Verkoista

Harvakseltaan

Nyt kun suurin osa palstojen kuumapäistä on keskustelemassa muilla sivuilla Niinistön työläistaustasta,voitaisiinko keskustella verkottamisesta.
Olen kalastanut harvakseltaan verkoilla länsirannikon merialueella n.28 vuotta.Kalastuspaikkojani ovat olleet mm.Kokemäenjoen ja Merikarvianjoen suualueet.Verkkojeni silmäkoko on soviteltu ahvenelle,45 mm normaaliverkko.Olen saanut verkoistani tuona aikana 5 taimenta.Pidän siis rantaverkkoja alle 10 m vedessä,pääsääntöisesti.
Kalastan ahventa,haen paikat vetämällä pieniä vaappuja tai jigaamalla.Lasken muutaman verkon.
En oikein osaa verrata verkottamistani lohimiesten harrastukseen (20 kieppiä = 20x16x30 m = 9600 m ajoverkkoa.Raumalta taitaa löytyä sellaisiakin harrastajakalastajia.
Verkkokalastuksesta puhuttaessa keskustelun pääpaino on ollut täyskielto,ammattilaisille salliminen,aluerajoitukset ja silmäkoko.Porin ja Merikarvian välinen rannikkoalue on matalaa,saaristoista murtovettä,olosuhteiltaan monin kohdin verrattavissa suuriin järviin.Verkkokielto tai silmäkoon suurentaminen
jättäisi vettä rehevöittämään sivusaaliin,määrättömän määrän pasuria ja särkeä.
Eivät taimenet kesälämpimillä rantarutakoissa ui.
Tästä lähtökohdasta ajatellen täyskielto ottaa mutta ei anna.
Toinen asia on sitten tappikuhan pyynti.Tämä joidenkin harrastama typeryys.Siihen puree silmäkoon suurentaminen ja verkotuskielto kutupaikoilla.On nähty niitäkin miehiä,jotka kehuskelevat kuhasaaliillaan revittyään kutupaikkojen mätiä vahtivat kalat jigillä paattiin vähin päin.Aluerajoitusten pitäisi koskea kaikkea kalastusta.
Pulmaksi taitaa tulla se,kenen asiantuntemus rajoitusten laadintaan riittää.
Suurin osa taimenista pyydetään siiankalastuksen sivusaaliina.Tutkimuksen mukaan 90 % kaloista jää harrastelijoiden pyydyksiin.Tuota on hivenen vaikea uskoa länsirannikon vinkkelistä,täällähän on vielä ammattilaisia ja siianpyyntipaikat tavallisen talliaisen vehkeiden ulottumattomissa.
Jos tuo 90 % pitää todella paikkansa,niin sen pyytää siianpyyntiin pitkillä jatoilla keskittynyt harva harrastajajoukko.Loka/marraskuun vaihteen verkkopyynti merellä tuskin on niitä jokamiehen harrastuksia.Vehkeissäkin pitää olla kiinni jo vanha sata tonnia,ja eiköhän se kalakin mene myyntiin.Ei tunnu oikein mielekkäältä kieltää mökkiläisen ahvensoppatarpeiden hankkimista näiden puoliammattilaisten takia.Rajoitukset voisikin kohdistaa verkkomääriin.
Ylimalkaan asia taitaa olla niin,että kalastuksessa aluekohtaiset erot ovat valtavat eikä yleistäminen oikein toimi.Jokaisella on kalastamisestaan vastuu.Aina ja kaikilla alueilla esiintyy välistävetämistä ja porsaanreikien etsimistä.Niin verkottamisessakin.On kuitenkin väärin rangaista asiansa hyvin hoitavia näiden piittaamattomien takia.
Kun tälläkin sivulla käydään keskustelua,sen lähtökohta on useimmiten vastakohta-asettelu verkko/vapa.Keskustelu menee inttämiseksi eikä hyödytä ketään.Kirjoitusten perustana ovat omat kokemukset,niin tässäkin,toivoisin keskusteluun
enempi taustoitusta.Ymmärrän taimenen luonnonkannan arvon,näkövinkkeli Helsingin edustalla saattaa kuitenkin olla toinen kuin vaikka Skaftungissa.
Olen toisessa yhteydessä sanonut aiemmin näillä sivuilla: jos keskustelu ei laajene yksityisestä yleiseen,se on "mustatuntuu" juttu,jos keskustelu ei etene yleisestä yksityiseen (oma kokemus) sille jää juorun arvo.
Esimerkki: jotenkin minusta tuntuu,että kalastuksen alan ammattilaiset seuraavat näitä sivuja hyvinkin tarkkaan.Koskaan heitä ei näillä sivuilla näy,vaikka he voisivat heti ja siinä paikassa oikoa pahimmat väärinkäsitykset.Virkamies toimii virkavastuulla,virkamiehen korkein tehtävä on välttää virheitä.Tässä maassa mikään ei tapahdu tässä ja nyt,kaikkeen tarvitaan 20 vuoden harkinta-aika.Väittäisin että määrärahojen puute (tutkimus) ei ole se ainoa asiaa hidastava tekijä.
Annetaan nyt kuitenkin synninpäästö.Kalastusasioita ei ratkota huutoäänestyksin rannoilla. Tarvitaan järjestelmä ja hallinto.Hidaskin virkamies on parempi kuin ei virkamiestä lainkaan.Mutta jos hallinnointi toimisi vaikka 10 vuoden viiveellä,virkamies olisi, mahdollisesti, vastuussa tekemisistään eikä eläkkeellä.

6

2540

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieltä

uskon myös verkkomäärän rajoittamiseen.mielestäni harrastelijoille riittäisi hyvin kaksi kappaletta 30 m. pitkää 50 mm. verkkoa,vai oletko samaa mieltä.

• Harraste verkkoilija

itse laitan tuplapitkiä verkkoja vähintään 20kpl eli pyöriästi 27*2*20=1040m. Tuolla määrällä saa saaliin josta näin kotitarvekalastajalla riittää vähän kalaliikkeelle myyntiinkin kalaa.

Toisinaan kun liian lämpimän veden aikaan pistää pyynnin ei tuokaan riitä että saa kunnon kohtuu saaliin.

• Harvakseltaan

Verkkojen määrä voipi olla vähän kaksniitinen juttu.
        Riippuu aika paljon kalastuksen kohteesta.Silmä leveäksi pauloitettu 60-120 cm korkea kampelaverkko ei oikein kalasta muuta kalaa kuin kampelaa.
        Harrastelijan silakkaverkko,27 mm 0,25 langalla,3x30 m mättää välillä norssia,ei juuri muuta.90-110 mm
        lahnaverkon vetää aika usein tyhjänä ylös.Jotkut kalastavat merimuikkua,karisiikaa, muutama simppuakin.
        Taimenenpentua tai tappikuhaa noilla vehkeillä ei tapeta.En oikein näe mielekkääksi rajoittaa vaikkapa silakkaan kohdennettua pyyntiä.Mies,jolle mäjähtää pitkään silakkajataan 300 kiloa silakkaa ja 100 kiloa norssia,oppii kyllä rajoittamaan itse verkkojensa määrän.Näet kokemus on sen verran taivainen.
        Toisaalta taas paikoilla,joihin meriharjukset tai taimenen istukkaat hakeutuvat on yksikin verkko liikaa.
        Eli parin "normaaliverkon" lisänä vaikkapa kampelaverkot eivät kai liene pulma.
        Verkkokalastaminenkin voi olla monipuolista ja mielenkiintoista,etenkin jos tekee itse rätit.Toisinkin kuulee väitettävän,väittäjiä ovat monesti ne,joilta 14 millin muikkuverkko menee sekaisin jo laiturilla.
        Parempi olisi,jos rajaisimme kalastustamme itse.Muiden ei sitä sitten tarvitsisi tehdä.

• tiesitkö
        Harraste verkkoilija kirjoitti:

itse laitan tuplapitkiä verkkoja vähintään 20kpl eli pyöriästi 27*2*20=1040m. Tuolla määrällä saa saaliin josta näin kotitarvekalastajalla riittää vähän kalaliikkeelle myyntiinkin kalaa.

Toisinaan kun liian lämpimän veden aikaan pistää pyynnin ei tuokaan riitä että saa kunnon kohtuu saaliin.

että ilmoittamasi verkot jotka ovat yhteispituudeltaan yli 900 metriä ovat ammattimaiseen kalastukseen käytettäviä pyydyksiä.
        Olethan rekistöröity ammattikalastaja etkä suinkaan lainrikkoja?
        Voit myös tarkistaa asian kalastusasetuksen 8a§:stä.

• Pitkänlinjanverkottaja
        Harvakseltaan kirjoitti:

Verkkojen määrä voipi olla vähän kaksniitinen juttu.
        Riippuu aika paljon kalastuksen kohteesta.Silmä leveäksi pauloitettu 60-120 cm korkea kampelaverkko ei oikein kalasta muuta kalaa kuin kampelaa.
        Harrastelijan silakkaverkko,27 mm 0,25 langalla,3x30 m mättää välillä norssia,ei juuri muuta.90-110 mm
        lahnaverkon vetää aika usein tyhjänä ylös.Jotkut kalastavat merimuikkua,karisiikaa, muutama simppuakin.
        Taimenenpentua tai tappikuhaa noilla vehkeillä ei tapeta.En oikein näe mielekkääksi rajoittaa vaikkapa silakkaan kohdennettua pyyntiä.Mies,jolle mäjähtää pitkään silakkajataan 300 kiloa silakkaa ja 100 kiloa norssia,oppii kyllä rajoittamaan itse verkkojensa määrän.Näet kokemus on sen verran taivainen.
        Toisaalta taas paikoilla,joihin meriharjukset tai taimenen istukkaat hakeutuvat on yksikin verkko liikaa.
        Eli parin "normaaliverkon" lisänä vaikkapa kampelaverkot eivät kai liene pulma.
        Verkkokalastaminenkin voi olla monipuolista ja mielenkiintoista,etenkin jos tekee itse rätit.Toisinkin kuulee väitettävän,väittäjiä ovat monesti ne,joilta 14 millin muikkuverkko menee sekaisin jo laiturilla.
        Parempi olisi,jos rajaisimme kalastustamme itse.Muiden ei sitä sitten tarvitsisi tehdä.

Hyvä kirjoitus, hienoja pointteja.

• Näsijärvinen

on verkkokalastus sallittu vain ammattilaisille. Tähän pitäisi siirtyä meilläkin niin saataisiin kalakannat elvytettyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      49
      3295
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      34
      2945
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2751
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      40
      2491
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      51
      1945
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1589
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1483
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1297
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1231
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1070
    Aihe