Harveri

Mets.om

Tuo harverihan on hyvä keksintö,sillä kun harventaa ja tekee urat vaikka 40 m välein,niin jää paljon puita lihomaan seuraavaan hakkuuseen.Kerrassaan mainio kapistus.

14

2230

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • metsuri

      vekotin,mutta on kyllä myös arvokas.Harveria kannattaisi tilata metsätöihin enemmän,niin yrittäjät tulisivat toimeen.Harverin tekemä työjälki on todella hyvää,varsinkin pehmeillä mailla.

      • Risupartanen.

        Hyvä,se on varmasti hyvä!! ;-) Toisin on sitten kun,isolla päätehakkuu.harvesterilla mennään harvennusmetsään ja sitten vielä isommalla ajokoneella haetaan puut pois.


      • Kusetusta
        Risupartanen. kirjoitti:

        Hyvä,se on varmasti hyvä!! ;-) Toisin on sitten kun,isolla päätehakkuu.harvesterilla mennään harvennusmetsään ja sitten vielä isommalla ajokoneella haetaan puut pois.

        Harveri on lelu. Samat työt tekee moottorisahalla riuska ammattimetsuri, tai metsänomistaja.
        Maksanee tuommoiset 100 tuhatta egee. Jumalauta, sillähän saa omakotitalon haja-asutusalueelta. On edes katto pään päälle.
        Harveri kuuluu samaan kusetussarjaan, kuin yrittäjämetsuritouhukin.
        Näihin hommiin ei laskutaitoiset erehdy !


    • onkaan

      harveri? Harvesterista olen tietoinen, mutta harveri?

      • kuukkeliin

        sana harveri, kokeile onnea, ja sieltä videoesittely, ja siitä harveri, niin kas, se on siellä metsässä töissä!


      • hakkuu
        kuukkeliin kirjoitti:

        sana harveri, kokeile onnea, ja sieltä videoesittely, ja siitä harveri, niin kas, se on siellä metsässä töissä!

        kyllä tuommoisen koneen ottaa mielellään omaankin metsään,siinä kuljettaja näkee mitä tekee.


      • kuukk...
        hakkuu kirjoitti:

        kyllä tuommoisen koneen ottaa mielellään omaankin metsään,siinä kuljettaja näkee mitä tekee.

        Hyvässä maastossa, raivatulla palstalla, varmaan ihan ok.
        Mutta:Sata tonnia on aika paljon. Pysyykö yrittäjä leivissä, paleltuuko talvella. Oppiiko vanha mies käyttämään.Vasen ja oikea menee sekaisin, kun kuski kääntyy. Kuitenkin täytyisi raivaus hoitaa, siis sahamiestä tarvitaan. Aika näyttää, jääkö kone elämään.


      • raivaus
        kuukk... kirjoitti:

        Hyvässä maastossa, raivatulla palstalla, varmaan ihan ok.
        Mutta:Sata tonnia on aika paljon. Pysyykö yrittäjä leivissä, paleltuuko talvella. Oppiiko vanha mies käyttämään.Vasen ja oikea menee sekaisin, kun kuski kääntyy. Kuitenkin täytyisi raivaus hoitaa, siis sahamiestä tarvitaan. Aika näyttää, jääkö kone elämään.

        pitää tehdä,harventaa millä koneella tahansa.


      • korjuumenetelmät
        kuukk... kirjoitti:

        Hyvässä maastossa, raivatulla palstalla, varmaan ihan ok.
        Mutta:Sata tonnia on aika paljon. Pysyykö yrittäjä leivissä, paleltuuko talvella. Oppiiko vanha mies käyttämään.Vasen ja oikea menee sekaisin, kun kuski kääntyy. Kuitenkin täytyisi raivaus hoitaa, siis sahamiestä tarvitaan. Aika näyttää, jääkö kone elämään.

        Hmm puhuu kyllä järkeä. Metsään voidaan tuoda vaikka kuinka hienoja härveleitä, mutta homman jatkuvuus on kiinni tehon/taloudellisuuden suhteesta.
        Yksittäisissä esim maisemanhoidollissa kohteissa kevyt kalusto antaa hienon tuloksen, tämä pätee myös pahoilla pehmeiköillä.
        Puun korjuun kannattavuus määritellään tienvarsihintoina, eli hintana minkä puu maksaa toimitettuna autokuljetuskelpoiseen varastoon.

        Vaikka viime vuosina koneyrittäjille maksettavien taksojen reaalinen taso on laskenut, ainakin työnantajanani tavoittelee edelleen porttihintojen laskua.(porttihinta sis. myös autokuljetuksen)

        Jos puhutaan laitteesta, jonka hinta on sata tonnia, niin vain harva metsänomistaja kykenee sen ostamaan vain toteuttaakseen omia metsänhoidollisia näkemyksiään.

        Tämä on osa kehitystä, joka tulee voimistumaan ja jonka ikävät seuraukset näkyvät jo monessa metsässä.
        Puu otetaan metsistä silloin kun tehtaat sitä tarvitsee, usein myös kuusikoiden kasvatushakkuila sulan aikaan. ( joka on metsänhoidollisesti huono homma).

        Markka ( tai nykyisin ecu ) määrää kehityksen suunnan syrjäyttäen kevyet korjuumenetelmät, metsänomistajan omatoimisen puunkorjun jne.


      • Risupartanen.
        korjuumenetelmät kirjoitti:

        Hmm puhuu kyllä järkeä. Metsään voidaan tuoda vaikka kuinka hienoja härveleitä, mutta homman jatkuvuus on kiinni tehon/taloudellisuuden suhteesta.
        Yksittäisissä esim maisemanhoidollissa kohteissa kevyt kalusto antaa hienon tuloksen, tämä pätee myös pahoilla pehmeiköillä.
        Puun korjuun kannattavuus määritellään tienvarsihintoina, eli hintana minkä puu maksaa toimitettuna autokuljetuskelpoiseen varastoon.

        Vaikka viime vuosina koneyrittäjille maksettavien taksojen reaalinen taso on laskenut, ainakin työnantajanani tavoittelee edelleen porttihintojen laskua.(porttihinta sis. myös autokuljetuksen)

        Jos puhutaan laitteesta, jonka hinta on sata tonnia, niin vain harva metsänomistaja kykenee sen ostamaan vain toteuttaakseen omia metsänhoidollisia näkemyksiään.

        Tämä on osa kehitystä, joka tulee voimistumaan ja jonka ikävät seuraukset näkyvät jo monessa metsässä.
        Puu otetaan metsistä silloin kun tehtaat sitä tarvitsee, usein myös kuusikoiden kasvatushakkuila sulan aikaan. ( joka on metsänhoidollisesti huono homma).

        Markka ( tai nykyisin ecu ) määrää kehityksen suunnan syrjäyttäen kevyet korjuumenetelmät, metsänomistajan omatoimisen puunkorjun jne.

        Näinhän se on!! Kun tehdään vielä harvennushakkuita kuusikoissa ja männiköissä sulan maan aikaan,niin siitähän metsä ottaa tyvilahon??


      • stihl
        korjuumenetelmät kirjoitti:

        Hmm puhuu kyllä järkeä. Metsään voidaan tuoda vaikka kuinka hienoja härveleitä, mutta homman jatkuvuus on kiinni tehon/taloudellisuuden suhteesta.
        Yksittäisissä esim maisemanhoidollissa kohteissa kevyt kalusto antaa hienon tuloksen, tämä pätee myös pahoilla pehmeiköillä.
        Puun korjuun kannattavuus määritellään tienvarsihintoina, eli hintana minkä puu maksaa toimitettuna autokuljetuskelpoiseen varastoon.

        Vaikka viime vuosina koneyrittäjille maksettavien taksojen reaalinen taso on laskenut, ainakin työnantajanani tavoittelee edelleen porttihintojen laskua.(porttihinta sis. myös autokuljetuksen)

        Jos puhutaan laitteesta, jonka hinta on sata tonnia, niin vain harva metsänomistaja kykenee sen ostamaan vain toteuttaakseen omia metsänhoidollisia näkemyksiään.

        Tämä on osa kehitystä, joka tulee voimistumaan ja jonka ikävät seuraukset näkyvät jo monessa metsässä.
        Puu otetaan metsistä silloin kun tehtaat sitä tarvitsee, usein myös kuusikoiden kasvatushakkuila sulan aikaan. ( joka on metsänhoidollisesti huono homma).

        Markka ( tai nykyisin ecu ) määrää kehityksen suunnan syrjäyttäen kevyet korjuumenetelmät, metsänomistajan omatoimisen puunkorjun jne.

        Kyllä kyllä,mutta metsän omistajien olisi vaan otettava tiukka kanta siihen milloin ja millaisilla koneilla ensiharvennukset tehdään.Päätehakkuukoneita EI pidä päästää EH:lle.


      • onkaan
        kuukkeliin kirjoitti:

        sana harveri, kokeile onnea, ja sieltä videoesittely, ja siitä harveri, niin kas, se on siellä metsässä töissä!

        Noh kyllähän tuolla puita kaatelee, mutta jos tuottavuutta haetaan, niin hehheh. Ja jos maksaa satatonnia, niin pitkään siinä saa seisoskella räntäsateessa tuon vekottimen vierellä ja tehdä puita, että tilille pääsee. Ei kovin turvallinenkaan motoon verrattuna, jossa sentään on hytti suojana.


      • hyvä
        onkaan kirjoitti:

        Noh kyllähän tuolla puita kaatelee, mutta jos tuottavuutta haetaan, niin hehheh. Ja jos maksaa satatonnia, niin pitkään siinä saa seisoskella räntäsateessa tuon vekottimen vierellä ja tehdä puita, että tilille pääsee. Ei kovin turvallinenkaan motoon verrattuna, jossa sentään on hytti suojana.

        Paljonko isolla motolla tehdään ensiharvennusta 8 tunnissa, no korkeintaan 50 mottia, koneen hinta 200-300 tuhatta, polttoainetta päivässä ainakin 100 litraa. Harverilla tekee päivässä 35- 40 mottia, hinta 105 tuhatta, polttoainetta 35 litraa. Laskekaa siitä mikä kannattaa. Eipä ole räntä yms. sateet haitanneet, on keksitty sellaiset kuin sadevaatteet, mitenkä hytistä muuten näkee oikeen kunnon räntäsateessa?


      • Nimetön
        hyvä kirjoitti:

        Paljonko isolla motolla tehdään ensiharvennusta 8 tunnissa, no korkeintaan 50 mottia, koneen hinta 200-300 tuhatta, polttoainetta päivässä ainakin 100 litraa. Harverilla tekee päivässä 35- 40 mottia, hinta 105 tuhatta, polttoainetta 35 litraa. Laskekaa siitä mikä kannattaa. Eipä ole räntä yms. sateet haitanneet, on keksitty sellaiset kuin sadevaatteet, mitenkä hytistä muuten näkee oikeen kunnon räntäsateessa?

        Lajittelu?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2733
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2664
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1480
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      46
      1234
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    Aihe