Pupun elinikä??

J&K

Kuinka vanhaks kanit yleensä elää? Tiedän, että se riippuu kanin koosta ja rodusta yms... Mulla on noin 2,5-3 kilonen risteytyskani, että osaisko joku sanoa, kuinka vanhaks tällänen voi elää? Mikä on esim. keski-ikä?? Kani on ollut ihan terve, kerran oli virtsarakontulehdus, mutta ei muuta...

52

19792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kissaa

      voi elää kahdeksankin vuotiaiksi, oma kani kuoli yksivuotiaana noin kun sairastui suolitukokseen, ja tajuttiin liian myöhään (kani hoidossa oli sillo..)
      ja nyt taas toinen kanini on yli kaksi vuotias.
      mutta voi elää 8 vuotiaaksin ja ylikin?

    • hande

      oon ottanu selville et kanin keskimääränen ikä on jtn 5-8 vuotta mut kaverin kani eli 9-vuotiaaksi. :) riippuu vähän.

      mul on kääpiökani, risteytys (hollantilais, leijonaharjas, kääpiöluppa). :)

      • pupumursu

        Mun yks kani eli yli 12 vuotiaaks, ja täl hetkel yks kaneistani on 10v. Mut se pupun keski märäinen elin ikä on jotai 5-8


      • Anonyymi
        pupumursu kirjoitti:

        Mun yks kani eli yli 12 vuotiaaks, ja täl hetkel yks kaneistani on 10v. Mut se pupun keski märäinen elin ikä on jotai 5-8

        Mä teen ajtuskarttaa pupuista. :-)oon kolmosel


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä teen ajtuskarttaa pupuista. :-)oon kolmosel

        Mun kaveri on pupu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä teen ajtuskarttaa pupuista. :-)oon kolmosel

        :D


    • n-79

      Niinkuin jo mainittiin riippu paljon esim. rodusta. Asiaan vaikuttaa monet seikat.

      Sanotaan, että pienemmät rodut ovat pitkäikäisempiä, kuin suuremmat, mutta tuokin yksilökohtaista. Riippuu siitäkin, miten kania hoidetaan.

      Vanhimmaksi elänytkani itselläni on ollut 11,5 vuotias. Tiedän kyllä tapauksen, jossa on ssavutettu kunnioitettava 13- vuoden ikä...

      • pupumursu

        Nii, meilläkin eli tämä kääpiö yli kaksitoistavuotiaaksi, ja isommat elivät yhdeksän vuotiaiksi

        Käpiökanit elävät noin. 10vuotta
        Pienihköt kanit noin. 8vuotta
        Isohkot kanit noin. 6vuotta
        Jättikanit noin. 4v.


    • oli meillä

      Mulla oli kani, ostin sen vuonna 2000 ja nyt muutama päivä sitten sain tiedon (asui siskollani tallissa) että se on kuollut. Ikää hälle tuli 5v ja 7kk. Siskoni oli punninut se kerran ja se oli painanut 2,5 kiloa.

    • Triu

      Mulla oli pieni risteytys puppe ja hän eli 13-vuotiaaksi, piti sitten lopettaa kanivanhus kun tuli keuhkoihin kasvain, ties kuin pitkään olisi elänyt jos ei tätä olisi tullut.

      • kaniini324

        mun eli 7-8 vuotiaaks


      • Tapau

        Aika pitkään elänyt jos 13 vuotiaaksi!!


      • Taru3813

        Kuinka kauan nää risteytys vai mikä olijaa elää


      • Anonyymi

        Meidän kani on jo n.10 ja se on leijonaluppa mutta kaverin kani on nyt n. 8 vuotta ja se on risteytys en tosiaan tiedä mitä rotuja siinä on


    • hiipeliii

      Kanin elinikään vaikuttaa sen ruoka. Kanit elävät pidempään, kun niille ei anneta lihottavia herkkuja, kuten pähkinöitä. Viljat ja pähkinät aiheuttavat niillä nimittäin sydämen ja maksan rasvoittumista. Suolitukosta voi ennalta ehkäistä antamalla kanille tölkkiananas mehua.

      • elää

        15-vuotiaaksikin. Ei ole mitenkään ihmeellistä. Riippuu aika paljon rodusta.

        Jotkin isommat rodut saattavat elää esim. vain 4-vuotiaaksi.

        Kanisi painosta päätellen kanisi saattaa elää 7-12v. Kanisi ei ole pienin mahdollinen eli se vähentää hiukan sitä elinikää, mutta koska kanisi on vain 2,5-3kg, se saattaa olla jokin kääpiörotuisista. Toisaalta mikäli kanisi on oikeasti kääpiörotuinen, se on tod. näk. ylipainoinen eli se vähentäisi sitä elinikää myös.


      • Eli 15 vuotiaaksi
        elää kirjoitti:

        15-vuotiaaksikin. Ei ole mitenkään ihmeellistä. Riippuu aika paljon rodusta.

        Jotkin isommat rodut saattavat elää esim. vain 4-vuotiaaksi.

        Kanisi painosta päätellen kanisi saattaa elää 7-12v. Kanisi ei ole pienin mahdollinen eli se vähentää hiukan sitä elinikää, mutta koska kanisi on vain 2,5-3kg, se saattaa olla jokin kääpiörotuisista. Toisaalta mikäli kanisi on oikeasti kääpiörotuinen, se on tod. näk. ylipainoinen eli se vähentäisi sitä elinikää myös.

        se oli joku kääpiökani,pienet korvat ja melko isot silmät, sai olla vapaana silloin kun halusi.kuoli sit vanhuuteen.


      • pupumursu
        elää kirjoitti:

        15-vuotiaaksikin. Ei ole mitenkään ihmeellistä. Riippuu aika paljon rodusta.

        Jotkin isommat rodut saattavat elää esim. vain 4-vuotiaaksi.

        Kanisi painosta päätellen kanisi saattaa elää 7-12v. Kanisi ei ole pienin mahdollinen eli se vähentää hiukan sitä elinikää, mutta koska kanisi on vain 2,5-3kg, se saattaa olla jokin kääpiörotuisista. Toisaalta mikäli kanisi on oikeasti kääpiörotuinen, se on tod. näk. ylipainoinen eli se vähentäisi sitä elinikää myös.

        "moni"
        Noh moni elää kyllä 10-15vuotiaaksi se on totta, joskin on tapauksia jotka elävät ainakin 16vuotiaiksi:)


    • laura..

      Meidän kani on syntynyt vuonna 1997 ja vielä porskuttaa menemään!

    • kani fani

      kuinka kauan luppakorvakanit eläää suurin piirtein.......

      • pupumursu

        Koosta riippuen, mutta käpiöluppa elää noin 6-8 vuotiaaksi, mutta hyvässä hoidossa myös 10vuotta:)


    • Anssikki

      Itsellä on pian 8v iso risteytyskani (n. 5kg). Joten kanin kokokaan/rotu ei aina kerro kaikkea.

      • pupumursu

        Ton kokoset kanit elävät noin 9v. Ainakin meillä joten ei ainakaan vielä tavallista vanhempi:)


    • dirlandaaa1

      Vaikka oletetaan että pienemmät rodut elää pitempää kuin suuremmat niin se kai osittain pitää paikkaansa. Luulen että kääpiöluppia on jalostettu liikaa/ tietämättömät harrastelijat ovat 'jalostaneet' ja lupat kuolevat aikaisemmin kuin ennen. Ei ole tullut vastaan yli 10v luppia

      http://www.petsie.fi/pets/ Laittakaa hakuun 'laji' ja 'rotu', klikatkaa 'laajennettu haku' ja laittakaa syntymävuosi sen mukaan minkä ikäisiä etsitte. Vanhimpia kluppia taisivat olla 9-vuotiaat, mutta profiilin omistajat eivät välttämättä ole käyneet paikalla pitkää aikaan (onko kani sillä välin kuollut?).

      • Jalmari-kääpiöluppa

        Kääpiöluppa ei ole sellainen rotu, jota olisi jalostettu "pilalle." Hyvä rotu, joka on ystävällinen, sosiaalinen ja kiltti.


      • pupumursu

        Ei minullakaan, mutta yksi on tullutkin vasta vastaan, se on vasta 1,5v.


    • KATARIINA001

      Mä ehkä saan kanin! Se on ,mun äidin kani jonka koira ja kani eivät tuu yhteenää keskenää.Äiti ehkä lupas ottaa sen mutta tomi isäpuoleni ei suostu siihen.Käännäämme kyllä Tomin pään!!"! Lähettääkää kanista tietoa [email protected],. Tarvin apuaa!Toivoo Katariina001

      • ostatkoo

        Mistäpäin olet? Olisi edullisesti kanillesi heinää.


    • kdnjohroubiyv

      moi meillä on 13-vuotias pupu mikä ei ole vielä kuollut.

    • joona

      äjgg
      ------ khjhfdj£££££

      • joona

        meillä on pupu myös ja sen nimi on Leo


    • joona

      moi meilläkin on pupu onko se Kdnjohroubiyv äitilläsi sellanen kani että se kusee lattialle meijän kani se kusee joskus lattialle

    • TIETOA!

      No sellaset ranskanlupat (Jättikaniinit) 2,5-5 kiloset kaniinit on sitä 7-12 vuoden ikäluokkaa (Paitsi esim ripuli lyhentää jättikanin ikää jos sitä ei nopeasti hoideta / huomata.) Pikkupupuset (Hermeliini, kääpiöluppa.) noin 90 grammaa / 1 kilo sellasii jotain niin ne on yleensä ikäluokkaa 4-8 vuotta. (Tosi on poikkeuksiakin kun kani kuolee esimerkiksi sydänkohtaukseen ja se on yleistä) Itselläni on 8 kania. Lapsena (5v) sain ekan kanini (Sekarotu) eli 3 v. (En osannut hoitaa -.-)

      • pupumursu

        Jättikanit elää 4-6vuotta ja voivat painaa huomattavasti enemmän kuin 5kg
        Pienet kanit elävät 8-15 vuotta ja voivat painaa 2kg mutteivät 90g niinkuin kirjoitit


    • kanitus

      Ranskis kyllä elää huomattavasti vähemmän keskimäärin kuin pieni hermeliini. ISot rodut lyhempi ikäisiä kuin pienemmät. Sama kuin koirilla.

      Jättirodut painaa yli 6 kg. Pienen rotujen edustajat painaa 2,5-3,1kg. Väliin mahtuu monta eri koon edustajaa :)

      • murmelixi

        Pienet rodut voi painaa alle kilon, mutta allekirjoitan kanssasi että isot rodut elävät lyhyemmän elämän kuin pienet. Poikkeuksiakin löytyy


    • murmelixi

      Sydänkohtauksia pystyy ehkäisemään riittävällä liikunnalla kanin nuoruudessa. Sydänlihas vahvistuu. Tän luin jostain, mutta vaikka ei olisikaan totta niin mieluummin liikuttaisin kaniani mahdollisimman paljon kuin ottaisin riskin pitämällä kanin vähäisellä liikunnalla.

    • moivyhy

      Naapurin kani on elänyt vähän yli 10 vuotiaaksi ja elossa on vieläkin. (Kääpiökani) ulkohäkissä elänyt koko elämänsä koska sitä ei saa siirrettyä navettaan.On sillä ollut kaverikin mutta se on kuollut jo.

    • About 6v-7v eläävät

    • puput

      Mulla ollut kymmenkunta hermeliiniä (noin 1 kg painoisia), joista melkein kaikki ovat eläneet vähintään 7-8-vuotiaiksi, vanhin eli yli 11 vuotta. Isommat rodut ovat kaiketi lyhyempi-ikäisiä, kuten täällä on moneen kertaan todettukin.

    • PuPi

      oisko täällä ketään kuka kania ois vailla? :)

      Myydään hyvään ja rakastavaan loppuelämän kotiin 3- vuotias risteytyskani ( tyttö, harmaa luppakorva) häkkeineen ja kaikkine muine tarvikkeineen Porvoossa. hp. 50e. KIIRE. kuvia ja muita tietoja saa ottamalla yhteyttä puhelimitse num. 044 9528356, on asunut kissojen kanssa samassa taloudessa ensimmäiset 2,5 v.

    • Mie vaan

      Meillä eli kääpiökani vain 3v. (Kurkkuinfektio tjsp) toinen kanini on nyt 4v. eikä ole oiken vanhentunut vaikka tietenkin poikasena oli erilainen.

    • Mutzku

      Mun kääpiöleijonaharjaskani on 8vuotias tosi hyvässä kunnossa. Ei näytä ikä painavan painoa sillä on noin 2-3kg. Toivotaan että on vielä monta elinvuotta jäljellä :)

    • kkky

      Oma kanini vasta 3-vuotias, mutta kaverin belgianjätti eli 15-vuotiaaksi.

    • 774877

      Minulla on 11-vuotias hermeliini. Kyllähän kani hyvillä geeneillä ja hyvällä hoidolla elää pitkään

    • Paistikakkone

      Riippuu vähä mun kani eli yheksä vuotiaaks

    • Anonyymi

      Koh meille on tulossa kani huom (ehkä) ja se on en tiiä onko hermeliini niin kuinka kauan hermeliinit elää?

    • Anonyymi

      Minkä ikäiseksi leijonan lupat elää?

    • Anonyymi

      Mulla on ollu 2 leijona harjasta..muyta en tiiä kuinka vanhaksi sun kani tai teidän kanit voi elää...mutta mun toine eli ainakin 16v. Ihan terveenä, sokea kyllä oli muyta ei pahasti..sitten alkoi tulla outoa ääntä ja vietiin lääkäriin, se piti lopettaa sillä oli huonossa kunnossa kehon perusteella ja oli sille parempi niin. Toinen taas eli 12v. Ja sekin alkoi tekemään sitä ääntä joka aiheutti lääkäriin viennin. Mutta kanin ikää ei voi arvioida oikeen rodusta päätellen eikä koosta. Sillä kani voi elää vaikka 18v. JOS sitä hoitaa hyvin. Joku maailman ennätys oli just se 18v. Tästä tulee nyt aika pitkä joten en haluu uuvuttaa teitä!! Joo mitä mä täällä selitän🥱HEIPPA!!

    • Anonyymi

      Meidän äitien kääpiökani eli 14,5 vuotiaaksi kun se oli hoitanut sitä todella hyvin ja ei ollu ikinä mitää sairauksi

      • Anonyymi

        Siis äitin


    • Anonyymi

      Kuinka kauan käpiö puput ylensä elää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5630
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3567
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1692
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1690
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      91
      1156
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe