Tällaisia hauskoja sanaselityksiä :
Vessan vetäminen = vessuttaa
Vinksin vonksin = mitti montti
Minä sanoin pienenä laskinta palkkakoneeksi.
Ja pikkuveljeni 3v. (nyt 8-vuotias) sanoi että robotti on rokotti .... rokotti , heh :)
Että lähettäkää muita vastaavia !
LASTEN SUUSTA
114
21384
Vastaukset
- asik
sanoi pienenä jalan puutumista verkkojalaksi. Onhan puutuessa sellainen tunne, kuin jalkaan olisi kierretty kireä verkko:)
Kun hän tarkoitti, että pitää istua, hän sanoi: alhaudu! - kahden lapsen äiti
tuonne aikaisempaan keskusteluun näitä jo laitin, mutta laitanpa taas: :-)
Sukseilemaan=hiihtämään
Polkuilemaan=polkupyöräilemään
Tyynylakana=tyynyliina
Oraranssi=oranssi
Hunttikuu=huhtikuu
Liustelemaan=luistelemaan
Huisharja=hiusharja
Huislakka=hiuslakka
Huiskari=suihkari
Poikani näki ensimmäisen kerran elämässään lehmän. Jäi sitä katsomaan, sitten koki ahaa-elämyksen ja osoitti lehmää sormellaan: "kitta!"
Meillä on koira, joka on väriltään harmaa, eräs pikkuinen tyttö kysyi kerran: "mikä ton vihreen koiran nimi on?" :-)
Samainen pikku tyttö tuli meille kylään ja kysyi heti: "Missä Tessun koiraystävä on?" (meillä on toinenkin koira, jonka nimi on Ressu ja kysyi tuota harmaata koiraa...) :-)- Milla
No, meillä oli ketsuppi kepsuttia :)...
ja sinappi oli milttiä !
Sitten oli jossain kirjassa tailehdessä ,
kun joku lapsi oli sanonut :
Mul on pesurokko (vesirokko) ! - miisa
.. kun nyt yritän muka fiksuna tuota psykologiaa päntätä :)
Se, että lapsi sanoo lehmää kissaksi nähdessään sen ensimmäistä kertaa, on täysin normaalia. Ehkä ensimmäinen karvainen, neljällä jalalla liikkuva otus jonka lapsi on hahmottanut on ollut kissa. Lapsi ei siis vielä osaa tehdä eroa lehmän ja kissan välille, vaan kaikki karvaiset nelijalkaiset ovat kissoja. Lajien välinen ero ymmärretään vasta myöhemmin.
Hauskaahan tuollainen toki on, vielä kun toinen on niin tosissaan :) - *kahden lapsen äiti*
miisa kirjoitti:
.. kun nyt yritän muka fiksuna tuota psykologiaa päntätä :)
Se, että lapsi sanoo lehmää kissaksi nähdessään sen ensimmäistä kertaa, on täysin normaalia. Ehkä ensimmäinen karvainen, neljällä jalalla liikkuva otus jonka lapsi on hahmottanut on ollut kissa. Lapsi ei siis vielä osaa tehdä eroa lehmän ja kissan välille, vaan kaikki karvaiset nelijalkaiset ovat kissoja. Lajien välinen ero ymmärretään vasta myöhemmin.
Hauskaahan tuollainen toki on, vielä kun toinen on niin tosissaan :)Ymmärrän toki, että se on normaalia, että lapset sanovat lehmää kissaksi tai koivua kuuseksi tai ihan miten vain. Se oli vain niin hauska tilanne, kun pojalle tuli ahaa-elämys siitä eläimestä. Nyt meidän
poika on jo 6-vuotias ja siitä on jo aikaa kun tuo tapahtui, nyt paketoi isänpäivälahjaa, kun isi on iltavuorossa, niin pystyy pitämään salassa.:-)
Uusimpia sanoja:
Psykologi=sikologi (ollaan sellaisellakin käyty)
Lahjapaperin pitää kuulemma olla suora ja sellainen palikka :-) (ei oikein säily tuo paketoiminen...)
Ääh, en mulle tuukkaan mitään mieleen enää. :-) - tintus
Siskontyttäreni ensimmäistä kertaa nähtyään akvaarion tuijotti sitä aikansa hiljaa. Sitten lamppu syttyi ja hitaasti osoitti sormellaan kalaa ja totesi äidilleen "Kato äiti! Kalapuikko!"
- romeo ja julia
mä sanoin pieneen turvavyötä turvamulks ja mun veli sano rekan sitä takaosaa rekan peräkärryks..
- cruiseade
Tässäpä meidän tyttärien sanoituksia :)
Aami = Appelsiini
Keppustaja = Ketsuppi
Pukikka = Tupakka
Pajaja = Banaani
Metrolooki = Meteorologi - Ninnu-76
Kananmuna = Manu
Appelsiini = Appelisitiitti
Haarukka = Haakura
Suklaa = Hukkalaa
Filmi = Viimi
Keksi = Seksi :))
Omppu = Momppu
Lompakko = Lopakko
Tutti = Titu
Haalari = Haarari
Viiva = Hiiva
Naapuri = Haapuri
Kaikia ei nyt heti hoksaakaan... :)- -sekstantti-
Vanhat ihmiset sanoivat keksiä seksiksi.
Meidänkin mummu sanoi yllätyskäynnille piipahtaneille pojilleni että ei ole muuta tarjottavaa kahvin kanssa kuin seksiä.
Kyllä siinä rupesi 15 ja 16 vuotiaita poikia naurattamaan.
- äitimyy
neitin sanoja:
mä kammallan sua= kampaa mun hiuksia
mä hienostelen= peilaa itteensä
meidän pieni punainen auto on sen mielestä nimeltään töpötin.... muita ei tullu ny mieleen..
Tosi ihania noi lasten kielen käännökset..- 3 v.
virtahepo=hintavepo
sofia=sosiina
Ei tuu muuta mieleen... on kai niitä... On tää lasten kans eläminen aika hauskaa!
- Nimetön
ankikka=mansikka
kokkara=porkkana - isosisko
Mun pikkuveli sanoi näin:
kääretorttu=käärmetonttu
peitto=matto
matto=peitto
mansikka=ankinkka
kaakao=kakka, kaakaa
saviprunni (itse tehty lampi)=savirunni
traktori=attori
auto=brumma
seinäkello (73v kello)=kingikongi (kun kello lyö puoli tai tasan, se lyö:"Ding dong, ding dong..."
lehmä=mehmä
mua pikkuveli on sanonu (tahallaan) naaliksi
Voi olla muitaki, mutta en muista tällä hetkellä...kirjoottelen sitte lisää! - pumpulienkeli76
poika vajaat 2vee.tonanantti=tomaatti/omena.keppu=ketsuppi.panini=banaani.pösö=söpö.toni tattia=tomi traktori.kussa=sukka.piu tattia=pikku traktori. mieheni sanonu pienenä kujupapa=banaanijoghurtti
- Äippäralla
Meidän kaksivuotias tyttönen lyhentelee sanoja joskus hauskasti. esim.Puhelin on pulle.
Muitakin hauskoja sanoja.
Silmä on dimmu,
Banaani on Banananana,
Mehua on muhea,
välipalat ovat intapaloja(vissiin tarkottaa iltapalaa),
Laulu on laalaa,
Huppari on upputakki,
Pestä hampaat on ankaa ampaat,
Potta on ponto.- THV
Meilläkin 2-vuotias lyhensi puhelin -sanan muotoon "puli" ( jäi sitten itsellekin käyttöön ).Tuohtuessaan hän nimitteli ihmisiä: " senkin ääpiö!"
Isosiskonsa pyysi joskus pinempänä synttärilahjaksi "leikkimaksaa", kun tarkoitti kassakonetta, sanoi leivontamargariinia palikkarasvaksi ja tikkaria varsikarkiksi.Hynksytin taas oli yleissana kaikenlaisille vimpaimille. - imelda r
THV kirjoitti:
Meilläkin 2-vuotias lyhensi puhelin -sanan muotoon "puli" ( jäi sitten itsellekin käyttöön ).Tuohtuessaan hän nimitteli ihmisiä: " senkin ääpiö!"
Isosiskonsa pyysi joskus pinempänä synttärilahjaksi "leikkimaksaa", kun tarkoitti kassakonetta, sanoi leivontamargariinia palikkarasvaksi ja tikkaria varsikarkiksi.Hynksytin taas oli yleissana kaikenlaisille vimpaimille.Meillä ensimmäisen lapsenlapsen sanoja:
jano = navo
hirvi = hidvi tai hinni
orava = ovava
hiiri = hiini
appelsiinimehu = appenamiini
tässä vain joitakin, mutta ruma sanakin tuli opittua. lapsen isä ja vaari katsoivat formulaa, friikkejä kun ovat. tuli joku tilanne ja miehet totesivat kuin yhdestä suusta muistamatta pojan läsnäoloa "mitä vittua", johon poika perään "äpä ittua". nykyisinkin meillä vielä kysytään esim äpä teet (mitä teet), eli lausahdus jäi elämään.
omista lapsista ja ottolapsistani muistan kun korkeasaaressa käydessä lapset 4, 5 ja 6 vuotiaat keskustelivat: eka: "tulkaa katsomaan täällä on hylki". toinen: "ei se ole hylki. se on hylky". kolmas korjasi asian: "olette muuten kumpikin väärässä, se on hyle". kysymyksessä oli tietenkin hylje.
oli myös näitä muita sanoja:
leikkuupuimuri = puimuleikkuri ja toisella leikkuupurimuri
pyssyleikeissä revolveri = levolveri
pakoputki = patoputki
ja onhan niitä ollut paljon muitakin :)
- Äx3
Raejuusto=Jaalijuulo
Ketsuppi=Kepputsiini
Kananmuna=munapallo
Kerran mummulassa pojan ollessa kolmen vanha, poika pyysi mummilta mehua. Mummi siinä puuhasi omia juttuja ja unohti mehun. Siihen poika tokas sä oot mummi vanha pöhelö! :)) - Ja mitä se on?
Vastaus: sinappia? 2v tommi.
- minttumaaru
6.v. tyttäreni pyysi kerran että, äiti anna mulle tollanen karvaperuna....mua vähän nauratti ja kysyin että mikäs se sellanen on? vastas et no tollanen ja näytti kiiwihedelmää:))
kerran tämä sama neitonen suutahti mulle ja tokas et sä oot sitte tyhmäpää ja sana on meillä käytössä edelleen kun suututaan.
vanhin poikani (nyt 9v.) ihan pieni ollessaan nukku meidän välissä.kun valot sitten sammutettiin jaksoi ainkin puolituntia hokea "äitii paina pamppua" =valot päälle
plintainen=littana
kuukkaja=purkka
muuhahainen=murkku
että tämmöttii..
- ....
Meillä juusto oli töhtöä.
Aika hauska sana :).- iskä
sen, kun yksi pojistani ilmoitti sisiliskon nähdessä tituitto
- on siitä kauan
Muistan ainakin:
vesisipara (vesipisara)
kamuna (kananmuna)
ja kun ihan pienenä halutti äidin viereen nukkumaan, niin
Mali nukkuu äiti pielee - roskapostimies1
Seppälä-Pettännä
parveke-pahni
kuuma-poppa- lähtee..
Ehdin laittaa nämä jo toiseen paikkaan
ennen kuin huomasin tämän..
Neljävuotiaan Fannyn mielikuvitusta:
tietokone = säätiukusema
avaruusalus = avusraatiko
ketsuppi = pikkomaani
sinne meni = immeimme - tarhapöllö
Täälläkin sanottu kuumaa popaksi... kuuma-poppa :)
polttaa nääs
- mimmi
Meidän neiti,nyt 13 vee sanoi pienenä tällaisia sananselityksiä:
kiuas-kiuti
näkyy-nääpi
potkukelkka-hiihtari
sukunimi-takanimi
takin taskussa-kakin kaskussa
takku tukka-kakku kukka
taikina-kaikina
joulupukki-loulupukki
kaulaketju-kaulus
miina ja manu kirja-pitu patu
selässä-takaperässä
neulominen-lankaaminen
painaa kynän lyijy sisään-pannaan kynälle jarrut päälle
substral-kukkasaippua
tyynyliina-tyynylakana
saunan alalaude-etujakkara
tiankauha-rotakka
villahousut-kurssihousut
neilikka-kaalikka
kaksi-katsi
yksi-ytsi
tankkasin autoo,niin tyttö kysyi tankkaatko renkaatkin
itämaan tietäjät-länsimaan itätietäjät
popcorn-popposkorni
silitys-silttää
Oon vuosien varrella laittanut vauvamuisto kirjaan ylös näitä juttuja.- pöllö*
Joskus 80-luvulla serkkuni ollessa vielä pieni, oli tätini luvannut tälle että he lähtevät keräämään siankärsämiä (eli jotakin luonnonkukkia). Kun serkku oli odotellut äitiään jonkun aikaa, hän tokaisi lopulta, että: "Mennään nyt keräämään niitä siankyrpämöitä!"
Että näin... - 4vee
pöllö* kirjoitti:
Joskus 80-luvulla serkkuni ollessa vielä pieni, oli tätini luvannut tälle että he lähtevät keräämään siankärsämiä (eli jotakin luonnonkukkia). Kun serkku oli odotellut äitiään jonkun aikaa, hän tokaisi lopulta, että: "Mennään nyt keräämään niitä siankyrpämöitä!"
Että näin...jugurtti=rukuntti
- poika
sanoi pienenä..
mandariini = pampadiini
C-vitamiini= jeemi jeemi
Jacky makupala= natti nati nati :D- miepä
On tullu meillkäin pienempänä laitettua ruokaan kepsutttia
- kepsuttia
miepä kirjoitti:
On tullu meillkäin pienempänä laitettua ruokaan kepsutttia
Pikkusisko pyytää ruokaansa keppustaa. Siihen vuotta vanhempi sisko korjaamaan, että ei se mitään keppustaa ole, vaan kepsuttia.
- Antero Suuri
Eipä voi muuta todeta ku että sääliksi käy,
eipä oo kovin kummoset geenit vanhemmilta peritty. Ja kyse on mitä ilmeisimmin työväenluokan kakaroista kun puhe ei suju!!!- miepä
ite oot suuri ollu samanlainen änkyttäjä.Kaikki myö lapsena oltiin=)
- olin
miepä kirjoitti:
ite oot suuri ollu samanlainen änkyttäjä.Kaikki myö lapsena oltiin=)
parin kolmen vuoden ikäinen, en oikein osannut sanoa y- enkä r-kirjaimia ja suurimpaan osaan sanoistakin laitoin h:n eteen, joten esim. vintti oli hintti jne...
Sitten kerran mummolassa ollesani oli sinä kesänä ollut paljon kärpäsiä ja olin katsellut illalla ennen nukkumaanmenoa, kun mummo suihkutti kärpäsmyrkkyä huoneeeseen, että saadaan nukkua rauhassa. Seuraavana päivänä juotiin päiväkahvia vieraiden kanssa olohuoneessa (kyllä, minäkin join kahvia), ja minä katselin ikkunassa olevia kärpäsiä kahvikuppi kädessä, pikkurilli hienosti pystyssä ja isoon ääneen huudahdin: Mummu mummu, anna mummu kääpäselle muulkkua!
Kylläpä sitten oli naurettu minulle kuorossa...
Ai joo, ja pari muuta hassua sanaa, joita pienenä käytin:
sinanappi - sinappi
ulikka - lusikka
vetoketojuju - vetoketju => Anus E. T. Ruori.
Eipä voi muuta todeta kuin sen, että sinuahan tässä sääliksi käy, olet sen verran typerä. Liekö syy geeneissäsi?
- hrdh
roikkua=reikkua
harava=havara
ketsuppi=kepsutti
varpaat=jarpaat
paljain jaloin="varpain" tai "ilman varpaita" - sanat väärinpäin
Veljeni ollessaan pieni sanoi Traktoria aina takloriksi.
Pappaa hieman hämäsi asia ja aina yritti opettaa...että ei kun tra....kto....ri....siis TRAKTORI.
Veli sanoi aina vain Tla kto ri tlaktori.
Kerran Pappa sanoi rttä Tlaktori....niinm siihen veli sanoi Traktori...että kumpi vinoili kumman kustannuksella ?? - Isi
Tyttöjen sanontoja.
Palotikut=Tulitikut
Sadehuisku=Suihkulähde
Silmätuhellus=-tulehdus
Kivalhi=Kirahvi
Älykääpiömittari=Kuumemittari
Henkilöautokengät???? Ne on minun turvakengät, kerroin aijemmin, että kestävät ajaa autolla yli, eikä varpaisiin satu. - ...
komposti=posteljooni
eläin=emäli - peikko
pikkusisko ei osannut ääntää k-ja g-kirjaimia oikei. Hugo peikosta tuli huuto peitto..
- piipe
Noin 3-vuotiaana poikani puhui jo paljon juttuja, tunnisti eläimiä jne. Alkoipa kerran luetella tuntemiaan hyönteisiä: ampainen, mehijäinen, käjpäjäinen... :)
- lapsi 2v
äpyllä= perillä
appuaa= ketsuppia (!)
säkkiä = jätskiä
sokki = roskis
säkki pylly = senkin pylly (isoveljeltä oppinut......=(
nejä, viiti, kuuti, ätämän= neljä, viisi, kuusi, seitsemän
täsä iässä niitä on vaikka mitä, kun vaan jaksais muistaa. Säkki pylly...... =)- edelliseen
vanhempi poika taas oli tuon ikäisenä laittamassa "luhja kengät lankaan"
....= juhlakengät jalkaan
- ystävä
luulin pienenä että ystäväni oli todella uskovainen kun he menivät "kirkolle" niin usein. Minulle selvisi aika paljon myöhemmin että kauppaan he vain menivät.... =)
Ampiainen=Humalainen (tulee ruotsin sanasta humla)
Nyt ei tuu mieleen mitään muita, mutta näitä omia "suomennoksia" löytyy kyllä aika paljon...- tuli mieleen
Kirjoitin pienenä synttärikortteihin aina Gratis på födelsedagen... =)
Gratis = ilmainen, Grattis = onneksi olkoon - Milla
tuli mieleen kirjoitti:
Kirjoitin pienenä synttärikortteihin aina Gratis på födelsedagen... =)
Gratis = ilmainen, Grattis = onneksi olkoonPillimehu= killikehu :)
Öksyt= housut , pöksyt
Ossi 4v.
Ja ärrän oppi kun sanoi pieru,pieru,pieru...!
Ennen oli peeju , pielu , jne.
- Hoitotäti
Netta pienenä noin 2v robotti-porotti
- äiti minäkin
Kiäk! = yäk
Sanoo poikani 1v 11kk =) - ...
meillä poika kohta 3v ja nyt sille on tullu kausi kun sanoilla "leikitellään" alkus se puhui ihan oikein sanat mut nyt on tullu esim.
ulosmus= ulos
pyykkimys= pyykit
kotimus=koti ja niin edelleen. hyvin monessa sanassa on lopussa -mus tai -mys. hauskan kuulosta ja omalla tavallaan aika tarttuvaa. usein kun pistän lapsia nukkuun niin tulee sanottua yötämys. :)- Äiskäle
Ystäväperheen poika lisäsi yhdyssanojen väliin 'tö'. Vesi the meloni.
- niinpänäinpä
pikkusisko sanoi aikoinaan et avojaloin on ajovaloin.
- mahdottomasti
kirjoitus virheitä ja paljon. Onko mitään kouluja käyty? Kuulostaa vähän siltä että ei olis.
- murkkuja
mahdottomasti kirjoitti:
kirjoitus virheitä ja paljon. Onko mitään kouluja käyty? Kuulostaa vähän siltä että ei olis.
No mie olin pienenä väläyttäny, että mulkkuja tulee sisään ja paljon :-) en osannu nääs sanoo ärräää
- foal
mahdottomasti kirjoitti:
Herra/rouva/neiti onkin varmasti oikein korkeasti koulutettu arvokas ja hieno henkilö, joo-o ja ihan tosi, muttei niissä kouluissa mitään opi jos aivokapasiteetti ei riitä.
Ihan hieno pätemisyritys, ei siinä mitään. Jos ei kuitenkaan kiusattaisi ketään kirjoitusvihreistä ennen kuin osataan itse kirjoittaa, jookos kookos? - nakki84
mahdottomasti kirjoitti:
Kirjoitusvirhe on yhdyssana
- rose18
muumi lipsaa = mummi pipsaa
kupla = kuppa
pizza = pissa
...
nuo on oikein mieleen painuvia.- rose18
kiikkaa = kaakkii
- fkuflv
Kaikki nämä tuttavien lasten suusta! :D
Helikopteri = pojo (tietenkin, olisihan se pitänyt arvata)
Lusikka = ukassi
Tyyny = noono
traktori = lakkoli
kivekset = lypäleet - P
Kokoelma omista, sisarusten ja tuttavien "kuuluisista" lausahduksista.
ruohosipuli = ipio
korkeella = kelkolla
mehua = miuliaa!
vettä = pättä
mehiläinen = pörriau
tiikeri = tiikilä
Isi -sanan sanominen oli vaikeaa, ensin muotona i-i, sitten ihim, s-kirjaimen opittua muotona issi, jonka jälkeen vihdoin muoto isi :)- tosikko4567
Mikä näissä muka on hauskaa?
- agh
tosikko4567 kirjoitti:
Mikä näissä muka on hauskaa?
..niin mikään. Mua vaan naurattaa, kun kaikki niin tohkeissaan kertoo. Kuuma =poppa, no huhhuhuuhuuu! :D Ketsuppi=kepsutti.. eiköhä nuo oo nähty ja kuultu.
- Isskä on paras
Meillä kans isi oli vaikea esikoiselle, joten kokeilin iskä, jolloin tuli ISSKÄ hyvä jos ei 4 S-kirjaimella ja aina se töksähti vielä siihen loppuun. Oli tosi käskevä sävy jotenkin.
- Entinen mukula
Mulle tuli mieleen eràs oma lipsahdukseni lapsuudesta. Aiti kertoi taannoin ettà olin mukulana kovasti halunnut kokeilla tehdà "kaaosta", mikà sitten olikin ilmennyt salaatiksi. Kaaos siità varmaan 3-vuotiaalta olisi tullut aikaiseksikin... :D
- Entinen mukula
Ja hieman myòhemmin olin sanonut kuusitiaista vahingossa puutiaiseksi :D
- mummeli vaan
Leikittiin lastenlasten kanssa kauppaa.Lapsi sanoi kassaneitinä "Noin,ja sitten tää antais sille takaisin rahaa."Kysyin ,että tietääkö lapsi miksi sitä rahaa annetaan takaisin."no,muutenhan siltä asiakkaalta loppuis rahat."
- Aatsisvengaa
Omalta pojalta kuultua:
Pukala - Kananmuna
Päky - Käpy
Ausa - Sauna
Kevävä - Väkevä
Pettä pylkyy - Vettä kylpyyn
Hepukeri - Hampurilainen(tule varmaan Hesburgerista)
Piiskamaila - Mattopiiska
:) muita ei tule nyt mieleen - moiheimoi
Aatsisvengaa kirjoitti:
Omalta pojalta kuultua:
Pukala - Kananmuna
Päky - Käpy
Ausa - Sauna
Kevävä - Väkevä
Pettä pylkyy - Vettä kylpyyn
Hepukeri - Hampurilainen(tule varmaan Hesburgerista)
Piiskamaila - Mattopiiska
:) muita ei tule nyt mieleenMehu=menu
paperi=pakeri
välipala=kastelusyötävä
punainen=punanaa
propelli(helikopterin)=ripuli pyörii
kusiainen=pissa murkku
coca cola=vahva
salama=samala
röyhtäys=röyhti
nuha=räkätä
imuri=imuuttorï - äitikkäliini
moiheimoi kirjoitti:
Mehu=menu
paperi=pakeri
välipala=kastelusyötävä
punainen=punanaa
propelli(helikopterin)=ripuli pyörii
kusiainen=pissa murkku
coca cola=vahva
salama=samala
röyhtäys=röyhti
nuha=räkätä
imuri=imuuttorïLapseni sanoja:
Kylpyyn - pylpyyn
coca cola - kilin kilin kola
kondyktööri - kööri - anteeksi!
äitikkäliini kirjoitti:
Lapseni sanoja:
Kylpyyn - pylpyyn
coca cola - kilin kilin kola
kondyktööri - kööriAnteeksi se on konduktööri ei kondyktööri.
- massaikka
2,5v Inkeri,äidilleen totesi petu-koirastaan:Voi hyttyn pylyt petu on ihan pottu ku on tyäny kipponta ku luoka on oppun.(nyt jo 13-v)Voi hyssyn pyryt petu on ihan possu kun on syönyt kipponsa kun ruoka on loppunut.
- Selvähän se!
Näkyläpivä = läpinäkyvä
Tyrvävyö = turvavyö
Tyynylakana = tyynyliina
Kykää = suklaa
Tatum = traktori
- _isosisko_
Pikkuveljeni 3 vuotiaana oli kovin huumorihemmo (on vieläkin). Kerran mettässä ollessaan haisi pahalle ja veli nuuhkas ilmaa oikein pitkään ja totes sitten "Heenätilkka peelat!" (Heinäsirkka pieras) Oikein riemuissaan oli tästä analyysistaan:)
- 25
"naapurin äiti on kovempi panemaan"
- trololololo2312431de
frsrfrdzegr egdffgrser gesgstrey trs j.
- ukkokkokko
Lusikka= uketti tai uka
Appelsiinimosselo= attiottelo
Pallo= pamm
Mopo= popo
Tomaatti= pursu-ulpukka- _eräs_
Lämmin=mämmi
Puhelin=pupi
Villasukka=hinttakukka
Pillimehu=impimehu
Tomaatti=boraatti
Ketsuppi=puppi
Sinappi=mappi
- chikachika
Meidän 2-v tyttösen lausahduksia:
-Ääti =äiti
-Iti= isi
-keppuppi=ketsuppi
-Oita=voita (jostain syystä syö sitä kovinkin mielellään)
-Uimaa = kylpyyn
-Pinkvii =pingviini
-epo =(Hepo)=hevonen
-Aaato (auto)
-Ukkaa=suklaa
-Tupa= tupakka
-Poppaa= kuumaa
-Mammaa= maitoa
-Limu=Mehu
Niin ja potalla käydessään kun on jotain saanut suoritettua sinne niin taputtaa itselleen ja hokee "yvä, yvä" eli hyvä hyvä ja komentaa "ääti potta petee" eli potta pitää tyhjentää... :) Ei mikään vuoden stoori, mutta varmaan oman lapsen kanssa mieleenpainuneita asioita. Ja ne jotka käyvät tällä palstalla pätemässä, eivät ymmärrä vanhemmuuden pieniäkin iloja.. - Äippäliini
Vanhempi tyttäreni oppi hyvin myöhään puumaan. Syykin selvisi: Meillä oli kieli, jota vain me kaksi ymmärsimme, joten tyttö ei kokenut tarvetta oppia puhumaan. Tässä tulee muutamia:
Päm= Kylmä
Nanu= Jano
Tätyä= Vettä
Tyty= Kipu (käydä johonkin kipeää)
Koppitti= Ketsuppi
Kotkot/Ko ko= Kiukuttelu
Yyttää= Syliin
Kätyä= Väsyttää
Harmi, kun en aikoinaan kirjoittanut sanoja ylös, nyt en enää muista puoliakaan :(
Näinä päivinä, kun lapset on jo 6- ja 7- vuotiaita, ainoa "outo" sana mitä meillä käytetään on suutullinen, eli vihainen :) - huono muisti
Mieleen jääneitä sanoja omalta lapselta ja pienimmältä siskolta:
frisbee=vispilä
trampoliini=pomppuliini
piirrustuspaperi=pierruspaperi
ketsuppi=tsuptsuppi
kärpänen=pänkä
nenä=töötti
onhan niitä paljonkin hauskoja juttuja kun löytäis jostain laatikon pohjalta vauvakirjan :) - serkun muksu
Olipas kiva mennä sukuloimaan, kun serkun tyttö tokaisi ovesta sisään päästyämme, "moi, mä oon Meeri, millon te lähdette pois?" Tyttönen taisi olla jotain 4vee..
- mammali30v
Meidän kolmivuotias:
virtahepo = hopotivirta =) - labset
Mun,pikkuveljen ja mutsin sanoja:
kotoriini=krokotiili
purekeikka=kuperkeikka
keno=lentokone (tietenkin!)
pukakka=tupakka
karvamuna=kiwihedelmä
pyöreitä munia=keitetyt kananmunat
pelle pelle sattemus summassauta!= perkeleen,perkele saatana jumalauta!
miimii=maito
karaffi=kirahvi
pokkana=porkkana
sibali=sipuli
pöö=pimeää(yö)
sittua=paska
(: Tuos jtn ainakii... ^^ - pandae
Lusikka = Utla
Pallo = Pakku
Apila = Apina
Ketsuppi = Ketsupra
Rintaliivit = Kikkiviivii
Keväisin kerättiin ojanpientareelta
" lesken leskiä". Hieman myöhemmin "lesken läskiä". :) - Maijamini
Heh. Itse söin pienenä muurahaisia. Kerran isäni yllätti minut popsimasta muurahaista ja kysyi ''Mikäs on suussa''
''Huujahainen.''
Voin näköistä juustoa= Sulatejuustoa
Maksua= Kokista
Huujahainen= Muurahainen- oudon tuttua
Muurahaisista tuli mieleen tämmöinen. Kaikki kaverit on aina ihmetellyt, kun sanon, että muistan lapsuudesta lämmenneen maidon maistuneen muurahaisenkuselle. Muurahaiskeko haisee mielestäni kuin auringossa lämminnyt maito tänä päivänäkin. Happoahan kumpaankin kehittyy.
- huhhhuijakkkkaaaaaaa
jaahas hyvät äiteet.. taputuksia taputuksia taas keksinnöistänne. alkakaas sitten kirjoittelemaan niitä LASTEN SANOMISIA :DDDD
urpot! - dgfdgdd
Hintti : Hitti
Paska : Pakka
Saatana : Taatana
Sorvankylä : Sovvankylä !
Näitä sanoin kun olin 1½ vuotias - juusto
Meillä tyttö 2,5v:
Himihyttynen = hämähäkki
tattoi = traktori (äiti, äiti, minä näin tattoin!)
Äiti on puuma = äidillä on kuuma (Repesin.)
Kyypyiemään = kylpemään
jne.. nyt just ei tule enempää mieleen, mutta näitä aina osuu välillä.. Pääasiassa meillä puhutaan paljon ja hyvin, mutta nuo muutaman kirjaimen väännökset ja puuttumiset aiheuttaa välillä hilpeyttä.. ja pakko koittaa pitää pokka, kun ei varmasti lapsi koe kivaksi että päin naamaa nauretaan. Tuon puuma-jutun kohdalla vaan en pystyny :D - vohvelirautamummo
tekistkö mummo mulle lettuja lettupuristimella?
Vohvelirauta = lettupuristin - minun oma
pieruttaa = peruuttaa
- sittisotti
Meillä lapsi sanoi SITTISOTTI ja ihmettelin hetken pieni koppakuoriainen oli siinä. Olenhan tietysti törmännyt lapseni kanssa joskus "sittisontiaiseen" ja sana jäi hänen mieleensä.
- iloinen yllätys
Ikää en tiedä kun olin innoissani kun tuli tiellä vastaan
varoituskolmio kuoppaisesta tiestä.
- hihkuin että rintaleet rintaleet..
tämä lapsuuden kultainen muisto kirjasta.... - 11+12
Itselläkin joitakin lapsuuden hassuja sanomisia, mutten viitsi tänne uudelleen kirjoittaa, kun niitä samoja löytyi jo tuolta ylempää. Kivoimpia täältä löytämiäni sanoja ovat ne, joita itsekin olen käyttänyt tai esim. lettupuristimen kaltaiset sanat, joista voi ymmärtää, mitä tarkoitetaan, ja jotka ovat tavallaan oikeita sanoja, mutta eivät ihan oikeaa suomea. Niissä sanoissa, joita lapsi ei vain ole osannut vielä ääntää (iti, tlaktoli, ulikka=lusikka...), ei kyllä ole minusta mitään hauskaa, sillä jokainen käyttää samantapaisia muunnoksia pienenä, kun ei vielä osaa puhua kunnolla.
- Blulla
Lusikka = lukka
Napa = papa
:)- Kukas se tämä on
Meillä ei lapsi 2v halua sanoakkaan oikein seuraavia:
Papa on meilläkin napa
Ovara=orava
Virtaheppa=virtahepo
Meriheppa=merihevonen
Ja aina huvittava lause, jonka päästää kaupassa tai linja-autossa tai jossakin jollekin ventovieraalle ihmiselle on:
Kukas se tämä on? No ollaan luettu paljon kirjoja ja toistettu tietysti tuota lausetta ajattelematta, että noin kävisi.
- ikskä
mahahaa= lammas
- äijäpä tässä
en tiedä sitten että onko mieheni opettanut mutta joka tapauksessa tyttöni 1v omistaa myös muutaman "oman sanan"
äijä=äiti
kitti=kissa
titta=tutti
:D - Hassuliiii
Meidän 5v pojan sanomisia:
Kakka=Kakau
Pelle=Pewwe
Mehu=mesu
Auto=prumprum
Saatana=waatava!
Turpa kiinni=tuupa kii
Ja kerran sanoi serkulleen: "piä siä vitun lehmä tuupa kii!" - äitionmäntti
avokaado=amovakaka
karkki=kalkki
Ketsuppi=kerttuppi
een oikee muista muute nuo ylhäällä oli meidän tytön sanoja ja poika puhuu aika oudosti aina
hylly=jyijjy
Milka(meidän tytön nimi)=minna
äiti=mäntti - ._.
Lyi-kynä = Lyijykynä
- 18+5
Lapsen suusta kaupan kassajonossa äidilleen: minä näin viimeyönä, kun sinä otit isin pippelin suuhun. Ostokset jäi kärryyn, kun poistuivat paikalta.
- emo72
Tyttäreni sanoja muutama
rihvarahvi = kirahvi
hos = jos
pinsessa = prinsessa
Sisareni tytär ei osaa sanoa k kirjainta ja puheessa koot sanoo t kirjaimena
utti = ukki
tutta = kukka - Hauskoja lapsilta
Lapseni ollessa 2-vuotinen keksi sanoja:
Viik=Salama McQueen (katseli DVD:tä paljon isosiskonsa kanssa
Jajji=Hevostalli
Sitten hauska oli päiväkodilla ollessani töissä joitain vuosia sitten eräs poika sanoi:
Lentokeno=lentokone
Rototdili=krokotiili
Syötyään ruokansa sanoi olen jo juonut.- hauskoja lapsilta
Näitä olen kuullut sukulaislapsilta ja ystävien lapsilta
Laatokki=laatikko
Simputti=simpukka
Nanna=perunamuussi
Makka=makkara
Appelsii=kaikki oranssin väriset
Banaani=apina kuin apina
Paloauto=punainen pakettiauto
- mamma
Lapseni lauloi Matin ja Tepon levyä: Jätä kainalos jo kaupunkiin...
- mummu 9
Mun kolme vuotias lapsenlapsi oli takapihalla.Jonkun ajan kuluttua hän koputti ikkunaa ja kun aukaisin niin hän sanoi:nyt mie tartten tulta ja makkaraa.
- juu-u
Minun isoveli sanoi pienenä kynttilää tötläksi :)
Näin tämä tötlä on jäänyt meidän perheeseen... - naulan kantaan
80-luvulla olin tuttavan rakennustyömaalla, ulkoseinän telineellä.
3-vuotias poika tuli lähettyville lelutraktoreineen soranajoon. Kova urakkatohina hommassa näytti ja kuului olevan, sitten soranajossa sattui jokin haaveri ja suusta heti kajahti:
*Voi vidttujen kevät!*
Kylläpä oli naurussa pitelemistä, mutta hommat jatkui kuin ei mitään olisi tapahtunut. - typeriä kaikki
Onpa hauskaa, kun yksi kirjain vaihtaa paikkaa.... oletteko jotenkin vajaita, että viitsitte kertoa tänne jotain "joulupukki"= "loulupukki" -juttujanne.
Kai tarkoitus on jotkut sattuvat sanonnat tai väärinymärrykset ja tietysti myös erityisen hauskat sanaväännökset.
Yhdellekään kommentille en tässä edes hymähtänyt, kiitos vain! - tissiii
Tissi = Tsssssi
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113465MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681868Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin801178Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768