kännykän

datakaapeli/-sovitin

Mulla on muutamia Nokian 3210, 3310 ja 6150 datakaapeleita, siis tarvikekaapeleita eikä Nokian itsensä tekemiä. Lisäksi olen Nuukiaworldin ohjeiden mukaan koonnut Dual-mode FBUS/M2BUS-data-adapteriboksin. Tosin olen jälkeenpäin miettinyt sen muuntamista pelkäksi FBUS-boksiksi koska se (FBUS) riittää logojen ym. siirtoon sekä myös datayhteyksiin Datasuiten kanssa. M2BUSiahan käsittääkseni käytetään enemmänkin huoltohommissa eikä tavallisessa käytössä.

Nyt olisikin kysymys että onko kaikissa Nokialaisissa käytössä tuo sama FBUS-systeemi eli voiko periaatteessa samaa databoksia käyttää kaikissa kunhan hankkii vain puhelinmalliin sopivan liittimen?

Entä toimisiko tuo FBUS myös muiden merkkien kännyjen kanssa? Miten Motorola, toimiiko jos hankkii sopivan liittimen motorolaan ja kytkee puhelimen GND, Rx ja Tx-navat FBUS-boksin vastaaviin? Jostain nimittäin luin että tuo Nuukiaworld-boksi olisi saatu toimimaan joidenkin ei-Nokialaisten kännyjenkin kanssa.

2

237

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ___

tuo nokian FBUS taisi olla aika tarkkaan normaali invertoitu tasomuunnettu COM-porttiliitäntä, eli voisi hyvinkin toimia muidenkin kuin nokioiden kanssa. MBUS taas on yksijohtoinen erikoisempi väylä.

• datakaapeli...

Totta, MBUS on erikoinen väylä. Siis juuri tuon yksijohtimisuuden vuoksi. FBUSin sen sijaan luulisi pelittävän myös muiden merkkisten kännyjen kanssa. Vai pelittääkö?

Tietääkö joku että miksi tuossa Nuukiaworldin kaaviossa oli myös pelkkä FBUS-adapteri (siis ilman sitä MBUS-osaa) kytketty niin että väylän Tx-napa (muistaakseni oli Tx) oli kytketty puhelimessa (esimerkkinä käytetty 6110) sekä puhelimen Tx että Mbus-napoihin? Onko tuo pakollinen ja vaaditaanko myös muiden mallien kanssa sama? Luulisihan että koska FBUS-adapteri ei sisällä lainkaan tuota MBUS-osaa niin kytkentä puhelimen MBUS-napaan on turha...vaikka mistäpä sitä Nokian aivoituksista tietää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      30
      2861
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2671
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      29
      2377
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      49
      1904
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1503
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    7. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      29
      1199
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      102
      1193
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1183
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      71
      1015
    Aihe