http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/tuoreet/artikkeli/Poliisiauto ja pakettiauto kolaroivat risteysalueella/1101981460147
Pystyykö tuota päättelemään kumman kuskin syytä oli tuo onnettomuus? Vai tuliko "tasapeli"?
Kumman syy?
18
1623
Vastaukset
- karkoski
Koska sitä hälytysajoneuvoahan PITÄISI väistää. Toisaalta, LUULLAKSENI myöskin sen hälytysajoneuvon pitäisi noudattaa varovaisuutta poiketessaan liikennesäännöistä. Tuo, että pakettiauto on sinkoutunut törmäyksen voimasta päin pylvästä, joka on kaatunut, kertoisi ainakin minulle näin yhtäkkiä, että se törmäys on ollut melko raju. Eli noudatettiinko riittävää varovaisuutta vai ei....???
En tiedä, mutta jos pitäis jotain arvailla, niin saattais vaikka ollakin "tasapeli"...??- Kukkahattutäti2
"Jokaisen tienkäyttäjän on ehdottomasti liikenteen ohjauslaitteilla annetuista ohjeista riippumatta, niin risteyksessä kuin muuallakin, annettava esteetön kulku hälytysajoneuvolle, joka käyttää sekä räikeä-äänistä merkinantolaitetta että suuritehoista sinistä merkkivaloa".(TLL 6:1)
- Hälytysajoneuvon oikeus vapaaseen kulkuun ei missään tapauksessa vapaita sitä noudattamasta olosuhteiden vaatimaa varovaisuutta.
Näin ollen hälytysajoneuvon kuljettaja joutuu varmaan kolaritapauksessa todistamaan, että noudatti varovaisuutta. Syyllisyyskysymys ei ratkeakaan ihan vain tuosta noin. Täällä Helsingissä hälytysajoneuvot hidastavat vauhtiaan, kun tulevat sellaiseen risteykseen, jossa on huono näkyväisyys. - kaksi puolta
Kukkahattutäti2 kirjoitti:
"Jokaisen tienkäyttäjän on ehdottomasti liikenteen ohjauslaitteilla annetuista ohjeista riippumatta, niin risteyksessä kuin muuallakin, annettava esteetön kulku hälytysajoneuvolle, joka käyttää sekä räikeä-äänistä merkinantolaitetta että suuritehoista sinistä merkkivaloa".(TLL 6:1)
- Hälytysajoneuvon oikeus vapaaseen kulkuun ei missään tapauksessa vapaita sitä noudattamasta olosuhteiden vaatimaa varovaisuutta.
Näin ollen hälytysajoneuvon kuljettaja joutuu varmaan kolaritapauksessa todistamaan, että noudatti varovaisuutta. Syyllisyyskysymys ei ratkeakaan ihan vain tuosta noin. Täällä Helsingissä hälytysajoneuvot hidastavat vauhtiaan, kun tulevat sellaiseen risteykseen, jossa on huono näkyväisyys.Tuo mainitsemasi pykälä pitää kyllä kutinsa. Muistaisin vain häly-kursseilla opetetun, että hälytysajoneuvo saa rikkoa yleisiä liikennesääntöjä, esim. ajaa punaisia päin, noudattaen riittävää varovaisuutta ja omalla vastuulla. Asiasta nyt en ole satavarma, joten korjatkaapa, mikäli muistatte paremmin.
- Kallonkutistaja
Eipä se paljon vaadi, että valaisinpylväs kaatuu. Siihen riittää varmasti se pakettiauton nopeus. Jutussa ei mainita, missä suunnassa valaisinpyklväs sijaitsi. Eikä sitäkään mainita, mistä suunnista toisiinsa nähden autot tulivat eli kumpi oikealta ja kumpi vasemmalta. Mutta jutussa sanotaan, että "Pakettiauto ajautui...", se ei siis sinkoutunut.
- juttu on
tämä, eli virka-ajossa olevaa ajoneuvoa koskee kaikki samat säännöt tieliikennelaissa, kuin meitä muitakin...
Valtionkonttori korvaa pakukuskille tapahtuneen ja poliisi normaalikäytännön mukaan joutunee käräjäoikeudessa syytettyjen penkkiin varomattomuudesta liikenteessä.
Pakulle oli nimittäin vihreät päällä..- mieltä
Kyllä vastaavissa tapauksissa pakukuskin sijassa ollut on voitanut jos juttu on mennyt käräjille. Tässä tapaus on vielä selvääkin selvempi koska hälytysajoneuvo oli se joka törmäsi.
- PerSE
on pakettiautoilija syyllinen ja asennevammaset poliisit pääsevät pälkähästä...onhan se selvää että asioita ei voida tutkia puolueettomasti jos tutkija on poliisi...
- evp palomies
laki sanoo että hälyytys ajossa oleva ajoneuvo jossa on hälyytys laitteet (Vilkut ja sireeni) päällä voi ajaa erityistävarovaisuutta käyttäen vasten liikenteen ohjaus laitteiston näyttämää.Eli "punaisia päin vain jos kummatkin hälylaitteet on päällä eli äkillisenä johtopäätöksenä poliisin vika
- aikoinaan
Kulloontiellä hälyt päällä ohitteli sairaasti poliisiauto ja samat isännät kahvilla huoltsikalla naureskelemassa muutaman minuutin päästä. Näin ja ajelin perässä rajoituksien mukaan ja vähän ajan päästä tapahtui killanristeyksessä poliisien aiheuttama kolari jossa tosiaan saivat sivulliset kipeää,oliskohan näissä tapauksissa varmistettava oliko todellinen hälytysajo kyseessä.Poliisikin on vain ihminen.
- pekkatöpöhäntäparka
epäselväkö otsakkeella oleva viesti...
ei saa ajaa punaista opastinta vasten... - antakaa kaikki mun kestää
pekkatöpöhäntäparka kirjoitti:
epäselväkö otsakkeella oleva viesti...
ei saa ajaa punaista opastinta vasten...Opastin on väline millä opaste annetaan ja ko.kolaritapauksessa risteys oli valo-ohjattu ja poliisit ajoivat punaista opastetta päin.
- tilanteesta
STM:n ohje asiasta sanoo seuraavaa:
"VARSINAINEN HÄLYTYSAJO HÄLYTYSVALOA JA -ÄÄNTÄ
KÄYTTÄEN (TLL 48 § 1 mom. ja TLA 52 § 1 mom.)
Kiireellisessä tehtävässä olevan poliisin hälytysajoneuvon kuljettaja, joka
antaa erityisiä ääni- ja valomerkkejä, saa tarpeellista varovaisuutta
noudatta-
en poiketa:
- TLL 2 luvussa säädetyistä liikennesäännöistä (TLL 6 - 48 §:t), poikke-
uksena junan tai muun rautatiekiskoja kulkevan laitteen väistäminen (TLL 7
§ 1 mom.)
- liikenteen ohjuslaitteella osoitetusta kiellosta, rajoituksesta tai määrä-
yksestä (TLA 52 § 1 mom.)
Jokaisen tienkäyttäjän tulee antaa esteetön kulku erityisiä ääni- ja valo-
merkkejä antavalle hälytysajoneuvolle (TLL 6 § 1 mom.). Poliisimiehen tai
muun liikenteen ohjaajan antamaa merkkiä tai ohjetta on kuitenkin nouda-
tettava (TLL 4 § 1 mom.).
Poikkeussäännökset eivät vapauta kiireellisessäkään tehtävässä toimivan hä-
lytysajoneuvon kuljettajaa noudattamasta:
- olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta (TLL 3 §)
- tarpeellista varovaisuutta poiketessaan liikennesäännöistä (TLL 48 § 1
mom.)
Käyttäessään oikeuttaan esteettömään kulkuun hälytysajoneuvon kuljettajan
tulee varmistua siitä, että muilla tienkäyttäjillä on mahdollisuuus
selviytyä
väistämisvelvollisuudestaan. Erityisen tärkeää on, että hälytysajoneuvon
kuljettaja tekee ajoneuvonsa havaituksi ja riittävässä määrin arvioi muiden
tienkäyttäjien aikeet ennakolta."
* * *
Eli hälytysajoneuvon kuljettajan tulee varmistua siitä, että muilla
tienkäyttäjillä on mahdollisuus selviytyä väistämisvelvollisuudestaan, sekä
lisäksi tulee arvioida muiden tienkäyttäjien aikeet ennakolta.
* * *
STM:n ohje:
"Hälytysajoneuvon kuljettajan tulee tiedostaa, että ajonopeuden kasvaessa
hänen mahdollisuutensa havaintojen tekemiseen alenee. Kuljettajan on li-
säksi miellettävä, etteivät hälytyslaitteet kuulu eikä hälytysvalot näy,
jokai-
sessa liikennetilanteessa kaikille tienkäyttäjille. Hälytysajoneuvon
ajonope-
us tulee sovittaa liikenneympäristön sekä siihen liittyvien riskien mukaan.
Mahdollisuuksien mukaan on huomioitava myös tapahtumat tiealueen ulko-
puolella."
"Hälytysajoneuvon kuljettajaa kiireellisessä tehtävässä koskevat
tieliikenne-
lain yleiset huolellisuus- ja varovaisuusvelvollisuudet (TLL 3 ja 23 §:t).
Ne
velvoittavat hälytysajoneuvon kuljettajaa varmistumaan muiden tienkäyttä-
jien mahdollisuuksista havaita hälytysajoneuvo ja väistää sitä
turvallisesti.
Työturvallisuuden kannalta on hälytysajossa aina käytettävä turvavyötä,
jollei erityinen syy estä sen käyttämistä."
* * *
Ko. Hesarin tapauksessa lieneekin keskeistä se, onko Pakun kuljettajalla
ollut mahdollisuus selviytyä väistämisvelvollisuudesta ennalta
arvaamattomassa tilanteessa.
Petri Nurminen
http://www.valtakunta.info - The Rat
Poliisin syytähän tuo.
Mutta saisi kyllä pakukuskikin ottaa itseään vähän niskasta kiinni... - kalamies69
virkavallan syy, ei selittelemistä.Vaikka ollaan hälytysajossa niin varovaisuutta pitää noudattaa.Ennakkotapauksia löytyy mm vastaava tapaus ambulansiilla ja ambulanssikuski sai sakot liikenteen vaarantamisesta.
- Kallonkutistaja
Varovaisuusvelvoitehan on kaikilla. Mutta tuskin sinäkään silti varot jokaista, joka mahdollisesti tulee kolmion takaa eteesi.
- Kallonkutistaja
Ei pysty noilla tiedoilla vielä kumpaakaan toteamaan toistaan syyllisemmäksi.
- Safööri
Hälytysajo ei anna päälleajo-oikeutta. Tieliikenneasetus 9 luku 52§ 1 ja 2 mom. Erityisiä ääni- ja valomerkkejä antavan hälytysajoneuvon kuljettaja saa kiireellisessä tehtävässä poiketa liikenteenohjauslaitteella osoitetusta kiellosta, rajoituksesta tai määräyksestä.
edelleen se 2 mom.
Erittyisiä valomerkkejä antavan hälytysajoneuvon ja poliisin, tullin tai rajavartiolaitoksen virkatehtävissä olevan ajoneuvon kuljettaja saa, milloin virkatehtävä välttämättä sitä edellyttää, ERITYISTÄ VAROVAISUUTTA NOUDATTAEN, poiketa ..... HÄN EI KUITENKAAN SAA OHITTAA PUNAISTA VALOA NÄYTTÄVÄÄ LIIKENNEOPASTINTA..
näin sanoopi ISO KIRJA.- Kallonkutistaja
"Erittyisiä valomerkkejä antavan hälytysajoneuvon ja poliisin..."
Mutta tuossa puhutaankin vain valomerkkejä antavasta ajoneuvosta.
Po tapauksessa poliisiauto antoi sekä ääni- että valomerkkejä, mikä puolestaan antaa oikeuden ajaa myös punaisella risteykseen - erityistä varovaisuutta noudattaen. Pakettiautoa puolestaan koskee sääntö, jonka mukaan ääni- ja valomerkkejä käyttävälle hälytysajoneuvolle on annettava esteetön kulku. Eli välttämättä vihreä valokaan ei anna päälle/alleajo-oikeutta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .623802Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen493010Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631312931Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3682003- 731152
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101151Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101136Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde27959- 47931
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että109930