Voitte ihan rauhassa haukkua pösilöksi, mutta lupauduin hätäpäissäni ja kauheassa rahapulassa tekemään lattioiden peruspesua ja vahausta jossain toimistossa. Olen tehnyt siivouksia eräälle kivalle ja hyvälle pikkufirmalle, joka tekee kotisiivouksia ja maksaa keikoista älyttömän hyvin, mutta nyt pääpomon selkä pamahti ( kun tekee itsekin hommia) ja soitti mulle ja kysyi osaanko tehdä ja olenko koskaan tehnyt koneellista lattian peruspesua ja vahausta - ja tulin möläyttäneeksi, että tottakai osaan homman.
Vaan enpä osaa. Tiedän kyllä sen koneen - se on sellainen pyöreä masiina, jonka alle laitetaan laikka - olen kyllä nähnyt sellaista käytettävän.
Pomo sanoi, että paikalle tuodaan tuo kone ja vesi-imuri ja vahaus mopilla ja ettei vahaa tarvitse kiillottaa, kun on itsekiillottuva.
Pomo kyllä sanoi yrittävänsä sauvoilla könkätä paikalle, jos tarvitten ohjausta, mutta sanoin pärjääväni...
Eli meneekö se homma näin:
Sitä peruspesuainetta laimennetaan ämpäriin ja laitetaan lattialle ja jytistän koneella menemään ja sitten imuroitten sillä imurilla vesiä pois aina pienen alan kerrallaan ja lopulla kuivaan vielä liinalla ja lastalla?
Ja kun on puhdas ja kuiva vahaan lattian ihan normaalisti?
Kun tää pomo maksaa aina heti - on keikkapalkka ja hyvä. Siis ihan laillisesti ja verokirjalla teen.
Muutin just ja takuuvuokra vei koko budjetin miinukselle ja ens kuussakin pitäisi syödä.
Kiitti kaikille jotka viitsivät neuvoa.
apua
5
1235
Vastaukset
- minä.
Ainakin mitä itse olen ollut tekemässä peruspesuja niin..
*Ensin lattialle heitetään ihan huolella vettä ja vahanpoistoainetta. Sitten konetetaan ja käysään nurkat ym. raapoilla läpi, ettei mihinkään jää vahaa. Sen jälkeen vedet imuroidaan pois.(Joissakin tapauksissa tehdään 2*) Sen jälkeen lattia pestään vielä useaan kertaan puhtaalla vedellä ja rätillä. Sitten odotetaan lattian kuivumista ja vaha mopilla pintaan..
Tästä peruspesusta on jonkin verran aikaa, ja voi olla että työtavat on muuttuneet!
Melkoisen yksinkertainen homma.. Toivottavasti et kovinkaan iso tilaa joudu yksin peruspesemään.. On nimittäin yksin tehtynä melkoinen urakka jos pinta-alaa on paljon! - Ella
katsoa millainen lattiapinta on kyseessä. Esim. linolattialle ei sitten vettä heitetä vaan pieni ala kerrallaan pestään peruspesuaineella= vahanpoistoaine.
Ja vahanpoisto on aika liukasta hommaa. Ettei vaan kone karkaa käsistä!!!
Huolellinen kuivaus on tosi tärkeä ja kaikki nurkkakohdat yms. ettei sitä vanhaa vahaa jää lattialle. Voi lopputuloksesta tulla läikikäs ja vaha hilseillä myöhemmin. - tanjuska007
Muista katsoa pullon kyljestä käyttöohje (oikea laimennussuhde).
- Hellu
Katso vahanpoistoaineen tuoteseloste, lue se huolella läpi ettei tule ylläreitä. Jos aine on huuhteluvapaa, selviät vähemmällä työllä. Eli noudata ohjeita joita purkin kyljessä on, muutenkin olet kyllä ihan oikeilla jäljillä.
Lattianhoitokoneen kanssa ole varovainen. Laita laikka alle, laske varsi sopivalle korkeudelle (kätesi ovat melkei suorana alaspäin, et joudu jännittämään hartioita) Älä purista kahvoista vaan kevyt ote joilla katkaisijat pysyvät pohjassa. Jos käytät konetta ensimmäistä kertaa: konetta ohjataan painamalla vartta ylös ja alas, keskipakoisvoima liikuttaa konetta oikealle ja vasemmalle. Etene lattialla järjestelmällisesti, pala kerrallaan.
Jos paniikki iskee, kone meinaa päästä karkuun, päästä kahvoista irti mutta älä päästä vartta pyörimään. Kone pysähtyy parisa sekunnissa. Älä jää roikkumaan koneeseen kiinni. Älä koskaan laita johtoa kulkemaan olkapääsi ylitse, johto aina lattialle.- kaikille vastanneille
homma tehty ja hanskassa!
Eipä tuo nyt niin kauheata ollut, vaikka selkä nyt natiseekin enkä yhtään ihmettele, miksi pomolla meni ja miksi aina jaksaa paasaata oikeista työasennoista ja työtavoista - antoi aikoinaan ihan brosyyeit ja vielä venyttelyohjeita.
Lattia ( joka oli tosi likainen) tuli pestyä ja huuhdeltua moneen kertaan eikä kone karannut, kun olikin isompi vehje, jonka olin nähnyt - siinä oli pyörät ja oli helppo ja vakaa liikuteltava.
Vahakin kuivui nopeasti ja kiiltävää tuli.
Selkään otti se veden lastaaminen ja imurointi..
Pomo tuli kuin tulikin sitten työn loppuvaiheessa katsastamaan ja tulin paljastaneeksi, että ihan ekaa kertaa olin puikoissa.
Pomo vaan naurahti ja kertoi itse aikoinaan tehneensä ihan samoin ja nyt on firma pystyssä.
Kertoi , että tarvitaan lukutaitoa, ymmärrystä, uskallusta ja puurtamisen tahtoa ja että joka kerta täytyy ottaa opin kannalta - käytäntö on paras oppikeino ja lukutaidolla ja ymmärryksellä alustetaan tuleva työ.
Että silleen..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h573585- 413396
Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062791Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv462536Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.541973Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151619- 321493
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p201338Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061307- 1801241