Kotiseutukirja ja Botnia-Foto

Anneli

Onko jollain kokemusta firmasta nimeltä Botnia-Foto tai ylipäätään kotiseutukirjoja tekevistä firmoista?

Näyttää olevan tarjolla työtä, jossa haastatellaan paikallisia ihmisiä kirjan tekstejä varten ja yritetään myydä valmiita kirjoja. Palkka on täysin provisiopohjaista, mutta ainakin lyhyitä haastatteluja luulisi saavan tehtyä hyvin. Autoillahan tuossa saa, mutta kai ne sentään km-korvaukset maksaa.

24

13656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monni

      työntekijä km-korvaukset ainakin bruttoprovisios omasta pussistaan ns. verovapaana korvauksena. pitjkää päiväää, helvetusti kilometrejä, pimeetä, loskaa, vittuimaisia ihmisiä tietyil alueil suomee, peruutuksia, ei kaupallisia päiviä, kusipäisiä esimiehiä, koirat aiheutta välil vaaratilnateita jne.
      esim. aerolla tilaan se t etarvis myydä 4-5 kirjaa viikos et sa duunarin palkan, mielellään enempi. niin, ja lyhyistä haastatteluyista sulle vitt. tietenkin ja mahd. jää haastattelupalkkoo saamatta. vain kovimmat kauppamiehet täs pärjää ja 50-60 tunnin viikolla.

      • Kiitti riitti

        Älkää hyvät ihmiset menkö Botnia-Fotolle töihin! Keskiansioksi luvattiin yli 2500 euroa, todellisuudessa tulot ovat useimmilla alle 1000 kuussa. Palkka on pelkkä provisio ja bensat maksetaan itse. Myöskään tuote ei ole todellakaan niin hyvälaatuinen kuin annetaan ymmärtää.


      • työntekijä
        Kiitti riitti kirjoitti:

        Älkää hyvät ihmiset menkö Botnia-Fotolle töihin! Keskiansioksi luvattiin yli 2500 euroa, todellisuudessa tulot ovat useimmilla alle 1000 kuussa. Palkka on pelkkä provisio ja bensat maksetaan itse. Myöskään tuote ei ole todellakaan niin hyvälaatuinen kuin annetaan ymmärtää.

        Jee, enkö mä ookkaan ainoo joka on tienannu alle 1000 € kuussa:) Tosiaan kilometrejä ei makseta ja muutenkin harmittaa kun verollinen tulo jää johonkin 500 € kuussa (kun puolet saa verottomana). Näinköhän sitä saa edes työttömyyskorvausta?

        Tuote on kyllä oikeesti hyvälaatuinen ja kyllä noita kirjojakin ihan hyvin menee. Jos vaan jaksais tehdä paljon haastatteluita niin sais ihan kunnon liksankin.


      • Sukurakas
        työntekijä kirjoitti:

        Jee, enkö mä ookkaan ainoo joka on tienannu alle 1000 € kuussa:) Tosiaan kilometrejä ei makseta ja muutenkin harmittaa kun verollinen tulo jää johonkin 500 € kuussa (kun puolet saa verottomana). Näinköhän sitä saa edes työttömyyskorvausta?

        Tuote on kyllä oikeesti hyvälaatuinen ja kyllä noita kirjojakin ihan hyvin menee. Jos vaan jaksais tehdä paljon haastatteluita niin sais ihan kunnon liksankin.

        Hei!
        Miten kotiseutukirjoja voi ostaa? Kirjathan varataan valmiiksi, ja niitä tehdään vain varattu määrä. Paikkakunnaltani on tehty kirja (vuonna 2002), mutta meillä ei ole käyty haastattelemassa tai myymässä. Lapsuudenkodissani on kirja vuodelta 1997, mutta se alkaa olla hyvin luettu. Milloin kirjoja tehdään alueilla uudestaan? Nettisivut eivät anna tietoa tulevista kohteista ja hinnoista. Kuuluvatko kirjat kirjastoiden valikoimiin? Terveisin Sukurakas


      • tainax
        Kiitti riitti kirjoitti:

        Älkää hyvät ihmiset menkö Botnia-Fotolle töihin! Keskiansioksi luvattiin yli 2500 euroa, todellisuudessa tulot ovat useimmilla alle 1000 kuussa. Palkka on pelkkä provisio ja bensat maksetaan itse. Myöskään tuote ei ole todellakaan niin hyvälaatuinen kuin annetaan ymmärtää.

        koulutuksessa luvataan kaikkea hyvää,mutta ei kerrota palkasta oleellisia,monelle palkanmuodostus oli tosi pettymys.
        maksat omat kulut palkallasi eli puolet bruttomyynnistä menee kuluihin.se on toisen housuilla tuleen istumista.
        lisäksi esimiehet puhu muunneltua totuutta jatkuvasti.
        pääasia on myydä,eikä siinä ole kotiseuturakkaudella mitään tekemistä,että se niistä kirjoista.


      • Työmoraali
        Kiitti riitti kirjoitti:

        Älkää hyvät ihmiset menkö Botnia-Fotolle töihin! Keskiansioksi luvattiin yli 2500 euroa, todellisuudessa tulot ovat useimmilla alle 1000 kuussa. Palkka on pelkkä provisio ja bensat maksetaan itse. Myöskään tuote ei ole todellakaan niin hyvälaatuinen kuin annetaan ymmärtää.

        Nyt kyllä jo kuulutan hyvät IHMISET TYÖMORAALIN perään!Onko se tosiaan tänäpäivänä asia sillälailla ETTEI NYKYAJAN ihmiset HALUA tehdä töitä!!!Ei koskaan ja missään työssä(tietääkseni)makseta baarissa istumisesta.Kyllä nämä panettelut ent.työnantajaani kohtaan on todella LAISKOJEN JA YHTEISKUNNAN ELÄTTIEN puhetta.En ole IKINÄ esim.kuullut TÖITÄ!!! firmassa tehneiden valittavan (surkeuttaan)...no ei tietenkään ole aihetta kun tekee TÖITÄ ja tienaa pirun hyvin,palkat tulee ajallaan ja oikein sairaslomat on silloin kun lekurit määrää...jne.OLETTEKO MUUTEN KUULLEET SELLAISESTA KUN TYÖSOPIMUS JA NIIN EDELLEEN???


      • Anonyymi
        tainax kirjoitti:

        koulutuksessa luvataan kaikkea hyvää,mutta ei kerrota palkasta oleellisia,monelle palkanmuodostus oli tosi pettymys.
        maksat omat kulut palkallasi eli puolet bruttomyynnistä menee kuluihin.se on toisen housuilla tuleen istumista.
        lisäksi esimiehet puhu muunneltua totuutta jatkuvasti.
        pääasia on myydä,eikä siinä ole kotiseuturakkaudella mitään tekemistä,että se niistä kirjoista.

        Puhut muunneltua totuutta? Viisivuotta olin kyseisessä työssä ja paras työ ikinä. Ei luoja laiskoja elätä.


    • ukuli

      Mä tienasin Botnialla 2000-3000 ecua kuussa. Kun jaksaa painia duunia, niin on tulojakin. Jos vaan jää kotiin makaamaan, niin ei tienaakkaan. Lopetin, kun seuraava projekti oli liian kaukana. Suosittelen. Mee vaan, jos oot ahkera.

      • Anonyymi

        Just näin, ei luoja laiskoja elätä.


    • Karoliina

      Hei!
      Kokeilin työtä. Kilometrikorvauksia ei makseta, ne vain hyvitetään niin, että osa palkkioista saa verottomana. Ehkä joku voi päästä heidän mainitsemiin tuloihin, mutta ei se helpolla tule ja työhön menee yli 40t viikossa, kun on 4t/vk koulutusta ja paperityöt kenttätyön päälle. Jonakin päivänä jos on huono tuuri voi saldo olla 0€ miinus bensakulut. Silloin suosittelen tätä työtä jos tietää voivansa myydä kallista kirjaa.

      • ei mölö

        Botnia-foton ongelma on sinne pesiytyneet luuseri-haaastattelijat, eli ne, jotka eivät viitti tehdä töitä ja valittavat sitten palkan pienuutta. Sillä alueella, jossa olin mukana, minä ja yksi toinen edustja möimme yli kolmasosan sen projektin kirjoista, vaikka haastattelijoita oli kymmenen. Syy oli selvä:me olimme ahkeria kiertäjiä.
        Pitkän työpäivät eivät vituttaneet sitten palkkapäivinä, käteen tuli melkein joka kerta lähemmäs kolme tonnia.
        Luuserireita meidän palkat vitutti, mutta ne ei kuitenkaan viittineet alkaa paiskoa töitä.
        Olisin jatkanut Botnialla, jos perhetilanne olisi sallinut.


      • Paras myyjä alueella
        ei mölö kirjoitti:

        Botnia-foton ongelma on sinne pesiytyneet luuseri-haaastattelijat, eli ne, jotka eivät viitti tehdä töitä ja valittavat sitten palkan pienuutta. Sillä alueella, jossa olin mukana, minä ja yksi toinen edustja möimme yli kolmasosan sen projektin kirjoista, vaikka haastattelijoita oli kymmenen. Syy oli selvä:me olimme ahkeria kiertäjiä.
        Pitkän työpäivät eivät vituttaneet sitten palkkapäivinä, käteen tuli melkein joka kerta lähemmäs kolme tonnia.
        Luuserireita meidän palkat vitutti, mutta ne ei kuitenkaan viittineet alkaa paiskoa töitä.
        Olisin jatkanut Botnialla, jos perhetilanne olisi sallinut.

        Olen entinen Botnian työntekijä ja en suosittelisi Botnialle aloittamista edes pahimmalle viholliselleni! Firman vd ja muut johdossa olevat ei muuta tee kuin loikoilee, juhlii ja käy metsästysreissuilla, kun me muut saatiin paiskia pitkiä päiviä, jotta saada edes jotain palkaksi. Tein n40 tunnin viikkoja, ja sain 800-1200 € kk!!! Olin alueemme paras myyjä, mutta mitä se auttoi kun kaikki peruivat ostot ja en saanut edes penniäkään niistä töistä. Luulin myyneeni hyvin aina kuukauden lopussa, mutta kun palkkalappu tuli, niin sain todeta että puolet aina puuttui. Kun sairastuin, en saanut sairaspalkkaa. Pomot vain syyttelivät toisiaan kun kyselin miksi. Älkää missään tapauksessa menkö Botnialle töihin! Provisio on ollut sama jo yli kymmenisen vuotta, eikä sitä kuulemma nosteta. Jos kritisoit, niin saat potkut.


      • Yöfisu
        Paras myyjä alueella kirjoitti:

        Olen entinen Botnian työntekijä ja en suosittelisi Botnialle aloittamista edes pahimmalle viholliselleni! Firman vd ja muut johdossa olevat ei muuta tee kuin loikoilee, juhlii ja käy metsästysreissuilla, kun me muut saatiin paiskia pitkiä päiviä, jotta saada edes jotain palkaksi. Tein n40 tunnin viikkoja, ja sain 800-1200 € kk!!! Olin alueemme paras myyjä, mutta mitä se auttoi kun kaikki peruivat ostot ja en saanut edes penniäkään niistä töistä. Luulin myyneeni hyvin aina kuukauden lopussa, mutta kun palkkalappu tuli, niin sain todeta että puolet aina puuttui. Kun sairastuin, en saanut sairaspalkkaa. Pomot vain syyttelivät toisiaan kun kyselin miksi. Älkää missään tapauksessa menkö Botnialle töihin! Provisio on ollut sama jo yli kymmenisen vuotta, eikä sitä kuulemma nosteta. Jos kritisoit, niin saat potkut.

        Itse edustajana toimineena ja läheltä asiaa seuraavana, voin tarkentaa muutamaa kohtaa edelliseen.

        Eiköhän aika monessakin firmassa pomot vapaa-ajallaan juhli, käy metsästysreissuilla tai tee jotain muuta mitä haluavat. Sehän on jokaisen oma asia meneekö kirkkoon vai metsästämään.

        Jos 800-1200 on ollut tuloksesi parhaana myyjänä, niin suoraan sanottuna aika surkeaa on ollut myynti sillä alueella. Toinen asia mikä on tuossa omituista on tuo "kaikki peruivat ostot". Nyt on kyllä myyjässäkin pakko olla jotain syytä asiaan. Onkohan henkilö oikeasti ajatellut missä syy voisi olla? Ei aina voi syyttää toisia. Ainahan on muutamia peruutuksia, (kummallista olisi, jos sellaisia ei koskaan olisi) mutta tuo on jo hyvin outoa.
        Itselleni tuli noin nollasta kahteen peruutusta noin kolmeakymmentä myyntiä kohti. Salaisuus tähän on se, että myy vain niille keitä asia tuntuu oikeasti kiinnostavan ja antaa asiakkaan itsensä päättää, muttei silti päätä kenenkään puolesta, ettei tätä kuitenkaan kiinnosta.

        Tuohon sinun sairausjuttuusi en osaa sanoa mitään, kun en siitä tiedä. Siihen tietenkin vaikuttaa lääkärintodistukset (ja niiden toimittaminen), kauanko kerkesit hommissa olla (perinteinen koeaika) yms. Eräs hyvin oleellinen asia on, että sinulla oli kaikki työajan paperit täytetty ja perille toimitettu. Tiedän erään tapauksen, joka jätti tekemättä jopa raportit (joiden perusteella palkat maksetaan) ja sitten ihmetteli missä palkka viipyy. Yritys on hyvin tarkka kaikista paperiasioista, kuten varmaan huomasitkin. En kyllä usko, että pomoilta näiden asioiden kysely tuottaisi tulosta, sillä kyseisessä yrityksessä on paljon työntekijöitä ja tietyt henkilöt palkattu tekemään tiettyjä konttoritöitä, joihin yhteys olisi pitänyt ottaa. Ei kait pomot tällaisia asioida hoida yleensäkään, kuin pienissä paikoissa.

        Oikeastaan siitä seikasta, että palkkauksessa nykyisillä polttoaineen hinnoilla tarkistettavaa hieman olisi, olen samaa mieltä, mutta tuo että provikka olisi sama kuin 10-vuotta sitten ei kyllä pidä paikkaansa.
        Itse kritisoin montaakin asiaa, enkä saanut potkuja. Muutokset ovat aikaa vieviä, mutta kyllä niitäkin tapahtui, kunhan asiat otti puheeksi oikeille henkilöille, oikein ja perustellen, eikä tyyliin "homma on perseestä".

        Itse tein ehkä keskimäärin noin kahdeksan ja puolen - yhdeksän tunnin päivää, iltavoittoisesti ja viitenä päivänä viikossa. Pidempääkin olisi voinut tehdä, mutta käytin ajan tehokkaasti, joten tuo riitti ihan hyvin. Jos olisin halunnut lisää liksaa, niin olisinhan voinut painaa vaikka kymmentuntisia päiviä, mutta tykkään nukkua todella pitkään aamuisin, eikä raha ole minulle ollut koskaan se ykkösasia. Se riittää, että sitä on juuri sopivasti.

        Minua harmittaa suuresti, kun joku ei osaa kertoa asioista kuin karrikoiden. Onhan se tietenkin hienoa, että saa omaa (erilaisista syistä johtuvaa) pahaa oloaan keventää, mutta asiallinen tyyli on paljon mukavampaa luettavaa ja se oma teksti kannattaa lukaista lävitse, ennen kuin sen heti ensimmäisenä mieleentulevan ilmoille menee töksäyttämään.


      • pillun nuolii
        Yöfisu kirjoitti:

        Itse edustajana toimineena ja läheltä asiaa seuraavana, voin tarkentaa muutamaa kohtaa edelliseen.

        Eiköhän aika monessakin firmassa pomot vapaa-ajallaan juhli, käy metsästysreissuilla tai tee jotain muuta mitä haluavat. Sehän on jokaisen oma asia meneekö kirkkoon vai metsästämään.

        Jos 800-1200 on ollut tuloksesi parhaana myyjänä, niin suoraan sanottuna aika surkeaa on ollut myynti sillä alueella. Toinen asia mikä on tuossa omituista on tuo "kaikki peruivat ostot". Nyt on kyllä myyjässäkin pakko olla jotain syytä asiaan. Onkohan henkilö oikeasti ajatellut missä syy voisi olla? Ei aina voi syyttää toisia. Ainahan on muutamia peruutuksia, (kummallista olisi, jos sellaisia ei koskaan olisi) mutta tuo on jo hyvin outoa.
        Itselleni tuli noin nollasta kahteen peruutusta noin kolmeakymmentä myyntiä kohti. Salaisuus tähän on se, että myy vain niille keitä asia tuntuu oikeasti kiinnostavan ja antaa asiakkaan itsensä päättää, muttei silti päätä kenenkään puolesta, ettei tätä kuitenkaan kiinnosta.

        Tuohon sinun sairausjuttuusi en osaa sanoa mitään, kun en siitä tiedä. Siihen tietenkin vaikuttaa lääkärintodistukset (ja niiden toimittaminen), kauanko kerkesit hommissa olla (perinteinen koeaika) yms. Eräs hyvin oleellinen asia on, että sinulla oli kaikki työajan paperit täytetty ja perille toimitettu. Tiedän erään tapauksen, joka jätti tekemättä jopa raportit (joiden perusteella palkat maksetaan) ja sitten ihmetteli missä palkka viipyy. Yritys on hyvin tarkka kaikista paperiasioista, kuten varmaan huomasitkin. En kyllä usko, että pomoilta näiden asioiden kysely tuottaisi tulosta, sillä kyseisessä yrityksessä on paljon työntekijöitä ja tietyt henkilöt palkattu tekemään tiettyjä konttoritöitä, joihin yhteys olisi pitänyt ottaa. Ei kait pomot tällaisia asioida hoida yleensäkään, kuin pienissä paikoissa.

        Oikeastaan siitä seikasta, että palkkauksessa nykyisillä polttoaineen hinnoilla tarkistettavaa hieman olisi, olen samaa mieltä, mutta tuo että provikka olisi sama kuin 10-vuotta sitten ei kyllä pidä paikkaansa.
        Itse kritisoin montaakin asiaa, enkä saanut potkuja. Muutokset ovat aikaa vieviä, mutta kyllä niitäkin tapahtui, kunhan asiat otti puheeksi oikeille henkilöille, oikein ja perustellen, eikä tyyliin "homma on perseestä".

        Itse tein ehkä keskimäärin noin kahdeksan ja puolen - yhdeksän tunnin päivää, iltavoittoisesti ja viitenä päivänä viikossa. Pidempääkin olisi voinut tehdä, mutta käytin ajan tehokkaasti, joten tuo riitti ihan hyvin. Jos olisin halunnut lisää liksaa, niin olisinhan voinut painaa vaikka kymmentuntisia päiviä, mutta tykkään nukkua todella pitkään aamuisin, eikä raha ole minulle ollut koskaan se ykkösasia. Se riittää, että sitä on juuri sopivasti.

        Minua harmittaa suuresti, kun joku ei osaa kertoa asioista kuin karrikoiden. Onhan se tietenkin hienoa, että saa omaa (erilaisista syistä johtuvaa) pahaa oloaan keventää, mutta asiallinen tyyli on paljon mukavampaa luettavaa ja se oma teksti kannattaa lukaista lävitse, ennen kuin sen heti ensimmäisenä mieleentulevan ilmoille menee töksäyttämään.

        kun niin tunnut tietävän asioiden todellisen luonteen. mee kuule saunan taa, niin mä tuun sut lopettaan...


      • Yöfisu
        pillun nuolii kirjoitti:

        kun niin tunnut tietävän asioiden todellisen luonteen. mee kuule saunan taa, niin mä tuun sut lopettaan...

        Opettajan hommassa ei saa nukkua pitkään aamuisin. Joten kiitos, mutta ei kiitos.

        Eli ne jotka tietää asiasta pitäisi lopettaa, jotta tuollaiset "p*ll*n nuolii" tyypit saisivat huudella vapaasti saunan takaa ilman minkäänlaista asiallista keskustelua. Pitäkää suomen suurin vessanne. (Jossain muualla on sentään oikeaa keskustelua.)


    • Teen töitä kyseiselle

      firmalle juuri tällä hetkellä.
      Mielestäni työn on erittäin kivaa ja mukavaa.Saa itse suunnitella työpäivänsä kulun, kunhan tekee vähintään 5-9 haastattelua päivässä.Tulot tulevat sen mukaisesti ja myyntiprovisiot päälle.Olen ainakin tyytyväinen ensimmäisen kuukauden tulokseen.Tienesteille pääsee kun tekee heti alussa selväksi että tekee 5 päiväistä työviikkoa ja vaadittavat haastattelut.Minulla ainakin tulee hyvä liksa ensimmäiseltä kuukaudelta.

      • haastattelija X

        Botnialle työskentelevän edustajan palkkio määräytyy täysin tehdyistä haastatteluista ja myydyistä teoksista. Ahkeruus palkitaan. Enemmän kuin kirjoitustaitoa työ vaatii myyntitaitoa ja aikaa paneutua työhön. Työpäivä venyy myöhään iltaan ja perheesi/kissasi/naapurisi on nukkumassa sinun tullessasi töistä kotiin. Mutta mitä siitä? Sitkeydelläsi sinulla on päivässä tienattuna 200 euroa ja autostasi hajosi metsätaipaleella vain yksi rengas. Renkaita saa taas uusia ja levätä voi kun rahanhimoltaan malttaa!


      • kahden eri firman välillä

        Piti ihan vastaamaan ruveta, kun näytti ikävältä kun entistä työnantajaa verrattiin erääseen nimeltämainitsemattomaan, huomattavasti myöhemmin kirjatuotantoon mukaan lähteneeseen, kopiofirmaan. Jokainen joka asiaan on perehtynyt tietää miten tämä toinen yritys tuli mukaan kirjoja tekemään.

        Tiedän tämän "vastaavan" firman. Korjauksena edelliseen viestiin: Botnialla työntekijät eivät ole "itsenäisiä yrittäjiä" kuten ko firmassa. Jokainen työntekijä on palkattu työntekijä. On totta että korkeintaan puolet palkasta pystyi saamaan verottomana todellisten kulujen perusteella ja se menee täysin lakia noudattaen. (Tulospalkkaus on aika yleistä myyntialalla.) Yritys on tarkka veroista, papereista ja myyntisopimuksista. Jos jokin paperi oli väärin täytetty, niin joutui lähtemään asiaa korjaamaan. (Itse jouduin kerran tekemään noin kuudenkymmenen kilometrin lenkin, kun olin mokannut eräässä paperissa. Opin, kantapään kautta, että joka mokaa niin saa itse jälkensä myös korjata.)

        Verokortti oli tottakai oltava että palkan sai. Sitä pyydettiin jo ensimmäisenä päivänä. Tuloja ei todellakaan itse tarvinnut ilmoitella vaan sen hoisi yritys. Palkat saapuivat ajallaan. Itse tarkistin jokaisen palkan ja aina se näytti menneen oikein.
        Itse vaihdoin työtä, koska seuraavat alueet olisivat olleet liian kaukana.

        Työ on sellainen, että kaikki eivät siinä pärjää. Erilaisten ihmisten kanssa täytyy tulla toimeen ja paras työaika on myöhäiseen iltaan saakka. (Tottakai, koska ihmiset ovat pääosin päivisin töissä.) Toisaalta aamut olivat vapaita ja se kävi minulle todella hyvin, aamu-uninen kun olen.

        Eli lyhyesti sanottuna. Älkää sekoittako toisen firman touhuiluja sellaiseen joka hoitaa lakisääteiset asiat kuten ne kuuluu.


      • dasler
        kahden eri firman välillä kirjoitti:

        Piti ihan vastaamaan ruveta, kun näytti ikävältä kun entistä työnantajaa verrattiin erääseen nimeltämainitsemattomaan, huomattavasti myöhemmin kirjatuotantoon mukaan lähteneeseen, kopiofirmaan. Jokainen joka asiaan on perehtynyt tietää miten tämä toinen yritys tuli mukaan kirjoja tekemään.

        Tiedän tämän "vastaavan" firman. Korjauksena edelliseen viestiin: Botnialla työntekijät eivät ole "itsenäisiä yrittäjiä" kuten ko firmassa. Jokainen työntekijä on palkattu työntekijä. On totta että korkeintaan puolet palkasta pystyi saamaan verottomana todellisten kulujen perusteella ja se menee täysin lakia noudattaen. (Tulospalkkaus on aika yleistä myyntialalla.) Yritys on tarkka veroista, papereista ja myyntisopimuksista. Jos jokin paperi oli väärin täytetty, niin joutui lähtemään asiaa korjaamaan. (Itse jouduin kerran tekemään noin kuudenkymmenen kilometrin lenkin, kun olin mokannut eräässä paperissa. Opin, kantapään kautta, että joka mokaa niin saa itse jälkensä myös korjata.)

        Verokortti oli tottakai oltava että palkan sai. Sitä pyydettiin jo ensimmäisenä päivänä. Tuloja ei todellakaan itse tarvinnut ilmoitella vaan sen hoisi yritys. Palkat saapuivat ajallaan. Itse tarkistin jokaisen palkan ja aina se näytti menneen oikein.
        Itse vaihdoin työtä, koska seuraavat alueet olisivat olleet liian kaukana.

        Työ on sellainen, että kaikki eivät siinä pärjää. Erilaisten ihmisten kanssa täytyy tulla toimeen ja paras työaika on myöhäiseen iltaan saakka. (Tottakai, koska ihmiset ovat pääosin päivisin töissä.) Toisaalta aamut olivat vapaita ja se kävi minulle todella hyvin, aamu-uninen kun olen.

        Eli lyhyesti sanottuna. Älkää sekoittako toisen firman touhuiluja sellaiseen joka hoitaa lakisääteiset asiat kuten ne kuuluu.

        botnia propagandaa jälleen.

        työntekijät vaihtuu,niin ettei kerkiä nimiä oppimaan.


      • vaan korjaus propagandaan
        dasler kirjoitti:

        botnia propagandaa jälleen.

        työntekijät vaihtuu,niin ettei kerkiä nimiä oppimaan.

        Korjasin, ettei sekoiteta toisen firman hyvinkin epämääräisiin touhuiluihin.

        Työntekijöiden pysyminen töissä on asia aivan erikseen. Osa työtä yrittäneistä oli kyllä sellaisia, jotka eivät syystä tai toisesta olleet missään muussakaan työssä viihtyneet (tai pysyneet). Osasta vain ei yksinkertaisesti ollut kyseiseen työhön, mutta halusivat kuitenkin kokeilla. Aina porukassa oli joku uusikin kasvo, jolle homma soveltui. Itse ainakin tykkäsin ja meillä oli hyvä pitkäaikainen porukka. Oli niitäkin jotka yrittivät saada helpon rahan työtä ja lopettivat nopeasti kun huomasivat, ettei homma mitään kovin helppoa ollutkaan. Pitkää päivää joutuu tekemään, jotta hyvät tienestit irtoaa. Itse olin erittäin tyytyväinen saamiini tuloihin, mutta tein kyllä paljon hommiakin.


      • sara

        tehnyt töitä botnialle vuosia sitten.Vaikka niitä haastatteluja olisikin saanut päivässä paljon,eihän se riittänyt,kirjaa piti myydä vaikka väkisin,se on pääasia.Muuten esimies ryppyili raporttipäivinä ja kyseli miksei enempää kauppoja ole tullut. Ainakin alueella missä olin,esimies vaati hirveän pitkää päivää,6 päiväistä viikkoa ja tosiaan pakkomyyntiä. Sitä en itse harrastanut mutta tiesin että jonkun siihen sortuneen kaupoista suuri osa peruuntui.Mutta olihan mukava raportilla istuessamme lyödä tauluun komeat lukemat. Tulin niin paljon tietämään firman pimeästä puolesta etten ikinä enää sinne mene.


      • entinen myyjä onneksi
        sara kirjoitti:

        tehnyt töitä botnialle vuosia sitten.Vaikka niitä haastatteluja olisikin saanut päivässä paljon,eihän se riittänyt,kirjaa piti myydä vaikka väkisin,se on pääasia.Muuten esimies ryppyili raporttipäivinä ja kyseli miksei enempää kauppoja ole tullut. Ainakin alueella missä olin,esimies vaati hirveän pitkää päivää,6 päiväistä viikkoa ja tosiaan pakkomyyntiä. Sitä en itse harrastanut mutta tiesin että jonkun siihen sortuneen kaupoista suuri osa peruuntui.Mutta olihan mukava raportilla istuessamme lyödä tauluun komeat lukemat. Tulin niin paljon tietämään firman pimeästä puolesta etten ikinä enää sinne mene.

        Olin vuosia sitten Botnialla töissä. Päivät olivat pitkiä eikä se haitannut, ja myynti taisi olla kohtuullista tasoa eli jatkuvasti 24 kirjaa kuukaudessa. Sillä eli kyllä.

        Huonoja puolia oli kuitenkin enemmän: Jatkuvasti sai kuulla ihmisiltä, miten teki puolirehellistä työtä, oli eksymisiä pimeillä metsäteillä, todella hankalia asiakkaita, joita kuitenkin piti yrittää puhuttaa ja kerran humalainen mies
        jopa kävi minuun käsiksi. Joskus en onnistunut
        myymään pitkään aikaan mitään, ja usko meinasi loppua. Itkeskelin välillä autossa tien varressa ja opin polttamaan tupakkaa selvinpäin.

        Puolen vuoden päästä oli jo vaikeuksia nukkua, näin painajaisia työstä, jatkuvasti vain työasiat pyörivät mielessä. Häpesin sitä, miten osa myyjistä todellakin vain myi, eikä välittänyt siitä tuliko teksteistä hyviä; itseäni todella kiinnostaa paikallishistoria ja pyrin aina tekemään haastatteluista virheettömiä ja mahdollisimman kiinnostavia myös sukututkijoita ajatellen.

        oli toki mukaviakin asiakkaita, kuten mummeleita jotka tarjosivat kahvia ja tuntuivat olevan todella ilahtuneita, kun edes joku tuli vieraisille, ja he kertoivat usein mielenkiintoisia tarinoita talojensa historiasta.
        Väkisin en myynyt koskaan- sellainen on minusta todella vastenmielistä.

        Nyt minulla on koulutustani vastaava tuntipalkkainen työ, jossa olen viihtynyt hyvin useita vuosia. Joka aamu kun herätyskello soi puoli viideltä, kiitän onneani ettei minun tarvitse mennä soittamaan yhtäkään ovikelloa.


    • Tuhkastatarkkailee

      Yllättäen vuonna 2012 on Botnia-Foto hiljaa, vain noustakseen uudelleen tuhkasta. Koska nousee, niin odotellaan vielä muutama vuosi.

    • Jaa ostat vai

      Nämä arvoteoksen ideoijat ja tekijät rannikolta tykkäävät tehdä teoksia aina välillä. On se kumma juttu muuten ihmisten into ostaa noitakin järkäleitä, vaikka ensi kovaa väitetään, että mitää en osta.

      Ostavat kumminkin.

      Terveisin entinen myyjä Botnia-Fotolta.

      Lopussa: heidän nykyinen kotisivunsa: Sieltä löytyy Stig, joka muuten yllättäen voitti arvonnassa taulutelevision muinaisina vuosina.

      On se kans paikaalisuutinen kun Botnia-Foton perustaja/ideoija saa lisäksi vielä kivan laitteen orjatyön lisäksi. Hyvä.

      http://www.botnia-foto.fi/index_fi.html

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      424
      4655
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1660
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1401
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1309
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1204
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1141
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      950
    9. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    10. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      827
    Aihe