Mökin laajennus

haaveilija

Olen lukenut, että hirsimökki on suteellisen helppo laajentaa. Olen höylähirsi mökkiini suunnitellut laajennusta, mutta miten se parhaiten toteutetaan rakeenteellisesti ja ulkonäöllisesti.
Nykyinen mökki on 40 neliön niinsanottu perusmalli, jossa kuisti on toisessa päädyssä.
Laajennusosan kooksi ajattelin 20 neliöä.
Onko joku firma erikoistunut toimittamaan hirsimökin laajennuksia?

6

14855

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poikkea

ei hirsimökin laajentaminen juurikaan poikkea tavallisesta mökistä vaativuudeltaan.Suurin ongelma on juuri ne ulkonäölliset seikat,eli niin ettei juuri jälkeenpäin tehdyksi tunnistaisi,ja muutenkin sopisi näöltään ja toiminnaltaan sijaintipaikalleen.

Etsi joku paikallinen pieni höylähirsi verstas joka tekee yksilöllisiä ratkaisuja.Isoilla valmistajilla voi olla motivaatio vaikeuksia sovittaa pientä laajennusprojektia bulkki-tuotteiden tekemiseen suuniteltuun tuotantolinjaan.

• rakenne
    • painumista

Onko nykyinen mökki perustettu niin, että se ei vajoa, ja toisaalta niin ettei routa liikuttele sitä. Jos niin on, niin siiloin ei tule perustusten puolesta kovin paljon päänvaivaa, kunhan perustaa laajennusosankin huolella.

Jos kuitenkin perustukset vajoaa tai liikkuu, niin on vaikeaa tehdä laajennuksen perustusta niin, että se kulkisi samaa matkaa. Tässä auttaa hieman, että perustustapa ja syvyys ovat samat. Jo mökkisi pilareilla, niin kannattaa laajennus suunnitella niin että vuoden parin kuluttua voit tasata painumaerot pilareiden kohdalta tunkkaamalla.

Hirsirakenteissa ongelman aiheuttaa myös rakenteen painuminen, eli ensimmäisenä vuonna rakennus voi painua kasaan jopa useita senttejä. Myöhemmin painumisvauhti pienenee, mutta perimätiedon mukaan hirsirakennus painuu niin kauan kunnes räystäs on maassa. Uusinnassa ongelma tulee siitä, että uudempi nopeasti painuva rakenne yhdistetään vanhempaan hitaammin painuvaan rakenteeseen. Näin saumakohdassa voi tulla ongelmia, jos vanha rakenne häiritsee uuden osan painumista (painuu vinoon). Eräs höylähirsimökki jota olin rakentamassa painui jo ensimmäisen vuoden aikana 3 cm.

Eli kannattaa käyttää apuna todella kokeneita hirsirakentajia mahdollisten ongelmien välttämiseksi.

Muuten voit olla onnellinen että sinulla on oikein hirsimökki. Itsekkin haluaisin sellaisen, mutta olen kyllä lautamökkiinikin tyytyväinen.

• mökkeli

Tuossa edellä jo mainittiin laajentamisen ongelma, joka on hirsien painuminen. Rakennuksen korkeudesta se tietysti myös riippuu ja on varmaan noin 3-10 cm kahden ekan vuoden aikana.

Tuosta painumisesta johtuen laajennusta ei voida tehdä ihan suorana jatkoksena eli vanhan ja uuden osan katot eivät voi olla yhtä samaa, vaan ne pitää limittää. Se ei sinänsä paljoa haittaa, tuo ulkonäköön jopa pirteyttä, mutta tietysti sinne kattojen liitoskohtiin tulee ikäviä koloja, joihin tahtoo kertyä esim. lehtiä.

Tein omaani tällaisen limittäisen jatkoksen 6 vuotta sitten. Käytännössä siinä on kaksi erillistä hirsirakennusta, joiden päätyseinien väliä on noin 10 cm. Välissä on avoin 100 cm oviaukko ja pieni tasoero. Lopputulos oli ihan onnistunut ja olen ollut tyytyväinen. Uuden osan kehikon veisti ja pystytti pienehkö paikallinen hirsitalovalmistaja. Oikein hyvää työtä tekivät ja hinta oli reippaasti halvempi kuin Honkalla.

• erja

Moi
        Olen itse ajatellut pyöröhirsimökin
        laajennusta, mikä firma sinulla teki sen
        laajennuksen ja missä päin Suomea.olen ajatellut ihan
        jotain 10-15 neliön laajennusta,ja voitko paljastaa kustannuksia yhtään edes suurinpiirtein
        ja tekivätkö lähes avaimet käteen periaatteella
        vai miten.
        t. kiitollinen tietoista

• veistäjä
        erja kirjoitti:

Moi
        Olen itse ajatellut pyöröhirsimökin
        laajennusta, mikä firma sinulla teki sen
        laajennuksen ja missä päin Suomea.olen ajatellut ihan
        jotain 10-15 neliön laajennusta,ja voitko paljastaa kustannuksia yhtään edes suurinpiirtein
        ja tekivätkö lähes avaimet käteen periaatteella
        vai miten.
        t. kiitollinen tietoista

Lisärakennuksen voi tehdä monella eri tavalla ja kyllä ne tulee huolellisella työllä laatuisasti.Eipä vanhat hirsirakennukset juuri painu enään,jos katto ei vuoda ja perustus on kunnossa.Lisärakennukset pitää vain aina suunnitella tapauskohtaisesti.Ja suunnitella hyvin.Mikä yhdelle käy,ei välttämättä käy toiselle.Kunnon harkinta ei mene koskaan hukkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5514
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4830
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2761
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2354
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2018
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1601
    9. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1482
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1456
    Aihe