S-vetolaite falskaa?

-Pete-

Veneessä on Volvo 120S vetolaite ja nyt syksyllä öljyjä vaihtaessani huomasin sekaan päässeen hieman vettä. Kovin paljoa sitä ei liene sinne päässyt, kun paksua tuntui olevan vanha öljy, mutta riittävästi värjäämään öljy vaaleaksi.

Jos on samoja kokemuksia, niin olisi mukava kuulla mistä vika löytyi. Vielä en alkanut vetolaitetta irrottamaan, mutta mahdolliset vuotokohdat lienevät potkuriakselin stefat, öljyproppu tai akselin tiivisteet vetolaitteen sisällä?

11

4303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymyksiä

      Sorry, eipä ole tuohon asiaan neuvoja vaan lisäkysymyksiä s-vetolaitteista.

      Nyt kun vene nousi niin, veneen pohja oli aika hyvä, ei näkin näkkiä, mutta s-vetolaite oli aivan näkkien peitossa. Mites se pitäisi käsitellä ettei niitä ensi vuonna tulisi?

      • -Pete-

        myrkkyvärillä olen maalannut vetolaitteenkin ja puhtaana on pysynyt. Pronssipotkurissa pientä näkin alkua, kun en ole sitä viitsinyt sutata maalilla :)


      • SpK
        -Pete- kirjoitti:

        myrkkyvärillä olen maalannut vetolaitteenkin ja puhtaana on pysynyt. Pronssipotkurissa pientä näkin alkua, kun en ole sitä viitsinyt sutata maalilla :)

        Normaalit myrkyt ovat kuparipitoisia ja vetolaitteessa toimii kuten sinkki - paitsi että vetolaite, akseli ja potkuri saa kunnian toimia sinkin korvikkeena... Ei kannata. Vetolaitteelle saa omaa myrkkyä Spraypullossa. On aika tyyristä ja ei niin tehokasta kuin "oikeat" myrkyt, mutta eipähän syövytä vetolaitetta.

        Josko se stefakin on mennyt sen takia, että vetolaitteessa käytetty väärää maalia -> akseli syöpynyt -> syönyt stefan rikki ??


      • SpK kirjoitti:

        Normaalit myrkyt ovat kuparipitoisia ja vetolaitteessa toimii kuten sinkki - paitsi että vetolaite, akseli ja potkuri saa kunnian toimia sinkin korvikkeena... Ei kannata. Vetolaitteelle saa omaa myrkkyä Spraypullossa. On aika tyyristä ja ei niin tehokasta kuin "oikeat" myrkyt, mutta eipähän syövytä vetolaitetta.

        Josko se stefakin on mennyt sen takia, että vetolaitteessa käytetty väärää maalia -> akseli syöpynyt -> syönyt stefan rikki ??

        Minä olen jo muutamana vuonna käyttänyt Hempelin Alusafea, joka lienee tarkoitettu tällaiseen paikkaan. On tainnut mennä samoilla maaleilla jo pari kolme kesää. Potkurin (kiinteä kaksilapainen) olen maalannut joka kevät. Hyvin on toiminut.


    • vika

      Törmäsin samaan ongelmaan 120S:llä nyt talvihuoltojen aikana, ja vaihdoin kerralla kaikki: eli stefan, 2 kpl o-rengasta ja öljypropun tiivisteen. Toivottavasti auttaa.
      Stefan hintaa en muista tarkkaa, sillä ostin samalla Pencentrasta myös muuta ( sinkin jne ), mutta muistin mukaan se oli noin 60e.

    • R K-S

      Akselin pinnan tulee olla virheetön siitä stefan kohdalta. Tarkista laakerit, ettei ole klappia akselissa.

    • hyöty

      s-veto laitteessa niin erikoisen hyvä että sellainen kannattaa asentaa suoran vedon sijaan?
      Tuntuu näitä keskusteluja seuranneena että niissä on aika paljon juuri tätä vuoto ongelmaa.

    • JH.

      Jos vuotoa on tullut sen jälkeen kun kauluskumi on vaihdettu tai vetolaite on muuten ollut keskeltä poikki, on tämä sauma yksi vähän reilumman vuodon mahdollinen paikka.
      Ainakin 110S:ssa on tämän huulletun liitoksen tiivisteenä öljytilan ja jäähdytysvesikanavan välillä O-rengas, joka ei riitä. O-renkaan avuksi on huullokseen laitettava tiivistetahnaa (Hermetite, Permatex tms.), siis keskellä olevaan liitokseen vaan ei kumikaulukseen.
      Sen lisäksi on liitos vedettävä kunnolla kiinni, mieluimmin momenttiavaimen kanssa.

    • pu909

      Potkuriakselin stefat vuotaa melko varmuudella.Akseli on useimmiten myös hiottava stefan kohdalta,ettei vika mahdollisesti uusiudu.Vetolaitteen olen maalannut normaalilla myrkyllä enkä ole vielä huomannut muutosta 6vuoden jälkeen.Onhan vetolaitteessa suuri sinkki jota ei parane maalilla peittää.

      • -Pete-

        Nyt on potkuriakseli irrotettu ja ulommainen stefa oli ainakin tullut tiensä päähän. Jousi oli vielä ehjä, mutta kumi täynnä halkeamia. Uudet tiivisteet tulossa ja toivotaan, että vika korjaantuu niillä.

        Laakerit näyttivät olevan vielä hyvässä kunnossa, mutta stefojen kohdalla oli akselissa pienet "urat", toinen leveämpi ja toinen kapeampi. Tietääkö kukaan pitäisikö siinä sellaiset olla? Jälki on on kuin ne olisivat siihen tarkoituksella tehdyt eikä stefojen kumitkaan nyt luulisi kovaan akseliin tuolla lailla purevan.

        Vinkkinä muillekin: tiivistesarjoja vetolaitteeseen yms. saa ainakin Turussa pääasiassa jenkkiautoihin keskittyneestä US Parts nimisestä firmasta (www.usparts.fi). Samasta liikkeestä hain kesällä myös uudet stefat Volvon 2002 dieselin vesipumppuun. Heidän sivuillaan on linkki Orbitrade-nimisen firman sivuille, joista löytyy tuoteluettelot ja osanumerot. Hinnat todennäköisesti Volvon edustajia edullisemmat. Ainakin potkuriakselin tiivistesarjoja saa 3 kpl samalla rahalla kuin Volvolta yhden.


      • Samat murheet
        -Pete- kirjoitti:

        Nyt on potkuriakseli irrotettu ja ulommainen stefa oli ainakin tullut tiensä päähän. Jousi oli vielä ehjä, mutta kumi täynnä halkeamia. Uudet tiivisteet tulossa ja toivotaan, että vika korjaantuu niillä.

        Laakerit näyttivät olevan vielä hyvässä kunnossa, mutta stefojen kohdalla oli akselissa pienet "urat", toinen leveämpi ja toinen kapeampi. Tietääkö kukaan pitäisikö siinä sellaiset olla? Jälki on on kuin ne olisivat siihen tarkoituksella tehdyt eikä stefojen kumitkaan nyt luulisi kovaan akseliin tuolla lailla purevan.

        Vinkkinä muillekin: tiivistesarjoja vetolaitteeseen yms. saa ainakin Turussa pääasiassa jenkkiautoihin keskittyneestä US Parts nimisestä firmasta (www.usparts.fi). Samasta liikkeestä hain kesällä myös uudet stefat Volvon 2002 dieselin vesipumppuun. Heidän sivuillaan on linkki Orbitrade-nimisen firman sivuille, joista löytyy tuoteluettelot ja osanumerot. Hinnat todennäköisesti Volvon edustajia edullisemmat. Ainakin potkuriakselin tiivistesarjoja saa 3 kpl samalla rahalla kuin Volvolta yhden.

        S120:n alapää on tuossa osina stefojen vaihtamista varten. Millä konstilla sait ne vanhat pois? Ja mitenkä uudet saisi nätisti paikoilleen rikkomatta niitä?

        Myös makeavesipumpun korjaaminen on ohjelmassa. Korjaussarja maksaa V-P:llä n. 800 €! Löytyikö tuolta mainitsemastasi tuon pumpun stefakin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6724
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4542
    3. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      29
      3446
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      3037
    5. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1915
    6. Tekis mieli lähestyä sua

      Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1616
    7. Hyvää yötä.

      Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      17
      1610
    8. Ajatteletko koskaan

      Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      40
      1543
    9. Kyllä hävettää!

      Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1399
    10. T, miten mun pitäis toimia

      Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      47
      1350
    Aihe