Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

LASTEN SUUSTA

Milla : )

Tällaisia hauskoja sanaselityksiä :

Vessan vetäminen = vessuttaa
Vinksin vonksin = mitti montti

Minä sanoin pienenä laskinta palkkakoneeksi.
Ja pikkuveljeni 3v. (nyt 8-vuotias) sanoi että robotti on rokotti .... rokotti , heh :)
Että lähettäkää muita vastaavia !

114

21261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asik

      sanoi pienenä jalan puutumista verkkojalaksi. Onhan puutuessa sellainen tunne, kuin jalkaan olisi kierretty kireä verkko:)

      Kun hän tarkoitti, että pitää istua, hän sanoi: alhaudu!

    • kahden lapsen äiti

      tuonne aikaisempaan keskusteluun näitä jo laitin, mutta laitanpa taas: :-)

      Sukseilemaan=hiihtämään
      Polkuilemaan=polkupyöräilemään
      Tyynylakana=tyynyliina
      Oraranssi=oranssi
      Hunttikuu=huhtikuu
      Liustelemaan=luistelemaan
      Huisharja=hiusharja
      Huislakka=hiuslakka
      Huiskari=suihkari

      Poikani näki ensimmäisen kerran elämässään lehmän. Jäi sitä katsomaan, sitten koki ahaa-elämyksen ja osoitti lehmää sormellaan: "kitta!"

      Meillä on koira, joka on väriltään harmaa, eräs pikkuinen tyttö kysyi kerran: "mikä ton vihreen koiran nimi on?" :-)

      Samainen pikku tyttö tuli meille kylään ja kysyi heti: "Missä Tessun koiraystävä on?" (meillä on toinenkin koira, jonka nimi on Ressu ja kysyi tuota harmaata koiraa...) :-)

      • Milla

        No, meillä oli ketsuppi kepsuttia :)...
        ja sinappi oli milttiä !
        Sitten oli jossain kirjassa tailehdessä ,
        kun joku lapsi oli sanonut :
        Mul on pesurokko (vesirokko) !


      • miisa

        .. kun nyt yritän muka fiksuna tuota psykologiaa päntätä :)
        Se, että lapsi sanoo lehmää kissaksi nähdessään sen ensimmäistä kertaa, on täysin normaalia. Ehkä ensimmäinen karvainen, neljällä jalalla liikkuva otus jonka lapsi on hahmottanut on ollut kissa. Lapsi ei siis vielä osaa tehdä eroa lehmän ja kissan välille, vaan kaikki karvaiset nelijalkaiset ovat kissoja. Lajien välinen ero ymmärretään vasta myöhemmin.

        Hauskaahan tuollainen toki on, vielä kun toinen on niin tosissaan :)


      • *kahden lapsen äiti*
        miisa kirjoitti:

        .. kun nyt yritän muka fiksuna tuota psykologiaa päntätä :)
        Se, että lapsi sanoo lehmää kissaksi nähdessään sen ensimmäistä kertaa, on täysin normaalia. Ehkä ensimmäinen karvainen, neljällä jalalla liikkuva otus jonka lapsi on hahmottanut on ollut kissa. Lapsi ei siis vielä osaa tehdä eroa lehmän ja kissan välille, vaan kaikki karvaiset nelijalkaiset ovat kissoja. Lajien välinen ero ymmärretään vasta myöhemmin.

        Hauskaahan tuollainen toki on, vielä kun toinen on niin tosissaan :)

        Ymmärrän toki, että se on normaalia, että lapset sanovat lehmää kissaksi tai koivua kuuseksi tai ihan miten vain. Se oli vain niin hauska tilanne, kun pojalle tuli ahaa-elämys siitä eläimestä. Nyt meidän
        poika on jo 6-vuotias ja siitä on jo aikaa kun tuo tapahtui, nyt paketoi isänpäivälahjaa, kun isi on iltavuorossa, niin pystyy pitämään salassa.:-)
        Uusimpia sanoja:
        Psykologi=sikologi (ollaan sellaisellakin käyty)
        Lahjapaperin pitää kuulemma olla suora ja sellainen palikka :-) (ei oikein säily tuo paketoiminen...)
        Ääh, en mulle tuukkaan mitään mieleen enää. :-)


      • tintus

        Siskontyttäreni ensimmäistä kertaa nähtyään akvaarion tuijotti sitä aikansa hiljaa. Sitten lamppu syttyi ja hitaasti osoitti sormellaan kalaa ja totesi äidilleen "Kato äiti! Kalapuikko!"


      • romeo ja julia

        mä sanoin pieneen turvavyötä turvamulks ja mun veli sano rekan sitä takaosaa rekan peräkärryks..


    • cruiseade

      Tässäpä meidän tyttärien sanoituksia :)

      Aami = Appelsiini
      Keppustaja = Ketsuppi
      Pukikka = Tupakka
      Pajaja = Banaani
      Metrolooki = Meteorologi

    • Ninnu-76

      Kananmuna = Manu
      Appelsiini = Appelisitiitti
      Haarukka = Haakura
      Suklaa = Hukkalaa
      Filmi = Viimi
      Keksi = Seksi :))
      Omppu = Momppu
      Lompakko = Lopakko
      Tutti = Titu
      Haalari = Haarari
      Viiva = Hiiva
      Naapuri = Haapuri

      Kaikia ei nyt heti hoksaakaan... :)

      • -sekstantti-

        Vanhat ihmiset sanoivat keksiä seksiksi.
        Meidänkin mummu sanoi yllätyskäynnille piipahtaneille pojilleni että ei ole muuta tarjottavaa kahvin kanssa kuin seksiä.
        Kyllä siinä rupesi 15 ja 16 vuotiaita poikia naurattamaan.


    • äitimyy

      neitin sanoja:
      mä kammallan sua= kampaa mun hiuksia
      mä hienostelen= peilaa itteensä
      meidän pieni punainen auto on sen mielestä nimeltään töpötin.... muita ei tullu ny mieleen..
      Tosi ihania noi lasten kielen käännökset..

      • 3 v.

        virtahepo=hintavepo
        sofia=sosiina
        Ei tuu muuta mieleen... on kai niitä... On tää lasten kans eläminen aika hauskaa!


    • Nimetön

      ankikka=mansikka
      kokkara=porkkana

    • isosisko

      Mun pikkuveli sanoi näin:
      kääretorttu=käärmetonttu
      peitto=matto
      matto=peitto
      mansikka=ankinkka
      kaakao=kakka, kaakaa
      saviprunni (itse tehty lampi)=savirunni
      traktori=attori
      auto=brumma
      seinäkello (73v kello)=kingikongi (kun kello lyö puoli tai tasan, se lyö:"Ding dong, ding dong..."
      lehmä=mehmä
      mua pikkuveli on sanonu (tahallaan) naaliksi

      Voi olla muitaki, mutta en muista tällä hetkellä...kirjoottelen sitte lisää!

    • pumpulienkeli76

      poika vajaat 2vee.tonanantti=tomaatti/omena.keppu=ketsuppi.panini=banaani.pösö=söpö.toni tattia=tomi traktori.kussa=sukka.piu tattia=pikku traktori. mieheni sanonu pienenä kujupapa=banaanijoghurtti

    • Äippäralla

      Meidän kaksivuotias tyttönen lyhentelee sanoja joskus hauskasti. esim.Puhelin on pulle.

      Muitakin hauskoja sanoja.
      Silmä on dimmu,
      Banaani on Banananana,
      Mehua on muhea,
      välipalat ovat intapaloja(vissiin tarkottaa iltapalaa),
      Laulu on laalaa,
      Huppari on upputakki,
      Pestä hampaat on ankaa ampaat,
      Potta on ponto.

      • THV

        Meilläkin 2-vuotias lyhensi puhelin -sanan muotoon "puli" ( jäi sitten itsellekin käyttöön ).Tuohtuessaan hän nimitteli ihmisiä: " senkin ääpiö!"
        Isosiskonsa pyysi joskus pinempänä synttärilahjaksi "leikkimaksaa", kun tarkoitti kassakonetta, sanoi leivontamargariinia palikkarasvaksi ja tikkaria varsikarkiksi.Hynksytin taas oli yleissana kaikenlaisille vimpaimille.


      • imelda r
        THV kirjoitti:

        Meilläkin 2-vuotias lyhensi puhelin -sanan muotoon "puli" ( jäi sitten itsellekin käyttöön ).Tuohtuessaan hän nimitteli ihmisiä: " senkin ääpiö!"
        Isosiskonsa pyysi joskus pinempänä synttärilahjaksi "leikkimaksaa", kun tarkoitti kassakonetta, sanoi leivontamargariinia palikkarasvaksi ja tikkaria varsikarkiksi.Hynksytin taas oli yleissana kaikenlaisille vimpaimille.

        Meillä ensimmäisen lapsenlapsen sanoja:
        jano = navo
        hirvi = hidvi tai hinni
        orava = ovava
        hiiri = hiini
        appelsiinimehu = appenamiini
        tässä vain joitakin, mutta ruma sanakin tuli opittua. lapsen isä ja vaari katsoivat formulaa, friikkejä kun ovat. tuli joku tilanne ja miehet totesivat kuin yhdestä suusta muistamatta pojan läsnäoloa "mitä vittua", johon poika perään "äpä ittua". nykyisinkin meillä vielä kysytään esim äpä teet (mitä teet), eli lausahdus jäi elämään.
        omista lapsista ja ottolapsistani muistan kun korkeasaaressa käydessä lapset 4, 5 ja 6 vuotiaat keskustelivat: eka: "tulkaa katsomaan täällä on hylki". toinen: "ei se ole hylki. se on hylky". kolmas korjasi asian: "olette muuten kumpikin väärässä, se on hyle". kysymyksessä oli tietenkin hylje.
        oli myös näitä muita sanoja:
        leikkuupuimuri = puimuleikkuri ja toisella leikkuupurimuri
        pyssyleikeissä revolveri = levolveri
        pakoputki = patoputki
        ja onhan niitä ollut paljon muitakin :)


    • Äx3

      Raejuusto=Jaalijuulo
      Ketsuppi=Kepputsiini
      Kananmuna=munapallo
      Kerran mummulassa pojan ollessa kolmen vanha, poika pyysi mummilta mehua. Mummi siinä puuhasi omia juttuja ja unohti mehun. Siihen poika tokas sä oot mummi vanha pöhelö! :))

    • Ja mitä se on?

      Vastaus: sinappia? 2v tommi.

      • minttumaaru

        6.v. tyttäreni pyysi kerran että, äiti anna mulle tollanen karvaperuna....mua vähän nauratti ja kysyin että mikäs se sellanen on? vastas et no tollanen ja näytti kiiwihedelmää:))
        kerran tämä sama neitonen suutahti mulle ja tokas et sä oot sitte tyhmäpää ja sana on meillä käytössä edelleen kun suututaan.
        vanhin poikani (nyt 9v.) ihan pieni ollessaan nukku meidän välissä.kun valot sitten sammutettiin jaksoi ainkin puolituntia hokea "äitii paina pamppua" =valot päälle

        plintainen=littana
        kuukkaja=purkka
        muuhahainen=murkku

        että tämmöttii..


    • ....

      Meillä juusto oli töhtöä.
      Aika hauska sana :).

      • iskä

        sen, kun yksi pojistani ilmoitti sisiliskon nähdessä tituitto


    • on siitä kauan

      Muistan ainakin:
      vesisipara (vesipisara)
      kamuna (kananmuna)

      ja kun ihan pienenä halutti äidin viereen nukkumaan, niin

      Mali nukkuu äiti pielee

    • roskapostimies1

      Seppälä-Pettännä
      parveke-pahni
      kuuma-poppa

      • lähtee..

        Ehdin laittaa nämä jo toiseen paikkaan
        ennen kuin huomasin tämän..
        Neljävuotiaan Fannyn mielikuvitusta:
        tietokone = säätiukusema
        avaruusalus = avusraatiko
        ketsuppi = pikkomaani
        sinne meni = immeimme


      • tarhapöllö

        Täälläkin sanottu kuumaa popaksi... kuuma-poppa :)

        polttaa nääs


    • mimmi

      Meidän neiti,nyt 13 vee sanoi pienenä tällaisia sananselityksiä:
      kiuas-kiuti
      näkyy-nääpi
      potkukelkka-hiihtari
      sukunimi-takanimi
      takin taskussa-kakin kaskussa
      takku tukka-kakku kukka
      taikina-kaikina
      joulupukki-loulupukki
      kaulaketju-kaulus
      miina ja manu kirja-pitu patu
      selässä-takaperässä
      neulominen-lankaaminen
      painaa kynän lyijy sisään-pannaan kynälle jarrut päälle
      substral-kukkasaippua
      tyynyliina-tyynylakana
      saunan alalaude-etujakkara
      tiankauha-rotakka
      villahousut-kurssihousut
      neilikka-kaalikka
      kaksi-katsi
      yksi-ytsi
      tankkasin autoo,niin tyttö kysyi tankkaatko renkaatkin
      itämaan tietäjät-länsimaan itätietäjät
      popcorn-popposkorni
      silitys-silttää

      Oon vuosien varrella laittanut vauvamuisto kirjaan ylös näitä juttuja.

      • pöllö*

        Joskus 80-luvulla serkkuni ollessa vielä pieni, oli tätini luvannut tälle että he lähtevät keräämään siankärsämiä (eli jotakin luonnonkukkia). Kun serkku oli odotellut äitiään jonkun aikaa, hän tokaisi lopulta, että: "Mennään nyt keräämään niitä siankyrpämöitä!"

        Että näin...


      • 4vee
        pöllö* kirjoitti:

        Joskus 80-luvulla serkkuni ollessa vielä pieni, oli tätini luvannut tälle että he lähtevät keräämään siankärsämiä (eli jotakin luonnonkukkia). Kun serkku oli odotellut äitiään jonkun aikaa, hän tokaisi lopulta, että: "Mennään nyt keräämään niitä siankyrpämöitä!"

        Että näin...

        jugurtti=rukuntti


    • poika

      sanoi pienenä..
      mandariini = pampadiini
      C-vitamiini= jeemi jeemi
      Jacky makupala= natti nati nati :D

      • miepä

        On tullu meillkäin pienempänä laitettua ruokaan kepsutttia


      • kepsuttia
        miepä kirjoitti:

        On tullu meillkäin pienempänä laitettua ruokaan kepsutttia

        Pikkusisko pyytää ruokaansa keppustaa. Siihen vuotta vanhempi sisko korjaamaan, että ei se mitään keppustaa ole, vaan kepsuttia.


    • Antero Suuri

      Eipä voi muuta todeta ku että sääliksi käy,
      eipä oo kovin kummoset geenit vanhemmilta peritty. Ja kyse on mitä ilmeisimmin työväenluokan kakaroista kun puhe ei suju!!!

      • miepä

        ite oot suuri ollu samanlainen änkyttäjä.Kaikki myö lapsena oltiin=)


      • olin
        miepä kirjoitti:

        ite oot suuri ollu samanlainen änkyttäjä.Kaikki myö lapsena oltiin=)

        parin kolmen vuoden ikäinen, en oikein osannut sanoa y- enkä r-kirjaimia ja suurimpaan osaan sanoistakin laitoin h:n eteen, joten esim. vintti oli hintti jne...

        Sitten kerran mummolassa ollesani oli sinä kesänä ollut paljon kärpäsiä ja olin katsellut illalla ennen nukkumaanmenoa, kun mummo suihkutti kärpäsmyrkkyä huoneeeseen, että saadaan nukkua rauhassa. Seuraavana päivänä juotiin päiväkahvia vieraiden kanssa olohuoneessa (kyllä, minäkin join kahvia), ja minä katselin ikkunassa olevia kärpäsiä kahvikuppi kädessä, pikkurilli hienosti pystyssä ja isoon ääneen huudahdin: Mummu mummu, anna mummu kääpäselle muulkkua!
        Kylläpä sitten oli naurettu minulle kuorossa...

        Ai joo, ja pari muuta hassua sanaa, joita pienenä käytin:
        sinanappi - sinappi
        ulikka - lusikka
        vetoketojuju - vetoketju


      • => Anus E. T. Ruori.

        Eipä voi muuta todeta kuin sen, että sinuahan tässä sääliksi käy, olet sen verran typerä. Liekö syy geeneissäsi?


    • hrdh

      roikkua=reikkua
      harava=havara
      ketsuppi=kepsutti
      varpaat=jarpaat
      paljain jaloin="varpain" tai "ilman varpaita"

    • sanat väärinpäin

      Veljeni ollessaan pieni sanoi Traktoria aina takloriksi.
      Pappaa hieman hämäsi asia ja aina yritti opettaa...että ei kun tra....kto....ri....siis TRAKTORI.
      Veli sanoi aina vain Tla kto ri tlaktori.

      Kerran Pappa sanoi rttä Tlaktori....niinm siihen veli sanoi Traktori...että kumpi vinoili kumman kustannuksella ??

    • Isi

      Tyttöjen sanontoja.

      Palotikut=Tulitikut
      Sadehuisku=Suihkulähde
      Silmätuhellus=-tulehdus
      Kivalhi=Kirahvi
      Älykääpiömittari=Kuumemittari


      Henkilöautokengät???? Ne on minun turvakengät, kerroin aijemmin, että kestävät ajaa autolla yli, eikä varpaisiin satu.

    • ...

      komposti=posteljooni
      eläin=emäli

    • peikko

      pikkusisko ei osannut ääntää k-ja g-kirjaimia oikei. Hugo peikosta tuli huuto peitto..

    • piipe

      Noin 3-vuotiaana poikani puhui jo paljon juttuja, tunnisti eläimiä jne. Alkoipa kerran luetella tuntemiaan hyönteisiä: ampainen, mehijäinen, käjpäjäinen... :)

    • lapsi 2v

      äpyllä= perillä
      appuaa= ketsuppia (!)
      säkkiä = jätskiä
      sokki = roskis
      säkki pylly = senkin pylly (isoveljeltä oppinut......=(
      nejä, viiti, kuuti, ätämän= neljä, viisi, kuusi, seitsemän

      täsä iässä niitä on vaikka mitä, kun vaan jaksais muistaa. Säkki pylly...... =)

      • edelliseen

        vanhempi poika taas oli tuon ikäisenä laittamassa "luhja kengät lankaan"
        ....= juhlakengät jalkaan


    • ystävä

      luulin pienenä että ystäväni oli todella uskovainen kun he menivät "kirkolle" niin usein. Minulle selvisi aika paljon myöhemmin että kauppaan he vain menivät.... =)

      Ampiainen=Humalainen (tulee ruotsin sanasta humla)

      Nyt ei tuu mieleen mitään muita, mutta näitä omia "suomennoksia" löytyy kyllä aika paljon...

      • tuli mieleen

        Kirjoitin pienenä synttärikortteihin aina Gratis på födelsedagen... =)

        Gratis = ilmainen, Grattis = onneksi olkoon


      • Milla
        tuli mieleen kirjoitti:

        Kirjoitin pienenä synttärikortteihin aina Gratis på födelsedagen... =)

        Gratis = ilmainen, Grattis = onneksi olkoon

        Pillimehu= killikehu :)
        Öksyt= housut , pöksyt
        Ossi 4v.

        Ja ärrän oppi kun sanoi pieru,pieru,pieru...!
        Ennen oli peeju , pielu , jne.


    • Hoitotäti

      Netta pienenä noin 2v robotti-porotti

    • äiti minäkin

      Kiäk! = yäk

      Sanoo poikani 1v 11kk =)

    • ...

      meillä poika kohta 3v ja nyt sille on tullu kausi kun sanoilla "leikitellään" alkus se puhui ihan oikein sanat mut nyt on tullu esim.
      ulosmus= ulos
      pyykkimys= pyykit
      kotimus=koti ja niin edelleen. hyvin monessa sanassa on lopussa -mus tai -mys. hauskan kuulosta ja omalla tavallaan aika tarttuvaa. usein kun pistän lapsia nukkuun niin tulee sanottua yötämys. :)

      • Äiskäle

        Ystäväperheen poika lisäsi yhdyssanojen väliin 'tö'. Vesi the meloni.


    • niinpänäinpä

      pikkusisko sanoi aikoinaan et avojaloin on ajovaloin.

      • mahdottomasti

        kirjoitus virheitä ja paljon. Onko mitään kouluja käyty? Kuulostaa vähän siltä että ei olis.


      • murkkuja
        mahdottomasti kirjoitti:

        kirjoitus virheitä ja paljon. Onko mitään kouluja käyty? Kuulostaa vähän siltä että ei olis.

        No mie olin pienenä väläyttäny, että mulkkuja tulee sisään ja paljon :-) en osannu nääs sanoo ärräää


      • foal
        mahdottomasti kirjoitti:

        kirjoitus virheitä ja paljon. Onko mitään kouluja käyty? Kuulostaa vähän siltä että ei olis.

        Herra/rouva/neiti onkin varmasti oikein korkeasti koulutettu arvokas ja hieno henkilö, joo-o ja ihan tosi, muttei niissä kouluissa mitään opi jos aivokapasiteetti ei riitä.
        Ihan hieno pätemisyritys, ei siinä mitään. Jos ei kuitenkaan kiusattaisi ketään kirjoitusvihreistä ennen kuin osataan itse kirjoittaa, jookos kookos?


      • nakki84
        mahdottomasti kirjoitti:

        kirjoitus virheitä ja paljon. Onko mitään kouluja käyty? Kuulostaa vähän siltä että ei olis.

        Kirjoitusvirhe on yhdyssana


    • rose18

      muumi lipsaa = mummi pipsaa
      kupla = kuppa
      pizza = pissa
      ...

      nuo on oikein mieleen painuvia.

      • rose18

        kiikkaa = kaakkii


    • fkuflv

      Kaikki nämä tuttavien lasten suusta! :D

      Helikopteri = pojo (tietenkin, olisihan se pitänyt arvata)
      Lusikka = ukassi
      Tyyny = noono
      traktori = lakkoli
      kivekset = lypäleet

    • P

      Kokoelma omista, sisarusten ja tuttavien "kuuluisista" lausahduksista.

      ruohosipuli = ipio
      korkeella = kelkolla
      mehua = miuliaa!
      vettä = pättä
      mehiläinen = pörriau
      tiikeri = tiikilä
      Isi -sanan sanominen oli vaikeaa, ensin muotona i-i, sitten ihim, s-kirjaimen opittua muotona issi, jonka jälkeen vihdoin muoto isi :)

      • tosikko4567

        Mikä näissä muka on hauskaa?


      • agh
        tosikko4567 kirjoitti:

        Mikä näissä muka on hauskaa?

        ..niin mikään. Mua vaan naurattaa, kun kaikki niin tohkeissaan kertoo. Kuuma =poppa, no huhhuhuuhuuu! :D Ketsuppi=kepsutti.. eiköhä nuo oo nähty ja kuultu.


      • Isskä on paras

        Meillä kans isi oli vaikea esikoiselle, joten kokeilin iskä, jolloin tuli ISSKÄ hyvä jos ei 4 S-kirjaimella ja aina se töksähti vielä siihen loppuun. Oli tosi käskevä sävy jotenkin.


    • Entinen mukula

      Mulle tuli mieleen eràs oma lipsahdukseni lapsuudesta. Aiti kertoi taannoin ettà olin mukulana kovasti halunnut kokeilla tehdà "kaaosta", mikà sitten olikin ilmennyt salaatiksi. Kaaos siità varmaan 3-vuotiaalta olisi tullut aikaiseksikin... :D

      • Entinen mukula

        Ja hieman myòhemmin olin sanonut kuusitiaista vahingossa puutiaiseksi :D


    • mummeli vaan

      Leikittiin lastenlasten kanssa kauppaa.Lapsi sanoi kassaneitinä "Noin,ja sitten tää antais sille takaisin rahaa."Kysyin ,että tietääkö lapsi miksi sitä rahaa annetaan takaisin."no,muutenhan siltä asiakkaalta loppuis rahat."

      • Aatsisvengaa

        Omalta pojalta kuultua:
        Pukala - Kananmuna
        Päky - Käpy
        Ausa - Sauna
        Kevävä - Väkevä
        Pettä pylkyy - Vettä kylpyyn
        Hepukeri - Hampurilainen(tule varmaan Hesburgerista)
        Piiskamaila - Mattopiiska

        :) muita ei tule nyt mieleen


      • moiheimoi
        Aatsisvengaa kirjoitti:

        Omalta pojalta kuultua:
        Pukala - Kananmuna
        Päky - Käpy
        Ausa - Sauna
        Kevävä - Väkevä
        Pettä pylkyy - Vettä kylpyyn
        Hepukeri - Hampurilainen(tule varmaan Hesburgerista)
        Piiskamaila - Mattopiiska

        :) muita ei tule nyt mieleen

        Mehu=menu
        paperi=pakeri
        välipala=kastelusyötävä
        punainen=punanaa
        propelli(helikopterin)=ripuli pyörii
        kusiainen=pissa murkku
        coca cola=vahva
        salama=samala
        röyhtäys=röyhti
        nuha=räkätä
        imuri=imuuttorï


      • äitikkäliini
        moiheimoi kirjoitti:

        Mehu=menu
        paperi=pakeri
        välipala=kastelusyötävä
        punainen=punanaa
        propelli(helikopterin)=ripuli pyörii
        kusiainen=pissa murkku
        coca cola=vahva
        salama=samala
        röyhtäys=röyhti
        nuha=räkätä
        imuri=imuuttorï

        Lapseni sanoja:
        Kylpyyn - pylpyyn
        coca cola - kilin kilin kola
        kondyktööri - kööri


      • anteeksi!
        äitikkäliini kirjoitti:

        Lapseni sanoja:
        Kylpyyn - pylpyyn
        coca cola - kilin kilin kola
        kondyktööri - kööri

        Anteeksi se on konduktööri ei kondyktööri.


    • massaikka

      2,5v Inkeri,äidilleen totesi petu-koirastaan:Voi hyttyn pylyt petu on ihan pottu ku on tyäny kipponta ku luoka on oppun.(nyt jo 13-v)Voi hyssyn pyryt petu on ihan possu kun on syönyt kipponsa kun ruoka on loppunut.

      • Selvähän se!

        Näkyläpivä = läpinäkyvä
        Tyrvävyö = turvavyö
        Tyynylakana = tyynyliina
        Kykää = suklaa
        Tatum = traktori


    • _isosisko_

      Pikkuveljeni 3 vuotiaana oli kovin huumorihemmo (on vieläkin). Kerran mettässä ollessaan haisi pahalle ja veli nuuhkas ilmaa oikein pitkään ja totes sitten "Heenätilkka peelat!" (Heinäsirkka pieras) Oikein riemuissaan oli tästä analyysistaan:)

    • 25

      "naapurin äiti on kovempi panemaan"

      • trololololo2312431de

        frsrfrdzegr egdffgrser gesgstrey trs j.


    • ukkokkokko

      Lusikka= uketti tai uka
      Appelsiinimosselo= attiottelo
      Pallo= pamm
      Mopo= popo
      Tomaatti= pursu-ulpukka

      • _eräs_

        Lämmin=mämmi
        Puhelin=pupi
        Villasukka=hinttakukka
        Pillimehu=impimehu
        Tomaatti=boraatti
        Ketsuppi=puppi
        Sinappi=mappi


    • chikachika

      Meidän 2-v tyttösen lausahduksia:

      -Ääti =äiti
      -Iti= isi
      -keppuppi=ketsuppi
      -Oita=voita (jostain syystä syö sitä kovinkin mielellään)
      -Uimaa = kylpyyn
      -Pinkvii =pingviini
      -epo =(Hepo)=hevonen
      -Aaato (auto)
      -Ukkaa=suklaa
      -Tupa= tupakka
      -Poppaa= kuumaa
      -Mammaa= maitoa
      -Limu=Mehu

      Niin ja potalla käydessään kun on jotain saanut suoritettua sinne niin taputtaa itselleen ja hokee "yvä, yvä" eli hyvä hyvä ja komentaa "ääti potta petee" eli potta pitää tyhjentää... :) Ei mikään vuoden stoori, mutta varmaan oman lapsen kanssa mieleenpainuneita asioita. Ja ne jotka käyvät tällä palstalla pätemässä, eivät ymmärrä vanhemmuuden pieniäkin iloja..

    • Äippäliini

      Vanhempi tyttäreni oppi hyvin myöhään puumaan. Syykin selvisi: Meillä oli kieli, jota vain me kaksi ymmärsimme, joten tyttö ei kokenut tarvetta oppia puhumaan. Tässä tulee muutamia:

      Päm= Kylmä
      Nanu= Jano
      Tätyä= Vettä
      Tyty= Kipu (käydä johonkin kipeää)
      Koppitti= Ketsuppi
      Kotkot/Ko ko= Kiukuttelu
      Yyttää= Syliin
      Kätyä= Väsyttää

      Harmi, kun en aikoinaan kirjoittanut sanoja ylös, nyt en enää muista puoliakaan :(

      Näinä päivinä, kun lapset on jo 6- ja 7- vuotiaita, ainoa "outo" sana mitä meillä käytetään on suutullinen, eli vihainen :)

    • huono muisti

      Mieleen jääneitä sanoja omalta lapselta ja pienimmältä siskolta:

      frisbee=vispilä
      trampoliini=pomppuliini
      piirrustuspaperi=pierruspaperi
      ketsuppi=tsuptsuppi
      kärpänen=pänkä
      nenä=töötti

      onhan niitä paljonkin hauskoja juttuja kun löytäis jostain laatikon pohjalta vauvakirjan :)

    • serkun muksu

      Olipas kiva mennä sukuloimaan, kun serkun tyttö tokaisi ovesta sisään päästyämme, "moi, mä oon Meeri, millon te lähdette pois?" Tyttönen taisi olla jotain 4vee..

    • mammali30v

      Meidän kolmivuotias:

      virtahepo = hopotivirta =)

    • labset

      Mun,pikkuveljen ja mutsin sanoja:

      kotoriini=krokotiili
      purekeikka=kuperkeikka
      keno=lentokone (tietenkin!)
      pukakka=tupakka
      karvamuna=kiwihedelmä
      pyöreitä munia=keitetyt kananmunat
      pelle pelle sattemus summassauta!= perkeleen,perkele saatana jumalauta!
      miimii=maito
      karaffi=kirahvi
      pokkana=porkkana
      sibali=sipuli
      pöö=pimeää(yö)
      sittua=paska
      (: Tuos jtn ainakii... ^^

    • pandae

      Lusikka = Utla
      Pallo = Pakku
      Apila = Apina
      Ketsuppi = Ketsupra
      Rintaliivit = Kikkiviivii

      Keväisin kerättiin ojanpientareelta
      " lesken leskiä". Hieman myöhemmin "lesken läskiä". :)

    • Maijamini

      Heh. Itse söin pienenä muurahaisia. Kerran isäni yllätti minut popsimasta muurahaista ja kysyi ''Mikäs on suussa''

      ''Huujahainen.''

      Voin näköistä juustoa= Sulatejuustoa

      Maksua= Kokista

      Huujahainen= Muurahainen

      • oudon tuttua

        Muurahaisista tuli mieleen tämmöinen. Kaikki kaverit on aina ihmetellyt, kun sanon, että muistan lapsuudesta lämmenneen maidon maistuneen muurahaisenkuselle. Muurahaiskeko haisee mielestäni kuin auringossa lämminnyt maito tänä päivänäkin. Happoahan kumpaankin kehittyy.


    • huhhhuijakkkkaaaaaaa

      jaahas hyvät äiteet.. taputuksia taputuksia taas keksinnöistänne. alkakaas sitten kirjoittelemaan niitä LASTEN SANOMISIA :DDDD
      urpot!

    • dgfdgdd

      Hintti : Hitti

      Paska : Pakka

      Saatana : Taatana

      Sorvankylä : Sovvankylä !

      Näitä sanoin kun olin 1½ vuotias

    • juusto

      Meillä tyttö 2,5v:

      Himihyttynen = hämähäkki
      tattoi = traktori (äiti, äiti, minä näin tattoin!)
      Äiti on puuma = äidillä on kuuma (Repesin.)
      Kyypyiemään = kylpemään


      jne.. nyt just ei tule enempää mieleen, mutta näitä aina osuu välillä.. Pääasiassa meillä puhutaan paljon ja hyvin, mutta nuo muutaman kirjaimen väännökset ja puuttumiset aiheuttaa välillä hilpeyttä.. ja pakko koittaa pitää pokka, kun ei varmasti lapsi koe kivaksi että päin naamaa nauretaan. Tuon puuma-jutun kohdalla vaan en pystyny :D

    • vohvelirautamummo

      tekistkö mummo mulle lettuja lettupuristimella?

      Vohvelirauta = lettupuristin

    • minun oma

      pieruttaa = peruuttaa

      • sittisotti

        Meillä lapsi sanoi SITTISOTTI ja ihmettelin hetken pieni koppakuoriainen oli siinä. Olenhan tietysti törmännyt lapseni kanssa joskus "sittisontiaiseen" ja sana jäi hänen mieleensä.


    • iloinen yllätys

      Ikää en tiedä kun olin innoissani kun tuli tiellä vastaan



      varoituskolmio kuoppaisesta tiestä.

      - hihkuin että rintaleet rintaleet..

      tämä lapsuuden kultainen muisto kirjasta....

    • 11+12

      Itselläkin joitakin lapsuuden hassuja sanomisia, mutten viitsi tänne uudelleen kirjoittaa, kun niitä samoja löytyi jo tuolta ylempää. Kivoimpia täältä löytämiäni sanoja ovat ne, joita itsekin olen käyttänyt tai esim. lettupuristimen kaltaiset sanat, joista voi ymmärtää, mitä tarkoitetaan, ja jotka ovat tavallaan oikeita sanoja, mutta eivät ihan oikeaa suomea. Niissä sanoissa, joita lapsi ei vain ole osannut vielä ääntää (iti, tlaktoli, ulikka=lusikka...), ei kyllä ole minusta mitään hauskaa, sillä jokainen käyttää samantapaisia muunnoksia pienenä, kun ei vielä osaa puhua kunnolla.

    • Blulla

      Lusikka = lukka
      Napa = papa

      :)

      • Kukas se tämä on

        Meillä ei lapsi 2v halua sanoakkaan oikein seuraavia:

        Papa on meilläkin napa
        Ovara=orava
        Virtaheppa=virtahepo
        Meriheppa=merihevonen

        Ja aina huvittava lause, jonka päästää kaupassa tai linja-autossa tai jossakin jollekin ventovieraalle ihmiselle on:

        Kukas se tämä on? No ollaan luettu paljon kirjoja ja toistettu tietysti tuota lausetta ajattelematta, että noin kävisi.


    • ikskä

      mahahaa= lammas

    • äijäpä tässä

      en tiedä sitten että onko mieheni opettanut mutta joka tapauksessa tyttöni 1v omistaa myös muutaman "oman sanan"
      äijä=äiti
      kitti=kissa
      titta=tutti
      :D

    • Hassuliiii

      Meidän 5v pojan sanomisia:
      Kakka=Kakau
      Pelle=Pewwe
      Mehu=mesu
      Auto=prumprum
      Saatana=waatava!
      Turpa kiinni=tuupa kii
      Ja kerran sanoi serkulleen: "piä siä vitun lehmä tuupa kii!"

    • äitionmäntti

      avokaado=amovakaka
      karkki=kalkki
      Ketsuppi=kerttuppi

      een oikee muista muute nuo ylhäällä oli meidän tytön sanoja ja poika puhuu aika oudosti aina

      hylly=jyijjy
      Milka(meidän tytön nimi)=minna
      äiti=mäntti

    • ._.

      Lyi-kynä = Lyijykynä

    • 18+5

      Lapsen suusta kaupan kassajonossa äidilleen: minä näin viimeyönä, kun sinä otit isin pippelin suuhun. Ostokset jäi kärryyn, kun poistuivat paikalta.

    • emo72

      Tyttäreni sanoja muutama

      rihvarahvi = kirahvi
      hos = jos
      pinsessa = prinsessa

      Sisareni tytär ei osaa sanoa k kirjainta ja puheessa koot sanoo t kirjaimena

      utti = ukki
      tutta = kukka

    • Hauskoja lapsilta

      Lapseni ollessa 2-vuotinen keksi sanoja:

      Viik=Salama McQueen (katseli DVD:tä paljon isosiskonsa kanssa
      Jajji=Hevostalli

      Sitten hauska oli päiväkodilla ollessani töissä joitain vuosia sitten eräs poika sanoi:

      Lentokeno=lentokone
      Rototdili=krokotiili
      Syötyään ruokansa sanoi olen jo juonut.

      • hauskoja lapsilta

        Näitä olen kuullut sukulaislapsilta ja ystävien lapsilta

        Laatokki=laatikko
        Simputti=simpukka
        Nanna=perunamuussi
        Makka=makkara
        Appelsii=kaikki oranssin väriset
        Banaani=apina kuin apina
        Paloauto=punainen pakettiauto


    • mamma

      Lapseni lauloi Matin ja Tepon levyä: Jätä kainalos jo kaupunkiin...

    • mummu 9

      Mun kolme vuotias lapsenlapsi oli takapihalla.Jonkun ajan kuluttua hän koputti ikkunaa ja kun aukaisin niin hän sanoi:nyt mie tartten tulta ja makkaraa.

    • juu-u

      Minun isoveli sanoi pienenä kynttilää tötläksi :)
      Näin tämä tötlä on jäänyt meidän perheeseen...

    • naulan kantaan

      80-luvulla olin tuttavan rakennustyömaalla, ulkoseinän telineellä.
      3-vuotias poika tuli lähettyville lelutraktoreineen soranajoon. Kova urakkatohina hommassa näytti ja kuului olevan, sitten soranajossa sattui jokin haaveri ja suusta heti kajahti:
      *Voi vidttujen kevät!*

      Kylläpä oli naurussa pitelemistä, mutta hommat jatkui kuin ei mitään olisi tapahtunut.

    • typeriä kaikki

      Onpa hauskaa, kun yksi kirjain vaihtaa paikkaa.... oletteko jotenkin vajaita, että viitsitte kertoa tänne jotain "joulupukki"= "loulupukki" -juttujanne.

      Kai tarkoitus on jotkut sattuvat sanonnat tai väärinymärrykset ja tietysti myös erityisen hauskat sanaväännökset.

      Yhdellekään kommentille en tässä edes hymähtänyt, kiitos vain!

    • tissiii

      Tissi = Tsssssi

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2257
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1407
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1374
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe