Maria Peura

Jennifer

No johan oli kirjoitus Helsingin Talvi liitteessä, olen lukenut Maria Peurasta juttuja meän Tornionlaaksosta joka minulle tulee tänne eteläsuomeen, mutta nyt luettuani tästä Hesarin liitteestä Maria Peurasta, niin ihan pahaa teki, se ihminen häpeää olevansa Pellosta ja panee lappia halvalla. Toivottavasti se juoppo päätoimittajakin näkee sen jutun mistä Peura mainitsi, minä en tiedä kuka se on mutta Peuran mielestä se on juoppo (ehkä entinen) joka ei osaa hoitaa työtään. Uskomaton koko juttu ja Pellossa niin ollaan ylpeitä oman tytön saavutuksista, eihän Peura edes halua olla Pellolainen. Toivottavasti kunnan isännät huomaavat jutun. Itse olen aina ollut erittäin ylpeä syntyperästäni, puhe on vähän muuttunut, mutta se kait on ihan luonnollista kun lapsetkin ovat syntyneet täällä ja mieheni on täältä, joten kyllä se H-siinä vähän jää pois, mutta löytyy kyllä taas kun mennään Pelloon.

6

1354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asun myös etelässä

      on todella kaunis ja rauhallinen asustaa.
      Hävettää Peuran kirjoitus! hävettää kaikkien meidän lappilaisten puolesta.
      Mitäpä muuta voi odottaa ihmiseltä joka nousee aamuviideltä jookaamaan pariksi tunniksi ja tekee kotinsa eteisestä temppelin? Ja syö elävää ravintoa? Herää kysymys onko insesti uhri?

    • Tornedaling

      ...tämä Maria Peura sitten on tehnyt/kirjoittanut? Vähän vaikea saada käsitysta sinun kirjoituksestasi.

      • ???

        Olen arvostanut Maria Peuraa luettuani hänestä tehtyjä juttuja meän Tornionlaaksosta. Ollut jopa ylpeä että Pellosta on lähtösin uusi kirjailija.
        Mutta kyllä oli paha olla luettuani Hesarin Talviliitteen. 26.10.05
        Kerron nyt vähän mistä kirjoitin, yritin saada suoraan linkin Hesarin sivulta, mutta en löytänyt sitä.
        Laitan muutamia pätkiä ihan suoraan lainattuna Marian haastattelusta.
        Ihan ensimmäiseksi Kannessa luki näin

        "Maria Peura "Järjellinen maailma loppuu Pellon viinakaupan kohdalla".


        Seuraavaksi oli isot jutut ja kuvat lehden keskiaukeamalla, kirjoitan nyt niitä pätkiä.


        "syrjäseutujen nuorten tapaan pois piti päästä ja äkkiä"

        "pohjoisessa eletään pienissä ympyröissä"

        "Helsinkiläiset nuoret eivät kaipaa pois"

        "muistan että yläasteikäisestä haaveilin pois pääsystä"

        "oma elämänvaihe oli vaikea, viinaa kului, joten terapia oli tarpeen"

        (tämä kait on ollut nuorempana kuin oli Tampereella??, nyt on kaikki hyvin ja hän tarjoaa vieraalleen elävän ravinnon tehtyä mansikkatorttua)
        (tänä päivänä hän ei juo eikä polta ja lukee Dalai Lamaa ja joogaa aamuisin. Hän haroittaa miehensä kanssa joogaa, kodin yläkerran halli on varattu meditoinnille (kuvassa näyttää temppeliltä)joogaavat kaksi tuntia joka aamu.)

        NO EI SIINÄ MITÄÄN, JOKAISELLA ON OIKEUS ELÄÄ OMAA ELÄMÄÄNSÄ NIIN KUIN PARHAAMMAKSI NÄKEE, MUTTA KUN TOTA TEKSTIÄ LUKI NIIN EN YHTÄÄN IHMETTELE SEURAAVAA TEKSTIÄ MITÄ HÄN KERTO.

        "hän on syntynyt Pellossa, mutta vain syntynyt. Savolainen äiti ja pohjalainen isä tulivat Pelloon opettajiksi. Lappilaista sukua Peura ei siis ole"
        (haluaa kertoa että ei tosiaankaan ole Pellolainen alkuperä) muuten jutussa ei ollut mitään, vaan hän kertoo että sopeutui hyvin Pelloon ja lappilaiseen identiteettiin)Mielestäni hän kuitenkin on ihan syntyperäinen Pellolainen, monella vanhemmat ovat muualta)

        "välillä hän kadotti murteensa, maalta muuttaneiden tapaan teki kaikkensa häivyttääkseen hoon päältä puhumisen"

        "Kotona Pellossa esikoiskirja otettiin hyvin vastaan- erityisesti sen jälkeen kun se oli nimitetty Finlandia-ehdokkaaksi. Tosin yksi kunnan pamppu oli sanonut, että siihen kirjaan ei voi koskea edes hanskat kädessä."

        "eihän tämmöisiä tulla yleensä sanomaan ja tämänkin kuulin mutkan kautta. Aivan mahtavaa! Mutta tällaista Mukka sai kuulla, pelkästään tällaista. Pellossa Mukan kirjoja myytiin tiskin alta kirjakaupassa salaa"

        "Silti on pakko kysyä: Miksi Lappilaiset kirjailijat kokevat maailman niin pimeäksi ja rumaksi? Onko Lappi niin eläimellisen kova paikka elää?"

        "Peura on tuumivainen. Hän ei halua Lappia mystifoida mitenkään. Hän ei usko kirjoittaneensa niin kuin on kirjoittanut juuri siksi että on asunut Lapissa, mutta toisaalta......!
        "entä se Lappilaisten kirjailijoiden aiheiden synkkyys, mustuus ja hurjat tarinat?"

        "niin, Peura ynähtää. Jos näin, niin ehkä se tulee siitä että elää pienessä yhteisössä. Siellä tulee helposti se kokemus että ei saa toimia eri tavalla kuin muut. Ainakin minulla oli vahvana kokemus, että minun täytyy sanoa ääneen sellaisia asioita mitä muut eivät uskalla."

        "hän sanoikin, sillä hän oli paikallislehdessä toimittajana 15-vuotiaasta asti. Juoppo päätoimittaja ei katsonut perään ollenkaan, ja Maria paukutti koneestaan mitä milloinkin."

        "väistänkö mie sitä kysymystä? Minun pitäisi oikeastaan sanoa, että en tiedä"


        "Rationaalinen eurooppalainen maailma loppuu Pellon viinakaupan kohdalla, sanoo Ylitorniolainen kriitikko Olavi Jama"

        "sen lopun kuvaa kirjallisuus, nämä neropirpanat nykyään"

        The End.



        MINUSTA EI OLLUT KIVA LUKEA ETTÄ PELLO OLISI NOÍN IKÄVÄ PAIKKA, OLEN OLLUT AINA YLPEÄ SYNTYPERÄSTÄ JA TÄÄLLÄ KAIKKI TUTTAVANI OVAT KYSELLEET MONIA ASIOITA PELLOSTA, EN OLE IKINÄ MOITTINUT. KUN TÄMÄ JUTTU ON HESARISSA NIIN SE ANTAA TODELLA HUONON KUVAN MEIDÄN KOTIKUNNASTAMME. EN MUUTENKAAN YMMÄRRÄ IHMISIÄ JOTKA HÄPEÄVÄT SANOA ETTÄ OVAT LAPISTA. HESARI TULEE TÄÄLLÄ MELKEIN JOKA TALOON JA VOIT KUVITELLA MILTÄ TUNTUU KUN JOKU PELLOLAINEN ANTAA KOTIPITÄJÄSTÄ KYSEISEN KUVAN, MARJA PEURA ON KIRJOITTANUT INSESTISTÄ KIRJAN.


      • .............
        ??? kirjoitti:

        Olen arvostanut Maria Peuraa luettuani hänestä tehtyjä juttuja meän Tornionlaaksosta. Ollut jopa ylpeä että Pellosta on lähtösin uusi kirjailija.
        Mutta kyllä oli paha olla luettuani Hesarin Talviliitteen. 26.10.05
        Kerron nyt vähän mistä kirjoitin, yritin saada suoraan linkin Hesarin sivulta, mutta en löytänyt sitä.
        Laitan muutamia pätkiä ihan suoraan lainattuna Marian haastattelusta.
        Ihan ensimmäiseksi Kannessa luki näin

        "Maria Peura "Järjellinen maailma loppuu Pellon viinakaupan kohdalla".


        Seuraavaksi oli isot jutut ja kuvat lehden keskiaukeamalla, kirjoitan nyt niitä pätkiä.


        "syrjäseutujen nuorten tapaan pois piti päästä ja äkkiä"

        "pohjoisessa eletään pienissä ympyröissä"

        "Helsinkiläiset nuoret eivät kaipaa pois"

        "muistan että yläasteikäisestä haaveilin pois pääsystä"

        "oma elämänvaihe oli vaikea, viinaa kului, joten terapia oli tarpeen"

        (tämä kait on ollut nuorempana kuin oli Tampereella??, nyt on kaikki hyvin ja hän tarjoaa vieraalleen elävän ravinnon tehtyä mansikkatorttua)
        (tänä päivänä hän ei juo eikä polta ja lukee Dalai Lamaa ja joogaa aamuisin. Hän haroittaa miehensä kanssa joogaa, kodin yläkerran halli on varattu meditoinnille (kuvassa näyttää temppeliltä)joogaavat kaksi tuntia joka aamu.)

        NO EI SIINÄ MITÄÄN, JOKAISELLA ON OIKEUS ELÄÄ OMAA ELÄMÄÄNSÄ NIIN KUIN PARHAAMMAKSI NÄKEE, MUTTA KUN TOTA TEKSTIÄ LUKI NIIN EN YHTÄÄN IHMETTELE SEURAAVAA TEKSTIÄ MITÄ HÄN KERTO.

        "hän on syntynyt Pellossa, mutta vain syntynyt. Savolainen äiti ja pohjalainen isä tulivat Pelloon opettajiksi. Lappilaista sukua Peura ei siis ole"
        (haluaa kertoa että ei tosiaankaan ole Pellolainen alkuperä) muuten jutussa ei ollut mitään, vaan hän kertoo että sopeutui hyvin Pelloon ja lappilaiseen identiteettiin)Mielestäni hän kuitenkin on ihan syntyperäinen Pellolainen, monella vanhemmat ovat muualta)

        "välillä hän kadotti murteensa, maalta muuttaneiden tapaan teki kaikkensa häivyttääkseen hoon päältä puhumisen"

        "Kotona Pellossa esikoiskirja otettiin hyvin vastaan- erityisesti sen jälkeen kun se oli nimitetty Finlandia-ehdokkaaksi. Tosin yksi kunnan pamppu oli sanonut, että siihen kirjaan ei voi koskea edes hanskat kädessä."

        "eihän tämmöisiä tulla yleensä sanomaan ja tämänkin kuulin mutkan kautta. Aivan mahtavaa! Mutta tällaista Mukka sai kuulla, pelkästään tällaista. Pellossa Mukan kirjoja myytiin tiskin alta kirjakaupassa salaa"

        "Silti on pakko kysyä: Miksi Lappilaiset kirjailijat kokevat maailman niin pimeäksi ja rumaksi? Onko Lappi niin eläimellisen kova paikka elää?"

        "Peura on tuumivainen. Hän ei halua Lappia mystifoida mitenkään. Hän ei usko kirjoittaneensa niin kuin on kirjoittanut juuri siksi että on asunut Lapissa, mutta toisaalta......!
        "entä se Lappilaisten kirjailijoiden aiheiden synkkyys, mustuus ja hurjat tarinat?"

        "niin, Peura ynähtää. Jos näin, niin ehkä se tulee siitä että elää pienessä yhteisössä. Siellä tulee helposti se kokemus että ei saa toimia eri tavalla kuin muut. Ainakin minulla oli vahvana kokemus, että minun täytyy sanoa ääneen sellaisia asioita mitä muut eivät uskalla."

        "hän sanoikin, sillä hän oli paikallislehdessä toimittajana 15-vuotiaasta asti. Juoppo päätoimittaja ei katsonut perään ollenkaan, ja Maria paukutti koneestaan mitä milloinkin."

        "väistänkö mie sitä kysymystä? Minun pitäisi oikeastaan sanoa, että en tiedä"


        "Rationaalinen eurooppalainen maailma loppuu Pellon viinakaupan kohdalla, sanoo Ylitorniolainen kriitikko Olavi Jama"

        "sen lopun kuvaa kirjallisuus, nämä neropirpanat nykyään"

        The End.



        MINUSTA EI OLLUT KIVA LUKEA ETTÄ PELLO OLISI NOÍN IKÄVÄ PAIKKA, OLEN OLLUT AINA YLPEÄ SYNTYPERÄSTÄ JA TÄÄLLÄ KAIKKI TUTTAVANI OVAT KYSELLEET MONIA ASIOITA PELLOSTA, EN OLE IKINÄ MOITTINUT. KUN TÄMÄ JUTTU ON HESARISSA NIIN SE ANTAA TODELLA HUONON KUVAN MEIDÄN KOTIKUNNASTAMME. EN MUUTENKAAN YMMÄRRÄ IHMISIÄ JOTKA HÄPEÄVÄT SANOA ETTÄ OVAT LAPISTA. HESARI TULEE TÄÄLLÄ MELKEIN JOKA TALOON JA VOIT KUVITELLA MILTÄ TUNTUU KUN JOKU PELLOLAINEN ANTAA KOTIPITÄJÄSTÄ KYSEISEN KUVAN, MARJA PEURA ON KIRJOITTANUT INSESTISTÄ KIRJAN.

        nykyään.


      • omiin kokemuksiin?
        ??? kirjoitti:

        Olen arvostanut Maria Peuraa luettuani hänestä tehtyjä juttuja meän Tornionlaaksosta. Ollut jopa ylpeä että Pellosta on lähtösin uusi kirjailija.
        Mutta kyllä oli paha olla luettuani Hesarin Talviliitteen. 26.10.05
        Kerron nyt vähän mistä kirjoitin, yritin saada suoraan linkin Hesarin sivulta, mutta en löytänyt sitä.
        Laitan muutamia pätkiä ihan suoraan lainattuna Marian haastattelusta.
        Ihan ensimmäiseksi Kannessa luki näin

        "Maria Peura "Järjellinen maailma loppuu Pellon viinakaupan kohdalla".


        Seuraavaksi oli isot jutut ja kuvat lehden keskiaukeamalla, kirjoitan nyt niitä pätkiä.


        "syrjäseutujen nuorten tapaan pois piti päästä ja äkkiä"

        "pohjoisessa eletään pienissä ympyröissä"

        "Helsinkiläiset nuoret eivät kaipaa pois"

        "muistan että yläasteikäisestä haaveilin pois pääsystä"

        "oma elämänvaihe oli vaikea, viinaa kului, joten terapia oli tarpeen"

        (tämä kait on ollut nuorempana kuin oli Tampereella??, nyt on kaikki hyvin ja hän tarjoaa vieraalleen elävän ravinnon tehtyä mansikkatorttua)
        (tänä päivänä hän ei juo eikä polta ja lukee Dalai Lamaa ja joogaa aamuisin. Hän haroittaa miehensä kanssa joogaa, kodin yläkerran halli on varattu meditoinnille (kuvassa näyttää temppeliltä)joogaavat kaksi tuntia joka aamu.)

        NO EI SIINÄ MITÄÄN, JOKAISELLA ON OIKEUS ELÄÄ OMAA ELÄMÄÄNSÄ NIIN KUIN PARHAAMMAKSI NÄKEE, MUTTA KUN TOTA TEKSTIÄ LUKI NIIN EN YHTÄÄN IHMETTELE SEURAAVAA TEKSTIÄ MITÄ HÄN KERTO.

        "hän on syntynyt Pellossa, mutta vain syntynyt. Savolainen äiti ja pohjalainen isä tulivat Pelloon opettajiksi. Lappilaista sukua Peura ei siis ole"
        (haluaa kertoa että ei tosiaankaan ole Pellolainen alkuperä) muuten jutussa ei ollut mitään, vaan hän kertoo että sopeutui hyvin Pelloon ja lappilaiseen identiteettiin)Mielestäni hän kuitenkin on ihan syntyperäinen Pellolainen, monella vanhemmat ovat muualta)

        "välillä hän kadotti murteensa, maalta muuttaneiden tapaan teki kaikkensa häivyttääkseen hoon päältä puhumisen"

        "Kotona Pellossa esikoiskirja otettiin hyvin vastaan- erityisesti sen jälkeen kun se oli nimitetty Finlandia-ehdokkaaksi. Tosin yksi kunnan pamppu oli sanonut, että siihen kirjaan ei voi koskea edes hanskat kädessä."

        "eihän tämmöisiä tulla yleensä sanomaan ja tämänkin kuulin mutkan kautta. Aivan mahtavaa! Mutta tällaista Mukka sai kuulla, pelkästään tällaista. Pellossa Mukan kirjoja myytiin tiskin alta kirjakaupassa salaa"

        "Silti on pakko kysyä: Miksi Lappilaiset kirjailijat kokevat maailman niin pimeäksi ja rumaksi? Onko Lappi niin eläimellisen kova paikka elää?"

        "Peura on tuumivainen. Hän ei halua Lappia mystifoida mitenkään. Hän ei usko kirjoittaneensa niin kuin on kirjoittanut juuri siksi että on asunut Lapissa, mutta toisaalta......!
        "entä se Lappilaisten kirjailijoiden aiheiden synkkyys, mustuus ja hurjat tarinat?"

        "niin, Peura ynähtää. Jos näin, niin ehkä se tulee siitä että elää pienessä yhteisössä. Siellä tulee helposti se kokemus että ei saa toimia eri tavalla kuin muut. Ainakin minulla oli vahvana kokemus, että minun täytyy sanoa ääneen sellaisia asioita mitä muut eivät uskalla."

        "hän sanoikin, sillä hän oli paikallislehdessä toimittajana 15-vuotiaasta asti. Juoppo päätoimittaja ei katsonut perään ollenkaan, ja Maria paukutti koneestaan mitä milloinkin."

        "väistänkö mie sitä kysymystä? Minun pitäisi oikeastaan sanoa, että en tiedä"


        "Rationaalinen eurooppalainen maailma loppuu Pellon viinakaupan kohdalla, sanoo Ylitorniolainen kriitikko Olavi Jama"

        "sen lopun kuvaa kirjallisuus, nämä neropirpanat nykyään"

        The End.



        MINUSTA EI OLLUT KIVA LUKEA ETTÄ PELLO OLISI NOÍN IKÄVÄ PAIKKA, OLEN OLLUT AINA YLPEÄ SYNTYPERÄSTÄ JA TÄÄLLÄ KAIKKI TUTTAVANI OVAT KYSELLEET MONIA ASIOITA PELLOSTA, EN OLE IKINÄ MOITTINUT. KUN TÄMÄ JUTTU ON HESARISSA NIIN SE ANTAA TODELLA HUONON KUVAN MEIDÄN KOTIKUNNASTAMME. EN MUUTENKAAN YMMÄRRÄ IHMISIÄ JOTKA HÄPEÄVÄT SANOA ETTÄ OVAT LAPISTA. HESARI TULEE TÄÄLLÄ MELKEIN JOKA TALOON JA VOIT KUVITELLA MILTÄ TUNTUU KUN JOKU PELLOLAINEN ANTAA KOTIPITÄJÄSTÄ KYSEISEN KUVAN, MARJA PEURA ON KIRJOITTANUT INSESTISTÄ KIRJAN.

        "MARJA PEURA ON KIRJOITTANUT INSESTISTÄ KIRJAN"


    • on pokkaa

      tehdä näköjään ihan mitä vaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2047
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1698
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1379
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      233
      1321
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1185
    7. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1156
    8. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      348
      1097
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      318
      1086
    Aihe