Hyvän hoitajan koulutus?

Jack

Terve,

Etsisin hyvää hoitajaa antamaan akupunktiota ja kyselisin mistä sitten tunnistaa sellaisen?
Kuinka pitkä koulutus on riittävä?
Suomessa antaa koulutusta ilmeisesti useampi taho ja yhdistys. Mikä niistä on hyvä? Entäs tämä WHOn tutkinto?

7

3357

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jouni

mistä tietää hyvän hoitajan? hyvän hoitajan tunnistat kun tapaat sellaisen. pelkkä koulutus ei riitä. kukin hoitaa omilla kyvyillään. yleensä kuitenkin ns. vähemmin koulutetut hoitavat vain oireita, jos niitäkään ja enemmän koulutetut pyrkivät hoitamaan oireiden lisäksi "juurta" eli sairauden syytä. täytyy muistaa kuitenkin, että niin tässäkin lajissa kuin muissakin esim. kirvesmiehissä, autonkorjaajissa ym. on aina parempia ja huonompia työntekijöitä.

• Tero.Inkeri

Hei,

Kiinassa akupunktiolääkärin koulutus tapahtuu yliopistossa ja kestää kuutisen vuotta. Kyse ei ole mistään lisäkurssista koululääketieteeseen, vaan kiinalaisen lääketieteen koulutusohjelmasta. Koululääketieteen lääkäreille on oma kuuden vuoden koulutusohjelmansa.

Suomessa koulutus on yksityistä, ja kestää pääsääntöisesti noin kolme vuotta. Asianmukainen koulutus on ensimmäinen perusedellytys vaadittavalle ammattitaidolle, itseoppiskelulla tai lyhytkurssilla ei tulla ammattilaiseksi.
      Koulutuksen laadun perusedellytyksenä on tietenkin opettajana toimivien henkilöiden oma ammattitaito ja asiantuntemus. Opiskelijoiden puolella taasen painavat kunkin henkilökohtaiset kyvyt sekä kiinnostuksen määrä ja asiaan paneutumiseen käytetty aika - pelkästään osallistumalla lähiopetukseen ei saavuteta mitään.
      Summaten:
      * Hyvä opettaja - opiskelijalla MAHDOLLISUUS kehittyä taitavaksi
      * Huono opettaja - Ei mahdollisuuttakaan oppia

Kiinalainen lääketiede on kulkeutunut Suomeen lähinnä neljää kautta: Kiinasta, Yhdysvalloista, Englannista/Isralelista ja Espanjasta. Kannattaa kysyä mitä perinnettä hoitaja jatkaa. Itse voi sitten päätellä mikä näistä lienee aidointa.

Mitä tulee WHO:n tutkintoon, niin tällaista ei aivan suoranaisesti ole olemassa. WHO:lla on Kiinassa yhteistyötahoja, jotka järjestävät ulkomaisille lääkäreille ym. kolme vuotta kestävää kiinalaisen lääketieteen koulutusta. Loppukokeen suorittaneet henkilöt saavat todistuksen tutkinnosta. Tällä hetkellä Suomessa ei kenelläkään kyseistä tytkintoa tietääkseni ole.

• Kalle

Ainakin hannu rohde ilmoittaa omaavansa WHO tutkinnon. www.hannurohde.com

• JpY
        Kalle kirjoitti:

No tiedä sitten tuota.. Luette tiedotteen niin hoksaatte kuka on kyseessä. Ihmettelen suuresti sitä vaan, että miten Rohde on voint opiskella Promethiuksessa 91-93 kun koko paikka on perustettu 93..

• Tero.Inkeri
        Kalle kirjoitti:

Hei,

minun tietämykseni mukaan Hannu Rohteella on todistus Kiinassa suoritetusta lyhytkurssista. Tällä ei ole mitään tekemistä WHO:n akupunktiotutkinnon kanssa. Tämänkaltaisia osallistumistodistuksia erilaisista lyhyistä kursseista sekä käytännön potilasharjoittelusta on hyvin monella henkilöllä Suomessa.

• Hannu Rohde
        Tero.Inkeri kirjoitti:

Hei,

minun tietämykseni mukaan Hannu Rohteella on todistus Kiinassa suoritetusta lyhytkurssista. Tällä ei ole mitään tekemistä WHO:n akupunktiotutkinnon kanssa. Tämänkaltaisia osallistumistodistuksia erilaisista lyhyistä kursseista sekä käytännön potilasharjoittelusta on hyvin monella henkilöllä Suomessa.

Ihmettelen Tero Inkerin kommentteja.
        Kyllä minulla on WHO:n hyvöhsynö tutkintopaperi leimoineen. Olen ollut Kiinasa opiskelemessa 4 eri
        kertaa ja olen mm. käynyt 12 erikoistumis kurssia
        kiinalaisesta lääketieteestä- ja akupunktiosta.

Olen halvaantuneita hoitanut hyvällä menestyksellä
        Venäjällä Leningraadissa, Viron Tartossa ja Pärnyssä, sekä Ruotsissa mm. Uumajan yliopiston sairaalassa. On muutamia puoliihalvauksia, jotka on parantuneet yhdellä hoitokerralla.

• Oletko kuullut sellaisesta kuin Hannu Rohde.Onko hyvää akupunktio hoitaja ? Hänen kotisivu http://www.qimana.com/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      117
      6329
    2. Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies

Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk
      Ikävä
      380
      6142
    3. Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?

Työ­matkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotelli­surmasta tie
      Lapua
      69
      5970
    4. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      344
      3962
    5. Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten

Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril
      Maailman menoa
      145
      2365
    6. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      4
      2345
    7. Orpo pihalla kuin lumiukko

Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA
      Kansallinen Kokoomus
      119
      1403
    8. Onko täällä helmessä tapahtunut vakava rikos?

Onko kuullut kukaan mitään.
      Haapavesi
      12
      1241
    9. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      186
      1085
    10. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      59
      887
    Aihe