Lapset

aseissa?

nimimerkki Huntergril 92 aloitti viestinsä seuraavasti:

"... oon 13 wee likka ja mettästän..."

Onko todella niin, että metsästysasioihin liittyvä leväperäisyys ilmenee myös siten, että pikkulapset saavat haltuunsa aseita ja pääsevät myös käyttämään niitä?

Onko ymmärrettävä, että aseiden omistajat antavat niitä lasten käyttöön?

Jos tämä pitää paikkansa ja on periaatteessa mahdollista, tulee metsästyslainsäädäntöä ja aseiden hallussapitoa koskevaa lainsäätäntöä näiltä osin muttaa yleistä ja lasten turvallisuutta turvaavaan suuntaan. Lisäksi tarvitaan tiukempaa valvontaa ja kovempia rangasituksia rikkomuksista.

28

2203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • et opikaan

et ymmärrä, etkä opikkaan koko metsästysasiaa.
      Lainsäädäntö on hyvin selvä metsästäjille ja heidän
      koulutuksessaan oleville lapsille.
      Se siitä.
      Tuhmien kanssa taitaa olla turha jatkaa debattia.

• on pettänyt

Ei lapsille aseita jakavien kanssa tule käydä debattia.

Jos laissa on tällaisia aukkoja, asiaan on saatava selkeät määräykset lainsäätäjältä, jota viranomaiset ja viikekädessä poliisi valvovat.

Jo ennen sitä tarvitaan lastensuojeluviranomaisten ja lastensuojelun vapaaehtoisjärjestöjen toimia.

Metsästysoikeuksia harkitessaan maanomistajien tulee ottaa huomioon mahdollisuus, että aseen takana on "huntergirl 13 wee".

• jude

siis mitä sä sössötät kyl ylitte 9v lapsekki saa metsästää holhoojan mukana tai 18v mukana
        vituttaako ny sun pitäää tehä siittäki oma palsta ettei lapset saa metsästää koska se muka on vaarallista? pyh te saatanan viherpiipertäjät ootte vaarallisia teitä pitääs vähentää niin suomi olis parempi maa jo monenki mieles!

ja metsästys ei ole vaarallista ku liikutaa metsässä ja ihaillaan luontoa eikä aina tartte ampua ja saara mitää!
        kertokaa teidän harrastuksia niin mä rupeen vastus niitä!!!!!!!!

• poliisiasi
        on pettänyt kirjoitti:

Ei lapsille aseita jakavien kanssa tule käydä debattia.

Jos laissa on tällaisia aukkoja, asiaan on saatava selkeät määräykset lainsäätäjältä, jota viranomaiset ja viikekädessä poliisi valvovat.

Jo ennen sitä tarvitaan lastensuojeluviranomaisten ja lastensuojelun vapaaehtoisjärjestöjen toimia.

Metsästysoikeuksia harkitessaan maanomistajien tulee ottaa huomioon mahdollisuus, että aseen takana on "huntergirl 13 wee".

Niin huuda vaan poliisiasi apuun. Homma kestää,
        säännöt on selvät.
        Et ymmärrä, et haluakaan ymmärtää. Et opi, et haluakaan oppia.
        Mitäpä sitä ymmärtämättömien kanssa.

• ---

kyllä huolehtii lapsensa turvallisuudesta. Ihankohan aidosti nyt ollaan huolissaan tulevien metsästäjien turvallisuudesta...?

• Simo

taisi kylläkin olla huolissaan suuresta yleisöstä eli niistä luonnossakulkijoista, jotka joutuvat vaaraan jonkun räkänokan sohlatessa tappavan aseen kanssa metsässä.

• metästelijä
        Simo kirjoitti:

taisi kylläkin olla huolissaan suuresta yleisöstä eli niistä luonnossakulkijoista, jotka joutuvat vaaraan jonkun räkänokan sohlatessa tappavan aseen kanssa metsässä.

mettään mennä metästysaikana jos pelottaa. Eikä heikoille jäille.

• johdonmukaista

että metsästäjät jakavat aseita lapsille.
      Vastuuttomuus kun kuuluu harrastuksen luonteeseen ja metsästäjät ampuvatkin Suomessa ihmisiä vuosittain.

Viime vuosina virheellisen lajinmäärityksen seurauksena on metsästäjä ampunut ihmistä mm. teerenä, hirvenä ja sorsana.

Kun aseita aletaan harrastuksen jatkuvuuden turvaamiseksi jakaa Huntergirl -92:n tapaisille "räkänokille", voidaan määritysvirheiden oletta lisääntyvän.

• laikaman

Hillitkääpä kierot himonne. Laissa on säädetty kyllä aseista ja metsästyksestä. Tarkkaan en tiedä, nutta alaikäisellä pitää käsittääkseni olla holhooja tai vastaava metsästysoikeuden ja aseluvat omaa, mukana. Ja metsästystä voi harrastaa myös ilman tuliaseita.

• lapset rauhaan

Edellä nimimerkki kertoi seuraavaa:

"...kyl ylitte 9v lapsekki saa metsästää holhoojan mukana tai 18v mukana..."

Laikaman ja eräät muut puolestaan viitaavat eläinten surmaamisen lisäksi myös yleisempään opastamiseen metsästyskulttuurin tavoille.

Siis, kun 9 vuotiaat saavat ilmeisesti ammuskella, niin saavatko / joutuvatko he - ja kukaties vielä tätäkin nuoremmat tyttöset ja pojat - osallistumaan surmattujen eläinten käsittelyyn, kuten veren juoksutukseen ja sisälmysten poistamiseen?

Ovatko he kaatoryyppyjä nostettaessa pelkästään katsojien puoella?

Metästyskulttuuriin opastettaessa pienetkin lapset joutuvat todennäköisesti näkemään läheltä haavoittuneiden eläinten hätää ja kärsimystä sekä kuulemaan tuskan huutoa. Mahdollisesti he näkevät eläinvanhempien tulevan surmatuksi lastensa seurassa tai vasojen/poikasten tulevan tapetuksi vanhempien paetessa.

He näkevät läheisten ihmisten toimeenpanevan kuolemaa ja väkivaltaa sekä arvattavasti esittävän sen hyväksyttävänä käyttäytymismallina.

Raaka väkivalta jättää vaurioita lapsen mieleen. Jos vanhemmilla ei ole ymmärrystä tai mahdollisuuta suojella lapsiaan, on harkinnan löydyttävä muilta taholta.

• juppeli
        lapset rauhaan kirjoitti:

Laikaman ja eräät muut puolestaan viitaavat eläinten surmaamisen lisäksi myös yleisempään opastamiseen metsästyskulttuurin tavoille.

Siis, kun 9 vuotiaat saavat ilmeisesti ammuskella, niin saavatko / joutuvatko he - ja kukaties vielä tätäkin nuoremmat tyttöset ja pojat - osallistumaan surmattujen eläinten käsittelyyn, kuten veren juoksutukseen ja sisälmysten poistamiseen?

Metästyskulttuuriin opastettaessa pienetkin lapset joutuvat todennäköisesti näkemään läheltä haavoittuneiden eläinten hätää ja kärsimystä sekä kuulemaan tuskan huutoa. Mahdollisesti he näkevät eläinvanhempien tulevan surmatuksi lastensa seurassa tai vasojen/poikasten tulevan tapetuksi vanhempien paetessa.

He näkevät läheisten ihmisten toimeenpanevan kuolemaa ja väkivaltaa sekä arvattavasti esittävän sen hyväksyttävänä käyttäytymismallina.

Raaka väkivalta jättää vaurioita lapsen mieleen. Jos vanhemmilla ei ole ymmärrystä tai mahdollisuuta suojella lapsiaan, on harkinnan löydyttävä muilta taholta.

Vitun ääliöt viherpiipertäjät. Miettikääpä suuremmassa mittakaavassa, onko metsästys miten suuri paha maailmassa? Eiköhän metsästäjät ole kuitenkin sieltä terveimmästä päästä porukkaa.

• laikaman

Potaskaa. Lasten maksa ei kestä alkoholia. Eikä suomalaiseen metsästyskulttuuriin kaatoryypyt välttämättä kuulu. Alkoholin väärinkäyttäjiä on kaikissa väestöryhmissä, metsästäjieeä ehkä vähemmän kuin muissa.
        Eniten ampumisvahinkoja tapahtuu tyhjällä aseella. Olen antanut lapseni ampua haulikolla ja konkreettisesti opettanut sen tehon. Leikkipyssyt opastavat vaaralliseen huolettomuuteen.
        Jokainen elävä kuolee. Kuolema on luonnossa ja elämässämme jatkuvasti lästnä. Sen näkeminen opettaa suhteellisuuden tajua ja myös kunnioitusta elämää kohtaan. Jotkut luulevat makkaroiden kasvavan puussa ja estoitta potkivat mummoja piirrettyjen ja pelien väkivallan innoittaminan. Julmia eläimiä luonnossa ovat esim kyyhkyt. Niille ei ole syntynyt mitään estoja viedä agressio loppuun onnistuessaan.
        Itselläni oli vaikeuksia armeijassa, kun piti ampua ihmisen kuvaa. Metsästänyt olin vuosia sitä ennen.

• metsästäjä -91

Jos mielestäsi pitäisi säästää lapset kaikelta raa'alta väkivallalta, heidät pitäisi sulkea ikkunattomaan huoneeseen missä ei ole minkäänlaisia viestintälaitteita ja päästää vasta sitten ulos kun ovat 18-vuotiaita. Metsästäminen on vähemmän raakaa kuin kuvat mitä lapset näkevät tvssä, lehdissä tai netissä. Itse tein viime vuonna kortin, ja olen itse käynyt pari kertaa metsästysreissulla ja olen saanut sukulaisitani joiden kanssa olen metsästänyt jopa haulikon lainaan. Ja aseitahan saa antaa henkilöille joilla ei ole lupia vaan siten että ase ja henkilö on valvonnan alaisena. Olen nähnyt monen eläimen tien ampumisesta lihapalasiksi ja olen silti luokan rauhallisin poika. Olen nähnyt 5-vuotiaan pojan näkevän kun hirvi nyljettiin, ja hän sanoi että hänellä on pitkäveteistä kun hän on jo nähnyt sen monta kertaa. Silti hän ei ollut mitenkän väkivaltainen hirviö joka potkii mummoja kun on nähnyt kuolleita eläimiä, ihan rauhallinen ja tavallinen poika se oli. Ja en nähnyt silloinkaan minkäänlaisia kaatoryyppyjä.

• Erämies

Tuskinpa kukaan suomalainen metsästäjä 9v lasta päästää asetta käyttämään metsästystilanteessa. Itselläni kolme lasta, 8-13v. Vanhin näistä (tytär) on kerran kokeillut lintuluodikkoa radalla. Metsällä ovat kaikki olleet, kun ovat sinne halunneet. Mistäpä sitä vastuuntuntoisia metsästäjiä kasvaa, ellei pääse mukaan jonkun kokeneemman opastuksella?
        Tuo kaatoryyppyihin viittaaminen on naurettavaa. Se ei kuulu suomalaiseen metsästyskulttuuriin. Maanomistajille järjestettävissä hirvipeijaisissa saatetaan sitä kuppiakin kumota, mutta ei kai se sen kummempaa ole, kuin muidenkaan harrastusten parissa vietetyt saunaillat?
        Jos nyt miettisi asiaa, taitaa tv:stä tulla aikalailla vahingollisempaa ohjelmistoa lapselle jo ennen iltauutisia kuin se luonnollinen metsästykseen liittyvä eläinten käsittely. Luulenpa vaan, että ne mummonpotkijat tulevat enemmänkin sieltä tv:n ääressä väkivaltaviihteen parissa lapsuusaikansa viettäneistä, eikä metsällä mukana olleista.

• huntergirl-92
        Erämies kirjoitti:

Tuskinpa kukaan suomalainen metsästäjä 9v lasta päästää asetta käyttämään metsästystilanteessa. Itselläni kolme lasta, 8-13v. Vanhin näistä (tytär) on kerran kokeillut lintuluodikkoa radalla. Metsällä ovat kaikki olleet, kun ovat sinne halunneet. Mistäpä sitä vastuuntuntoisia metsästäjiä kasvaa, ellei pääse mukaan jonkun kokeneemman opastuksella?
        Tuo kaatoryyppyihin viittaaminen on naurettavaa. Se ei kuulu suomalaiseen metsästyskulttuuriin. Maanomistajille järjestettävissä hirvipeijaisissa saatetaan sitä kuppiakin kumota, mutta ei kai se sen kummempaa ole, kuin muidenkaan harrastusten parissa vietetyt saunaillat?
        Jos nyt miettisi asiaa, taitaa tv:stä tulla aikalailla vahingollisempaa ohjelmistoa lapselle jo ennen iltauutisia kuin se luonnollinen metsästykseen liittyvä eläinten käsittely. Luulenpa vaan, että ne mummonpotkijat tulevat enemmänkin sieltä tv:n ääressä väkivaltaviihteen parissa lapsuusaikansa viettäneistä, eikä metsällä mukana olleista.

Mä oon suolistanu kauriin,teeren ja 2 pyytä oon nylkeny ja palotellu kauriin ja oon mukana hirvimettällä eikä mulle oo viä tapahtunu mitään semmosta että haluisin potkii mummoja sun muita!
        oon nähny monii ketrtoi kun kettu tai supi on ammuttu loukkuun eikä mul oo aikomustakaan tulla potkiin sun mummojas perkle! ja mulla on isä aina mukana metsällä niin kauan kun oon 18

• maalaanee

Kuule sitä on katseltu maaliman sivu meillä maalaistaloissa kun on siat ja vasikat otettu hengiltä. Eikä ole traumoja. Olen normaali työssä käyvä ihminen, ei rikosrekisteriä tms.
        Sinä olet vaan vieraantunut täysin luonnosta... Niin, siinäpä se! Olet vieraantunut luonnosta. Enkä tarkoita tällä sitä, ettetkö kävisi luonnossa seikkailemassa.

• käsi
        huntergirl-92 kirjoitti:

Mä oon suolistanu kauriin,teeren ja 2 pyytä oon nylkeny ja palotellu kauriin ja oon mukana hirvimettällä eikä mulle oo viä tapahtunu mitään semmosta että haluisin potkii mummoja sun muita!
        oon nähny monii ketrtoi kun kettu tai supi on ammuttu loukkuun eikä mul oo aikomustakaan tulla potkiin sun mummojas perkle! ja mulla on isä aina mukana metsällä niin kauan kun oon 18

Voi hyvä lapsi. Kerrot osallistuneesi eläinten tappamiseen ja paloitteluun. Vaikka olet jo oppinut kiroilemaan, et tunne halua mummojen potkimiseen....

Oletko tullut ajatelleeksi, että mummojen hyväksikäytön sijasta Sinusta on tulossa eläinten hyväksikäyttäjä. Sinua on mm. opetettu hankkimaan huviasi loukkuun joutuneiden ja täysin puolustuskyvyttömien eläinten ampumisesta. Vastauksesi luonnonvaraisten eläinten hupenemiseen ja ahdinkoon on suolistaminen ja nylky!

Olet muutamien vuosien kuluttua kasvamassa naiseksi ja aikuiseksi. Mikä mahtaa olla käsityksesi elämän kantamisesta ?

Aikuisena saatat ymmärtää, ettei kymmenvuotiaan tytön käteen kuulu enempää pyssy kuin nylkypuukkokaan.

Kun kirjoittajana sanoo olevansa 12 vuotias tyttö, en pidä sopivana tuoda esiin, mitä voitaisiin ajatella hänen isänsä harkintakyvystä ja toiminnastaa lapsensa !!!! osalta.

• isä myös
        käsi kirjoitti:

Voi hyvä lapsi. Kerrot osallistuneesi eläinten tappamiseen ja paloitteluun. Vaikka olet jo oppinut kiroilemaan, et tunne halua mummojen potkimiseen....

Oletko tullut ajatelleeksi, että mummojen hyväksikäytön sijasta Sinusta on tulossa eläinten hyväksikäyttäjä. Sinua on mm. opetettu hankkimaan huviasi loukkuun joutuneiden ja täysin puolustuskyvyttömien eläinten ampumisesta. Vastauksesi luonnonvaraisten eläinten hupenemiseen ja ahdinkoon on suolistaminen ja nylky!

Olet muutamien vuosien kuluttua kasvamassa naiseksi ja aikuiseksi. Mikä mahtaa olla käsityksesi elämän kantamisesta ?

Aikuisena saatat ymmärtää, ettei kymmenvuotiaan tytön käteen kuulu enempää pyssy kuin nylkypuukkokaan.

Kun kirjoittajana sanoo olevansa 12 vuotias tyttö, en pidä sopivana tuoda esiin, mitä voitaisiin ajatella hänen isänsä harkintakyvystä ja toiminnastaa lapsensa !!!! osalta.

isässä ei ole mitään vikaa jos ottaa tyttärensä mukaan terveeseen harrastukseen. Vika taitaa olla enemmänkin sellasissa, jotka istuu baareissa lapset mukanaan. Sellasiakin ainakin kaupunkisuduilla näkyy riittävän...

• metsästäjä -91
        käsi kirjoitti:

olla (enää) kouluikäisiä lapsia, kun sanot 92 syntyneelle että hän on JO oppinut kiroilemaan, siten että se olisi suuri ihme. Olen nähnyt ei-metsästäviä 5-vuotiaita huutavan per**lettä. Ja minun mielestäni on parempaa, että lapset ovat vapaa-ajallaan vanhempien kanssa metsässä kun baarissa humalassa ja ojassa pilvessä. Harrastuksina esim. jalkapallo ja jääkiekko ovat vaarallisempia, koska niissä tulee potkittua ja palloa/kiekkoa lentää päähän/jalkojen väliin. Mutta metsästyksessä pahin asia mitä itselläni on tapahtunut oli että tipuin mutaiseen jokeen vyötäröön saakka kun ylitin sitä. Ja nytten kun oli televisiossa Irakin sodasta niitä kuvia vankien hyväksikäytöstä, niin onhan se yhtä kauheaa nähdä puolustuskyvyttömiä vangittuja ihmisiä pakotettuna yhdyntään kuin tappaa vangittu eläin. Ne kuvathan on varmaan kaikki joilla on televisio nähnyt. Jotkut nuoret eläimet eivät selviäisi muutenkaan hengissä. Hupenemassa olevat lajit ovat jo rauhoitettuja, ja kaikkia rauhoittamattomia eläinlajejakaan ei saa metsästää. Jos kymmenvuotiaan käteen ei nylkypuukko kuulu, niin eihän siihen haarukka/veitsikään kuulu, ovat suunnilleen yhtä vaarallisia. Mutta ette te viherpiipertäjät opi ikinä.

• suojelu
        isä myös kirjoitti:

isässä ei ole mitään vikaa jos ottaa tyttärensä mukaan terveeseen harrastukseen. Vika taitaa olla enemmänkin sellasissa, jotka istuu baareissa lapset mukanaan. Sellasiakin ainakin kaupunkisuduilla näkyy riittävän...

Metsästäjä -91:n arvio terveestä ja isän tyttärelle sopivasta harrastuksesta:

"...onhan se yhtä kauheaa nähdä puolustuskyvyttömiä vangittuja ihmisiä pakotettuna yhdyntään kuin tappaa vangittu eläin..."

• metsästäjä -91
        suojelu kirjoitti:

Metsästäjä -91:n arvio terveestä ja isän tyttärelle sopivasta harrastuksesta:

"...onhan se yhtä kauheaa nähdä puolustuskyvyttömiä vangittuja ihmisiä pakotettuna yhdyntään kuin tappaa vangittu eläin..."

Kirjoitusvirhe tuli; tarkoitin että se vankien näkeminen on paljon kauheampaa. Avaappas telkkari, ja sano minulle sitten kun et ole päivään nähnyt missään ohjelmassa lapsille sopimatonta materiaalia.

• Touko tipu
        metsästäjä -91 kirjoitti:

Kirjoitusvirhe tuli; tarkoitin että se vankien näkeminen on paljon kauheampaa. Avaappas telkkari, ja sano minulle sitten kun et ole päivään nähnyt missään ohjelmassa lapsille sopimatonta materiaalia.

vai mikä se uskovaisten kanava onkaan on varmaan ratkaisu tuohon ongelmaan. En kyllä tiedä varmaksi sanoa kun kerran vaan katsoin sitä viisi minuuttia. Tosin silloinkin sieltä tuli kyllä sellaista ohjelmaa, että haluaisin sen lapsilta kieltää =D

Mutta oikeasti kun ajattelee niin tv ja erityisesti internetin ihme maailma on kyllä paljon pahempi kuin metsästys ja eläimen suolistus. Tuskin kovin moni vastustajistakaan tietää, mitä kaikkea tästä internetin ihmemaailmasta löytää ja vielä kuinka helposti heidän lapsensa sen voivatkaan löytää ja mitä se aiheuttaa heidän päälleen.

Tai no näkeehän se jo noista supervegaani sivuista kun niihin kerätään kaikki mahdollisimman raa-at eläinten rääkkäys yms. materiaali ja sitä pääsee katsomaan vaikka Laura 14v. ja jos vielä osaa englantia niin voi lukea, että se on ihan joka päiväistä esim. lihateollisuudessa tai metsästyksessä (eli paska puhetta suurin osa). Näkeehän sen sitten mitä niistä lapsista tulee...

• jumma kuttu

Ihminen on hankkinut eläinpitoista ruokaa koko olemassa olonsa ajan ja tulee hankkimaan. Eläimen tappamiseen tarvitaan siihen soveltuva ase. Onko se ase sitten onki, keppi vai kivääri, riippuu siitä mitä metsästetään. Sinäkin metsästät jollain tavalla, vaan älä tunnusta sitä itsellesi.

• itse metsästävä

kaupasta lihan, kanan tai kalan ostava teettää työn rahasta toisella. Aikamoinen ristiriita vastustuksen ja oman toiminnan välillä...

• Touko Tipu

tuossa mieleen kun joku mainitsi, että on koko lapsuutensa katsonut kun siat lopetetaan jne. Oletteko te vastustajat ajatelleet ikinä, että teidän vanhemmat tai viimestään isovanhemmat ovat katsoneet ja tehneet lapsuudessaan sitä ihan samaa. Se on ollut heidän mielestään varmasti ihan luonnollista, eikä heistä ole varmaan kasvanut mummon potkijoita yms. mistä te metsästäjiä ja heidän metsästäviä lapsianne syytätte.

Olisko oikeesti välillä aika ottaa pää sieltä putkesta pois ja katsoa sen ulkopuolellekkin.

Samoin voitte miettiä, että miten on mahdollista, että se sukupolvi (tai osa siitä paremminkin) joka ei ole lapsuudessa tuota tappamista nähnyt on kaikkein huolissaan siitä ja väittää tietävänsä eniten sen seurauksista?

• Vanha metsämies

mutta teille nuoret haluan muistuttaa, että lapsena ei näytetty meille koskaan eläimen tappamista mutta saimme katsoa kyllä siitä eteenpäin ruhon käsittelyn.

Tämä oli käytäntö koko maakunnassa (keskustelujen perusteella) mutta eihän sitä voitu pojanvekaroita paimentaa, kyllä ne aina jostain nurkasta katselivat.

Tytöt pidettiin tiukemmassa ojennuksessa ja vieläkin suhtautuu vanhat kielteisesti tyttöjen verisiin harrastuksiin. Oman käsitykseni mukaan nuoren tytön harrastuksiin ei sovi metsästys, mutta tällä palstalla on ennenkin taitettu peistä ko. asiasta.

• nimellä ei väliä

Laissa sanotaan, ei kylläkään sanantarkasti näin, mutta kuitenkin, että alle 15 vuotiaalle saa luovuttaa aseen, jos pysyy koko ajan valontaetäisyydellä nuoresta, jolle ase on luovutettu. Eli siis periaatteessa vaikka kolmivuotinen lapsi saa kantaa kalipeerin .30-06 kivääriä tai vaikka "seitenkuuskakkosta", kunhan aseen omistaja on valvomassa.

Toinen asia on sitten, miten ampuminen onnistuu, jos ampuja lentää rekyllin voimasta pitemmälle kuin luoti piipusta.

• Jammu

Juuh no se stit on sen ajan murhe jos lentää pitemmälle...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      56
      2950
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2711
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      38
      2431
    4. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      33
      2269
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1928
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1549
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      105
      1235
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1203
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1060
    Aihe