Suolakivi

laa

Ostin jokin aika sitten kanilleni suolakiven nyt se on syönyt jo viikossa puolet siitä. Onko ihan normaalia? kannattaako suolakivi ottaa pois ettei tule suolan yliannostusta?

26

5951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n-79

      Kanit kyllä yleensä nuolevat kiveä vain tarpeidensa mukaan.

      Onko kani aina häkissä? Jos, niin saattaa olla myös tylsistynyt elämäänsä.

      Kani kun ei ole häkkieläin...

    • Sae

      annat kanillesi? Onko se jatkuvasti häkissä?

      • Laa

        Kani on ulkoilemassa monta tuntia päivässä. ruokana annan heinää (tietenkin) jyviä, välillä hapankorppua ja salaattia


      • sip-su
        Laa kirjoitti:

        Kani on ulkoilemassa monta tuntia päivässä. ruokana annan heinää (tietenkin) jyviä, välillä hapankorppua ja salaattia

        Jos korjaisit kanin ruokavalion kanin ruokavalioksi, sekin saattaisi jo auttaa. Myös seura ja virikkeet piristäisivät.

        Jyvät eivät kuulu kanin ruokavalioon, vaan ne ovat jopa vaarallisia. Osta eläinkaupasta laatupellettiä (Genesis, Supa Rabbit Exel jne) ja anna niitä joka päivä noin puoli desiä. Liikaa ei saa antaa, siemeniä ei yhtään. Totuta aluksi varovasti.

        Vaihtele tuoreruokaa, anna pikkuisen porkkanaa, omenaa, kurkkua, banaania jne. Kanillasi voi olla vitamiinin puute ruokavaliosta päätellen. Muistaa aloittaa varovasti uusien tuoreruokien anto, ettei tule ripuli.


      • mä 9.v
        sip-su kirjoitti:

        Jos korjaisit kanin ruokavalion kanin ruokavalioksi, sekin saattaisi jo auttaa. Myös seura ja virikkeet piristäisivät.

        Jyvät eivät kuulu kanin ruokavalioon, vaan ne ovat jopa vaarallisia. Osta eläinkaupasta laatupellettiä (Genesis, Supa Rabbit Exel jne) ja anna niitä joka päivä noin puoli desiä. Liikaa ei saa antaa, siemeniä ei yhtään. Totuta aluksi varovasti.

        Vaihtele tuoreruokaa, anna pikkuisen porkkanaa, omenaa, kurkkua, banaania jne. Kanillasi voi olla vitamiinin puute ruokavaliosta päätellen. Muistaa aloittaa varovasti uusien tuoreruokien anto, ettei tule ripuli.

        Onko niin ettei kani muka saa syödä siemeniä.(riippuu mitä siemeniä)Kun me ostetaan aina kaupasta kanin ruokaa sen ruuan nimi on sellanen kun Osku ja mun kani syö niitä aivan hulluna.
        Meidän kanin nimi on Osku ja se on 1.v


      • sip-su
        mä 9.v kirjoitti:

        Onko niin ettei kani muka saa syödä siemeniä.(riippuu mitä siemeniä)Kun me ostetaan aina kaupasta kanin ruokaa sen ruuan nimi on sellanen kun Osku ja mun kani syö niitä aivan hulluna.
        Meidän kanin nimi on Osku ja se on 1.v

        Kanin ruokavalioon ei kuulu mitkään siemenet, EI YHTÄÄN MITKÄÄN, ainoastaa ruis litistettynä kuivatun leivän seassa. Siemenet tukkivat suoliston ja vatsalaukun ja kani voi kuolla koliikkiin, suolitukokseen tai verenmyrkytykseen.

        Kaupassa myytävät sontapussit ovat tarkoitettu jyrsijöille, eikä kani ole jyrsijä. En mene takuuseen, että ne soveltuu edes jyrsijöille, myydäänhän kaupassa sipsiä ja viinaakin, eikä nekään ole terveellisiä.

        Eläinkaupasta saa kaneille tarkoitettua pellettiä, esim. Genesis ja Supa Rabbit Exel ovat laadukkaita. Niitä annetaan koosta riippuen vain noin puoli desiä päivässä heinän ja tuoreruuan lisäksi. Älä anna liikaa! Älä anna enää mitään siemeniä, kanisi parhaaksi.


      • Kanin omistaja
        sip-su kirjoitti:

        Kanin ruokavalioon ei kuulu mitkään siemenet, EI YHTÄÄN MITKÄÄN, ainoastaa ruis litistettynä kuivatun leivän seassa. Siemenet tukkivat suoliston ja vatsalaukun ja kani voi kuolla koliikkiin, suolitukokseen tai verenmyrkytykseen.

        Kaupassa myytävät sontapussit ovat tarkoitettu jyrsijöille, eikä kani ole jyrsijä. En mene takuuseen, että ne soveltuu edes jyrsijöille, myydäänhän kaupassa sipsiä ja viinaakin, eikä nekään ole terveellisiä.

        Eläinkaupasta saa kaneille tarkoitettua pellettiä, esim. Genesis ja Supa Rabbit Exel ovat laadukkaita. Niitä annetaan koosta riippuen vain noin puoli desiä päivässä heinän ja tuoreruuan lisäksi. Älä anna liikaa! Älä anna enää mitään siemeniä, kanisi parhaaksi.

        Miksei kanille saisi antaa siemeniä vaikkei olisi jyrsijä. Kyllä nyt siemensekoitus kuuluu kanin ruokavalioon. Jos et siemeniä kanillesi anna, on kanisi ruokavalio todellakin vajavainen.

        Kaupassa pyydään ihan siemenpusseja jossa on jopa kanin itsensä kuva, eikai ne nyt pussiin kuvia ihan huvikseen laita kivan näköisistä elukoista. Eikä siementen tarvitse olla mitään eläinkauppatavaraa välttämättä, minä en ainakaan maksa itseäni kipeäksi eläinkaupan siemenistä kun saa puolet halvemmalla ja puolet enenmän samanlaatuista ruokaa muista kaupoista.


      • antaa
        Kanin omistaja kirjoitti:

        Miksei kanille saisi antaa siemeniä vaikkei olisi jyrsijä. Kyllä nyt siemensekoitus kuuluu kanin ruokavalioon. Jos et siemeniä kanillesi anna, on kanisi ruokavalio todellakin vajavainen.

        Kaupassa pyydään ihan siemenpusseja jossa on jopa kanin itsensä kuva, eikai ne nyt pussiin kuvia ihan huvikseen laita kivan näköisistä elukoista. Eikä siementen tarvitse olla mitään eläinkauppatavaraa välttämättä, minä en ainakaan maksa itseäni kipeäksi eläinkaupan siemenistä kun saa puolet halvemmalla ja puolet enenmän samanlaatuista ruokaa muista kaupoista.

        Minä annan kanilleni siemeniä eikä sillä ole mitään ogelmia. Mutta kyllä toisten kanien vatsa voi olla herkempi kuin toisten ja kyllä kanille voi antaa korppuja ja salaattia.


      • tania78
        Kanin omistaja kirjoitti:

        Miksei kanille saisi antaa siemeniä vaikkei olisi jyrsijä. Kyllä nyt siemensekoitus kuuluu kanin ruokavalioon. Jos et siemeniä kanillesi anna, on kanisi ruokavalio todellakin vajavainen.

        Kaupassa pyydään ihan siemenpusseja jossa on jopa kanin itsensä kuva, eikai ne nyt pussiin kuvia ihan huvikseen laita kivan näköisistä elukoista. Eikä siementen tarvitse olla mitään eläinkauppatavaraa välttämättä, minä en ainakaan maksa itseäni kipeäksi eläinkaupan siemenistä kun saa puolet halvemmalla ja puolet enenmän samanlaatuista ruokaa muista kaupoista.

        Ei siemenissä oikeastaan se vaara piilekkään. Pelletitkin tehdään jauhetuista siemenistä.
        Kyse onkin siitä, että siemensekoituksissa on esim: auringonkukan siemeniä, jotka rasvoittavat sisäelimet. Kani saattaa myös lihoa.

        Siemensekoitukset eivät kanille kuulu, vaikka niissä onkin kanin kuva.
        Joissain jugurttinapeissakin on, vaikka kanille ei saisi eläinkunnan tuotteita antaa laisinkaan !


      • pissipupu ja pellett
        tania78 kirjoitti:

        Ei siemenissä oikeastaan se vaara piilekkään. Pelletitkin tehdään jauhetuista siemenistä.
        Kyse onkin siitä, että siemensekoituksissa on esim: auringonkukan siemeniä, jotka rasvoittavat sisäelimet. Kani saattaa myös lihoa.

        Siemensekoitukset eivät kanille kuulu, vaikka niissä onkin kanin kuva.
        Joissain jugurttinapeissakin on, vaikka kanille ei saisi eläinkunnan tuotteita antaa laisinkaan !

        Meidän kanin vatsa rupes temppuilemaan ja tuli virtsa tulehdus. Sille annettiin lääkettä, mut se uusiutu. Sitten vaihdoin jyvät pellettiin ja se autto. Sen jälkee ei oo tullu verta pepusta. Mun poikakani nuoli kans ihan himona suolaa, sillo ku asu yksin, mut ku se sai kaverin ni ei oo suolakivi enää maittanu niin hyvin.


      • hmm..
        sip-su kirjoitti:

        Kanin ruokavalioon ei kuulu mitkään siemenet, EI YHTÄÄN MITKÄÄN, ainoastaa ruis litistettynä kuivatun leivän seassa. Siemenet tukkivat suoliston ja vatsalaukun ja kani voi kuolla koliikkiin, suolitukokseen tai verenmyrkytykseen.

        Kaupassa myytävät sontapussit ovat tarkoitettu jyrsijöille, eikä kani ole jyrsijä. En mene takuuseen, että ne soveltuu edes jyrsijöille, myydäänhän kaupassa sipsiä ja viinaakin, eikä nekään ole terveellisiä.

        Eläinkaupasta saa kaneille tarkoitettua pellettiä, esim. Genesis ja Supa Rabbit Exel ovat laadukkaita. Niitä annetaan koosta riippuen vain noin puoli desiä päivässä heinän ja tuoreruuan lisäksi. Älä anna liikaa! Älä anna enää mitään siemeniä, kanisi parhaaksi.

        luuletko tosiaan että kani ei ole jyrsiä? ..LOL vähän mä muuten niiku nauran sulle jos tosiaan luulet niin .. XD ja minulla on ollut sentään 20 kania et älä yritä väittää vastaan...ne mitä kaupassa myydään nää kaikki siemenet ne ei ole ehkä maailman paras vaihtoehto mutta ei niitä tarvi jättää pois jos on kerran sellane kani joka rakastaa niit mut niit kannattaa antaa vaan vähän ....... :----)


      • Anonyymi
        Laa kirjoitti:

        Kani on ulkoilemassa monta tuntia päivässä. ruokana annan heinää (tietenkin) jyviä, välillä hapankorppua ja salaattia

        Jyvät ei oo terveellisimmäatä päästä


      • Anonyymi
        mä 9.v kirjoitti:

        Onko niin ettei kani muka saa syödä siemeniä.(riippuu mitä siemeniä)Kun me ostetaan aina kaupasta kanin ruokaa sen ruuan nimi on sellanen kun Osku ja mun kani syö niitä aivan hulluna.
        Meidän kanin nimi on Osku ja se on 1.v

        On siemenet on vaarallisia en suosittele


      • Anonyymi
        sip-su kirjoitti:

        Kanin ruokavalioon ei kuulu mitkään siemenet, EI YHTÄÄN MITKÄÄN, ainoastaa ruis litistettynä kuivatun leivän seassa. Siemenet tukkivat suoliston ja vatsalaukun ja kani voi kuolla koliikkiin, suolitukokseen tai verenmyrkytykseen.

        Kaupassa myytävät sontapussit ovat tarkoitettu jyrsijöille, eikä kani ole jyrsijä. En mene takuuseen, että ne soveltuu edes jyrsijöille, myydäänhän kaupassa sipsiä ja viinaakin, eikä nekään ole terveellisiä.

        Eläinkaupasta saa kaneille tarkoitettua pellettiä, esim. Genesis ja Supa Rabbit Exel ovat laadukkaita. Niitä annetaan koosta riippuen vain noin puoli desiä päivässä heinän ja tuoreruuan lisäksi. Älä anna liikaa! Älä anna enää mitään siemeniä, kanisi parhaaksi.

        Kani on jyrsijä


      • Anonyymi
        Kanin omistaja kirjoitti:

        Miksei kanille saisi antaa siemeniä vaikkei olisi jyrsijä. Kyllä nyt siemensekoitus kuuluu kanin ruokavalioon. Jos et siemeniä kanillesi anna, on kanisi ruokavalio todellakin vajavainen.

        Kaupassa pyydään ihan siemenpusseja jossa on jopa kanin itsensä kuva, eikai ne nyt pussiin kuvia ihan huvikseen laita kivan näköisistä elukoista. Eikä siementen tarvitse olla mitään eläinkauppatavaraa välttämättä, minä en ainakaan maksa itseäni kipeäksi eläinkaupan siemenistä kun saa puolet halvemmalla ja puolet enenmän samanlaatuista ruokaa muista kaupoista.

        Nyt on kyllä pakkoa sanoa että Mietitkö yhtään sun kania! Ei vaikuta siltä! Siemenet on huonoja kanille! MYY KANI JOS ET TIEDÄ RUOKAVALIOTA! Mä oon 10v ja tiiän kaneista tosi paljon ja ne kanit on mun!


      • Anonyymi
        antaa kirjoitti:

        Minä annan kanilleni siemeniä eikä sillä ole mitään ogelmia. Mutta kyllä toisten kanien vatsa voi olla herkempi kuin toisten ja kyllä kanille voi antaa korppuja ja salaattia.

        Oikeesti ne voi olla vaarallisia


    • Mosrael

      Kani EI ole jyrsijä! Voi elämä mitä pentuja täällä pyörii. Siemensekotus (etenkin markettien) on silkkaa roskaa. Eläinkaupasta saa siemensekoitusta jota voi herkuksi välillä kanille antaa, muuten kannattaa tosiaan antaa sitä kunnon pellettiä. Markettien simensekoitusissa (myös jossain eläinkaupan omissa) on usein pähkinää ja auringonkukansimenis jotka rasvoittavat kanin sisäelimiä ja lihottavat kania tarpeettoman paljon.

      Tähän tietoisku!
      Kani ei ole jyrsijä, vaan kuuluu jäniseläimiin.
      Jäniseläimet eroavat jyrsijöistä erilaisen hampaistonsa puolesta - siinä missä jyrsijöillä on vain yhdet etuhampaat, kaneilla ja jäniksillä niitä on kahdet peräkkäin. Mutta kanien ja jänistenkin etuhampaat kasvavat jatkuvasti, koska luonnossa ne syövät kovaa ja kuluttavaa ravintoa. Kesykanille on siis annettava kovaa purtavaa, etteivät sen hampaat kasvaisi liikaa!
      Toinen piirre, joka erottaa jäniseläimet jyrsijöistä, on märehtiminen. Kanit ja jänikset syövät ruokansa kahteen kertaan. Kanit tekevät kahdenlaisia papanoita, löysiä umpisuolipapanoita, joissa on paljon vitamiineja ja jotka ne syövät uudestaan (se siis ei ole vaarallista, jos kanin näkee syömässä omia papanoitaan), ja toiset papanat ovat kuivia ja kovia, varsinaisia ulosteita.
      Kani ei ole myöskään jänis - jänikset ovat kokonaan eri eläinlaji ja niillä on erilaiset elintavat. Kanit ja jänikset ovat sukulaisia samassa määrin kuin vaikka ihmiset ja apinat.

      Ottakaahan huomioon että kani voi rakastaa myös vaikka suklaata muttei sitä kanille silti pidä antaa. ;)

      • Anonyymi

        Jee Sul on samat ajatukset kun mulla


    • kymysys??

      oma kani syö kaupasta ostettua elovenaa missä on myös kauraleseitä.onko se hyvä vai huono juttu annamme sitä 2-3 kertaa päivässä.

      • Anonyymi

        No tosta en kyllä tiiä!?! Ehkä kannattaa antaa vähemmän:)


    • HHanski

      Kauraleseet tuppaavat turpoamaan kanin mahassa ja saattavat aiheuttaa suolitukoksen, eli kokonaan pois tuo moska kanin ruokavaliosta ja tilalle kunnon pellettiä. Aikuiset kanit harvoin edes tarvitsevat heinän ja veden lisäksi muuta ruokaa.

    • Pian saa pupun

      Saan pian pupun,tiedän kaiken nyt mitä se tarvitsee,miten kynnet leikataan ja paljon kiviä pitää antaa..Ruokavaliosta tiedän vain että pitääkö antaa heinää ja jotain muuat? Vettä tietenkin mutta mitä muuta? Minulla on kauraa kotona....

    • Anonyymi

      Minä itsekkin mietin samaa asiaa koko ajan.

      • Anonyymi

        Heinää pitää olla aina tarjolla AINA ja vettä myös pellettiä voi antaa vähän


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Meidän kani syö mustista ja mirristä ostettua pellettiä.
      Sillä on meidän oman pellon heinää ja verselaga ruokaa.
      Annan välillä tosi harvoin sille niitä "Freddy herkkunappeja" ja sillä on käytössä vesi kuppi.
      Suolakivi on myös.
      Ja kani elää ihan omassa huoneessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3940
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3742
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      605
      3738
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      14
      2383
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      72
      2332
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      328
      1995
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      124
      1976
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1816
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1489
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1382
    Aihe