Kumman syy?

18

1632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karkoski

      Koska sitä hälytysajoneuvoahan PITÄISI väistää. Toisaalta, LUULLAKSENI myöskin sen hälytysajoneuvon pitäisi noudattaa varovaisuutta poiketessaan liikennesäännöistä. Tuo, että pakettiauto on sinkoutunut törmäyksen voimasta päin pylvästä, joka on kaatunut, kertoisi ainakin minulle näin yhtäkkiä, että se törmäys on ollut melko raju. Eli noudatettiinko riittävää varovaisuutta vai ei....???

      En tiedä, mutta jos pitäis jotain arvailla, niin saattais vaikka ollakin "tasapeli"...??

      • Kukkahattutäti2

        "Jokaisen tienkäyttäjän on ehdottomasti liikenteen ohjauslaitteilla annetuista ohjeista riippumatta, niin risteyksessä kuin muuallakin, annettava esteetön kulku hälytysajoneuvolle, joka käyttää sekä räikeä-äänistä merkinantolaitetta että suuritehoista sinistä merkkivaloa".(TLL 6:1)

        - Hälytysajoneuvon oikeus vapaaseen kulkuun ei missään tapauksessa vapaita sitä noudattamasta olosuhteiden vaatimaa varovaisuutta.

        Näin ollen hälytysajoneuvon kuljettaja joutuu varmaan kolaritapauksessa todistamaan, että noudatti varovaisuutta. Syyllisyyskysymys ei ratkeakaan ihan vain tuosta noin. Täällä Helsingissä hälytysajoneuvot hidastavat vauhtiaan, kun tulevat sellaiseen risteykseen, jossa on huono näkyväisyys.


      • kaksi puolta
        Kukkahattutäti2 kirjoitti:

        "Jokaisen tienkäyttäjän on ehdottomasti liikenteen ohjauslaitteilla annetuista ohjeista riippumatta, niin risteyksessä kuin muuallakin, annettava esteetön kulku hälytysajoneuvolle, joka käyttää sekä räikeä-äänistä merkinantolaitetta että suuritehoista sinistä merkkivaloa".(TLL 6:1)

        - Hälytysajoneuvon oikeus vapaaseen kulkuun ei missään tapauksessa vapaita sitä noudattamasta olosuhteiden vaatimaa varovaisuutta.

        Näin ollen hälytysajoneuvon kuljettaja joutuu varmaan kolaritapauksessa todistamaan, että noudatti varovaisuutta. Syyllisyyskysymys ei ratkeakaan ihan vain tuosta noin. Täällä Helsingissä hälytysajoneuvot hidastavat vauhtiaan, kun tulevat sellaiseen risteykseen, jossa on huono näkyväisyys.

        Tuo mainitsemasi pykälä pitää kyllä kutinsa. Muistaisin vain häly-kursseilla opetetun, että hälytysajoneuvo saa rikkoa yleisiä liikennesääntöjä, esim. ajaa punaisia päin, noudattaen riittävää varovaisuutta ja omalla vastuulla. Asiasta nyt en ole satavarma, joten korjatkaapa, mikäli muistatte paremmin.


      • Kallonkutistaja

        Eipä se paljon vaadi, että valaisinpylväs kaatuu. Siihen riittää varmasti se pakettiauton nopeus. Jutussa ei mainita, missä suunnassa valaisinpyklväs sijaitsi. Eikä sitäkään mainita, mistä suunnista toisiinsa nähden autot tulivat eli kumpi oikealta ja kumpi vasemmalta. Mutta jutussa sanotaan, että "Pakettiauto ajautui...", se ei siis sinkoutunut.


    • juttu on

      tämä, eli virka-ajossa olevaa ajoneuvoa koskee kaikki samat säännöt tieliikennelaissa, kuin meitä muitakin...
      Valtionkonttori korvaa pakukuskille tapahtuneen ja poliisi normaalikäytännön mukaan joutunee käräjäoikeudessa syytettyjen penkkiin varomattomuudesta liikenteessä.

      Pakulle oli nimittäin vihreät päällä..

      • mieltä

        Kyllä vastaavissa tapauksissa pakukuskin sijassa ollut on voitanut jos juttu on mennyt käräjille. Tässä tapaus on vielä selvääkin selvempi koska hälytysajoneuvo oli se joka törmäsi.


    • PerSE

      on pakettiautoilija syyllinen ja asennevammaset poliisit pääsevät pälkähästä...onhan se selvää että asioita ei voida tutkia puolueettomasti jos tutkija on poliisi...

    • evp palomies

      laki sanoo että hälyytys ajossa oleva ajoneuvo jossa on hälyytys laitteet (Vilkut ja sireeni) päällä voi ajaa erityistävarovaisuutta käyttäen vasten liikenteen ohjaus laitteiston näyttämää.Eli "punaisia päin vain jos kummatkin hälylaitteet on päällä eli äkillisenä johtopäätöksenä poliisin vika

      • aikoinaan

        Kulloontiellä hälyt päällä ohitteli sairaasti poliisiauto ja samat isännät kahvilla huoltsikalla naureskelemassa muutaman minuutin päästä. Näin ja ajelin perässä rajoituksien mukaan ja vähän ajan päästä tapahtui killanristeyksessä poliisien aiheuttama kolari jossa tosiaan saivat sivulliset kipeää,oliskohan näissä tapauksissa varmistettava oliko todellinen hälytysajo kyseessä.Poliisikin on vain ihminen.


      • pekkatöpöhäntäparka

        epäselväkö otsakkeella oleva viesti...
        ei saa ajaa punaista opastinta vasten...


      • antakaa kaikki mun kestää
        pekkatöpöhäntäparka kirjoitti:

        epäselväkö otsakkeella oleva viesti...
        ei saa ajaa punaista opastinta vasten...

        Opastin on väline millä opaste annetaan ja ko.kolaritapauksessa risteys oli valo-ohjattu ja poliisit ajoivat punaista opastetta päin.


    • tilanteesta

      STM:n ohje asiasta sanoo seuraavaa:

      "VARSINAINEN HÄLYTYSAJO HÄLYTYSVALOA JA -ÄÄNTÄ
      KÄYTTÄEN (TLL 48 § 1 mom. ja TLA 52 § 1 mom.)
      Kiireellisessä tehtävässä olevan poliisin hälytysajoneuvon kuljettaja, joka
      antaa erityisiä ääni- ja valomerkkejä, saa tarpeellista varovaisuutta
      noudatta-
      en poiketa:
      - TLL 2 luvussa säädetyistä liikennesäännöistä (TLL 6 - 48 §:t), poikke-
      uksena junan tai muun rautatiekiskoja kulkevan laitteen väistäminen (TLL 7
      § 1 mom.)
      - liikenteen ohjuslaitteella osoitetusta kiellosta, rajoituksesta tai määrä-
      yksestä (TLA 52 § 1 mom.)
      Jokaisen tienkäyttäjän tulee antaa esteetön kulku erityisiä ääni- ja valo-
      merkkejä antavalle hälytysajoneuvolle (TLL 6 § 1 mom.). Poliisimiehen tai
      muun liikenteen ohjaajan antamaa merkkiä tai ohjetta on kuitenkin nouda-
      tettava (TLL 4 § 1 mom.).
      Poikkeussäännökset eivät vapauta kiireellisessäkään tehtävässä toimivan hä-
      lytysajoneuvon kuljettajaa noudattamasta:
      - olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta (TLL 3 §)
      - tarpeellista varovaisuutta poiketessaan liikennesäännöistä (TLL 48 § 1
      mom.)
      Käyttäessään oikeuttaan esteettömään kulkuun hälytysajoneuvon kuljettajan
      tulee varmistua siitä, että muilla tienkäyttäjillä on mahdollisuuus
      selviytyä
      väistämisvelvollisuudestaan. Erityisen tärkeää on, että hälytysajoneuvon
      kuljettaja tekee ajoneuvonsa havaituksi ja riittävässä määrin arvioi muiden
      tienkäyttäjien aikeet ennakolta."

      * * *

      Eli hälytysajoneuvon kuljettajan tulee varmistua siitä, että muilla
      tienkäyttäjillä on mahdollisuus selviytyä väistämisvelvollisuudestaan, sekä
      lisäksi tulee arvioida muiden tienkäyttäjien aikeet ennakolta.

      * * *
      STM:n ohje:
      "Hälytysajoneuvon kuljettajan tulee tiedostaa, että ajonopeuden kasvaessa
      hänen mahdollisuutensa havaintojen tekemiseen alenee. Kuljettajan on li-
      säksi miellettävä, etteivät hälytyslaitteet kuulu eikä hälytysvalot näy,
      jokai-
      sessa liikennetilanteessa kaikille tienkäyttäjille. Hälytysajoneuvon
      ajonope-
      us tulee sovittaa liikenneympäristön sekä siihen liittyvien riskien mukaan.
      Mahdollisuuksien mukaan on huomioitava myös tapahtumat tiealueen ulko-
      puolella."

      "Hälytysajoneuvon kuljettajaa kiireellisessä tehtävässä koskevat
      tieliikenne-
      lain yleiset huolellisuus- ja varovaisuusvelvollisuudet (TLL 3 ja 23 §:t).
      Ne
      velvoittavat hälytysajoneuvon kuljettajaa varmistumaan muiden tienkäyttä-
      jien mahdollisuuksista havaita hälytysajoneuvo ja väistää sitä
      turvallisesti.
      Työturvallisuuden kannalta on hälytysajossa aina käytettävä turvavyötä,
      jollei erityinen syy estä sen käyttämistä."

      * * *

      Ko. Hesarin tapauksessa lieneekin keskeistä se, onko Pakun kuljettajalla
      ollut mahdollisuus selviytyä väistämisvelvollisuudesta ennalta
      arvaamattomassa tilanteessa.


      Petri Nurminen
      http://www.valtakunta.info

    • The Rat

      Poliisin syytähän tuo.

      Mutta saisi kyllä pakukuskikin ottaa itseään vähän niskasta kiinni...

    • kalamies69

      virkavallan syy, ei selittelemistä.Vaikka ollaan hälytysajossa niin varovaisuutta pitää noudattaa.Ennakkotapauksia löytyy mm vastaava tapaus ambulansiilla ja ambulanssikuski sai sakot liikenteen vaarantamisesta.

      • Kallonkutistaja

        Varovaisuusvelvoitehan on kaikilla. Mutta tuskin sinäkään silti varot jokaista, joka mahdollisesti tulee kolmion takaa eteesi.


    • Kallonkutistaja

      Ei pysty noilla tiedoilla vielä kumpaakaan toteamaan toistaan syyllisemmäksi.

    • Safööri

      Hälytysajo ei anna päälleajo-oikeutta. Tieliikenneasetus 9 luku 52§ 1 ja 2 mom. Erityisiä ääni- ja valomerkkejä antavan hälytysajoneuvon kuljettaja saa kiireellisessä tehtävässä poiketa liikenteenohjauslaitteella osoitetusta kiellosta, rajoituksesta tai määräyksestä.

      edelleen se 2 mom.

      Erittyisiä valomerkkejä antavan hälytysajoneuvon ja poliisin, tullin tai rajavartiolaitoksen virkatehtävissä olevan ajoneuvon kuljettaja saa, milloin virkatehtävä välttämättä sitä edellyttää, ERITYISTÄ VAROVAISUUTTA NOUDATTAEN, poiketa ..... HÄN EI KUITENKAAN SAA OHITTAA PUNAISTA VALOA NÄYTTÄVÄÄ LIIKENNEOPASTINTA..

      näin sanoopi ISO KIRJA.

      • Kallonkutistaja

        "Erittyisiä valomerkkejä antavan hälytysajoneuvon ja poliisin..."

        Mutta tuossa puhutaankin vain valomerkkejä antavasta ajoneuvosta.

        Po tapauksessa poliisiauto antoi sekä ääni- että valomerkkejä, mikä puolestaan antaa oikeuden ajaa myös punaisella risteykseen - erityistä varovaisuutta noudattaen. Pakettiautoa puolestaan koskee sääntö, jonka mukaan ääni- ja valomerkkejä käyttävälle hälytysajoneuvolle on annettava esteetön kulku. Eli välttämättä vihreä valokaan ei anna päälle/alleajo-oikeutta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      117
      5670
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2070
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1912
    4. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      65
      1080
    5. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1043
    6. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      977
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      947
    8. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      887
    9. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      872
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      745
    Aihe