äiti lukee päiväkirjaa

djvenla

joo siis, mulla on nyt käynyt niin, että äiti on jo kaksi kertaa mun päiväkirjaan kajonnut. ensimmäisellä kerralla (jouduin tietysti puhutteluun erään henkilökohtaisen asiani takia, jonka päiväkirjaani olin kirjoittanut...) se puolusteli itteensä sanoen, ettei se sit lukenu, mutta yks kohta siinä vaan pisti sen silmiin... JA MUN PÄIVÄKIRJA OLI KIINNI!

kävipä sitten toisenkin kerran näin, että äiti mun päiväkirjani näki, ja menipä siinä sitä sitten lukemaan. se ei kuitenkaan tiedä mun tietävän, mutta siis... mä oon aina aatellut, että me ollaan sen verran hyvis väleis, ettei se sotkeutuis noin törkeesti mun juttuihin. mua ottaa vaan niin v*****i päähän toi tommonen...

onko kellekkään muulle ikinä käynyt noin? että teijän päiväkirjoja on luettu?

55

5476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *minää*

      En kirjoita päiväkirjaan,joten ei ole sattunut,mutta haluan silti sanoa: puhu äitisi kanssa ja sano että hänellä ei ole mitään asiaa päiväkirjallesi! se on sinun yksityisasiasi! kysy vaikka keneltä!

    • pienienkeli1

      Joo, mä oon samaa mieltä ton minään kans. siis vanhemmilta voi odottaa mitä vaan, mut niittenkin pitäis tietää et lastensa päiväkirjoihin ei saa kajota. Mä en tiiä onko mun vanhemmat lukenu mun päiväkirjoja (eivät oo lukollisia), mutta toivottavasti eivät! Ei sinänsä --> saisivat TODELLA tietää mitä MUN pään sisällä liikkuu...
      Mut en kumminkaan haluis et ne lukis niitä.

    • tyttö 16

      Kirjoitat seuraavalle tyhjälle sivulle äidillesi jonkin näköisen kirjeen. Aloitat sen vaikka näin:
      "No hei äiti!
      Tiedän, että luet päiväkirjaani, mutta tiedätkö sinä että se on kiellettyä? Miltä sinusta tuntuisi, jos minä penkoisin sinun henkilökohtaisia tavaroitasi ja lukisin sinun kirjoittamiasi asioita.."
      Kun äitisi huomaa jääneensä kiinni lukemisesta, asia tuskin koskaan toistuu.
      Eräällä kaverillani tämä ainakin auttoi uskomattoman paljon.. :D

      • djvenla

        toi on yks vaihtoehto, mitä mä oon kans aatellut. kyllä uskois että toimii...


      • Kohta kotoa muuttava
        djvenla kirjoitti:

        toi on yks vaihtoehto, mitä mä oon kans aatellut. kyllä uskois että toimii...

        Tosi ikävää tollanen :( Varsinkin että tullaan huutamaan asiasta josta ei pitäisi edes tietää ts. saanut tietää väärää reittiä. Itselleni kävi noin, olin kirjeen vaihdossa yhden tytön kanssa ja tuli siinä sitten haukuttua ala-asteen miesopea sovinistiksi (se kyllä oli sellainen, aina kun tytöt vähän hihitti niin jumalauta mikä huuto ja aina lensi tytöt pihalle :O :O tosin minä en ikinä niiden joukossa, mutta hämmästelin tällaista) ja pojat saattoi heitellä toisiaan kumeilla ja liimata kortsuja tyttöjen pulpetteihin eikä ope puuttunut siihen mitenkään.

        No, yks ilta sitten vanhemmat kävi penkomassa mun laatikot, en tiedä syytä vieläkään. Kai äiti oli käynyt siivoamassa siellä ja availlut samalla laatikoita jne. Mielestäni jo 11-vuotiaan kirjeet ovat sen verran yksityisiä, vaikkei siellä nyt mitään erityistä olisikaan, ettei pitäisi vanhemmalla olla mitään asiaa sinne.

        Minut otettiin puhutteluun tämän sovinisti-asian takia ja huudot tuli. En ole ikinä pitänyt päiväkirjaa, mutta tuo tapaus varmisti haluni etten halua pitääkään sellaista, äitini kävisi lukemassa sitä vieläkin. Olen nyt 19, ja äitini kontrolloi elämääni edelleen samoin kuin 10-vuotiaana (käy läpi laatikoita kun olen yliopistolla, tutkii kaappeja) ja olen nyt ottanut tavaksi että jos niin helvetisti kiinnostaa, jätän sitten ne mielenkiintoisimmat esineet esille, eli kortsut, satunnaiset siideri- tai viinapullot ja karkkipussin paperit (voi kyllä, olen 19 ja äiti kyttää syömisiäni!!) etc :D :D Siinähän tutkii. Sama lähestymistapa kuin siis tuossa yllä, laita kirjoitus päiväkirjaan että "hei äiti, tässä tätä kun tiedän että kumminkin haluat nähdä mitä teen/ajattelen/kirjoitan..." :P Ja sitten vaan annat jäkätyksen mennä toisesta korvasta ulos ja toisesta sisään kun sitä tulee...

        Olen tottunut jo siihen että järkipuhe ei meidän äitiin auta, jos haluan pitää jotain salassa, pidän sen päässäni ja hävitän "todistusaineiston". Nyt kun on e-mailitkin, ei tarvitse pelätä että tutkimisia tulisi. Mutta kyllä henkilökohtaiset digikuvat, e-mailit yms säilytän edelleen muistitikulla, siinä vaiheessa kun mutsi alkaa ymmärtää tietokoneden päälle, se käy taatusti tutkimassa koko koneen sisällön läpi. Salasanalla varustetusta muistitikusta niitä ei noin vain ongita.

        Sinuna, jos et voi luottaa vanhempiin, piilottaisin päiväkirja huolella. Minä piilotin aikanaan kirjeet kuukautissidelaatikon pohjalle, koska jopa takin taskut äiti kävi kollaamassa läpi.

        Ja vielä: en ollut mikään ongelmanuori johon ei voinut luottaa. Hermostuin minäkin vaan tavallani tuohon jatkuvaan epäilyyn ilman syytä, että luottamus vanhempiin meni jo lapsena. Yläasteen keskiarvo oli 9,4. Ja kotikissa olin luonteeltani. Urheilullinen olin nuorena, tupakkaa en ole kokeillut ja alkoholia sain vasta kun sen itse sain alkosta ulos (18v). Että jotkut ihmiset ovat vain hyvin epäluuloisia, uteliaita ja epäkohteliaita luonnostaan. Siihen et voi vastata oikein millään. Voimia ja jaksamista!!


      • :D

        Kuulostaa Hyvältä!
        Kannatan!


      • 42
        Kohta kotoa muuttava kirjoitti:

        Tosi ikävää tollanen :( Varsinkin että tullaan huutamaan asiasta josta ei pitäisi edes tietää ts. saanut tietää väärää reittiä. Itselleni kävi noin, olin kirjeen vaihdossa yhden tytön kanssa ja tuli siinä sitten haukuttua ala-asteen miesopea sovinistiksi (se kyllä oli sellainen, aina kun tytöt vähän hihitti niin jumalauta mikä huuto ja aina lensi tytöt pihalle :O :O tosin minä en ikinä niiden joukossa, mutta hämmästelin tällaista) ja pojat saattoi heitellä toisiaan kumeilla ja liimata kortsuja tyttöjen pulpetteihin eikä ope puuttunut siihen mitenkään.

        No, yks ilta sitten vanhemmat kävi penkomassa mun laatikot, en tiedä syytä vieläkään. Kai äiti oli käynyt siivoamassa siellä ja availlut samalla laatikoita jne. Mielestäni jo 11-vuotiaan kirjeet ovat sen verran yksityisiä, vaikkei siellä nyt mitään erityistä olisikaan, ettei pitäisi vanhemmalla olla mitään asiaa sinne.

        Minut otettiin puhutteluun tämän sovinisti-asian takia ja huudot tuli. En ole ikinä pitänyt päiväkirjaa, mutta tuo tapaus varmisti haluni etten halua pitääkään sellaista, äitini kävisi lukemassa sitä vieläkin. Olen nyt 19, ja äitini kontrolloi elämääni edelleen samoin kuin 10-vuotiaana (käy läpi laatikoita kun olen yliopistolla, tutkii kaappeja) ja olen nyt ottanut tavaksi että jos niin helvetisti kiinnostaa, jätän sitten ne mielenkiintoisimmat esineet esille, eli kortsut, satunnaiset siideri- tai viinapullot ja karkkipussin paperit (voi kyllä, olen 19 ja äiti kyttää syömisiäni!!) etc :D :D Siinähän tutkii. Sama lähestymistapa kuin siis tuossa yllä, laita kirjoitus päiväkirjaan että "hei äiti, tässä tätä kun tiedän että kumminkin haluat nähdä mitä teen/ajattelen/kirjoitan..." :P Ja sitten vaan annat jäkätyksen mennä toisesta korvasta ulos ja toisesta sisään kun sitä tulee...

        Olen tottunut jo siihen että järkipuhe ei meidän äitiin auta, jos haluan pitää jotain salassa, pidän sen päässäni ja hävitän "todistusaineiston". Nyt kun on e-mailitkin, ei tarvitse pelätä että tutkimisia tulisi. Mutta kyllä henkilökohtaiset digikuvat, e-mailit yms säilytän edelleen muistitikulla, siinä vaiheessa kun mutsi alkaa ymmärtää tietokoneden päälle, se käy taatusti tutkimassa koko koneen sisällön läpi. Salasanalla varustetusta muistitikusta niitä ei noin vain ongita.

        Sinuna, jos et voi luottaa vanhempiin, piilottaisin päiväkirja huolella. Minä piilotin aikanaan kirjeet kuukautissidelaatikon pohjalle, koska jopa takin taskut äiti kävi kollaamassa läpi.

        Ja vielä: en ollut mikään ongelmanuori johon ei voinut luottaa. Hermostuin minäkin vaan tavallani tuohon jatkuvaan epäilyyn ilman syytä, että luottamus vanhempiin meni jo lapsena. Yläasteen keskiarvo oli 9,4. Ja kotikissa olin luonteeltani. Urheilullinen olin nuorena, tupakkaa en ole kokeillut ja alkoholia sain vasta kun sen itse sain alkosta ulos (18v). Että jotkut ihmiset ovat vain hyvin epäluuloisia, uteliaita ja epäkohteliaita luonnostaan. Siihen et voi vastata oikein millään. Voimia ja jaksamista!!

        saattaa sun äitis nytkin kytätä sivuhistoriaas ja lukea tota viestiä :) take care!


      • djvenla kirjoitti:

        toi on yks vaihtoehto, mitä mä oon kans aatellut. kyllä uskois että toimii...

        njäh njäh njäääh. Minullapa ei ole mitn päiväkirjaa ja jos mun mutsi menis sitä lukee, tuskin enää toistuis semmoset pultit vetäisin sille. >:D Ja miksi et vaikka kirjoittaisi koneelle päiväkirjaa tuskin löytäisi sieltä? vai onko se niin dramaattista kirjoittaa kirjaan :P?


      • 15v Tytsy!<3
        42 kirjoitti:

        saattaa sun äitis nytkin kytätä sivuhistoriaas ja lukea tota viestiä :) take care!

        42: Satutko tietämään, että sivuhistorian voi poistaa?
        Itse poistin sivuhistorian aina, kun ei vielä ollut omaa konetta ja kävin jossain keskustelupalstalle.


    • woland

      mikä helvetin pakko on pitää päiväkirjaa? se on maailman turhin asia heti coolbasicin jälkeen

      • cb

        "mikä helvetin pakko on pitää päiväkirjaa? se on maailman turhin asia heti coolbasicin jälkeen"

        Ite et vaan osaa koodata CB:tä, turha märistä... Tuskin osaat edes tulostaa tekstiä?? Koulussa varmaa keskiarvosikin parhaimmillaan 6...


    • toihan on

      yksityisyyden rikkomista! ku kirjottaa päiväkirjaansa vaikka kenestä tykkää tai polttaako tupakkaa tai muit henkilökohtaisia asioita niin ei niitä sinne kirjoiteta jotta joku voisi lukee ne! just toi on yks syy miks mä en enää pidä päiväkirjaa ku yks tyyppi luki kerran sitä ja en oo puhunu sille sen jälkeen koska se on yks törkeimmistä asioista mitä voi tehdä! Sun kannattaa sanoo tää sama juttu sun äidilles ja kysy siltä myös että oisko siitä kivaa jos sä menisit tonkimaa sen tavaroita! ei vittu... suututtaa aatteleminenki!

      • öhöööm

        mullaki kaveri luki mun päivä kirjan ja vielä kun olin nukkumassa ja sitten selittelee mun henkilökohtasia asioita netissä. musta se on niin väärin


    • sod

      mutsi oli niin kiinnostunut kanssa mun elämästa pahinpina murrosiän hetkinä että teki kanssa näin, eli kirjoittaminen on ollut mun elämän suola jo pitkään ja tämä tuntui todella pahalta loukkaukselta,en olisi selvinnyt siitä ellei minulla olisi ollut ideoita mhin piolottaa ko. kirja. yksi hyvä paikka on vaatekaapin lautojen alle jotka ovat ihan siellä alahaalla,joistakin irtoaa ne irti. toinin on sängyn pirkkojen väliin,siis laitappa se alakautta sinne. voisitpa melkein nostaa syytten häntä vastaan, yksityisyyden loukkauksesta. koita pärjätä!!!

    • Teini90

      Toisen päiväkirjan lukeminen on väärin
      sun pitää kysyy siltä miksi se niin tekee!

    • Naksu

      En ole ikinä pitänyt päiväkirjaa, mutta kun äitini kävi kerran tutkimassa tavaroitani (löysi mm. lompakostani "ylimääräistä" rahaa ja syytti varkaaksi. Tämä ei pitänyt paikkaansa), ei mennyt toista kertaa. Miksi? Seuraavaan pariin viikkoon ei saanut minuun mitään kontrollia, menin ja tulin koska halusin. Sanoin että luottamus toimii molempiin suuntiin ja se oli mennyt. Hän ei siten enää ollut auktoriteetti minulle... Tilanne meni sitten ohi monen anteeksipyynnön jälkeen:)

    • uhrikans

      Hei joo mulla iha sama juttu tasa kaks kertaa ja selitys oli et joo vahingos luin vaikka munki päiväkirja oli kiinni nii vanhingos se avas ja luki , sitte se kans luki sielt yhe jutun mist ei tykänny mut si ku se alko sanoo sit aloin raivoo et mitä vittuu se on lukenu mun pvä kirjaa ei oikee voinu huutaa mulle siit jutust minkä luki ku itekki oli sellanen ...!

    • hihisamixii

      En kirjota päiväkirjaa joten ei oo noin päässy käymää mutta molemmat vanhemmat on jääny kiinni mm. mese keskustelujen lukemisesta ja esim facebookissa on käyty mun nimellä kyyläämässä keskusteluja. Tein kyllä vähän aikaa sitten selväksi että muo ei tuu himassa näkee jos jatkuu tommone. Toivottavasti selviää teillä tuo tilanne jotenki =)

    • Linda_masi

      Voi ei... Mun vanhemmat ei onneksi lue mun päiväkirjaa, pitää luottamukseni, mutta kaverini haluaa aina lukea mun päiväkirjani ja sanoo "emmä hei kerro kellekkää jos tääl on jotai salaisuuksii, enkä mä suutu jos tääl on must jotai ilkeet". Mitä se oikee luulee? Et siel ois vaa siitä jotain ikävää?? No joo, ehkä onkin vähän mutta ne on niitä hetkiä kun haluan purkaa kiukkuani ja pahaa oloani johonkin ja kirjoitaa päiväkirjaan. Siellä saattaa olla satoja ihastuksia, typeriäkin joita ei kavereille kehtaa kertoa, perheen salaisuuksia, tapahtumia, kaikki salaisuudet! Ei kukaan voi katsoa toisen päiväkirjaa vaikka hän itse antaisikin luvan.

    • oisdoijsaodijsad

      itellä ei oo käyny tollee, tai ainaki luulen et kukaa ei oo lukenu mun päiväkirjaa. jos vanhemmat lukis päiväkirjaa tai mesekessoi tai jotai nii vittu en kehtais enää näyttää naamaani täälläpäin :D

    • miksi päiväkirja?

      Yksinkertainen ratkaisu: älä kirjoita päiväkirjaa, varsinkaan paperista versiota. Jos teet päiväkirjaa, tee se omalle läppärille ja salasanalla salattuun tiedostoon. Esimerkiksi true cryptillä saa omat tiedostonsa salattua niin, että kukaan ei niihin päsäe käsiksi murtamatta ensin salasanaa. Sen lisäksi open officessa ainakin saa tallennettua tekstitietoston salasanalla ja sen salasanan on syytä olla riittävän pitkä ja monimutkainen jotta sitä ei kuka tahansa murra.

      Truecrypt on varma. Se on työkalu jolla esimerkiksi saa koko kiintolevyn tai käyttöjärjestelmän salattua pitkän salasanan taakse. Truecrypt on myös täysin ilmainen, open source-ohjelma. Sen varmuudesta kertoo jotakin se, että edes FBI:n asiantuntijoiden ei onnistunut murtaa truecrypt-suojattua kiintolevyä luettavaksi. Jos Truecrypt ei murru FBI:n käsittelyssä millään niin se ei murru siviilinkään käsissä, varsinkaan äitisi käsissä.

      Päiväkirjan kirjoittaminen on aina tietoturvariski. Jos jonkun muun ei kuulu tietää asioitasi, älä kirjoita niitä päiväkirjaan. Silloin tietoturvariski poistuu.

    • 123eielä

      Varmast FBI:n käsittelyssä olisi murtunut jos he olisivat sen halunneet murtaa.
      1.Mainoskikka
      2.Haluavat että "pahat pojat" käyttävät ohjelmaa
      3.jotai muuta hämärää.

      • ei murru ei

        Ei murru kun salaustapa on riittävän vahva ja salasana riittävän pitkä. 50 merkkiä ja vaihtelevin merkein salasana, niin ei enää murru ellei sinulta kiduteta ulos salasanaa. Suomessa ei kiduteta.

        TrueCrypt on Suomen poliisillekin ylitsepääsemätön este. Kun poliisi ei saa sitä murrettua, eivät pääse tutkimaan rikosasioissakaan epäillyn tietokonetta. Ne kysyvät kyllä sitä truecryptin salasanaa, mutta kun et sitä anna niin eivät voi mitään. TrueCrypt on vahvin ja toistaiseksi murtamaton tapa salata levy. Moni tietokoneeseen kohdistuva etsintä kaatuu siihen, että kone on salattu TrueCryptillä. Silloin syyllinenkin muuttuu syyttömäksi kun todistusaineistoa ei saada koneelta ulos. Juttu vanhenee juridisesti ja poliisi joutuu palauttamaan koneen omistajalleen takavarikoita koskevan lain ja esitutkintalain perusteella.

        TrueCryptiin liittyy niinkin hämärä juttu, että salaustapa on niin vaikeasti murtuva, että sen murtaminen vie miljoonia vuosia keskimäärin jopa huippulaitteilla. Voit tarkistaa asian monestakin asiantuntevasta lähteestä itse.


      • katso itse
        ei murru ei kirjoitti:

        Ei murru kun salaustapa on riittävän vahva ja salasana riittävän pitkä. 50 merkkiä ja vaihtelevin merkein salasana, niin ei enää murru ellei sinulta kiduteta ulos salasanaa. Suomessa ei kiduteta.

        TrueCrypt on Suomen poliisillekin ylitsepääsemätön este. Kun poliisi ei saa sitä murrettua, eivät pääse tutkimaan rikosasioissakaan epäillyn tietokonetta. Ne kysyvät kyllä sitä truecryptin salasanaa, mutta kun et sitä anna niin eivät voi mitään. TrueCrypt on vahvin ja toistaiseksi murtamaton tapa salata levy. Moni tietokoneeseen kohdistuva etsintä kaatuu siihen, että kone on salattu TrueCryptillä. Silloin syyllinenkin muuttuu syyttömäksi kun todistusaineistoa ei saada koneelta ulos. Juttu vanhenee juridisesti ja poliisi joutuu palauttamaan koneen omistajalleen takavarikoita koskevan lain ja esitutkintalain perusteella.

        TrueCryptiin liittyy niinkin hämärä juttu, että salaustapa on niin vaikeasti murtuva, että sen murtaminen vie miljoonia vuosia keskimäärin jopa huippulaitteilla. Voit tarkistaa asian monestakin asiantuntevasta lähteestä itse.

        http://news.techworld.com/security/3228701/fbi-hackers-fail-to-crack-truecrypt/

        FBI:n hakkerit epäonnistuivat murtamaan TrueCryptin

        Mukava ohjelma rikollisten avuksi. Ei muttu ja se on ihan sama mitä sen taakse piilottaa, piilossa pysyy.


    • ...

      Pieni vink vink, et älä jätä päiväkirjaas sellaseen paikkaan, mistä sen löytää..

    • äitijokavälittää

      Olen itse äiti, tosin lapseni on vasta vuoden ikäinen, mutta tulevaisuudessa, jos hän alkaa päiväkirjaa kirjoittamaan, en lue sitä. Täytyyhän lapsella olla edes jotain yksityisyyttä. Eri asia on silloin, jos tiedän, siis en luule vaan tiedän, että nyt ei ole asiat ihan oikeasti kunnossa. En meinaa sitä, että lapsi on pari päivää surullinen/reippaasti normaalista poikkeava, vaan että on pitempään ollut outo ja huolestun hänen hyvinvoinnistaan. Tietenkin ensin yritän keskustella ja kuunnella, jos hänellä on paha olla, mutta jos se ei auta, tottakai haluan ottaa selvää.
      Meinisi siinä minun elämäni hajalle, jos lapseni tekisi itsemurhan ja jälkeen päin vasta lukisin hänen päiväkirjaansa, jonne hän on kirjoittanut itsemurhaan viittavia asioita. Sen voi välttää.

      • a-le

        Yksityinen on yksityistä! Mitä tahansa lapsesi tekee, hänellä on oltava mahdollisuus yksityisyyteen. Kuka tahansa hysteerinen vanhempi keksii helposti riittäviä syitä urkkia lastaan "varmuuden vuoksi, kun tilanne on niin huolestuttava", mutta edes se itsemurha ei oikeuta sinua lukemaan lapsesi päiväkirjaa.

        Ihmiset ovat hyvin pienestä vapaita valitsemaan oman polkunsa. Se vapaus voidaan rikkoa helposti, kuten totalitarismeissa aina käy. Omat vanhemmat ovat täysiä p.a.s.k.o.j.a, jos he rajoittavat lapsensa ihmisoikeuksia!


    • äitinpäiväkirja:oo

      Joo hei oon 13wee poika ja tiiän ettei mun äiti oo lukenut mun päiväkirjaa, mut mäpä löysin äitin teini-iän päiväkirjan ja LUIN ÄIDIN PÄIVÄKIRJAN !!!!!!! jotenkas löysin sieltä todella järkyttäviä asioita... taino eine mua yhtää järkyttäny mut silti sillee aika outoja juttuja xd esim. abortti, alkoholi, seksi ja kaikkee tollast :oooo

    • kapitain kaihi

      ´Laita se piiloon sun sänkys patjan ja rungon väliin sillai. Ei varmana löydä!

    • Nnnmmhh....

      Mulla mim vanhemmat ei (toivottavasti) oo lukenu mun päiväkirjaa, tajusin just vähä aika sitte kuikna paljon mun iskä luottaa muhun. Siis ne on ain painottanu, et sille ei tarvii kertoo ihan kaikkee, mut sillee rehellinen pitää olla. Sitte tuli tämmönen tyhmä tilanne, et iskä luuli et oisin väittäny mun mummille, et mulla ei ollu varaa ostaa välipalaa koulunjälkee ja blah blah blah ja Sit se sai hirveet kilarit ja huus mulle, et mä olin pettäny sen luottamuksen vaik se oli koko mun iän hokenu et sille ei saa valehdella. Sitte se soitti mun mummille ja kaikki oli ollu yhtä väärinkäsitystä. En valehdellu sille, ja yritin vielä selittää sille tilanteen. Näin paljon se muhun loppujen lopuks luotti. Ei uskonu ku selitin et se on ymmärtäny väärin. Molemminpuolinen luottamus (y)

    • Tässä tää.

      Mee sun äitis känylle ja lue sen viestejä ja sano sit jotain esim" Miks sä et oo kertonut et naapurin Liisa on vekeilyt Kalion Pentin kans?! O_o" Niin jos se siit alkaa huuta sulle niin sanoa" HEI! ÄMMÄ SÄ luet MUN päivä-kirjaa et NÄIN se kosto käy!!!" Niin ei sit kyl kirjaan äitis sormet tuu.
      Ps. kantsii kokeilla! ;)

    • hahgdhjakl

      Itse piilotan päiväkirjani kerran viikossa uudelleen. Ja jos haluaa selvittää, että lukeeko vanhemmat päiväkirjaa niin jättää pöydälle jonkun lapun johon kirjotaa esim. näin:
      Päiväkirjan viikot:
      vko 44 = SOHVAN ALLA
      vko 45 = Sängyn laatikossa

      Sitten vaan tekee esim. kynistä jonkun rakennelman sinne piiloon, ottaa kännyllä kuvan ja jos ne tavarat on liikkunu huomattavasti niin siitä voi päätellä jotain :P

    • Päiväkirja on ehdottomasti yksityinen ja vain sinun käyttöösi tarkoitettu. Suomen laissa on kohta yksityisyyden suojasta, joka koskee myös päiväkirja yms. asioita.

      Ikävää, että äitisi on lukenut päiväkirjaasi. Toivottavasti voitte jutella asiasta kasvokkain. Sano äidillesi rehellisesti, ettet tykkää siitä,että hän lukee päivistäsi. Se on vain sinun. Ihania loppusyksyn päiviä!:)

    • mie

      no siis miul on käyny just sillee ku tol djvenlal mut miun paras frendi luki sitä ku kävin hakkee välipalaa. Näin sen ku tulin huaneeseeni. Ja siel kirjasa oli miun ja miun poeka-ystävän välisei juttui ja se on näköjää ihastunu miun boyfriendii. Etä terkut vaa Ellulle!!!!

    • Sisko paljasti

      Olen 13-vuotias tyttö ja kirjoitan päiväkirjaa.
      Minulla on 11-vuotias pikkusisko joka tietää päiväkirjastani!
      Hän on kerran löytänyt ja lukenut sieltä juuri sen sivun,
      missä luki että olen saanut poikaystävän! (tämä tapahtui 2kk sitten) Siitähän se meni heti kertoon äidille ja isälle...

      Oli se sitten tosi ärsyttävää, en olis halunnu kertoo
      vielä perheelleni poikaystävästäni.
      Nyt vanhemmat toljottaa joka päivä mun luokkakuvaa
      ERITYISESTI poikaystävääni...

      Sisko on lukenut päiväkirjastani tämänkin
      "Tänään pussasin poikaystävääni poskelle
      ja hän hivelöi lantiotani, se tuntui ihanalta!"

      Käskin kaveriani ottamaan kännykälläni kuvan minusta ja poikaystävästäni kun me pussaame HUULILLE!
      Sisko meni kähmimään senkin kuvan esille...
      Varmaan arvaatte jo, että se kuva meni myös isän ja äidin
      katseltavaksi! Hitto kun ärsyttää!!!

      Isän mielestä olen liian nuori pussailemaan
      ja seurustelemaan. Isä on sanonut minulle kerran "Muista sitten pitää poikaystäväsi erossa intiimeistä alueistasi!"
      Ei äitikään kovin innoissaan ole,
      mutta ei se niin vakavasti ota pussailuani kun isä.

    • Kiusattu!

      Oon kiusattu ja siks oon pitäny päiväkirjää, aattelin et se auttais. No, sitten ihastuin yhteen poikaan, kirjotin siitäkin sinne kirjään ja sitte tulee isosisko ja lukee kaiken! Oikeesti mä en jaksa! Koulukiusaaminenki jo riittäs... -.-

    • nyt helpottunut

      Ei mulla päiväkirjassa kauheesti ollu mitää yksityisasioita, vaa pahaa rageemista joistaki ihmisistä & muuta tämmöstä, ku luin näit tekstei, nii päiväkirja lähti kohti roskapönttöä. :D

    • dontread

      En enää asu "kotona", mutta meillä kans äiti penko kaikki mahdolliset piilot läpi ja luki päiväkirjat. Lopulta laitoin ne lukolliseen laatikkoon, jota ei saanut auki, ellei oikeasti hajottanut lukkoa. Äiti siitä taisi mainitakkin et mitäs tuolla sitten on.

      Mutta luottamushan siinä meni. Pidin "kunnon" päiväkirjaa yläasteella koska olin koulukiusattu ja ehkä masentunutkin ja piti sit purkaa vaan sitä johonkin... no, äitihän meni sitä aina sit lukemaan ja joskus kertoi opettajallekin et "näin on koulussa tapahtunut, luin päiväkirjasta." Opettajaki siinä sit kyseli et onkos teillä semmosesta ollu puhetta et ois saanu sitä kirjaa lukea. Mitään varmaa piilopaikkaa sille kirjalle ei koskaa ollu ku aina äiti jostain sen penko. En tiiä sit käyttikö se oikeesti kaiken ajan sen etsimiseen ku en ollu koulussa.

      Luottamus siinä meni. En enää luota siihen tippaakaan ja nyt harvoinkin ku meen sen luokse käymään niin se penkoo mun laukun ja lukee kaikki paperijutskat mitä siellä on.

      Kerran kävin koneella kotona ja huomasin sivuhistoriasta et se oli yrittäny mun facebookiinkin mennä (oli laittanu mun vanhoja sähköpostiosotteita) - onneks mulla on semmonen osote siel et se ei sitä tiiä.

      Mesekeskustelujen lukeminen yms. Ihan tuttua hommaa.

      On vanhemmilla sit kivaa ku oma lapsi ei enää luota.

    • turvallista päiväkir

      Älkää kirjoittako päiväkirjaa, varsinkaan paperille niin, että sitä ei saa kunnolla salattua. Tietokoneella voi pitää päiväkirjaa, mutta ainoastaan vahvasti salattuna pitkällä salasanalla ja siten, että äiti ja isä eivät löydä tiedostoja:

      http://www.truecrypt.org/

      Asentakaa trueCrypt ja sitten teette kokonaan TrueCryptillä salatun USB-tikun minne tekstit tallennetaan SALASANALLA suojattuna.

      http://fi.libreoffice.org/

      Libre Officella asiakirjan voi vielä erikseen tallentaa salasanalla suojattuna. Eli tallennetaan TrueCryptillä suojatulle tikulle, erillisellä salasanalla suojatuksi tiedostoksi jokainen teksti.

      Ei pääse kukaan innokas lukemaan päiväkirjaa kun päiväkirja on usb-tikulla mukana taskussa ja salattuna.

      Kahden erillisen salasanan murtaminen alkaa olla mahdoton temppu kenelle tahansa, kunhan käytetään riittävän pitkää ja randomia salasanaa, jota ei voi arvata. Ja sitä salasanaa EI kirjoiteta mihinkään muistiin vaan pidetään omassa päässä muistissa.

      • turvallista päiväkir

    • millavain2323

      Ehkä kannattaisi jutella äidin kanssa ja kertoa hänelle asioista. Sitten hänellä ehkä olisi sellainen olo, että hän voi luottaa sinuun niin, ettei tarvitse sinun päiväkirjallesi mennä.

      ehkä äitisi on vaan utelias, mutta enemmän minusta kuulostaa siltä, että äitisi kokee olevansa ulkopuolinen elämässäsi ja haluaa vaan tietää mitä sinulle oikeasti kuuluu ja tapahtuu.

    • _pullapolle_

      Veljeni on lukenut päiväkirjaani, tiedän sen.
      Jos lähtee jonnekin, niin laita hius kirjan päälle. Kun tulet takaisin kotiin ja hius ei ole siinä, niin se todistaa sen että joku on päiväkirjaasi lukenut.
      Toinen vaihtoehto on sellainen mitä oon itekkki käyttänyt:
      Kaikki varmaan tietää vanhan kunnon piilokameran? :D Jätä kirja esille vaikka pöydällesi siten että siinä on lukko tms, ettei sitä saa auki. Sitten: laita kamera johonkin huoneeseesi, siten että siitä näkee päiväkirjan ja MUISTA: kamera täytyy olla hyvin piilossa ettei kuokkavieras nää sitä! :) aloita videointi juuri ennen lähtöäsi.
      Kun palaat kotiin, näät videosta onko päiväkirjaasi yritetty mennä urkkimaan!! :D JA sinulla on samalla todistusaineistoa jos urkkija väittää vastaan ;)
      Tehosi mulla!!!! :)

    • siuduppaaa

      on netissäkin sivustoja joissa voi tehdä muistiinpanoja yms salasanan taakse. esim.googlessa. ei häviä tiedot jos kone hajoo.

    • 16+14

      Äitisi ei saisi kajota päiväkirjaasi, sillä päiväkirjaan laitetaan henkilökohtaiset asiat jotka ei nyt ihan äitillekkään kuulu. Sano äitillesi suoraan, että asiaa päiväkirjallesi ei ole. Päiväkirja on ollut usealle tunteiden purkaus paikka, sillä sivut osaa olla juoruilematta. Muista kuitenkin, että äitisi vain on huolissaan sinusta ja haluaa suojella sinua. Normaaleja äidinvaistoja nuo ovat, että halutaan tietää lapsensa salaisimmatkin teot. Sanon kuitenkin lopuksi, että äidilläsi ei olisi asiaa kajota päiväkirjaasi.

    • tuttu juttu

      on käynyt samalla tavalla ja useasti! eikä auta vaikka sanoo että se on mun ja sillä ei ole oikeutta tunkeutua mun huoneeseen ja lukea mun päiväkirjaa. lisäksi mun sisarrukset ovat myös lukeneet. ja puhelin pitää pitää kaikkialla mukana koska muuten ovat heti lukemassa viestit. -.-' turhauttavaa mutta totta! :c

    • LInuxxu

      Vanhempanne vahtaavat teitä parhaillaankin etä-työpöydän avulla. Ainakin meillä on näin käynyt :D

    • Jullehhh

      Mulle käy aina sillälailla, että kun äiti huomaa,että oon laittanu puhelimeen suojakoodin, nii se kyselee kauheena että miks ja sitte ku sanon että se on MINUN puhelin ja sielä on MINUN asioita nii heti se alkaa epäilee että oon jotaki pahaa tehty ja sopinu jotaki seksitapaamisia tms? :D lol. oon 13v

    • Kummitäti1000

      Tosi kurjaa toi tuollainen on. Toisten henkilökohtaisiin asioihin ei ole meneminen. SE on fakta.

      Neuvo. Hanki päiväkirjallesi jokin lukollinen paikka, johon äidilläsi eikä kellään muullakaan ole avainta. Jos sinulla on vetolaatikko tai kaappi, niin pyydä jonkun kaverin tai isäsi tai veljesi tai kenet tahansa kiinnittämään tuohon laatikkoon kaupoista saatava lukko( sellainen, joita pidetään kellareiden ja varastotilojen lukkoina myöskin) ja avaimia niihin on yleensä kaksi kappaletta ja ne ei maksa montaakaan euroa. Sitten pidät kirjoituksesi ja henkilökohtaiset asiasi siellä lukkojen takana. Avaimet tietty piilotat sellaisiin paikkoihin, vaikka kodin ulkopuolelle, jossa ne pysyy ja josta niitä ei voi kukaan muu löytää kuin sinä itse.

      Päiväkirja/päiväkirjat ovat henkilökohtaisia, joten tee jotain, sillä toiset vanhemmat saattavat tosiaan tehdä tällaista eivätkä he edes kuuntele mitä nuori sanoo tällaisissa asioissa heille. Uteliaisuus on ihmisen perus asioita ja joillakin se vaan on niin, että kaikki pitää tietää.

      Ja haluan lisätä teille nuoret vielä sellaisen asian, että kun ikää tulee, niin te huomaatte yhä enemmän vieraissa ja tutuissa aikuisissa ihmisissä sellaisia samanlaisia uteliaisuus-piirteitä.

      Sitten on olemassa sellainen sairaus, joka on henkistä laatua, johon sairauteen kuuluu luulottelu. Sairas ihminen kuvittelee ja luulee, että hänestä kirjoitetaan jotain tai hänestä puhutaan jotakin. Tuolloin sairaus teettää sen, että päiväkirjat on luettava ja tarkistettava, ettei siellä ole äidistä mitään kirjoittelua tai puhelimet ja tietokoneet käydään läpi, ettei vaan ole mitään sellasta, mitä sairas ihminen kuvittelee luuloisessa olossaan. Mutta tällainen sairaus, uulotaudiksi kutsuttu, ei ole kovin yleinen. Luulotautinen myöskin epäilee kaikkea sellaista, mitä todellisuudessa toinen ihminen ei edes tee.

      Sano suoraan äidillesi asia. Sano, että miksi olet lukenut päiväkirjaani, sillä olen aina ajatellut luottaa sinuun 100%:sti. Ymmärrätkö, että se on väärin minua kohtaan ja sinun täytyy lopettaa päiväkirjani lukeminen.

      Mikäli et halua sanoa asiaasi, niin kirjoita todellakin se paperille ja kiinnitä paperi jääkaapin oveen. Isoilla punaisilla kirjaimilla.

      Kun hankit sen lukon, niin sen voit tehdä ihan sen kummemmin asiaa esille tuomatta. Jokainen lukon näkevä tajuaa silloin, että joku on tehnyt sinua kohtaan vääryyttä.

      Koska en tunne äitiäsi, niin en voi sen kummemmin mennä yksityiskohtiin, mutta tee jotain, niin voit rauhassa jatkaa päiväkirjasi kirjoittamista.

      Oletko kertonut tämän jollekin kaverillesi tai luotettavalle henkilölle? Jos et, niin voisi olla ihan hyvä kertoa asia jollekkin.

      Ja kirjoitit, niin sun päiväkirjasi oli kiinni. Mutta oliko se hyvin lukittu? Maailma on sellainen paikka, huomaat sen vuosien edetessä, että lukkoja tarvitaan melkoisesti.

      Pidä mielessäsi, kaikki mikä kuuluu sinulle, on myös sinun henkilökohtaistasi.

    • 14v,

      Sama ongelma mulki on ollu jo aikaa.
      Äiti tutkii kaikki paikat, onneks se ei tajuu mun nykyst päivispiiloo (videonauhurin jota en käytä kasettipesässä).

      Kurjaa, koeta pärjätä sen äitylis kans

    • KIRJESALAISUUS

      No tänään mä olin koulus.ku mä en ollu meijän luokassa ku mulla oli koulutus ja mun 7 muut luokkalaist oli siel myös.sit ku mä tuli luokkaa kaikki oli kerääntyny mun pöydän ympärille.sit yks meijä luokkalainen poika virnisteli mulle,sit kaikki meni omalle paikalle. Mä sanoin mun kaverille joka oli mun takana ja joka ei ollu siel koulutuksessa et must tuntuu et toi on lukenu mun kirjaa. Onko se lukenu sitä.(mulla on sellanen musta vihko jos on mun henkilökohtaisia asioita se oli mun pulpetin päällä. Ja mä typerä en laittanu sitä pulsaan) sit se sano et et haluu tietää mä sanoin et no. Nii se vastas et L***a luki ja kuiski siitä koko meijän luokalle. Mä kysyin et mitä sä kuulit. Sit se sano et v***ion ihana ja jotai muuta(v***i on mun ihastus ja meijän luokalla, mut onneks se oli kipeenä)Sit piti mennä välkälle mä sanoin mu kolmelle luokkalaiselle et mä esitän et mä en tietäis mitää. (Mua itketti ja hävetti ja niin myös nyt.) Sit l***a kysy et tuutekste totuuteen vai tehtävään( ja tietenkin sen takii et jos mä sanoisin totuus nii l***a kysyis et rakastatko sä v****ä) mut mä sanoin ei tulla.(onneks välkän jälkee oli liikkaa. Sit ku koulu loppu nii l**** tuli mun perässä ja kysy et mikä mun koko nimi on(mut se ties kosk se lukee mun sin mustassa vihossa) sit se alko jankkaa et kestä meijän luokkalaisest pojasta sä tykkäät. Sano ees nimi.Mut se jankkas sitä nii kauan et sen piti kääntyy omaa kotiin. Eli ainaki 6 minaa. Mut mä en puhunu mitää. Mä en voi uskoa et se on lukenu mun vihkoa, eli vähän kuin päiväkirjaa ja kertonu koko luokalle. Mä voin kuvitella meijän luokkalaisten ilmeet kun ne kuuli sen ja kaiken muun. Sit ku mä puhuin niiden mun kolmen luokkalaisen kanssa sit l***a tuli siihe koko ajan. Sama jatku. Mä en pysytyny puhuu melkeen olenkaan. Meijän luokkalaiset valehteli mulle päin naamaa! Mä en kestä. Mä en haluu mennä enää kouluun.Kerronko äitille ja huomenna opelle vai kerronko vaa opelle vai kerronko vain äitille vai meenkö kouluu ollenkaa. Eikö kukaan tässä maailmassa tiedä KIRJESALAISUUTTA! Kumma kun mun luokka ei tiiä kun ennen koulutusta kirjesalaisuudesta ja kiusaamisesta puhuttiin kivakoulutunnilla. Ja sit viel onko toi teijän mielestä kiusaamista ja miten itse näkisitte tän asian.Auttakaa!

      T:koht 12 v tyttö

      • valitusvalitus

        Kerro opelle.


    • isäkurittaajostarve

      Minä luen lasteni päiväkirjat, tekstarit, kirjeet, ym. Lapsillani on kontrolli 24/7/365 vien ja haen koulusta. On tärkeä turvata lapsuus. Jos teksitiviesteissä, päiväkirjassa tai kirjeissä on jotain sopimatonta niin piiska viuhuu. Tänään piiskasin vanhimman tyttären koska ei suostunut luovuttamaan kännykkäänsä minulle.

    • Anonyymi

      Mun veli ja en tiiä ehkä jopa äitiki lukee mun päiväkirjaa. No veli ainaki! En oo varma et lukeeks äiti mun luultavasti lukee koska meidän kaveri oli meil me oltii ulkon ja sit ku tultiin ulkoo nii meidän äiti tuli mun huoneest ja on ollu sen jälkee ihan outo....Miten saisin vakuutettuu mun veljelle et "ei siellä mitään sellasta lukenu!!!" 🥴🥴

    • Anonyymi

      voisiko se poika joka oli vuonna 11 13 kirjottaa, et mitä mieltä on nyt äitinsä päiväkirjasta! setai abortti.

    • Anonyymi

      Kirjoita sinne päiväkirjaan että olet tavannut ylipainoisen 45v miehen jonka kanssa sulla on salainen seksisuhde ja kaikkee ällöä, mutta se maksa sulle rahaa ku et saa vanhemmilta tarpeeksi jne. Siinä sitten lukekoon..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe