Voisiko joku opettaa?

Nieida

Hei!
Voisiko joku saamenkieltä osaava opettaa minulle hieman sitä kielioppia? Olisin todella kiitollinen..:)

16

7379

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • okta beare

      Mimmosta opetusta kaipaat? Ja kuinka laajasti tahtoisit kielioppia oppia?

      • Nieida

        Vokaalinvaihtelu (hauki, hauen, haukea,haukia?) olis ihan kiva osata, ja vaikka astevaihtelu, esim. kukka, kukan, kukkaa, kukkia. Ja sitten vaikka persoonapronominit. Ne kyllä riittää ihan hyvin, olen vasta aloittanut opiskelemaan saamenkieltä.. Mutta toki saa laitta vielä lisää, sillä tahdon oppia niin paljon kuin on mahdollista..:)


      • okta beare
        Nieida kirjoitti:

        Vokaalinvaihtelu (hauki, hauen, haukea,haukia?) olis ihan kiva osata, ja vaikka astevaihtelu, esim. kukka, kukan, kukkaa, kukkia. Ja sitten vaikka persoonapronominit. Ne kyllä riittää ihan hyvin, olen vasta aloittanut opiskelemaan saamenkieltä.. Mutta toki saa laitta vielä lisää, sillä tahdon oppia niin paljon kuin on mahdollista..:)

        Varmaan olisi helpompaa mennä lainaamaan kirjastosta saamen kielen kielioppi. Tänne moisten asioiden kirjoittaminen veisi vallan mahdottomasti aikaa. Jos sinulla on mahdollisuus käyttää Pekka Sammallahden saame-suomi-saame sanakirjaa, niin sen lopussa löytyy pohjoissaamen astevaihtelutapaukset. Yhteensä kuusi sivua, joten ymmärtänet miksen niitä tänne viitsisi alkaa listaamaan.

        Persoonapronominit:
        NOMINATIIVI
        Yksikkö: mun, don son
        Kaksikko: moai, doai, soai
        Monikko: mii, dii, sii

        GENETIIVI-AKKUSATIIVI
        Yksikkö: mu, du, su
        Kaksikko: munno, dudno, sudno
        Monikko: min, din, sin

        LOKATIIVI
        Yksikkö: mus, dus, sus
        Kaksikko: munnos, dudnos, sudnos
        Monikko: mis, dis, sis

        ILLATIIVI
        Yksikkö: munnje, dutnje, sutnje
        Kaksikko: munnuide, dudnuide, sudnuide
        Monikko: midjiide, didjiide, sidjiide

        KOMITATIIVI
        Yksikkö: muinna, duinna, suinna
        Kaksikko: munnuin, dudnuin, sudnuin
        Monikko: minguin, dinguin, singuin

        ESSIIVI
        Yksikkö: munin, dunin, sunin
        Kaksikko: munnon, dudnon, sudnon
        Monikko: minin, dinin, sinin

        Missä olet alkanut opiskelemaan saamea? Käytätkö jotain tiettyä kirjaa? Monissa oppikirjoissahan on kerrottu kielioppiasiat. Onnea saamen kielen opiskeluun! Kysy, jos tulee ongelmia.


      • nieida
        okta beare kirjoitti:

        Varmaan olisi helpompaa mennä lainaamaan kirjastosta saamen kielen kielioppi. Tänne moisten asioiden kirjoittaminen veisi vallan mahdottomasti aikaa. Jos sinulla on mahdollisuus käyttää Pekka Sammallahden saame-suomi-saame sanakirjaa, niin sen lopussa löytyy pohjoissaamen astevaihtelutapaukset. Yhteensä kuusi sivua, joten ymmärtänet miksen niitä tänne viitsisi alkaa listaamaan.

        Persoonapronominit:
        NOMINATIIVI
        Yksikkö: mun, don son
        Kaksikko: moai, doai, soai
        Monikko: mii, dii, sii

        GENETIIVI-AKKUSATIIVI
        Yksikkö: mu, du, su
        Kaksikko: munno, dudno, sudno
        Monikko: min, din, sin

        LOKATIIVI
        Yksikkö: mus, dus, sus
        Kaksikko: munnos, dudnos, sudnos
        Monikko: mis, dis, sis

        ILLATIIVI
        Yksikkö: munnje, dutnje, sutnje
        Kaksikko: munnuide, dudnuide, sudnuide
        Monikko: midjiide, didjiide, sidjiide

        KOMITATIIVI
        Yksikkö: muinna, duinna, suinna
        Kaksikko: munnuin, dudnuin, sudnuin
        Monikko: minguin, dinguin, singuin

        ESSIIVI
        Yksikkö: munin, dunin, sunin
        Kaksikko: munnon, dudnon, sudnon
        Monikko: minin, dinin, sinin

        Missä olet alkanut opiskelemaan saamea? Käytätkö jotain tiettyä kirjaa? Monissa oppikirjoissahan on kerrottu kielioppiasiat. Onnea saamen kielen opiskeluun! Kysy, jos tulee ongelmia.

        Lainasin kirjastosta sanakirjan ja aloin vaan lukemaan, onhan se aika vaikeeta, ja se sanakirja on kyllä aika huono, ku siinä on vaan ne sanat. Olen kyllä todella kiinnostunut saamenkielen opiskelusta..:D Kiitos sinulle kun opetit, ja kysyn varmasti vielä :D


      • nubbi beare
        nieida kirjoitti:

        Lainasin kirjastosta sanakirjan ja aloin vaan lukemaan, onhan se aika vaikeeta, ja se sanakirja on kyllä aika huono, ku siinä on vaan ne sanat. Olen kyllä todella kiinnostunut saamenkielen opiskelusta..:D Kiitos sinulle kun opetit, ja kysyn varmasti vielä :D

        On tietysti olemassa joitakin saamen oppikirjoja, esim. Davvin, jota voi kai lueskella itsekin.

        Jos sinulle kelpaavat vaihtoehtoisetkin oppimismenetelmät, voit mennä (ainakin jossain isossa kaupungissa, kun et kai saamelaisalueella asu) kirjastoon ja etsiä hyllystä saamenkielistä kaunokirjallisuutta, tai vaikka lastenkirjallisuutta, jossa kieli on helppoa. Suurin osa löytämistäsi kirjoista löytyy varmasti myös suomenkielisenä, joten pane saamen- ja suomenkieliset kirjat rinnakkain ja sanakirjakin viereen, niin sana toisensa jälkeen voi ainakin jollakin tasolla alkaa selvitä. Saamen ja suomen rakenne on kuitenkin aika samanlainen, mutta saamen taivutusmuotojen ymmärtäminen pelkän sanakirjan avulla voi olla vaikeaa, niin kuin suomessakin.


      • tutustua
        Nieida kirjoitti:

        Vokaalinvaihtelu (hauki, hauen, haukea,haukia?) olis ihan kiva osata, ja vaikka astevaihtelu, esim. kukka, kukan, kukkaa, kukkia. Ja sitten vaikka persoonapronominit. Ne kyllä riittää ihan hyvin, olen vasta aloittanut opiskelemaan saamenkieltä.. Mutta toki saa laitta vielä lisää, sillä tahdon oppia niin paljon kuin on mahdollista..:)

        saamelaisalueen kurssikeskuksen koulutustarjontaan. jos ei ole mahdollista mennä vuosikursseille niin saamea voi opiskella verkossakin.
        http://www.sogsakk.fi/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=173&Itemid=222


      • ámás
        okta beare kirjoitti:

        Varmaan olisi helpompaa mennä lainaamaan kirjastosta saamen kielen kielioppi. Tänne moisten asioiden kirjoittaminen veisi vallan mahdottomasti aikaa. Jos sinulla on mahdollisuus käyttää Pekka Sammallahden saame-suomi-saame sanakirjaa, niin sen lopussa löytyy pohjoissaamen astevaihtelutapaukset. Yhteensä kuusi sivua, joten ymmärtänet miksen niitä tänne viitsisi alkaa listaamaan.

        Persoonapronominit:
        NOMINATIIVI
        Yksikkö: mun, don son
        Kaksikko: moai, doai, soai
        Monikko: mii, dii, sii

        GENETIIVI-AKKUSATIIVI
        Yksikkö: mu, du, su
        Kaksikko: munno, dudno, sudno
        Monikko: min, din, sin

        LOKATIIVI
        Yksikkö: mus, dus, sus
        Kaksikko: munnos, dudnos, sudnos
        Monikko: mis, dis, sis

        ILLATIIVI
        Yksikkö: munnje, dutnje, sutnje
        Kaksikko: munnuide, dudnuide, sudnuide
        Monikko: midjiide, didjiide, sidjiide

        KOMITATIIVI
        Yksikkö: muinna, duinna, suinna
        Kaksikko: munnuin, dudnuin, sudnuin
        Monikko: minguin, dinguin, singuin

        ESSIIVI
        Yksikkö: munin, dunin, sunin
        Kaksikko: munnon, dudnon, sudnon
        Monikko: minin, dinin, sinin

        Missä olet alkanut opiskelemaan saamea? Käytätkö jotain tiettyä kirjaa? Monissa oppikirjoissahan on kerrottu kielioppiasiat. Onnea saamen kielen opiskeluun! Kysy, jos tulee ongelmia.

        mitä nämä mus,dus,sus jne. oikeastaan tarkoittavat olen 12v kiinostunut saamen kielestä ja haluan oppia puhumaan saamea.
        olisin kiitollinen jos suomentaisit nämä:
        NOMINATIIVI
        Yksikkö: mun, don son /suomeksi/=
        Kaksikko: moai, doai, soai /suomeksi/=
        Monikko: mii, dii, sii/suomeksi/=

        GENETIIVI-AKKUSATIIVI
        Yksikkö: mu, du, su =
        Kaksikko: munno, dudno, sudno=
        Monikko: min, din, sin=

        LOKATIIVI
        Yksikkö: mus, dus, sus=
        Kaksikko: munnos, dudnos, sudnos=
        Monikko: mis, dis, sis=

        ILLATIIVI
        Yksikkö: munnje, dutnje, sutnje=
        Kaksikko: munnuide, dudnuide, sudnuide=
        Monikko: midjiide, didjiide, sidjiide=

        KOMITATIIVI
        Yksikkö: muinna, duinna, suinna=
        Kaksikko: munnuin, dudnuin, sudnuin=
        Monikko: minguin, dinguin, singuin=

        ESSIIVI
        Yksikkö: munin, dunin, sunin=
        Kaksikko: munnon, dudnon, sudnon=
        Monikko: minin, dinin, sinin=

        ja mikä on saameksi olla verbi?
        Kiitos!


      • Asdasdasdasdasdasdasda

        mun, don son
        = minä, sinä, hän
        moai, doai, soai
        = me kaksi, te kaksi, he kaksi
        mii, dii, sii
        = me, te, he

        Etköhän sie ossaa ite selevittää nuo loput, menevät samaa kaavaa kuin nämä 😊


    • mun beare
    • Jurdi
    • eevee

      mä en osaa yhtään saamee :D mut mitä toi nieida tarkottaa ku eik se ole saamea??

      • saamea

        Nieida tarkoittaa tyttöä.

        Pohjoissaamen astevaihtelusta mainitsen sen verran, että se on varsin looginen. Sammallahden sanakirjan kuuden sivun listaa ei tarvitse opetella ulkoa, kun ymmärtää logiikan. Se toimii hieman eri päin kuin suomessa, eli:

        Konsonanttiyhtymä, jossa kaksi eri konsonanttia, esim. zx
        zx:zzx < aste vahvistuu
        zx:zxx < aste heikkenee

        Tämä vaihtelu koskee kaikkia muita konsonanttiyhtymiä paitsi niitä, joiden alussa on h, esim.
        ht:htt < aste vahvistuu

        Sitä vastoin taas konsonanttikeskuksessa oleva i lasketaan konsonantiksi, esim.
        nieida:nieidda < aste heikkenee (nominatiivi:genetiivi/akkusatiivi)

        Sammallahden sanakirjasta kannattaa katsoa yksinäisklusiilien heikot asteet, nasaalin ja klusiilin yhtymät, ja myös sellaisten konsonanttiyhtymien heikot asteet, joissa on h, esim.
        t:đ (vahva aste:heikko aste)
        ht:d (vahva aste:heikko aste)
        bm:pm:mm

        Tämä ei tällä selityksellä varmasti ihan vielä selvinnyt, mutta toivottavasti tämä helpottaa Sammallahden listan lukemista.


    • Tuisku

      Haluaisin kovasti tietää mitä tämä lause tarkoittaa;
      "Don leat cappa dego meara barut go beaivvas baita daidda."

      Nettisanakirjasta ei ollut apua, sillä epäilen että tässä voi olla puhekieltä seassa, tai jokunen kirjoitusvirhe. Heittomerkkejä ja hattuja puuttuu, mutta olisin mielettömän kiitollinen jos joku osaisi auttaa!

      • tästä näin

        "Don leat čáppa dego meara bárut, go beaivváš báita dáidda."

        Sinä olet kaunis kuin meren aallot, kun aurinko niihin paistaa.
        (ihan suora käännös)


    • Enkidu Krakovasta

      Terve.
      Missä netissä, voi oppia saamea?
      Ovatko netissä nettisivut, joista voi oppia tätä kieltä?
      Minä asun Puolassa ja puhun vain vähän suomea.
      Anteeksi, jos minun kielini ei ole sujuvasti:)

      • Enkidu Krakovasta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe