paljon on väkevien juomien ikäraja? Mun muistaakseen joku 21 mut en muista enää.
väkevien ikäraja?
16
26276
Vastaukset
- taappanainen
21 vuotta on ikäraja ja prosentit 20.
Korjatkaa jos olen väärässä.- ...
että olet väärässä. Alkon seinillä on sellaisia kylttejä jossa lukee että alle 20 vuotias saa ostaa viinaa/viiniä joka sisältää enintään 22% korjatkaa jos olen väärässä...
- pennywise
... kirjoitti:
että olet väärässä. Alkon seinillä on sellaisia kylttejä jossa lukee että alle 20 vuotias saa ostaa viinaa/viiniä joka sisältää enintään 22% korjatkaa jos olen väärässä...
ikäraja on 20. ja 22% tosiaan raja. odotellessa... :D
- taappanainen
pennywise kirjoitti:
ikäraja on 20. ja 22% tosiaan raja. odotellessa... :D
Eikös se ikäraja joskus ollut 21? Vai muistanko vallan väärin?
- Y-U-no-UNDERSTAND???
taappanainen kirjoitti:
Eikös se ikäraja joskus ollut 21? Vai muistanko vallan väärin?
Alkoholilaki:
"
Rangaistus alkoholirikoksesta säädetään rikoslain (39/1889) 50 a luvun 1–3 §:ssä.
Rangaistus alkoholijuoman markkinointirikoksesta säädetään rikoslain 30 luvun 1 a §:ssä.
Rangaistus tässä laissa säädetyn salassapitovelvollisuuden rikkomisesta tuomitaan rikoslain 38 luvun 1 tai 2 §:n mukaan, jollei teko ole rangaistava rikoslain 40 luvun 5 §:n mukaan tai siitä muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta.
Joka tahallaan
.
.
.
4) alle kahdeksantoistavuotiaana pitää hallussaan laillisesti valmistettua tai maahantuotua alkoholijuomaa taikka kahdeksantoista mutta ei kahtakymmentä vuotta täyttäneenä pitää hallussaan laillisesti valmistettua tai maahantuotua väkevää alkoholijuomaa 34 §:n 2 momentin vastaisesti,
...
" - whoooooops...
Y-U-no-UNDERSTAND??? kirjoitti:
Alkoholilaki:
"
Rangaistus alkoholirikoksesta säädetään rikoslain (39/1889) 50 a luvun 1–3 §:ssä.
Rangaistus alkoholijuoman markkinointirikoksesta säädetään rikoslain 30 luvun 1 a §:ssä.
Rangaistus tässä laissa säädetyn salassapitovelvollisuuden rikkomisesta tuomitaan rikoslain 38 luvun 1 tai 2 §:n mukaan, jollei teko ole rangaistava rikoslain 40 luvun 5 §:n mukaan tai siitä muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta.
Joka tahallaan
.
.
.
4) alle kahdeksantoistavuotiaana pitää hallussaan laillisesti valmistettua tai maahantuotua alkoholijuomaa taikka kahdeksantoista mutta ei kahtakymmentä vuotta täyttäneenä pitää hallussaan laillisesti valmistettua tai maahantuotua väkevää alkoholijuomaa 34 §:n 2 momentin vastaisesti,
...
"....on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, alkoholirikkomuksesta sakkoon.
^_^
- töissä alkossa
Menkääs tutustumaan sivuille www.alko.fi
Tässä tiivistelmä:
"Nuori asiakkaamme - todistathan ikäsi"
Eli tarkoittaa sitä että papereiden kysymisellä ei tarkoiteta pahaa: niitä voidaan kysyä vielä jopa 25-vuotiaalta!!! Senkin ikäinen on vielä nuori henkilö. Eli kun niitä kysytään, ei auta valehdella että "joo jäi autoon" jne. Paperit pitää löytyä. Jokainen yli 18-vuotias tai mopokortin suorittanut teini tietää tämän, eli selitykset eivät mene läpi. Helpointa on ottaa ne jo kassalle mennessä esille.
- 20 vuotta täyttänyt voi ostaa kaikkia myynnissä olevia alkoholijuomia
- 18 - 19-vuotias voi ostaa mietoja (enintään 22 %) alkoholijuomia
- alkoholijuomia ei myydä henkilölle, joka käyttäytyy häiritsevästi tai on selvästi päihtynyt
- alkoholijuomaa ei saa myydä, jos on aihetta olettaa juoman väärinkäyttöä tai sen luvatonta luovuttamista tai välittämistä
Eli jos laitatte spurgun hakemaan, älkää ainakaan seisokelko siinä oven vierustalla? Ja jos spurgu on kovastikin kännissä, voi olla ettei hänelle edes myydä. Kuulutan vanhempien valvontaa tässäkin asiassa, älkää hakeko lapsellenne.
- Jos ostat toiselle henkilölle alkoholijuomia, tämän tulee myös täyttää ostokelpoisuusvaatimukset. Jos olet alle 25-vuotias, näytäthän henkilötodistuksesi myyjälle jos ostat tai olet mukana seurueessa, joka ostaa alkoholijuomia.
Myös sinulla pitää olla ikää mennessäsi Alkoon. Jos kaverisi on 18 ja sinä 17, myyjä voi kieltäytyä myymästä sillä perusteella että on aihetta epäillä että kaverisi ostaa ala-ikäiselle (mitä hän luultavimmin on tekemässäkin...).
HUOM!!!
Iän todistamiseen käyvät poliisiviranomaisen myöntämä ajokortti, passi tai kuvallinen henkilökortti.
- !!!!!Kuvallinen KELA-kortti ei kelpaa henkilöllisyyden todistamiseen iän tarkistamisessa!!!!- tyttönen~*84
Mua on ihmetyttänyt aina hieman toi kuvallinen kelakortti. Silloin kun itse täytin 18v niin hankin sen kun luulin, että se käy "kaikis paikois" henkkareina, mutta eipäs käynytkään. Ymmärrän sen että se ei ole poliisin myöntämä, mutta miksi todella moneen baariin pääsee kuvallisella kelalla, mutta alkosta ei saa juotavaa sillä ostaa, kun taas kaupoista saa (ainakin monet sen kelpuuttaa). Ja mikä huvittavinta, sit jotkut "räkälät" on valittanut kuvallisesta kelasta ja kieltäytyneet myymästä mulle tuoppia, kun taas joihinkin yökerhoihin kuvallisella olen pääässyt :D Ei mitään järkeä koko hommassa..
- töissä alkossa
tyttönen~*84 kirjoitti:
Mua on ihmetyttänyt aina hieman toi kuvallinen kelakortti. Silloin kun itse täytin 18v niin hankin sen kun luulin, että se käy "kaikis paikois" henkkareina, mutta eipäs käynytkään. Ymmärrän sen että se ei ole poliisin myöntämä, mutta miksi todella moneen baariin pääsee kuvallisella kelalla, mutta alkosta ei saa juotavaa sillä ostaa, kun taas kaupoista saa (ainakin monet sen kelpuuttaa). Ja mikä huvittavinta, sit jotkut "räkälät" on valittanut kuvallisesta kelasta ja kieltäytyneet myymästä mulle tuoppia, kun taas joihinkin yökerhoihin kuvallisella olen pääässyt :D Ei mitään järkeä koko hommassa..
siitä miten hyvin henkilö on koulutettu tai viitsii kiinnittää huomiota lainsäädäntöön. Olen itsekin huomannut tuon että jotkut poket katsovat että kuvallinen KELA-kortti riittää. Alkot tuntevat hyvin lainsääsönnön ja sen kanssa ollaan tiukkoina koska jos Alko alkaa lipsua säännöistä, tulee äkkiä valtion suunnalta palautetta.
Nightklubeilla, baareilla ja ravintoloilla taas on tiukka kilpailu rahan kanssa, eli jos on halua saada palkkaa tai tippiä, hyväksytään sisään usein meiningillä "no mene nyt". Onhan näitä baareja joihin otetaan alaikäisiäkin omilla passeillaan. Niin kauan homma toimii kunnes toiminta kantautuu poliisin korviin. Siinä vaiheessa ravintola saa huomautuksen, tai tilanteeseen sopivan rangaistuksen, ja yleensä poket lentävät ensimmäisinä palkkalistoilta ulos. Olet varmaan itsekin huomannut että pokeina on milloin minkäkinlaista väkeä.
Koulutetuimmat poket ja suurimmat nightklubit ovat erittäin tiukkoja tässä, ja räkälöissä voi olla juuri tuo että on meinannut lähteä luvat, niin kuri on kiristynyt. On aika yleistä että luullaan että kuvallinen KELA-kortti käy, koska jostain syystä juoru kulkee siihen suuntaan. Harmi niille jotka maksavat sitten siitä ja saavat tietää ettei se käy. :( Luulo ei ole tiedon väärti. - jopa :O
Lainaus:
Eli tarkoittaa sitä että papereiden kysymisellä ei tarkoiteta pahaa: niitä voidaan kysyä vielä jopa 25-vuotiaalta!!! Senkin ikäinen on vielä nuori henkilö.
Eikä!! Jopa 25-vuotiaaltako!!?? Älä helvetissä.. Anteeksi et mua naurattaa.. 25 kun ei omasta mielestäni ole yhtään mitenkään niin vanha et tässä yhteydeää pitäisi käyttää jopa sanaa tai huutomerkkejä ;)
Itse olen 31vuotias ja minulta kysytään paperit ihan säännönmukaisesti niin alkossa kuin useissa baareissakin. Noh, tässä iässä asiantilaan voi onneksi olla vain tyytyväinen :D - hups
jopa :O kirjoitti:
Lainaus:
Eli tarkoittaa sitä että papereiden kysymisellä ei tarkoiteta pahaa: niitä voidaan kysyä vielä jopa 25-vuotiaalta!!! Senkin ikäinen on vielä nuori henkilö.
Eikä!! Jopa 25-vuotiaaltako!!?? Älä helvetissä.. Anteeksi et mua naurattaa.. 25 kun ei omasta mielestäni ole yhtään mitenkään niin vanha et tässä yhteydeää pitäisi käyttää jopa sanaa tai huutomerkkejä ;)
Itse olen 31vuotias ja minulta kysytään paperit ihan säännönmukaisesti niin alkossa kuin useissa baareissakin. Noh, tässä iässä asiantilaan voi onneksi olla vain tyytyväinen :D"Itse olen 31vuotias ja minulta kysytään paperit ihan säännönmukaisesti niin alkossa kuin useissa baareissakin."
haha :D ite oon 18 (kohta 19) eikä multa kysytä aina papereita Alkossa ja usein ei baareissakaan, outoa.
- Niikkunen
* 20 vuotta täyttäneet voivat ostaa kaikkia alkoholijuomia.
* 18–19-vuotiaat voivat ostaa mietoja (enintään 22-prosenttisia) alkoholijuomia.- 9ooooooo
Meneeks se niin että 18-19 vuotiaat voivat ostaa vain niitä juomia mitä myydään ruokakaupois kaljaa, siiderii. Sitten jos haluu mennä alkossa käymään niin pitää odottaa muutama vuosi. Oliks niitä muita alkoholijuomia kun kaljaa ja siiderii mitä 18-19 voi ostaa vai onko ruokakaupoissakin yli 22 prosenttisia viinejä?
- jaaa4634
9ooooooo kirjoitti:
Meneeks se niin että 18-19 vuotiaat voivat ostaa vain niitä juomia mitä myydään ruokakaupois kaljaa, siiderii. Sitten jos haluu mennä alkossa käymään niin pitää odottaa muutama vuosi. Oliks niitä muita alkoholijuomia kun kaljaa ja siiderii mitä 18-19 voi ostaa vai onko ruokakaupoissakin yli 22 prosenttisia viinejä?
Et sitten jaksanut lukea edellistä viestiä..? 18 vuotta täyttänyt voi ostaa enintään 22 % alkoholijuomia. Eli kyllä voit alkoon mennä jo sillon. Ja ruokakaupassahan ei keskikaljaa vahvempia saa myydä.
20 vuotta täyttänyt voi ostaa kaikkia alkoholijuomia.
18–19-vuotias voi ostaa enintään 22 %:n alkoholijuomia.
T. alkon nettisivut- ASD
Lisään Hännänäsiin vielä että baarissa pätee ikärajasta riippuen eri säännöt, jos ikäraja on 18 saat ostaa mitä haluat, 20 on sama.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa822882Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei2952523Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi1831424Voi kulta rakas
Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �621142Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano28991- 117930
- 70928
Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.233925- 76900
- 72894