Mikä linux distro mummolle?

Petsku

Pitäis asentaa mummolle linux niin mikä olisi paras disto sille? Ubuntu tahi fedora ei käy sillä niitähän pitää jatkuvasti päivittää. Joten siis sen tulisi olla sellainen mitä ei tarvitsisi enään ikinä päivittää tai distro hoitaisi itse asiansa. Ohjelmia ei tarvi olla, kuin nettiselain. LiveCd:tä en suosi sillä se voi vaikka hukkua.

Olen hieman ajatellut debianin sargea sillä siinähän kai tietoturvapäivitykset päivittyvät automaattisesti. Vai?

Muitakin saa ehdottaa ja perustella.

9

1083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väärät...

      "Joten siis sen tulisi olla sellainen mitä ei tarvitsisi enään ikinä päivittää tai distro hoitaisi itse asiansa. "

      Lähtökohtasi on väärä. Fedorassa on oma automaattinen päivityspalvelunsa yumd. Ubuntu sun muut saa ajastetuksi hoitamaan päivitykset automaattisesti.
      Kaikkia jakeluja on päivitettävä - välttämättömin osin.
      Ubuntu on vain Debian-variaatti, ja toimii täysin kuin Debian. Joten hieman makuasia, asentaisitko Ubuntun tai Debianin.
      Vielä, jos hoitelet Mummon koneen etänä kuntoon, ei sekään olisi kummempi ongelma.

      • Petsku

        Joskus käytin fedoraa ja mielestäni päivitykset piti aina sallia eli ei asennellut niitä huomaamattomasti taustalla kysymättä mitään. Onko uudemmassa tämä muuttunut vaiko kysyykö edelleen, että halutaanko päivitykset asentaa?

        Mitenkä tuo automaattinen päivitys tehdään esim. Ubuntu:lla?

        Entä mikä olisi hyvä työkalu etäkäyttöön?


      • Petsku kirjoitti:

        Joskus käytin fedoraa ja mielestäni päivitykset piti aina sallia eli ei asennellut niitä huomaamattomasti taustalla kysymättä mitään. Onko uudemmassa tämä muuttunut vaiko kysyykö edelleen, että halutaanko päivitykset asentaa?

        Mitenkä tuo automaattinen päivitys tehdään esim. Ubuntu:lla?

        Entä mikä olisi hyvä työkalu etäkäyttöön?

        puhtaasti SSH tai sitten esim. webmin (http://www.webmin.com/), jolloin menee selaimella säätäminen... Tai jos on kaistaa, niin vnc/fnx(FreeNX)....


      • väärät...
        Petsku kirjoitti:

        Joskus käytin fedoraa ja mielestäni päivitykset piti aina sallia eli ei asennellut niitä huomaamattomasti taustalla kysymättä mitään. Onko uudemmassa tämä muuttunut vaiko kysyykö edelleen, että halutaanko päivitykset asentaa?

        Mitenkä tuo automaattinen päivitys tehdään esim. Ubuntu:lla?

        Entä mikä olisi hyvä työkalu etäkäyttöön?

        Tietosi yummista on vanhentunut tai puutteellinen.
        Yumd on palvelu. Ja yummissa itsessäänkin vipu -y, joka siis vastaa automaattisesti kyselyyn "asennetaanko" myöntävästi. Debianin ja monen muun jakelun mukaan, Fedora päivityksiä ei voi rajoittaa vain esim. tietoturvapäivityksiin - se on toki jonkinasteinen puute. Yum päivittää kaikki päivitettävissäolevat paketit. Jokatapauksessa päivitän Fedorassa aina kaikki tarjollaolevat ohjelmat (Päivityshän tarkoittaa nimenomaan niitä ohjelmia, jotka koneelle on asennettu paketinhallinnan avulla).

        Minkä hyvänsä paketinhallintasoftan voit automatisoida sopivalla skriptillä cronilla tai anacronilla.


    • ...

      Debian sarge on hyvä valinta. Siitä vaan tietoturvapäivitykset päälle.

      • Petsku

        Eikö ole oletuksena päällä noi tietoturvapäivitykset sargessa? Jos ei niin miten laitetaan?


      • ...
        Petsku kirjoitti:

        Eikö ole oletuksena päällä noi tietoturvapäivitykset sargessa? Jos ei niin miten laitetaan?

        Siis vaan eli ainoastaan... Kyllä sinä joudut kuitenkin vähän opettelemaan asioita, jos "mummoxin" aiot pystyttää.


    • arienq

      Toi uusin Suse vois olla hyvä. Itsellä ei tästä ole vielä kokemusta, mutta Novell:n distrot ovat olleet mielestäni laadukkaita.

      http://www.novell.com/linux/suse/

    • Pentti Nelonen

      Jos naapurin erkki 14vee ei osaa käyttää linuxia niin vielä vähemmän mummosi osaa. Kannattaa asentaa hänelle vain windows koneeseen niin kaikki toimii, helposti ja vaivattomasti. Eikä ole myöskään jatkuvaa virus ja tietoturva-ongelmia, kuten linuxissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      784
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      24
      447
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      417
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      406
    Aihe