wlanin nopeus

hontajäpä

mistähän johtunee että kun laitan tukiaseman wep salauksen päälle niin nopeus tipahtaa heti puoleen?

jos salaus ei ole päällä, niin langattoman verkkoyhteyden nopeus on olevinaan 22Mbs ja kun salaus on päällä niin 11Mbs. sama puolittuminen tapahtuu jos kokeilen esim elisan bandwidth testillä.

wlan korttina minulla on d-link dwl650 ja tukiasemana a-link roadrunner 24ap...

kertokaapa aloittelijalle...

8

1791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3.0V6A

      Aika kummallinen juttu, kun ajattelee, että jos sinulla on esim. 1 Mbps Elisa ADSL, niin ei se siitä nopeudu oli kortin ja tukiaseman välinen nopeus 22 tai 11 tai 2 Mbps. Täällä on paljon kinasteltu syökö WPA-salaus nopeutta huom. WLAN-kotiverkossa tietokoneiden välillä. Vaikka WLAN-nopeutesi on 11-22 Mbps, niin se data kulkee vain 1 Mbps nopeudella ADSL-modeemista tuliasemaan ja siitä PCMCIA-kortin kautta koneeseesi.

      • hontajäpä

        ei pitäisi minunkaan mielestä nopeuteen olla kovin isoa vaikutusta, mutta näin vaan käy..

        käytösssä on nyt meganen soneran liittymä. kun kokeilen esim. elisa bandwidth testiä, niin nopeus on piuhalla n.850kt/s ja kortin kautta n.450kt/s... syytä en moiseen tiedä, salaus ilmeisesti hieman hidastaa nopeutta mutta ei pitäisi noin suurta vaikutusta olla.

        hyviä ideoita vastaanotetaan...


      • nopeus
        hontajäpä kirjoitti:

        ei pitäisi minunkaan mielestä nopeuteen olla kovin isoa vaikutusta, mutta näin vaan käy..

        käytösssä on nyt meganen soneran liittymä. kun kokeilen esim. elisa bandwidth testiä, niin nopeus on piuhalla n.850kt/s ja kortin kautta n.450kt/s... syytä en moiseen tiedä, salaus ilmeisesti hieman hidastaa nopeutta mutta ei pitäisi noin suurta vaikutusta olla.

        hyviä ideoita vastaanotetaan...

        langattoman kortin kautta 439 mbps ja samaa näyttää toikin langallinen yhteys. Tuossa koneen alanurkassa näyttää 11mbps langaton yheys, on WEP salaus päällä ja elisan 512 yhteys.


      • mulla näin
        nopeus kirjoitti:

        langattoman kortin kautta 439 mbps ja samaa näyttää toikin langallinen yhteys. Tuossa koneen alanurkassa näyttää 11mbps langaton yheys, on WEP salaus päällä ja elisan 512 yhteys.

        ...


    • wlanneuvoja

      Itselläni on 54 Mbps verkkokortti ja saman nopeuksinen tukiasema (D-Linkin vehkeitä kummatkin). Ilman salauksia kotiverkossani liikkui dataa parhaimmillaan noin 2500 kt/s. Sitten kun laitoin WEP- tai WPA-salaukset päälle nopeus putosi noin 2300 kt/s. Siis hyvin vähän pitäisi tuon salauksen vaikuttaa nopeuteen. Salaamatonta verkkoa ei todellakaan kannata ylläpitää.

      Kokeileppa siirtää tietokonettasi hieman kauemmaksi tukiasemasta tai pienennä tukiasemasi antennin lähetysvoimakkuutta. Itselläni oli niin, että kun tukiaseman lähetysvoimakkuus oli maksimissa ja kone lähes sen vieressä, liikkui data vain nopeudella n. 500kt/s. Kun lähetysvoimakkuuden pienensi 20% oli nopeus tuo 2300 kt/s. Kannattaa kokeilla myös vaihtaa wlanin kanavaa.

      Hyviä ohjeita wlan-verkon rakentamiseen on mm. osoitteessa

      http://koti.mbnet.fi/mvnet/tietokoneet_kotiverkko.php

    • kotiverkottaja

      Tuo 22 Mbps on epästandardi nopeus, 802.11b laajennus.

      Kun salausta ei ole päällä niin kortti ja tukiasema löytävät yhteisen sävelen. Salauksen ollessa päällä ei onnistu ja tipautetaan nopeus 802.11b maksimi standardinopeudelle 11Mbps.

      Eli siis driveri- tai firmisongelma. Ei ole yhteydessä radiotien ongelmiin tms.

      • 3.0V6

        ...eli hontajäpä voisi säätää tukiaseman ja kortin asetuksiin "vain 802.11g yhteys".

        t.Maximajäbä


      • kotiverkottaja
        3.0V6 kirjoitti:

        ...eli hontajäpä voisi säätää tukiaseman ja kortin asetuksiin "vain 802.11g yhteys".

        t.Maximajäbä

        Tuo verkkokortti tukee vain 802.11b verkkoja ja tätä laajennettua 802.11b:tä (22Mbps).


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1499
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1126
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      47
      951
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      179
      835
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      759
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      720
    7. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      30
      605
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      578
    9. 52
      571
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      541
    Aihe