja tms. korjataan.
- säteilevä röntgenhoitaja
Rohkeesti vaan lähtee opiskeleen! Ja sitä paitsi koulutuksessa opetetaan kuinka suojautua säteilyltä. Kun otat röntgenkuvia, röntgenhoitaja seisoo lyijysuojatun seinän takana, joten säteilylle ei silloin altistu. Jos joutuu tutkimuksessa oleen lähellä suojana on lyijyliivi joka estää säteilyn pääsemisen vaarallisille alueille. Eli siis röntgenhoitajan työ ei ole sen vaarallisempaa kuin mikään muukaan työ.
- Tuleekohan musta röntgis?
Eli siis sydämmelliset kiitokset kaikille jotka olette jo vastanneet. Lisää tietenkin toivoisin vastauksia röntgenhoitajilta ja opiskelijoilta ja kaikilta jolla on tietoo tästä altistumisesta.
- rh-opiskelija
Alistumisesta? Ehein älä ajattele noin, sillä lääkärit jotka ovat enemmän koulutettuja eivät osaa käyttää röntgenlaitteita!!! ja tämä on aivan tosi asia! Työ mahdollisuudet ovat huomattavasti paremmat kuin sairaanhoitajilla. Röntgenhoitaja saa varmasti töitä koulutuksen jälkeen.
- hihhihhihihihih
rh-opiskelija kirjoitti:
Alistumisesta? Ehein älä ajattele noin, sillä lääkärit jotka ovat enemmän koulutettuja eivät osaa käyttää röntgenlaitteita!!! ja tämä on aivan tosi asia! Työ mahdollisuudet ovat huomattavasti paremmat kuin sairaanhoitajilla. Röntgenhoitaja saa varmasti töitä koulutuksen jälkeen.
Juu oon samaa mieltä että röntgenhoitajille on töitä mutta jos katotaan et kummalla on enemmän töitä ni kyllä sairaanhoitajista on kovempi pula. Jos et usko ne käyppä kattoo tilanne www.mol.fi
- asialla on monta eri näkö k...
hihhihhihihihih kirjoitti:
Juu oon samaa mieltä että röntgenhoitajille on töitä mutta jos katotaan et kummalla on enemmän töitä ni kyllä sairaanhoitajista on kovempi pula. Jos et usko ne käyppä kattoo tilanne www.mol.fi
Niin mutta oletko ottanut huomioon että sairaanhoitajia valmistuu huomattavasti enemmän kuin röntgenhoitajia!?! Ja sitä paitsi sairaanhoitajat tekevät huomattavasti erilaista työtä.
- röntgenhoitaja
Uskomatonta, että vieläkin vaikka ollaan 2000-luvulla törmää sellaiseen käsitykseen, että röntgenhoitajan työssä olisi suurempi syöpäriski kun muissa ammateissa! Eihän kukaan silloin järkevä ihminen kouluun silloin hakeuttuisi jos asia olisi noin. Koulu opettaa nimenomaan säteilyn TURVALLISEEN käyttöön, toki jos itse on hällä väliä-asenteella saa varmasti "sädettä". Meillä on jatkuvasti työpukuuun kiinnitettynä sädemittarit, jotka luetutetaan säteilyturvakeskuksella 3 kuukauden välein. Lisäksi röntgenhoitajan ei tarvitse koskaan olla suorassa säteilykentässä, emmekä toimi kiinnipitäijinä missään tutkimuksissa tms. Esimerkiksi tavalliset röntgenkuvat otetaan lyijyseinän takaa, samoin kuin kaikki muutkin tutkimukset joissa käytetään ionisoivaa säteilyä. Itse olen nyt työskennellyt röntgenhoitajana 2 vuotta, eikä sädemittarissa ole kertaakaan ollut muuta kuin nollaa. Esimerkiksi Kanarialle lentäessä lomamatkalle saa suuremman säteilyannoksen kun minä vuosittain työssäni avaruussäteilyn takia.
Sen verran voin omasta alastani kertoa muuta, että röntgenhoitajilla on erittäin hyvä työllistymistilanne, jo opiskelun ensimmäisenä vuonna pääsee alan kesätöihin jne. Röntgenhoitajia valmistuu vuosittain kaikista maan Amk:eista vain noin 100 kpl, ja työntekijöistä on huutava pula.
Palkka on samaa luokkaa kuin muillakin hoitajilla; itsellä peruspalkka 1900/kk ilman vuorotyön ja iän lisiä. Itsellä on kolmivuorotyö.
Työnkuvasta olen joskus aiemmin kertonutkin tällä palstalla, kts linkki http://www.suomenrontgenhoitajaliitto.fi/romppu/index.h tml
Työ on monipuolista, vaihtelevaa ja melko vauhdikasta. Karkeasti sanottuna kaikista keskussairaalamme potilaista 80%:lle on tehty joku röntgentutkimus; vaihtoehtoja on niin paljon (ultraääni, magneetti, tietokonetomografia, tavalliset röntgenkuvat, erilaiset verisuonten ja suoliston toimenpiteet ym.)Ehdottomaksi plussaksi miellän alan siisteyden verrattuna esim. sairaanhoitajan työhön vuodeosastolla, meidän ei juurikaan tarvitse tehdä "paskahommia". :)
Mikäli pidät nopeatempoisesta työstä, jossa tapaat päivittäin useita erilaisia potilaita, tämä voisi olla sinun alasi. - röntgenhoitaja
Ei röntgenhoitajan työ mitään vaarallista ole. Ja röntgenhoitajan työtä ja äteily alitistusta valvoo jatkuvasti stuk, jotta säderasitus pysyy hyvällä tasolla. Itse olen työskennellyt röntgenhoitajana vain uä-ssä ja natiivitutkimuksissa ja säteilymittariini ei ole tullut yhtään säteilyä!!!Tervetuloa joukkoon!Iloista kesän jatkoa! Terveisin.Röntgenhoitaja
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h613984- 593980
Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062861Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv552682Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.551982Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p211859Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151649- 321503
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061327- 1801261