Mites muuten on, onnistuuko metsänistutus pottikuusentaimilla näin syksyllä?
Maapohjana on aika rehevää turvepohjaista entistä peltoa. Tarkoitus olisi ensikeväänä täydenysistuttaa koko alue (n 7ha) mutta ajanpuutteen vuoksi (tulevana keväänä) ajattelin hoitaa istuttamisen jo näin syksyllä, mikäli se olisi mahdollista? Mites on kokemusta muilla? Nostaako routa taimet ylös ennen ensikevättä ja näin ollen kuivattaa taimet joten työ olisi näin syksyllä turhaa? Vai pitääkö kiltisti vaan ootella ensikevääseen ja käydä yöllä/ylitöinä kuokkimassa taimet maahan. Ja jos jollain on vinkkejä heinän torjuntaan niin niitäkin vinkkejä otetaan vastaan... (kiitos)
Metsänistutuksesta syksyllä?
10
1747
Vastaukset
- kokemusta
Eihän turvepohjan pitäs routia ? Ja istuta pottitaimikin syvään reilusti potti maan alle jataimen runkoakin saa olla maan sisällä , pysyy paremmin maassa jakasvaa paremmin , onhan ihan syväistutustakin nykyään .
- karhu III
Enpä suosittelisi pottitaimia mihinkään peltoon, itsellä on niistä huonoja kokemuksia. Paras tilata isoja paljasjuuritaimia. pelto kannattaa ensin myrkyttää roundupilla paskaruohosta ja sit vois vaikka kyntää istutusrivit, vaikka 3-4 siipisillä sillee vastakkainajelemalla/rivi.
Jos istutus sujuiskin vielä hyvin, niin sit painaa päälle myyrätuhovaara. Tietääkseni jos istutuksen teettää esim MHY:llä niin takuu kattaa mahdolliset myyrätuhotkin, eli tilalle saisi uudet taimet maahankuokittuna.- jokke
Jos myyrä syö taimet,ei kukaan korvaa.Kysy raukka parka viisaimmilta neuvoja
- junnu metsänomistaja
Juu... tiedän että roundup olisi hyvä heinän tappaja, mutta sen levittäminen lentokoneella ei varmaan ole mahdollista näillä leveysasteilla (itä-suomessa) niin ettei muutkin siinä samalla tuhoudu. Viime keväänä laikkumätästin alueen kaivinkoneella niin jotta saataisiin lisäaikaa uusille taimille mutta heinä on jo ehtinyt valtaamaan juuri muokatutkin alueet (v-tuttaa kummasti) ja ehtinyt näin tukahduttaa osan pienistä kuusentaimista. Nyt alueella kulkeminen on miltein mahdotonta traktorilla laikutuksen jälkeen (toki jätin huoltotiet pientareille mutta ruiskutus mahdotonta ellei sitten hoida käsin?).
Myyrätuhoista on myös kokemusta kun yritettiin ensin koivulla istuttaa ent.peltoa, mutta se ei tullut onnistumaan... ->myyrät söi kuoret taimien ympäriltä ja jänikset hoitivat vielä elävät latvukset hangen päältä. Paras koivuttaimi mikä peltoon saatiin oli sellainen joka oli valmiiksi 1,5-2m korkea johon jänikset ei yltäneet ja myyrillekkin kuori oli riittävän vahva tyvestä. Mutta tälläisiä taimia ei vaan ihan mhy:n kautta saa.. :(
Tämän takia olen päätynyt pottikuusentaimiin (tietty mahdollisimman suuriin) jotta heinä ei ehtisi tukahduttaa niitä. Taisin jo mainitakkin että olen täydennyistuttamassa tätä entistä suopeltoa, joten nyt olen aikonut kokeilla taimitassuja taimien suojaksi (ovat vaan niin p*run kalliita boorattuina). En tiedä onko niistäkään apua heinäntorjuntaan 1½ metrisessä horsmikossa/heinikossa mutta kokeiltava vaan on. Mekaaninen heinän torjunta olisi tietysti paras vaihtoehto mutta kuka kumma ehtii kesänaikana heinimään 13ha kun on muutakin tekemistä kuin kyykkiä heinikossa etsien puuntaimia?
Välillä tuntuu hiukan turhauttavalta koko istutustyö kun on jo kolmatta kertaa istuttamassa samoja alueita, mutta yritettävä vaan on... (juu.. tiedetään myös millasta tuhoa majavat saa aikaan)
Mutta palatakseni siihen alkuperäseen kysymykseen niin miten on kokemusta näin myöhäis syksyn istutuksista? Olen kuullut kahdenlaista kokemusta; puolesta että vastaan... Niin ajattelin kysyä myös muiden kokemuksia asiasta.. - pölli
junnu metsänomistaja kirjoitti:
Juu... tiedän että roundup olisi hyvä heinän tappaja, mutta sen levittäminen lentokoneella ei varmaan ole mahdollista näillä leveysasteilla (itä-suomessa) niin ettei muutkin siinä samalla tuhoudu. Viime keväänä laikkumätästin alueen kaivinkoneella niin jotta saataisiin lisäaikaa uusille taimille mutta heinä on jo ehtinyt valtaamaan juuri muokatutkin alueet (v-tuttaa kummasti) ja ehtinyt näin tukahduttaa osan pienistä kuusentaimista. Nyt alueella kulkeminen on miltein mahdotonta traktorilla laikutuksen jälkeen (toki jätin huoltotiet pientareille mutta ruiskutus mahdotonta ellei sitten hoida käsin?).
Myyrätuhoista on myös kokemusta kun yritettiin ensin koivulla istuttaa ent.peltoa, mutta se ei tullut onnistumaan... ->myyrät söi kuoret taimien ympäriltä ja jänikset hoitivat vielä elävät latvukset hangen päältä. Paras koivuttaimi mikä peltoon saatiin oli sellainen joka oli valmiiksi 1,5-2m korkea johon jänikset ei yltäneet ja myyrillekkin kuori oli riittävän vahva tyvestä. Mutta tälläisiä taimia ei vaan ihan mhy:n kautta saa.. :(
Tämän takia olen päätynyt pottikuusentaimiin (tietty mahdollisimman suuriin) jotta heinä ei ehtisi tukahduttaa niitä. Taisin jo mainitakkin että olen täydennyistuttamassa tätä entistä suopeltoa, joten nyt olen aikonut kokeilla taimitassuja taimien suojaksi (ovat vaan niin p*run kalliita boorattuina). En tiedä onko niistäkään apua heinäntorjuntaan 1½ metrisessä horsmikossa/heinikossa mutta kokeiltava vaan on. Mekaaninen heinän torjunta olisi tietysti paras vaihtoehto mutta kuka kumma ehtii kesänaikana heinimään 13ha kun on muutakin tekemistä kuin kyykkiä heinikossa etsien puuntaimia?
Välillä tuntuu hiukan turhauttavalta koko istutustyö kun on jo kolmatta kertaa istuttamassa samoja alueita, mutta yritettävä vaan on... (juu.. tiedetään myös millasta tuhoa majavat saa aikaan)
Mutta palatakseni siihen alkuperäseen kysymykseen niin miten on kokemusta näin myöhäis syksyn istutuksista? Olen kuullut kahdenlaista kokemusta; puolesta että vastaan... Niin ajattelin kysyä myös muiden kokemuksia asiasta..Ite varmaan laittaisin tollaselle alueelle parhaana heinäntorjuntavälineenä tota taimitassua. katso ja mieti http://www.tarmet.com/metsanho.htm
- pölli
pölli kirjoitti:
Ite varmaan laittaisin tollaselle alueelle parhaana heinäntorjuntavälineenä tota taimitassua. katso ja mieti http://www.tarmet.com/metsanho.htm
ja hintaa noilla on 0,25 e/50 kpl alv. 22%
- Risupartanen.
junnu metsänomistaja kirjoitti:
Mutta palatakseni siihen alkuperäseen kysymykseen niin miten on kokemusta näin myöhäis syksyn istutuksista? Olen kuullut kahdenlaista kokemusta; puolesta että vastaan... Niin ajattelin kysyä myös muiden kokemuksia asiasta..Kokeile laittaa merkkikeppi aina taimen kohdalle,pajun oksa tms. käy hyvin ja siihen kuitunauhan pätkä.Itse olen käyttänyt ja hyvin taimet löytyy. Sitten tuohon myyrä ongelmaan.Itse olen pistänyt taimia suoraan peltoon...ilman muokkausta.Luonnontaimia mitä olen laittanut,niin ei myyrät ole koskeneet.Tarviikohan sitä muokkausta,jos istutuksen jälkeen merkkaa taimet hyvin ja pitää heinikon ym.kurissa? Jos taimet pistää kyntövakoon,niin helppohan on myyrän juosta taimelta toiselle,valmiita uria pitkin. Ei kyllä minun mielestä ole estettä,istuttaa taimia tähänkin aikaan,kunhan maa ei ole ruotiva.Viisaammat saa kyllä enemmän antaa valistusta.
- Nimetön
Risupartanen. kirjoitti:
Kokeile laittaa merkkikeppi aina taimen kohdalle,pajun oksa tms. käy hyvin ja siihen kuitunauhan pätkä.Itse olen käyttänyt ja hyvin taimet löytyy. Sitten tuohon myyrä ongelmaan.Itse olen pistänyt taimia suoraan peltoon...ilman muokkausta.Luonnontaimia mitä olen laittanut,niin ei myyrät ole koskeneet.Tarviikohan sitä muokkausta,jos istutuksen jälkeen merkkaa taimet hyvin ja pitää heinikon ym.kurissa? Jos taimet pistää kyntövakoon,niin helppohan on myyrän juosta taimelta toiselle,valmiita uria pitkin. Ei kyllä minun mielestä ole estettä,istuttaa taimia tähänkin aikaan,kunhan maa ei ole ruotiva.Viisaammat saa kyllä enemmän antaa valistusta.
Ei laiteta taimia kyntövakoon...S***NA!!!
- Risupartanen.
Nimetön kirjoitti:
Ei laiteta taimia kyntövakoon...S***NA!!!
Tuli pikkunen lapsus...siis palteen päälle!!
- esaase
Risupartanen. kirjoitti:
Tuli pikkunen lapsus...siis palteen päälle!!
jotkut metsäammattilaiset sanovat että jos se kyntöviilu ei ole riittävän tiiviisti päin maanpintaa taimi ei kasvata juurta maahan vaan ainoastaan siihen palteeseen.onko muilla tällaista havaintoa???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 19311656
- 585509
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html462807- 402425
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k142019Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131891Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,441885Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut301803Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61526Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta421498